Keltische krassen in de onderlaag van Nederland ♦SST r Holland Festival wordt dit jaar weer groter CULTUUR )OEN verteren at u goed, etlek.99 )pera, film, dans en toneel in juni in een spectaculaire entourage Lotte van Dam Bijdrage tot de aanschaf Ispel voor de Algemene ld voor Ouderen, afdeling 1.500,. deskundigheidsbevordering s Vrou- aMutua. 2.000,- lischaf Computerappara- van de Stichting Sociaal Jrundel. 1.500,- Aanschaf van een biljart [ce Bond van Ouderen in 1.700,- ND Verbouwing en in- kiorpshuis ten behoeve van «belangen 20.000,- ■ge tot de aanschaf van een i de Protestants Christe- Ind. 400,- iBijdrage tot de aanschaf ■ten behoeve van Stichting 16.500,- IVerbouwing en inrichting lisoos ten behoeve van de ■kov 30.000,- if van een koersbalmat ten lardensoos Veere. 1.500,- ■Uitbreiding van activiteiten- Ihoeve van De Vereniging Seamen in de Provincie 10.000,- I Inrichting van crisiscentrum lt.b.v. Stichting Zeeuwse md Wonen. 10.000,- I Inrichting van het lokaal rcursussen tb.v. Stichting Itie Vlissingen. 10.000,- lAR RUIM <0 IN GULDEN Innchting van het kantoor n Stichting Majoraat 15.000,- WDE Vervanging van de toi- Irenigingsgebouw van Vereni- Bond van Ouderen in het 5.000,- ide bijdrage voor de aanschaf lor de woonvoorziening van Ie Stichting Woonvoorziening 15.000,- Kanvullende bijdrage tot de in- I dorpshuis ten behoeve van 25.450 invullende bijdrage tot het in- [ht voor jongeren ten behoeve jartsdijk. 10.000,- 11 O O O PER JAAR tafel met toebehoren en leniging Katholieke Bond van 5.000,- Ie bijdrage tot de aanschaf behoeve van de Stichting 3.850,- iaf materiaal voor warme I behoeve van de Stichting De 38.500,- IRONUMMERt INNIK »0 maaltijdkoffertjes voor de irikzee. 9.000,- van een personenbusje tb.v. luderen Bernisse. 7.000,- voor activiteiten voor baanlo- Centrum't Trefpunt 4.000,- an de ontmoetingsruimte voor •ejaarden en Gepensioneerden 30.000,- het examen MAVO, HAVO en :n gedaan. Door het werken met nnen, dankzij de aanwijzing door eken en CE examen afleggen. oekt: DA: kantoorruimtes n de Walle, D945 recht bij het Landelijk Secretariaat 70) 3469269* >e Stem, 076-236917 de stem grot e gids VRIJDAG HMEjJ DEEL D ior onze redacteur rkVellenga an tijd tot tijd doen we- nschappers een poging Kelten te verlossen van in imago van zorgeloze, ngende en zuipende :chtersbazen. Door de rieken en de Romeinen erden de Kelten als bar- iren beschouwd, maar ze aakten wel degelijk kun- gouden sieraden voor •ouwen én mannen, ordt ons dan voorgehou- rechttrekken van deze histo- plooi is gedoemd te mis- kken. Wat wij vandaag de dag Keltisch erfgoed kunnen be- jnderen, is vooral rauwe, on- compliceerde muziek, ge lakt op traditionele instru- mten, gezongen uit een vol rt. Die aanstekelijke onge- mdheid is juist wat velen aan- :kt in de cultuur van de Kel- Ook al maant de weten- hap voortdurend tot nuchter- i Ierland, Wales, Schotland en e leeft de oude Keltische Iksmuziek voort in verzakte rbergen en aangepaste, popu- ire uitvoeringen halen de pla- Dzaken over de hele wereld. De ibliners, Enya, Clannad en ook in Morrison, U2 en Sinead 'Connor hebben die mysterieu- Keltische kracht. Je zou zelfs Amerikaanse country-muziek innen herleiden tot Europese onnen met Keltische kleuren. Keltische cultuur die een lar eeuwen voor Christus op- kte vanuit het Rijn- en Donau- bied en een groot deel van het iropese continent beheerste, iringt ons nog steeds. Het is nauwelijks grijpbare cultuur wetenschappers tot wanhoop romantische hoofden tot ex- se brengt, van de vele vragen is: heb- de Kelten in Nederland ge- nd, zodat wij kunnen bogen op een scheutje Keltisch bloed in onze aderen? De manifestatie Celtica Nederland, die tot 11 juni wordt gehouden, probeert op die vraag een antwoord te geven via publicaties en tentoon stellingen. In het Allard Pierson Museum is de expositie 'Kelten in Nederland?' te zien en in de Universiteitsbibliotheek van Amsterdam gaat het om 'Kelten en Keltologen'. Plaatsnamen Plaatsnamen en bodemvondsten duiden erop dat er Kelten in ons land gewoond hebben, in ieder geval ten zuiden van de grote rivieren. Maar Nederland is nooit Keltisch geweest, zo blijkt uit de catalogus bij de tentoon stelling in het Allard Pierson Museum. Misschien leefden er kleine Keltische gemeenschap pen, misschien ook waren het Kelten die waren opgegaan in de Germaanse samenleving. Het zouden zelfs Germanen kunnen zijn die zich bedienden van de Keltische taal. Keltische sporen zijn onder meer terug te vinden in Zeeland. De oude naam van Aardenburg is Rodenburg en daarin zit de Kel tische riviernaam Rodana, die ook terug te vinden is in Rhone. Ook in Colijnsplaat en Domburg zijn vondsten gedaan die in Kel tische richting wijzen. De tempel van het plaatsje Em- pel bij Den Bosch is het pronk stuk van de Keltische periode in Nederland. Voorwerpen uit deze deels Romeinse tempel, munten, regenboogschoteltjes en kruik- halzen, zijn deze weken in het Allard Pierson Museum te zien. Het gaat om een heiligdom voor Hercules Magusenus en die tweede naam heeft een Keltische oorsprong. In Alem, iets verder naar het oosten, is een altaar gevonden, dat is gewijd aan Dea Exomna. En Exomna is Keltisch vooor 'de onbevreesde'. Men gaat er van uit dat tussen Maas en Schelde 'gegermaniseerde Kelten' hebben gewoond, die de tempel van Em- pel als een van hun belangrijke heiligdommen beschouwden. Voor dit volk werd de naam Eburonen gebruikt (Eburo is taxusboom), onder meer door Julius Caesar. Leiden Er zijn veel Keltisch-Germaanse plaatsnamen die in Romeinse versie de geschiedenisboeken hebben gehaald. De namen Heerlen, Heel (Limburg) en He- del (Gelderland) hebben waar schijnlijk een Keltische oor sprong. Het Romeinse Lugdu- num voor Leiden heeft te maken met de Keltische god Lug, wiens naam ook is blijven leven in de Franse plaatsen Lyon, Loudon en Laon. Noviomagus (Nijme gen) is Keltisch en betekent 'nieuwe markt'. Deze samenstel ling vind je ook terug in Nijon, Noyon en Novion in Frankrijk en Neumagen in Duitsland. Archeologische vondsten uit tij den dat nog niemand het schrift beheerste, wijzen erop dat Kel ten zich hebben laten zien in Limburg, Noord-Brabant, Gel derland, Utrecht en Overijssel. Maar ook in Drente lag een herinnering: uit een aardappel veldje bij Beilen werd een bron zen beeldje van de 'Keltische stiergod' opgediept. Hier en daar lieten de Kelten magische kras sen achter in de onderlaag van Nederland. Blond Pas in de zesde eeuw na Christus gingen de rusteloze Kelten in Ierland en Wales er toe over hun verhalen op te schrijven. Vóór die tijd legden ze niets vast. Zingen en voordragen vonden ze blijkbaar genoeg. Een Griekse schrijver meldde 200 jaar voor de jaartelling dat de Kelten groot, blank en blond waren en hun lange haren een witte rasta- look gaven met kalk. Ze droegen bonte kleren en werden graag door vreemde koningen inge huurd vanwege hun fanatisme op het slagveld. De Kelten hebben grote afstan den afgelegd, terwijl hun barden de liederen bewaarden en zie ners waakten over de onzichtba re schatten. Ze vormden nooit en georganiseerde natie. Tenslotte werden ze door Romeinen en Germanen Europa uitgedrukt. Aan de westelijke oevers konden ze zich nog net staande houden. Ze behielden hun geloof in het onbeschrijflijke, dat zich pijn loos liet opnemen in de mystiek van het katholicisme. Koning Arthur Naast de muziek zijn er vandaag de dag nog de Keltische talen met opvallend harde g-klanken en woorden die er in geschreven vorm onhanteerbaar uit zien. We onderscheiden het Iers (Gaeilge), het Schotse Gaelic (Gaidhlig), het Wels (Cymraeg) en het Bre tons (Brezhoneg). Óp het eiland Man zijn nog resten van het Manx (Gaelg Vanninagh) en in Cornwall bestaat nog iets van het Cornish (Kerneweg). De laatste Keltische verhuizing vond plaats in de vierde eeuw na Christus. Toen staken (Keltische) Britten over naar Bretagne, waar hun Gallische verwanten steeds verder in de verdrukking waren geraakt. Het hoort dan bij 'de Britse gebieden', waar de beroemde verhalen van koning Arthur en van Tristan en Isolde circuleren. Franse onderzoekers gaan er graag van uit dat deze verhalen in Bretagne zijn ont staan. Keltologen Als het om levende taal en lite raire erfstukken gaat, telt Ne derland niet mee. Wel hebben wij al lange tijd 'keltologen'. Rond 1600 werden de eerste tek sten uit het Wels en Bretons in het Nederlands vertaald. In onze eeuw maakten vooral Anton Ge rard van Hamel, Theo Gotzen en Maart je Draak zich sterk voor de Keltische erfenis en werd de Utrechtse Rijksunivesiteit het centrum van keltologie in Ne derland. In de pubicaties die nu in het teken van Celtica Nederland verschijnen, lees je dat de kelto logen af willen rekenen met 'de waas van mystiek'. Ondanks hun ijver komen ze nooit tot grote conclusies die het historische cli chébeeld weg zouden kunnen va gen. Trouwens, een van de spon sors is het Iers Nationaal Bureau voor Toerisme (Bord Failte), dat zich de romantiek van druïden en ruïnes heus niet af laat ne men. En de expositie die voor het najaar is aangekondigd in het Universiteitsmuse'um in Utrecht heeft als onwetenschap pelijk thema 'Vechten en feesten bij de Kelten'. Kelten zijn nu randfiguren, de irrationele factor in de bureau cratie van het verenigde Europa. De echo van hun avontuur klinkt nog ergens diep in ons geheugen. Dat is waarschijnlijk wat zij in ons land hebben achtergelaten. De Kelten zijn een mysterie, een mooi mysterie. Laat dat maar zo blijven. De expositie 'Kelten in Neder land?' met archeologisch materi aal is in het Allard Pierson Mu seum, Oude Turfmarkt 127 in Amsterdam, tot en met 11 juni. 'Kelten en keltologen' is in Uni versiteitsbibliotheek Amsterdam, Singel 425, ook tot en met 11 juni. Bij beide tentoonstellingen is een catalogus verkrijgbaar. T Een romantische voorstelling van een Keltische bard, aan het eind van de 18e eeuw gemaakt door Edward Jones. universiteitsbibutoheek Amsterdam Door Marjan Mes fa Holland Festival, dat 'an 1 tot en met 30 juni J'ordt gehouden in Amster dam, is ditmaal omvangrij- tar dan vorig jaar. Voor het test bestaat meer dan de Mft van het opera- en mu- üektheaterprogramma uit jSënscèneerde uitvoeringen Het een spectaculaire entou- 'age. Zoals 'Antigone' van jon de Leeuw, 'Pelleas et «élisande' van Debussy in le regie van de Amerikaan «ter Sellars en 'The Cave' 'an de vermaarde Ameri kaanse minimal composer Steve Reich. t opera, muziek, theater en is er ook een programma ■et Indonesische muziek in het tropeninstituut en met speel- Voor het eerst maakt film j-etuit van het Holland Festi- Er zullen 47 filmvoorstel- if?en worden gehouden. In de uschinski-bioscoop wordt tr!i t besteed aan 'Kleurig ip waarin de befaam- i«c™icolor centraal staat, ktewensysteem dat twintig lang. tussen 1930 en 1950, gezicht van de Amerikaanse Bntse film bepaalde, Jfrimert zich niet het rood ^balletschoentjes uit 'The Shoes Of het harde blauw a.,, melodrama's van Douglas waarin Rock Hudson een Anne Teresa de Keersmaeker brengt met haar groep Rosas het stuk 'Fase'.mo herman sorgeloos Sirk ieliefd maar passief hoofdper- 'G°ne with the ban l i! kleuren waren 'bigger 'tetalen waren ook )rpwi!e^er'an<^s filmmuseum &ert ,Klassteke meesters, penten op het witte doek'en L>°Perinstituut Indonesi- r kunstfilms en films uit de koloniale tijd en de opbouw van de republiek. Peter Sellars Het Holland Festival, dat vol gens directeur Jan van Vlijmen uit de financiële zorgen is, wordt in het Muziektheater ge opend met Peter Sellars' enscè- nering van Debussy's opera 'Pelléas et Mélisande' door de Nederlandse Opera en het Rot terdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Simon Rattle. De 34-jarige Amerikaanse regisseur heeft voor dit werk gekozen omdat het 'de eerste moderne opera is, die grote invloed heeft gehad op alle grote 20ste eeuwse opera componisten.' Het verhaal van Maeterlinck is een combinatie van sprookje en brute, koude werkelijkheid die zich afspeelt in Brussel. Sellars maakte furore tijdens het Hol land Festival 1988 met zijn en- scènering van de moderne opera 'Nixon in China' van John Adams. Sindsdien is hij inter nationaal veelgevraagd vanwe ge zijn actuele ensceneringen. Mozarts 'Don Giovanni' situeer de hij in het negergetto Harlem en 'Le nozze di Figaro' op de 52ste verdieping van de luxueu ze en mondaine Trump Tower in New York. Momenteel is Peter Sellars directeur van een groot driejaarlijks, multicultu reel festival in Los Angeles. Sellars houdt van opera: „Om dat opera nooit volkomen rea listisch is en de vorm tegelijker tijd afstand en emotie schept. Bovendien is het een uitgespro ken politieke kunstvorm. Opera lijkt van alle kunsten het meest op een staat, hij kan alleen tot stand komen als een groot aan tal mensen eendrachtig samen werkt. En doordat de mensen zingen, kan er nooit een een voudig melodrama ontstaan, de muziek maakt het mogelijk om achter de oppervlakte te kijken en iets te creëren dat tegelijker tijd vreselijk normaal en volko men krankzinnig is." Gashouder 'Antigone' van Ton de Leeuw gaat in première in de gashou der van de voormalige Wester gasfabriek en zal door de NOS- tv later worden uitgezonden. 'The Cave', het eerste mu- ziektheaterwerk van de Ameri kaanse minimal music-compo- nist Steve Reich, beleeft zijn première in de Beurs van Berla- ge. Het werk is gezet voor der tien instrumentalisten, onder wie vier slagwerkers (o.a. vibra foons, marimba en diverse soor ten drums), houtblazers en een strijkkwartet. Op het eenvoudigste niveau be staat de dramatische compo nent uit het bijbelverhaal van Abraham dat op drie verschil lende manieren wordt verteld door Israëli's, Arabieren en Amerikanen. Reich liet zich in spireren door een bezoek aan de Makpela-grot in de stad Hebron op de westelijke Jordaan-oever in Israël. De Keersmaeker Hoewel pas 32 jaar valt aan de Belgische choreografe en danse res Anne Teresa de Keersmae ker de eer te beurt centraal te staan in het Holland Festival met een uitgebreide terugblik op haar oeuvre. Tevens zal zij met haar groep Rosas de we reldpremière van een nieuw dansstuk geven. Met deze cen trale rol is De Keersmaeker de opvolgster van Hans van Manen aan wie vorig jaar in het festi val een retrospectief was ge wijd. In 1982 verraste de toen 22-jarige De Keersmaeker de festivalbezoekers en televi siekijkers met 'Fase', waarin zijzelf met een andere danseres een adembenemend energieke transformatie in beweging van de minimale muziek van Steve Reich liet zien. Sindsdien heeft zij met haar dansgroep Rosas een internatio nale faam opgebouwd met wer ken als 'Ottone, Ottone', 'Elena' Aria', 'Erts' en 'Stella'. Met gro te vasthoudendheid onderzoekt deze jonge Belgische de grenzen van het theater, op zoek waar nog speling is, teruggrijpend naar eerdere aanzetten en woe kerend met elementen die in het verleden hun waarden hebben bewezen. Jiri Kylian, leider van het Nederlands Danstheater zal ook een nieuw werk presenteren tijdens het festival. Thomas Langhoff Het theaterprogramma van het Holland Festival omvat onder meer twee voorstellingen door het Deutsches Theater Berlin, geregisseerd door zijn artistiek leider Thomas Langhoff: 'Der zerbrochene Krug' van Heinrich von Kleist en 'Een maand op het land' van Toergenjev. Sinds in 1979 zijn televisiewerk de aandacht begon te trekken, heeft Langhoff een bliksemcar rière gemaakt. Bij hem staat de acteur in het middelpunt. Langhoff laat zijn (vaste) ac teurs zelf dingen uitvinden. „Ik zeg altijd dat de acteur kan doen wat hij wil, zolang hij maar wil wat ik wil." Speelple- zier staat bij hem voorop, hoe wel zijn theater altijd gaat over menselijke tekortkomingen. Langhoff geldt als de grote mensenkenner onder de Duitse regisseurs. Het Piccolo Teatro di Milano komt naar Amsterdam met 'Le baruffe chiozotte' ('Gekrakeel in Chioggia') van Carlo Goldo- ni, in de regie van de vermaarde Giorgio Strehler. Hij staat ga rant voor een gestileerde ele gantie en choreografische preci sie in dit voorlaatste stuk van de meester van de commedia dell'arte uit 1762. Het speelt in een vissersstadje dat wordt be volkt door vissers, zeelieden en kletskousen en waar alles draait om liefde en jaloezie. Het Nationaal Theater Craiova uit Boekarest is vertegenwoor digd met 'Ubu Roi' van Alfred Jarry, de brutale parodie op het koningsschap. Sinds de val van Ceausescu kan er weer zonder geheimtaal worden gespeeld door de Roemeense acteurs. Er is een uitgebreide Holland Festival Almanak verkrijgbaar voor f 24.50. In dit boek staan alle voorstellingen en uitvoerin gen uitvoerig vermeld, evenals theaters, prijzen en tijden. Kaarten zijn vanaf 1 mei te koop bij de kassa's van de thea ters, de bespreekbureaus en de AUB Ticketshop/Uitlijn. actrice Wat is uw favoriete boek? 'Van liefde en minne' van Hadewych. Welke film heeft op u de meeste indruk gemaakt? 'The Doors' en 'Amadeus'. Wat is de laatste tentoonstelling die u heeft bezocht? De klassieken in het Rijksmuseum in Amsterdam. Welke plaat of cd zou u op de radio willen laten draaien voor u zelf? 'Voodoo Chile' van Jimi Hendrix. Wat hangt er bij u thuis op het mooiste plekje aan de muur? 'Post War Manoeuvre', een kunstwerk van Meinbert Gozewijn van Soest. Wat was uw laatste cultureel avondje uit? Dat was een bezoek aan de film 'De kleine blonde dood'. Voor welk televisieprogramma blijft u thuis? Voor geen enkel. Door welke artiest, kunstenaar of acteur zou u het liefst voor een diner met kaarslicht worden uitgenodigd? Door Wolfgang Amadeus Mozart. Wie zou er volgens u beslist nóóit minister van WVC moeten worden? Die nep-schilderes die iedereen neukt, Patty Harpenau Wat zouden mensen volgens u per se moeten zien, lezen of horen? Ze zouden zichzelf in alle eerlijkheid moeten zien, als ze het lef hebben.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19