DESTEM fflidlS kDag lieve, lieve mensen' Mies Bouwman stopt definitief met tv UIT GIDS rande dame van de Nederlandse televisie wil geen nationaal afscheid Marcel Möring verassend winnaar AKO-prijs 1993 V Presentatrice wil zich meer gaan toeleggen op haar rol als moeder en oma Paul Rodgers f PAUL RODGERS (43) geldt al een kwart eeuw als de zanger I met de mooiste en soepelste stem uit de hele Britse R B- I scene. Zelfs 23 jaar na All Right Now, de klassieker van I The Free, heeft zijn stem nog roets aan kwaliteit en zeggings- I kracht ingeboet. j l» UI'gez°nderd - de blues gevoelloze hardrock plat te walsen op deze door Billy Sher- E'T'A. Hoffmann Oedipus Rex Schumann Al di Meola an onze verslaggeefster lilversum - Mies Bouwman 14) stopt definitief met haar ,erk voor televisie. Zij laakte haar onverwachte he mt gisterochtend bekend in >t Avro-radioprogramma luger in the morning'. Van Eie of gezondheidsproble- ien js volgens Mies Bouw en absoluut geen sprake, j; voel mij zelfs bijzonder goed. lijn gezondheid speelt me abso- ■ut geen parten en dit besluit is alle harmonie met de Avro tornen", aldus Mies. Mies Bouwman die dit seizoen na een ziekte van vier jaar haar come-back maakte met 'In de hoofdrol', heeft steeds volgehou den 'in blessuretijd' te spelen. Ze kon er niet tegen dat ze 'In de hoofdrol' destijds niet had kun nen afmaken. Over een nieuw tv-seizoen wilde zij tijdens re cente interviews ook nooit spre ken. „Ik kijk niet verder dan dit jaar. We zien wel", zei zij tegen over deze krant vlak na haar come-back. „Heerlijk, het boek is uit. Sla het maar dicht", lichtte zij gisteren het eind van haar 42-jarige tv- carrière nader toe. „Het is nu wel mooi geweest. Na een mooi televisieleven komt een heel an der leven", verklaarde ze, doe lend op echtgenoot Leen Timp, hun vier kinderen en vijf klein kinderen. Bouwman kreeg gisteren van Avro-presentator Hans Zoet een roestvrij stalen schoffel aange boden, aangezien zij haar huis in het Gooi onlangs verruilde voor een boerderij in Eist. Bovendien verwijst die schoffel naar de Bronzen Zaaier, een hoge Avro- onderscheiding die Bouwman eerder kreeg vanwege haar werk bij deze omroep. De Avro betreurt het besluit van Bouwman, hoewel het er volgens een woordvoerder 'altijd in heeft gezeten'. Het programma 'In de hoofdrol', waarvan de twaalfde en laatste - rond Seth Gaaike- ma - afgelopen weekeinde werd uitgezonden, komt het huidige seizoen niet in de knel. Er ston den er toch niet meer dan twaalf geprogrammeerd. Over een eventueel vervolg met een nieu we presentator wordt momenteel druk nagedacht. „Het is tenslot te een ijzeren formule", aldus de Avro-woordvoerder. Mies Bouwman was gisteren niet voor commentaar bereikbaar. Ze verblijft momenteel op een onbe kend vakantie-adres. Van een groots afscheid zal zeker geen sprake zijn, zo laat zij via de Avro weten. „Ik ben vertrokken. Punt uit." et was het jaar 1951. Er onden in het hele land oguit honderd televi- 'e-toestellen, zwart-wit Wurlijk. De wereld ge- 's van de oorlog, de ederopbouw was op -ng, het was tijd voor "euwe wonderen. Een arvan was de televisie, ineen ander wonder 'as Mies. por Jan Koesen grande dame van de Neder- dse televisie gaat nu zichzelf haar gezin in de hoofdrol ten. Geen fantastisch groot ■eldig uniek afscheid met een rade van Bekende, Superbe- nde en Ultrasuperbekende Ne landers. De deur zoeft zacht- in het slot. Haar 40-jarig -jubileum (1991) liet ze immers ^versloffen. és - haar ouders doopten haar 31 december 1929 Marie An- 'inette - trekt zich terug op "ar nieuwe boerderij in Eist meente Rhenen). „Dag lieve, >e mensen, u was een fantas- 'ch publiek." Nooit veranderd n man. Vier kinderen, vijf inkinderen, („Ik raad iedere persoonlijkheid aan om als de émieter kinderen te nemen. t s je er lang in wilt blijven, heb groot voordeel bij."); al- jd freelancer gebleven, veraf- od, verguisd. Vier jaar ziek, tstoken slagader in de slaap, ,jna blind, weer terug met de "per 'In de hoofdrol'. Het erm zal nooit meer hetzelfde Haten t ben gemaakt voor live televi- e." Een Mies-zin. Andere cita- ji waarmee ze zich tekent: e moet niet te oud, niet te dik niet moeders mooiste zijn, dan heb je een goede kans dat je het haalt bi de televisie - Je wordt geboren als presentator - televisie was een warm bedje waar ik kwijt kon wat ik kwijt wilde - Er zullen nooit meer van die hevige tv-rellen komen als vroeger - ik speel nu in blessure tijd - Uiteindelijk vormt toch je gezin je basis en je geluk - Mijn eerste honorarium was 45 gulden en dat is met honderdjes ge groeid - De gelijkvormigheid straalt nu van het scherm - Ik heb het geluk gehad dat we geen voorbeelden hadden - Het mooi ste van televisie? Dat-ie het doet - Ik leef, ik leef, en alles en iedèreen om me heen mag leven, niks aan de hand." Haar man Leen Timp zei het eens mooi. „Ik ga wel eens twin tig meter achter haar lopen in de Kalverstraat. Er gebeurt niets met Mies, maar alles met de Kalverstraat. Ze merkt het niet; ze heeft een soort ongegeneerd heid." Haar ouders waren bourgeois- katholieken. Mies: „Geen rustig, gezapig gezin, maar het had wel dat image. Mijn jeugd was een beetje Joop ter Heul, vrolijk, vriendelijk, niet rijk, wel rijke vrienden." Stewardess Mies begon als stewardess en werd ontdekt door de prille KRO-televisie, toen nog een roomse spreekbuis zoals ook de VARA kritiekloos het socialis tische evangelie verkondigde. Mies' première op het scherm was een demonstratie potten bakken en een dansje van doof stommen. De kneuterigheid vier de hoogtij, de loopgraven waren betrokken, verzuiling, heette dat verschijnsel. Toen ze met de ge scheiden socialist Timp trouwde, een goddeloze, rooie rakker dus, gooide de KRO haar op straat. Toch was ze voor iedereen toen al herkenbaar als een superta lent, een persoonlijkheid, de ko- Mies Bouwman zoals zij nog zeer recentelijk 'ln de hoofdrol' voor de Avro presenteerde. foto dijkstra ningin van de buis. Haar voor naam was voldoende. En het nieuwste medium begon langza merhand uit de luier te kruipen. Zo maakte ze ook 'Anders dan anderen', de voorloper van 'In de hoofdrol.' In 1962 schooide ze 23 miljoen bij elkaar voor 'Het Dorp', een uitzending waar nog decennia over gesproken werd. Nederland schonk gul geld in lucifersdoos jes en een koe scheet op de Bühne. Dat was de tijd toen nog iedereen naar hetzelfde keek. Een half jaar later deed ze mee aan het VARA-cabaret 'Zo is het toevallig ook nog 'ns een keer' en heel Nederland viel vervolgens over haar heen, want het tv-kij- ken werd als beeldreligie ge bracht en de familie-Oranje kri tisch gevolgd. 'Onchristelijk, schande... ze is een hoer' siste en kreunde de natie, de politiek en de gezindten. „Ik zou het nu met mijn ervaring nooit meer zo wil len doen. De ellende die we toen hebben doorstaan wil ik niet nog eens hebben." Snel daarna echter veerde Mies als een bokser uit de touwen en kwam terug met 'Mies en Scene' waarin ze kopstukken interview de en daarna kon ze nooit meer stuk. Ze presenteerde 'Een van de acht', en kreeg toen bonje met de AVRO die het mediaprogram- ma 'Netwerk' voortijdig af schoot. Vanuit België liet een kwaaie Mies weten dat op de Nederlandse televisie alleen maar Monatoetjes een kans kre gen. De VARA nam haar op. Mies ontwikkelde zich tot monu ment. Dat betekende een aparte ver antwoordelijkheid. Godfried Bo- mans ging dood en in zijn begra- fenismis wilde Mies zoals zoveel aanwezigen ter communie gaan. „Maar toen zag ik het ineens voor me: Mies gaat in het Jour naal ter communie. En ik heb het dus niet gedaan, geen de monstratie." In 1974 stapte Mies over naar de AVRO, „want ik wilde na tien jaar VARA wel eens iets anders." Tegelijk liet ze weten nooit voor de TROS te willen werken. Enige tijd na deze ferme uitspraak, toen prinses Juliana 75 werd, stond Mies met een huldigings programma voor de TROS-ca- mera. Het rooie en felle aan Mies I Helaas levert Rodgers - die ook Had Company naar de top zong - geregeld het bewijs dat I gouden stembanden in een flu- welen strottehoofd niet vol- d°ende zijn om een geslaagd album af te leveren. Gebrek aan visie en inventiviteit laten roch niet door louter effectbe jag compenseren. Op Rodgers' S gloednieuwe solo-cd Muddy i Waters Blues is het al niet I anders. H°ewel erg trendy, is het op zich geen slecht idee om 13 1 »ngs van de late great Muddy Waters op te nemen. Maar roeem dan wel 's mans eigen creaties en niet voornamelijk «ffis covers van Willie Dixon- ra Albert King-nummers. Door f1" ^consequente selectie lijkt et er veel op dat Rodgers met i «en zelfgeschreven - twee maal Pgenomen - titelsong een heel 1 Ubum heeft willen maken. °g erger is het dat hij (weer) hn Vo. ekt f°ute begeleiding onvolPrezen vocalen j gekozen. Een hele batterij 8} aarpnnsen he«i - Steve dnro 5°vendien kapot gepro- i fe* cd. Fraaie tribute! van o er zeker de blues van gekregen (Victoria Music). LEO NIERSE HET °UBBELTALENT Ernst Theodor Amadeus Hoffmann (1776-1822) is als schrijver be kend geworden. Maar een be roemd componist had hij liever willen worden. De muziek was zijn violon d'Ingres. En een beroemd componist had Hoffmann best kunnen worden - als hij al zijn tijd en energie aan de muziek had kunnen ge ven. Maar dat kon hij niet om dat hij ook nog dat andere talent bezat. Hoffmann was een groot com- poneertalent, zo blijkt bij het luisteren naar zijn opera Undi ne, Zauberoper in drei Akten. Hier hoor je niet zomaar een verdienstelijk werk van een amateur, maar een volwaardige opera die de vergelijking met 'echte' opera's makkelijk aan kan. Hoewel Hoffmann de echt geniale invallen van bijvoor beeld zijn tijdgenoot Carl Ma ria von Weber mist. Undine heeft een symfonisch opgezette ouverture van 10 mi nuten, die berust op twee pij lers: een klassiek hoofdthema en een romantisch neventhema. Typerend voor de tijd waarin Hoffman leefde: de overgang van het Klassieke naar het Ro mantische tijdperk. Hoffmann als schrijver is de romanticus pur sang, vol gril ligheid, fantasie en humor. Zijn boeken waren hét grote voor beeld voor de componist Robert Schumann, die erin slaagde muziek te scheppen die de sfeer van Hoffmannns literaire ro mantiek evenaarde. De muziek van Hoffmann zelf 'is veel 'klassieker', traditione ler. Heel degelijk, resultaat van jaren werk, technisch hecht doortimmerd. Het romantische van Undine schuilt in het on derwerp: dat van een watemix die zich als meisje onder de mensen begeeft, en van een rid der die verliefd op haar wordt. Muziekhistorisch, maar ook puur muzikaal is het uitbren gen van deze opera van E.T.A. Hoffmanns een bijzondere ge beurtenis. De fraaiste rol wordt gezongen door Karl Ridderbus- ch als de watergeest Kohle- born. Het Radio-Sinfonie-Or- chester Berlin staat onder lei ding van Roland Bader. (KOCH) HANS ROOSEBOOM HET DRAMA Oedipus Rex, een 'opera-oratorium' van Igor Stravinsky, ging in 1927 in Pa rijs in première. Het in 50 mi nuten gecomprimeerde werk is gebaseerd op de Griekse trage die van Sophocles, in het Frans bewerkt door Jean Cocteau, en daarna in het Latijn vertaald op verzoek van Stravinsky. De componist was gecharmeerd van het klassieke Latijn. De taal past ook heel goed bij Stravinsky's stijl in die tijd, die doorgaans 'neoklassiek' wordt genoemd (in vergelijking met de exeburante stijl die hij eer der in de Sacre du Printemps en Petrouchka had beoefend). Oedipus Rex, over vadermoord, incest, noodlot en hongersnood, geeft het rampspoedige karak ter van het menselijk bestaan sober en aangrijpend weer. Prachtig zijn de koren, in dit geval louter mannenstemmen. Centraal staat de grote aria Nonn' erubescite, reges van Jo- caste, Oedipus' moeder en min nares. Stravinsky past hier in de orkestbegeleiding pastiches van alle stijlen toe, vooral ba rok en romantiek. The London Philharmonic Or chestra en Choir o.l.v. Franz Weiser-Most, en de solisten Anthony Rolfe Johnson en Marjana Lipovsek als Oedipus en Jocaste, dragen zorg voor een perfecte uitvoering. (EMI) HR DE WARME romantiek van de muziek van Robert Schumann staat op een cd die wordt vol gespeeld door violist Ulf Wallin en pianist Avo Kuyumjian. Be halve de voor de combinatie viool/piano gecomponeerde So nate op. 121 speelt het duo ook de Mdrchenbilder en de Fantasiestücke, die doorgaans door hobo of klarinet worden uitgevoerd. Op viool dus ook erg mooi. Het tweetal Wallin/ Kuyumjian brengt echt een ode aan Schumanns tere muziek. (KOCH) HR AL Dl Meola is alweer een aantal jaren bezig met het ma ken van platen, waarop de mu ziek van het Zuidamerikaanse continent en dan vooral Brazi lië centraal staat. Zijn nieuwe plaat Heart of the immigrants die hij samen met zijn groep World Sinfonia maakte, is dan ook niet bijzon der door de overvloed aan La- tijnsamerikaanse klanken die Wijlen Astor Piazzolla is als componist nadrukkelijk aan wezig op de nieuwe plaat van Al di Meola. foto anp er op staat. Het buitengewone van de plaat schuilt in het feit dat er stukken van wijlen Astor Piazzolla op staan die deze we reldberoemde Argentijnse tan go-muzikant kort voor zijn dood aan Di Meola stuurde. Er staan in totaal vijf Piazzol- la-stukken op Heart of the im migrants en ze zijn aangevuld met composities van Di Meola zelf en van percussionist Arto Tuncboyacian die een soortge lijke sfeer uitademen. Op het oog vreemde eend in de bijt is de evergreen Someday my prin ce will come, maar ook dat nummer past in de uitvoering die eraan gegeven wordt, in het geheel. De vriendschap tussen Di Meo la en Piazzolla dateert van 1985 toen ze elkaar in Japan ont moetten. Ze raakten in gesprek en het bleek dat beider voorou ders uit het Italiaanse Napels afkomstig waren. 'De geboorte plaats van de tango,' aldus Piazzolla. Bovendien bleken ze gecharmeerd van eikaars mu ziek en zodoende ontstond er een uitwisseling van composi ties. In de composities van Astor Piazzolla staat de bandoneon (de Argentijnse -versie van de accordeon) centraal en als ban- doneonist speelt op Heart of the immigrants de Argentijn Dino Saluzzi mee. Saluzzi heeft in middels faam verworven als een componist en muzikant die nog experimenteier met de bandoneon omgaat dan Piaz zolla. Samen met eerder genoemde percussionist Tuncboyacian en tweede gitarist Chris Carring- ton brengen Di Meola en Saluz zi muziek ten gehore die een indrukwekkende mengeling is van soms zwoele, vaak zwaar moedige bandoneon-spel en virtuoos gitaarspel. Die combi natie levert ongehoorde klan ken op die in eerste instantie complex aan doet, maar die tegelijkertijd zo intens is dat je er gaandeweg door meege sleurd wordt. Hearts of the immigrants is Di Meola's mooiste 'Zuidameri kaanse' plaat tot nu toe en het is zeker ook een van de aller sterkste platen uit zijn gehele oeuvre. Wie onder de indruk mocht raken van Saluzzi's bando neon-spel, die beveel ik van harte zijn cd Mojotoro op ECM aan. (Tomato, Play It Again Sam) WIM VAN LEEST WOENSDAG 12 MEI 1993 DEEL D Amsterdam (anp) - De auteur Marcel Möring (1957) heeft met zijn roman 'Het grote verlangen' de AKO Literatuur Prijs 1993 gewonnen. Juryvoorzitter Mark Eyskens, oud-premier van België, maakte dat dinsdagavond laat bekend tijdens een diner in het Amstelhotel in Amsterdam. was er al jaren af. Ze was gebo ren voor televisie, voor improvi serend presenteren liefst voor een massa, haar politieke bagage was gering, maar als ze stond daar voor de camera, kreeg het publiek thuis wat met haar, sloeg een vonk over en weer terug. Met haar meisjeslach en spontaniteit kon ze haar blun ders vergoeilijken. Haar gasten werden nooit beschoten met har de uitspraken, in onaangename situaties gebracht, om je aange naam geschoffeerd te voelen, keek je niet naar Mies. „Ik geloof dat de knieval ons allen aange boren is." Prijzen Ze won de ene publieksprijs na de ander en toen ze na 36 jaar van koersen op immense popula riteit van de ene dag op de andere van het scherm verdween door een kwaadaardige, zeldza me ziekte die haar met blindheid bedreigde, was het net of een dierbaar familielid was getroffen door het noodlot. Maar ze kwam weer terug. „Ik wist dat ik beter zou worden, dat was een heilig geloof. Ik denk dat geloof in iets - waarin dan ook - mensen helpt. Ikzelf heb gewoon het geloof in morgen, altijd gehad...ik ben ab soluut niet bezig met gisteren. Mij gaat het om vandaag. En morgen... daar verheug ik me op." Haar mysterie heeft ze zelf het beste verwoord. „Je zou mij een middelmatig getalenteerd mens kunnen noemen, met een wijde belangstelling en een grote dosis nieuwsgierigheid. Misschien is dat wel een voordeel. ,Wij' zijn middelmatig in ons kunnen en van een doorsnee intelligentie, maar waarschijnlijk beschikken 'wij' over onduidelijke vermo gens om de mens te kunnen boeien. Duidelijk is in ieder ge val dat het scherm een dodelijk ding is voor mensen die zich aanstellen." De prijs werd dit jaar voor de zevende keer uitgereikt en levert een bedrag van 50.000 gulden op. Na de PC Hooftprijs is de AKO Literatuur Prijs de grootste literaire prijs in het Nederlands taalgebied. In een toelichting prees Eyskens alle zes genomineerden boeken. Vooral Mulisch' 'De ontdekking van de hemel' - tot dusver de gedoodverfde winnaar - werd geroemd. De auteur heeft, zo meldt de jury, in zijn boek 'zijn veelzijdigheid, epische kwalitei ten en filosofische interesses tot volledige ontplooiing gebracht". De keuze ging uiteindelijk tus sen Mulisch en Möring. Of, zoals de juryvoorzitter het formuleer de, tussen 'enerzijds de meester lijk gecomponeerde symfonie met zijn prachtige motieven en variaties op vernuftig gecompo neerde thema's, en anderzijds een briljante en ontroerende so nate waarvan de tonen het hart hebben geraakt'. Na een intensieve discussie werd de 'ultieme keuze' geleid door 'de weg van het hart', aldus Eyskens. De briljante sonate van Möring viel in de prijzen. De keuze was niet unaniem, al kon volgens de voorzitter de minder heid in de jury van harte instem men met de keuze van de meer derheid. De vier andere genomineerden waren Hella S. Haasse met 'He ren van de thee', Kristien Hem- merechts met de verhalenbundel 'Kerst en andere liefdesverha len', Willem Jan Otten met 'De wijde blik' en 'Het verkoolde alfabet' van Paul de Wispelaere. Twee van de zes genomineerden zijn afkomstig uit België. In to taal beoordeelde de jury 239 ti tels, die in het kalenderjaar 1992 verschenen. Behalve Eyskens be stond de jury uit de schrijfster Marja Brouwers, de criticus Anthony Mertens, de hoogleraar Nederlandse literatuur aan de Universtiteit van Gent prof.dr. Anne Marie Musschoot en de neerlandicus Wim Vogel. Vorige jaar won Margriet de Moor met haar roman 'Eerst grijs dan wit dan blauw' de literaire onder scheiding. 'Het grote verlangen' van Marcel Möring is het tweede boek van de schrijver. Hij debuteerde in 1990 met de roman 'Mendel erfe nis', die werd bekroond met de Geertjan Lubberhuizenprijs voor het beste debuut. 'Het grote verlangen' gaat over drie wezen, de tweeling Sam en Lisa en hun iets oudere broer Raph, die nadat hun ouders zijn verongelukt, in verschillende pleeggezinnen opgroeien. Con tact is er nauwelijks. Wanneer de drie volwassen zijn, vinden ze elkaar terug en halen herinne ringen op. Na de uitreiking van deze zeven de AKO Literatuur Prijs, treedt het stichtingsbestuur zoals eer der aangekondigd af. Belang rijkste reden is dat het bestuur vindt dat de sponsor te veel inspraak wil bij de organisatie en de reglementen van de prijs. Het aftredende bestuur zal een nieuwe stichting vormen die een nieuwe literaire prijs gaat uitrei ken. Een sponsor voor deze on derscheiding is inmiddels gevon den. Volgens Umtul Kiekens, se cretaris van de stichting, wordt de naam van de geldschieter op 18 mei bekendgemaakt. Het zou om een bierbrouwer uit het zui den des lands gaan. Marcel Möring foto harry cock FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Tom Jerry. 20 u. Passenger 57. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Sommersby. 20 u. Nowhere to run. 20 u. The distinguished gentleman. 20 u. Forever young. VLISSINGÈN - Alhambra 1 14 en 20 u. Sommersby. - Alhambra 2 14 en 20 u. Nowhere to run. - Alhambra 3 14 u. Jungle book. 20 u. Mauvais sang. - Alhambra 4 20 u. Daens. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. - Rex-Clufe - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Forever young. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Under Siege. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 -QuelhnT- 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. - Quellin II - 14. 16.30, 19 en 21.30 u. Peter's friends. -Quellin III - 14, 16 en 18 u. Ned. versie, 20 en 22 u. Eng. versie The jungle book. - Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Passenger 57. -Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. De zevende hemel. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Consenting adults. -Ambassades Club 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. - Ambassades Club 4 - 14, 16.30 u. Sister act. 19 en 21.30 u. Fortress. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Les nuits fauves. 14.30 u. Champions. 20 u. Forever young. 14.30 u. Junglebook. 20 u. The crying game. 14.30 en 20 u. A river runs through it. - Memling 14.30 en 20 u. Passenger. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Alive.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21