'Rillingen van niks doen'
Vormen van sculptuur in beeld
Veel oudgedienden
op North Sea Jazz
n
Immer actieve Raymond Burr nog lang niet aan het eind van zijn latijn
UIT gids
suske wisk
hambone
J
Duitse staatssecretaris
wil apart kinderkanaal
ra
Melanie de Vroom
M/
Anne Ausloos
Inge van 't Klooster
Mia Trompenaars
„Ik denk dat het heel goed was
geweest als ik eens een vent had
gehad die me liet zitten".
Linda de Mol, showmaster
DE STEM BOS
de stem
dinsdag 11 mei 1993
DEELt
De 74-jarige Raymond Burr is nog lang niet aan het
eind van zijn latijn. Rond 1960 stuwde de acteur de
romanfiguur Perry Mason op tot wereldwijde roem.
Tien jaar later deed hij dat dunnetjes over met
rolstoel-detective Ironside. Jaren later maakte Perry
Mason een glorieuze comeback door; nog steeds is de
produktie van nieuwe tv-films niet te stuiten. Boven
dien werden de Amerikaanse kijkers deze maand
verblijd met 'The return of Ironside'.
Door Maarten van de Rakt
„We hebben net de 25e Perry
Mason klaar", zegt Raymond
Burr met een vermoeide blik in
de lieve ogen. Zijn bleke gelaat
draagt de sporen van een opera
tie aan een kankergezwel, een
paar maanden geleden. Hij
schraapt zijn basstem, die zo
vertrouwd in de oren klinkt.
Meldt dat NBC, die het jubi
leumnummer 'The Case of the
Telltale Talk Show Host' op 21
mei uitzendt, nog zes afleverin
gen heeft besteld. „Eentje wordt
in Rusland opgenomen. Daar
kijk ik naar uit."
De oude successeries laten de
kassa nog immer vlot rinkelen.
Ironside beleefde vorige week
een rëunie op NBC. Of dat een
staartje krijgt? „Dat hangt af
van wat de mensen ervan vin
den. Daar hebben we geen on
derzoek naar gedaan. Dat zegt
toch niets, omdat je dan gen
competitie hebt. Dat heb je pas
als je het uitzendt. Ik wacht wel
af."
Gekkenhuis
Raymond Burr verscheen in ne
gentig speelfilms (waaronder 'A
Place in de Sun' en Alfred
Hitchcock's 'Rear Window'),
tweehonderd toneelstukken en
vijfduizend radioprogramma's.
Maar écht naam maakte hij tus
sen 1957 en 1966 als Perry
Mason, de sympathieke advocaat
uit de boeken van Erie Stanley
Gardner die bijgestaan door se
cretaresse Delia nagenoeg nooif0''
een zaak verloor. Een rol die
hem twee Emmy Awards ople
verde. Daarna bemoeide hij zich
verder met recht en onrecht als
detective Ironside (1967-1975).
In 1985 blies Burr Perry Mason
nieuw leven in. Voortborduren
op geheide successen is in de
ogen van Raymond Burr geen
zwaktebod. Het geroezemoes op
de tv-beurs in Cannes lijkt zijn
denken te hinderen. Zijn ogen
dwalen af, op zoek naar woor
den. „Wat ik doe is proberen
kijkers persoonlijk te boeien, te
onderhouden. Wat je ook speelt,
dokter, advocaat of cowboy, je
moet good entertainment bie
den."
Met de trend van oude succes
nummers is niks mis; het is vol
gens Burr een kwestie van vraag
en aanbod op een gestaag uit
dijende markt. „Zeven jaar gele
den kwam ik voor het eerst in
Cannes. Toen ging het er nog vrij
beschaafd aan toe, nu is het een
gekkenhuis. Je kunt amper rond
lopen om even met bekenden te
babbelen. Er wordt twee keer
zoveel televisie gemaakt en dat
gaat maar door tot je uiteinde
lijk een keerpunt bereikt. Dan
komt de kwaliteit in het geding."
Recht
Van advocaat Mason naar detec
tive Ironside om daarna in de
huid te kruipen van verteller in
'Trial by jury'. De goedmoedige
Raymond Burr is onlosmakelijk
verbonden met justitie. „Ik ben
geliefd omdat ik iemand speel
die geeft om mensen", geeuwt
Burr, die een heilig vertrouwen
heeft in het anglosaksische
rechtssysteem. „Dat is het beste
ter wereld. Het doet recht en is
- hopelijk - gelijk voor ieder
een. Kijkers kunnen zien dat ons
rechtssysteem werkt. Vaak vra
gen mensen me of ik geen jurist
had willen worden. Nee, zeg ik
dan, ik heb het er al moeilijk
genoeg mee om acteur te zijn."
jjjryMgaat even verzitten mn er
feen'schepje bov.enop .te-apen.
„Er is altijd een' dveféenèofhst
met de personen die je speelt,
maar als ik naar huis ga, ben ik
niet meer de politieman of advo
caat. Het acteren stopt als ik de
studio of het theater verlaat. Ik
heb genoeg problemen aan mijn
hoofd om mens te zijn."
Hamlet
Bereidwillig staat Burr op om
even te poseren met een Israëli-
Raymond Burr als verteller
in Trial bij Jury.
foto archief de stem
sche journalist. Hij slaat amicaal
een arm om diens schouders en
laat daarna het forse lijf weer in
de stoel zakken. „Waarom ik
acteur werd? Omdat ik dat wou.
In de zeventiger jaren speel
de Burr (links) een ongewone
rol. Hij kroop in de huid van
paus Johannes XXIII. foto anp
Waarom wil iemand iets? Som
migen willen kok worden, tsja
waarom. Gewoon daarom.
Waarom werd jij journalist?
Voor hetzelfde geld was ik slo-
tengraver geworden, daar ben ik
ook goed in", grapt hij.
Zijn favoriet kiezen uit de enor
me waslijst van films en toneel
stukken, is voor Burr onbegon
nen werk. „Als je me vraagt wat
ik het beste of liefste heb ge
daan, dat heb ik nog niet ge
daan. Ik zal het je te zijner tijd
laten weten. De laatste dag van
mijn leven weet ik dat misschien
pas. Natuurlijk houd je wensen
over, altijd. Wanneer je zo oud
bent als ik wil je weer Hamlet
spelen, of Romeo en Juliette."
Schapen
Naast het acteren is alles wat
groeit en bloeit Burr's grote hob
by. „Ik ben boer, ik houd van
tuinieren en fokken." Het zat er
al vroeg in; kippen, konijnen,
groenten, als jonge knaap zorgde
Burr er al voor. Later zou hij
tweeduizend soorten orchideeën
kweken, kokosnoten telen en
schapen fokken met een abriko-
zenkleurig wolletje. Ook op an
dere fronten was hij actief. Hij
lanceerde een krant (de Fiji
Sun), hielp mee bij de start van
een kunstschool en zette zich
aan het schrijven van een span
nend boek 'The Seeker'. Een
druk baasje dat van zichzelf
zegt: „Ik krijg rillingen van de
gedachte aan niks doen."
Kinderen
„En ik vind het prachtig om
kinderen te zien opgroeien",
stipt Burr de keerzijde van zijn
veelzijdig leven aan. Op de voor
de hand liggende vraag 'Hebt u
zelf kinderen?', klinkt het kort
'Niet meer'.
Waarna Burr's begeleider het
welletjes vindt en geïmponeerd
door een oprukkende Duitse te
levisieploeg met een kort 'Okay'
het gesprek beëindigt en een bio
grafie in de handen duwt. Daar
in vinden we het laatste anfe x
woord. Burr is drie keer ge—r
trouwd geweest. Zijn eersbaoq
vrouw kwam om bij een vliegtui
gongeluk, zijn tweede huwelijk
liep uit op een scheiding en de
derde vrouw stierf aan kanker,
enkele jaren nadat zijn enige
zoon op 10-jarige leeftijd over
leed aan leukemie. Dat verklaart
mede waarom Burr zich met
enorm fanatisme in 1957 op Per
ry Mason stortte. „Ik had niks
meer behalve dat programma",
zou hij eens zeggen.
De Beyerd toont werk van een
paar beeldhouwers die in een
recent verleden opgeleid zijn
aan de Bredase kunstacademie
St. Joost. Die herkomst is het
enige wat ze gemeen hebben,
afgezien van het opmerkelijke
detail dat het vrouwen zijn. Het
getoonde werk is zeer divers.
.Lopend door de tentoonstel
lingsruimtes, treed je van de
ene beeldruimte in de andere
en dus ook van de ene mentali
teit in de andere.
Want los van de uiteenlopende
kwaliteit van de individuele
kunstenaars, hebben ze allen
efen uitgesproken opvatting ten
aanzien van wat het beeld zou
moeten zijn. Die opvatting is
tastbaar aanwezig in deze ten
toonstelling van vijf individua
listen. Elk van de kunstenaars
toont beelden die een vorm van
denken zichtbaar maken, net zo
goed als het werk tot denken
aanzet. De opstelling in De
Beyerd geeft de beelden maxi
male kansen om een identiteit
te tonen. Afgewogen neergezet
op de museumvloer, beperkt in
hoeveelheid en in een sprekend
evenwicht met de ruimte. Elke
beeldhouwer mocht zich wen
sen zo gepresenteerd te worden.
Dat betekent nog niet dat ze
alle vijf van een groot postuur
zijn, wel dat ze voldoende kwa
liteit hebben om de ruimtes aan
te kunnen of dat het werk an
derszins duidelijk aanwezig is.
Melanie de Vroom (1952) is de
meest monumentale van deze
beeldhouwers. Centraal op de
open binnenruimte van De
Beyerd, alsof alle andere beel
den daarom heen gegroepeerd
zijn, staat een beeld met het
aura van een antieke offertafel.
Het bestaat uit twee grote mar
meren elementen die spiegel
beeldig op elkaar geplaatst
zijn, dat wil zeggen met vier
messing kogels ertussen die de
twee elementen van elkaar
scheiden. De zo ontstane ope
ning laat licht door, schept
ruimte in het beeld zelf en
doorbreekt vooral de massivi
teit van het materiaal.
In het marmer heeft De Vroom
een vierkante opening gemaakt
zodat het licht van bovenaf vrij
spel krijgt in het beeld. Het
geheel staat op vier zwarte,
betonnen poten die breed be
ginnen en naar beneden toe op
een punt uitlopen. Zo door
breekt Melanie de Vroom op
een tweede manier gewicht en
volume van het marmer: het
balanceren op die vier punten
formuleert heel scherp de span
ning tussen de ondraaglijke
lichtheid van de vorm en de
verheven zwaarte van het ma
teriaal. Dit beeld is een vorm in
steen, autonoom en vol beteke
nis. Zo vrijstaand op die plaats
die tegelijk buiten als binnen
is, een prooi van licht en lucht,
op de plaats van het waterbas
sin in het atrium van het Ro
meinse woonhuis en van de
vroeg-christelijke kerk, is het
beeld een bundeling van bete
kenissen die lijken te verwijzen
naar de bronnen van onze cul
tuur. Beeld en ruimte gaan hier
onmiskenbaar samen. Mis
schien is het zelfs wel goed dat
de terrasstoelen dezelfde ruim
te vullen, zodat een al te sacra
le verwijzing verhinderd wordt.
In de grote zaal staat ander
werk van haar. Met een duide
lijke nadruk op werk, want niet
alleen beelden in een toestand
die door de kunstenaar als vol
tooid is verklaard, maar ook
twee stapelingen van atelier
fragmenten en een werkkast.
Die atelierfragmenten zijn
stukken marmer en ander
steen, afval, restvormen. Scher
ven, brokstukken, niet meer
bruikbaar voor een beeld, maar
daarom niet minder interes
sant. Ze voeren het oog van de
door Frits de Coninck
kijker rechtstreeks naar de ziel
van het beeld, het materiaal,
dat weerbastige, harde marmer
dat zich door lichaamskracht
en grof gereedschap laat be
dwingen, in een vorm die wordt
ingegeven door het visioen.
Juist dat ogenschijnlijk waar
deloze haksel toont het wel ge
slaagde beeld als iets lijfelijks,
als iets dat op de natuur is
veroverd.
Tegelijkertijd is het, onbedoeld,
een aardige, niets pretenderen
de weergave van het idioom
waarvan de beeldhouwer Mela
nie de Vroom zich bedient. Het
ambachtelijke aspect van haar
werk wordt voorts getoond in
de aanwezigheid van een werk
kast, waar haar werkkledij aan
hangt, alsook de singels om
grote stukken marmer te ver
plaatsen, waar het gereedschap
in ligt, evenredig aan het mar
mer in zwaarte en omvang. Aan
de kastdeur hangt een afreke
ning van de firma La Facciata
uit Carrara voor geleverd mar
mer. Carrara, dezelfde plek in
Italië waar Michelangelo met
zorg het marmer uitkoos, waar
mee hij de strijd aanging om
het beeld eruit te bevrijden.
En monumentaal in deze ruim
te die ook de geest van de
kunstenaar ademt, staat een
grote vont, indrukwekkend in
zijn eenvoudige staat. Gemaakt
door stapeling van oude, dikke
beukehouten balken, in de
vorm van een vijfhoek. In al
zijn primitiviteit een teken van
puurheid, naar uiterlijk hevig
contrasterend met de gepolijste
Een beeld van Melanie de Vroom met het aura van een antieke
offertafel. Wit marmer, beton en messing en met als titel:
'Vluchten in stilzwijgen'.
marmeren bassins die op de
zelfde vloer staan.
De Belgische Anne Ausloos
(1954) toont beelden die uitge
sproken conceptueel zijn, om
dat ze berusten op een idee, van
tijd en materie in haar geval.
Vormen van klei, nooit hele
maal volledig gebakken, op me
talen plateaus aan de muur of
op metalen tafels op de vloer.
Het is heel verstilde kunst om
dat het in essentie gaat over de
tijd en het verval, niet over de
vorm maar over de aantasting
daarvan door eer, water en tijd.
Zij stopt het stookproces van
haar kleivormen voordat het
beeld een permanent karakter
kou krijgen. Door inwerking
van water, bijvoorbeeld, ver
vormt het beeld en valt volgens
zekere geometrische patronen
uiteen. Om de omzetting van
vorm in vervorming gaat het
haar. Haar kleivormen zijn pa
radoxaal: ze zijn vorm om ver
volgens de vorm uiteen te laten
vallen, te ontkennen wellicht.
Niet de vorm maar de aantas
ting van de vorm maakt het
beeld.
Klooster
Inge van 't Klooster voert de
kijker mee op een reis door de
verbeelding. Het beeld van
haar werk bestaat uit de ver
schillende aggregatietoestan-
den van het begrip water. Wa
ter, ijs, wolken, in echte toe
stand of in de vorm van afbeel
dingen, voorwerpen of tekenin
gen. Bijeen gebracht in vitrines
van ijzer en glas of in metalen
wanden waar patrijspoorten in
gemaakt zijn die een uitzicht
geven op ijslandschappen, wo
ken en water. Een vorm van
beeldende kunst die sterk
steunt op verhaal en verbeel
ding.
Heel verrassend is het werk van
Mia Trompenaars (1956) die
beelden maakt in leer. Leer,
traditioneel gebruikt voor tas
sen en schoenen, is door haar
vrij gemaakt uit die beperken
de funktie. Zij mqakt vormen
die op het oog heel vrij zijn
omdat ze de verbeelding vrij
spel geven. Het is eigenlijk al
leen de zichtbare rits die het
vrije beeld in leer weer koppelt
aan het idee van de funktie.
Vormen van sculptuur tot 7 juni
in De Beyerd, Boschstraat 22,
Breda.
Het dagelijkse gevecht om de televisieknoj
Door onze correspondent Frans Wijnands
Bonn - Een apart kinderkanaal op de Duitse publiekrech
telijke omroepen; positief gemaakt, met evenveel creativi.
teit, liefde, als gezond verstand. En vooral met veel
verantwoordelijkheidsgevoel. Dat staat de jeugdi
staatssecretaris op het Duitse ministerie voor Vrouwen en
Jongeren voor ogen.
De 31-jarige juriste Cornelia
Yzer (CDU) is niet getrouwd.
Hoeft niet dagelijks in de
clinch met kleine en grotere
kinderen over het strijdpunt
wie naar welk kanaal mag
kijken. Ze kent niettemin het
probleem.
Grof geweld
Kinderen kijken naar alles
wat zich op het scherm be
weegt. Of, zoals de WDR-tele-
visiemaker Gert Müntefering
het formuleert: „Een kinder
programma is waar kinderen
naar kijken". Cornelia Yzer is
het daar absoluut niet mee
eens. „Daar gaat het nou net
om. Kinderen zijn geen robots
die je elke morgen naar teken
filmpjes kunt laten kijken. Als
ze die paar beschikbare goede
kinderprogramma's willen
zien, moeten ze op onmogelij
ke uren voor het scherm gaan
zitten. Alsof kinderen ook niet
liever in de namiddag en 's
avonds kijken. Maar dan is er
niets voor hen en dan kijken
ze maar met de volwassenen
mee".
Naar veel en angstaanjageni
geweld. Cornelia Yzer is niei
de enige die zich grote zoi
maakt over de stromen b
en de harde porno die vooral
op de vele privé-kanalen ie
zien zijn. „Beweer niet dal
zoiets geen invloed op kinde
ren zou hebben. Kinderen
gaan tenslotte geloven dat je
met geweld altijd je zin krijgt
of alles kunt oplossen. Overal
zien we de bereidheid tot
weid toenemen: op straat, in
de scholen, tot in de gezinnen
toe. Natuurlijk beïnvloedt de
tv. In de tijd dat Dallas, ol
was het Dynasty, werd uitge
zonden, zag je die hoofdrol
spelers elke morgen ontbijten
onder een geel zonnescherm
Vraag het maar na, maar ii
die tijd konden de winkels
hun rode, groene en blauwe
zonneschermen aan de straat
stenen niet kwijt. Iedereen
wilde dat geel van de tv".
Cornelia Yzer: „Kinderen gaan tenslotte geloven, dat ji
met geweld altijd je zin krijgtfoto vario press
Den Haag (anp) - Op het 18e North Sea Jazz Festival, dat
9 tot en met 11 juli in het Haagse Congresgebouw woif
gehouden, wemelt het weer van de oude bekenden.
De Yellow Jackets zijn er weer,
met als Carlos Santana, het
Count Basie Orchestra en Linda
Hopkins. Opnieuw te beluisteren
zijn Michel Petrucciani, Shirley
Horn, B.B. King, Arturo
Sandoval en Herbie Hanckock.
Oude getrouwen aan het festival
zijn eveneens Wynton Marsalis,
Chick Corea, George Benson,
Candy Dulfer en David Sanborn.
Ook letterlijk oude sterren blij
ven komen. Mede-organisator
Cees Schrama werd er tijdens de
persconferentie maandag een
beetje melig van. Lionel Hamp
ton komt met zijn band. De
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Passenger 57.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sommersby.
20 u. Nowhere to run.
20 u. The distinguished gentleman.
20 u. Forever young.
20 u. A few good men.
VLISSINGEN
- Alhainbra 1
20 u. Sommersby.
- Alhambra 2
20 u. Nowhere to run.
- Alhambra 3
20 u. Scent of a woman.
- Alhambra 4
20 u. Daens.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Sommersby.
-Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Jennifer 8.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Forever young.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Under Siege.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
-Quellïn l - 14, 16 30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
- Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Peter's friends.
-Quellin III - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie, 20 en 22 u. Eng. versie The
jungle book.
-Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Passenger 57.
-Metro II - 14, 16.30, 19 en 21.30
leden van de formatie schomw
len rond de tachtig. „We 1
dat ze allemaal overeind
ven," aldus Schrama, referera*
aan de beroerte die Hamt[<
vorig jaar verhinderde aan
festival deel te nemen. 0
Peterson komt ook weer, volgt*
Schrama 'voorzien van tf
nieuwe heupen'.
Andere beroemde bejaarde
sici die niet zo frequent naar li
festival komen, zijn dit
Stephane Grappelli en
'Toots' Thielemans. De
komt voor de tweede keer nï
North Sea Jazz.
u. Alive.
Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30
Scent of a woman.
- Ambassades Club 1 - 14, 16;
19 en 21.30 u. De zevende hemel
- Ambassades Club 2 - 14, 16J
19 en 21.30 u. Consenting adults.
- Ambassades Club 3 - 14, 16
19 en 21.30 u. The bodyguard.
- Ambassades Club 4 - 14, 16.30
Sister act.
19 en 21.30 u. Fortress.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Champions.
20 u. The crying game.
20 u. A river runs through it.
- Meinling
20 u. Passenger.
- Van Eyk
20 u. Alive.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The a
sin.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. School
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
57.
20 u. Malcolm X.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Sommers».
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The disW
uished gentleman.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Alive.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jennifer»
17, 20 en 22.30 u. Forever young'
14.30 en 17 u. De zevende hemel
14.30, 20 en 22.30 u. Nowhere
run.
14.30 en 17 u. Jungle book
versie).
20 en 22.30 u. Scent of a woman-
22.30 u. Unforgiven.
20 u. Daens.
RADIO 1
Elk heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
1330 17 30,18.30 en 06.30 Nieuws.
KRO"' 7 07 Echo 9.05 Dingen die
gebeuren NCRV: 12.07 Hier en Nu.
(12 45 Aandacht voor agrarische
actualiteiten). V00: 14.05 Nieuws-
fadio TROS. 19.04 Interaktief. 20.04
Klantenservice. V00:22.04 Sportra
dio NOS: 23.07 Met het oog op
morgen. VARA: 0.04 Of the record.
2,02 Geen tijd. 502-7.00 Ochtendhu
meur
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. AVRO: 7.04
Suoar in the morning. 9.04 Arbeids
vitaminen op 2. 11.04 Mezzo. 12.04
Het beleg van Hilversum. EO: 14.04
ne qouden greep. 15.04 Formule 2.
17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ek-
kel horizontaal. AVRO: 19.04 Neder
lands op AVRO Twee. 20.04 Album.
22 04 Met mij valt te praten.
23 04-24.00 Bluefunk 'n soul
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. 11.04 Baas van de dag. VARA;
12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola.
AKN: 15.04 Popsjop. V00:17.04 Rin-
keldekinkel. NOS: 18.04 De
avondspits. EO: 19.04 Spopr 7.
AVRO 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa
65. TROS' 0.04 TROS Nachtwacht.
VPRO: 2.00 Zone.'AKN: 4.02-6.00
Pyiama-FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor
gen met de pianist Olaf Viruly. 9.00
Muziek voor miljoenen. 11.00 Och
tendconcert I. Radio Symf. Ork.
Saarbrücken met piano; 12.25 Och
tendconcert II: Pianomuz. 13.04 De
klassieke top 10 en nieuwe klassie
ke cd's. 14.00 Middagconcert: Ora
toria en opera's. NCRV: 16.00 De
Nederlanden 17.00 Leger des
Heilskwartier. 17.15 Muziek in vrije
tijd. 18.04 Geloven in muziek. 18.30
Orgelconcert. 19.10 Klassiek in vo
gelvlucht. 20.02 Avondconcert. Ra
dio Filh. Ork. met viool; 21.30 Aurelia
Saxofoon Kwartet. EO: 22.30 Orgel
bespeling. 23.00 De oratoria van
G F. Handel. 23.30-24.00 Songs of
Praise
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en
scheepsvaartberichten. 7.05 1008
AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55
Waterstanden. VPRO: 9.02 VPRO's
dinsdag op 5, met om 9.02 Marjoke
Roorda in gesprek; 9.45 Instituut
Schreuders; 10.02 Ontmoetingen in
de natuur met Gied Jaspars; 10.42
De jazz van Pete Felleman; 11.02
Ischa; 12.02 De emgekeerde we
reld; 13.10 Aardse zaken; 14.02 Pas
sages Passanten; 15.02 Boeken;
16.02 Stenen des aanstoots; 16.20
Kunstclips. NOS: 17.10 Radio UIT.
PP, 17.50 PvdA. KRO: 18.02 De on
derstroom. 18.25 Scheepspraat.
18.30 Taal en teken. 18.50 Het le
vende woord. EO: 19.00 Waar wa
ren we ook alweer? NOS: 19.15
Nieuws en actualiteiten in het
Turks. 19.50 Nieuws en actualitei
ten in het Marokkaans en Berbers.
20.40 Actualiteiten in het Chinees.
TELEAC: 21.00 Frans voor bedrijf en
beroep. 21.30 Mpshi moshi, Japan
se taal. 22.00 Cemo vai, Portugees
voor beginners. 22.30 Oiga, Spaans
voor op vakantie. VPRO: 23.00-24.00
Het paradijs
OMROEP BRABANT
Elk heel uur en 07.30 ANP-nieuws,
gevolgd door Brabants nieuws en
actualiteiten (behalve 08.00 en
13.00). 7.45 De krant in Brabant. 7.51
Weerman Johan Verschuuren.
7.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 8.32
Brabants nieuws en actualiteiten.
9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai-bank.
11.07 Van harte. 12.00 Brabants
nieuws, actualiteiten en service.
12.53 Bericht voor boer en tuinder.
12.55-13.00 Nieuwsoverzicht. 13.32
Brabants nieuws. 13.34 Muziek,
Brabantse produkties. 14.07 Mu
ziekkiosk. 15.07 Prikbord. 17.00 Bra
bants nieuws en actualiteiten. 17.45
De agenda. 17.55-18.00 Nieuws
overzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 7.00
Nieuws en actualiteiten. 7.32 Re
gionaal nieuwsoverzicht. 7.40 De
dag van... 7.50-8.00 De agenda.
12.00 Nieuws en actualiteiten. 12.15
Het weer in de provincie. 12.32
Regionaal nieuwsoverzicht. 12.35
Gesprek van de week. 12.55-13.00
De agenda. 16.00 Gefeliciteerd!
17.00 Nieuws en actualiteiten. 17.15
Het weer in de provincie. 17.32
Regionaal nieuwsoverzicht. 17.35
Vogels, vissen en Piet Smeerpoets.
17.55-18.00 De agenda
I 9charmet hel had wet land meer moe-
{len duren of het was verdronken
r—>