Prijzenslag bedreigt reisbranche
evert
ijka
(teren
Obe is voor Nigeria meer een vloek dan een zegen
Michelin schrapt
bijna 3.000 banen
Groeiende tekorten EG-landen baren Duisenberg zorgen
Amerikanen veroveren Hanoi
Arke waarschuwt: Maatschappijen zullen meer vliegtuigen moeten afstoten
ECONOMIE
"Aulobalm-vignet
zal er niet komen'
Jaren van groei
in buitenreclame
abrupt ten einde
I hn ,°ruV00r de helft bii aan bet
ECONOMIE KORT
ZATERDAG 8 MEI 1993
AE
pn lang voor wat
bij de Krauses werk-
ninister ook niet als
|e afgelopen paasva-
Helmut Kohl zijn
het matje. Krause
lie publiciteit toe niet
le hebben gehandeld,
llijven. Kohl liet zelfs
Inng uitgaan waarin
Ttond dat Krause uit
kerk verrichtte in de
Verkeersproblematiek
Isrepubliek en dat hij
lerdiensten had bij de
pniging.
Iste dossier werd ge-
pr zowel in Meckelen-
pommeren als in
pde de kritiek en het
tgenstanders. Want
fct dat hij meer vijan-
jrienden had. De kri-
|m in de media vond
Jermoord'. „Er wordt
tegen me gevoerd",
Jtgeleden in Bonn. Dat
jntkend worden, maar
proeg zich uit onerva-
of zelfoverschatting
even verstandig. Het
It hij door zijn daden-
It name bij Kohl, had
p, verspeelde hij door
en affaires.
£ich nog steeds veron-
hij niet als gewoon
handelen: „Je moet
hnd gaan afvragen of
fticus nog wel kinder-
ant aannemen of iets
lasting mag aftrekken,
jgenlijk maar besloten
lniet langer meer als
pens te gaan gedragen,
Jende niet in een of
ffaire verstrikt te ra
lhij gisteren tegen het
Iblad Bild, dat hem
felst op de huid heeft
disschien wist Krause
^t hij weer als gewoon
Meckelenburg-Voor-
i kan werken.
buurland. Maar de
lland mogen dan een
l. zij wekken eveneen^
pr overheersing door
lAilxi j'I
fransen in 1890 een
vestigden, was Laos
Ise vazalstaat. Hoewel
[ikelijk van Frankrijk
verwikkeld in een
ïe pro-communistische
(door het Westen ge-
1 aanvielen. Een met de
ppathiserende regering
erende Lao Revolutio-
pl de economie aan het
zij politieke hervor-
ren. Laos is nog steeds
Verstokte anti-commu-
jigen ervan weerhoudt
keringen naar hun va-
I hen is het vertrouwen
Iteld.
ap' met betrekking tot
ekomstig EG-lidmaat-
ioeten krijgen,
lar zit dat lidmaatschap
liet in, maar het moet
n met nog meer over-
in het vooruitzicht wor-
iteld. Daaraan vooraf
moet er iets komep dat
1 vertoon van diploma-
agheid als 'een Europe-
leke ruimte' wordt aan-
Dat is een soort politiek
erkingsverband dat de
voor een groter Europa
n.
iere woorden: nog voor
ere economische vereni-
iet over een aantal poli
ken op gemeenschappe-
indien mogelijk op half-
;e basis worden gepraat,
e zal de markttoegang
osteuropese produkten
worden verbeterd. Daar
de EG-leiders tijdens
in Kopenhagen wellicht
'ja' tegen zeggen. Maar
ig is wat ze doen als
vissers, staalwerkers en
sducenten in eigen lan-
irlei vrome beloftes met
tcties beantwoorden en
its gelegen laten liggen
roep om solidariteit,
t laatste betreft zijn de
opese landen bij hun
e vrienden bedrogen
men. Of ze na Kopenha-
:1 beter af zullen zijn,
)g lang niet vast. Want
r staan mooie idealen en
he bezwaren lijnrecht
er elkaar. In de EG-lan'
jkt solidariteit ver te
als orders, markten en
irbeidsplaatsen verloren
"och is dat de voor de
ggende consequentie van
jeterde relatie met Oost-
Van onze correspondent
Bert Schampers
Brussel - Dr. W. Duisenberg,
president van de Nederland-
sche Bank en voorzitter van
het comité van gouveneurs
van de Europese centrale
banken, is bezorgd over het
groeiend overheidstekort van
de EG-lidstaten.
Het feit dat tweederde van het
tekort van structurele aard is,
vindt Duisenberg een slechte
ontwikkeling. Hij sprak gisteren
in de monetaire commissie van
het Europese Parlement in Brus
sel.
Op tafel lag het jaarverslag van
de Europese centrale banken.
Maar de vragen hadden toch
vooral betrekking op de een
heidsmunt, de criteria voor de
Europese Mönetaire Unie (EMU)
en de strijd tegen de speculatie.
Speculatie, die vorig jaar het
Europese monetaire stelsel aan
het wankelen bracht en de
zwakkere munten in het defen
sief drong, moet volgens Duisen
berg met alle mogelijke instru
menten worden bestreden. In de
praktijk komt dat neer op aan
passing van de rentetarieven en
interventies door de centrale
banken.
Wetten of belastingmaatregelen
om speculanten af te remmen,
vindt Duisenberg geen goed idee.
„Speculanten zijn zo slim, die
vinden altijd wel een manier om
geld te verdienen."
Duisenberg sprak geen 'moreel'
oordeel uit over speculatie. „Ik
weet niet of er goede of slechte
speculatie is. Speculanten zijn
doorgaans oudere mannen met
stapels geld, die zij beheren voor
machtige ondernemingen. Hun
opdracht bestaat er in te zorgen
dat dit geld op maandag zeker
niet minder waard is dan de
vrijdag daarvoor. Het komt er
dus op aan de centen in het
weekeinde veilig op te bergen.
Wie ben ik, om hen deze werk
wijze kwalijk te nemen", aldus
Duisenberg.
De weg naar een monetaire en
economische unie (EMU), met
als toetje de eenheidsmunt tegen
1999, verloopt met horten en
stoten. Voorlopig voldoet alleen
Luxemburg aan de criteria voor
de EMU. Is het dan reëel die
criteria te blijven nastreven?
Duisenberg: „Ik constateer dat
in de meeste EG-landen het
overheidstekort momenteel twee
keer zo hoog is als het streefdoel,
namelijk 3 procent van het Bruto
Nationaal Produkt. Dat is geen
goede ontwikkeling. Maar ik
denk dat een periode van zes
jaar genoeg moet zijn om uitein
delijk die doelstellingen te halen,
al wordt dat moeilijker dan we
twee jaar geleden nog dachten.
Het is echter van het grootste
belang dat we vasthouden aan
de criteria. Alleen op die manier
kan er sprake zijn van een eco
nomische en monetaire unie."
Op de vraag waar volgens Dui
senberg de toekomstige Europe
se Centrale Bank moet komen,
zei hij onomwonden: „In Am
sterdam, natuurlijk."
Eind deze eeuw maakt Europa
kennis met de eenheidsmunt.
Vooral over de bankbiljetten en
hoe die er moeten gaan uitzien,
is nu al het nodige te doen.
De vrees dat er een 'Big Bang'
komt als de EG van de ene op de
andere dag overschakelt van na
tionale valuta op de eenheids
munt, acht Duisenberg niet ge
grond. Het zal zo'n vaart niet
lopen. „Er zal een lange periode
zijn waarin de verschillende va
luta naast elkaar circuleren."
En hoe gaat dat Europese bank
biljet er uitzien? „Koningin Bea
trix heeft al gezegd dat zij het
geen belediging vindt indien
haar beeltenis verdwijnt", aldus
Duisenberg. Er zijn volgens hem
verschillende opties, van de be
staande briefjes met Europese
symbolen tot biljetten, met een
nationaal symbool op de ene
kant en een Europees kenmerk
op de andere.
Duisenberg: 'Speculanten
zijn zo slim' foto anp
De president ven de Nederland-
sche Bank is vooralsnog somber
over de economie. „Het Verenigd
Koninkrijk lijkt goed op weg,
maar in de rest van Europa zijn
er geen tekenen die erop wijzen
dat deze recessie zijn dieptepunt
heeft bereikt", aldus Duisen
berg.
Van onze verslaggever
Hoevelaken - Als de overcapaciteit in de luchtvaart
aanhoudt, moeten de betrokken maatschappijen meer
vliegtuigen afstoten. De prijzenslag in de lucht brengt
het rendement van de reisbranche in toenemende mate
in gevaar.
Dat zei F. Fransen, voorzitter
van de raad van bestuur van
Arke NV, gisteren bij de presen
tatie van de jaarcijfers over het
afgelopen boekjaar.
In die periode is de concernom-
zet met acht procent gestegen tot
871 miljoen, terwijl de bruto
winst is teruggelopen van 21
miljoen naar 19 miljoen. Over
het huidige boekjaar verwacht
Fransen een nóg lagere winst. In
de Nederlandse reisbranche
slaat Arke, met een rendement
van 2,2 procent van de omzet,
overigens geen gek figuur.
Fransen ziet de huidige prijzen
slag. tussen de lijndienstmaat-
Van onze correspondent
Bonn - Eén dag na het aftre
den van Günther Krause
(CDU) als minister van Ver
keer, wordt er in Duitsland al
openlijk rekening gehouden,
dat nu ook het omstreden
Autobahnvignet er niet zal
komen.
De nieuwe minister van Verkeer,
de 44-jarige christen-democraat
Matthias Wissmann heeft de re
organisatie van de gezamenlijke
Duitse Spoorwegen en de uit
bouw van het wegennet boven-
aan op zijn lijstje van prioritei-
I ten gezet.
Op de vraag, of hij het idee van
een Autobahnvignet van zijn
voorganger overneemt, gaf Wiss
mann geen duidelijk antwoord.
Hij zei zich iets dergelijks, in
combinatie met een verhoging
van de benzine-accijns, te kun
nen voorstellen.
Oud-minister Krause was een
voorvechter van een vignet, al
dan niet in combinatie met een
soort tolheffing. Hij durfde
hardop te verdedigen wat veel
Duitsers al langer vinden, name
lijk dat buitenlandse transpor
teurs, dankzij het vrije rijden op
de Duitse doorgaande routes,
oneerlijke concurrenten zijn ge
worden voor hun Duitse colle-
schappijen, met name op de
transatlantische routes met lede
ogen aan. Weliswaar heeft de
prijsdumping tien procent meer
verkochte tickets opgeleverd, te
vens is echter de gemiddelde
reissom met 7 procent gedaald.
Een reisbureau moet dus meer
handelingen verrichten, tegen
lagere marges.
Boos op KLM
In een boze brief aan de KLM
heeft Fransen laten weten dat de
jongste verkoopactie (een spot
goedkoop ticket naar een Euro
pese bestemming bij het boeken
van een reis naar de VS) bij Arke
in het verkeerde keelgat is ge
schoten. „Over dergelijke acties
hoort eerst overleg plaats te vin
den met de belanghebbende
partners in de reisbranche die de
tickets verkopen", aldus Fran
sen.
Volgens Fransen zal ook de con
currentie tussen de Europese
chartermaatschappijen op korte
termijn fors goeien door de libe
ralisering van het Ewqpese
luchtruim. De Arke-topman
doelde daarbij op de jongste ac
tie van de grootste Duitse char
termaatschappij LTU om, uit
sluitend voor Nederlandse pas
sagiers, de prijzen voor 35 gewil
de vakantiebestemmingen vanaf
de luchthaven Düsseldorf (inclu
sief de VS) fors te verlagen.
LTU probeert daarmee een ant
woord te vinden op de succesvol
le penetratie van de Duitse
markt door Martinair. Dertig
procent van de Martinair-passa
giers is uit Duitsland afkomstig.
De Nederlandse vakantiemarkt
blijkt zich de afgelopen maand
sterk te hebben hersteld, zo
meldde de Vereniging van ANVR
Reisorganisatoren gisteren. De
achterstand in het totale aantal
boekingen bedraagt nu, vergele
ken met het vorig jaar, nog maar
zes procent.
Met name voor Turkije en de VS
staan de Nederlandse reizigers
in de rij, terwijl Griekenland
(-26%), Cyprus {-A0%) Portugal
(—43%), Tunesië (—25%) en Span
je (—16%) het dit jaar met heel
wat minder Nederlandse vakan
tiegangers moeten doen.
Een Vietnamees fietst langs het kantoor van het Amerikaanse adviesbureau Vatico in Hanoi.
Vatico is een van de eerste Amerikaanse bedrijven, die profiteren van de mogelijkheid om zaken te
doen in Vietnam. De zakelijke 'verovering' van het land is een voorschot op de verwachte
afschaffing door de Amerikaanse regering van het achttien jaar oude embargo tegen Vietnam.
foto epa
Eindhoven/Best - De on
gebreidelde groei in 'bui
tenreclame' lijkt abrupt
tot stilstand gekomen.
Janse Lichtreklame in Eind
hoven wil binnenkort 50
man ontslaan. Collega
Gooren in Best heeft al een
ontslagvergunning aange
vraagd voor 15 van de 60
werknemers.
„Ik vind het vreselijk", zegt
directeur K. Gooren van het
Bestse bedrijf, „maar het is
absoluut nodig om dit jaar
in de zwarte cijfers te blij
ven."
Zowel Gooren als directeur
D. de Goede van Janse
Lichtreklame bezweert dat
er nog winst wordt ge
maakt. „Maar tijdig ingrij
pen is noodzakelijk", zegt
De Goede. „We zien om ons
heen wat er gebeurt als je te
lang wacht met maatrege
len."
Gooren verwacht dit jaar
een 15 tot 20 procent lagere
omzet te draaien dan vorig
jaar. Afgezet op het topjaar
'91 zal die vermindering
zelfs meer dan een kwart
zijn. De omzetverwachting
van Janse Lichtreclame
- met afstand marktleider
in de lichtreclamewereld -
zal er niet ver van afwijken.
Janse meldde in '91 bij het
zilveren jubileum een jaar
omzet van 60 miljoen gul
den, waar die drie jaar
daarvoor nog 25 miljoen
gulden bedroeg. Die cijfers
illustreren de enorme vlucht
die het fenomeen buitenre
clame heeft aangenomen.
De lichtmasten, verlichte
billboards, lichtbakken en
reclamezuilen konden de af
gelopen niet aangesleept
worden. In '91 werd in heel
Nederland 454 miljoen aan
buitenreclame besteed.
Het is niet onlogisch dat op
zo'n groeiperiode - Gooren
spreekt zelfs van een 'zekere
wildgroei' - een scherpe
neergang volgt, zeker in een
tijd van economische tegen
wind.
Door Remi Oyo (ips)
Lagos - Nog steeds bestaat in
Nigeria twijfel of de olie die
B m 1956 in het land werd
ontdekt een vloek of een ze
gen is voor het land.
De olie 'booms' halverwege de
laren zeventig en in het begin
jan de jaren tachtig hebben de
Nigeriaanse economie volledig
evenwicht gebracht, daar
over is iedereen het eens. De 89
Miljoen Nigerianen hebben on-
I oanks, of misschien vanwege de
jrierijkdom al enkele jaren de
flUjkriem fors moeten aanhalen,
elen zijn geneigd te geloven dat
flo meevallers verloren zijn ge
gaan in een golf van corruptie en
wanbeleid. Na de vette jaren
,e® iedereen met een kater, een
ater die ernstige politieke ge-
fllgen kan hebben. De burgerre-
gering, die volgens plan het roer
an het huidige militaire bewind
augustus van dit jaar zal
hernemen, wacht onpopulaire
maatregelen waarmee ze de
nn tf economie weer.
helpe k6en moe^en z*en
Toen Nigeria in 1960 onafhanke-
J Werd droeg de agrarische
r*t0 binnenlands product (bbp)
nr,rtV°°j driekwart aan de ex-
Portverdiensten. Maar toen de
olieindustrie zich ontwikkelde
veranderde dat patroon op dras
tische wijze. In 1992 kwam
slechts 1 procent van de expor
topbrengst voort uit de land
bouw.
Die omstandigheid had er in de
jaren tachtig al toe geleid dat
Nigeria voor de voedselvoorzie
ning zwaar afhankelijk werd van
importen.
Het bbp groeide door de olie
boom in de tweede helft van de
jaren zeventig jaarlijks met 7
procent. De particuliere investe
ringen evenals de publieke uit
gaven verdrievoudigden. Maar
de landbouwsector profiteerde
daarvan in het geheel niet. Pas
in de tweede helft van de jaren
tachtig, nadat opnieuw investe
ringen waren gedaan, herstelde
de agrarische sector zich enigs
zins.
Toen de eerste val van de olie
prijzen in 1981 zich voordeed
was Nigeria niet langer in staat
om zijn importen te betalen.
De achterstand in schuldbetalin
gen liep zeer snel op en de indus
trie kreeg een groot tekort aan
grondstoffen en reservemachi
neonderdelen. Daardoor was het
niet verbazingwekkend dat het
Nigeriaanse bbp in de jaren 1981
tot 1983 met bijna 9 procent
daalde en de consumptieprijzen
jaarlijks met gemiddeld 20 pro
cent stegen.
De daling van het bbp heeft zich
sindsdien doorgezet. Nigeria is
niet in staat gebleken om los van
de schommelingen van de olie
prijzen op de wereldmarkt duur
zame economische groei te reali
seren. Ook is de regering er niet
in geslaagd om de economie
minder afhankelijk te maken
van olie-inkomsten, zoals bij
voorbeeld Indonesië wel gelukt
is.
Zo is Nigeria, dat in een bepaal
de fase op weg leek te zijn naar
de status van eerste Nieuw Geïn
dustrialiseerde Natie van zwart
Afrika, nog steeds een land dat
alle moeite moet doen om het
hoofd boven water te houden. Er
is weinig licht aan het eind van
de tunnel, tenzij de 35 miljard
dollar hoge schuld zou worden
afgeschreven.
De afhankelijkheid van de olie
duurt onverminderd voort. Nog
steeds draagt de olie voor 80
procent bij aan de exportinkom
sten, weliswaar een kleine ver
betering ten opzichte van de ja
ren 1973-1987, toen 90 procent
van de exportinkomsten werd
opgebracht door de olieindus
trie.
De kater waarmee Nigeria op
staat en naar bed gaat wordt
veroorzaakt door de herinnerin
gen aan de 'champagnejaren',
toen het oliegeld nog sneller
werd uitgegeven dan verdiend.
Daartegenover staat de werke
lijkheid van nu. Zeker 30 pro
cent van de exportinkomsten
gaan op aan de afbetaling van de
buitenlandse schuld. Tegelijker
tijd leeft het land al zeven jaar
onder het regime van een struc-,
tureel aanpassingsprogramma.
Nigeria heeft behalve een in
drukwekkend wegennet weinig
overgehouden aan de rijke olie
jaren. Projecten die voor nieuwe
groei hadden moeten zorgen, zo-,
als staalfabrieken en een instal
latie voor de produktie en opslag
voor vloeibaar gas (lpg) raakten
hopeloos achter op schema en de
kosten stegen fors uit boven de
oorspronkelijke begroting.
Nigeria produceert volgens de
jongste, binnen de OPEC over
eengekomen quotaverdeling 1,8
miljoen vaten per dag tegen een
marktprijs van rond 18 dollar
per vat. De regering wil de hui
dige produktiecapaciteit van 2
miljoen vaten per dag de komen
de jaren vergroten tot 2,5 mil
joen vaten, een punt dat over
twee jaar bereikt moet zijn.
Met de binnenlandse markt is
het intussen slecht gesteld, even
als met de olieverwerkende in
dustrie, waardoor de buiten
landse investeringen uitblijven.
Raffinaderijen produceren voor
slechts 50 procent van de capa
citeit door wanbeleid en gebrek
aan investeringen. Dit heeft ge
leid tot een haperend distribu
tiesysteem en ten gevolge daar
van benzinetekorten.
De Nationale Nigeriaanse Petro-
leummaatschappij (NNPC) wijt
deze situatie aan de nationale
prijspolitiek. De gesubsidieerde
benzineprijzen in Nigeria beho
ren tot de laagste ter wereld. De
regering kondigde onlangs een
100 procent prijsverhoging aan
voor benzine.
Maar de uitvoering van de plan
nen laat de regering van presi
dent Ibrahim Babangida over
aan de burgerregering, die in
augustus deze zeer onpopulaire
maatregel mag nemen. Volgens
de NNPC kunnen land en indus
trie zich niet langer permitteren
om de olieprijzen jaarlijks met
2,5 miljard dollar te subsidiëren.
Schattingen van de NNPC geven
aan dat de Nigeriaanse oliecon
sumptie rond de 270.000 vaten
per dag beloopt. Maar door ver
spilling en smokkel naar de
buurlanden, waar de olieprijs
vaak wel 20 procent hoger is,
bedraagt de totale consumptie
zeker 360.000 vaten per dag.
Alleen de afschaffing van de
prijssubsidie kan de Nigeriaanse
olieindustrie redden. Die gaat
namelijk gebukt onder een prijs
stijging voor machines, reser
veonderdelen en chemische ad
ditieven van 1000 procent. Het
Hoofdstad
Toekomstige hoofdstad
- Spoorweg
0 km 400
lpg-project dat de olieindustrie
opnieuw de wind in de zeilen
zou moeten geven, zal in plaats
van 1992 pas in 1995 de eerste
tonnen afleveren. LPG zou na
ruwe olie Nigeria's tweede bron
van inkomsten moeten worden.
Het valt niet te overzien in hoe
verre de burgerregering die in
augustus aantreedt in deze si
tuatie verandering zal weten te
brengen. Veel politieke moed
moet ze in ieder geval hebben,
maar in de politiek instabiele
toestand waarin Nigeria na zo
veel jaar economische crisis ver
keert zou politieke moed wel
eens gelijk kunnen staan aan
politieke zelfmoord.
Dit is het zesde en laatste deel
van een serie over Afrika en zijn
grondstoffen. De delen een tot en
met vijf verschenen op 3, 4, 5, 6 en
7 mei.
Staking in Zweedse elektrotechniek
Stockholm - Tienduizenden werknemers in de Zweedse elektro
techniek zijn gisteren in staking gegaan en er dreigen nog meer
stakingen in het land, waar de arbeidsverhoudingen doorgaans
zo harmonieus zijn. De staking gaat om salaris en treft bedrijven
als Siemens en Asea Brown Boveri.
De recessie heeft de arbeidsverhoudingen in Zweden onder druk
gezet. Circa 1.000 werknemers van voedselconserven-bedrijven
in het zuiden van het land legden donderdag, voor het eerst
sinds de jaren '50, het werk neer in een loonconflict. Vrijdag
volgden tienduizenden in de elektrotechnische sector hun voor
beeld.
Steunpakket Franse regering voor boeren
Parijs - De Franse boeren krijgen dit jaar 1,5 miljard frank (f
500 miljoen) aan speciale overheidssteun, zo heeft premier
Edouard Balladur gisteren bekendgemaakt na overleg met
landbouworganisaties. De premier gaf de verzekering dat het
pakket niet is bedoeld om de boeren te winnen voor Franse
concessies inzake de landbouw bij het wereldhandelsoverleg
binnen de GATT (Algemene Overeenkomst inzake Tarieven en
Handel). Frankrijk blijft wat dat betreft standvastig, aldus
Balladur.
De steun moet de Franse boeren helpen zich aan te passen bij de
landbouwhervormingen binnen de Europese Gemeenschap. Het
gaat onder meer om een verlaging van de grondbelasting en
noodhulp voor schapenhouders en fruitproducenten, die zijn
getroffen door prijsdalingen.
Schadeclaims Fokker na vliegramp
Amsterdam - Slachtoffers en nabestaanden van de Fokker F28
die in maart vorig jaar op de luchthaven La Guardia van New
York verongelukte, hebben bij het Amerikaanse USAir voor
ruim 100 miljoen dollar aan schadeclaims ingediend.
Ook de Nederlandse vliegtuigfabrikant Fokker wordt aanspra
kelijk gesteld. Woordvoerder B. van Veen van Fokker heeft dat
gisteren bevestigd. Bij het ongeluk kwamen 27 mensen om het
leven.
Alle claims, ook die tegen bijvoorbeeld de luchthavenautoritei
ten van La Guardia, liggen bij USAir. „Bij ons is alleen een
claim binnengekomen van een stewardess van het verongelukte
toestel. Dat heeft te maken met het Amerikaans recht dat het
onmogelijk maakt om schade op je werkgever te verhalen", zegt
Van Veen.
Reorganisatie moet Toonder redden
Nederhorst Den Berg - Toonder Group of Compagnies, produ
cent van onder commercials en bedrijfsfilms, is in 1992 opnieuw
diep in de rode cijfers terecht gekomen. In het begin van vorig
jaar werd er nog een winstverwachting uitgesproken. Nu is 1992
door de grote terughoudendheid bij de klanten afgesloten met
een nettoverles van f 1,26 miljoen (1991: f 337.000). Het
inmiddels negatieve vermogen is door middel van een kapi
taalinjectie opgekrikt.
Het is het derde achtereenvolgende jaar dat het bedrijf, dat
genoteerd is op de incourante markt, met verlies heeft gedraaid.
Door onder meer het afstoten van een dochterbedrijf is de
werkgelegenheid zeer sterk gedaald van 61 naar dertig perso
neelsleden. Enkele werknemers hebben ontslag gekregen.
Om het resultaat in de toekomst te verbeteren is er een
drastische saneringsoperatie opgezet. „Er is flink gesneden. Als
we dat niet gedaan hadden dan was het bedrijf verloren
gegaan", verklaart directeur Theo Stolp.
Britse regering wil uitlevering Nadir
Londen - De Britse regering
heeft de Turkse ambassadeur
gevraagd druk uit te oefenen
op zijn regering voor de uitle
vering van de zakenman Asil
Nadir. Nadir, voormalig top
man van het failliete Britse
conglomeraat Polly Peck In
ternational, vloog begin deze
week van Engeland naar
Noord-Cyprus, een staat die
alleen wordt erkend door Tur
kije. Groot-Brittannië heeft
geen uitleveringsverdrag met
Turks-Cyprus.
Nadir heeft de Britse minister
van buitenlandse zaken,
Douglas Hurd (foto), donder
dagavond per fax laten weten
alleen naar Groot-Brittannië
terug te keren als hij daar een
eerlijk proces krijgt. In een antwoord daarop heeft het ministe
rie van binnenlandse zaken Nadir verteld dat niet de minister,
maar de rechter daarover beslist.
De flamboyante zakenman Nadir werd in 1990 gearresteerd
onder beschuldiging van diefstal en boekhoudkundige manipu
laties. Vlak daarvoor bezweek Polly Peck onder een schuldenlast
van 1,3 miljard pond (f 3,63 miljard).
Produktie rundvlees daalt
Rijswijk - De produktie van rundvlees in de Europese Gemeen
schap neemt in snel tempo af. Dit meldt het Produktschap voor
Vee en Vlees (PW). Desondanks is het aanbod nog steeds groter
dan de vraag. Volgens het PW moet voor dit jaar worden
gerekend op een zelfvoorzieningsgraad van 104 procent. Dat
betekent dat 4 procent van de produktie buiten de EG moet
worden afgezet of moet worden ingevroren. In 1992 lag de
zelfvoorzieningsgraad op 109 en in 1991 op 113. Volgens het
PW blijkt hieruit dat vraag en aanbod van rundvlees in de EG
steeds meer met elkaar in overeenstemming komen.
Uit gegevens van de Europese Commissie blijkt dat met name in
Duitsland, Italië en Frankrijk het aantal melkkoeien daalt. In
Nederland was vorig jaar sprake van een afname van 1,7
procent. Deze trend zal zich voortzetten, aldus het PW.
Clermont-Ferrand (afp/rtr) - Michelin, de grootste bandenfa
brikant ter wereld, gaat dit en volgend jaar in Frankrijk bi.
elkaar 2950 banen schrappen.
Verder krijgen nog eens 1900
werknemers een baan elders bin
nen het concern aangeboden.
Eind vorig jaar had Michelin
30.200 mensen in dienst.
In een verklaring schrijft de di
rectie te hopen dat de banenre
ductie kan worden bereikt zon
der gedwongen ontslagen. Lukt
dat niet, dan zal Michelin alsnog
mensen op straat zetten.
De nu bekendgemaakte banenre
ductie is een onderdeel van een
eerder naar buiten gebracht her
structureringsplan. Daarin staat
dat de komende twee jaar de
kosten met 3,5 miljard frank (f
1,16 miljard) omlaag moeten
worden geschroefd. Michelin
geeft toe niet te zijn voorbereid
op de ernst van de recessie, dit
de transportindustrie in Europ;
sinds het midden van vorig jaa)
heeft getroffen.
„Éen dergelijke daling in de ver
koopcijfers hebben we nog nooi
eerder meegemaakt," aldus Mi
chelin. De bandenproducen
heeft al werktijdverkorting inge
voerd om torenhoge voorrader
te voorkomen.
Analisten verwachten dat he'
verlies van Michelin dit jaar za
uitkomen op drie miljard franf
(ruim f 900 miljoen). Vorig jaar
behaalde de bandenproducen'
nog een winst van 79 miljoer
frank (f 239 miljoen) bii eer
omzet van 66,8 miljard frank
(ruim f 20 miljard).