Prijzenslag bedreigt reisbranche evert ijka (teren Obe is voor Nigeria meer een vloek dan een zegen Michelin schrapt bijna 3.000 banen Groeiende tekorten EG-landen baren Duisenberg zorgen Amerikanen veroveren Hanoi Arke waarschuwt: Maatschappijen zullen meer vliegtuigen moeten afstoten ECONOMIE "Aulobalm-vignet zal er niet komen' Jaren van groei in buitenreclame abrupt ten einde I hn ,°ruV00r de helft bii aan bet ECONOMIE KORT ZATERDAG 8 MEI 1993 AE pn lang voor wat bij de Krauses werk- ninister ook niet als |e afgelopen paasva- Helmut Kohl zijn het matje. Krause lie publiciteit toe niet le hebben gehandeld, llijven. Kohl liet zelfs Inng uitgaan waarin Ttond dat Krause uit kerk verrichtte in de Verkeersproblematiek Isrepubliek en dat hij lerdiensten had bij de pniging. Iste dossier werd ge- pr zowel in Meckelen- pommeren als in pde de kritiek en het tgenstanders. Want fct dat hij meer vijan- jrienden had. De kri- |m in de media vond Jermoord'. „Er wordt tegen me gevoerd", Jtgeleden in Bonn. Dat jntkend worden, maar proeg zich uit onerva- of zelfoverschatting even verstandig. Het It hij door zijn daden- It name bij Kohl, had p, verspeelde hij door en affaires. £ich nog steeds veron- hij niet als gewoon handelen: „Je moet hnd gaan afvragen of fticus nog wel kinder- ant aannemen of iets lasting mag aftrekken, jgenlijk maar besloten lniet langer meer als pens te gaan gedragen, Jende niet in een of ffaire verstrikt te ra lhij gisteren tegen het Iblad Bild, dat hem felst op de huid heeft disschien wist Krause ^t hij weer als gewoon Meckelenburg-Voor- i kan werken. buurland. Maar de lland mogen dan een l. zij wekken eveneen^ pr overheersing door lAilxi j'I fransen in 1890 een vestigden, was Laos Ise vazalstaat. Hoewel [ikelijk van Frankrijk verwikkeld in een ïe pro-communistische (door het Westen ge- 1 aanvielen. Een met de ppathiserende regering erende Lao Revolutio- pl de economie aan het zij politieke hervor- ren. Laos is nog steeds Verstokte anti-commu- jigen ervan weerhoudt keringen naar hun va- I hen is het vertrouwen Iteld. ap' met betrekking tot ekomstig EG-lidmaat- ioeten krijgen, lar zit dat lidmaatschap liet in, maar het moet n met nog meer over- in het vooruitzicht wor- iteld. Daaraan vooraf moet er iets komep dat 1 vertoon van diploma- agheid als 'een Europe- leke ruimte' wordt aan- Dat is een soort politiek erkingsverband dat de voor een groter Europa n. iere woorden: nog voor ere economische vereni- iet over een aantal poli ken op gemeenschappe- indien mogelijk op half- ;e basis worden gepraat, e zal de markttoegang osteuropese produkten worden verbeterd. Daar de EG-leiders tijdens in Kopenhagen wellicht 'ja' tegen zeggen. Maar ig is wat ze doen als vissers, staalwerkers en sducenten in eigen lan- irlei vrome beloftes met tcties beantwoorden en its gelegen laten liggen roep om solidariteit, t laatste betreft zijn de opese landen bij hun e vrienden bedrogen men. Of ze na Kopenha- :1 beter af zullen zijn, )g lang niet vast. Want r staan mooie idealen en he bezwaren lijnrecht er elkaar. In de EG-lan' jkt solidariteit ver te als orders, markten en irbeidsplaatsen verloren "och is dat de voor de ggende consequentie van jeterde relatie met Oost- Van onze correspondent Bert Schampers Brussel - Dr. W. Duisenberg, president van de Nederland- sche Bank en voorzitter van het comité van gouveneurs van de Europese centrale banken, is bezorgd over het groeiend overheidstekort van de EG-lidstaten. Het feit dat tweederde van het tekort van structurele aard is, vindt Duisenberg een slechte ontwikkeling. Hij sprak gisteren in de monetaire commissie van het Europese Parlement in Brus sel. Op tafel lag het jaarverslag van de Europese centrale banken. Maar de vragen hadden toch vooral betrekking op de een heidsmunt, de criteria voor de Europese Mönetaire Unie (EMU) en de strijd tegen de speculatie. Speculatie, die vorig jaar het Europese monetaire stelsel aan het wankelen bracht en de zwakkere munten in het defen sief drong, moet volgens Duisen berg met alle mogelijke instru menten worden bestreden. In de praktijk komt dat neer op aan passing van de rentetarieven en interventies door de centrale banken. Wetten of belastingmaatregelen om speculanten af te remmen, vindt Duisenberg geen goed idee. „Speculanten zijn zo slim, die vinden altijd wel een manier om geld te verdienen." Duisenberg sprak geen 'moreel' oordeel uit over speculatie. „Ik weet niet of er goede of slechte speculatie is. Speculanten zijn doorgaans oudere mannen met stapels geld, die zij beheren voor machtige ondernemingen. Hun opdracht bestaat er in te zorgen dat dit geld op maandag zeker niet minder waard is dan de vrijdag daarvoor. Het komt er dus op aan de centen in het weekeinde veilig op te bergen. Wie ben ik, om hen deze werk wijze kwalijk te nemen", aldus Duisenberg. De weg naar een monetaire en economische unie (EMU), met als toetje de eenheidsmunt tegen 1999, verloopt met horten en stoten. Voorlopig voldoet alleen Luxemburg aan de criteria voor de EMU. Is het dan reëel die criteria te blijven nastreven? Duisenberg: „Ik constateer dat in de meeste EG-landen het overheidstekort momenteel twee keer zo hoog is als het streefdoel, namelijk 3 procent van het Bruto Nationaal Produkt. Dat is geen goede ontwikkeling. Maar ik denk dat een periode van zes jaar genoeg moet zijn om uitein delijk die doelstellingen te halen, al wordt dat moeilijker dan we twee jaar geleden nog dachten. Het is echter van het grootste belang dat we vasthouden aan de criteria. Alleen op die manier kan er sprake zijn van een eco nomische en monetaire unie." Op de vraag waar volgens Dui senberg de toekomstige Europe se Centrale Bank moet komen, zei hij onomwonden: „In Am sterdam, natuurlijk." Eind deze eeuw maakt Europa kennis met de eenheidsmunt. Vooral over de bankbiljetten en hoe die er moeten gaan uitzien, is nu al het nodige te doen. De vrees dat er een 'Big Bang' komt als de EG van de ene op de andere dag overschakelt van na tionale valuta op de eenheids munt, acht Duisenberg niet ge grond. Het zal zo'n vaart niet lopen. „Er zal een lange periode zijn waarin de verschillende va luta naast elkaar circuleren." En hoe gaat dat Europese bank biljet er uitzien? „Koningin Bea trix heeft al gezegd dat zij het geen belediging vindt indien haar beeltenis verdwijnt", aldus Duisenberg. Er zijn volgens hem verschillende opties, van de be staande briefjes met Europese symbolen tot biljetten, met een nationaal symbool op de ene kant en een Europees kenmerk op de andere. Duisenberg: 'Speculanten zijn zo slim' foto anp De president ven de Nederland- sche Bank is vooralsnog somber over de economie. „Het Verenigd Koninkrijk lijkt goed op weg, maar in de rest van Europa zijn er geen tekenen die erop wijzen dat deze recessie zijn dieptepunt heeft bereikt", aldus Duisen berg. Van onze verslaggever Hoevelaken - Als de overcapaciteit in de luchtvaart aanhoudt, moeten de betrokken maatschappijen meer vliegtuigen afstoten. De prijzenslag in de lucht brengt het rendement van de reisbranche in toenemende mate in gevaar. Dat zei F. Fransen, voorzitter van de raad van bestuur van Arke NV, gisteren bij de presen tatie van de jaarcijfers over het afgelopen boekjaar. In die periode is de concernom- zet met acht procent gestegen tot 871 miljoen, terwijl de bruto winst is teruggelopen van 21 miljoen naar 19 miljoen. Over het huidige boekjaar verwacht Fransen een nóg lagere winst. In de Nederlandse reisbranche slaat Arke, met een rendement van 2,2 procent van de omzet, overigens geen gek figuur. Fransen ziet de huidige prijzen slag. tussen de lijndienstmaat- Van onze correspondent Bonn - Eén dag na het aftre den van Günther Krause (CDU) als minister van Ver keer, wordt er in Duitsland al openlijk rekening gehouden, dat nu ook het omstreden Autobahnvignet er niet zal komen. De nieuwe minister van Verkeer, de 44-jarige christen-democraat Matthias Wissmann heeft de re organisatie van de gezamenlijke Duitse Spoorwegen en de uit bouw van het wegennet boven- aan op zijn lijstje van prioritei- I ten gezet. Op de vraag, of hij het idee van een Autobahnvignet van zijn voorganger overneemt, gaf Wiss mann geen duidelijk antwoord. Hij zei zich iets dergelijks, in combinatie met een verhoging van de benzine-accijns, te kun nen voorstellen. Oud-minister Krause was een voorvechter van een vignet, al dan niet in combinatie met een soort tolheffing. Hij durfde hardop te verdedigen wat veel Duitsers al langer vinden, name lijk dat buitenlandse transpor teurs, dankzij het vrije rijden op de Duitse doorgaande routes, oneerlijke concurrenten zijn ge worden voor hun Duitse colle- schappijen, met name op de transatlantische routes met lede ogen aan. Weliswaar heeft de prijsdumping tien procent meer verkochte tickets opgeleverd, te vens is echter de gemiddelde reissom met 7 procent gedaald. Een reisbureau moet dus meer handelingen verrichten, tegen lagere marges. Boos op KLM In een boze brief aan de KLM heeft Fransen laten weten dat de jongste verkoopactie (een spot goedkoop ticket naar een Euro pese bestemming bij het boeken van een reis naar de VS) bij Arke in het verkeerde keelgat is ge schoten. „Over dergelijke acties hoort eerst overleg plaats te vin den met de belanghebbende partners in de reisbranche die de tickets verkopen", aldus Fran sen. Volgens Fransen zal ook de con currentie tussen de Europese chartermaatschappijen op korte termijn fors goeien door de libe ralisering van het Ewqpese luchtruim. De Arke-topman doelde daarbij op de jongste ac tie van de grootste Duitse char termaatschappij LTU om, uit sluitend voor Nederlandse pas sagiers, de prijzen voor 35 gewil de vakantiebestemmingen vanaf de luchthaven Düsseldorf (inclu sief de VS) fors te verlagen. LTU probeert daarmee een ant woord te vinden op de succesvol le penetratie van de Duitse markt door Martinair. Dertig procent van de Martinair-passa giers is uit Duitsland afkomstig. De Nederlandse vakantiemarkt blijkt zich de afgelopen maand sterk te hebben hersteld, zo meldde de Vereniging van ANVR Reisorganisatoren gisteren. De achterstand in het totale aantal boekingen bedraagt nu, vergele ken met het vorig jaar, nog maar zes procent. Met name voor Turkije en de VS staan de Nederlandse reizigers in de rij, terwijl Griekenland (-26%), Cyprus {-A0%) Portugal (—43%), Tunesië (—25%) en Span je (—16%) het dit jaar met heel wat minder Nederlandse vakan tiegangers moeten doen. Een Vietnamees fietst langs het kantoor van het Amerikaanse adviesbureau Vatico in Hanoi. Vatico is een van de eerste Amerikaanse bedrijven, die profiteren van de mogelijkheid om zaken te doen in Vietnam. De zakelijke 'verovering' van het land is een voorschot op de verwachte afschaffing door de Amerikaanse regering van het achttien jaar oude embargo tegen Vietnam. foto epa Eindhoven/Best - De on gebreidelde groei in 'bui tenreclame' lijkt abrupt tot stilstand gekomen. Janse Lichtreklame in Eind hoven wil binnenkort 50 man ontslaan. Collega Gooren in Best heeft al een ontslagvergunning aange vraagd voor 15 van de 60 werknemers. „Ik vind het vreselijk", zegt directeur K. Gooren van het Bestse bedrijf, „maar het is absoluut nodig om dit jaar in de zwarte cijfers te blij ven." Zowel Gooren als directeur D. de Goede van Janse Lichtreklame bezweert dat er nog winst wordt ge maakt. „Maar tijdig ingrij pen is noodzakelijk", zegt De Goede. „We zien om ons heen wat er gebeurt als je te lang wacht met maatrege len." Gooren verwacht dit jaar een 15 tot 20 procent lagere omzet te draaien dan vorig jaar. Afgezet op het topjaar '91 zal die vermindering zelfs meer dan een kwart zijn. De omzetverwachting van Janse Lichtreclame - met afstand marktleider in de lichtreclamewereld - zal er niet ver van afwijken. Janse meldde in '91 bij het zilveren jubileum een jaar omzet van 60 miljoen gul den, waar die drie jaar daarvoor nog 25 miljoen gulden bedroeg. Die cijfers illustreren de enorme vlucht die het fenomeen buitenre clame heeft aangenomen. De lichtmasten, verlichte billboards, lichtbakken en reclamezuilen konden de af gelopen niet aangesleept worden. In '91 werd in heel Nederland 454 miljoen aan buitenreclame besteed. Het is niet onlogisch dat op zo'n groeiperiode - Gooren spreekt zelfs van een 'zekere wildgroei' - een scherpe neergang volgt, zeker in een tijd van economische tegen wind. Door Remi Oyo (ips) Lagos - Nog steeds bestaat in Nigeria twijfel of de olie die B m 1956 in het land werd ontdekt een vloek of een ze gen is voor het land. De olie 'booms' halverwege de laren zeventig en in het begin jan de jaren tachtig hebben de Nigeriaanse economie volledig evenwicht gebracht, daar over is iedereen het eens. De 89 Miljoen Nigerianen hebben on- I oanks, of misschien vanwege de jrierijkdom al enkele jaren de flUjkriem fors moeten aanhalen, elen zijn geneigd te geloven dat flo meevallers verloren zijn ge gaan in een golf van corruptie en wanbeleid. Na de vette jaren ,e® iedereen met een kater, een ater die ernstige politieke ge- fllgen kan hebben. De burgerre- gering, die volgens plan het roer an het huidige militaire bewind augustus van dit jaar zal hernemen, wacht onpopulaire maatregelen waarmee ze de nn tf economie weer. helpe k6en moe^en z*en Toen Nigeria in 1960 onafhanke- J Werd droeg de agrarische r*t0 binnenlands product (bbp) nr,rtV°°j driekwart aan de ex- Portverdiensten. Maar toen de olieindustrie zich ontwikkelde veranderde dat patroon op dras tische wijze. In 1992 kwam slechts 1 procent van de expor topbrengst voort uit de land bouw. Die omstandigheid had er in de jaren tachtig al toe geleid dat Nigeria voor de voedselvoorzie ning zwaar afhankelijk werd van importen. Het bbp groeide door de olie boom in de tweede helft van de jaren zeventig jaarlijks met 7 procent. De particuliere investe ringen evenals de publieke uit gaven verdrievoudigden. Maar de landbouwsector profiteerde daarvan in het geheel niet. Pas in de tweede helft van de jaren tachtig, nadat opnieuw investe ringen waren gedaan, herstelde de agrarische sector zich enigs zins. Toen de eerste val van de olie prijzen in 1981 zich voordeed was Nigeria niet langer in staat om zijn importen te betalen. De achterstand in schuldbetalin gen liep zeer snel op en de indus trie kreeg een groot tekort aan grondstoffen en reservemachi neonderdelen. Daardoor was het niet verbazingwekkend dat het Nigeriaanse bbp in de jaren 1981 tot 1983 met bijna 9 procent daalde en de consumptieprijzen jaarlijks met gemiddeld 20 pro cent stegen. De daling van het bbp heeft zich sindsdien doorgezet. Nigeria is niet in staat gebleken om los van de schommelingen van de olie prijzen op de wereldmarkt duur zame economische groei te reali seren. Ook is de regering er niet in geslaagd om de economie minder afhankelijk te maken van olie-inkomsten, zoals bij voorbeeld Indonesië wel gelukt is. Zo is Nigeria, dat in een bepaal de fase op weg leek te zijn naar de status van eerste Nieuw Geïn dustrialiseerde Natie van zwart Afrika, nog steeds een land dat alle moeite moet doen om het hoofd boven water te houden. Er is weinig licht aan het eind van de tunnel, tenzij de 35 miljard dollar hoge schuld zou worden afgeschreven. De afhankelijkheid van de olie duurt onverminderd voort. Nog steeds draagt de olie voor 80 procent bij aan de exportinkom sten, weliswaar een kleine ver betering ten opzichte van de ja ren 1973-1987, toen 90 procent van de exportinkomsten werd opgebracht door de olieindus trie. De kater waarmee Nigeria op staat en naar bed gaat wordt veroorzaakt door de herinnerin gen aan de 'champagnejaren', toen het oliegeld nog sneller werd uitgegeven dan verdiend. Daartegenover staat de werke lijkheid van nu. Zeker 30 pro cent van de exportinkomsten gaan op aan de afbetaling van de buitenlandse schuld. Tegelijker tijd leeft het land al zeven jaar onder het regime van een struc-, tureel aanpassingsprogramma. Nigeria heeft behalve een in drukwekkend wegennet weinig overgehouden aan de rijke olie jaren. Projecten die voor nieuwe groei hadden moeten zorgen, zo-, als staalfabrieken en een instal latie voor de produktie en opslag voor vloeibaar gas (lpg) raakten hopeloos achter op schema en de kosten stegen fors uit boven de oorspronkelijke begroting. Nigeria produceert volgens de jongste, binnen de OPEC over eengekomen quotaverdeling 1,8 miljoen vaten per dag tegen een marktprijs van rond 18 dollar per vat. De regering wil de hui dige produktiecapaciteit van 2 miljoen vaten per dag de komen de jaren vergroten tot 2,5 mil joen vaten, een punt dat over twee jaar bereikt moet zijn. Met de binnenlandse markt is het intussen slecht gesteld, even als met de olieverwerkende in dustrie, waardoor de buiten landse investeringen uitblijven. Raffinaderijen produceren voor slechts 50 procent van de capa citeit door wanbeleid en gebrek aan investeringen. Dit heeft ge leid tot een haperend distribu tiesysteem en ten gevolge daar van benzinetekorten. De Nationale Nigeriaanse Petro- leummaatschappij (NNPC) wijt deze situatie aan de nationale prijspolitiek. De gesubsidieerde benzineprijzen in Nigeria beho ren tot de laagste ter wereld. De regering kondigde onlangs een 100 procent prijsverhoging aan voor benzine. Maar de uitvoering van de plan nen laat de regering van presi dent Ibrahim Babangida over aan de burgerregering, die in augustus deze zeer onpopulaire maatregel mag nemen. Volgens de NNPC kunnen land en indus trie zich niet langer permitteren om de olieprijzen jaarlijks met 2,5 miljard dollar te subsidiëren. Schattingen van de NNPC geven aan dat de Nigeriaanse oliecon sumptie rond de 270.000 vaten per dag beloopt. Maar door ver spilling en smokkel naar de buurlanden, waar de olieprijs vaak wel 20 procent hoger is, bedraagt de totale consumptie zeker 360.000 vaten per dag. Alleen de afschaffing van de prijssubsidie kan de Nigeriaanse olieindustrie redden. Die gaat namelijk gebukt onder een prijs stijging voor machines, reser veonderdelen en chemische ad ditieven van 1000 procent. Het Hoofdstad Toekomstige hoofdstad - Spoorweg 0 km 400 lpg-project dat de olieindustrie opnieuw de wind in de zeilen zou moeten geven, zal in plaats van 1992 pas in 1995 de eerste tonnen afleveren. LPG zou na ruwe olie Nigeria's tweede bron van inkomsten moeten worden. Het valt niet te overzien in hoe verre de burgerregering die in augustus aantreedt in deze si tuatie verandering zal weten te brengen. Veel politieke moed moet ze in ieder geval hebben, maar in de politiek instabiele toestand waarin Nigeria na zo veel jaar economische crisis ver keert zou politieke moed wel eens gelijk kunnen staan aan politieke zelfmoord. Dit is het zesde en laatste deel van een serie over Afrika en zijn grondstoffen. De delen een tot en met vijf verschenen op 3, 4, 5, 6 en 7 mei. Staking in Zweedse elektrotechniek Stockholm - Tienduizenden werknemers in de Zweedse elektro techniek zijn gisteren in staking gegaan en er dreigen nog meer stakingen in het land, waar de arbeidsverhoudingen doorgaans zo harmonieus zijn. De staking gaat om salaris en treft bedrijven als Siemens en Asea Brown Boveri. De recessie heeft de arbeidsverhoudingen in Zweden onder druk gezet. Circa 1.000 werknemers van voedselconserven-bedrijven in het zuiden van het land legden donderdag, voor het eerst sinds de jaren '50, het werk neer in een loonconflict. Vrijdag volgden tienduizenden in de elektrotechnische sector hun voor beeld. Steunpakket Franse regering voor boeren Parijs - De Franse boeren krijgen dit jaar 1,5 miljard frank (f 500 miljoen) aan speciale overheidssteun, zo heeft premier Edouard Balladur gisteren bekendgemaakt na overleg met landbouworganisaties. De premier gaf de verzekering dat het pakket niet is bedoeld om de boeren te winnen voor Franse concessies inzake de landbouw bij het wereldhandelsoverleg binnen de GATT (Algemene Overeenkomst inzake Tarieven en Handel). Frankrijk blijft wat dat betreft standvastig, aldus Balladur. De steun moet de Franse boeren helpen zich aan te passen bij de landbouwhervormingen binnen de Europese Gemeenschap. Het gaat onder meer om een verlaging van de grondbelasting en noodhulp voor schapenhouders en fruitproducenten, die zijn getroffen door prijsdalingen. Schadeclaims Fokker na vliegramp Amsterdam - Slachtoffers en nabestaanden van de Fokker F28 die in maart vorig jaar op de luchthaven La Guardia van New York verongelukte, hebben bij het Amerikaanse USAir voor ruim 100 miljoen dollar aan schadeclaims ingediend. Ook de Nederlandse vliegtuigfabrikant Fokker wordt aanspra kelijk gesteld. Woordvoerder B. van Veen van Fokker heeft dat gisteren bevestigd. Bij het ongeluk kwamen 27 mensen om het leven. Alle claims, ook die tegen bijvoorbeeld de luchthavenautoritei ten van La Guardia, liggen bij USAir. „Bij ons is alleen een claim binnengekomen van een stewardess van het verongelukte toestel. Dat heeft te maken met het Amerikaans recht dat het onmogelijk maakt om schade op je werkgever te verhalen", zegt Van Veen. Reorganisatie moet Toonder redden Nederhorst Den Berg - Toonder Group of Compagnies, produ cent van onder commercials en bedrijfsfilms, is in 1992 opnieuw diep in de rode cijfers terecht gekomen. In het begin van vorig jaar werd er nog een winstverwachting uitgesproken. Nu is 1992 door de grote terughoudendheid bij de klanten afgesloten met een nettoverles van f 1,26 miljoen (1991: f 337.000). Het inmiddels negatieve vermogen is door middel van een kapi taalinjectie opgekrikt. Het is het derde achtereenvolgende jaar dat het bedrijf, dat genoteerd is op de incourante markt, met verlies heeft gedraaid. Door onder meer het afstoten van een dochterbedrijf is de werkgelegenheid zeer sterk gedaald van 61 naar dertig perso neelsleden. Enkele werknemers hebben ontslag gekregen. Om het resultaat in de toekomst te verbeteren is er een drastische saneringsoperatie opgezet. „Er is flink gesneden. Als we dat niet gedaan hadden dan was het bedrijf verloren gegaan", verklaart directeur Theo Stolp. Britse regering wil uitlevering Nadir Londen - De Britse regering heeft de Turkse ambassadeur gevraagd druk uit te oefenen op zijn regering voor de uitle vering van de zakenman Asil Nadir. Nadir, voormalig top man van het failliete Britse conglomeraat Polly Peck In ternational, vloog begin deze week van Engeland naar Noord-Cyprus, een staat die alleen wordt erkend door Tur kije. Groot-Brittannië heeft geen uitleveringsverdrag met Turks-Cyprus. Nadir heeft de Britse minister van buitenlandse zaken, Douglas Hurd (foto), donder dagavond per fax laten weten alleen naar Groot-Brittannië terug te keren als hij daar een eerlijk proces krijgt. In een antwoord daarop heeft het ministe rie van binnenlandse zaken Nadir verteld dat niet de minister, maar de rechter daarover beslist. De flamboyante zakenman Nadir werd in 1990 gearresteerd onder beschuldiging van diefstal en boekhoudkundige manipu laties. Vlak daarvoor bezweek Polly Peck onder een schuldenlast van 1,3 miljard pond (f 3,63 miljard). Produktie rundvlees daalt Rijswijk - De produktie van rundvlees in de Europese Gemeen schap neemt in snel tempo af. Dit meldt het Produktschap voor Vee en Vlees (PW). Desondanks is het aanbod nog steeds groter dan de vraag. Volgens het PW moet voor dit jaar worden gerekend op een zelfvoorzieningsgraad van 104 procent. Dat betekent dat 4 procent van de produktie buiten de EG moet worden afgezet of moet worden ingevroren. In 1992 lag de zelfvoorzieningsgraad op 109 en in 1991 op 113. Volgens het PW blijkt hieruit dat vraag en aanbod van rundvlees in de EG steeds meer met elkaar in overeenstemming komen. Uit gegevens van de Europese Commissie blijkt dat met name in Duitsland, Italië en Frankrijk het aantal melkkoeien daalt. In Nederland was vorig jaar sprake van een afname van 1,7 procent. Deze trend zal zich voortzetten, aldus het PW. Clermont-Ferrand (afp/rtr) - Michelin, de grootste bandenfa brikant ter wereld, gaat dit en volgend jaar in Frankrijk bi. elkaar 2950 banen schrappen. Verder krijgen nog eens 1900 werknemers een baan elders bin nen het concern aangeboden. Eind vorig jaar had Michelin 30.200 mensen in dienst. In een verklaring schrijft de di rectie te hopen dat de banenre ductie kan worden bereikt zon der gedwongen ontslagen. Lukt dat niet, dan zal Michelin alsnog mensen op straat zetten. De nu bekendgemaakte banenre ductie is een onderdeel van een eerder naar buiten gebracht her structureringsplan. Daarin staat dat de komende twee jaar de kosten met 3,5 miljard frank (f 1,16 miljard) omlaag moeten worden geschroefd. Michelin geeft toe niet te zijn voorbereid op de ernst van de recessie, dit de transportindustrie in Europ; sinds het midden van vorig jaa) heeft getroffen. „Éen dergelijke daling in de ver koopcijfers hebben we nog nooi eerder meegemaakt," aldus Mi chelin. De bandenproducen heeft al werktijdverkorting inge voerd om torenhoge voorrader te voorkomen. Analisten verwachten dat he' verlies van Michelin dit jaar za uitkomen op drie miljard franf (ruim f 900 miljoen). Vorig jaar behaalde de bandenproducen' nog een winst van 79 miljoer frank (f 239 miljoen) bii eer omzet van 66,8 miljard frank (ruim f 20 miljard).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7