ucifertellers nu 'grootmacht'
Topmodel Alfa 164 is vijfpersoons sportauto
[Consumentenbond in 40 jaar tijd 's werelds grootste consumentenorganisatie
zonders.
RENEN
NCE
Afstelling hoofdsteun belangrijk voor veiligheid
Campagne WVC voor
ontwormen van huisdier
Stichting presenteert
Nationaal Ideeënboek
Motordagen Den Bosch
CONSUMENT
D2
ir
lei
DE STEM
DONDERDAG 6 ME11993
dag voor vadt
iet in samen
z'n beste kaï
iet ontbijt.
i VAN DE MAAND:
DQHOCKt
vAtxz öe OLuru baja cautobmu
ex a hoi
CABERNET
TGNON1989 MEXICO
|o.75LJ%9f8,95
ibier. Een
soort
tevoegd en dat zo
champagne onder
pok uit de bij gek
fen. Met een beet-l
LOL 2^5 19,95
loorJan Keunen
jen Haag - „Het voornaamste, waarop men bij het
j0pen van lucifers heeft te letten, is de prijs per lucifer."
3e bestuursleden van de Stichting Nederlandse Consu-
nentenbond droegen in 1953 zelf zes merken lucifers
ian voor een van de eerste testen van de nieuwe
organisatie, die toen nog nauwelijks inkomsten had. De
;est, waarbij ook zaken als de breekbaarheid van de
zwavelstokjes, het afvallen van de kopjes en het nag-
.oeien onder de loep werden genomen, bezorgde de bond
veertig jaar geleden bij de start een wat 'mierenneuke-
ig' imago.
stand aanvaard. De consument
betaalde dus veel te veel.
jat veranderde negen jaar later
toverslag toen de inmiddels
een vereniging herschapen
jond met zijn 25.000 leden de
mporteur van Lexington tegen
ich in het harnas joeg met de
jewering, dat deze nog steeds
jestaande sigaret een ongehoor-
[e hoeveelheid teer en nicotine
jevatte. Dat was bij een vergelij-
;ende test zonneklaar aange-
óond door een ingenieuze trek-
ilaasmachine.
,exington. deed de Consumen-
enbond een proces aan en weer
de beschuldiging boven
den in pagina-grote adverten
ces, waarin op gezag van Zwit-
lerse en Amerikaanse laborato
ria teerpercentages werden ge-
neld, die voor de gezondheid
1 de roker minder ongunstig
verse kersen ven Zelen.
)e Nederlanders uit het begin
■an de jaren zestig bleken het
rel te waarderen, dat David het
ip durfde te nemen tegen Go-
iath. In een natie, waar het gros
an de mannelijke bevolking nog
inbekommerd rookte en de pak-
es sigaretten nog niet van een
'aarschuwing waren voorzien,
'aren sigarettenfabrikanten im-
lers machten, waar rekening
lee moest worden gehouden.
0.35L 219,95 Verlikale prijsbinding
0.7L 2%95~ 27,95
0.5L 49^5 16,95 i
vant de inhoud
Jor twee personen
veten dat moedefi
ïoudt, dan i
id. In onze ruime
zit altijd wel een
voor loopt,
zijn op moederdag
pe bond, gesteund door een snel
anwassend ledental, schudde
let krenterig imago steeds meer
yan zich af en toog in die tijd fel
strijde tegen de verticale
irijsbinding, die de consument
it een willige prooi van de
ibrikant maakte. De laatste be-
alde de prijs van zijn produk-
in. Als de detaillist meende, dat
iijn marge hoog genoeg was om
(uit concurrentie-overwegingen)
tets van de prijs af te doen, kon
tij het verder wel schudden. De
ibnkant leverde hem dan niet
leer. Omdat een kruidenier zon-
DE-koffie en Heineken-bier
de tent beter kon sluiten, werd
het fabrikanten-monopolie in
die dagen zonder al te veel weer-
Onder leiding van de Consumen
tenbond werd het producenten-
bolwerk langzaam, maar zeker
geslecht. Prijsboksers als de in
middels verdwenen Gerard de
Lange brachten dure elektrische
apparaten tegen 'populaire' prij
zen op de markt; de Batavusfiets
werd niet langer tegen een vaste
prijs verkocht.
De bond ondervond in de eerste
jaren van zijn bestaan veel steun,
van de machtige Amerikaanse
Consumers Union, die al ver
voor Wereldoorlog II was opge
richt. Hij is intussen zijn voor
beeld uit de Verenigde Staten
ver boven het hoofd gegroeid.
Nederland mag zich op dit mo
ment immers beroemen op rela
tief de sterkste consumentenor
ganisatie ter wereld. Het leden
tal van 660.000 betekent, dat één
op de negen a tien Nederlandse
huishoudens elke maand de Con
sumentengids in huis krijgt. Een
onafhankelijke en betrouwbare
hulp voor wie wel eens wil weten
of de TAED in All nu echt hét
middel is om witter dan wit te
wassen en of de ANWB nog wel
beantwoordt aan zijn imago van
consumentenorganisatie nu het
alle IRK-houders ongevraagd
een creditcard heeft toegestuurd.
In de advertentieloze, onafhan
kelijke gids wordt geschreven
over algemene zaken van alge
meen belang; persoonlijke pro
blemen op consumentengebied
kunnen via 'een-tweetjes' met de
afdeling juridische ledenservice
van de bond worden besproken.
De juristen van de bond staan
overigens ook op de bres voor
het algemeen belang. Zo traden
zij op als vertegenwoordigers
van honderden gedupeerde Ne
derlandse vrouwen, die slachtof
fer waren geworden van ondeug
delijke Amerikaanse Dalcon-
schüdjes (voorbehoedmiddelen).
In een groot aantal gevallen
kunnen consumenten met hun
De Consumentenbond is zich onder impulsen van directeur Dick Westendorp ook steeds meer internationaal.gaan manifesteren.
FOTO ANP
problemen over geleverde goede
ren of diensten terecht bij de
door de Consumentenbond in het
leven geroepen Geschillencom
missies.
Voor wie wil weten waar hij
goed en (relatief) goedkoop te
recht kan voor zijn ziektekosten-
of autoverzekeringen; de met al
le benodigde persoonlijke gege
vens geladen bondscomputers le
veren (tegen een zacht prijsje) de
gewenste informatie.
Meer specifieke informatie over
bepaalde onderwerpen geeft de
bond in zijn kwartaalbladen
Reisgids en Geldgids en daar
naast in tal van losse boeken en
gidsen.
Om de toenemende bureaucratie
beter in kaart te kunnen brengen
heeft de Consdumentenbond de
ze week de telefoonactie Loket-
tenleed gehouden, waarbij ieder
een telefonisch zijn grieven te
gen de overheid kon spuien.
Soortgelijke acties hebben de
bond in het verleden aardig wat
gegevens verschaft over banken
en medicijnen, waarmee de con
sumentenvertegenwoordigers in
de slag konden tegen de machti
ge bank- en medicijnmannen.
Uiteraard wint de bond lang niet
alle veldslagen, maar hij heeft
zich wel ontwikkeld tot een or
ganisatie, waar geducht reke
ning mee wordt gehouden. Met
de ministers Alders en Bukman
en de staatssecretarissen Gabor,
Van Rooy en Simons vindt perio
diek overleg plaats over zaken
op hun beleidsterrein.
Internationaal
De ook sterk internationaal ge
oriënteerde Consumentenbond
- in casu zijn directeur Dick
Westendorp - heeft aan de wieg
gestaan van drie internationale
organisaties. Op de eerste plaats
de IOCU (Internationale organi
satie van 176 consumentenbon
den uit 150 landen), die aan de
bestaande onderzoeken naar de
prijs-kwaliteitverhouding van
goederen en diensten een nieuwe
dimensie wil geven.
De consument zal ook gewezen
moeten worden op de milieuge
volgen. Dat betekent, dat hij op
het sterk geïndustrialiseerde
noordelijk halfrond zuiniger om
moet springen met grondstoffen
en energie om mede daardoor te
bevorderen, dat de zuidelijke
ontwikkelingslanden een eerlij
ker aandeel in de wereldwel
vaart krijgen.
De IOCU fungeert ook als een
soort Interpol, die wereldwijd
waarschuwt als er op een plaat
selijke markt een risico-produkt
opduikt. Dat wil nogal eens het
geval zijn met medicijnen, maar
het meest aansprekende voor
beeld was toch wel dat van een
'kanker-spijkerbroek'. Bij het
wassen van die broek van een
bepaald merk kwamen mogelijk
kankerverwekkende stoffen vrij.
Een 's.o.s.-fax' van 'Interpol'
was voldoende om de verdachte
broek uit het gros van de landen
te weren.
De BEUC (een samenwerkings
verband van Europese consu
mentenorganisaties) - aanvanke
lijk zelfs inwonend bij de Consu
mentenbond in Den Haag, maar
later verhuisd naar Brussel - is
een tweede internationaal 'kind'.
Deze club houdt zich vooral be
zig met het lobbyen voor de
consument bij de Europese in
stanties. Dat heeft er onder meer
toe geleid, dat in het Verdrag
van Maastricht voor het eerst
écht aandacht is besteed aan de
bescherming van de inmiddels
325 miljoen Europese consumen
ten. Producenten zijn toen wet
telijk verplicht om op korte ter
mijn alleen nog maar veilige
produkten op de markt te bren
gen om de consument zo te be
schermen. Loopt het onverhoopt
toch een keertje mis, dan kan de
consument een beroep doen op
de EG-richtlijn Productaanspra
kelijkheid.
En dan is er nog het internatio
naal testbureau in Londen, kort
weg IT, waarvan Westendorp
momenteel voorzitter is. Steeds
meer produkten en diensten
worden internationaal getest;
aan de resultaten van die tests
wordt via de nationale consu
mentenorganisaties in de afzon
derlijke landen bekendheid ge
geven. Westendorp hout het ze
ker voor mogelijk, dat de consu
mentengidsen in de diverse lid
staten te zijner tijd een (ver
taald) 'Europees' katern krijgen.
Door de open grenzen immers
komen nagenoeg alle geteste
produkten in alle twaalf lidsta
ten voor en waarom zou je dan
twaalf verschillende versies van
de IT-rapportage maken?
h versgebakken
del. Een vleugje
mance brengt de
en" binnen. Het
hout kreeg hier
sierlijst. U waant
iden van Frank-
plaatst.
j De 'Super Alfa' is een facelift van de 164, die op jaren raakt maar er nog steeds heel elegant uitziet.
FOTO VAN ASSENDELFT
e dagen
an 10.00-19.00
ve maandag)
ZONDAG OPEN
)-18.00 uur.
I Van onze redactie consument
I We zweren bij airbags en 'vangrails' in
I autoportieren. Wie geen 'gordelspan-
Iners of kreukelzones heeft rijdt eigen-
If met een ouderwets voertuig. Over
■hoofdsteunen praat nooit iemand. Ter-
|h'i]l die uit een oogpunt van veiligheid
I 1]na net zo belangrijk zijn als een
1st li ze tenminste goed zijn afge-
I rid. En daar mankeert het vaak aan.
I Mensen zijn allemaal verschillend. Voor
K,,!0®0 fabrikanten betekent dat, dat
I '),s °P verschillende afmetingen moeten
Ij j h ingericht. Stoelen zijn verstelbaar
n ,e 'engterichting, in de schuinte van de
Liv umn8' 20 "hogelijk ook in hoogte en
L !nS van het zitgedeelte. Zelfs de veilig-
L sS°™els in auto's in de compacte klasse
IvpJmj tegenwoordig in hoogte worden
kinnu vanzelfsprekend zijn ook de
jnoofdsteunen verstelbaar.
lover'h ?8 meeste bestuurders en passagiers
lirif.» a algemeen goed overweg kunnen
oe stoelinstelling en de gordelhoogte,
leidt de hoofdsteun in de meeste gevallen
een onopvallend bestaan. Die bevindt zich
onopgemerkt bovenop de rugleuning en
vaak op de hele verkeerde plaats.
Steun
Wat doet de hoofdsteun? Natuurlijk; het
hoofd ondersteunen. Maar minder bij een
dutje in de auto, dan in het geval van een
ongeluk. Bij een aanrijding van achteren
wordt de eigen auto sterk versneld naar
voren geduwd. De inzittenden worden in
hun stoelen gedrukt, hun hoofd vliegt naar
achteren. Dit moet door de hoofdsteun
worden opgevangen.
Hetzelfde geldt voor een frontale aanrij
ding. De wagen wordt dan plotseling afge
remd. De inzittenden vliegen ten gevolge
van de massa-traagheid naar voren, de
veiiigheidsgordel vangt ze op. De passagiers
worden na de botsing weer teruggesmakt in
hun stoelen en het hoofd heeft opnieuw
steun nodig.
Voor het bieden van optimale ondersteu
ning is de hoogte van de hoofdsteun beslis
send. Is die te laag, dan slingert het hoofd
over de steun heen naar achteren. Daarbij
wordt de nek verrekt. Al bij geringe snelhe
den kan het gevolg een zogenaamde zweep
slag zijn. Bij zware ongevallen dreigen er
halswervelbeschadigingen tot en met
dwarslaesie.
Ooghoogte
Door het eenvoudig uittrekken van de
hoofdsteun is men beter beschermd tegen
deze rampspoed. De beste bescherming
wordt bereikt wanneer de bovenkant van
de steun ongeveer op ooghoogte zit. Een iets
hogere instelling is geen bezwaar. Kantel
bare hoofdsteunen moeten bovendien zo
worden ingesteld, dat ze bijna tegen het
hoofd aansluiten. Op deze manier wordt het
hoofd direct goed opgevangen.
De hoofdsteunen zijn de laatste jaren, net
als de kreukelzones of de airbag, verant
woordelijk voor een afname van het aantal
verkeersslachtoffers. Als de hoofdsteunen
in alle auto's goed zouden zijn afgesteld,
dan zouden nog veel meer gewonden kun
nen worden bespaard.
Door Rien van der Steen
Design Pininfarina prijkt er
nog steeds op de voorste
spatborden. De befaamde
ontwerper uit Cambiano bij
Turijn heeft zich de afgelo
pen jaren enkele malen op
nieuw gebogen over zijn ont
werp.
Ruim vijf jaar geleden ver
scheen de elegante Alfa 164 ais
laatste van een viertal auto's.
Saab 9000, Fiat Croma en Lan
cia Thema gingen hem voor in
een project dat de innige sa
menwerking tussen Saab en
Fiat had moeten bestendigen.
Het kwam er niet van. Maar de
164 is volgens velen nog steeds
de mooiste van het vierspan.
Het model is intussen op een
aantal punten gemoderniseerd.
Alfa noemt het 'technische evo
lutie'. De reeks is uitgebreid,
maar er zijn ook airbags en dat
soort moderne veiligheden be
schikbaar. Het imago van het
merk is met deze sportsaloon
opnieuw gevestigd toen het zeer
moeilijk ging. De elegante lijn
van Pininfarina werd later
doorgetrokken naar het even
eens succesvolle model 33 en
voor een deel ook naar de 155.
210 pk
Inmiddels heeft Alfa Romeo
250.000 164's verkocht. Als 'Su
per' is het model ook te krijgen
met een nieuw ontwikkelde
drieliter 24 kleps motor en 210
pk, die pas bij 100.000 kilome
ter zijn eerste grote servicebeurt
nodig heeft. De oude motor met
de helft minder kleppen is ove
rigens ook gewoon nog lever
baar. Er is trouwens een nóg
potenter blok in de maak met
230 pk. Die 'Quadrifoglio' (Al
fa's handelsmerk, het klaver
blaadje) wordt verder toegerust
met Nebraska-leer en allerlei
voor sommigen begerenswaar
dige foefjes als inklapbare bui
tenspiegels.
De 'Super' V6 24V is in heel
veel opzichten een vijfpersoons
sportauto. Een sportwagen zit
vaak benepen en het comfort is
voor de meesten onder de maat.
Voor hen is deze 164 een uit
komst. De kwaliteit van stoelen
en bank is zeldzaam. Een per
fect zitcomfort en veel ruimte.
De vergelijking met de sportau
to gaat pas op als de motor tot
leven gebracht wordt. Een
'blaffende' zespitter, licht sner
pend als hij binnen een seconde
of zeven van 0 tot 100 km/h
scheurt en fraai ronkend als het
toerental constant blijft. En als
de snelheidsmeter de 240 km/h
gepasseerd is. Bij normaal, vlot
rijgedrag verbruikt deze voorlo
pig snelste Alfa 164 1:9. En dat
is helemaal niet gek voor zo'n
stuk bruut techniek.
Gebrek
De V6 24 brengt in totaal 210
pk op de voorwielen. Die heb
ben het er ook tamelijk moeilijk
mee, als het gas vooral in de
eerste versnelling, maar ook in
twee en drie tot op de bodem
ingestampt wordt. Vreemd ei
genlijk, dat de technici in Arese
bij Milaan geen elektronisch
traction control op de aandrij
ving leveren. Want juist deze
auto heeft daar sterk behoefte
aan. Alfa heeft vorig jaar be
loofd al zijn topmodellen ook
met vierwielaandrijving te gaan
leveren, maar de 164 is het
enige model dat die nog ont
beert. Terwijl juist die erom zit
te springen.
De 164 Super 3.0 V624V kost op
een paar tientjes na 90.000 gul
den. Veel geld inderdaad. Maar
in het topsegment kan hij de
concurrentie met BMW, Merce
des en bijvoorbeeld Audi in veel
opzichten makkelijk aan. En die
zijn dan allemaal veel duurder.
Den Haag (anp) - Het ministerie van WVC start dezer
dagen een campagne om het ontwormen van huisdieren te
bevorderen. Als gevolg van besmetting door huisdieren is
acht procent van de Nederlandse bevolking geïnfecteerd
met spoelwormen.
Nagenoeg alle jonge honden en katten hebben spoelwormen in
hun darmen, waardoor in het lichaam kleine ontstekingshaar
den ontstaan. Van de volwassen honden en katten draagt 20 tot
30 procent spoelwormen met zich mee. Via de uitwerpselen
kunnen ook mensen besmet raken.
Hoewel mensen er slechts zelden ziek van worden, kunnen zich
wel klachten voordoen. Meestal gaat het om op griep gelijkende
ziekteverschijnselen zoals buikpijn, spierpijn en moeheid. In
sommige gevallen kunnen ook longen, lever en ogen worden
aangetast.
Spoelwormen kunnen achttien centimeter lang worden. Volwas
sen vrouwtjes kunnen per dag 200.000 eitjes produceren, die
jarenlang onder extreme omstandigheden in leven blijven.
Spoelwormeieren worden vaak aangetroffen op plaatsen waar
honden en katten hun behoefte doen, zoals in plantsoenen,
groenstroken, tuinen en zandbakken.
Bij recent onderzoek in een grote stad werden in 25 procent van
de grondmonsters uit parken en in 59 procent van de monsters
uit openbare zandbakken spoelwormeieren aangetoond. Door
hun speelgedrag en minder goede hygiëne lopen vooral kinderen
kans geïnfecteerd te worden, aldus de Veterinaire Hoofdinspec
tie van WVC.
Huisdiereigenaren worden de komende maanden onder meer via
postbus-51-spotjes aangespoord hun hond of kat regelmatig te
laten ontwormen.
Leiden (anp) - Of het nu gaat om behang met gedichten,
braille-stembiljetten of een afneembaar fietsstuur: als
makelaars in ideeën komen we van alles tegen. Dat zegt
de jurist Guido Enthoven, een van de initiatiefnemers van
de stichting Nationale Ideeënlijn in Leiden.
Bij de Ideeënlijn komen elke
week 25 tot 30 ideeën binnen
van mensen, die niet goed we
ten hoe die gerealiseerd te
krijgen. Het kunnen vindingen
zijn die commercieel verkocht
kunnen worden of ideeën van
maatschappelijk nut. Voor de
laatste soort is inmiddels een
tweede stichting opgericht, de
stichting voor Maatschappelij
ke Innovatie, waar dezelfde
mensen achter zitten.
De Nationale Ideeënlijn, die
deze maand een jaar bestaat,
beperkt zich op het ogenblik
tot ideeën, waarvoor de be
denker een financiële beloning
hoopt te krijgen. Sinds okto
ber 1991 bestond er overigens
al een telefoonlijn, waarop
mensen hun ideeën kwijt kun
nen.
De Ideeënlijn is volgens En
thoven inmiddels goed van de
grond. Het begint er allemaal
wat professioneler uit te zien
dan een jaar geleden, toen
twee Leidse studenten ermee
begonnen. Volgend jaar begint
een eigen televisieserie van
dertien afleveringen, aldus
Enthoven.
Tweehonderd van de vijftien
honderd tot nu toe binnenge
komen ideeën zijn gepubli
ceerd in het 'Nationaal
Ideeënboek', dat vandaag
wordt gepresenteerd in Den
Haag. Daar zit van alles tus
sen, van een op een bierkrat
ingebouwde opener (omdat
een losse opener altijd zoek is)
tot watertaxi's door de grach
ten om het verkeer op straat te
ontlasten. De gemeente Leiden
lijkt voor dat laatste idee wel
iets te voelen, aldus Enthoven.
Daarnaast zijn er plannen
voor vliegvelden in de lucht,
landbouwflats of computers
voor analfabeten, dat alles af
gewisseld met interviews met
- onder anderen - psycholoog
Piet Vroon, 'ideeënman' Chriet
Titulaer en Bernard van Oran
je, één van de initiatiefnemers
van Ritzen Koeriers, de koe
riersdienst van studenten, die
steunt op de OV-jaarkaart.
Bruikbaar
Tweederde van de ideeën, die
bij de Ideeënlijn binnenko
men, lijken bruikbaar. „Van
elke duizend ideeën zijn er
honderd echt niet gek en tien,
die een geniale kant hebben,"
meent Enthoven. Het 'Natio
naal Ideeënboek' geeft ook een
handleiding hoe een idee uit te
werken en poogt mensen en
thousiast te maken dat te
doen.
De stichting draait voorname
lijk op vrijwilligers. Er is een
'ideeënteam', dat bekijkt en
beslist of een idee voor uit
werking vatbaar is. Daarin
zitten een industrieel ontwer
per, een arbeidsfilosoof, een
econoom, een jurist, maar ook
deskundigen van buiten 'als
we de benodigde kennis niet
in huis hebben.' Zo is ooit het
kernonderzoekscentrum in
Petten ingeschakeld bij een
project om auto's te laten rij
den op afval uit kerncentrales.
Dat zag er redelijk serieus uit.
De realisatie stuitte niettemin
op (onoverkomelijke) proble
men van maatschappelijke en
technische aard.
Het team toetst op originali
teit, haalbaarheid, bekijkt of
er vraag voor bestaat en neemt
de kosten en de baten in be
schouwing. Niet gebruikte
ideeën worden in een archief
gestopt. Met 'goede ideeën'
gaan de twee stichtingen de
boer op.
Sponsors
Een aantal ondernemingen
sponsort de Nationale Ideeën
lijn. Zo wordt contact gelegd
tussen de uitvinder die daar
zelf bij gebrek aan tijd en/of
geld niet aan toe komt, en een
bedrijf dat er wel iets in ziet.
De stichting dient daarbij om
zichtig te werk gaan en het
idee te beschermen. Dat is niet
zo gemakkelijk. Voor de 'doe-
het-zelvers' heeft de Ideeën
lijn voorts een 'stappenplan'
beschikbaar hoe .zelf hun idee
aan de man te brengen. Vol
gens Enthoven ligt tussen de
ontluiking van een goed idee
en de realisatie ervan tenmin
ste twee jaar. „Dat hebben we
de afgelopen jaren wel ge
leerd. Dat zijn zo'n beetje de
Europese normen. Alleen in
Japan gaat het wat sneller."
Een voorbeeld is de opklapba
re noodwoning van een inwo
ner van Leiden. Zo'n woning
kan uitstekend dienst doen in
rampgebieden, maar ook el
ders. De uitvinder heeft con
tacten met Zuid-Afrika en Su
riname. Wellicht is ook het
Rode Kruis geïnteresseerd. In
november is. dat idee „dat er
echt professioneel uitzag" al
eens in de prijzen gevallen.
Toen zijn de vier beste van de
toen binnengekomen duizend
ideeën beloond.
Met maatschappelijke ideeën
ligt het anders. Vandaar ook,
dat de splitsing in twee stich
tingen is doorgevoerd. Entho
ven: „dat moet je heel anders
aanpakken en er juist bekend
heid aan geven om mensen
enthousiast te maken." Verder
is voor een goed maatschappe
lijk idee als beloning niet'veel
meer tc verwachten dan een
bos bloemen. Ook al levert het
miljarden op, zoals een wel
haast ondenkbare oplossing
voor het fileprobleem.
Dat staat behoorlijk in de be
langstelling en er worden ook
deeloplossingen aangedragen.
Zoals een verbod om van de
uiterst linkse rijbaan gebruik
te maken als de bestuurder
alleen in zijn auto zit. Of door
een speciale korting bij grote
winkelbedrijven op vertoon
van een volle strippenkaart.
Dat moet gebruik van het
openbaar vervoer bevorderen.
In de Brabanthallen in Den Bosch wordt vrijdag 4,
zaterdag 5 en zondag 6 juni een motorevenement gehou
den.
Tijdens de drie 'Daverende-Doe-Dagen' worden er motortoer
tochten op touw gezet, maar er zijn ook verscheidene demon
straties op het buitenterrein van de Brabanthallen.
Het stuntteam Supermotards komt met vierwielige 'Quads' zijn
kunsten vertonen en voor de jeugd is er gelegenheid kennis te
maken met trial. In de Brabanthallen is vanalles te vinden wat
er in Nederland op motorgebied bestaat.