ucifertellers nu 'grootmacht' Topmodel Alfa 164 is vijfpersoons sportauto [Consumentenbond in 40 jaar tijd 's werelds grootste consumentenorganisatie zonders. RENEN NCE Afstelling hoofdsteun belangrijk voor veiligheid Campagne WVC voor ontwormen van huisdier Stichting presenteert Nationaal Ideeënboek Motordagen Den Bosch CONSUMENT D2 ir lei DE STEM DONDERDAG 6 ME11993 dag voor vadt iet in samen z'n beste kaï iet ontbijt. i VAN DE MAAND: DQHOCKt vAtxz öe OLuru baja cautobmu ex a hoi CABERNET TGNON1989 MEXICO |o.75LJ%9f8,95 ibier. Een soort tevoegd en dat zo champagne onder pok uit de bij gek fen. Met een beet-l LOL 2^5 19,95 loorJan Keunen jen Haag - „Het voornaamste, waarop men bij het j0pen van lucifers heeft te letten, is de prijs per lucifer." 3e bestuursleden van de Stichting Nederlandse Consu- nentenbond droegen in 1953 zelf zes merken lucifers ian voor een van de eerste testen van de nieuwe organisatie, die toen nog nauwelijks inkomsten had. De ;est, waarbij ook zaken als de breekbaarheid van de zwavelstokjes, het afvallen van de kopjes en het nag- .oeien onder de loep werden genomen, bezorgde de bond veertig jaar geleden bij de start een wat 'mierenneuke- ig' imago. stand aanvaard. De consument betaalde dus veel te veel. jat veranderde negen jaar later toverslag toen de inmiddels een vereniging herschapen jond met zijn 25.000 leden de mporteur van Lexington tegen ich in het harnas joeg met de jewering, dat deze nog steeds jestaande sigaret een ongehoor- [e hoeveelheid teer en nicotine jevatte. Dat was bij een vergelij- ;ende test zonneklaar aange- óond door een ingenieuze trek- ilaasmachine. ,exington. deed de Consumen- enbond een proces aan en weer de beschuldiging boven den in pagina-grote adverten ces, waarin op gezag van Zwit- lerse en Amerikaanse laborato ria teerpercentages werden ge- neld, die voor de gezondheid 1 de roker minder ongunstig verse kersen ven Zelen. )e Nederlanders uit het begin ■an de jaren zestig bleken het rel te waarderen, dat David het ip durfde te nemen tegen Go- iath. In een natie, waar het gros an de mannelijke bevolking nog inbekommerd rookte en de pak- es sigaretten nog niet van een 'aarschuwing waren voorzien, 'aren sigarettenfabrikanten im- lers machten, waar rekening lee moest worden gehouden. 0.35L 219,95 Verlikale prijsbinding 0.7L 2%95~ 27,95 0.5L 49^5 16,95 i vant de inhoud Jor twee personen veten dat moedefi ïoudt, dan i id. In onze ruime zit altijd wel een voor loopt, zijn op moederdag pe bond, gesteund door een snel anwassend ledental, schudde let krenterig imago steeds meer yan zich af en toog in die tijd fel strijde tegen de verticale irijsbinding, die de consument it een willige prooi van de ibrikant maakte. De laatste be- alde de prijs van zijn produk- in. Als de detaillist meende, dat iijn marge hoog genoeg was om (uit concurrentie-overwegingen) tets van de prijs af te doen, kon tij het verder wel schudden. De ibnkant leverde hem dan niet leer. Omdat een kruidenier zon- DE-koffie en Heineken-bier de tent beter kon sluiten, werd het fabrikanten-monopolie in die dagen zonder al te veel weer- Onder leiding van de Consumen tenbond werd het producenten- bolwerk langzaam, maar zeker geslecht. Prijsboksers als de in middels verdwenen Gerard de Lange brachten dure elektrische apparaten tegen 'populaire' prij zen op de markt; de Batavusfiets werd niet langer tegen een vaste prijs verkocht. De bond ondervond in de eerste jaren van zijn bestaan veel steun, van de machtige Amerikaanse Consumers Union, die al ver voor Wereldoorlog II was opge richt. Hij is intussen zijn voor beeld uit de Verenigde Staten ver boven het hoofd gegroeid. Nederland mag zich op dit mo ment immers beroemen op rela tief de sterkste consumentenor ganisatie ter wereld. Het leden tal van 660.000 betekent, dat één op de negen a tien Nederlandse huishoudens elke maand de Con sumentengids in huis krijgt. Een onafhankelijke en betrouwbare hulp voor wie wel eens wil weten of de TAED in All nu echt hét middel is om witter dan wit te wassen en of de ANWB nog wel beantwoordt aan zijn imago van consumentenorganisatie nu het alle IRK-houders ongevraagd een creditcard heeft toegestuurd. In de advertentieloze, onafhan kelijke gids wordt geschreven over algemene zaken van alge meen belang; persoonlijke pro blemen op consumentengebied kunnen via 'een-tweetjes' met de afdeling juridische ledenservice van de bond worden besproken. De juristen van de bond staan overigens ook op de bres voor het algemeen belang. Zo traden zij op als vertegenwoordigers van honderden gedupeerde Ne derlandse vrouwen, die slachtof fer waren geworden van ondeug delijke Amerikaanse Dalcon- schüdjes (voorbehoedmiddelen). In een groot aantal gevallen kunnen consumenten met hun De Consumentenbond is zich onder impulsen van directeur Dick Westendorp ook steeds meer internationaal.gaan manifesteren. FOTO ANP problemen over geleverde goede ren of diensten terecht bij de door de Consumentenbond in het leven geroepen Geschillencom missies. Voor wie wil weten waar hij goed en (relatief) goedkoop te recht kan voor zijn ziektekosten- of autoverzekeringen; de met al le benodigde persoonlijke gege vens geladen bondscomputers le veren (tegen een zacht prijsje) de gewenste informatie. Meer specifieke informatie over bepaalde onderwerpen geeft de bond in zijn kwartaalbladen Reisgids en Geldgids en daar naast in tal van losse boeken en gidsen. Om de toenemende bureaucratie beter in kaart te kunnen brengen heeft de Consdumentenbond de ze week de telefoonactie Loket- tenleed gehouden, waarbij ieder een telefonisch zijn grieven te gen de overheid kon spuien. Soortgelijke acties hebben de bond in het verleden aardig wat gegevens verschaft over banken en medicijnen, waarmee de con sumentenvertegenwoordigers in de slag konden tegen de machti ge bank- en medicijnmannen. Uiteraard wint de bond lang niet alle veldslagen, maar hij heeft zich wel ontwikkeld tot een or ganisatie, waar geducht reke ning mee wordt gehouden. Met de ministers Alders en Bukman en de staatssecretarissen Gabor, Van Rooy en Simons vindt perio diek overleg plaats over zaken op hun beleidsterrein. Internationaal De ook sterk internationaal ge oriënteerde Consumentenbond - in casu zijn directeur Dick Westendorp - heeft aan de wieg gestaan van drie internationale organisaties. Op de eerste plaats de IOCU (Internationale organi satie van 176 consumentenbon den uit 150 landen), die aan de bestaande onderzoeken naar de prijs-kwaliteitverhouding van goederen en diensten een nieuwe dimensie wil geven. De consument zal ook gewezen moeten worden op de milieuge volgen. Dat betekent, dat hij op het sterk geïndustrialiseerde noordelijk halfrond zuiniger om moet springen met grondstoffen en energie om mede daardoor te bevorderen, dat de zuidelijke ontwikkelingslanden een eerlij ker aandeel in de wereldwel vaart krijgen. De IOCU fungeert ook als een soort Interpol, die wereldwijd waarschuwt als er op een plaat selijke markt een risico-produkt opduikt. Dat wil nogal eens het geval zijn met medicijnen, maar het meest aansprekende voor beeld was toch wel dat van een 'kanker-spijkerbroek'. Bij het wassen van die broek van een bepaald merk kwamen mogelijk kankerverwekkende stoffen vrij. Een 's.o.s.-fax' van 'Interpol' was voldoende om de verdachte broek uit het gros van de landen te weren. De BEUC (een samenwerkings verband van Europese consu mentenorganisaties) - aanvanke lijk zelfs inwonend bij de Consu mentenbond in Den Haag, maar later verhuisd naar Brussel - is een tweede internationaal 'kind'. Deze club houdt zich vooral be zig met het lobbyen voor de consument bij de Europese in stanties. Dat heeft er onder meer toe geleid, dat in het Verdrag van Maastricht voor het eerst écht aandacht is besteed aan de bescherming van de inmiddels 325 miljoen Europese consumen ten. Producenten zijn toen wet telijk verplicht om op korte ter mijn alleen nog maar veilige produkten op de markt te bren gen om de consument zo te be schermen. Loopt het onverhoopt toch een keertje mis, dan kan de consument een beroep doen op de EG-richtlijn Productaanspra kelijkheid. En dan is er nog het internatio naal testbureau in Londen, kort weg IT, waarvan Westendorp momenteel voorzitter is. Steeds meer produkten en diensten worden internationaal getest; aan de resultaten van die tests wordt via de nationale consu mentenorganisaties in de afzon derlijke landen bekendheid ge geven. Westendorp hout het ze ker voor mogelijk, dat de consu mentengidsen in de diverse lid staten te zijner tijd een (ver taald) 'Europees' katern krijgen. Door de open grenzen immers komen nagenoeg alle geteste produkten in alle twaalf lidsta ten voor en waarom zou je dan twaalf verschillende versies van de IT-rapportage maken? h versgebakken del. Een vleugje mance brengt de en" binnen. Het hout kreeg hier sierlijst. U waant iden van Frank- plaatst. j De 'Super Alfa' is een facelift van de 164, die op jaren raakt maar er nog steeds heel elegant uitziet. FOTO VAN ASSENDELFT e dagen an 10.00-19.00 ve maandag) ZONDAG OPEN )-18.00 uur. I Van onze redactie consument I We zweren bij airbags en 'vangrails' in I autoportieren. Wie geen 'gordelspan- Iners of kreukelzones heeft rijdt eigen- If met een ouderwets voertuig. Over ■hoofdsteunen praat nooit iemand. Ter- |h'i]l die uit een oogpunt van veiligheid I 1]na net zo belangrijk zijn als een 1st li ze tenminste goed zijn afge- I rid. En daar mankeert het vaak aan. I Mensen zijn allemaal verschillend. Voor K,,!0®0 fabrikanten betekent dat, dat I '),s °P verschillende afmetingen moeten Ij j h ingericht. Stoelen zijn verstelbaar n ,e 'engterichting, in de schuinte van de Liv umn8' 20 "hogelijk ook in hoogte en L !nS van het zitgedeelte. Zelfs de veilig- L sS°™els in auto's in de compacte klasse IvpJmj tegenwoordig in hoogte worden kinnu vanzelfsprekend zijn ook de jnoofdsteunen verstelbaar. lover'h ?8 meeste bestuurders en passagiers lirif.» a algemeen goed overweg kunnen oe stoelinstelling en de gordelhoogte, leidt de hoofdsteun in de meeste gevallen een onopvallend bestaan. Die bevindt zich onopgemerkt bovenop de rugleuning en vaak op de hele verkeerde plaats. Steun Wat doet de hoofdsteun? Natuurlijk; het hoofd ondersteunen. Maar minder bij een dutje in de auto, dan in het geval van een ongeluk. Bij een aanrijding van achteren wordt de eigen auto sterk versneld naar voren geduwd. De inzittenden worden in hun stoelen gedrukt, hun hoofd vliegt naar achteren. Dit moet door de hoofdsteun worden opgevangen. Hetzelfde geldt voor een frontale aanrij ding. De wagen wordt dan plotseling afge remd. De inzittenden vliegen ten gevolge van de massa-traagheid naar voren, de veiiigheidsgordel vangt ze op. De passagiers worden na de botsing weer teruggesmakt in hun stoelen en het hoofd heeft opnieuw steun nodig. Voor het bieden van optimale ondersteu ning is de hoogte van de hoofdsteun beslis send. Is die te laag, dan slingert het hoofd over de steun heen naar achteren. Daarbij wordt de nek verrekt. Al bij geringe snelhe den kan het gevolg een zogenaamde zweep slag zijn. Bij zware ongevallen dreigen er halswervelbeschadigingen tot en met dwarslaesie. Ooghoogte Door het eenvoudig uittrekken van de hoofdsteun is men beter beschermd tegen deze rampspoed. De beste bescherming wordt bereikt wanneer de bovenkant van de steun ongeveer op ooghoogte zit. Een iets hogere instelling is geen bezwaar. Kantel bare hoofdsteunen moeten bovendien zo worden ingesteld, dat ze bijna tegen het hoofd aansluiten. Op deze manier wordt het hoofd direct goed opgevangen. De hoofdsteunen zijn de laatste jaren, net als de kreukelzones of de airbag, verant woordelijk voor een afname van het aantal verkeersslachtoffers. Als de hoofdsteunen in alle auto's goed zouden zijn afgesteld, dan zouden nog veel meer gewonden kun nen worden bespaard. Door Rien van der Steen Design Pininfarina prijkt er nog steeds op de voorste spatborden. De befaamde ontwerper uit Cambiano bij Turijn heeft zich de afgelo pen jaren enkele malen op nieuw gebogen over zijn ont werp. Ruim vijf jaar geleden ver scheen de elegante Alfa 164 ais laatste van een viertal auto's. Saab 9000, Fiat Croma en Lan cia Thema gingen hem voor in een project dat de innige sa menwerking tussen Saab en Fiat had moeten bestendigen. Het kwam er niet van. Maar de 164 is volgens velen nog steeds de mooiste van het vierspan. Het model is intussen op een aantal punten gemoderniseerd. Alfa noemt het 'technische evo lutie'. De reeks is uitgebreid, maar er zijn ook airbags en dat soort moderne veiligheden be schikbaar. Het imago van het merk is met deze sportsaloon opnieuw gevestigd toen het zeer moeilijk ging. De elegante lijn van Pininfarina werd later doorgetrokken naar het even eens succesvolle model 33 en voor een deel ook naar de 155. 210 pk Inmiddels heeft Alfa Romeo 250.000 164's verkocht. Als 'Su per' is het model ook te krijgen met een nieuw ontwikkelde drieliter 24 kleps motor en 210 pk, die pas bij 100.000 kilome ter zijn eerste grote servicebeurt nodig heeft. De oude motor met de helft minder kleppen is ove rigens ook gewoon nog lever baar. Er is trouwens een nóg potenter blok in de maak met 230 pk. Die 'Quadrifoglio' (Al fa's handelsmerk, het klaver blaadje) wordt verder toegerust met Nebraska-leer en allerlei voor sommigen begerenswaar dige foefjes als inklapbare bui tenspiegels. De 'Super' V6 24V is in heel veel opzichten een vijfpersoons sportauto. Een sportwagen zit vaak benepen en het comfort is voor de meesten onder de maat. Voor hen is deze 164 een uit komst. De kwaliteit van stoelen en bank is zeldzaam. Een per fect zitcomfort en veel ruimte. De vergelijking met de sportau to gaat pas op als de motor tot leven gebracht wordt. Een 'blaffende' zespitter, licht sner pend als hij binnen een seconde of zeven van 0 tot 100 km/h scheurt en fraai ronkend als het toerental constant blijft. En als de snelheidsmeter de 240 km/h gepasseerd is. Bij normaal, vlot rijgedrag verbruikt deze voorlo pig snelste Alfa 164 1:9. En dat is helemaal niet gek voor zo'n stuk bruut techniek. Gebrek De V6 24 brengt in totaal 210 pk op de voorwielen. Die heb ben het er ook tamelijk moeilijk mee, als het gas vooral in de eerste versnelling, maar ook in twee en drie tot op de bodem ingestampt wordt. Vreemd ei genlijk, dat de technici in Arese bij Milaan geen elektronisch traction control op de aandrij ving leveren. Want juist deze auto heeft daar sterk behoefte aan. Alfa heeft vorig jaar be loofd al zijn topmodellen ook met vierwielaandrijving te gaan leveren, maar de 164 is het enige model dat die nog ont beert. Terwijl juist die erom zit te springen. De 164 Super 3.0 V624V kost op een paar tientjes na 90.000 gul den. Veel geld inderdaad. Maar in het topsegment kan hij de concurrentie met BMW, Merce des en bijvoorbeeld Audi in veel opzichten makkelijk aan. En die zijn dan allemaal veel duurder. Den Haag (anp) - Het ministerie van WVC start dezer dagen een campagne om het ontwormen van huisdieren te bevorderen. Als gevolg van besmetting door huisdieren is acht procent van de Nederlandse bevolking geïnfecteerd met spoelwormen. Nagenoeg alle jonge honden en katten hebben spoelwormen in hun darmen, waardoor in het lichaam kleine ontstekingshaar den ontstaan. Van de volwassen honden en katten draagt 20 tot 30 procent spoelwormen met zich mee. Via de uitwerpselen kunnen ook mensen besmet raken. Hoewel mensen er slechts zelden ziek van worden, kunnen zich wel klachten voordoen. Meestal gaat het om op griep gelijkende ziekteverschijnselen zoals buikpijn, spierpijn en moeheid. In sommige gevallen kunnen ook longen, lever en ogen worden aangetast. Spoelwormen kunnen achttien centimeter lang worden. Volwas sen vrouwtjes kunnen per dag 200.000 eitjes produceren, die jarenlang onder extreme omstandigheden in leven blijven. Spoelwormeieren worden vaak aangetroffen op plaatsen waar honden en katten hun behoefte doen, zoals in plantsoenen, groenstroken, tuinen en zandbakken. Bij recent onderzoek in een grote stad werden in 25 procent van de grondmonsters uit parken en in 59 procent van de monsters uit openbare zandbakken spoelwormeieren aangetoond. Door hun speelgedrag en minder goede hygiëne lopen vooral kinderen kans geïnfecteerd te worden, aldus de Veterinaire Hoofdinspec tie van WVC. Huisdiereigenaren worden de komende maanden onder meer via postbus-51-spotjes aangespoord hun hond of kat regelmatig te laten ontwormen. Leiden (anp) - Of het nu gaat om behang met gedichten, braille-stembiljetten of een afneembaar fietsstuur: als makelaars in ideeën komen we van alles tegen. Dat zegt de jurist Guido Enthoven, een van de initiatiefnemers van de stichting Nationale Ideeënlijn in Leiden. Bij de Ideeënlijn komen elke week 25 tot 30 ideeën binnen van mensen, die niet goed we ten hoe die gerealiseerd te krijgen. Het kunnen vindingen zijn die commercieel verkocht kunnen worden of ideeën van maatschappelijk nut. Voor de laatste soort is inmiddels een tweede stichting opgericht, de stichting voor Maatschappelij ke Innovatie, waar dezelfde mensen achter zitten. De Nationale Ideeënlijn, die deze maand een jaar bestaat, beperkt zich op het ogenblik tot ideeën, waarvoor de be denker een financiële beloning hoopt te krijgen. Sinds okto ber 1991 bestond er overigens al een telefoonlijn, waarop mensen hun ideeën kwijt kun nen. De Ideeënlijn is volgens En thoven inmiddels goed van de grond. Het begint er allemaal wat professioneler uit te zien dan een jaar geleden, toen twee Leidse studenten ermee begonnen. Volgend jaar begint een eigen televisieserie van dertien afleveringen, aldus Enthoven. Tweehonderd van de vijftien honderd tot nu toe binnenge komen ideeën zijn gepubli ceerd in het 'Nationaal Ideeënboek', dat vandaag wordt gepresenteerd in Den Haag. Daar zit van alles tus sen, van een op een bierkrat ingebouwde opener (omdat een losse opener altijd zoek is) tot watertaxi's door de grach ten om het verkeer op straat te ontlasten. De gemeente Leiden lijkt voor dat laatste idee wel iets te voelen, aldus Enthoven. Daarnaast zijn er plannen voor vliegvelden in de lucht, landbouwflats of computers voor analfabeten, dat alles af gewisseld met interviews met - onder anderen - psycholoog Piet Vroon, 'ideeënman' Chriet Titulaer en Bernard van Oran je, één van de initiatiefnemers van Ritzen Koeriers, de koe riersdienst van studenten, die steunt op de OV-jaarkaart. Bruikbaar Tweederde van de ideeën, die bij de Ideeënlijn binnenko men, lijken bruikbaar. „Van elke duizend ideeën zijn er honderd echt niet gek en tien, die een geniale kant hebben," meent Enthoven. Het 'Natio naal Ideeënboek' geeft ook een handleiding hoe een idee uit te werken en poogt mensen en thousiast te maken dat te doen. De stichting draait voorname lijk op vrijwilligers. Er is een 'ideeënteam', dat bekijkt en beslist of een idee voor uit werking vatbaar is. Daarin zitten een industrieel ontwer per, een arbeidsfilosoof, een econoom, een jurist, maar ook deskundigen van buiten 'als we de benodigde kennis niet in huis hebben.' Zo is ooit het kernonderzoekscentrum in Petten ingeschakeld bij een project om auto's te laten rij den op afval uit kerncentrales. Dat zag er redelijk serieus uit. De realisatie stuitte niettemin op (onoverkomelijke) proble men van maatschappelijke en technische aard. Het team toetst op originali teit, haalbaarheid, bekijkt of er vraag voor bestaat en neemt de kosten en de baten in be schouwing. Niet gebruikte ideeën worden in een archief gestopt. Met 'goede ideeën' gaan de twee stichtingen de boer op. Sponsors Een aantal ondernemingen sponsort de Nationale Ideeën lijn. Zo wordt contact gelegd tussen de uitvinder die daar zelf bij gebrek aan tijd en/of geld niet aan toe komt, en een bedrijf dat er wel iets in ziet. De stichting dient daarbij om zichtig te werk gaan en het idee te beschermen. Dat is niet zo gemakkelijk. Voor de 'doe- het-zelvers' heeft de Ideeën lijn voorts een 'stappenplan' beschikbaar hoe .zelf hun idee aan de man te brengen. Vol gens Enthoven ligt tussen de ontluiking van een goed idee en de realisatie ervan tenmin ste twee jaar. „Dat hebben we de afgelopen jaren wel ge leerd. Dat zijn zo'n beetje de Europese normen. Alleen in Japan gaat het wat sneller." Een voorbeeld is de opklapba re noodwoning van een inwo ner van Leiden. Zo'n woning kan uitstekend dienst doen in rampgebieden, maar ook el ders. De uitvinder heeft con tacten met Zuid-Afrika en Su riname. Wellicht is ook het Rode Kruis geïnteresseerd. In november is. dat idee „dat er echt professioneel uitzag" al eens in de prijzen gevallen. Toen zijn de vier beste van de toen binnengekomen duizend ideeën beloond. Met maatschappelijke ideeën ligt het anders. Vandaar ook, dat de splitsing in twee stich tingen is doorgevoerd. Entho ven: „dat moet je heel anders aanpakken en er juist bekend heid aan geven om mensen enthousiast te maken." Verder is voor een goed maatschappe lijk idee als beloning niet'veel meer tc verwachten dan een bos bloemen. Ook al levert het miljarden op, zoals een wel haast ondenkbare oplossing voor het fileprobleem. Dat staat behoorlijk in de be langstelling en er worden ook deeloplossingen aangedragen. Zoals een verbod om van de uiterst linkse rijbaan gebruik te maken als de bestuurder alleen in zijn auto zit. Of door een speciale korting bij grote winkelbedrijven op vertoon van een volle strippenkaart. Dat moet gebruik van het openbaar vervoer bevorderen. In de Brabanthallen in Den Bosch wordt vrijdag 4, zaterdag 5 en zondag 6 juni een motorevenement gehou den. Tijdens de drie 'Daverende-Doe-Dagen' worden er motortoer tochten op touw gezet, maar er zijn ook verscheidene demon straties op het buitenterrein van de Brabanthallen. Het stuntteam Supermotards komt met vierwielige 'Quads' zijn kunsten vertonen en voor de jeugd is er gelegenheid kennis te maken met trial. In de Brabanthallen is vanalles te vinden wat er in Nederland op motorgebied bestaat.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21