CAPP6NDIJK AUTO'S T6RNGUZGN OCCASIONS GARAGE DE PAEPE TE KOOP: eeuws- Vlaai Meer M0RET OCCASIONS FORD SCORPIO 2.4i CL 23.500.- Wwjêêêêë BEDRIJFSWAGENS SUZUKI-dealer voor West-Zeeuwsch-Vlaanderen Jaarlijks ondei AUTOSCHADE DE VIN IS UW AUTO EEN SAAB? A Klasseconcurrent staat zijn mannetje nog steeds Concurrentie Roadtest Prestaties Mr. F.J. Haarmanweg 49 - Terneuzen - Tel.: 01150-97455 APK-keuringen Garantie - financiering inruil APK-keuringsstation GARAGE Mauritsweg 2, IJzendijke 01176-1250, b.g.g. 2083 EXCELLENT CAR VW JETTA 1800i Pacific. ROVER Bouwjaar 1990, d.blauw met., cen- tr. portiervergr. trekhaak, spoiler bumpers, spatschermverbrederset 35.000 km in nieuwstaat. f 24.500 VOLVO GARAGE RIDA TERNEUZEN 01150-13690, autobedrijf verlinde b.v. 4538 AN TERNEUZEN ALFA ROMEO 75 IE 1.8 22.950.- autobedrijf verlinde b.v. ZOMER- CONTROLEBEURT B.V. AUTO SERVICE TERNEUZEN w waarvan u vindt, dat er een kleine c advertentie voor geplaatst moet word Kleintje" dan beslist in De Stem. Tien t advertentie gelezen wordt Immers 5tem-lezors en lezeressen pluizen w .nze ,Kleintjes"-rubrieken na. Dat zij tienduizenden Kleintjes-Ie; Nissan heeft met de komst van de Primera in 1990 defi nitief afscheid genomen van de Bluebird, wat overigens altijd een hele fijne, maar wat gedateerde auto is ge weest. De Primera is veel ei gentijdser door zijn moderne ronde vormen, zijn fraaie maar wat zakelijke interieur en zijn moderne techniek. De Primera is ook Europeser, evenals zoveel andere Ja panse. merken wordt hij in Europa, Engeland, gebouwd. De naam is Spaans en staat voor de eerste of de beste, maar de Nederlandse uit drukking 'de eerste de beste' is ook heel goed van toepas sing. De Primera is deze week in de test, maar maakt deel uit van een serie te testen Japanners, te weten de Toyota Carina E, Nissan Primera, Mitsubishi Ga lant, Mazda 626 en de Honda Accord. De Primera is daarvan echter de oudste, immers de Carina E en Mazda 626 wer den vorig jaar geïntroduceerd de Mitsubishi Galant en de Honda Accord pas dit jaar. Wellicht dat hij daarom nog de geringste afmetingen heeft: met een lengte van 440 cm te genover de Carina 453 cm, Galant 462 cm, Accord 469 cm en 626 470 cm, en met een 170 cm breedte niet die van de meest nieuwe versies van Ga lant en 626 resp. 173 en 175 cm haalt. Overigens wil het niet zeggen dat de Primera echt krapper in binnenruimte is, hij kan de wat nieuwere concurrentie nog best weerstaan. De Primera heeft ook van vele merken iets weg, in deze royale middenklasse gaan alle modellen wel erg veel op el kaar lijken. Primera van Nissan, fijne gezinswagen De Primera wordt nog het meest vergeleken met de Opel Vectra, de Toyota Carina, Ma zda 626, Mitsubishi- Galant en met de nieuwe Ford Mondea. Daarmee zijn tevens de con currenten benoemd al kunnen we daar nog de Peugeot 405, Citroen Xantia, Renault 21Fiat Tempra, Alfa 155, Lancia De- dra, Seat Toledo en Volvo 400 bijzetten. De -Primera is er in drie carrosserie-varianten, een vier- deurs sedan, vijfdeurs hatch back en vijfdeurs stationcar, de onderstellen zijn in alle geval len gelijk, zij het dat de station car vanwege zwaardere belas ting een starre as en ander ve renpakket kent. In uitvoerings versies zien we een L, ee LX, SLX, SGX en GT en in motoren een 1.6, 2.0i en 2.0D, echter niet elke motor- en uitvoerings combinatie is mogelijk. De Pri mera vierdeurs start met de 1.6L voor 33.095.- de LX kost 34.895.- en het com plete actiemodel Invitation kost 35.595.-, de 2.0i start met de IX voor 37.295.-, de 2.0D kost 40.995.-. Ten opzichte van de nieuwelingen is de Pri mera scherp geprijsd. De nieuwe Primera heeft een formidabele wegligging, het moderne onderstel met het multilink systeem staat daar borg voor. Echter dit sportieve onderstel doet niets af aan het comfort, de vering is vol doende soepel en comfortabel. De Primera blijft goed in de koers, zowel op de rechte weg als in de bochten. Uitbreken is er normaliter niet bij. De bestu ring is licht, met uitzondering van de basisversie is stuurbe krachtiging standaard. Het stuurkarakter is licht onder- stuurd, de besturing gaat rede lijk precies en direct. De rem men werken naar behoren, bij de duurdere versies zijn er schijfremmen rondom. ABS is niet standaard en merkwaardig genoeg alleen bij de GT als op tie mogelijk. De transmissie werkt Japanseigen zeer soe pel, een heerlijk lichte schake ling en koppeling. Standaard is er een vijfbak, de vijfde ver snelling is voornamelijk over drive, de trekkracht zeker bij de 1.6 is er gering. Een vier- trapsautomaat is een optie. De prestaties zijn zeer redelijk met als uitzondering dan de geringe trekkracht bij lage toe rentallen voornamelijk in de vierde en vijfde versnelling. Het gebruik valt mee, 1:12 is als gemiddelde haalbaar. De 1.6 carburatie- en 2.0 die selmotoren hadden moderner gekund. Zoals bij het onderstel al gemeld staat het comfort op een heel redelijk peil. De vering is soepel, de stoelen en de bank zitten goed en ge ven goede steun. De ruimte binnen is voldoende, zowel voor- als achterin is er weinig last Ook de kofferruimte is erg ruim en heeft een perfecte toegang en scharniering. Het interieur is verder netjes verzorgd en re delijk compleet. Het dashboard is wat saai, het zicht op de instrumenten is niettemin prima. Het zicht op de wagencontouren is minder, maar dat is inherent aan de stroomlijn. Het geluid tot slot valt alles mee, de motoren zijn redelijk stil, er is wat windge ruis waarneembaar, hinderlijk is het echter niet. Plus Min Plus: Goede rij-eigenschappen Comfortabel Pientere kofferruimte Min: Trekkracht onderin Markering auto Merk type jaar Austin Metro Surf 1984 Suzuki Swift GTi 1991 Suzuki Swift GL 1.0 1989 Suzuki Swift 1.3 GL 1989 Suzuki Alto GL 1986 Opel Corsa Hatchback 1.4i 1989 Honda Accord 2.0 Sedan Luxe 1987 Honda Prelude 1.8 12-1984 Peugeot 205 Accent 1987 Renault Charade TS Turbo diesel 1987 Peugeot 405 Break GRD 1.9 1989 Peugeot 505 GTI 1984 Citroën BX 1.6 TRi LPG 1989 Fiat Uno 45 1988 Fiat Panda 750 L 1989 VW Santana 1.6 CX 1984 VW Polo 1.3i 1989 Renault 25 TX 1988 Mazda GLX automaat 2L 1989 Ford Sierra 1.6 CL Sedan 11- -1988 Nissan Sunny 1.7 D 1987 Ford Fiesta, 50.000 km 1984 Ford Escort 1.3 1984 Ford Escort 1.6 Ghia 5-drs. 1985 Ford Sierra 2.0 L 5D 1984 Nissan Stanza 1.6 S GL de Luxe 1985 Porsche 924 2 Li 1983 Suzuki Super Carry pers. bus 1987 Opel Kadett Caravan 1.3 LPG 1981 Mitsubishi Pajero 2300 TD 1985 Suzuki Samurai Van de Luxe 1988 Suzuki Super Carry Van 1987 Toyota Hi Lux King cab 2400D 1987 Nissan King cab 2500 D 1990 Damstraat 3 - Tel. 01173-1901 - SCHOONDIJKE Auto's boven 7.500.- Bovag-garantiebewijs. Showroom alle dagen tot 21.00 uur geopend. Merk/Type Nissan Primera 2.0 4-drs. DS Nissan 100 NX 1.6T-barSLX Nissan 100 NX 1.6 Nissan Sunny 1.6 SPI GT 3-drs. Nissan Sunny 1.6 4-drs. SAI Nissan Sunny 1.6 SPI 4-drs.S Nissan Sunny 1.7 dsl 4-drs. Nissan Bluebird 2.0i LX 5-drs. Nissan Sunny 1.6 SLX 4WD Nissan Sunny 1.3 LX-5 4-drs Nissan Bluebird 2.0 SLX 4-drs. Nissan Bluebird 2.0 LXT72 Nissan Sunny 1.4 Nissan Sunny 1.3 Nissan Sunny diesel 4-drs. Nissan Sunny 1.7 dsl. 3-drs. Nissan Sunny 1,7D Florida Nissan Sunny 1.3 4-drs. Nissan Sunny 1.7 dsl. Suzuki Samurai Comm. JLX Suzuki Swift 1.3 GS Suzuki Swift 1.3 GLX 5-drs. Suzuki Alto GL Opel Corsa Joy Ford Fiesta 1.1 CL Ford Sierra 1.6 CL Peugeot 309 XRD Comm. Mercedes 250 D Citroen BX Toyota Celica 1.6 Coupé Opel Kadett Hatchback 1.2 Ford Escort 1.1 Laser 3-drs. Honda Prelude EXR Peugeot 305 GLD Citroen GSA Ford Sierra 2.3 DL 3-drs. Peugeot 205 GR Ford Escort 1100 Ford Escort 1.6 Mazda 323 1300 DX Renault 9 GTL Volvo 264 DL aut. Volvo 142 Kleur Jaar Km.stand d.grijs/KH2G 1991 134.501 wit/531G 1991 30.000 grijs 1991 33.500 wit/531 K 1990 61.000 rood 526K 1990 42.000 d.blauw P 724K 1990 76.500 l.grijs met. 549 1990 111.219 d.blauw m. BG7B 1990 53.413 wit/531 K 1990 56.689 l.grijs m./S49K 1989 49.000 wit/326K 1988 114.108 grijs 1989 101.000 beige 1989 27.888 wit 1988 '103.692 wit 1987 94.000 rood 1987 130.482 blauw 1986 126.000 grijs 1986 138.558 bruin 1983 172.000 rood/95 1992 demo rood/15P 1991 28.500 rood/15P 1989 52.000 rood/15P 1989 69.000 rood 1991 31.000 groen 1991 22.000 wit 1990 73.000 blauw 1991 35.000 wit 1988 146.000 wit 1987 71.000 rood 1987 72.000 grijs 1985 101.000 blauw 1985 82.000 grijs 1985 179.006 beige 1984 200.000 grijs 1984 134.000 grijs 1984 145.000 grijs 1983 155.000 blauw 1983 74.000 grijs 1983 146.000 blauw 1982 140.000 beige 1982 66.000 5 groen 1977 211.000 S rood 1973 187.419 Opel Kadett Club rood met'88 Opel Kadett 1.3 S bruin met'86 VW Golf Avance 1.6 5-bak'87 Mitsubishi Colt rood met'84 Volvo 340 automaat'86 Peugeot 505 GL mei '86, donkerblauw met., LPG-install., trekhaak 7.500 - Peugeot 205 XS 1.4 inj. febr. '90, 44.000 km, rood, 3-drs.-uitvoering, brede banden, sportief model 19.850.- Renault 21 GTL 1.7 mei '90, 70.000 km, wit, 4-drs. Sedan 23.500.- Peugeot 405 GR 1.6 inj. kan '91 beige metallic, 80.000 km 23.500 - Peugeot 405 GL 1.6 febr. '89, 69.000 km, wit 19.950.- Audi 80 2 liter injectie 115 PK jan. '91 38.000 km, rood met., orig. schuifdak, stuurbekrachtiging 37 500 - VW Jetta diesel, maart '82,167.000 km, trekhaak, rood 3.250.- Renault 19 TR juni '89, 49.000 km, 3-drs., wit 17.500.- Volvo 360 GL 21. inj. mrt. '88, 118.000 km, blauw met., 5-drs.-uitvoering, prima caravantrekker 12.850.- Peugeot 205 GE jan. '88, 5-drs.-uitvoering, 48.000 km, rood 12.500.- Volvo 440 Turbo 120 PK jan. '89, 85.000 km, wit, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, achterspoiler, sportvelgen, info centrum, getint glas 28.850.- Volvo 480 Turbo 120 PK okt. '88, 65.000 km, wit, stuurbekrachtiging, sportvelgen, alarm, info centrum, getint glas, enz. 28.500.- Volvo 244 GL Juni '82, 4-drs, blauw met., trekhaak, auto is in goede staat 4.750.- Volvo 440 DL inj. de Luxe 102 PK juli '91 20.000 km, groen met. 28.500.- Citroën CX 2 liter juli '85, 240.000 km, met. lak, LPG-installatie 5.500.- Volvo 360 2 liter LPG juni '83, 150.000 km, 3-drs.-uitvoering 4.500.- Volvo 340 DL 1700 cc april '87, 62.000 km, grijs met., getint glas, 5-drs. -uitvoering, 5 versnellingen 12.950.- Volvo 740 GL 2300 automaat mrt. '90, 115.000 km, grijs met., getint glas, sportvelgen, centr. vergrendeling, schuifd. 35.500.- Volvo 440 GL jan. '90, 30.000 km, wit, getint glas, centrale vergrendeling, in hoogte verstelbare best.stoel 24.850.- Opel Ascona 1.6 S dec. '83,100.000 km, bruin 4.850.- Volvo 740 GL stationcar april '86,187.000 km, blauw met., centrale port. vergrendeling, stuurbekrachtiging, getint glas, deze auto is in zeer goede staat 18.500.- Audi 100 74 Kw. 5 cil. nov. '83, 163.000 km, grijs met. stuurbekrachtiging, originele auto, getint glas 7.500 - Audi 100 66 Kw. jan. '85,170.000 km, groen met., getint glas 7.500.- Ford Escort 1.4 CL sept. '90, 24.000 km, bl.- grijs met., achterwisser, met. lak, getint glas/ 19.500.- Volvo 740 GL april '88, 130.000 km, wit, centrale vergrendeling, stuur bekrachtiging, schuifdak 25.000.- Ford Sierra 2 I GL jan. '83, beige, schuifdak, LPG-install. 4.500.- Citroën BX 14 RE mrt. '87, zilver met., 92.000 km, getint glas, trekh., 5 versn. 9.850.- Peugeot 405 GR 1.6 inj. jan. '91 beige metallic, 82.000 km 23.500.- Audi 80 1.8 S april '87, wit, 127.000 km, 5 versn., getint glas, trekhaak 17.500.- Volvo 460 GLE juli '90, zilver metallic, 60.000 km, stuurbekrachtiging, getint glas, centr. vergrendeling 27.500.- Volvo 340 Diesel juni '88, blauw, 135.000 km, getint glas, 5-deurs-uitvoering 9.500.- Volvo 240 Turbo maart '83, zilver metallic, getint glas, stuurbekrachtiging, trekhaak 9.500 - Volvo 440 GL 1800 inj. jan. '92, 28.000 km, donkergrijs, achterspoiler, elektr. bed. schuifkanteldak, spoiler, centr. vergrendeling e.d. 31.950.- Opel Kadett 1,6i Sedan april '90, 41.000 km, zwart metalllic, Life-uitvoering, achterspoiler, kuipstoelen 20.950.- Mercedes 190 Diesel '88, rood, 130.000 km, elektrisch schuifdak, centr. vergrendeling, sportvelgen, middenarmsteun, trekhaak Volvo 440 GLT sept. '92, rood, 9800 km, sportvelgen, getint glas, centrale port.vergrendeling, kuipstoelen Volvo 740 LPG, juni '90, wit LPG, 80.000 km, stuurbekr., getint glas, centr. portiervergr. Volvo 440 DL nov. '91donkerblauw met., 17.000 km, getint glas, centrale vergrendeling, sportwieldoppen Volvo 340 GL aut. sept. '89, wit, 37.000 km,' getint glas, centrale vergrendeling 16.500.- Volvo 740 GL Estate juli '89, wit, 85.000 km, getint glas, stuurbekr., centr. vergrendeling Volvo 240 DL, rood, febr. '86, 125.000 km, 5 versn. Volvo 360 2 L, inj., sedan mei '87, grijs met. 90,000 km, getint glas, motor vermogen 114 PK, nette auto Volvo 360 2 I, inj., 3-drs schuifdak, maart '88, wit, 160.000 km, getint glas, motorvermogen 114 PK Volvo 440 GL april '91, donkergrijs, 40.000 km, getint glas, stoel in hoogte verstelbaar, centr. vergrendeling Citroën AX, wit, mei '89, 51.000 km Opel Kadett. 16i, mei '88, 78.000 km, rood met., Club uitvoering, achter- wisser, 5-deurs uitvoering Volvo 940 GL 2.3 I, jan '9134.000 km, stuurbekr., alarminstall, getint glas, centr. portiervergrendeling, antraciet met. op aanvr. |n onze verslaggever kneuzen - Zeeuws-Vlaanderen Lt meer huiseigenaren dan in de it van de provincie het geval is. >t aandeel koopwoningen in de peek ligt zelfs ver boven het lan- ilijk gemiddelde. Van de woning- lorraad in Zeeuws-Vlaanderen is Sna zestig procent in eigendom Jn de bewoners. blijkt uit de analyse van de wo- Ermarkt in Zeeuws-Vlaanderen. He' erzoek naar woningvraag en -aan- 34.750.1 33.500.- 32.750.- 29.850.- op aanvr. 13.650.- 11.500.- 8.750.- 26.500.- 10.500.- 14.850.- off. dealer voor geheel Zeeuws-Vlaanderen APK keuringsstation wit, 62.000 km, bouwjaar april 1989 OUDELANDSEWEG 31 - TERNEUZEN Tel. 01150-18500 AUTOSCHADE ZELFS DEZE DUMMY WEET WAT EEN FOCWA GARANTIEBEDRIJF IS. FOCWA Garantiebedrijven. Erkende auto- schadeherstelbedrijven. Voor veilig en vakkundig herstel. Met maar liefst 2 jaar garantie. Met vervangende auto's, dag- en nacht service, een goede afhandeling met de verzekering en een perfekte landelijke spreiding. Er is altijd een FOCWA Garantiebedrijf in de buurt. Zoals; Mr. F.J. Haarmanweg 45, tel. 01150-12156 tichting FOCWA Garantiefonds rood, 70.300 km, bouwjaar jan. 1989 OUDELANDSEWEG 31 - TERNEUZEN Wij controleren 17 van de meest essentiële onderdelen van uw Saab: Schokdempers Remmen Koppeling Waterpomp Koelsysteem Uitlaatsysteem en meer Bel ons voor een afspraak Mr. F.J. Haarmanweg 56 Terneuzen Tel. 01150-18888 Van onze verslaggever Cees Maas Middelburg - Het afgelo-' Ei jaar is 36 procent meer ge Zeeuwse schoolver- irs werkloos geworden dan in 1991. Hiermee is de Sende trend van deze gdwerkloosheid in de sn voor 1992, omgebo- De werkloosheid onder de Meuwse schoolverlaters steeg naar 5,4 procent, een toename [van 1,5 procent ten opzichte van 'het jaar 1991. Bovendien blijkt dat 1 op de 10 studenten de jleiding beëindigde zonder een iloma te hebben behaald, ize cijfers zijn gisteren be- dgemaakt door de nieuwe ichting VMC Zeeland, die het rlijkse schoolverlatersonder- :k in Zeeland van het niet er bestaande Provinciaal Op- uworgaan voortzet. Het is de irde keer dat dit onderzoek er 3500 schoolverlaters irdt gehouden. In Zeeuws anderen deden acht scholen- eenschappen en een Mavo in itburg, Terneuzen en Hulst ie aan het onderzoek. De werkloosheid in Zeeland is, Kis gemeld, in 1992 gestegen, de werkloosheid onder de .oolverlaters bleef daarbij niet ter. Op het eerste gezicht :t een stijging met 1,5 procent it erg veel, het gaat wel om n toename van 30 procent, i schoolverlaters die de studie rlaten zonder diploma waren oral te vinden in het middel- ar en hoger beroepsonderwijs, jna 60 procent van deze oolverlaters vervolgde de stu- aan een andere dagopleiding, Jn 10 procent koos voor een Itijdstudie in het leerlingen- izen of de verpleging en ver ging. Bijna een kwart van de .oolverlaters, vooral afkom- van het MBO en HBO, kreeg m baan. Van de werkende schoolverlaters gaf ruim 90 procent aan binnen ■maanden een baan te hebben ■vonden. Slechts 2 procent van werkenden zocht langer dan een half jaar naar werk. verk Waar kwamen deze schoolverla ters terecht? Ruim een derde »nd emplooi in de horeca, maar Joral in de detailhandel en in de gezondheidszorg en maat- ■happelijke dienstverlening (29 |0cent) Daarnaast vonden ze ïrk bij banken of verzekerings- drijven (14 procent), de indus- _j^ (11 procent) transport (6 ■ocent) en de bouw (5 procent), ■el schoolverlaters vulden op het onderzoeksformulier in dat de opleidingen die zij volgden ■fer Praktijkgericht moeten ■n. Met name informatica, het ■hrijven van sollicitatiebrieven kennis van arbeidsvoorwaar den, werd te weinig onderwezen, ■nden zij. V'%1" !pe Poorter Van Zelzate fHaar Hoek 'n onze verslaggever ,»ek- Geert de Poorter stapt het Belgische Zelzate over _iar Hoek. altL-P°°Iter bereikte gisteren een °°ij met de centrale mid- itl?!, 1 van de Belgische club JJitkomt in de tweede provin- •nfaS Werd bekend dat de ge- ,i e"js J°s en Leo Kayser ook IzawT Seizoen voor de Hoekse mterdag-eerste-klasser actief *(len zijn. W kwamen van het opgeheven 'V Zeeland, dat na een kort- ImkJ ?X?®tuur in het betaalde el failliet werd verklaard. Va Ki de inl m1 vol dé D1 eel heL lijl mi Va ve[ ml T O] bij le! k; ni m hi ui

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 12