IET £|§S aSS» Paradiso, ProvadyaChe Guevara en de ballade van Bonnie en Clyde 'ssss^- \£i «ff LK STRIJDBAAR I MARTELAREN FILMFESTIVAL Kr»- ANDY WARHOL PETER SCHAT CULTUURFORTEN TOEKOMST MEI 1993 ZATERDAG 1 MEI 1993 E5 ;n [lein Zeeuws-VlaatJ iedereen kent'. Cle groeperingen, dj 1 jaren heen blevJ fci '68 om de wereli |„De lijnen zijn kor] itouw zetten, je hel bnsen te pakken." van de indrukwej un bijdrage aan halverwege de jjï Engeland. „In Teil nand dat Ovet kolj |Engeland. Dat wj i vorm van actie bte kwamen wij tegen jj Jjn daar ook met i ftoe gegaan, zijn nol f. En hier thuis het! aar weken een doeiJ i mijnwerker te logJ ht deed je dan." i wordt het kringel t Iverwanten wel kiel It 'm danig tegenval (■lijk heb je wel eenl vd, waar zijn we mJ bh blijf ik erin gek! pstverwanten hebbel i uit eigenbelang." 1 |?ten: het is makkelij! Ie hoop mee te doerj lelijk om overal tegel Gemakzucht kou uit en ja, cynism maar da's niet hei Dat is veel mee (Als ge uw kar draaif toch kunnen motive] ekt ge de argumentej is dat cynisme? Neef noed opgeven, het i op de polder onde: i hem even niks scbe-. Irusselaers kijkt zijr! en vindt steun. „Ha! nijn kar niet draaieul lie academie zeiden d| Igen mij: ik wil u oveiL pg eens spreken. Wel. J er nog terug gewees:1 lellen over Eritrea erf lat zeggen ze nu niet [tegen mij zullen ze mei' 1 je wel'." |val van het door Rus| pireerde communisn geen bewijs van zijil Vij hebben daar altijd op gehad, noemder bren zestig al een vont Kapitalisme. Die Gore e heeft alleen maar eei| I muur omgeduwd." fker dat er iets moest! i Oost-Europa, maar ill een stap vooruit, doer' Bp terug. Dat is heet' veel meer een lichtend! was, demonstreerde Is toen hij terugkwam. Ibezoek aan dat land! Jen signaleeren heml leens in een heus Mao-: |om kijkt hij nu zo be de kapitalistische nei-i de Chinese machtheb-! It ze daar nu economi- |ngen boven alles laten X dat veel meer pijn das Tusland is gebeurd." 'het gaat toch door-I lof we willen of niet' lt feodale tijdperk is af-1 zo zal ook het kapitalis- instorten!" Daar. staat |Brusselaers betreft, niet een uitroepteken ach-| EEN RARE CULTURELE REVOLUTIE ak van het compromis enl taan van de smalle margesj |mocratie. crijk verdween de Gaulkj Ivan het toneel en werd® fachtingen van de '68-ge- voor een deel waarge- loor de overwinning vant te Unie van Francois Mit- |n 1981. Maar daar zondig-! eenmaal aan de macht eerst met een overmaat! vse retoriek en later mel| rmaat aan pragmatisme, istus 1968 werd hardhafr einde gemaakt aan lente van Dubcek doordej ran de Sovjetunie. Toen i [enlijk het mooiste gedeelte j al over. In het westen van was met vreedzame mi<H ■en toch toleranter samen-1 migszins van de grond ge* I zij het voornamelijk voorj eren van mijn generatie, ig werd duidelijk dat stu-1 weinig uitrichten tege" en zou het nog 21 jaar lat men ook schouwburg®11 zetten en zonder bloedver- de macht van de conim11' j overnam. Twee verschill®1 er met mei 1968. In Parijs en Havel opgestaan en he er democratie. In Praag die democratie toen PaS (Door Dirk Vellenga) je voelde het in cafés, op scholen en op zolderkamers en je kon het horen aan de muziek op Hilversum 3. Het jaar 1968 was vol hoop, maar wel met een grimmige rand. Het bloemetjesgedoe van 1967 was over, wegdro men in de underground was een te gemakkelijk ideaal. In Berlijn, Parijs en Berkeley werd al gevochten. In mei 1968 werd de Nieuwe Tijd getoest aan de grauwe werkelijkheid. De Bea tles hadden na de bonte uitbun digheid van 'Sgt. Pepper' en 'AU vou need is love' het sobere rock- "en-rollertje 'Lady Madonna' op genomen. De Stones deden weer gewoon en zouden later dat jaar met 'Street Fighting Man' komen. Het werd tijd voor de confronta tie. De prille jongerencultuur, voortgedreven door krachtige popmuziek, balde een vuist tegen ouders, leraren en overheidsdie naren. Het was vrijheid en vrolij ke anarchie contra Het Establish ment, Het Systeem. Inspraak en meebeslissen contra betutteling en onderdrukking. Democratie en Che Guevara contra oorlog, NA VO en Amerika. Creativiteit con tra commercialiteit. Experiment contra materialisme. Jonge mensen, die in betrekkelij ke rust en welstand opgegroeid waren, zagen hoe hun ouders, die depressie en oorlog hadden mee gemaakt, het ultieme geluk von den in het bankstel, de televisie en de spaarrekening. En natuurlijk de roomklopper, dat door Harry Mulisch bedachte symbool van burgerlijkheid. Dat waren voor jongeren geen levensprijzen maar gewoon gegevens. Er was meer, er moest meer zijn. Zo viel opeens de beroemde gene ratiekloof, gapender dan ooit te voren in de historie. Die lijn scheidde de partijen, daar lag het front en in mei 1968 ging het los. Popmuziek was niet langer louter pretmuziek voor het kleine pick- upje op de kamer. Tussen de lief desliedjes en psychedelische droommuziek klonk opeens strijd bare taal. 'We want the world and we want it now,' zong Jim Mor rison van The Doors en de soul- music van onderdrukte Ameri kaanse negers dampte van nieuwe energie. Frank Zappa van The Mothers of Invention ontvouwde zelfs een visie op de maatschappij: „Ik geloof dat de enige manier om verandering te krijgen is via de bestaande machtsstructuur." Hitweek, het blad van het alter natieve deel van de Nederlandse jeugd, schreef: „De tijd van de Grote Magische Over Alle Span ningen Heenreikende Liefde lijkt voorbij. De bloemenkinderen wa ren goed voor één seizoen. De sosjale revolutie werkt nu aanste- keiijker." Om de rumoerige jeugd kon je moeilijk meer heen. Met 'sjoel bakachtige kaffees' (aldus Hit week) was het afgelopen. Jonge- j ren bezetten het lege kerkgebouw van de Vrije Gemeente aan de Amsterdamse Weteringschans en kregen het in maart 1968 in bruikleen. Dat werd de poptempel Paradiso. Tegelijkertijd verander- i de een pand aan de Prins Hen drikkade in het Kosmisch Ont- spanningscentrum Fantasio. Vanuit Amsterdam verspreidde de 'subcultuur' zich over het hele land. Jeugdhonken en toneelzaal tjes heetten opeens Provadya en boden ongrijpbare muziek, diver- se theetjes en een oosters hoekje met een enkele yoga-beoefenaar. Jongeren in Afghaanse jassen gin gen van Groningen tot Breda rie- lekst door de knieën op een oma- vloerkleedje om jasmijnthee te ge nieten ver van de waanzin van consumptie en competitie. Dur- vers rookten hasj, het harde spul was er nog nauwelijks. En altijd waren er de vloeistofprojecties, in de taal van '68: spiegedeliese nchtsjoos. Een Magies Gebeuren, nepen de organisatoren Hitweek na. Niemand wist precies wat dat was. Gewoon magies, weetje wel. Bonnie and Clyde' schudde ieder een wakker. Die door acteur War- ren Beatty betaalde film gaf de i gnmmige geest van 1968 perfect weer. Het bioscooppubliek leefde mee met de naïeve, gefrustreerde ®ankovervallers in begin jaren dertig en zag Bonnie en Clyde als martelaren, in de val gelokt en oorzeefd door een onevenredig gewelddadig reagerende Geves- I igde Orde. Zo ver kan het komen m®sen a^es ontnomen wordt, as "et algemene gevoel, dat ,!.e"n Sev°ed door de romantiek 'an T-Fordjes, stoffige landweg- getjes en poëtisch verbeeld ge weld. Bob Dylan, ooit protestzanger, deed hetzelfde met gangster John Wesley Harding. Op een gelijkna mige elpee bezong hij de schurk als een vriend van de armen, die een fatsoenlijk mens geen haar krenkte. De desperado was popu lair geworden in het begin van 1968. De strijd van de armen in Zuid-Amerika kreeg een roman tisch symbool: het heroïsche affi che van de gesneuvelde Che Gue vara hing in vele kroegen en jeugdgebouwen. Ook Mao met zijn culturele revolutie in China had hier zijn fans. En spoedig zou de guerrilla overslaan naar de steden van West-Europa en Ame rika. De Revolutie bereikte op zaterdag 18 mei 1968 de Franse Rivièra. rebellen op zondagmorgen op nieuw de grote zaal in. Claude Lelouch en Louis Malle verklaar den dat de filmers staakten uit solidariteit met arbeiders en stu denten. Als directeur Favre le Bret het in zijn hoofd zou halen toch films te projecteren in zijn paleis, zouden de opposanten ge weld moeten gebruiken. Om twaalf uur verklaarde de verne derde filmbaas het festival voor gesloten. „Het heengaan van de 64-jarige Favre le Bret kon niet dramati scher worden omlijst. Hij neemt ook een stervende traditie met zich mee. Wanneer 'Cannes' nog ooit terugkeert, zal het festival er ongetwijfeld heel anders uitzien," schreef Bob Bertina, als zovelen aangestoken door de vernieuwing, in de Volkskrant. Godard vloog direct na de val van Andy Warhol een kogel in zijn bast, afgevuurd door een van zijn sterren, Valerie Solanas. Hij kon zoiets verwachten, riepen zijn te genstanders. Warhol had de bana liteit tot kunst verheven, schilder Bill de Kooning noemde hem 'a killer of art and a killer of beau ty.' In deze oorlogssfeer werd de killer bijna zelf vermoord. Maar Andy overleefde het en ging ver der met zijn zeefdrukken en pola- roidfotootjes. Andy Warhol blies het gewone op en introduceerde de magie van de herhaling. De reeks soepblikken' van Campbell en de rijen gezich ten van Marilyn Monroe en Jackie Kennedy brachten de kunstcritici in problemen. Zijn werk hing in het voorjaar van 1968 in het Ste delijke Museum in Amsterdam en werkte zeer inspirerend op dis cussie-lustig Nederland. Veel meer beeldende kunstenaars ontdekten de geweldige promotie mogelijkheden van de popmuziek. Affiches voor The Jimi Hendrix Experience, The Crazy World of Arthur Brown en The Soft Machi ne werden ontworpen door erken de kunstenaars als Michael Eng lish, Nigel Waymouth en Mark Boyle. Affiesjes, dat was de algemene spelling toen, met krullerige, pa radijselijke voorstellingen kostten maar vier gulden. Het werd een leuke handel, de firma Verkerke uit Ede dook erin en legde de basis voor een wereldwijd poster imperium. De strip werd opge waardeerd. Schilderij en boek waren statisch, traag en ouder wets, ruim baan voor Lucky Luke en nieuwe futuristische tekenver halen! Kunst bereikte het volk ook via de gelberg organiseerde hij op 31 mei 1968 een 'politiek-demonstra- tieve, experimentele manifestatie'. Een van de geintjes was dat de dirigent aan de kant werd gezet in het 'combattieve' muziekstuk 'On Escalation' van Schat. De bedoe ling was dat bij de luisteraar een proces aan de gang werd gebracht dat 'parallel loopt aan de anar chistische revolte'. Er was pu bliek, dat wel, maar dat kwam meer voor het spel met de nieuwe strijdkreten dan voor de vernieu wende klanken. Het geheel was opgedragen aan Ernesto Che Guevara, die een jaar later het kolossale middelpunt zou zijn van de revolutionaire opera 'Reconstructie' in Carré in Amsterdam. De componisten Peter Schat, Jan van Vlijmen, Louis Andriessen en Mis ja Men gelberg hadden zich daarvoor ver- slpsEgr •Haha, teru-fji m°est '"cede pL,T°oh t van """"""s d|e e«stc ru/m ?p?un"nor* ^"ger van derne ciektw Zotl tfonpo- - 'opnumrner I Inge r'a de oen iH nfo gToeP te knniGede elPee I Kip-a g°ed beer de Ia. Bob A I Killer v'enson, I voorkon gekomen werkt er ?raPe-ma '""eens nu e" ""der dt Grnkeer dal yrap0_0 lnook°>»A opkramen, i0 um-ff Spe'en e eerste elrJLi Wan br«ebt met I -.Trop-'?- "O* te vinden was kon nlle vjifri toet het f°p '00 hooiden,''"' riha de 'ty„, "u ,vor, oon zeer fraaie LP,Ce n,et a Cnn0'" cBSNederla„dm,,h'er"'o!, v°or i «marl,,,, v«Jf1 (Jn nln e%e»J*lir Je eipee nanr \Vt gVnfcc' joveel. O" oat van B tong iofferealeaoe gender aI° toe. oeboiab decca) Jongen* Boodschapper was Jean-Luc Go dard, natuurlijk Jean-Luc Go dard, de man die zo graag zonder script échte mensen op straat filmde en een paar dagen eerder op de barricades in het Quartier Latin in Parijs bij het vastleggen van 'het geweld van de politie staat' zijn camera was kwijtge raakt. Hij stormde het Palais des Festivals aan de Boulevard de la Croisette in Cannes binnen, want dat filmfestival kon natuurlijk niet doorgaan met bombastische premières alsof er niets aan de hand was. Er gaat iets gebeuren, ritselde het door de zalen en gangen. Technici, acteurs en zelfs beroemde regis seurs snelden naar de grote zaal, waar vurig werd gedebatteerd en diep in de nacht de eerste ideeën op papier kwamen voor een com pleet nieuw cinematografisch tijdperk, waarin filmers de baas zouden zijn en niet de producen ten en exploitanten. Na een korte nacht namen de edtotel Cannes naar Londen voor de op namen van 'One Plus One' met de Rolling Stones. Die film maakte echter geen historie en Godard zette zichzelf min of meer buiten spel. Hij wenste de absolute vrij-, heid voor zeer persoonlijke, intel lectuele films, niet om de massa te verheffen. Het Filmfestival Cannes redde het wél. In 1969 kregen regisseurs de gelegenheid naast de filmwed strijd hun nieuwste produkten te laten zien en verstilde het gemor. Grote Amerikaanse filmmaat schappijen versterkten langza merhand hun greep op de wereld markt, Franse films worden nau welijks nog bekeken en voorzitter van de jury in Cannes is. in 1993....Louis Malle. Wapengekletter en geweerscho ten, ook in de verstilde wereld van de beeldende kunst. Drie dagen na de meimaand van 1968 kreeg „hltwe* 40 eve" L Ir'rttto en niet ;in^C*S' Aaat lw" 1 \n el^aar k stoget to uveer *"<AeltCr! Ten beetV i nnrt- Cttelm bet bent kker' lle«ebeet (Derato) De beweging was niet te stoppen, de grote K werd genadeloos neer gehaald. Liechtenstein, Pollock en Rauschenberg zweerden bij het alledaagse. Pop-art ging uit van gebruiksvoorwerpen. Democrati sering van de kunst, concludeer den de kunstcritici. Maar waar schijnlijk ergerde juist de gewone man zich het meest aan deze inge lijste platvloersheid. Een jaar la ter scheidden radicale kunste naars zich af van de Beroepsvere niging van Beeldend Kunstenaars (BBK) en werd de Nachtwacht zaal van het Rijksmuseum bezet. De truc van de ontregelende her haling paste Warhol ook toe in andere kunstvormen. Hij maakte aan de lopende band lange, verve lende films, vaak met één camera instelling. En hij gebruikte de Velvet Underground, de band van Lou Reed en de mysterieuze zan geres Nico, voor happenings, waarbij eindeloze repetitie tot een merkwaardige trance en soms tot extase leidde. hoezen van 'verre' elpees. Andy Warhol had de hoes van de eerste Velvet Underground-elpee voor zien van een pelbare banaan. Pearls Before Swine gebruikte een fragment van een werk van onze Jeroen Bosch. Rick Griffin ver sierde de platen van platen The Grateful Dead met macabere kunstwerkjes, Bob Cato gaf Moby Grape surrealistische hoezen, striptekenaar Robert Crumb werkte voor Big Brother and the Holding Company (met Janis Jop- lin), het collectief Hypgnosis was verbonden aan Pink Floyd. Ook in de 'serieuze' muziek moest alles anders. De jonge componist Peter Schat was op Culturele Congres op Cuba geweest en had geconcludeerd dat zijn verdere werk maar één functie kon heb ben: 'het ondermijnen van het kapitalisme'. Met de kameraden Louis Andriessen en Misja Men- Hitweek, het blad, van het alter natieve deel van de Nederlandse jeugd zekerd van de steun van Harry Mulisch en Hugo Claus. Tegelij kertijd gingen de radicale compo nisten via de actie 'Notenkraker' het Concertgebouworkest van Bernard Haitink te lijf. Schouwburgen konden eigenlijk ook niet meer in 1968. Die cul tuurforten van de met juwelen behangen uitgaans-elite moesten nodig gedemocratiseerd worden. Leerlingen van de Amsterdamse toneelschool lieten de lessen voor wat ze waren en kwamen in okto ber 1969 tot een eerste revolutio nair gebaar. De Nederlandse Co- medie speelde Shakespeare en werd tijdens het slotapplaus on der schot genomen door de Actie groep Tomaat. Onder de tomaten- gooiers bevonden zich Josine van Dalsum, Gerardjan Rijnders en Adriaan van Dis. Guus Oster, directeur van de Ne derlandse Comedie en beschouwd als symbool van de theater-arro- gantie, moest buigen onder het geweld van het rotte fruit. De discussies in het theater en op de tv nekten hem. „Ik raakte dom weg mijn zelfvertrouwen kwijt," bekende hij later. Spelen durfde hij nauwelijks meer, de tv-quiz 'Wie van de drie' ging nog net. Ellen Vogel bleef nuchter in de spannende maanden. „Ik word misselijk van al die prietpraat van boodschapper zijn en de wereld vernieuwen. Ik speel op de eerste plaats toneel, omdat ik het zo ongelooflijk graag doe." Ze bleef gewoon doorgaan en speelde in 1987 samen met ex-tomaat Josine van Dalsum in 'Glazen speelgoed'. Een beetje inschikken, hier en daar wat toegeven en alles was weer geregeld. We weten nu dat de rebellen van toen goed terecht zijn gekomen, in Het Systeem. Gerardjan Rijnders maakt nu wel ongewoon theater, maar om maat-^ schappijkritiek gaat het hem ze-' ker niet. Wel werd van overheidswege een begin gemaakt met de cultuur spreiding. In winderige stadshoe- ken verrezen laagdrempelige cul turele centra met multifunctionele pretenties. Een vorm van demo cratisering, jazeker, maar wel een dure. Is er verder veel veranderd? De kostuums van de bezoekers zijn enigszins gemoderniseerd (nette spijkerbroek, vlot jasje zon der das), die van de acteurs zijn hetzelfde gebleven. De Culturele Revolutie dus. Of die nou gelukt is, daar vallen heel wat antwoorden op te geven. Er is in ieder gesjord aan de Gevestigde Orde, er zijn koppen gevallen, oude gezagssctructuren verdwe nen. De maatschappij is na 1968 door elkaar geschud. Een oord van rechtvaardigheid en eerlijk verdeeld genot is het echter niet geworden. De toekomst bleek heel anders dan was gepand. De heilstaat was ver weg en over de wegen er naar toe ontstonden steeds meer meningsverschillen. Richtingloosheid en verwarring maakten grote en kleine slachtof fers. Ails mag, alles moet kunnen, dat was te veel voor een gewoon mens. De diepe generatiekloof is dicht, maar er zijn andere barsten ont staan. De splitsingen kwamen al snel. Sommige jongeren werden kritische stencildraaiers en ste nengooiers, anderen zochten hun heil in drugs en raakten uiteinde lijk alles kwijt, ook hun even wicht. Verreweg de meeste op- standigen werden gewillige con sumenten, net als hun ouders. De persoonlijke vrijheid die in de jaren zestig was bevochten, ge bruiken ze vooral om zichzelf te verwennen met apparatuur, kle ren en geuren. Voor kunst is er nu een groter publiek dan destijds, maar wie te weinig geld en te weinig opleiding heeft blijft nog steeds buiten staan. En er is een hoge pri-js voor betaald. Het bedrijfsleven heeft een stevige greep op artistieke uitingen gekregen, alleen gega randeerde kassuccessen maken kans. Kunstenaars zijn geen aan beden goeroe's, ze moeten zaken mensen zijn om zich te kunnen handhaven. De democratisering heeft een krachtige commerciële vertaling gekregen. Het communisme is dood, maar de amusementsindus trie heeft voor een eenvormigheid gezorgd die nooit eerder heeft bestaan. Voor de massaproducen ten is iedereen jong en wild, gek op snelle videoclips, tuk op gladde tv-series van kinderlijke eenvoud en bereid om in de rij te gaan staan voor Prince en Van Gogh. In mei 1968 werd nog gesproken van 'de kinderen van Marx en Coca Cola', een generatie die kon genieten en tegelijk politieke ide alen had. Nu is duidelijk dat Marx vervangen moet worden door McDonald's. Kapitalisme is zo gewoon geworden dat het woord al niet eens meer gebruikt wordt. Dat is een van de grote paradoxen als je 1993 vergelijkt met 1968. Toen werden Ameri kaanse hebzucht en platheid fel bestreden, en het resultaat lijkt te zijn dat nu alle jongeren in shirts en jacks lopen met namen van Amerikaanse sportclubs en veel kunstenaars het vluchtige en op zichtige van Amerikaanse pro dukten omarmen als stijlmiddel. Mei 1968 kan de climax van de jaren zestig genoemd worden. Er was een historische botsing tusen traditie en vernieuwing en de brokstukken vormen een ingewik keld patroon. Een vloeistofprojec tie met schitterend kleuren, lelijke figuren en veel bleke plekken. Een Magies Gebeuren, toch eigen lijk wel. En hoe vaak maak je zoiets mee in je leven?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 33