4 JE MOET WOEDE VOELEN' Wim Boerboomeen van de gangmakers van het protest op de KHT iRSTANDIG CER IESSIEGROEP FAMILIE DOORSNEE DE PIL BELANGRIJKE ROL DEZELFDE MENSEN FABRIEKSMATIG LATER KATHOLIEK DAS KAPITAL ZATERDAG 1 MEI 1993 E3 I rekenden op een hal ne KVP. Maar we hat ke, aansprekende leii groot publiek koi, |Ook de NKV, de kal [beweging, gaf ons nipj 1 steun waarop we J bopt. We rekenden 1 f< op minstens vijftien ^r groter dan zeven zij Ivorden." hij van 1972 tot 197j| ie Kamer. geleden verliet Jur, iet besluit van een van zijn partijgenoten bmst vooral te zoeken prking met andere kif links van de PvdA, de doorslag, linzet, zonder dat het dg Tin de dijk zette. Dat «1 lel. Misschien ben ik da] bestuurlijk ingesteld." en is nog steeds fervi [ider van een progress# tij, een samengaan D66. Zelf koos hij vi haatschap van de PvdA eerde hij voor die paj de Tweede Kamer, i] bleef er één genoegd: er. De KVP had ooit in; bet zo veel zetels als 1 If gezien vindt Jurgens! uit de KVP onverstand binnen die partij wat hadden we veel n* [veranderen." jn persoonlijke loopbai dan waarschijnlijk as Ijk anders hebben uitg lij zou dan waarschijn! politiek actief zijn geblev Ir niet tien jaar lang voj Van de NOS zijn gewee [denk nu niet dat ik sp die stap in 1968. Ikk tndsdien een zeer inter? ■en gehad. hoort ook niet bij Ii, die in de samenleï 993 niets meer terugvindl it leefde in de jaren zest intig. 1 als het gaat om zaken i [id en de manier waars met elkaar omgaan, h [Iran alledag, is er toch ves d veranderd. Maar het ngoed van toen staat zware druk. Dat lot ssieve partijen steeds. B t Den Uyl kreeg kort antreden al te maken iiecrisis. En nu zit de Pvdj in het kabinet en opniem Dp grote schaal worden bi d." linsten van de bedrijven zij Shold en dat het de Nedt se werknemer per saldo nij heeft opgeleverd. Boersma: „Het is de Indd |ond die zich als eerste bert de komende jaren pas ope ks te maken, ja zelfs bereid: [stapje terug te doen. Ma moet wel iederéén offej gen. Dan moeten de sterkt uders de zwaarste lasten dn lEn moet eindelijk maar eei| I begin worden gemaakt Versterken van de positie v)| akbonden binnen de onderi enevelt beseft als geen andf Ide hoogtijdagen voorbij zij, [at het beter is je als vakbews sterk te maken in de bedrr Want daar zal in de jare Intig de strijd om het bestas' Iten worden gevoerd. Dc Smatiging? Prima, maar daï It dan wel wat tegenow In. kost Groenevelt de eerstl bdurige na-oorlogse stakit Jtaal), en het NW zijn voorzij) [de kop, om de rest van beweging mee te krijgen. Maf! bet eenmaal zover is geven r lernemers niet thuis. Ze blijvöi Irte lonen betalen, zetten vak) Iden bij fusies en bedrijfsslui] ten buitenspel en kopen nsonrust af met vierhöndefl. p Boersma: „Tot mijn gr°li:; Jernis stelden de werkgeverste' over de bereidheid van de f" vakbeweging om de looneisd matigen, niet veel meer dal sstijgingen. Wat hebben ernemers in Nederland op |ment een kans gemist"! die knevelwet? d 1969 komt Roolvink met zij1, initieve loonwet naar de Twejjj Kamer en een jaar later wow') daar behandeld. Een national': rkonderbreking van één uur "Pi dag dat de Kamer akkoob rt, mag niet baten. De vakbe'l ging trekt de consequent1'] arvan en stapt uit alle overleg' ^anen met de regering, ndelijk is de steunpilaar va® enig na-oorlogs kabinet weCl n pressiegroep geworden. (Door Frans van Mourik) Zijn eigen ontwikkeling om- Schrijft hij als 'van beschaafd rechts naar beschaafd links, lij was in 1969 een van de loofdrolspelers in de bezetting van de Katholieke Hogeschool in Tilburg, toen omgedoopt tot Larl Marx Universiteit. Op H^eg naar zijn eigen zestigste jaar doceert drs. Wim Boer boom daar voor een boterham met tevredenheid nog steeds marxistische economie. Inmid dels voor een verdubbeld aan tal doctoraal-studenten. Want nu het communisme is wegge vallen, mag marxisme weer. „Communisme is altijd min of meer een bedekte belasting ge n-eest voor zo'n cursus," zegt hij ter verklaring van de plotselinge populariteit van zijn vak aan wat tegenwoordig de Katholieke Uni versiteit Brabant heet. j,Studenten kwamen hier met een soort ideologische vooringeno menheid, die ze hadden opgedaan via de media of aan de borreltafel. Marx werd altijd op één hoop oegooid met het communisme in Oost-Europa. Ik heb altijd gezegd dat Marx ook ergens in de Goelag Archipel om zeep zou zijn ge bracht. Zijn persoonlijkheid, die je zo mooi kan proeven in zijn geboortehuis in Trier, zou niet in dat systeem hebben gepast. Als libertijn was hij er waarschijnlijk ,snel mee in conflict gekomen." „Maar tot voor een paar jaar werd Marx geïdentificeerd met het sta linisme. Reagan bijvoorbeeld had het er na de gebeurtenissen in Oost-Europa steeds over dat het marxisme was ingestort. Net zoals hij vroeger beweerde dat het mar xism e zorgde voor concentratie kampen. Ik moest in de colleges altijd eerst een stuk aversie over winnen bij de studenten. Ik heb de indruk dat die nu is verdwe nen." „Het is ineens weer de Marx uit de vorige eeuw geworden, die je probeert toe te passen op de actu aliteit. Hij is weer wat authentie ker geworden en als ik hem nu "behandel, blijken er steeds weer Aha-Erlebnissen te zijn. Studen ten ontdekken ineens dat je met zijn opvattingen ook iets kan in deze tijd. Dat is het aardige van die colleges." 'Hij blijkt 's' morjpns tot zijn grotë enthousiasme in de krant te heb ben gelezen dat de FNV de familie Doorsnee zal laten schieten in de strategie bij de loononderhande lingen. Alsof de bond naar Marx heeft geluisterd, vindt Boerboom, die erop wijst dat Das Kapital de ruimte biedt om niet aan ieder individu een kostwinnersvergoe ding te geven. „De FNV probeert dat voor elkaar te krijgen door de verkweek te verkorten," zegt hij. „Maar de bond had natuurlijk ook kunnen zeggen dat man en vrouw maar de helft hoeven te verdienen als ze allebei een baan hebben. Een inkomen per gezin is tenslotte voldoende." Het gesprek over de jaren zestig wordt een soort werkcollege voor twee heren. Hij heeft wat voorbe reid, zegt hij en hij installeert een overhead-projector. Hij schetst de contouren. „De produktie-stijging in de grote industrielanden, die we nu de G-7 noemen, neemt af. Het is het einde van de boom-periode, de explosie ve groei van na de Tweede We reldoorlog. Internationaal wordt men zich meer bewust van het neo-kolonialisme. In de politiek is het Tet-offensief in Vietnam het keerpunt, terwijl je daarnaast de verloedering ziet van de Ameri kaanse politiek. King en Bobby Kennedy vermoord." „Sociaal-cultureel gebeurde er natuurlijk ook een heleboel. Er was de geweldige technische uit vinding van de pil. Die maakte seks los van geboorte, die het lot van de vrouw door de eeuwen heen bepaalde. Het was de tijd van de hippies en de homo's, die uit hun isolement werden ge haald. Economisch waren er de eerste crisis-tekenen in Neder land. Met name in het zuiden, in de textiel, in de mijnen en in het leer." „In de politiek heerste tot dan het regenteske. Alle gezag komt van boven Dat wordt aan de kaak gesteld. Door Provo, door de vrouwen, door de studenten. Dan breekt de pleuris uit. Arbeiders msen medezeggenschap, studen ten willen meebeslissen en vrou wen wensen baas te zijn in eigen buik. Er zijn dwarsverbindingen tussen al die bewegingen. Ik heb bet maar de bloei van links ge noemd. Het was de tijd van de opkomst van de PSP. Die kreeg de kans omdat de PvdA nooit een actiepartij is geweest." Boerboom werd een van de drie landelijke secretarissen van de PSP met in zijn portefeuille socia- le economie. Een tamelijk grote stap voor een goed katholieke zoon van een goed katholieke va der met een schildersbedrijfje. En dan ook nog één die in zijn jeugd doeken buiten protesteren. Die groep groeide langzaam uit tot een protestbeweging met zo'n 600 deelnemers. Het werd het begin van een roerig jaar, waarmee noch de hoge heren op de Hogeschool noch de Til- burgse gemeenschap goed raad wisten. Langzaam maar zeker groeide de kloof tussen studenten en bestuurders. Inzet was meebe slissen op alle niveaus. De poging om de brand te blussen via twee nota's hielp niet. Boerboom: „De standpunten wer den steeds scherper en de partijen dreven steeds verder uit elkaar. De Senaat bleek wereldvreemd en wist niet wat er zich intern af speelde. Die dacht nog wat te eisen te hebben." Er waren sit-ins en landelijk kwam Tilburg in de schijnwerpers te staan toen de Hogeschool op 18 februari 1969 werd omgedoopt tot 'Karl Marx Universiteit'. De kroon op het protest volgde met de bezetting van de Hogeschool op 28 april. President-curator was toen mr. P van Boven, groot man in werkge verskring. Hij sloot de Hoge school, dat duurde tot 6 mei, en rector-magnificus Scheffer schrapte de colleges. Daarmee was de patstelling compleet. Boerboom en een groep andere wetenschappers gingen demon stratief colleges geven over maat schappelijke onderwerpen als protest tegen de gedwongen sta king. „Pure ongehoorzaamheid," zegt hij nu, „maar in die dagen dacht je daar nog niet zo over na. Het frappante is echter dat Tilburg een uiterst belangrijke rol blijkt te hebben vervuld. Want meebe slissen op alle niveaus is er geko men. Onderwijsminister Veringa nam onze ideeën over. Je vindt ze terug in de WUB, de Wet Univer sitair Bestuur." Terugkijkend op die woelige pe riode gelooft hij niet dat die voor herhaling vatbaar is. Een prolon gatie van mei 1968 ziet hij niet gebeuren. En wel om de eenvoudi ge reden dat er geen aanleiding is. Resoluut: „Nee, want je moet woede voelen. Ik kan me niet voorstellen dat studenten die nu voelen. Waarom en waarover? Al leen de onbeweeglijkheid tegen over Joegoslavië komt ervoor in aanmerking. Maar je ziet dat het daarbij opnieuw de oude garde is, die zich opwindt. Pronk, die een kind is van de woede uit die tijd, bepleit nota bene om militair in te grijpen. Hij wil daar zelfs een deel van zijn budget voor beschikbaar stellen." Peinzend: Weet je wat het merk waardige is? Als ik nu zeg ingrij pen dan heb ik dezelfde mensen tegenover me als in 1968. Het zijn weer de generaals. Alleen waren het toen ambachtelijke vechtjas sen die erop los wilden en nu zijn het technici die uitsluitend te por ren zijn voor een industriële oor log zoals in de Golf. Bang als ze zijn dat ze daar in Bosnië am bachtelijke vechtjassen tegen het lijf zullen lopen en dat die dan zullen winnen." Op de vraag of alles uit 1968 verdampt is, antwoordt hij ont kennend. „De mondigheid in het algemeen is groter geworden. Alle autoriteit komt van boven is ver vangen door: wij willen een eigen wereld. Vooral door de jeugd, de jonge kunstenaars. Hoewel als je Peter Schat nu ziet, vraag je je af of ie zich nu niet schaamt voor de Actie Notenkraker, waar hij toen aan meedeed." „De macht zat voor mei 1968 aan de bovenkant. Dat was niet goed. Alleen vraag ik me af of het niet is doorgeslagen naar de onderkant. Dat is ook niet goed, want dat betekent bijvoorbeeld schijt heb ben aan bejaarden, aan de cultuur en de kennis van de ouderen. Het kan best zijn, dat ik dat zeg omdat zelf ouder word. In januari word ik zestig. Maar toch. Ik ben bang dat de band met het verle den verloren dreigt te gaan en dat de normen en waarden uit die tijd, die wel de moeite waard zijn, ook overboord worden gezet." „Van de studenten was vroeger de ene helft algemeen en de andere helft bedrijfseconoom. Nu doet nog maar tien procent algemene economie. Die anderen staan mo del voor de calculerende burger, die met een minimum aan inspan ning een maximum aan resultaat bereikt. Ze halen op een bijna fabrieksmatige manier precies voldoende kennis binnen om hoog genoeg te kunnen scoren op de arbeidsmarkt. Een 5,7 is genoeg als je daarmee een 6- op je eind- lijst krijgt." „Uit die kleine restgroep van tien procent moeten dan de echte aca demici voortkomen. Je ziet dat over de hele linie. Als die ontwik keling doorgaat dan zou dat wel eens verkeerd kunnen uitpakken. Dan ontstaat er een gebrek een gebrek aan historisch besef. Jon geren zouden moeten begrijpen dat het verhaal van de oude lullen belangrijk is om de huidige pro blemen te beoordelen. Hoe wil je anders doorgronden wat etnische fundamentalisten kunnen aan richten?" Boerboom destijds: „Er was geen uitlaatklep. Er was niets. Geen proletarische, geen anar chistische en geen anti-autoritaire traditie.foto rien siers In 1968 was het spel op de wagen in Parijs. Boerboom: „Laatste aanleiding daar was dat jongens en meisjes niet op één kamer mochten in de studentenhostels. Hier in Tilburg gebeurde het wel iswaar een jaar later, maar de studenten die hier een bepalende rol speelden gingen toen al kijken in Parijs. Ze kwamen terug met kopij voor Tas, het Tilburgs Alge meen Studentenblad." Blijft natuurlijk de vraag waarom Nederland niet meteen meedeed in 1968. Waarom het volgens de beste Hollandse traditie weer eens later moest gebeuren. „Nederland was er nog niet op voorbereid. Nederland was wel rijp. In Amsterdam waren er ook Vietnam-demonstraties en die stad had ook een proletarische traditie. Net als Parijs. Maar die stad had ook een ludieke uitlaat klep, Provo. Vietnam slokte veel politiek engagement op. Dat was de harde kern, die rechtstreeks op de man, op de politicus speelde. Provo probeerde er meer de draak mee te steken. In Amsterdam kon den studenten op vele manieren stoom afblazen. Daardoor kwa men ze later op gang. Nog later zelfs dan Tilburg." En dus werd in Nederland de toon voor het protestchanson gezet door de studenten in Nijmegen en Tilburg. De geesten op de 'onbete kenende provinciaalse universi teiten' bleken daar wel rijp om de barricaden op te gaan. Boerboom: „Er was geen uitlaat klep. Er was niets. Geen proleta rische, geen anarchistische en geen anti-autoritaire traditie. Geen walhalla voor de kunste naar. In Tilburg en met name ook in Nijmegen waren de studenten van meet af aan geconcentreerd op de autoritaire structuur van de universiteiten. De Nijmeegse bro chures, zoals die van Ton Regtien, werden in Tilburg gretig gelezen. Bovendien was Tilburg ook katholiek, dus ze begrepen el kaar." De PSP, van Boerboom, speelde een belangrijke rol in de studen tenrevolte in Tilburg. „Er was hier niks links," zegt Boerboom. „Bovendien, de PSP was netjes links. Geen revolutionairen, maar naïvelingen die ethisch gegrepen waren. Niet besmet met commu nisme, geen proletarische traditie. Geen historie van nagewezen worden. Allemaal nette jongens, intellectuelen, studenten. En men- Drs Wim Boerboom anno 1993: „Jongeren zouden moeten begrij pen dat het verhaal van de oude lullen belangrijk is om de huidige problemen te beoordelen. foto persburo van eundhoven sen uit de kerk. We speelden daar met de pas opgerichte afdeling bewust op in. We waren nooit schreeuwerig. Toen er in 1967 de oorlog tussen Israël en de Arabische landen uit brak, gingen we niet de straat op. Nee, we gingen het probleem be studeren om meer inzicht te krij gen." Rumoerig werd het pas in 1968. Studentenvereniging St. Olof hield een expo die in het teken stond van 'snelheid'. Daarvoor waren een Starfighter en een ra ket geleend van de vliegbasis Gil- ze-Rijen. Uiteraard tot grote er gernis van de PSP-aanhang. De vonk in het kruitvat was echter een bord achter in het gebouw met de tekst 'Nato, goed voor u'. Dat deed de deur dicht. Een groepje studenten ging met span- acoliet, misdienaar en koorzanger is geweest. Zijn uitleg over de wijze waarop hij 'van zijn geloof viel': „Ik had van mijn verloofde Das Kapital cadeau gekregen. Ik was nieuwsgierig en achterdochtig die vuige comnïunisten voor stonden die door de goege meente werden veroordeeld. Ik heb toen weinig van dat boek begrepen. Dat kan ook niet, want je moet met alles wat er in staat leren omgaan." „Mijn omslag begon met een foto in De Gelderlander van een Ame rikaanse soldaat, die een Vietna mees onder zijn kin trapte. Dat was een schok, want die soldaten werden als elite beschouwd. De algemene reactie was dan ook: allemaal propaganda van de Viet- cong." „Ik dacht toen, die communisten zullen mij niet hebben, ik ga de zaak zelf bestuderen. Ik ben toen alle informatie vanaf 1941 over Vietnam gaan verzamelen en heb die bestudeerd. Mijn conclusie was dat het beeld wat in de media werd opgehangen van de Viet- cong, niet klöpte. Dat het, net als in Indonesië, om een vrijheids strijd ging. Toen er in De Tijd/ Maasbode een discussie werd ge voerd over Vietnam, wilde ik dan ook meedoen. Tenslotte was ik deskundig, vond ik. Maar dat ging niet door, mijn historisch door timmerde verhaal werd botweg geweigerd. Dat deed voor mij de deur dicht. Ik heb me toen aange meld bij de PSP."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 31