De teloorgang van de radio Spannend overleven in 4Alive' Het gelijk van een Chinese boerenvrouw Richard Gere en Jodie Foster acteren sterk in 'Sommersby' Dilemma van detentie in tv-rubriek Impact Vierduizend prenten in MECC Maastricht UIT GIDS lereis en n boeken Cajun-Zydeco Festival in tent Raamsdonksveer ELSCHADE \e huisvrouw Documentaire-serie op Radio 5 Jean-Claude van Damme nu als aardige jongen lansen behandelt een aats gevallen van a letsel schade hebben I de daardoor ontstane Iele of psychische nood j'den gelenigd. L.J.A.M. Hanssen en onkruid meestal hard- e familie of de buurman eetje bij te houden. Maar1 oordig bij het boeken van >ud van de tuin regelen. 't contacten met ruim zestig Tuin Services, tegen een akantieganger onderhouden. Nederlandse tuinbezitters r verwachten de hoveniers aantal klanten, oster van de hoveniers in de deze dienst. Kees Mora van in 1991 begonnen met de luisdieren moeten tijdens de ar ook de tuin," zegt hij. „Ik niers bij meer consumenten lanten waren vooral mensen vice hopen we ook meer met e komen. Als zo'n eerste ook tot andere contacten." ft gazon kost een gulden. De lud van de tuin hangt af van dingen, zoals sproeien of n. >p in Nederland, foto fso nemotor is niet overmatig erig en presteert redelijk, deeltjes aan het stuur en Fiat-knopjes op het dash- maken de oude banden le Italianen duidelijk, net j Lada. Een auto voor wie e hoge eisen stelt en voor ckelijk weinig geld een au- Abimex wil het dealernet 5 uitbreiden naar 40. „Er t veel te vinden in onze ategorie. Daar kunnen we rofiteren", oordeelt Geert ;er. DE STEM DONDERDAG 29 APRIL 1993 DEEL hoofdpijn, en de vraag is 0f pie wel zal overgaan. De art- len kunnen geen verwachtin gen uitspreken. Daarom be- pluit Hermien de ontwikkelin gen af te wachten en voorlopig hog niet accoord te gaan met het aanbod van de verzeke ringsmaatschappij twee jaren gaan voorbij en de pochter gaat naar de middel bare school. Hermiens klach ten nemen alleen maar toe. Ze heeft steeds vaker last van hevige hoofdpijn en soms kan Ie ook minder goed zien. Ze lijdt ook aan evenwichtsstoor nissen. Ze voelt zich absoluut piet meer in staat te gaan herken. Haar huisarts ont laadt haar dat ook; ze moet lich vooral rustig houden. Hermien raadpleegt de ene Irts na de andere. De conclu de luidt dat ze met haar pijn |n bijkomende klachten moet Teren leven. i onverleg met de letselscha- le-advocaat besluit ze de Ichadevergoeding met de ver- lekeringsmaatschappij defini- Pef te gaan regelen. Haar ad- locaat rekent haar het volgen- Ie voor: Als zij geen ongeluk fcad gehad, en dus geen hoofd lijn, zou zij weer zijn gaan ■verken als cheffin en mis schien wel een eigen winkeltje |ijn begonnen. Ze had per Inaand toch zeker 2000 gulden letto kunnen verdienen. Nu leeft ze een bijstandsuitkering lan ongeveer 1500 gulden per laand. Dat betekent per jaar en nadeel van 6000 gulden etto. Irvan uitgaande dat zij nog en jaar had kunnen werken, dat 60.000 gulden schade. In dat is dus het bedrag dat e verzekeringsmaatschappij' aar naast het smartegeld loet vergoeden. Het is dus ïaar goed dat Hermien het anvankelijke aanbod varf 1500 gulden niet heeft geac- epteerd. Van onze rtv-redactie Hilversum - Als vroeger jaren het radiotoestel aanstond, noest iedereen stil zijn. Zo ging het in talloze huiska mers toen de radio nog een instituut was dat ontzag in boezemde. Nu, tientallen ja- ten later, lijkt de radio niets meer dan muzikaal behang, tot een kakafonie van zich herhalende geluiden. Vooral op de popzenders. Over de ontwikkelingen van de radio en het omroepbestel gaat de serie 'En dan nu.... de radio', vijf woensdagen lang op Ra dio 5. Gisteren was de eerste aflevering. Iedere dinsdagavond erna worden de delen herhaald op Radio 1 en 2 iets na mid dernacht. De grootste 'revolutie' had plaats begin jaren vijftig, toen de televisie haar intrede deed. Er waren mensen die de opkomst van dit concurrerend medium afdeden als 'een doodgeboren kindje met een lam handje'. Maar geleidelijk aan moest de radio het onderspit delven, zo blijkt uit de door Theo Stokkink, Hanneke van der Klooster en Liekje Weiten samengestelde se rie. Vice-voorzitter Albert van den Heuvel (NOS) vertelt hoe de Tros aanvankelijk werd verketterd. VerTROSsing was een smerig woord. Dat stond dan blijkbaar voor amusement zonder bood schap. Nu hoor je dat woord niet meer." Oud-Avro-medewerker Herman Broekhuizen zegt dat er na de oorlog bij sommigen de hoop op een nationaal bestel bestond. „Zoiets als de BBC. Maar dat is niet gelukt. Er zijn toch allemaal weer omroepverenigingen ont staan." Zuilen PvdA-mediaspecialist in de Felix Meurders: in de steek gelaten door Den Haag. foto dijkstra Tweede Kamer Bert Middel stelt: „Op het terrein van de omroep zie je dat heel veel mensen los willen komen vanuit de traditio nele zuilen en naar een alterna tief zoeken." Jan Nagel van de Vara voegt daaraan toe: „Vroe ger was een omroep een doel op zich en ik denk dat nu het hoofddoel is: het publieke bestel in stand houden." Felix Meurders (Vara) beklaagt zich erover dat de omroepen door politiek Den Haag in de steek worden gelaten. „Maar ik vind ook dat Hilversum er te weinig aan doet om bij de over heid erop aan te dringen dat de publieke omroep er moet zijn." WD-mediaspecialist Dick Dees meent dat de politiek wat me diabeleid betreft het paard steeds achter de wagen heeft gespannen in plaats van ervóór. Ondanks alle klaagzangen, blijkt de gemiddelde Nederlander al tijd nog 180 minuten per dag naar de radio te luisteren. Al thans, hij heeft de radio in ieder geval zo lang aanstaan, relative ren de makers dit cijfer. Door Maarten van de Rakt Hilversum - „In de publiciteit over gevangenissen ligt de nadruk tegenwoordig sterk op ontsnappingen, cellentekorten en op ebi's, extra beveiligde inrichtingen. Op kwantiteit dus. Wij wilden eens kijken naar de kwaliteit." Zo licht Hans Polak de documentaire 'Een strenger regime' toe, die de Vara vanavond uitzendt in de rubriek 'Impact'. Begin april werd in het Huis van Bewaring De Oosterhoek in Gra ve een nieuw regime geïntrodu ceerd. In die periode sprak Polak met personeel, gevangenen en medewerkers van de reclasse ring. „De gedetineerde moet ons er voortaan van overtuigen dat hij echt geholpen wil worden. Een beroepscrimineel hoef ik geen kleicursus aan te bieden", verklaart directeur Hans Hel- gers. De Oosterhoek steekt voortaan geld en energie in mensen die laten zien dat waard te zijn. „Een kwestie van eerlijk verde len", meent Helgers. Opgelegde bezuinigingen spelen daarbij een rol, maar ook de veranderende samenstelling van de bevolking die bestaat uit onder meer psy chisch gestoorden, drugsver slaafden, beroepscriminelen en allochtonen. Het strenger wor dende regime brengt met zich mee dat de gedetineerde minder tijd krijgt buiten de cel en dat er minder contact is tussen de ge detineerde en de bewaarder. Leefbaar „We doen minder aan resociali satie. We zijn alleen nog bezig de boel leefbaar en beheersbaar te houden. Als we dat voor elkaar krijgen hebben we goed werk afgeleverd", zeggen de bewaar ders. „De doelstelling van herop voeding halen we niet meer." Op zijn beurt concludeert de direc teur: „Twee jaar gevangenis kan wat in twintig jaar kapot is gemaakt in de maatschappij niet goedmaken." De gedetineerden tonen zich on verschillig of ontevreden, zowel over het strakke regime als over de reclassering. Ze vinden niet dat ze worden voorbereid op een normaal bestaan in de maat schappij. „Of ik hier een jaar langer zit of niet, ik word er geen ander mens door. Misschien wat agressiever", zegt Rini Ver- meeren. Net als de andere gevangenen verschijnt hij met naam en toe naam in beeld. Geen blokjes voor de ogen, initialen of opna mes van achteren; dat was ook de opzet van Polak en de zijnen. Intelligenter Reclasseringsambtenaar Agnes van Waalwijk gaat het aan het hart dat ze niet meer zoveel voor de gedetineerden kan doen als vroeger. „Omwille van de centen wordt de reclassering gedeva lueerd. We worden uitgekleed." Haar Amsterdamse collega, Jan- neke Verheul, denkt er wat an ders. over: „We kunnen terecht niet eindeloos doorgaan zonder dat het iets oplevert. Er wordt efficiency en resultaat van ons verwacht." Verslaafden en ille galen vallen bij de Amsterdamse reclassering buiten de boot. „Er zijn intelligentere oplossin gen te bedenken", meent Gerard Sieljes van de kleine onafhanke lijke reclasseringsafdeling van Hulp voor Onbehuisden (HVO) in Amsterdam. „Wij hebben mensen in materiële zin iets te bieden en we leren ze hoe ze moeten budgetteren. We helpen ze behoorlijk op poten. Er ont staat een vertrouwensrelatie en we kunnen vaak voorkomen dat ze terugvallen." Bouwstenen Filmer Hans Polak heeft een dilemma willen tonen. „De vraag wat je met die mensen moet, van wie zeventig procent recidiveert. Moet je je erbij neerleggen en ze alleen maar opsluiten of er gi gantisch veel energie in steken. Wat ik ervan vind? Dat het een dilemma is", probeert Polak de vraag te omzeilen. „We moeten ervoor oppassen in een Ameri kaanse spiraal terecht te komen van hardere straffen en strenge re regimes. En of dat zo slim is, betwijfel ik. Wat wij beogen met deze documentaire is het aanle veren van bouwstenen, mensen aan het denken zetten." (Nederland 3, 23.18 uur) Door Marjan Mes Wie heeft zich de afgelopen jaren niet gewonnen moeten geven voor de pracht van 'Het Rode Korenveld', 'Ju Dou' en 'Raise the Red Lantern'? Met name de laatste film van de Chinees Zhang Yimou was een adembenemend mooi drama, zich afspelend tussen de gesloten muren van een landhuis waar een onzichtbare heerser vier vrouwen onderdrukt hield. De visuele symmetrie waarin het werd verteld was van een zelden vertoonde schoonheid en perfectie. Zhangs meest recente speelfilm, 'The Story of Qiu Ju' oogt heel anders, al zijn er thematische overeenkomsten. Dit verhaal over de boerenvrouw Qiu Ju, die haar recht probeert te halen maar stuit op de logge Chinese bureaucratie, heeft een uit gesproken documentair karakter. Hoewel het ook de trekken van een parabel en een sprookje heeft, maar dat ontdekt de kijker pas gaandeweg. Blijkbaar wil de 42-jarige cineast alle genres uitproberen. De toon is ditmaal ook heel wat optimistischer. De mannen zijn nu geen wrede onderdrukkers, maar sym pathieke figuren die ondanks hun machts positie alleen maar het beste voor hebben met de vrouw in kwestie. De vrouwelijke hoofdrol wordt opnieuw gespeeld door Gong Li, Zhangs vaste hoofdrolspeelster en echtgenote. Als dik ingepakte, hoog zwangere plattelandsvrouw Qiu Ju is de beeldschone, Chinese actrice nauwelijks terug te herkennen. Qiu Ju's echtgenoot is door het dorpshoofd pijnlijk in zijn kruis getrapt na een beledi gende opmerking over diens falen als ver wekker van een zoon. De man heeft vier dochters. Hoewel het slachtoffer zelf be rust in het voorval neemt zijn vrouw geen genoegen met een financiële genoegdoe ning. Zij eist dat de dorpschef zijn excuses aanbiedt, hetgeen hij weigert. De stugge, vasthoudende boerenvrouw laat het er echter niet bij zitten en zoekt het steeds hogerop om haar gelijk te kunnen halen. Na de plaatselijke politieman schakelt zij het provinciebestuur in en daarna zelfs het hoogste gezag in Peking in. De dorpschef krijgt door deze instanties boetes opgelegd, maar hij wordt niet tot excuses verplicht. Ook de advocaat in Peking die Qiu Ju belooft dat hij het recht zal doen zegevie ren, boekt geen resultaat. Uiteindelijk gaat Qiu Ju in hoger beroep. Voordat het zover komt, volgt een dramatische wending, die eindigt in een prachtige slotscène. Gong Li als de hoogzwangere Qiu Ju in de film 'The Story of Qiu Ju'. foto publicity company De gang van de zwangere vrouw, samen met haar zwijgzame schoonzusje, langs de eigentijdse Chinese instanties, is op een onnadrukkelijke, documentaire manier ge filmd. Terloops krijgt de kijker op die manier ook een beeld van het Chinese platteland en de provincie, waar het leven, vooral in de winter, hard en ongeriefelijk is, en van de hoofdstad waar de amerikani sering heeft toegeslagen. De film geeft ook een saillante kijk op het politieke systeem. De ambtenaren probe ren Qiu Ju te bewegen tot 'zelfkritiek' en 'een poging om 'de harmonie te herstellen'. Een zelfreguleringssysteem uit de tijd van Mao, dat hier vooral sympathiek aandoet. Omkoperij met onschuldige cadeaus ont breekt evenmin. Het ziet er allemaal uit alsof het niet in scène is gezet. Zelfs Gong Li, die we nooit van heel dichtbij zien, lijkt niet te acteren. De film mist de grote dramatische zeg gingskracht van de vorige films. Toch werd de film op het laatste festival van Venetië bekroond met de hoofdprijs, de Gouden Lèeuw. Maar dat was stellig het gevolg van het feit dat 'Raise the Red Lantern' vorig jaar slechts een Zilveren Leeuw had gekre gen, terwijl die magistrale film toen beslist de hoofdprijs had moeten krijgen. Net als een Oscar trouwens, die eveneens uitbleef. 'The Story of Qiu Ju' van Zhang Yimou draait in Cinésol in Breda. Door Jos Kessels De Amerikaanse speelfilm 'Sommersby' van de Engelse regisseur Jon Amiel is losjes gebaseerd op een Franse film uit 1981, die was gesitueerd in de zestiende eeuw, met Gérard Dépardieu in de hoofdrol. Voor de Amerikanen was dat na tuurlijk een beetje te vroeg en daarom speelt deze Amerikaan se versie zich af tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. 'Sommersby' is het verhaal van een man die na de oorlog terug keert bij vrouw en kind. Maar is hij wel de man die hen zes jaar eerder verliet? Dat is de grote vraag. Jack Sommersby (Richard Ge- re) wordt bij zijn terugkeer in zijn dorp als een verloren zoon binnengehaald. Hij beweert vier jaar in de gevangenis geze ten te hebben. Het weerzien met zijn vrouw Laurel (Jodie Foster) en zoontje verloopt stroef. Ze lijken vreemden voor elkaar en zoeken aarzelend toe nadering. De hond daarentegen gaat als een dolle tekeer tegen Jack, maar wordt de volgende ochtend dood aangetroffen. Laurel vindt dat haar man sterk veranderd is. Hij is veel aardiger en socialer geworden. Wie niet gelukkig is met Jacks terugkeer is de boer Orin (Bill 00 s J LU aJ LU LU Q. GO Pullman), die Laurel jarenlang heeft geholpen en met haar hoopte te trouwen. Orin tracht in het dorp twijfel te zaaien over Jacks identiteit. Op een dag wor'dt Jack gearresteerd voor een moord die hij in een andere staat gepleegd zou heb ben. In een ongewone en tu multueuze rechtszaak moet duidelijk worden of Jack de man is waarvoor hij zich uit geeft. 'Sommersby' is een film over liefde, opoffering en identiteit. De Britse regisseur Jon Amiel bewees zijn meesterschap met de geraffineerd gecomponeerde televisie-serie 'The singing de tective'. Van raffinement is in 'Sommersby' echter weinig te rug te vinden. Het is een con ventionele film, die na een sterk begin wegzakt, om het laatste half uur weer te boeien. Richard Gere speelt de ver loren zoon Jack Sommersby. foto archief de stem Wel geeft hij Richard Gere en Jodie Foster alle ruimte om hun speltalent te bewijzen. Het le vert enkele heel sterke en intie me momenten op. Zoals een knap opgebouwde scène waarin het tweetal steeds maar uitstelt elkaar te zoenen. Een ander sterk punt van de film is het camerawerk van Oscar-win naar Philippe Rousselot, die de film in aardse kleuren heeft gedompeld. 'Sommersby' mist weliswaar diepte en oorspron kelijkheid, maar is aangenaam vertier zolang hij duurt. 'Sommersby' van John Amiel draait in Casino 1 in Breda, Roxy in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. De Belgische Hollywood- krachtpatser Jean-Claude van Damme neemt er niet langer genoegen mee om als domme kracht te boek te staan. Daar om moeten scenarioschrijvers tegenwoordig verhalen beden ken waarin hij ook als mens tot zijn recht komt. De film 'Nowhere to run' van Mark Harmon moet Jean- Claude van Damme deze nieu we identiteit geven. Hij speelt er een ontsnapte gevangene in, die de buit van een bankover val gaat ophalen. Deze is be graven bij een meer. Toevallig woont aan dat meer de jonge weduwe Clydie (Rosanna Ar- quette) met haar twee kinde ren, die meteen dol op hem zijn. Een bende booswichten wil Clydie van haar land jagen omdat ze er een pretpark neer willen zetten. Een kolfje naar de hand van de gespierde mis daadbestrijder. Toch is 'Now here to run' duidelijk een an dere film dan de voorgangers. De slachtoffers blijven be perkt tot een stuk of 15. 'Nowhere to run' met Jean- Claude van Damme draait in Grand Theater in Breda, City 2 in Roosendaal, Cinemactueel in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Door Jos Kessels Een van de meest opzienbarende staaltjes van menselijk overleven vond plaats in de winter van 1972. Toen verongelukte een vliegtuig, met daarin onder andere een rugbyteam van Uruguay, in het Andes-ge- bergte. Ruim twee maanden trotseerden zestien overlevenden lawines en tempera turen van veertig graden onder nul. Ze hielden zich op den duur in leven met het eten van dode medepassagiers. Uiteinde lijk slaagden twee moedige mannen erin de bewoonde wereld te bereiken en zo de anderen uit hun benarde positie te bevrij den. Dit verhaal is onder de titel 'Alive' ver filmd door Frank Marshall, een van de vaste producenten van Steven Spielberg. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Piers Paul Read, die met de overlevenden sprak. Een van de twee on verschrokken Andes-bedwingers werkte ook als adviseur mee aan de film. De film begint met beelden in het vliegtuig vlak voor de ramp. De jonge Uruguayanen maken grappen over meisjes en het rugby- toernooi. Plots vliegt het toestel in een dichte mist en begint vervaarlijk te schud den. Eenmaal uit de mist zien de piloten tot hun afgrijzen de bergtoppen van de Andes voor zich oprijzen en kunnen niet meer op tijd opstijgen. Het toestel breekt doormidden en na een lange glijtocht komt het voorste gedeelte tot stilstand. Na de eerste shock worden de neuzen geteld: van de 45 passagiers zijn er nog 27 in leven, inclusief gewonden. In de loop van de film sterven er nog elf, aan hun verwondingen en aan lawines. In dit soort situaties komen ware aard en karakter van mensen naarboven. Aanvan kelijk werpt Antonio, de aanvoerder van het rugbyteam, zich op als de leider. Na een week stort hij in en nemen Roberto en Nando (sterke rol Ethan Hawke) het roer over, terwijl Nando bij het ongeluk zijn moeder en zijn zusje verliest. Toch blijkt hij de sterkste van de groep en is hij het die voor redding gaat zorgen. Het is de makers te doen geweest om de extreme ontreddering, wanhoop en tegelijk de overlevingsdrang en moed van de be trokkenen op de kijker over te brengen. Dat lukt vrij goed. Gaandeweg begin je zelf iets te voelen van de gruwelijke ontbe ringen. Het besluit om de doden op te eten zorgt voor felle, religieus getinte discussies binnen de groep. Regisseur Marshall legt het kannibalisme met respect en begrip vast, zonder het gruwelijke van de situatie te negeren. Alleen bij de ramp zelf trekt Marshall de registers open. Hij stelde de camera op in het voorfront van het vliegtuig. Het heeft een verbijsterend effect om door het gat achterin een aantal passagiers met stoel en al te zien verdwijnen. Met deze spectacu laire scènes zet hij de kijker op het puntje van zijn stoel, en houdt hem daar. 'Alive' van Frank Marshall draait in Casino 3 in Breda. Van onzekunstredactie Maastricht - Van tweedui zend grafische kunstenaars uit meer dan zeventig lan den hangen ruim 4000 prenten in het MECC Maastricht, van 24 juni tot en met 8 augustus. „Het Nieuwe Zien, le Editie" is de titel van deze mega- show. De organisatoren, die er een tweejaarlijks evenement van willen ma ken vermijden het woord Biënnale, omdat eind mei in het MECC de 4e Biënna le voor Europese kunstaca demies wordt gehouden, en zij geen verwarring willen doen ontstaan. „In totaal hebben we zo'n 2,5 kilometer wand met grafische prenten. Van de ruim tweedui zend inzenders zijn er 196 door een jury geselecteerd als kandidaten voor een aantal prijzen en veertig grafici doen mee op uitnodiging. Die 236 kunstenaars worden ook in de catalogus opgenomen", zegt organisator Ad Nuyten van de Stichting Internationaal Mu seum voor Exlibris en Kleing- rafiek in Vollenhove. „Tweeduizend exposanten is inderdaad een gigantische hoeveelheid, maar er is een kern van gegarandeerde kwa liteit, waaromheen een breed scala van tal van opvattingen en technieken van grafische kunst uit heel de wereld aan bod komt." De 2000 kunste naars hadden 5500 werken in gestuurd. De opzet was een 400-tal gra fici te nomineren. Maar de jury, waarin onder meer direc teur Frits Bless van het Reekum Museum Apeldoorn en graficus Fon Klement, kwam niet verder dan 196 no minaties. Niet zozeer de kwa liteit maar de vraag wat als 'hedendaags', kan worden aangemerkt, speelde daarbij een rol. Besloten werd tenslotte de overige ruim 1800 ook te ex poseren, om een 'open oordeel' aan het publiek over te laten. De internationale jury die straks de prijzen gaat toeken nen kijkt alleen naar de 196 genomineerde plus 40 geïnvi teerde kunstenaars. In die jury zitten Pat Martin Bates (Ca nada), Albin Brunokski (Slo venië), Akiro Kurosaki (Ja pan), Rolf Munzner (Duits land), Richard Otremba (Po len), Stoimen Stoilow (Bulga rije) en Hedwig Pauweis (Bel gië). Captain Gumbo's accordeonist Van onze verslaggever Raamsdonksveer - In een grote tent op het Heereplein in Raamsdonksveer vindt vrijdag 4 en zaterdag 5 juni voor de eerste keer een Ca jun- en Zydecofestival plaats. Behalve de zes plaatselijke grootheden van de River Zy deco Band vermeldt de affi che ook de twee belangrijkste vertegenwoordigers van deze muziekstromingen in Neder land: Captain Gumbo en Louisiana Radio. De River Zydeco band maakt zelf onderdeel uit de organisatie, die verder bestaat uit Ad Zijl mans, Joost Rutters en Walther de Groot. Vrijdag 4 juni bijt de River Zydeco Band het spits af, gevolgd door Checkout the Zy deco en Louisiana Radio. De dag erna is het opnieuw als eerste de FILMS GOES - Grand Theater 20 u. De kleine blonde dood. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Sommersby. 20 u. Nowhere to run. 20 u. The distinguished gentleman. 20 u. A few good men. 20 u. Daens. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Sommersby. - Alhambra 2 20 u. Nowhere to run. - Alhambra 3 20 u. Daens. - Alhambra 4 The distinguished gentleman. 20 u. Scent of a woman. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The last of the Mohicans. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Under Siege. beurt aan de groep uit de Donge- mond. Daarna spelen La Blusa en Captain Gumbo. Cajun- en zydecomuziek zijn de laatste jaren in Nederland sterk in opkomst. Cajun is afkomstig uit de Mississipi-delta in Loui siana, en werd ontwikkeld door Fransen die in de achttiende eeuw uit het Canadese Acadia (nu Nova Scotia) naar die streek waren gevlucht toen de Engelsen en Fransen 'om Noord-Amerika streden. Ondanks het zware bestaan in de katoenplantages slaagden zij er in een 'joie de vivre' te ontwik kelen dat zich weerspiegelt in de vrolijke en opzwepende cajun muziek. Accordeon, viool en triangel zijn de meest bepalende instrumenten eji de meeste num mers zijn in een Frans dialect gezongen. Zydeco is later voort gekomen uit de cajunmuziek, toen zwarten en creolen bluese- Pmenten inbrachten. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. - Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. -Quellin II - 14, 16 en 18 u. Ned. versie, 20 en 22 u. Eng. versie The jungle book. - Quellin IU - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. - Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Metro II - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Forever young. Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. De zevende hemel. -Ambassades Club 2-14, 16.30, 19 en 21.30 u. Consenting adults. -Ambassades Club 3 - 14. 16.30, 19 en 21.30 u. Fortress. - Ambassades Club 4 - 14, 16.30 u. Sister act. 19 en 21.30 u. Dr. Giggles. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Passenger. 20 u. Damage. 20 u. De zevende hemel. - Memling 20 u. Les nuits fauves. - Van Eyk 20 u. Alive.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21