De tel<
van di
Ruim helft auto's
is te vervuilend
FSO herontdekt
Koper van huizen krijgt drie dagen bedenktijd
Antwerpse stadsdierentuin bestaat 150 jaar
Een vakantiereis én
een tuinman boeken
Dilemma
in tv-rubr]
CONSUMENT
LETSELSCHADE
Herintredende huisvrouw
Steun GM voor Pools merk
Documentaire-s
DE STEM
DONDERDAG 29 APRIL 1993
Den Haag (anp) - Kopers van
onroerend goed krijgen drie
dagen bedenktijd om zich te
beraden op de consequenties
van de transactie. De koop
mag in die tijd nog ongedaan
gemaakt worden. Dat is de
kern van het wetsvoorstel
over de koop van onroerende
goederen en de aanneming
van werk dat minister Hirsch
Ballin van justitie dinsdag
heeft ingediend bij de Twee
de Kamer.
De maatregel is bedoeld om ko-
Wetsvoorstel over onroerend goed naar Tweede Kamer
pers te beschermen tegen over
haaste beslissingen. De koper
kan de drie dagen gebruiken om
zich op de koop te beraden,
deskundigen te raadplegen en de
koop eventueel ongedaan te ma
ken. De bedenktijd gaat in op
het moment dat de koper de
koopakte of een afschrift daar
van ontvangt. Dat betekent dat
de transactie alleen nog schrifte
lijk tot stand mag komen.
Er is gekozen voor een termijn
van drie dagen bedenktijd, om
dat de belangen van de verkoper
ook zijn meegewogen, aldus de
minister. De bedenktijd kan dan
ook niet worden verlengd. Voor
de aanneming van werk voor het
bouwen van een huis in opdracht
van een consument geldt dezelf
de regeling.
De vooruitbetaling bij de koop
van een huis wordt in het wets
voorstel beperkt. De koper zal
voortaan niet meer kunnen wor
den verplicht tot vooruitbeta
ling. De gebruikelijke storting
van een waarborgsom in depot
bij een notaris van ten hoogste
tien procent van de verkoopprijs
is daarvan uitgezonderd.
Om de koper te beschermen te
gen de levering van de verkoper
aan een tweede koper of bij
voorbeeld faillissement van de
verkoper wordt het mogelijk de
koop van registergoederen in te
schrijven in de openbare regis
ters, die ingezien kunnen worden
bij de Dienst van het Kadaster
en de Openbare Registers. Die
mogelijkheid zou volgens Hirsch
Ballin behalve voor consumen
ten ook voor bedrijven moeten
gaan gelden die onroerend goed
kopen.
De koper van een nieuwbouw
woning krijgt in het wetsvoorstel
ook bescherming tegen wanpres
tatie van de bouwer. Hij mag in
de toekomst vijf procent van de
aanneemsom in depot geven bij
de notaris als bij de oplevering
gebreken zijn geconstateerd. Het
depot moet na drie maanden
worden vrijgegeven, mits alle ge-
consteerde gebreken zijn verhol
pen.
De maatregel is bedoeld om pro
blematische schuldsituaties te
voorkomen. Er wordt volgens
Justitie soms, en dat geldt niet
alleen bij de koop van huizen, in
een opwelling gehandeld zonder
dat men zich de financiële gevol
gen op dat moment voldoende
realiseert.
Echo van de koloniale tijd
De Antwerpse Zoo be
staat deze zomer 150
jaar. Begonnen als een
exclusieve 'speeltuin'
voor de rijke Antwerpe
naren, maar inmiddels
een toeristische attractie
van allure: een miljoen
mensen komen er ieder
jaar. Daarvan ruim
200.000 uit Nederland.
Door Johan van Grinsven
Voor oudere Antwerpenaren
heeft de Zoo ook de functie
van stadspark. Op een doodge
wone doordeweekse dag kan
een bezoeker er bejaarden aan
treffen, omdat het in de Zoo
veiliger is dan in de andere
Antwerpse parken.
foto johan van grinsven
Heel wat Antwerpenaren komen er ie
dere dag 'hun' lievelingsdier even be
groeten. Schoolklassen en particulieren
zijn er 'peter' van een dier. Voor oudere
Antwerpenaren heeft de Zoo ook de
functie van stadspark.
Op een doodgewone doordeweekse dag
kan een bezoeker er handwerkende en
keuvelende oudere vrouwen aantreffen.
Elders leggen enkele mannen een kaart
je-
Deze oudere abonnementhouders ont
moeten elkaar in de dierentuin, volgens
sommigen omdat het 'echte' stadspark
onveilig is. Het geeft de Antwerpse Zoo
een eigen gemoedelijke sfeer. Net zoals
de studenten van de kunstacademie, die
vaak in de Zoo werken naar levend
model, al sinds jaar en dag daar aan
bijdragen.
De anderhalve eeuw oude Antwerpse
Zoo worstelt met het eigen verleden. Op
meer dan één manier. De stadsdieren
tuin is ingesloten tussen het fraaie sta
tionsgebouw en opgedrongen woon- en
kantoorpanden. Tien hectaren groot,
een kleur- en dierrijke oase midden in
een voortjakkerende stad.
Maar de problemen zijn groter: een deel
van de Zoo voldoet niet aan de eisen
van deze tijd. De roofdieren, roofvogels
en hoefdieren huizen in niet meer dan
ruime kippenhokken. De Zoo-medewer
kers weten het. De visie op wat een
dierentuin moet zijn, is in de laatste
jaren drastisch veranderd. Maar de Zoo
is een beschermd monument. Zowel de
bouwwwerken als het landschap mogen
niet worden veranderd. De oude jas
past echter de nieuwe inzichten niet
meer.
Ieder jaar pakt de directie van de Zoo
daarom een grote 'renovatieklus' aan,
met als doel uiteindelijk de hele dieren
tuin aan de eisen van de tijd aangepast
te hebben. Niet alleen om het dieren
beter naar de zin te maken, maar ook
om het publiek te gerieven en beter te
kunnen 'onderrichten'.
Peter Van den Eijnde, stafmedewerker
van de Antwerpse Zoo: „In de laatste 20
jaar is er meer veranderd dan in de 130
jaar daarvoor. Eigenlijk zijn alle goede
dierentuinen geëvolueerd van levende
musea naar centra voor natuurbehoud.
Zij zijn het krachtigste medium ter
wereld voor natuurbehoud. Want er
komen per jaar wereldwijd 600 miljoen
bezoekers in een dierentuin. Alle goede
dierentuinen stralen dezelfde bood
schap uit: denk aan de dieren en het
milieu".
Afrika
Koning Leopold II van België droeg nog
niet de last van een groot milieubewust
zijn met zich mee. En van beschermde
diersoorten had hij ook nog niet verno
men. Tussen 1860 en begin deze eeuw
verzocht hij alle kapiteins van koop
vaardijschepen om wilde dieren mee
naar België te brengen. Soms kwamen
de schepen terug met vijf tot tien ver
schillende dieren. Gewoon van de be
stemming meegenomen. Vanwege de
koloniale banden met het Afrikaanse
continent lag er lange tijd - en eigenlijk
nog steeds - een accent op Afrikaanse
dieren in de Antwerpse Zoo.
Tegenwoordig bepaalt een gedragsspe
cialiste bijvoorbeeld dat de stokken die
in de apenhokken hangen iedere week
een andere plaats moeten hebben. Zo
dat de dieren geen vaste routine kunnen
opbouwen. Alles om het natuurlijk ge
drag van de beesten te stimuleren.
Intiem
Bovenal is de Antwerpse Zoo een stati
ge, maar intieme dierentuin. Veel ni
veauverschillen, klein en dus gemakke
lijk te belopen. Er zijn 5.200 dieren van
900 verschillende soorten te bekijken.
Zoals die dieren een bont geheel vor
men, zo doet de monumentale architec
tuur van de Zoo dat ook. Alle neo-stij-
len lijken er samen te vloeien met onder
meer Moorse, Griekse en Egyptische
invloeden. Niet alleen de grote zorg die
aan het landschap is besteed bepaalt
het karakter van de Vlaamse attractie.
Op 21 juli 1993 bestaat de Antwerpse
Zoo officieel 150 jaar. Grondlegger is
Frans Loos, schepen en latere burge
meester van Antwerpen. De Zoo is de
achtste oudste dierentuin ter wereld
(die in Wenen is de oudste, geopend in
1768). De dierentuin is uitgegroeid tot
een heel bedrijf. Wie achter de scher
men blikt -in de winterperiode kan
dat - leert dat er een eigen operatiezaal
is, dat er jaarlijks bijvoorbeeld 100 ton
vlees nodig is, 60.000 kuikens en
140.000 muizen opgegeten worden, net
als 320 kilogram honing en 2.800 kilo
gram gedroogde garnalen.
Kinderen, een belangrijke publieks
groep, hebben weinig weet van zulke
wetenschap. Net zo min als van Bre-
dero's uitspraak: 'Het schoone van na
tuur passeert doch alle const'. Zij ver
maken zich met hun verre familieleden
in de apenverblijven, schrikken van een
puffend en proestend nijlpaard en kij
ken met ontzag naar een koppel logge
ijsberen.
De Zoo herdenkt het eigen jubileum met tal
van speciale activiteiten, tentoonstellingen,
uitgaven, wedstrijden. Ook bivakkeren een
half jaar lang enkele koala's uit de dieren
tuin van San Diego in de Zoo. Bijzondere
vermelding verdient het lijvige jubileum
boek 'De roep van het paradijs'.
De Zoo is het hele jaar geopend. Entree
voor volwassenen: zo'n twintig gulden.
Open van 9.00 tot 18.00 uur (april, mei,
september en oktober) en tot 18.30 uur in
juni, juli en augustus. De Zoo is te vinden
in het centrum van Antwerpen; het Cen
traal Station ligt praktisch in de dierentuin.
Informatie: Zoo-foon: 09-3232311640.
De advocaat mr. L.J.A.M. Hansen behandelt een
keer per maand op deze plaats gevallen van
personen die als gevolg van letsel schade hebben
opgelopen. Hij legt uit hoe de daardoor ontstane
financiële, sociale, emotionele of psychische nood
via juridische weg kan worden gelenigd.
Door mr. II.A.M. Hanssen
Hermien werkte al jaren in het
transportbedrijf van haar
man. In feite had zij de lei
ding. Hermien regelde alles,
deed de administratie, de
boekhouding en onderhield
het contact met klanten. Haar
man bestuurde een van de vier
vrachtauto's. Op advies van de
bank waren ze buiten gemeen
schap van goederen getrouwd.
Het bedrijf stond op zijn
naam.
Volkomen onverwacht besloot
haar man te scheiden. Hij was
verliefd geworden op een an
der. Die scheiding betekende
het einde van het bedrijf. Een
faillissement volgde omdat de
man niet in staat was de zaak
alleen draaiende te houden.
Hermien verhuisde, samen
met haar dochtertje van vijf,
naar Breda om daar een nieuw
leven op te bouwen. Ze vond
het verschrikkelijk dat ze was
aangewezen op een bijstands
uitkering. Ze wilde dolgraag
weer werken, maar zag daar
geen kans toe vanwege haar
jonge kind.Misschien straks
als ze naar de middelbare
school gaat, hield zij zich
steeds voor.
Als haar dochter in groep zes
van de basisschool zit, krijgt
Hermien op veertigjarige leef
tijd een ongeluk. Een automo
bilist rijdt haar aan op een
zebrapad. De gevolgen lijken
mee te vallen. Alleen flinke
hoofdpijn. De verzekerings
maatschappij van de automo
bilist toont zich meteen bereid
alle schade te vergoeden: 1000
gulden voor de kapotte bril en
jas en 2500 gulden aan smar-
tegeld. Het lijkt een aantrek
kelijk aanbod, maar voor de
zekerheid vraagt zij een letsel
schade-advocaat of zij op het
aanbod moet ingaan. Die stelt
haar voor eerst wat meer in
formatie te vergaren over haar
medische toekomstverwach
tingen.
Ze heeft af en toe last van
hoofdpijn, en de vraag is qt
die wel zal overgaan. De art
sen kunnen geen verwachtin
gen uitspreken. Daarom be
sluit Hermien de ontwikkelin
gen af te wachten en voorlopig
nog niet accoord te gaan met
het aanbod van de verzeke
ringsmaatschappij.
Twee jaren gaan voorbij en de
dochter gaat naar de middel
bare school. Hermiens klach
ten nemen alleen maar toe. Ze
heeft steeds vaker last van
hevige hoofdpijn en soms kan
ze ook minder goed zien. Ze
lijdt ook aan evenwichtsstoor
nissen. Ze voelt zich absoluut
nietmeer in staat te gaan
werken. Haar huisarts ont
raadt haar dat ook; ze moet
zich vooral rustig houden.
Hermien raadpleegt de ene
arts na de andere. De conclu
sie luidt dat ze met haar pijn
en bijkomende klachten moét'
leren leven.
In onverleg met de letselscha
de-advocaat besluit ze de
schadevergoeding met de ver
zekeringsmaatschappij defini
tief te gaan regelen. Haar ad
vocaat rekent haar het volgen
de voor: Als zij geen ongeluk
had gehad, en dus geen hoofd
pijn, zou zij weer zijn gaan
werken als cheffin en mis
schien wel een eigen winkeltje
zijn begonnen. Ze had per
maand toch zeker 2000 gulden
netto kunnen verdienen. Nu
heeft ze een bijstandsuitkering
van ongeveer 1500 gulden per
maand. Dat betekent per jaar
een nadeel van 6000 gulden
netto.
Ervan uitgaande dat zij nog
tien jaar had kunnen werken,
is dat 60.000 gulden schade.
En dat is dus het bedrag dat
de verzekeringsmaatschappij
haar naast het smartegeld
moet vergoeden. Het is dus
maar goed dat Hermien het
aanvankelijke aanbod vaif
3500 gulden niet heeft geac-'
cepteerd.
„Vloeken is niet nod
het nodig is daar ws
Wim"
:.'eio
b-/i
Van onze redactie consument
Tijdens vakanties blijven gras en onkruid meestal hard
nekkig groeien. Vaak wordt de familie of de buurman'
ingeschakeld om de tuin een beetje bij te houden. Maar
vakantiegangers kunnen tegenwoordig bij het boeken van
een reis, ook meteen het onderhoud van de tuin regelen.
Een aantal ANVR-reisagenten heeft contacten met ruim zestig
hoveniers die onder de naam Park Tuin Services, tegen een
afgesproken prijs de tuin van de vakantieganger onderhouden.
Afgelopen jaar hebben ruim 1400 Nederlandse tuinbezitters-
hiervan gebruik gemaakt. Dit jaar verwachten de hoveniers
meer dan een verdubbeling van het aantal klanten.
Op de reisbureaus hangt een miniposter van de hoveniers in de
buurt, die cliënten attent maakt op deze dienst. Kees Mora van;
Park Tuin Service in Zeist is in 1991 begonnen met de
vakantie tuinservice. „Niet alleen huisdieren moeten tijdens de
vakantie worden ondergebracht, maar ook de tuin," zegt hij. „Ik
wilde het dienstenpakket van hoveniers bij meer consumenten
onder de aandacht brengen. Onze klanten waren vooral mensen
uit de betere klassen. Met de tuinservice hopen we ook meer met'
andere consumenten in contact te komen. Als zo'n eerste
kennismaking bevalt, leidt dat vaak ook tot andere contacten."
Het maaien van een vierkante meter gazon kost een gulden. De
rest van de kosten voor het onderhoud van de tuin hangt af van
wat afgesproken is. Voor andere dingen, zoals sproeien of
bemesten, moet extra betaald worden.
Den Haag Bonn - Bij meer dan de helft van de Nederlandse
auto's is de motor niet goed afgesteld. Deze auto's vervuilen
de lucht meer dan wettelijk is toegestaan. Dit blijkt uit een
nationale steekproef onder 1241 personenauto's, uitgevoerd
in opdracht van het ministerie van milieubeheer (Vrom).
Het onderzoek heeft vijf jaar geduurd. Door een verkeerde
afstelling van de carburateur of achterstallig onderhoud bleek de
uitstoot van vervuilende stoffen als koolmonoxide in veel gevallen
boven de norm. Met name benzineauto's zonder katalysator of met
een ongeregelde katalysator waren vervuilend.
Auto's met een geregelde katalysator en dieselauto's hadden
minder last van deze problemen. Sinds begirr dit jaar moeten alle
nieuwe personenauto's zijn uitgerust met een dergelijke geregelde
katalysator.
Uit het onderzoek blijkt verder dat de levensduur van de geregelde
katalysator bevredigend is, mits de auto goed wordt onderhouden.
Jaguar
De Verkehrsclub Deutschland heeft 70 auto's onderzocht en is tot
de conclusie gekomen dat de Jaguar XJ6 de meest milieu-onvrien
delijke auto die er rondrijdt. De club heeft meer dan 70 populaire
en veel verkochte auto-typen van in totaal 21 fabrikanten getest op
louter milieu-vriendelijke aspecten.
Van de ruim 70 onderzochte voertuigen kreeg ongeveer de helft een
negatieve beoordeling. Met de genoemde Jaguar als negatieve
topper. (20 min-punten).
Op de lijst milieu-vriendelijke auto's staan de Opel Corsa Eco (215
punten), de Fiat Cinquecento (200 punten), de VW Polo en de Fiat
Panda Selecta (met elk 190 punten) op de bovenste plaatsen.
Auto's worden steeds
beter. Dat staat vast. Ze
zijn beter uitgerust en
veiliger. Helaas zijn ze
ook veel duurder gewor
den. Een béétje midden
klasser kost minstens
35.000 gulden. Vroeger
bood Lada nog wat
weerwoord, maar de
strenger wordende emis
sie-eisen en de toestand
in eigen land hebben de
Russen voor bijkans on
overkomelijke proble
men gesteld.
Toch biedt het voormali
ge Oostblok nog interes
sante en betaalbare
techniek. Zoals het Tsje
chische Skoda, dat met
VW de goede kant op
gaat, maar wellicht ook
een hogere prijs zal moe
ten opbrengen. Maar er
is nóg zo'n oostelijk
merk. FSO uit Polen.
Bijna vergeten en op een
haar na overleden.
Door Rien van der Steen
Geert Vermeer is een optimist.
De directeur van importmaat
schappij Abimex in Ridderkerk
heeft zojuist het debacle met
Yue loong achter de rug. De
Taiwanese auto die een jaar na
zijn debuut in Europa van de
markt gehaald werd. Pijnlijk.
En nog nooit vertoond in Ne
derland.
Volgens Vermeer is de zaak nu
formeel afgewikkeld. De bijna
honderd Yue Loong-rijders
stappen allemaal over in een
Hyundai of hier en daar een
Mitsubishi, die door dezelfde
onderneming geïmporteerd
worden. En Vermeer zet nu zijn
vizier op scherp met FSO.
Tot begin vorig jaar zag het
ernaar uit dat het Poolse merk
tot verdwijnen gedoemd was.
Door de westerse milieu-eisen.
GM stak de helpende hand toe
met technische steun. Sindsdien
waait er een frisse wind door de
'Fabryka Sarnochdów
Osobowych'. De produktiecapa-
citeit is opgevoerd en de pick
up, die tot nu toe alleen in
Polen een vertrouwd beeld in de
straat vormde, komt voor ex
port beschikbaar.
De FSO Car-go is uitgerust met
een 1.9 dieselmotor van PSA/
Citroën. De Poolse bedrijfsauto
moet 16.995 gulden kosten
(excl. BTW). Met een laadver
mogen van duizend kilogram,
een laadbak van 2.00 bij 1.50
meter. De stuurkolom is zelfs in
hoogte verstelbaar. „Vooral
voor de bos- en tuinbouw, ge
meentewerken en de agrarische
sector een aantrekkelijke auto,"
meent Abimex-directeur Ver
meer. Overwogen wordt de auto
te leveren met een huif op de
laadbak. En mogelijk komt er
een versie met een met veertig
centimeter verlengde wielbasis.
Vermeer: „We moeten met deze
De Poolse pick-up met Franse dieselmotor is voor 17.000 gulden te koop in Nederland, foto fso
pick-up de uitbouw van het
merk in Nederland kunnen be
vorderen. Skoda zal zich in
mijn ogen door hogere prijzen
uit de markt prijzen, Yugo be
staat praktisch niet meer en de
situatie bij Lada is ronduit
triest. Ik maak me sterk dat we
dit jaar 800 FSO's af kunnen
zetten. Op termijn moet dat
aantal kunnen groeien naar ca.
3000. De fabriek heeft plannen
voor een nieuwe sedan. En in
tussen kunnen we de vijfdeurs
FSO Prima aanbieden voor
16.995,-. Met schone 1.5 injec
tiemotor. Voor 750 gulden meer
staat er de 1.5 GLXi in sportie
ve uitmonstering. En de Prima
met (Citroën-)diesel kost 24.000
gulden."
De Prima is een auto die er een
tikje ouderwets uitziet. Het ont
breken van stuurbekrachtiging
speelt de auto parten en het zou
goed zijn als de Polen samen
met GM ook eens nadrukkelijk
naar het onderstel kijken. Want
dat laat in bochten en op hob
belig wegdek steken vallen. De
benzinemotor is niet overmatig
rumoerig en presteert redelijk.
Fiat-steeltjes aan het stuur en
oude Fiat-knopjes op het dash
board maken de oude banden
met de Italianen duidelijk, net
als bij Lada. Een auto voor wie
niet te hoge eisen stelt en voor
betrekkelijk weinig geld een au
to wil. Abimex wil het dealernet
van 25 uitbreiden naar 40. „Er
is niet veel te vinden in onze
prijscategorie. Daar kunnen we
van profiteren", oordeelt Geert
Vermeer.
\/an onze rtv-redactie
Hilversum - Als vroeger jare
het radiotoestel aanstonif
moest iedereen stil zijn.
ging het in talloze huiska
mers toen de radio nog ea
instituut was dat ontzag ii),
boezemde. Nu, tientallen js
ren later, lijkt de radio niel
meer dan muzikaal behang
tot een kakafonie van zie!
herhalende geluiden. Vooraf
op de popzenders.
Over de ontwikkelingen van
radio en het omroepbestel ga;
de serie 'En dan nu.... de radic
vijf woensdagen lang op R:
dio 5. Gisteren was de eers
aflevering. Iedere dinsdagavor
erna worden de delen herhaa
op Radio 1 en 2 iets na mie
dernacht.
De grootste 'revolutie' hg
plaats begin jaren vijftig, toen
televisie haar intrede deed. 1
waren mensen die de opkon
van dit concurrerend medic
afdeden als 'een doodgebon
kindje met een lam handjj
Maar geleidelijk aan moest
radio het onderspit delven,
blijkt uit de door Theo Stokkir
Hanneke van der Klooster
Liekje Weiten samengestelde s
rie. I
Vice-voorzitter Albert van df
Heuvel (NOS) vertelt hoe de Tr>
aanvankelijk werd verketter
„VerTROSsing was een smer
woord. Dat stond dan blijkba.
voor amusement zonder boo<
schap. Nu hoor je dat woord ni
meer."
Oud-Avro-medewerker Hermol
Broekhuizen zegt dat er na
oorlog bij sommigen de hoop
een nationaal bestel bestoni
„Zoiets als de BBC. Maar dat
niet gelukt. Er zijn toch allema
weer omroepverenigingen on
staan."
Zuilen
PvdA-mediaspecialist in
Door Maarten van de Rakt
Hilversum - „In de publ:
nadruk tegenwoordig sterk
en op ebi's, extra beveiligd
Wij wilden eens kijken n
Polak de documentaire 'Ee
vanavond uitzendt in de rul
Begin april werd in het Huis
Bewaring De Oosterhoek in Gi
ve een nieuw regime geïntrod
ceerd. In die periode sprak Pol
met personeel, gevangenen
medewerkers van de reclas^
ring. „De gedetineerde moet c
er voortaan van overtuigen
hij echt geholpen wil wordi
Een beroepscrimineel hoef
geen kleicursus aan te biedejj
verklaart directeur Hans
gers.
De Oosterhoek steekt voort^
geld en energie in mensen
laten zien dat waard te zj
„Een kwestie van eerlijk veri
len", meent Helgers. Opgelej
bezuinigingen spelen daarbij
rol, maar ook de verandered
samenstelling van de bevolk|
die bestaat uit onder meer
chisch gestoorden, drugsv
slaafden, beroepscriminelen
allochtonen. Het strenger w
dende regime brengt met z'
mee dat de gedetineerde min
tijd krijgt buiten de cel en da)
minder contact is tussen de
detineerde en de bewaarder.
Leefbaar
„We doen minder aan resoci^
satie. We zijn alleen nog bezig
boel leefbaar en beheersbaar!
houden. Als we dat voor elkJ
krijgen hebben we goed w
afgeleverd", zeggen de bewa
ders. „De doelstelling van herd
voeding halen we niet meer." j,
zijn beurt concludeert de dir[
teur: „Twee jaar gevangenis 1
wat in twintig jaar kapot
gemaakt in de maatschappij r
goedmaken."
De gedetineerden tonen zich i
verschillig of ontevreden, zo:,
over het strakke regime als o
de reclassering. Ze vinden r
dat ze worden voorbereid op
normaal bestaan in de ma
schappij. „Of ik hier een j
langer zit of niet, ik word
geen ander mens door. Missci
wat agressiever", zegt Rini 1
meeren.
Net als de andere gevange