Communie vieren mag weer I Eigen huis in veel Vrijmarkt Amsterdam wordt bedreigd door eigen succes m Dure kleding, grote cadeaus en uitgebreide feesten Auto-importeur neemt neemt 'Wereld op wielen' onder vuur nternationale I Nederlanden bank is lang niet de ING Bank bin- ?el andere bank zult u denken. B)m te sparen of 'et de meest uit- t beste de boot 3ver exporteren op mijn 55e, iste antwoorden situatie passen, lleen zo blijven ns veel waard, staat of eigen adviseur voor |u kent en al uw ïeuwe kantoren. It in elk kantoor /icemanager u iw bezoek aan nuttig maken, ïoemen, maar u rekening om u. Hoofdstad ziet miljoenen bezoekers met angst en walging samendrommen 'Opinie moet gekocht worden' destem consument DONDERDAG 29 APRIL 1993 DEEL D door Jan Keunen i huis even bekijken?" Huiseigenaren moeten niet -|-| -■ ~m vreemd opkijken als een nf/iltQ I Inil nilllirl 01» ambtenaar zich binnenkort dliüll ULU-UL1. vlVv J- op deze wijze aandient. Eind vorig jaar is namelijk een grootscheepse operatie van start gegaan, waarbij de ongeveer 2,5 miljoen eigen woningen in Ne derland op hun juiste waarde worden getaxeerd. De belas tingdienst denkt hierdoor ten minste jaarlijks 200 miljoen meer in het laatje te krijgen. Tot dit moment geeft bijna ie dere particuliere huiseigenaar bij zijn jaarlijkse belastingaan gifte trouwhartig hetzelfde be drag op; er daarbij gemakshalve maar van uitgaand, dat de waarde van zijn huis ten eeuwi ge dage gelijkblijft. Dat deson danks 'maar' ongeveer de helft van de eigenaren te weinig be lasting betaalt, ligt aan het feit dat de belastingdienst de wo ningen in een aantal waardeca- tegorieën heeft ingedeeld, die nogal ruim zijn. Als de eigenaar bij het invullen van zijn aangiftebiljet zijn huis bijvoorbeeld in de categorie ƒ30.001 tot ƒ60.000 onder brengt (dan is het volgens de boekjes in onbewoonde staat tussen de 50.001 en 100.000 waard), moet hij pas meer be lasting gaan betalen als de waarde van zijn huis de 60.000 (zijnde 60 procent van de waarde in onbewoonde staat) overschrijdt. In dat geval is het huurwaardeforfait bijna dui zend gulden hoger dan bij een waarde beneden de 60.000. Dat wil zeggen, dat de eigenaar voor duizend gulden meer wordt aangeslagen en dus - ges teld, dat hij onder het 50 pro cent-tarief valt - 500 meer be lasting moet betalen. Los van een hogere aanslag als gevolg van een waardestijging van het onroerend goed, moet de huiseigenaar over dit jaar toch al meer belasting betalen dan in 1992. Het huurwaarde- forfait is namelijk van 2,5 naar 2,9 procent gestegen. In de cate gorie van 60.001 tot 90.000 bijvoorbeeld (huizen, die tussen de 100.000 en 150.000 waard zijn) betekent dat een stijging van 1.500 naar 1.740. Over dat bedrag moet belasting wor den betaald: in het 50 procent tarief dus respectievelijk 750 en 870. Een stijging van 2,5 procent naar 2,9 procent wordt gemakshalve vaak betiteld als een stijging van slechts 0,4 pro cent, maar het betekent voor de belastingbetaler, dat hij 16 pro cent meer belasting moet beta len over zijn eigen huis. Aanvankelijk was voor 1994 weer een verhoging met 0,4 punt voorzien; waarschijnlijk wordt dat als gevolg van de geringe inflatie op aandringen van de Kamer gehalveerd tot 0,2 punt (de belastingbetaler gaat dan bijna 7 procent meer betalen), maar de mogelijkheid van een gelijkblijvend forfait zit er ook nog altijd in. De belastingdienst denkt alle eigendomswoningen binnen vier jaar getaxeerd te hebben. Dat gebeurt aan de hand - van ver koopprijzen en van taxaties van één woning uit een heel blok. In de praktijk zullen vooral eige naren van grote en onvergelijk bare huizen persoonlijk bezoek krijgen van een taxateur. Als de eigenaar het niet eens is met het hem schriftelijk meegedeelde taxatiebedrag, moet hij binnen drie weken bij de belasting dienst reagaren. Tot op heden heeft 3,5 procent van de eigenaren van opnieuw getaxeerde huizen laten weten het met de taxatie niet eens te zijn. De belastingdienst pro beert dan met de eigenaar tot een vergelijk te komen. Een for meel bezwaarschrift kan alleen maar tegen de aanslag worden ingediend. In 1997 is de hertaxatie afge rond. Daarna krijgen we te ma ken met de nieuwe Wet Onroe rende Zaken. Daarbij moeten de gemeenten elke vier jaar alle huizen taxeren, waarbij de be lastingdienst alleen nog maar toezicht houdt. Bruidsjurkjes zijn weer helemaal terug. foto de stem ben steffen Door Mirjam van der Boom Breda - De vraag naar traditio nele communiekleding voor kin deren is dit jaar dan ook enorm toegenomen. Meisjes gaan weer gekleed in jurkjes met strikjes en bijpas sende hoedjes, jongens worden gehuld in een colbertje, punt- vestje, wit bloesje en een bermu da. Ook de bruidsjurkjes zijn weer helemaal terug. Het is dui delijk dat ouders terug willen naar 'de oude tijd'. „De vraag naar communiekleding is vorig jaar begonnen," zegt G. Bras van een van de winkelbedrijven van de Brusselse fabrikant United Factories Corporation Belgium (UDC). „In de maand maart hebben we vijftien pro cent meer omzet behaald in vergelijking met vorig jaar. We zijn helemaal uitver kocht, de voorraden zijn op maar de fabrikant levert ons weer nieuwe exem plaren. Per week verkopen we twintig setjes communiekleding, met alles erop en eraan. Moeders stellen hoge eisen, want ze willen niet dat hun kind het zelfde gekleed gaat als alle andere kin deren." Naast kleding wordt veel geld besteed aan grote cadeaus ter gelegenheid van de communie. Groótouders en peet ooms en peet-tantes leggen geld bij elkaar om een fiets, stereo-installatie of computer te kopen. Kinderen vragen daar om en krijgen het ook, zolang de ouders het cadeau maar leerzaam vin den. „Communie in combinatie met traditio nele kleding en een uitbundig feest wordt eerder gedaan door mensen met minder geld, omdat het een kwestie van cultuur is," zegt pastoraal medewerker R. van Uden van de pastorie in Princen- hage. „De wat beter gestelden hechten minder waarde aan de communie. Zij vieren het vaker in besloten kring ter wijl de mensen die het financieel iets minder goed hebben, het juist met een grote groep in het café vieren." Vanaf Pasen tot mei bereiden de school kinderen zich zes weken lang voor op de communie, door onder meer het opvoeren van toneelstukjes. In tegen stelling tot vroeger is het echter niet meer zo dat de communie volledig via de scholen geregeld wordt. Er is een speciale begeleider aangesteld die de kinderen helpt met de voorbereiding en de ouders zijn nu ook bij de inwijding aanwezig. Zo'n 35 jaar geleden was de communie viering geen luxe. Als cadeautje kregen de communicantjes een kerkboekje met daarin heilige plaatjes, een rozenkrans je, een zilveren kruisje of een ontbijt bordje met bijpassend bestek. Na de uitreiking nam de naaste familie thuis plaats aan de koffietafel, die gedekt was met koeken, broodjes en koffie. Nu worden complete zalen afgehuurd om een groot feest te kunnen geven, met een overvloed aan eten en drinken. De hele familie wil goed gekleed naar de kerk, dus worden ook de eventuele broertjes en zusjes in het nieuw gesto ken. Geld vormt wat betreft de commu- nie-kleding geen probleem. Meisjes gaan soms in bruidsjurkjes van zo'n duizend gulden gekleed. De communie-viering lijkt tegenwoor dig meer een commercie-feest. Vroeger was het een serieuze aangelegenheid, maar kinderen weten vaak nauwelijks nog waarom ze communie doen. „De communie is een belangrijk moment in het leven," zegt pastoraal medewerker Van Uden. „Het heeft een eigen plek in de samenleving, maar ik bespeur bij sommige mensen een maatschappelijke onderwaardering. De meesten kijken neer. op de viering en vinden het het uitsteken van eikaars ogen, omdat er zo veel geld aan uitgegeven wordt. Maar dat hoort bij erbij." Door Rinze Brandsma Amsterdam - 'Verbieden,' heeft menig Amsterdammer al geroepen. 'Nee, dat hebben we nooit serieus overwogen. Wel stellen we er dit jaar opnieuw meer paal en perk aan. We hebben nieuwe spel regels, die we streng zullen laten naleven. De commercie werd te erg', zegt een woord voerder van het gemeentebe stuur. De Amsterdamse vrijmarkt wordt een met het jaar gewilder trekpleister op Koninginnedag. Beroemd tot ver in het buiten land. Maar ook steeds beruchter. Door de miljoenenstroom die, voetje voor voetje, door de stra ten en langs de vele honderden kraampjes in de binnenstad kronkelt, lijkt de vrijmarkt aan haar eigen populariteit ten onder te gaan. De laatste jaren morren stadsbe woners. Op veel plaatsen begon de vrijmarkt te ontaarden tot een ongeregelde chaos: op zich tegelijk een reden van haar po pulariteit. Dronkenschap op straat. Agressieve handelaars van buiten met hun 'zwarte' ne gotie van onduidelijke herkomst, die spontane zolder-opruimers uit de stad zelf van hun plekkie bonjouren. Of kinderen met hun schilderachtige kleden vol rom meltjes en zelfgemaakte spullen de straat uit slaan en duwen. Dubieuze loempia's, slaatjes en gehaktballen die nog voor de warme dag begint bedorven zijn: vol salmonella's, bron van voed selvergiftiging. En de troep van 250 ton afval na afloop op stoe pen, straten en in parken. Advertenties Verbieden doet de stad zijn vrij markt niet. Vooral ook, omdat het - wonder boven wonder - nooit echt uit de hand liep. Wel verschenen afgelopen week in de landelijke kranten oranje adver tenties met de belangrijkste 're gels voor een goed feest'. Op grote schaal is een dikke stapel spelregels voor vergunningen van stadsbestuur, Keurings dienst van Waren, politie en brandweer verspreid. Er kwam een aan (gratis) ver gunningen gebonden strook in de binnenstad, waar de vrije vrijmarkt niet is toegestaan. Sta tionsplein, Dam' en Leidsestraat moeten openblijven. Vergunning is nodig voor zo'n 500 stand plaatsen aan Damrak, Rokin, Spui, Spuistraat, Singel tot en met Koningsplein. In de rest van de stad is de vrijmarkt toege staan. De beruchte, lawaaiige alcoholi sche avond voor Koninginnedag, vol vechtpartijen om gewilde plekjes, moet nu voorkomen worden door de regel dat de vrijmarkt, inclusief op- en af bouw, zich moet afspelen op 30 april tussen middernacht en ne gen uur 's avonds. De cafés mo gen de nacht tevoren ook niet open blijven. Verkoop van alco holhoudende dranken is tijdens de markt alleen toegestaan voor horeca langs de route met ver gunning. Ook voor versterkte muziek is vergunning nodig. Keuringsdienst De Keuringsdienst van Waren geeft voor de verkoop van etens waren strenge regels van berei ding, koeling en behandeling. De brandweer verbiedt gevaarlijke gasflessen, ovens en branders. Omdat in het Vondelpark vorige jaren het vet na afloop in de struiken gekieperd werd, mogen daar geen etenswaren meer be reid worden. Dat park is op nieuw gereserveerd voor de kin deren met hun handeltjes en op tredens. Beroepshandelaren worden daar geweerd. De vrijmarkt begon spontaan, maar bescheiden op 30 april 1949, de eerste Koninginnedag op die datum na Juliana's kro ning. Zij bleef puur Amsterdams en weinig commercieel tot in de jaren zeventig. Toen het twaalf jaar geleden in de binnenstad uit de hand begon te lopen met het dagen tevoren lijfelijk reserveren van een plekje, vechtpartijen en het recht van de sterkste zege vierde, greep het politiebureau Warmoesstraat in. Te beginnen met het Damrak werden stand plaatsen ingedeeld en geregu leerd. Sinds een jaar of vijf heeft de gemeentelijke dienst marktwe zen de regie. Hoofdmarktmeester Steef van de Pol is er jaarlijks maanden tevoren intensief mee bezig. Hij zag de vrijmarkt be roemder worden, maar ook ver anderen. „Dit jaar waren er weer meer aanvragen voor vergunnin gen. Bijna duizend, voor bijna vijfhonderd standplaatsen. En meer agressiviteit, als wij - met hulp van de computer - aanvra gen afwijzen. Ik heb alle moge lijke ziektes al naar mijn hoofd geslingerd gekregen. De finan ciële belangen zijn groot, afhan kelijk van het weer draaien ze in de binnenstad omzetten van 2000 tot 10.000 gulden per kraam. Op die ene dag. Zwart, ja." Als het weer goed is verwacht de hoofdstad dit jaar het record van drie jaar geleden, met drie tot vier miljoen bezoekers, te evena ren. ('Al die jongeren met hun OV-kaarten!') Koud weer, regen en - vorig jaar - een (valse) bom melding op het Centraal Station dat tijdelijk dicht moest, beperk ten de afgelopen jaren de stroom Koninginne-vrijmarktvierders tot anderhalf of minder dan een miljoen. Aanvragers van vergunningen, ook uit het buitenland, proberen elk jaar verbetener een plek te veroveren. Valse namen, dubbele aanvragen, via familieleden. Hij heeft vorig jaar al een zwarte handel in vergunningen ontdekt; ze werden aangeboden voor 500. Prinsengrachtwater De marktmeester probeert de variatie zo groot mogelijk te ma ken. „Niet overal textiel en loempia's, maar liever meer snuisterijen en ambachten, zoals glasblazen. Veel leuker voor het publiek. Of, zoals dit jaar, ver koop van Prinsengrachtwater ten behoeve van het Wereld Na tuur Fonds." Ondanks de risico's, de toene mende verharding, agressie en commercie is hij elk jaar weer tevreden en trots op de Amster damse vrijmarkt. „Er is nog nooit echt iets verkeerds ge beurd, buiten de normale zak kenrollerij en steekpartijen. Ie dereen is na afloop tot nu toe tevreden. En iedereen, uit welk land of met welk velletje dan ook, maakt evenveel kans op een standplaats. Al denk ik op 30 april 's morgens wel: God zegene de greep. Ingrijpen op de dag zelf is met die massa nauwelijks mogelijk." Fred van der Vlugt is een begrip in autorij dend Nederland. Hij is lid van de jury van de Auto van het Jaar en- verschijnt ook nog re gelmatig op tv om zijn licht over nieuwe ont wikkelingen te laten schijnen. Daarnaast is Van der Vlugt directeur van Wereld op Wielen Productions b.v., dat een aantal autobladen uitgeeft. Objectiviteit en commercie gaan moeilijk samen. Dat wordt pijnlijk duide lijk, nu de directeur van Hessing's Autobe drijven in De Bilt on omwonden zegt, dat de opinie van Fred van der Vlugt 'woord voor woord gekocht dient te worden.' Door Rien van der Steen Het is oorlog tussen auto-im porteur Hessing uit De Bilt en de organisatie Wereld op Wie len van Fréd van der Vlugt. Van der Vlugt schreef Hes- sing-directeur Rens eind april een brief met het verzoek om geen informatie over nieuwe auto's of andere ontwikkelin gen meer op te sturen. Want de advertentie-afdeling van Wereld op Wielen krijgt tel kens nul op het rekest op de vraag of Hessing advertenties in haar uitgaven wil plaatsen. Rens heeft zijn persrelaties nu een" kopie van de brief van Van der Vlugt gestuurd. 'Dat de inhoud van de publicaties van Van der Vlugt uitsluitend door de kwaliteit van de be treffende auto's bepaald werd, was kennelijk niet meer dan een illusie van ons. Want nu moeten wij uit zijn brief leren dat de opinie van Fred van der Vlugt woord voor woord ge kocht dient te worden,' schrijft Hessing-directeur Rens in een reactie op de me dedeling van Van der Vlugt. Hessing importeert exclusieve auto's als Amerikaanse Fords, Rolls Royce, De Tomaso en Maserati. Fred van der Vlugt besteedde daar in het verleden aandacht aan in zijn tijd schriften en boeken en in zijn televisieprogramma Wereld op Wielen. De directie van Hes sing 'is echter van mening,' zo schrijft Van der Vlugt, 'dat de autopers uitsluitend bedoeld is voor gratis publiciteit en dat Hessings reclame-activi teiten moeten worden gecon centreerd op de landelijke dagbladpers. Ik meen daarom dat deze eenzijdige belangen behartiging moet worden beëindigd.' Van der Vlugt gaat ervan uit, dat Hessing er be grip voor heeft dat 'de liefde niet van één kant kan komen.' Directeur Henk Rens van Hes- Fred van der Vlugt: ...im pulsief... foto fotopersburo dijkstra sing vindt de inhoud van Van der Vlugts brief schokkend. 'Wij geven persberichten uit om de vakkennis van (au- to)journalisten op peil te hou den. We gaan ervan uit dat op grond van journalistieke argu menten tot eventueel gebruik ervan wordt besloten. Hessing oefent géén druk uit om te plaatsen,' zo schrijft Rens. 'Onfatsoenlijk' Wereld op Wielen is des dui vels. Een woordvoerster van Van der Vlugt noemt Rens' handelwijze ronduit 'onfat soenlijk': „Wij sturen een brief aan een importeur en die meent vervolgens zijn persre laties met de inhoud daarvan te moeten benaderen. Terwijl, hij ons niets laat weten. Ver der verdraait Rens de feiten: Wereld op Wielen Productions is een uitgever en die bestaat nu eenmaal voor een groot deel van de opbrengst van ad vertenties. Van Hessing horen we de laatste tijd nooit wat. Alleen persberichten. Tja, dan ontstaan er problemen." Voorzitter Wim Oude Weer- nink van de AutoPersClub zegt dat zijn vermoeden van de innige banden van Van der Vlugt met de industrie nu be vestigd is. „Hier is voor mij duidelijk een grens overschre den en het zal hoe dan ook consequenties hebben. Eerder hebben wij een journalist die duidelijk te commercieel bezig was geroyeerd als lid van onze club. Het is zeer wel denkbaar dat dat met Van der Vlugt ook gebeurt. Maar we hebben eerst een gesprek met hem." 'Impulsief Van der Vlugt zelf zit met de affaire in zijn maag. „Ik ken meneer Rens niet en kreeg hem ondanks herhaalde ver zoeken ook nooit te spreken. In mijn impulsiviteit heb ik hem die brief gestuurd in de vaste overtuiging dat Rens me dan zou uitnodigen voor een gesprek. Maar dat het zo zou uitpakken had ik nooit ver wacht. Ik had die brief zo niet moeten schrijven. Ik chanteer mensen niet en ik distantieer me ook van de manier waarop Rens schrijft dat ik te koop ben." Door de miljoenenstroom die door de straten en langs de vele honderden kraampjes in de binnenstad kronkelt, lijkt de vrij markt aan haar eigen populariteit ten onder te gaan. foto Anp

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19