Webber-musical in Wernhout
Kraan tilt sculptuur
naar zijn fundament
Duitsers uitgekeken
op Peter Jan Rens
UIT GIDS
Spectaculair academieproject met Marco Bakker in een hoofdrol
SUSKE
HAMBON
IN BEELD
Beelden
binnen
en buiten
de stem
RADIO 1
Pik heel uur en 7.30, 8.30,
13 30, 17.30, 18.30 en 06.30 Ni
NOS: 7.00 Gelukwens t.g.v. v
dag prins Willem Alexander.
Wilhelmus. 7.02 Nws. KR
Fcho. 905 Dingen die ge
NCRV: 12.07 Hier en Nu. (12.4
dacht voor agrarische actu
ten). VOO: 14.05 Nieuw
TROS: 19.04 Interaktief. 20."
tenservice. VOO: 22.04 Spo
NOS' 23.07 Met het oog op m
VARA: 0.02 Of the Recor
Geen tijd. 5.02-7.00 Ochtendh
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. NOS: 7.
lukwens t.g,v. verjaardag pri
lem Alexander. Aansl. Wil
7.02 Nws. AVRO: 7.06 Sugar
morning. 9.04 Arbeidsvitami
2.11.04 Mezzo. 12.04 Het bel
Hilversum. EO: 14.04 De
qreep. 15.04 Formule 2. 17.
mensen.VPRO: 18.04 Ekkel h
taal. AVRO'. 19,04 Nederla
AVRO Twee. 20.04 Album. 22
mij valt te praten. 23.04-24.
funk'n soul
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. AK
Breakfast-club. NOS: 7.00
wens t.g.v. verjaardag prins
Alexander. Aansl. Wilhelmu
Nws. AKN: 7.06 Breakfast-clu
Arbeidsvitaminen. 11.04 Baa
de dag. VARA: 12.04 Den
Henk, 14.04 Carola. AKN:
Popsjop. VOO: 17.04 Rinke
kei.NOS: 18.04 De avondspi
19.04 Spoor 7. AVRO: 20.04
VPRO: 21.04 Villa 65. TRO
Nachtwacht. VPRO: 2.00
AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 e
Nieuws. NOS: 7.00 Gelukwe
verjaardag prins Willem Ale
Aansl. Wilhelmus. 7.02 Nws.
7.04 Een goede morgen nr
Coelho. 9.00 Muziek voor mil
11.00 Ochtendconcert I:
Symf. Ork. Stuttgart. 12.15 O
concert II: Andras Schiff,
13.04 De klassieke top 10 en
klassieke cd's. 14.00 Midd
cert: Muz. portret van Ré
NCRV: 16.00 De Nederlande
Leger des Heilskwartier. 17.
ziek in vrije tijd: Amsterdam
oline Orkest A.M.T.G. 18.04
in muziek. 18.30 Orgelconce
Mozart onvoltooid. 20.02 Avo
cert: I. Radio Filh. orkest me
21.40 II. Koormuz. uit Zwed
22.30 Orgelbespeling. 23.00
toria van G.F. Handel. 23.
Songs of Praise
a RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuw
6.45-6.50 Mededelingenrubr
uitgebreid weerbericht
scheepsvaartberichten. 7:00
wens t.g.v. verjaardag prins
Alexander. Aansl. Wilhelm
Nws. 7.07 1008 AM. IKO
Snippers. NOS: 8.55 Waters
VPRO: 9.02 VPRO's Dinsda
met om 9.02 Marjoke Roor
gesprek; 9.45 Instituut Schr
10.02 Ontmoetingen in de
met Gied Jaspers; 10.42 De j
Pete Felleman; 11.02 Isch
De Vlaamse connectie; 13.1
se zaken; 14.02 Passages
ten; 15.02 Boeken; 16.02 Ste
aanstoots; 16.20 Kunstclip
17.10 Radio UIT. PP: 17.5
KRO: 18.02 De onderstroo
Scheepspraat. 18.30 Taal e
18.50 Het levende woord. E
Waar waren we ook alwee
19.15 Nieuws en actualiteite
Turks. 19.50 Nieuws en ac
ten in het Marokkaans en
20.40 Actualiteiten in het
TELEAC: 21.00 Frans voor b
beroep. 21.30 Moshi moshi,
se taal. 22.00 Como vai, Po
voor beginners. 22.30 Oiga,
voor op vakantie. VPRO: 23.
Het paradijs
OMROEP BRABAN
Elk heel uur en 07.30 ANP-
gevolgd door Brabants nie
actualiteiten (behalve 08
13.001.7.45 De krant in Brab
Weerman Johan Verse
7.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 9
ziekkiosk. 10.07 Draai-ban
Van harte. 12.53 Bericht vo
en tuinder. 12.55-13.00 Nieu
zicht. 14.07 Muziekkiosk. 15.
bord. 17.45 De agenda. 17.
Nieuwsoverzicht
DE STEM
dinsdag 27 april 1993
Door Marjan Mes
Tilburg - Een zonnige zondagmorgen. Terwijl het in het
Willem Il-stadion nog stil is en de vogeltjes voorjaars-
lustig kwinkeleren, klinkt uit de aangrenzende Acade
mie voor Lichamelijke Opvoeding in Tilburg swingende
musicalmuziek.
Binnen wordt door een kleine
130 aankomende artiesten gere
peteerd voor een spectaculaire
uitvoering van het nieuwste
Londense musicalsucces van
Andrew Lloyd Webber en Ti
mothy Rice, 'Joseph and the
amazing technicolor dream-
coat'.
Het betreft een grootschalig
Brabants musicalproject van de
Faculteit der Kunsten in Til
burg en de Eindhovense Thea
teropleiding en PTH in samen
werking met Jaiselings Royal
Palace in Wernhout. In dit
sprookjesachtige party-centre
aan de Belgische grens gaat de
musical op 29 mei, na vier
maanden repeteren in Tilburg
en een nog veel langere voorbe
reidingstijd, in première.
De academies hebben het maar
meteen commercieel aangepakt,
zodat de musical tot en met 9
juni dagelijks a raison van der
tigduizend gulden per dag in de
megazaal in Wernhout kan wor
den uitgevoerd. Bedrijven heb
ben als bezoeker voorrang, met
kaartjes van 150, waarin een
exotisch buffet is inbegrepen.
De galapremière op 29 mei is
vooral bestemd voor genodig
den.
Het musicalproject 'Joseph and
the amazing technicolor dream
coat' is een initiatief van Dans
academie Brabant. Die onder
houdt betrekkingen met de mu
sicalafdeling van het Koninklijk
Ballet van Vlaanderen. Direc
trice Linda Lepomme, die de
musical in Londen had gezien,
leek het een uitstekend werk om
met studenten in te studeren.
Een lang gekoesterde wens van
Danscademie Tilburg, die KB-
W-regisseur Frank van Laecke
opdracht gaf om de Britse musi
cal te vertalen en te regisseren.
Gerda Rietveld, organisatrice
van Dansfestival Breda en me
dewerkster van het Centrum
voor de Kunsten in Eindhoven,
werd aangezocht als uitvoerend
producent.
Honorarium
Er werken 35 studenten van de
opleiding toneel/jazzdans mee
aan de voorstellingen van 'Jo
seph and the amazing technico
lor dreamcoat'. Marco Bakker,
Bas Groenenberg ('Les Miséra-
bles') en Janke Dekker ('Evita')
zijn de drie professionele hoofd
rolvertolkers; de enigen die een
honorarium betaald krijgen.
Het 13 man sterke orkest onder
leiding van Tom Langhorst, dat
inmiddels de polulair klinkende
muziek al aardig in de vingers
heeft, is afkomstig van het Bra
bants Conservatorium.
Het vijftig leden tellende koor is
onder meer samengesteld uit de
Oosterhoutse Nachtegalen. Die
hebben inmiddels in het isole
ment van het Roosendaalse Mill
Hill-College gedurende een
week een stoomcursus gevolgd
om voorbereid te zijn op de
Tilburgse repetities, die onder
leiding van de kleine, kwilzil-
verachtige Frank van Laecke
veel energie en professionele in
zet vergen.
Rolstoel
Marco Bakker is op deze zondag
voor het eerst aanwezig. Hij zit
gebruind en in spijkerbroek in
een antieke rolstoel, de tekst in
de hand. Hij speelt onder meer
de rol van de hoogbejaarde Ja
cob, kleinzoon van aartsvader
Abraham, in deze op het oud
testamentische Genesis-verhaal
gebaseerde musical. Zijn zonen
zijn jaloers op de jongste zoon,
- x-i «j> i xj aan
Door onze correspondent
Frans Wijnands
Bonn - RTL stopt met Peter
Jan Rens als presentator van
de Duitstalige 'Doet 'ie het of
doet 'ie het niet'. De formule
van het programma wordt
prima genoemd, de presenta
tie niet.
Peter Jan Rens is geen kijkers
magneet gebleken, „en dus zet
ten we er een punt achter, ko
mende zondag al", zegt zakelijk
leider dr. Helmut Thoma van
RTL in het Duitse zondagsblad
Bild am Sonntag.
„Mijnheer Rens moet eerst beter
Duits leren", luidt een deel van
de kritiek.
Tot nu toe, schrijft het blad,
waren Nederlandse showmasters
en presentatoren goed voor zeer
hoge kijkcijfers: Rudi Carrell -
wiens Duits overigens allesbe
halve goed is - lieveling Linda
de Mol en Marijke Amado. Met
de komst van Peter Jan Rens is
die tv-betovering verbroken.
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. De kleine blonde dood.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. De kleine blonde dood.
20 u. A few good men.
20 u. Daens.
20 u. De zevende hemel.
20 u. City of joy.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Scent of a woman.
- Alhambra 2
20 u. Forever young.
- Alhambra 3
20 u. A few good men.
- Alhambra 4
20 u. The distinguished gentleman.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Sommersby.
- Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Jennifer 8.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The last of the Mohicans.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Under Siege.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Sneakers.
- Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
-Quellin II - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie, 20 en 22 u. Eng. versie The
jungle book.
- Quellin Hl - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The bodyguard.
-Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Alive.
-Metro II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Forever young.
Sinjoor - 14, 17-15 en 20.30 u.
Scent of a woman.
De Duitse versie van 'Doet 'ie
het of doet 'ie het niet' trok in
het begin nog dik vijf miljoen
kijkers. Producent John de Mol
had een kijkdichtheid van 3,5
miljoen gegarandeerd. Intussen
is dat cijfer tot onder de 2 mil
joen gezakt. RTL is vooral onte
vreden over de presentatie door
Rens.
Ook lof
Dat er nog vijf afleveringen ge
maakt worden doet aan het
RTL-besluit niets af. „We zien
wel wanneer we die uitzenden.
Misschien in de zomer, als de
concurrentie niet zo fel is. Of in
een middag-programma". Want
bij alle kritiek is er ook lof:
„Mijnheer Rens doet het goed bij
kinderen", aldus Thoma.
In een paginagroot interview in
De Telegraaf van afgelopen za
terdag vertelde Peter Jan Rens
nog trots dat de kijkcijfers wel
iswaar geduikeld waren, maar
dat RTL toch met hem wilde
doorgaan.
- Ambassades Club 1 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. De zevende hemel.
-Ambassades Club 2 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Consenting adults.
- Ambassades Club 3 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Fortress.
- Ambassades Club 4 - 14, 16.30 u.
Sister act.
19 en 21.30 u. Dr. Giggles.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Forever young.
20 u. Daens.
20 u. De zevende hemel.
- Mending
20 u. Les nuits fauves.
- Van Eyk
20 u. Alive.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sommers
by.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
distinguished gentleman.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Alive.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jennifer 8.
20 en 22.30 u. Sexual intent.
20 en 22.30 u. Dr. Giggles.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Forever
young.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. De zeven
de hemel.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Nowhere
to run.
14.30 en 17 u. Jungle book (Ned.
orig. versie).
22.30 u. Fortress.
17, 20 en 22.30 u. Scent of a
woman.
17 en 22.30 u. Unforgiven.
20 u. The river runs through it.
14.30 en 20 u. Daens.
/KHEB ZO'*
UfFZfETM'J
Van onze verslaggever
Breda - De duizend kg zware
sculptuur 'Vluchten in stil
zwijgen' is gisteren door een
kraan op zijn fundament ge
zet. Het werk van Melanie de
Vroom is onderdeel van de
expositie 'Vormen van sculp
tuur', die donderdag wordt
geopend in De Beyerd, het
centrum voor beeldende
kunst in Breda.
De acht marmeren platen zijn
niet zozeer te groot, alswel te
zwaar om met menskracht op
hun voetstuk te worden ge
plaatst. Daarom kwam er een
kraan aan te pas om het gevaar
te over De Bevera heen te tillen
en op zijn plek te laten zakken.
De Boschstraat was er de gehele
maandagmorgen voor afgeslo
ten.
De tentoonstelling 'Vormen van
sculptuur' toont werk van vijf
kunstenaressen die allen hun op
leiding aan Sint Joost hebben
genoten. Het zijn Anne Ausloos,
Inge van 't Klooster, Mia Trom
penaars, Melanie de Vroom en
Marenne Weiten.
De sculptuur van Melanie de
Vroom blijft overigens voor on
bepaalde tijd op de binnenplaats
van De Beyerd staan. Overwo
gen wordt het werk aan te schaf
fen. Op de nieuw te betegelen
binnenplaats zou het strakke
beeld niet misstaan, aldus De
Beyerd.
De expositie 'Vormen van sculp
tuur' is van 30 april t/m 6 juni te
zien in De Beyerd, Boschstraat 22,
Breda.
Brabant werken mee aan het grootschalige musicalproject 'Joseph and the amazing technicolor dreamcoat' dat op 29 mei in
FOTO ARCHIEF DE STEM
Studenten van Dansacademie
première gaat in Wernhout.
Joseph, de onschuldige dromer,
die door hun vader wordt voor
getrokken.
Jacob wordt door zijn boze zo
nen Reuben, Simeon, Levi,
Napthali, Isciachar en Asher
ruw omver geworpen. Marco
Bakker rolt, stokkerige ouder
dom voorwendend, over de
vloer van de sportzaal. Hij is zo
gedisicplineerd dat er ondanks
de nog losse improvisaties geen
hilarische sfeer ontstaat. Bak
kers welluidende bariton be
heerst even later de grote, holle
ruimte. Het is pas voor de derde
maal in zijn lange operette- en
liederencarrière dat Marco Bak
ker optreedt in een musical. Hij
heeft zich meteen laten strik
ken, want: „Het is enig om met
jonge mensen samen te wer
ken".
Verleid
Bart Groenenberg wordt op de
sportvloer verleid door de
wulpse vrouw van de Egypti
sche raadsheer Potifar. De jeug
dige bariton uit o.a. 'Les Mi-
sérables' laat zich door de plas
tisch gebarende en dartele re
gisseur gewillig instrueren.
Herhaaldelijk moet de verlei
dingsscène over en daar komt
weinig romantiek aan te pas.
Die zal het publiek pas kunnen
waarnemen, als alle scènes in
een gigantisch decor op hun
plaats vallen.
Sfinx
Dat decor - (van de Tilburgse
kunstacademie) zal bestaan uit
een kolossale Sfinx met een
openschuivende mond als poort
waardoor de figuren opkomen.
Echt zand en verrijdbare trap
pen maken ook deel uit van dit
monumentale geheel. De kos
tuums (eveneens van de Til
burgse academie) zijn een gesti
leerde mengeling van antiek
Egyptisch en eigentijds. 'Joseph
and the amazing dreamcoat' is
namelijk gesitueerd in het mo
derne Egypte waar toeristen
door een Indiana Jones-achtige
gids worden rondgeleid. Hun
fascinatie gaat zover dat zij
zichzelf vereenzelvigen met de
figuren uit het bijbelse verhaal.
Janke Dekker, die indertijd zo
voortreffelijk debuteerde als
'Evita', zal de vertellersrol ver
tolken.
Dromen
Alles draait om de kleurrijke
droommantel, die Joseph van
zijn vader kreeg en die hem in
staat stelt om dromen te verkla
ren. Joseph onthult Farao Ram
ses II de betekenis van diens
droom over de zeven vette en
magere jaren. Dat gebeurt in
een rocknummer. Marco Bakker
geeft zelfs een imitatie van El-
vis Presley ten beste. Deze in
grepen zijn van de regisseur.
Behalve het originele verhaal
van Timothy Rice is namelijk
alles aan deze musical van Bra
bantse snit: decor, kostuums,
choreografie (Ria Martens en
Dagmar Hoorn) en muziek.
„Wanneer Joop van den Ende
deze musical had willen uit
brengen dan was hij verplicht
geweest om de complete Lon
dense versie over te nemen",
aldus producente Gerda Riet
veld. „Wij niet, omdat het een
schoolproject is. Daarom heb
ben we ook maar een gering
percentage aan rechten hoeven
te betalen." De producente
heeft vrij van haar werk geno
men om zich enkele weken vol
ledig in te kunnen zetten.
Kameel
Op haar rust de volledige orga
nisatie, van de catering tot en
met de huur van de benodigde
dieren. In België vond ze twee
antieke rolstoelen voor Jacob en
in Gilze een levende kameel en
een aap. Deze twee dieren moe
ten het musicalspektakel een
extra exotisch tintje geven. De
kameel zal overigens iedere
avond na zijn korte optreden
direct van Wernhout terug naar
Gilze woeden vervoerd.
De musical 'Joseph and the
amazing technicolor dreamcoat' is
van 29 mei tot en met 9 juni te
zien in Jaiselings Royal Palace in
Wernhout. Er zijn behalve uitge
breide arrangementen (met buffet)
van f 150 ook nog kaarten van f 75
te koop bij muziekhandel Van
Leest.
o De sculptuur van Melanie de Vroom op weg naar zijn
standplaats op de binnenplaats van De Beyerd.
FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
door Frits de Coninck
In Galerie Tegenbosch in Heus-
den zijn drie beeldhouwers te
gast met hun werk. De Japan
ner Takashi Naraha en de Ne
derlanders Marijke de Goey en
Tine van de Weyer. Een zeer
divers gezelschap, omdat het
drie zeer verschillende houdin
gen toont tegenover het beeld.
Drie mogelijke houdingen toont
tegenover het beeld. Drie mo
gelijke houdingen ook uit de
veelheid die denkbaar is. Deze
presentatie van beelden heeft
niks programmatisch. Er is
geen sprake van een poging om
door een speciale opstelling tot
theorievorming op te roepen.
Integendeel, de kunstenaars en
hun werk blijven wat ze zijn:
individuen, die onder een dak
samengebracht zijn op grond
van kwaliteit en smaak. In dat
opzicht is ook de galeriehouder
herkenbaar aanwezig.
Eén ding hebben De Goey, Na
raha en Van de Weyer in ieder
geval gemeen. Het zijn klassie
ke beeldhouwers die het beeld
geboren laten worden uit de
verbinding van vorm en mate
riaal. Dat is het werkterrein
dat ze op uiteenlopende manie
ren betreden. Ze werken in
brons, graniet, aluminium, ij
zer, conventionele materialen
kortom. Geen experiment met
materiaal dat nooit des beeld
houwers is geweest, geen oor
logsverklaring aan het traditio
nele beeld, geen literaire of ide
ologische betekenis die het
beeld uitdraagt. Voor de lief
hebber van het beeld geen sen
sationele nieuwigheid, maar
daarom niet minder mooi.
Takashi Naraha bezet met zijn
beelden de schitterende tuin
die erop ingericht is beelden
een positie te laten innemen.
Een stelsel van natuurlijke en
geometrische vormen waarin
het beeld zich een plaats moet
veroveren. Het grootste beeld is
een zwart granieten zuil, van
diabas om precies te zijn, een
bijzonder soort graniet. Het
beeld is een stapeling van zes
tien platen in acht lagen. De
platen zijn rechtop gezet, af
wisselend als voor- en achter
kant en als twee zijkanten. Er
ontstaat zo een holle binnen
ruimte en verspringende vier
kante openingen aan de buiten
kant. Een ritme van open en
gesloten, van licht en donker,
van volheid en leegte. Aan de
buitenkant tonen de brokken
Graniet van ae Japanner Takashi Naraha, 1990
Beelden bij Tegenbosch, Potter
straat 48, Heusden, tot 7 juni.
mogelijk maakte en de andere
stenen op hun plaats hield. Het
is het volmaakte evenwicht tus
sen vorm en materiaal, je kunt
ook zeggen tussen natuur en
menselijke wil. Daar raken we
aan de kern van Naraha's kun
stenaarschap.
Binnen is een grote ruimte in
gericht met werk van Tine van
de Weyer (1951), woonachtig in
Tilburg. Zij toont bronzen beel
den die groeivormen voorstel
len. Dezelfde florale motieven
kom je tegen in haar werk op
papier, dat tegelijkertijd te zien
is. Met haar beelden is iets
opmerkelijks aan de hand. Ze
lijken veel hoger, zwaarder,
breder dan ze feitelijk zijn. Dat
wordt onder andere bepaald
door het donkere brons waarop
het licht in gefragmenteerde
vorm kans heeft zijn spel te
spelen en het oppervlak te bre
ken. Door die beperkte licht
werking kan de massa domine
ren over de vorm en ontstaat er
een massief aanzien. Die in
druk wordt ook bewerkstelligd
door de geslotenheid die de
beelden uitademen. Haar beel
den lijken in zichzelf gekeerd
en zijn pas bij nader inzien
mededeelzaam.
De beelden zijn monumentaal,
een indruk die net zo sterk
spreekt in haar werk op papier.
Een heel bijzondere bijdrage
aan deze tentoonstelling is een
verzameling kleine beelden die
ze op schaal gemaakt heeft van
verschillende materialen. Het
zijn letterlijk voorstudies die
vooral laten zien hoe de kun
stenaar de vormen in het mate
riaal zoekt. Het zien van al die
vormen bij elkaar, een archief
van beelden, heeft iets intiems.
Het is alsof je de kunstenaar op
de vingers kijkt in een bezig
heid die aan het voldragen
kunstwerk vooraf gaat. Een
collectors item. Binnenkort
toont Tine van de Weyer haar
beelden in het Tongerlohuys in
Roosendaal.
'Die dritte in Bunde' is Marijke
de Goey, van wie we hier be
kende beelden zien. Bekend
bijvoorbeeld van een tentoon
stelling in De Beyerd en van
haar grote beelden voor en in
het Ignatiusziekenhuis in Bre
da. Zij maakt nog altijd kubus-
construkties, groot en klein, als
individueel beeld of als groep
van beelden. Het is werk aan de
oppervlakte van het beeld: heel
esthetisch maar beperkt in be
tekenis.
baar lijkt. Het is die onderwer
ping aan de wil van de beeld
houwer die de Barok begun
stigd heeft.
Barokke wendingen en plooien,
dat is in diabas ondenkbaar.
Dit graniet is weerbarstig, trots
en ongenaakbaar. De beeldhou
wer haalt het beeld er ook niet
uit, dit graniet is het beeld zelf.
Waar Michelangelo woedend
uitriep: „Wat haat ik deze brok
steen die mijn beeld verbergt"
toen hij voor zo'n reusachtige
klomp ruwe marmer in de groe
ve van Carrara stond, verovert
Naraha zijn materiaal op de
aarde en ziet de diabas als het
beeld zelf. Met enorme zaagma
chines en pneumatische beitels
bewerkt hij zijn materiaal. Lie
ver gezegd, hij onderwerpt het
aan zijn kunstenaarswil en
toont zichtbaar de sporen van
de bewerking. Zo gaat de
beeldhouwer schuil achter zijn
beeld en het beeld op zijn beurt
achter de bewerking door de
beeldhouwer. Zo rudimentair
zijn de beelden van Naraha.
Voor die oerkracht zoekt hij
een oervorm. Bijvoorbeeld de
staande, holle cirkel. Een beeld
bestaande uit tien delen waar
van de ruwe breukvlakken zo
precies in elkaar passen dat de
constructie solide is. De tien
delen zijn in de vorm van een
cirkel op elkaar geplaatst, zo
danig dat ze elkaar overeind
houden. Zoals de brug van de
Romeinen waarbij die ene
sluitsteen de boogconstructie
steen hun ruwe, onbewerkte
huid, waar hun achterzijde
glad gepolijst is. En juist die
achterkanten vormen het bin
nenste van het beeld, de
schacht waar het zonlicht frag
mentarisch naar binnen glijdt.
Indrukwekkend aan de beelden
van Naraha is de steensoort:
diabas, de hardste en puurste
van alle graniet die op aarde te
vinden is. Ontstaan in het Pre-
cambrium, vele miljoenen jaren
geleden, uit gestold magma.
Diabas, gevonden in het hoog
ste noorden, in de punt van
Scandinavië, is wat Carrara is
voor de marmersoorten. Een
edele steensoort waarvoor Ta
kashi Naraha vanuit Japan
speciaal naar het hoge Europe
se noorden is getrokken en daar
is gebleven. Naar de aard van
het materiaal is diabas het te
genovergestelde van marmer
dat in verhouding redelijk be
werkbaar en in zeker zin plooi-