DE STEM
ENDS
STER
Perkpolder uit vaart
talen worstelen nog steeds met plan sluiting tehuizen
Dappere
polio-patiënt
wint persprijs
Betaald parkeren moet overlast terugdringen
Goede prijzen voor
eerste sloopwoningen
Streekvervoer blij met
snelbus voor studenten
mmm
lotseling opgedoken haarscheurtjes in veerbruggen maken reparatie nodig
6Geen zomerwoningen in
gebied bij Retranchement'
6Slimme5 Hulstenaar
twee maal op de bon
Exposities over stakingen
in 1943 tegelijk van start
STRETCH BROEKBAND
MAAS MODES
in alle normale maten t/m grote
Duitse buikmaten 140 cm
omvang.
Gentsestraat 5, Sas van Gent
Tel. 01158-1447 fax 01158-4146
's maandags gesloten
DINSDAG 27 APRIL 1993
DEEL C
■ju onze verslaggever
tjs Maas
jddelburg - Gaan er in Zeeland
ider druk van bezuinigingen nu
(el of geen zes bejaardentehuisjes
dit? Kunnen een kleine honderd
ogbejaarden in hun appartement-
blijven of dienen ze op hun
ikoude dag nog te verhuizen? Pro-
iciale Staten weten het na maan-
5 debatten, stapels papier, be-
aarschriften en nota's, nog steeds
\T OPEL CORSA
|/m '90
Gisteren discussieerde in Middelburg
een statencommissie het grootste deel
van de dag weg, om daarna de knoop
door te hakken dat er 24 mei een
volgende commissievergadering komt
waarin de knoop wordt doorgehakt,
zodat Provinciale Staten in hun zitting
van 28 mei definitief de knoop kunnen
doorhakken.
Of dat werkelijk gebeurt is afwachten.
Immers, geen politiek onderwerp heeft
de laatste tijd zoveel stof doen op
waaien als het besluit van Gedeputeer
de Staten de tehuisjes te sluiten. Een
storm van protest stak op in Zeeland,
een regen van bezwaarschriften volgde.
De ene na de andere vergadering, waar
tientallen insprekers 'uit het veld' hun
zegje mochten doen volgde. Keer op
keer stelden de staten in hun commissie
Welzijn een besluit uit. Zo ook gisteren.
Vanwege het aantal insprekers werd de
grote statenzaal gebruikt. Nieuwe' ge
luiden klonken slechts sporadisch. Tho-
len heeft, evenals Zeeuws-Vlaanderen
deed, een alternatief plan ingediend om
'ouderenplaatsen' te schuiven en zo te-
huisjes te behouden.
De statenleden doken gisteren wat meer
m de financiële kant van de zaak. Ze
kregen van ambtenaren te horen dat de
hele operatie de overheid in het meest
ongustige geval negentien miljoen gul
den gaat kosten. Dat kan onder meer
veroorzaakt worden door allerlei proce
dures die worden aangespannen. Het
huiswerk voor de statenleden is nu de
financiële voors- en tegens naast de
maatschappelijke aanvaardbaarheid te
plaatsen en dingen af te wegen.
Gedeputeerde Dijkwel (welzijn) vond
het na afloop toch een zinvolle vergade
ring. „Er is toch meer duidelijkheid
ontstaan bij statenleden, ze zien nu
duidelijker dat andere oplossingen niet
haalbaar zijn," aldus Dijkwel. Zeeuws-
Vlaanderen heeft dankzij haar eigen
alternatieve plan het heft in handen,
herhaalde de gedeputeerde. „Biervliet
moet nog gemodelleerd worden, het
tehuisje Ruschevliet in Schoondijke zal
veranderen in een wijk-steunpunt."
Voorzitter Roose van de commissie vat
te de discussie van gisteren als volgt
samen: „Er liggen nog heel wat opties
open, ook wat amendering betreft. De
zaak is nog lang niet in kannen en
kruiken, wij zijn er nog niet uit."
Axel, aanvang 19.30
café Cambrinus op de
Itadhuis, aanvang 19.00
RES motorcrosscircuit
ig gratis.
door Ans en Ton Rijkers
zaterdag van 13.30 tot
in op de staande wip te
om 14.30 uur.
)t 18.00 uur.
;l" door Emmy David uit
13.30 tot 17.00 uur.
>t 15.00 uur. Deelname
orthal 't Sportuus, aan-
jur.
e Axel/Terneuzen. Start
t, Smitschorre, aanvang
5, 10 of 15 kilometer),
mei van 19.00 tot 20.00
ot 15.00 uur. Deelname
)0 uur. Toegang gratis.
iAmbtenaar Reins (links) heeft zijn autosleutels ingeleverd bij wethouder Van Rooijen in ruil voor een fiets. Hoewel het slot even
tegenwerkte, lukte het hem toch een rondje op het Schoolplein te maken. foto camile schelstraete
ten onze verslaggever
lemeuzen - Om de parkeer-
iverlast voor de bewoners in
ie Terneuzense binnenstad
zo veel mogelijk te voorko
men is gisteren op het
Schoolplein betaald parkeren
ingevoerd. Bedoeld om het
aantal langparkeerders uit te
kannen.
Het Schoolplein werd namelijk
voornamelijk gebruikt door
mensen die vanwege hun werk
ie auto de hele dag op het plein
parkeerden. Voor de omwonen
den praktisch een onmogelijk
zaak hun auto in de buurt van
kun woning neer te zetten.
■We zijn bezig met een omme
zwaai voor het parkeren in de
binnenstad. Dat op het School
plein een parkeerautomaat is
geïnstaleerd is niet belangrijk.
Waar het om gaat zijn de bewo
ners. Met deze maatregelen moet
het mogelijk zijn met plezier in
de binnenstad te wonen", legde
wethouder J. van Rooijen giste
ren uit. „Het is de bedoeling dat
bezoekers even hun auto parke
ren om snel een boodschap te
doen".
Vergunning
Voor de omwonenden van het
Schoolplein is het mogelijk een
parkeervergunning aan te vra
gen. Momenteel hebben zestien
mensen zo'n vergunning aange
vraagd. C. Smallegange kreeg
gisteren van Van Rooijen de eer
ste parkeervergunning. Deze
kost 35 gulden en is een jaar
geldig.
Het nieuwe parkeerbeleid is ver
woord in de parkeernota 1993.
De nadruk ligt op het terugdrin
gen van parkeeroverlast in de
woongebieden. Om het geraam
de tekort van 340 parkeerplaat
sen op te vangen wordt gedacht
aan uitbreiding van de bestaan
de parkeerplaats aan de West-
kolkstraat, een nieuw parkeer
terrein bij de Axelsedam en een
parkeergarage onder een van de
nieuwe gebouwen in het plan
Steenen Beer. Een vernieuwings
project voor een deel van de
binnenstad.
In de parkeernota is geen reke
ning gehouden met de te ver
wachten toename van het auto
bezit. „Is bewust niet gedaan",
aldus Van Rooijen. „Het beleid is
er immers op gericht de automo
biliteit in de binnenstad terug te
dringen. Door middel van stimu-
Van onze verslaggever Cees Maas
Goes - Rinus Kriekaard, de polio-patiënt uit Yerseke, heeft
zaterdagavond in Goes de Zeeuwse persprijs, de Prix
d'Orange, gewonnen.
Kriekaard, die tijdens de polio-
cpidemie in een interview van
He journalist Willem van Dam
wZC) zijn geloofsgenoten aan
klaagde, was genomineerd met
Commissaris van de Koningin
Van Gelder en GGD-directeur
Slenter. De polio-patiënt won
echter met grote voorsprong.
De Prix d'Orange wordt jaar-
Hjks uitgereikt door een aantal
Zeeuwse journalisten, van de
afdeling Zeeland van de Neder-
andse Vereniging van Journa-
hsten, aan iemand die in hun
ogen de openbaarheid zeer
Heeft gediend.
Ge tegenhanger van de Prix
dOrange is de Prix de Citron.
Die ging dit jaar naar de wet
houders van Goes vanwege hun
starre en weinig openbare hou
ding tijdens het smadelijke ont
slag van de Goese burgemeester'
Seinstra.
De wethouders waren niet zelf
gekomen om de citroenprijs in
ontvangst te nemen, maar had
den hun gemeentesecretaris ge
stuurd. Andere genomineerden
waren hoofd voorlichting Van
der Linde van de provincie
Zeeland en hoofdofficier van
justitie Huijgen.
Tussen de 21 stemmen zat één
'proteststem'. De journalist had
op zijn stembriefje vermeld dat
het niet de taak is van journa
listen om prijzen uit te reiken.
Rinus Kriekaard met de geschenken, behorende bij de Prix
d'Orange. foto jaap wolterbeek
De dubbeldekker Prins Willem-
Alexander zal gedurende die tijd
op de lijn Vlisingen-Breskens
worden ingezet, om daar de sei-
zoensdrukte te verminderen,
maar Rijkswaterstaat moet
daarvoor nog wel toestemming
geven. De ponten van het veer
Kruiningen-Perkpolder zijn na
melijk niet gemaakt voor het
ruigere veer Vlissingen-Bres-
kens. Ze bezitten ook geen boeg
schroeven, zodat de scharnie
rende bruggen op de veerpleinen
niet ten volle kunnen worden
benut.
Dit deelde gedeputeerde Henne-
keij (verkeer) gisteren mee in de
Statencommissie. Maar zondag
al was het voor de veergebrui-
kers duidelijk dat er iets niet
deugde aan de opritten naar de
ponten. „Geen drie auto's tege
lijk Piet, je weet van die haar
scheurtjes in de bruggen," meld
den de portofoons van de veer-
medewerkers luid en duidelijk
op het veerplein van Perkpolder.
Maar, zo verklaarde directeur
Vos van de Provinciale Stoom-
bootdienst gisteren, er bestaat
geen direct risico voor ongeval
leren van het openbaar vervoer
en bevorderen van het fietsver-
keer".
Rondje
Om dat laatste te benadrukken
leverde Th. Reins, hoofd van de
sector Stadsontwikkeling en
-Beheer, zijn autosleutels in bij
Van Rooijen. Hij kreeg van hem
een fiets'sleuteltje. Hoewel het
slot even tegenwerkte, lukte het
hem toch een rondje op het
Schoolplein te maken.
„We willen ook bevorderen dat
mensen meer met de fiets naar
het werk gaan", aldus Reins.
„Veel mensen die maar een of
twee kilometer van hun werk
wonen gaan toch met de auto".
Op het Schoolplein mag de auto
voortaan maximaal vier uur ge
parkeerd worden.
Streep door bestemmingsplan Verschepolder Sluis
Van onze verslaggever
Sluis - De afkeuring door Gedeputeerde Staten (GS) van
Zeeland van het ontwerp-bestemmingsplan Verschepolder
van de gemeente Sluis betekent volgens de Zeeuwse Milieu
Federatie (ZMF) dat de bouw van zomerwoningen in het
gebied nabij Retranchement vrijwel zeker van de baan is.
GS vinden dat het plan Versche
polder in strijd is met het streek
plan, slecht voor natuur- en
landschapswaarden, niet past in
het provinciale recreatiebeleid
en wat de voordelen voor de
leefbaarheid van Retranchement
betreft slecht onderbouwd is.
Het dagelijks provinciebestuur
onthield op basis van die argu
menten goedkeuring aan het be
stemmingsplan. De gemeente
Sluis diende het ontwerp voor
het plan enige tijd geleden in.
Het meest in het oog springende
onderdeel van het plan was de
bouw van ongeveer tachtig semi-
vakantiebungalows in de Ver
schepolder.
Tevreden
De Zeeuwse Milieu Federatie
(ZMF) toonde zich gisteren bij
zonder tevreden met de beslis
sing van GS. De ZMF tekende
tegen het bestemmingsplan be
roep aan bij het dagelijks pro
vinciebestuur. De Provinciale
Planologische Commissie sprak
I
Van onze correspondent
Kapellebrug - De fietser J. van de B. uit Hulst dacht een
bekeuring te kunnen ontlopen, maar in plaats daarvan werden
het er twee. Hij werd door de politie zondagavond betrapt
wegens het rijden zonder verlichting. Toen hij in de gaten kreeg
dat de politie hem wilde controleren, verdween hij via een
boerenerf de duisternis in met achterlating van het rijwiel.
Enkele uren later deed hij aangifte van diefstal van zijn fiets.
De politie gaf hem te kennen daaraan te twijfelen. Gisteren
werd hij nog eens aan de tand gevoeld door de betrokken
politie- agenten en viel hij door de mand. Dat resulteerde
tenslotte in een bekeuring voor het niet voeren van de verlich
ting en een proces-verbaal wegens een valse aangifte van
diefstal.
Van onze verslaggever
Middelburg - Deze week gaat er in alle provincies tegelijk
een tentoonstelling van start over de april-meistakingen
in 1943, de meest massale verzetsactie uit de bezettingsge
schiedenis.
Het startsein voor het evenement wordt op donderdag 29 april
gegeven in Hengelo, de plaats waar de stakingen precies vijftig
jaar geleden zijn begonnen. Zoals de stakingen zich toen
razendsnel over het hele land verspreidden, zal nu het startsein
om 16.00 van de ene naar de andere provincie worden doorgege
ven. Omdat dit telefonisch gebeurt, zal de opening in Zeeland
om ongeveer 16.15 uur plaatsvinden. De opening zal worden
verricht door waarnemend commissaris van de koningin L.
Nederhoed-Zijlstra.
De tentoonstellingen beginnen wel allemaal op dezelfde dag,
maar de duur verschilt per provincie. In Zeeland, in het
Stedelijk Museum Vlissingen, duurt de expositie tot 13 juni. In
Brabant is de tentoonstelling tot 31 mei te zien in het Nationaal
Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon. Het museum in
Vlissingen is op weekdagen geopend van 10.00 tot 17.00 en in
het weekeinde van 13.00 tot 17.00 uur.
Van onze verslaggever
Cees Maas
Middelburg - Het veer Kruiningen-Perkpolder gaat de
tweede helft van augustus, waarschijnlijk van de vijf
tiende tot de vijfentwintigste, voor tien dagen helemaal
uit de vaart. Dit, om onverwachts opgedoken haar
scheurtjes in de veerbruggen te repareren. De provincie
probeert nu een pontje te huren om fietsers en voetgan
gers in die periode over te zetten.
Van onze verslaggever
Terneuzen - De kloof leek aanvankelijk onoverbrugbaar. De
stuurgroep Gebiedsgerichte Benadering kwam uit op een
bedrag van zestien miljoen gulden.
len. „Nee, we redden dat makke
lijk tot augustus, maar er moet
iets gebeuren-, want Rijkswater
staat wilde niet dat er nog een
bietencampagne over gaat zo."
Te riskant voor de zware bieten
wagens, die na september weer
volop de ponten zullen gebrui
ken, zei ook Hennekije. Wat is er
dan wel aan de hand? De brug
gen, de beweegbare stukken tus
sen de ponten en de weg, zijn
twee jaar geleden provisorisch
gerepareerd. Een recente contro
le toonde echter weer haar
scheurtjes aan. Dat komt omdat
de bruggen te star zijn, wist
Hennekeij.
De reparatie zal een forse kos
tenpost zijn, hoeveel is nog niet
berekend. Voor de tweede helft
van augustus is gekozen, omdat
dat relatief een rustige periode is
voor deze veerlijn, aldus Vos.
Of het de provincie zal lukken
een kleinere pont te huren om
fietsers en voetgangers over te
zetten valt te betwijfelen. „De
meeste van dat soort huurpont-
jes zijn juist in de zomer druk in
gebruik," aldus Hennekeij.
zich drie maanden gelden al ne
gatief uit over het bestemmings
plan.
GS maken verder melding van
het voornemen om voor het ge
bied in de gemeente Sluis een
streekplanafwijking op te stel
len. Volgens de ZMF zijn de
argumenten om het huidige be
stemmingsplan af te keuren ech
ter zo helder en overtuigend, dat
het onmogelijk is door middel
van zo'n maatregel het recreatie
plan alsnog toe te staan. De
doorslaggevende argumenten
wijzen duidelijk in één richting,
concluderen de natuurbescher
mers: 'Hier geen zomerwonin
gen'.
Gemeentesecretaris C. Rein-
houdt van Sluis zei gistermiddag
desgevraagd nog niet te weten
hoe het college van burgemees
ter en wethouders de afwijzing
van het bestemmingsplan door
GS moeten inschatten. Het be
sluit komt deze ochtend aan de
orde in de wekelijkse vergade
ring van het college.
De bewoners van de te slopen
buurtschappen Boerengat, Koe-
gorsstraat en de Axelse Sassing
vreesden dat het dubbele nodig
zou zijn om iedereen tevreden te
stellen. Zij waren bang met een
fooi te worden afgescheept. In
middels heeft Terneuzen de on
derhandelingen met de bewoners
geopend en leert de praktijk (tot
nu toe) dat er heel goed te leven
valt met de financiële regelin
gen.
De eerste bewoners die zich de
afgelopen weken vrijwillig bij de
gemeente Terneuzen hebben ge
meld, hebben namelijk een goede
prijs ontvangen voor hun sloop
woning. In enkele gevallen zijn
bedragen toegezegd die aanzien
lijk hoger liggen dan de bedra
gen die de bewoners zelf als
reëel achten. Bij één bewoner
bedroeg dat verschil zelfs twin
tig procent.
Zekerheid
Het gaat in deze beginfase voor
namelijk om mensen die zich op
eigen initiatief tot de gemeente
Terneuzen hebben gewend, zo
blijkt uit gesprekken met be
trokken bewoners. Die mensen
wilden zo snel mogelijk zaken
doen met de gemeente omdat ze
al een optie op een ander lapje
grond hebben of om andere re
denen snel zekerheid willen heb
ben over hun toekomst.
Terneuzen heeft die 'gevallen'
met voorrang behandeld. Inmid
dels is al met ruim tien bewoners
in de verschillende buurtschap
pen overeenstemming bereikt. In
totaal moeten zo'n 120 gezinnen
binnen de gemeentegrenzen van
Axel, Sas van Gent en Terneu
zen verkassen.
De vooruitzichten voor deze eer
ste lichting vertrekkers zijn
vooralsnog niet ongunstig. Zij
krijgen ruim anderhalf jaar de
tijd om uit te kijken naar een
andere woning. Tot aan die tijd
zijn ze van hun maandelijkse
hypotheeklasten af omdat hun
woning eigendom van de ge
meente wordt. De bewoners krij
gen het bedrag kort na de over
eenstemming overgemaakt, voor
de eerste lichting is dat al in mei.
De bewoners kunnen in die pe
riode, als ze het geld op de bank
zetten, profiteren van de rente
Daarnaast zijn er nog andere
voordeeltjes. De een mag zijn
pas ingebouwde keuken meene
men naar zijn nieuwe adres, de
ander zijn terras. En ook het
tuingroen mag mee verhuizen.
Demontabele schuurtjes moeten
in de meeste gevallen blijven
staan. Daar wordt bij het bepa
len van het eindbedrag rekening
mee gehouden. De schuurtjes
worden weer doorverkocht aan
sloopbedrijven.
Vergoedingen
Gesprekken met bewoners leren
dat het bedrag dat wordt uitge
keerd, uit een aantal elementen
wordt opgebouwd, waarvan de
economische waarde van het
huis, de aanwezigheid van op
stallen en de oppervlakte van het
perceel de basis vormen. Daar
naast zijn er vergoedingen voor
verhuiskosten en wordt er in
enige mate immaterieel gecom
penseerd voor het noodgedwon
gen vertrek.
Een van de bewoners in buurt
schap de Axelse Sassing, die al
een akkoord heeft bereikt, liet
zich gisteren desgevraagd lovend
uit over de regeling met de ge
meente Terneuzen. „Het valt mij
niet tegen. Zeker als je dat afzet
tegen de vrees die iedereen aan
vankelijk had. Maar het mag ook
wel. We leven nu al heel lang in
onzekerheid. Dat gaat niet in je
koude kleren zitten". Dan is er
ook nog die ene bewoner in
Boerengat die 'zijn achterdeur'
nog niet wil verkopen voor het
eerste aanbod van de gemeente.
Hoe de regeling precies in elkaar
zit, wordt vandaag bekend ge
maakt. Wethouder J. van
Rooijen van de gemeente Ter
neuzen geeft om 11.00 uur tij
dens een persconferentie ope
ning van zaken over de manier
waarop de gemeenten de bewo
ners van de sloopwoningen zul
len tegemoetkomen. Op initiatief
van de buurtschappen is er op
dinsdag 11 mei in café Dallinga
in Sluiskil een bijeenkomst met
de sloopcommissie en de bewo
ners. De bijeenkomst begint om
19.30 uur.
Vari onze verslaggeefster
Breda/Zierikzee - „Vrije busbanen hadden al onze hoogste
prioriteit. Maar met de komst van extra snelbussen voor
studenten wordt de druk om die te realiseren alleen maar
groter".
Dat zegt adjunct-directeur Me-
ijers van de BBA in Breda in een
reactie op het principe-contract
dat onderwijsminister Ritzen
heeft gesloten met de busbedrij
ven. In dat contract wordt voor
zien in een landelijk net van luxe
snelbussen, verdeeld over 36 tra
jecten.
In Zuid-Nederland komen er ze
ven nieuwe lijnen bij. En wel
voor de verbindingen Breda-
Utrecht; Breda-Tilburg-Eindho-
ven; Breda-Rotterdam; Breda-
Vlissingen; Tilburg-Den Bosch-
Nijmegen; Den Bosch-Eindho
ven; Den Bosch-Utrecht.
De plannen hiervoor liggen klaar
op het hoofdkantoor van de Ver
eniging Streekvervoer Neder
land in Utrecht. Althans,de
hoofdlijnen. Over de dienstrege
ling en de vraag welke buson
derneming de exploitatie op zich
gaat nemen, moet 'met onze
dochterbedrijven' nog gesproken
worden, aldus woordvoerder C.
Sleddering van de VSN.
Voor het Vervoersbedrijf Zuid-
West-Nederland, werkzaam in
Zeeland en de Zuidhollandse ei
landen zal het plan van de VSN
weinig consequenties hebben.
„De enige verbindinding die er
in ons gebied bij komt, is de lijn
Vlissingen-Breda", zegt J. Nien-
huis van de ZWN, „als alterna
tief voor de dichtst bijzijnde
spoorverbinding Bergen op
Zoom-Vlissingen".
Ervaring met het fenomeen snel-
busdienst heeft de ZWN al vol
op. „Bij gebrek aan een spoor
verbinding vervoeren wij al veel
studenten, van Schouwen-Dui-
veland en Goes naar Rotterdam.
Wij doen daar een uur over; dat
is sneller dan met de auto. Wij
hebben geen last van files omdat
we gebruik kunnen maken van
busbanen".