DE STEM ENDS STER Perkpolder uit vaart talen worstelen nog steeds met plan sluiting tehuizen Dappere polio-patiënt wint persprijs Betaald parkeren moet overlast terugdringen Goede prijzen voor eerste sloopwoningen Streekvervoer blij met snelbus voor studenten mmm lotseling opgedoken haarscheurtjes in veerbruggen maken reparatie nodig 6Geen zomerwoningen in gebied bij Retranchement' 6Slimme5 Hulstenaar twee maal op de bon Exposities over stakingen in 1943 tegelijk van start STRETCH BROEKBAND MAAS MODES in alle normale maten t/m grote Duitse buikmaten 140 cm omvang. Gentsestraat 5, Sas van Gent Tel. 01158-1447 fax 01158-4146 's maandags gesloten DINSDAG 27 APRIL 1993 DEEL C ■ju onze verslaggever tjs Maas jddelburg - Gaan er in Zeeland ider druk van bezuinigingen nu (el of geen zes bejaardentehuisjes dit? Kunnen een kleine honderd ogbejaarden in hun appartement- blijven of dienen ze op hun ikoude dag nog te verhuizen? Pro- iciale Staten weten het na maan- 5 debatten, stapels papier, be- aarschriften en nota's, nog steeds \T OPEL CORSA |/m '90 Gisteren discussieerde in Middelburg een statencommissie het grootste deel van de dag weg, om daarna de knoop door te hakken dat er 24 mei een volgende commissievergadering komt waarin de knoop wordt doorgehakt, zodat Provinciale Staten in hun zitting van 28 mei definitief de knoop kunnen doorhakken. Of dat werkelijk gebeurt is afwachten. Immers, geen politiek onderwerp heeft de laatste tijd zoveel stof doen op waaien als het besluit van Gedeputeer de Staten de tehuisjes te sluiten. Een storm van protest stak op in Zeeland, een regen van bezwaarschriften volgde. De ene na de andere vergadering, waar tientallen insprekers 'uit het veld' hun zegje mochten doen volgde. Keer op keer stelden de staten in hun commissie Welzijn een besluit uit. Zo ook gisteren. Vanwege het aantal insprekers werd de grote statenzaal gebruikt. Nieuwe' ge luiden klonken slechts sporadisch. Tho- len heeft, evenals Zeeuws-Vlaanderen deed, een alternatief plan ingediend om 'ouderenplaatsen' te schuiven en zo te- huisjes te behouden. De statenleden doken gisteren wat meer m de financiële kant van de zaak. Ze kregen van ambtenaren te horen dat de hele operatie de overheid in het meest ongustige geval negentien miljoen gul den gaat kosten. Dat kan onder meer veroorzaakt worden door allerlei proce dures die worden aangespannen. Het huiswerk voor de statenleden is nu de financiële voors- en tegens naast de maatschappelijke aanvaardbaarheid te plaatsen en dingen af te wegen. Gedeputeerde Dijkwel (welzijn) vond het na afloop toch een zinvolle vergade ring. „Er is toch meer duidelijkheid ontstaan bij statenleden, ze zien nu duidelijker dat andere oplossingen niet haalbaar zijn," aldus Dijkwel. Zeeuws- Vlaanderen heeft dankzij haar eigen alternatieve plan het heft in handen, herhaalde de gedeputeerde. „Biervliet moet nog gemodelleerd worden, het tehuisje Ruschevliet in Schoondijke zal veranderen in een wijk-steunpunt." Voorzitter Roose van de commissie vat te de discussie van gisteren als volgt samen: „Er liggen nog heel wat opties open, ook wat amendering betreft. De zaak is nog lang niet in kannen en kruiken, wij zijn er nog niet uit." Axel, aanvang 19.30 café Cambrinus op de Itadhuis, aanvang 19.00 RES motorcrosscircuit ig gratis. door Ans en Ton Rijkers zaterdag van 13.30 tot in op de staande wip te om 14.30 uur. )t 18.00 uur. ;l" door Emmy David uit 13.30 tot 17.00 uur. >t 15.00 uur. Deelname orthal 't Sportuus, aan- jur. e Axel/Terneuzen. Start t, Smitschorre, aanvang 5, 10 of 15 kilometer), mei van 19.00 tot 20.00 ot 15.00 uur. Deelname )0 uur. Toegang gratis. iAmbtenaar Reins (links) heeft zijn autosleutels ingeleverd bij wethouder Van Rooijen in ruil voor een fiets. Hoewel het slot even tegenwerkte, lukte het hem toch een rondje op het Schoolplein te maken. foto camile schelstraete ten onze verslaggever lemeuzen - Om de parkeer- iverlast voor de bewoners in ie Terneuzense binnenstad zo veel mogelijk te voorko men is gisteren op het Schoolplein betaald parkeren ingevoerd. Bedoeld om het aantal langparkeerders uit te kannen. Het Schoolplein werd namelijk voornamelijk gebruikt door mensen die vanwege hun werk ie auto de hele dag op het plein parkeerden. Voor de omwonen den praktisch een onmogelijk zaak hun auto in de buurt van kun woning neer te zetten. ■We zijn bezig met een omme zwaai voor het parkeren in de binnenstad. Dat op het School plein een parkeerautomaat is geïnstaleerd is niet belangrijk. Waar het om gaat zijn de bewo ners. Met deze maatregelen moet het mogelijk zijn met plezier in de binnenstad te wonen", legde wethouder J. van Rooijen giste ren uit. „Het is de bedoeling dat bezoekers even hun auto parke ren om snel een boodschap te doen". Vergunning Voor de omwonenden van het Schoolplein is het mogelijk een parkeervergunning aan te vra gen. Momenteel hebben zestien mensen zo'n vergunning aange vraagd. C. Smallegange kreeg gisteren van Van Rooijen de eer ste parkeervergunning. Deze kost 35 gulden en is een jaar geldig. Het nieuwe parkeerbeleid is ver woord in de parkeernota 1993. De nadruk ligt op het terugdrin gen van parkeeroverlast in de woongebieden. Om het geraam de tekort van 340 parkeerplaat sen op te vangen wordt gedacht aan uitbreiding van de bestaan de parkeerplaats aan de West- kolkstraat, een nieuw parkeer terrein bij de Axelsedam en een parkeergarage onder een van de nieuwe gebouwen in het plan Steenen Beer. Een vernieuwings project voor een deel van de binnenstad. In de parkeernota is geen reke ning gehouden met de te ver wachten toename van het auto bezit. „Is bewust niet gedaan", aldus Van Rooijen. „Het beleid is er immers op gericht de automo biliteit in de binnenstad terug te dringen. Door middel van stimu- Van onze verslaggever Cees Maas Goes - Rinus Kriekaard, de polio-patiënt uit Yerseke, heeft zaterdagavond in Goes de Zeeuwse persprijs, de Prix d'Orange, gewonnen. Kriekaard, die tijdens de polio- cpidemie in een interview van He journalist Willem van Dam wZC) zijn geloofsgenoten aan klaagde, was genomineerd met Commissaris van de Koningin Van Gelder en GGD-directeur Slenter. De polio-patiënt won echter met grote voorsprong. De Prix d'Orange wordt jaar- Hjks uitgereikt door een aantal Zeeuwse journalisten, van de afdeling Zeeland van de Neder- andse Vereniging van Journa- hsten, aan iemand die in hun ogen de openbaarheid zeer Heeft gediend. Ge tegenhanger van de Prix dOrange is de Prix de Citron. Die ging dit jaar naar de wet houders van Goes vanwege hun starre en weinig openbare hou ding tijdens het smadelijke ont slag van de Goese burgemeester' Seinstra. De wethouders waren niet zelf gekomen om de citroenprijs in ontvangst te nemen, maar had den hun gemeentesecretaris ge stuurd. Andere genomineerden waren hoofd voorlichting Van der Linde van de provincie Zeeland en hoofdofficier van justitie Huijgen. Tussen de 21 stemmen zat één 'proteststem'. De journalist had op zijn stembriefje vermeld dat het niet de taak is van journa listen om prijzen uit te reiken. Rinus Kriekaard met de geschenken, behorende bij de Prix d'Orange. foto jaap wolterbeek De dubbeldekker Prins Willem- Alexander zal gedurende die tijd op de lijn Vlisingen-Breskens worden ingezet, om daar de sei- zoensdrukte te verminderen, maar Rijkswaterstaat moet daarvoor nog wel toestemming geven. De ponten van het veer Kruiningen-Perkpolder zijn na melijk niet gemaakt voor het ruigere veer Vlissingen-Bres- kens. Ze bezitten ook geen boeg schroeven, zodat de scharnie rende bruggen op de veerpleinen niet ten volle kunnen worden benut. Dit deelde gedeputeerde Henne- keij (verkeer) gisteren mee in de Statencommissie. Maar zondag al was het voor de veergebrui- kers duidelijk dat er iets niet deugde aan de opritten naar de ponten. „Geen drie auto's tege lijk Piet, je weet van die haar scheurtjes in de bruggen," meld den de portofoons van de veer- medewerkers luid en duidelijk op het veerplein van Perkpolder. Maar, zo verklaarde directeur Vos van de Provinciale Stoom- bootdienst gisteren, er bestaat geen direct risico voor ongeval leren van het openbaar vervoer en bevorderen van het fietsver- keer". Rondje Om dat laatste te benadrukken leverde Th. Reins, hoofd van de sector Stadsontwikkeling en -Beheer, zijn autosleutels in bij Van Rooijen. Hij kreeg van hem een fiets'sleuteltje. Hoewel het slot even tegenwerkte, lukte het hem toch een rondje op het Schoolplein te maken. „We willen ook bevorderen dat mensen meer met de fiets naar het werk gaan", aldus Reins. „Veel mensen die maar een of twee kilometer van hun werk wonen gaan toch met de auto". Op het Schoolplein mag de auto voortaan maximaal vier uur ge parkeerd worden. Streep door bestemmingsplan Verschepolder Sluis Van onze verslaggever Sluis - De afkeuring door Gedeputeerde Staten (GS) van Zeeland van het ontwerp-bestemmingsplan Verschepolder van de gemeente Sluis betekent volgens de Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF) dat de bouw van zomerwoningen in het gebied nabij Retranchement vrijwel zeker van de baan is. GS vinden dat het plan Versche polder in strijd is met het streek plan, slecht voor natuur- en landschapswaarden, niet past in het provinciale recreatiebeleid en wat de voordelen voor de leefbaarheid van Retranchement betreft slecht onderbouwd is. Het dagelijks provinciebestuur onthield op basis van die argu menten goedkeuring aan het be stemmingsplan. De gemeente Sluis diende het ontwerp voor het plan enige tijd geleden in. Het meest in het oog springende onderdeel van het plan was de bouw van ongeveer tachtig semi- vakantiebungalows in de Ver schepolder. Tevreden De Zeeuwse Milieu Federatie (ZMF) toonde zich gisteren bij zonder tevreden met de beslis sing van GS. De ZMF tekende tegen het bestemmingsplan be roep aan bij het dagelijks pro vinciebestuur. De Provinciale Planologische Commissie sprak I Van onze correspondent Kapellebrug - De fietser J. van de B. uit Hulst dacht een bekeuring te kunnen ontlopen, maar in plaats daarvan werden het er twee. Hij werd door de politie zondagavond betrapt wegens het rijden zonder verlichting. Toen hij in de gaten kreeg dat de politie hem wilde controleren, verdween hij via een boerenerf de duisternis in met achterlating van het rijwiel. Enkele uren later deed hij aangifte van diefstal van zijn fiets. De politie gaf hem te kennen daaraan te twijfelen. Gisteren werd hij nog eens aan de tand gevoeld door de betrokken politie- agenten en viel hij door de mand. Dat resulteerde tenslotte in een bekeuring voor het niet voeren van de verlich ting en een proces-verbaal wegens een valse aangifte van diefstal. Van onze verslaggever Middelburg - Deze week gaat er in alle provincies tegelijk een tentoonstelling van start over de april-meistakingen in 1943, de meest massale verzetsactie uit de bezettingsge schiedenis. Het startsein voor het evenement wordt op donderdag 29 april gegeven in Hengelo, de plaats waar de stakingen precies vijftig jaar geleden zijn begonnen. Zoals de stakingen zich toen razendsnel over het hele land verspreidden, zal nu het startsein om 16.00 van de ene naar de andere provincie worden doorgege ven. Omdat dit telefonisch gebeurt, zal de opening in Zeeland om ongeveer 16.15 uur plaatsvinden. De opening zal worden verricht door waarnemend commissaris van de koningin L. Nederhoed-Zijlstra. De tentoonstellingen beginnen wel allemaal op dezelfde dag, maar de duur verschilt per provincie. In Zeeland, in het Stedelijk Museum Vlissingen, duurt de expositie tot 13 juni. In Brabant is de tentoonstelling tot 31 mei te zien in het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon. Het museum in Vlissingen is op weekdagen geopend van 10.00 tot 17.00 en in het weekeinde van 13.00 tot 17.00 uur. Van onze verslaggever Cees Maas Middelburg - Het veer Kruiningen-Perkpolder gaat de tweede helft van augustus, waarschijnlijk van de vijf tiende tot de vijfentwintigste, voor tien dagen helemaal uit de vaart. Dit, om onverwachts opgedoken haar scheurtjes in de veerbruggen te repareren. De provincie probeert nu een pontje te huren om fietsers en voetgan gers in die periode over te zetten. Van onze verslaggever Terneuzen - De kloof leek aanvankelijk onoverbrugbaar. De stuurgroep Gebiedsgerichte Benadering kwam uit op een bedrag van zestien miljoen gulden. len. „Nee, we redden dat makke lijk tot augustus, maar er moet iets gebeuren-, want Rijkswater staat wilde niet dat er nog een bietencampagne over gaat zo." Te riskant voor de zware bieten wagens, die na september weer volop de ponten zullen gebrui ken, zei ook Hennekije. Wat is er dan wel aan de hand? De brug gen, de beweegbare stukken tus sen de ponten en de weg, zijn twee jaar geleden provisorisch gerepareerd. Een recente contro le toonde echter weer haar scheurtjes aan. Dat komt omdat de bruggen te star zijn, wist Hennekeij. De reparatie zal een forse kos tenpost zijn, hoeveel is nog niet berekend. Voor de tweede helft van augustus is gekozen, omdat dat relatief een rustige periode is voor deze veerlijn, aldus Vos. Of het de provincie zal lukken een kleinere pont te huren om fietsers en voetgangers over te zetten valt te betwijfelen. „De meeste van dat soort huurpont- jes zijn juist in de zomer druk in gebruik," aldus Hennekeij. zich drie maanden gelden al ne gatief uit over het bestemmings plan. GS maken verder melding van het voornemen om voor het ge bied in de gemeente Sluis een streekplanafwijking op te stel len. Volgens de ZMF zijn de argumenten om het huidige be stemmingsplan af te keuren ech ter zo helder en overtuigend, dat het onmogelijk is door middel van zo'n maatregel het recreatie plan alsnog toe te staan. De doorslaggevende argumenten wijzen duidelijk in één richting, concluderen de natuurbescher mers: 'Hier geen zomerwonin gen'. Gemeentesecretaris C. Rein- houdt van Sluis zei gistermiddag desgevraagd nog niet te weten hoe het college van burgemees ter en wethouders de afwijzing van het bestemmingsplan door GS moeten inschatten. Het be sluit komt deze ochtend aan de orde in de wekelijkse vergade ring van het college. De bewoners van de te slopen buurtschappen Boerengat, Koe- gorsstraat en de Axelse Sassing vreesden dat het dubbele nodig zou zijn om iedereen tevreden te stellen. Zij waren bang met een fooi te worden afgescheept. In middels heeft Terneuzen de on derhandelingen met de bewoners geopend en leert de praktijk (tot nu toe) dat er heel goed te leven valt met de financiële regelin gen. De eerste bewoners die zich de afgelopen weken vrijwillig bij de gemeente Terneuzen hebben ge meld, hebben namelijk een goede prijs ontvangen voor hun sloop woning. In enkele gevallen zijn bedragen toegezegd die aanzien lijk hoger liggen dan de bedra gen die de bewoners zelf als reëel achten. Bij één bewoner bedroeg dat verschil zelfs twin tig procent. Zekerheid Het gaat in deze beginfase voor namelijk om mensen die zich op eigen initiatief tot de gemeente Terneuzen hebben gewend, zo blijkt uit gesprekken met be trokken bewoners. Die mensen wilden zo snel mogelijk zaken doen met de gemeente omdat ze al een optie op een ander lapje grond hebben of om andere re denen snel zekerheid willen heb ben over hun toekomst. Terneuzen heeft die 'gevallen' met voorrang behandeld. Inmid dels is al met ruim tien bewoners in de verschillende buurtschap pen overeenstemming bereikt. In totaal moeten zo'n 120 gezinnen binnen de gemeentegrenzen van Axel, Sas van Gent en Terneu zen verkassen. De vooruitzichten voor deze eer ste lichting vertrekkers zijn vooralsnog niet ongunstig. Zij krijgen ruim anderhalf jaar de tijd om uit te kijken naar een andere woning. Tot aan die tijd zijn ze van hun maandelijkse hypotheeklasten af omdat hun woning eigendom van de ge meente wordt. De bewoners krij gen het bedrag kort na de over eenstemming overgemaakt, voor de eerste lichting is dat al in mei. De bewoners kunnen in die pe riode, als ze het geld op de bank zetten, profiteren van de rente Daarnaast zijn er nog andere voordeeltjes. De een mag zijn pas ingebouwde keuken meene men naar zijn nieuwe adres, de ander zijn terras. En ook het tuingroen mag mee verhuizen. Demontabele schuurtjes moeten in de meeste gevallen blijven staan. Daar wordt bij het bepa len van het eindbedrag rekening mee gehouden. De schuurtjes worden weer doorverkocht aan sloopbedrijven. Vergoedingen Gesprekken met bewoners leren dat het bedrag dat wordt uitge keerd, uit een aantal elementen wordt opgebouwd, waarvan de economische waarde van het huis, de aanwezigheid van op stallen en de oppervlakte van het perceel de basis vormen. Daar naast zijn er vergoedingen voor verhuiskosten en wordt er in enige mate immaterieel gecom penseerd voor het noodgedwon gen vertrek. Een van de bewoners in buurt schap de Axelse Sassing, die al een akkoord heeft bereikt, liet zich gisteren desgevraagd lovend uit over de regeling met de ge meente Terneuzen. „Het valt mij niet tegen. Zeker als je dat afzet tegen de vrees die iedereen aan vankelijk had. Maar het mag ook wel. We leven nu al heel lang in onzekerheid. Dat gaat niet in je koude kleren zitten". Dan is er ook nog die ene bewoner in Boerengat die 'zijn achterdeur' nog niet wil verkopen voor het eerste aanbod van de gemeente. Hoe de regeling precies in elkaar zit, wordt vandaag bekend ge maakt. Wethouder J. van Rooijen van de gemeente Ter neuzen geeft om 11.00 uur tij dens een persconferentie ope ning van zaken over de manier waarop de gemeenten de bewo ners van de sloopwoningen zul len tegemoetkomen. Op initiatief van de buurtschappen is er op dinsdag 11 mei in café Dallinga in Sluiskil een bijeenkomst met de sloopcommissie en de bewo ners. De bijeenkomst begint om 19.30 uur. Vari onze verslaggeefster Breda/Zierikzee - „Vrije busbanen hadden al onze hoogste prioriteit. Maar met de komst van extra snelbussen voor studenten wordt de druk om die te realiseren alleen maar groter". Dat zegt adjunct-directeur Me- ijers van de BBA in Breda in een reactie op het principe-contract dat onderwijsminister Ritzen heeft gesloten met de busbedrij ven. In dat contract wordt voor zien in een landelijk net van luxe snelbussen, verdeeld over 36 tra jecten. In Zuid-Nederland komen er ze ven nieuwe lijnen bij. En wel voor de verbindingen Breda- Utrecht; Breda-Tilburg-Eindho- ven; Breda-Rotterdam; Breda- Vlissingen; Tilburg-Den Bosch- Nijmegen; Den Bosch-Eindho ven; Den Bosch-Utrecht. De plannen hiervoor liggen klaar op het hoofdkantoor van de Ver eniging Streekvervoer Neder land in Utrecht. Althans,de hoofdlijnen. Over de dienstrege ling en de vraag welke buson derneming de exploitatie op zich gaat nemen, moet 'met onze dochterbedrijven' nog gesproken worden, aldus woordvoerder C. Sleddering van de VSN. Voor het Vervoersbedrijf Zuid- West-Nederland, werkzaam in Zeeland en de Zuidhollandse ei landen zal het plan van de VSN weinig consequenties hebben. „De enige verbindinding die er in ons gebied bij komt, is de lijn Vlissingen-Breda", zegt J. Nien- huis van de ZWN, „als alterna tief voor de dichtst bijzijnde spoorverbinding Bergen op Zoom-Vlissingen". Ervaring met het fenomeen snel- busdienst heeft de ZWN al vol op. „Bij gebrek aan een spoor verbinding vervoeren wij al veel studenten, van Schouwen-Dui- veland en Goes naar Rotterdam. Wij doen daar een uur over; dat is sneller dan met de auto. Wij hebben geen last van files omdat we gebruik kunnen maken van busbanen".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 11