Geweld klap voor toerisme EEN IE FIETS ET JE [LEREN. cl- rHEM ESCHERMING LEGENHEID i m Investeren in wijn, een anti-crisisprodukt Egypte huurt reclamebureaus in om veiligheid te benadrukken Het aangeklede hoofd MODE visie wijzer Bonen in de lente T-shirts zijn vooral mooi irticulieren ))MA :n? Kom je er zelf hulplijn van Stichting 5 maandag t/m vrijdag m 19.00 tot 22.30 uur. CONSUMENT A6 MEDISCHE RUBRIEK om te zoenen Bankje, jubileum, receptie, B. verloving, overwinning, in, Abraham, openbare mar door, mag best eens in wel op de pagina Moeilijk is dat niet en duur 3 zijn. Prijs per regel of i. 2.40", één grote regel I 2,89 resp. 3,04". ■tsen van een foto of Een formaat van 35 x 45 i 15.96 resp. 16,76* (tarieven op aanvraag. Bij [betaling wordt 4,50 Ikend Foto's worden niet el 076-236442 of geef uw br plaatsing af bij één van J. Schriftelijke opgaven Ind geaccepteerd indien Takend zijn, ook indien uw 3 bijgevoegd is. Jis het recht voor teksten pan redenen te weigeren, er klachten bereiken over Jpkst behoudt de uitgever moor om de naam van de Ter bekend te geven lieven gelden op zaterdag nigingsnieuws 12 kolom op donderdag |r de liefste fet je 50ste ver- Jonja en Marcel Mei voor informatie 076-236911 llDEN IS DE KRANT NERCENS ut DE STEM MAANDAG 26 APRIL 1993 rj0or onze correspondent jjlillto Voordouw Parijs - Investeren in plezier, jat is wat Serge Tchekov voorstelt aan degenen, die belangstelling hebben voor ajn uitvinding, 'Patrimoine- jjn', Wijnerfgoed. Wie van- g een bedrag tussen de i0 en 15.000 gulden inves- leert, krijgt gedurende tien jaar, ieder jaar tussen de 36 en 42 flessen wijn. Na afloop van die tien jaar wordt het geïnvesteerde bedrag inte graal terug gestort. Tchekov, die diverse films maak te over wijngoederen voor de franse televisie, kende de be langrijkste klacht van veel wijn beren van prestigieuze cha- teaux, het gebrek aan cash-flow. Het maken van wijn is een lang durig proces. Het opslaan van de nectar in al dan niet houten vaten is een kostbaar proces, zowel in tijd als in geld. „En hier maken we iedereen ge lukkig," aldus de bedenker. „Want de wijnboer krijgt de be schikking over baar geld, waar mee hij in zijn bedrijf kan inves teren. De investeerder op zijn beurt heeft jaarlijks recht op wijn uit de allerbeste wijngoe- den van Frankrijk. Een en ander is belastingvrij. Na afloop van de investeringsperiode, krijgt hij zijn geld terug. Wat wil je nog meer?" Bedenker Serge Tchekov noemt Patrimoine Vin een 'anti-crisis produkt' en gaat er prat op dat de liefhebber van goede wijn, via de keuze uit diverse huizen uit alle wijnstreken van Frankrijk, zijn eigen wijnkelder kan sa menstellen. „Omstreeks dertig flessen per jaar is niet te veel. Iemand met een flat kan die paar dozen best ergens opslaan. Tegelijkertijd is het voor onze klanten een moge lijkheid om via het mengpakket (champagne, cognac en wijn uit diverse streken) kennis kan ma ken met de diverse huizen. Met andere woorden: het is een goede manier om zijn smaak te bepa len." Het moet gezegd: het zijn niet de eerste de beste huizen die deel nemen aan het Wijnerfgoed. Voor de allerbeste Rhönedalwij- nen zorgt Marcel Guigal, de Cö- tes de Provence zijn van Chateau de la Mascaronne, eigendom van Bourgondiër Claude Jaboulet- Vercherre, de Margaux-wijn is chateau Labégorce, de directe buurman van het legendarische Chateau Margaux, de gebroeders Aubert doen aan het programma mee met hun Saint-Emilionwijn La Couspaude. Vanuit de Elzas zijn er de wijnen van Domaines Schlumberger, er is de Gaillac- wijn van Labastidie, de rode Bourgondische wijnen van Do- maine Comte Senard, terwijl de witte afkomstig is van Olivier Leflaive. Wie cognac in zijn con tract wil krijgt de produkten van A. de Fussigny en de champagne is van het huis Ruinart. Geen enkele kwalitatief hoog staand Frans wijngebied is ver geten. „Maar dat was ook de opzet. We begonnen bescheiden, om te zien of het zou aanslaan. Toen het begon te lopen - want je kan er wel van overtuigd zijn dat het gaat, maar dat moet je natuurlijk wel in de praktijk bewijzen - konden we contact opnemen met de huizen, met wie we graag wilden samenwerken. En die reageerden stuk voor stuk enthousiast. Maar we wilden van de meesten ook dat ze met iets speciaals zouden komen. Een cu- vée bij voorbeeld die elders niet in de handel komt. Zo heeft Alain Royer van cognac-huis A. de Fussigny een wijn uit 1937 gereserveerd voor de deelnemers aan Patrimoine-Vin die een pak ket kiezen met cognac," aldus Serge Tchekov, die zeker weet dat het idee ook in het buiten land gaat lopen. „Onze eerste Belgische klanten hebben we al." Om 'Patrimoine-Vin' ook moge lijk te maken voor de Neder landse markt wil Tchekov eerst contact hebben met een wijnim porteur, die de zaak in ons land vlot wil trekken. „Maar dat kan snel zijn beklonken." Door John Roberts Londen - In de hele wereld wordt de toeristen-indus trie, een belangrijke in komstenbron voor veel ontwikkelingslanden, be dreigd door gewapende aanslagen. Zowel Egypte als Jordanië worden gezien als risicolanden, terwijl een toerist ook in de Vere nigde Staten niet veilig blijkt te zijn. In Egypte zijn diverse aanslagen gepleegd op westerse toeristen. Het land zegt al 2 miljard dollar aan inkomsten te hebben verlo ren. Dat betekent een harde klap voor haar economie. In Jordanië heeft een geplande aanslag op toeristen de Ameri kaanse regering een waarschu wing laten uitvaardigen. Haar burgers zijn geadviseerd het land te mijden. De Verenigde Staten kampen trouwens ook zelf met een verslechterd imago, sinds in enkele van haar grootste steden een aantal moorden op en verkrachtingen van toeristen plaatsvonden. Doordat het toerisme zo'n be langrijke rol speelt in sommige economieën -in Egypte levert het meer dan eenderde van de buitenlandse valuta op - doen de overheden hard hun best de dreiging tegen te gaan. Volgens de Egyptische toeristen industrie is het aantal bezoekers aan dit land de afgelopen zes maanden met tweederde afgeno men. Dat was het gevolg van aanslagen op luxe boten die de Nijl afvaren tussen Aswan en Cairo, de busparkeerplaats bij het Egyptisch museum in Cairo en zelfs een grafkamer in een van de pyramides van Gizeh. Maatregelen De Egyptische regering heeft op verschillende manieren gerea geerd. De veiligheidsmaatrege len rond belangrijke toeristische trekpleisters zijn verscherpt. In de dichtbevolkte buitenwijken is de strijd opgevoerd tegen de is lamitische fundamentalisten, die achter de aanslagen zouden zit ten. Twee van 's werelds grootste reclamebureaus, Burson-Mar- steller en Saatchi Saatchi, zijn ingehuurd om de wereld te ver tellen dat Egypte weer veilig is voor gewone toeristen. Egypti sche regeringsbronnen bena drukken dat het einde van de problemen in zicht is. „De terro risten zijn op sterven na dood," zegt een Egyptische diplomaat. „Maar ze doen nog wel hun best de aandacht van de media te krijgen." De aanvallen op de toeristen werden uitgevoerd door militan te fundamentalisten, de 'Jamaat al-Islamiyah', wat niet meer be tekent dan Islamitische Groep. Westerse inlichtingenbronnen denken dat het hier meer om een bepaalde trend gaat dan om een organisatie, omdat er geen enke le aanwijzing van een centrale structuur is gevonden. Dreiging Over het geweld in Egypte is al veel geschreven, maar zelfs de dreiging van geweld kan aan zienlijke gevolgen hebben. Dat bleek in Jordanië, waar op 2 februari twee gewapende man nen werden gearresteerd door de veiligheidspolitie, toen zij de grens met Syrië overstaken. De twee zouden volgens Jordaanse functionarissen hebben toegege ven dat zij een aanslag wilden plegen op een toeristenbus in Petra, een van Jordanië's groot ste toeristische attracties. Zoals gewoonlijk werd de infor matie over de arrestatie doorge geven aan inlichtingendiensten in het buitenland. Enkele weken later ontdekten de Jordaanse au toriteiten dat het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Za ken een waarschuwing had rondgestuurd voor Amerikaanse reizigers. Er zou een 'verhoogde dreiging van terrorisme' in Jor danië zijn, waarbij vooral bus reizigers veel risico liepen. De waarschuwing veroorzaakte aanzienlijk ongenoegen in de Jordaanse hoofdstad Amman, die vaak als vertrekpunt dient voor pelgrimstochten van wes terse christenen, die zich per bus naar Jeruzalem begeven. „Er is zo'n waarschuwing uitge gaan," aldus een Jordaanse di plomaat. „Maar de VS-regering heeft haar weer ingetrokken". De Jordaniërs blijven echter boos over het incident. Een an dere diplomaat zegt: „Door de waarschuwing is Jordanië niet opgenomen in de programma's van de meeste reisbureaus in Europa en het kost een paar maanden om dat terug te draaien." Uiteraard levert dat een verlies op voor de Jordaanse toeristenindustrie. W aarschuwingen Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken aarzelt sinds enkele jaren niet lang om dergelijke waarschuwingen te doen. In december 1988, twee weken voordat het Pan Am- vliegtuig boven Lockerbie werd opgeblazen, had het nagelaten een waarschuwing bekend te maken dat een Amerikaans vliegtuig het doelwit kon zijn van een terroristische aanslag. Vandaar dat de Amerikanen nu geen risico meer nemen, al gaat dat ten koste van de toeristenin dustrie van andere landen en kan er een fikse diplomatieke rel ontstaan. De Verenigde Staten zelf zijn echter ook niet vrij van geweld tegen toeristen. Onlangs werden in Miami een Duitse en in New Orleans een Engelse toerist ver moord. Alhoewel die moorden in de Europese pers breed werden uitgemeten, worden de toeristen in het algemeen niet gewaar schuwd voor het geweld in de Verenigde Staten. Margaret Reece, de verloofde van het Brit se slachtoffer Adrian Strasser, zei na haar terugkeer in Edin burgh: „Niemand heeft iets te gen ons gezegd. Geen enkele reisgids meldde dat New Orleans een gevaarlijke stad kon zijn." De ironie is dat het paar oor spronkelijk gepland had om naar Egypte op vakantie te gaan. Ze zagen daar vanaf na berichten over de van aanslagen funda mentalisten op toeristen. (IPS) Egypte doet er momenteel veel aan om weer toeristen te trekken. De veiligheidsmaatregelen rond belangrijke trekpleisters zijn verscherpt en reclamebureaus moeten het imago in het buitenland oppoetsen. foto jos lammers Een van de aardigste voetbalanekdotes var de te vroeg overleden stukjesschrijver, dichter en voetballiefhebber Nico Scheep maker gaat als volgt. Blauw- Wit tegen ADO. vlak na de oorlog. Voorzet voor het doel van Blauw-Wit. Bertus den Harder, spits van ADO zet er zijn zeer kale hoofd onder en mist voor praktisch open doel. Stem uit het Haagse publiek: „Krijten Bertus, krète!" Kaal zijn, zo blijkt maar weer, is méér dan geen haren op je hoofd. Het kale hoofd is nogal eens het doelwit van scheld woorden (kale, biljartbal, Ko- jak, badmuts), grappen en grol len. en van diepzinnige bespie gelingen. Zo zou flink wat ha ren op je hoofd een teken zijn van jeugd, kracht, vrouwelijke aantrekkingskracht en manne lijke potentie, Samson kon daar van meepra ten. Nadat hij Filistijn op Filis- lijn had verslagen beroofde zijn verraderlijke geliefde Delilah hem van zijn zeven vlechten. ..En terwijl zij hem dit aandeed verdwenen zijn krachten", meldt Richteren 16. En Sig- mund Freud schreef in zijn boek 'Traumdeutung' dat een man die droomt van haaruitval bang is om zijn mannelijke kracht te verliezen. Met zijn haren verliest hij ook zijn stre ken. Dit wordt weer weerspro ken door de filosoof Aristote- 'es: „Mannen die een sterke geslachtsdrift hebben worden zéker kaal." Kort en goed, hoe dan ook, haren zijn bij mensen vooral een symbool, al weet niemand precies uit te leggen waarvan. Net als zijn biologische colle ga's, de zoogdieren, heeft de mens over zijn hele lichaam haren en haarfollikels. In de baarmoeder is de aanleg van de haarfollikels, de putjes in de huid die haar kunnen fabrice ren, al aan het eind van de zevende maand voltooid. De foet is dan geheel overdekt met nesthaar, dat gewoonlijk al weer verdwenen is als het kind ter wereld komt. Uit die haarfollikels groeien na de geboorte alleen op bepaalde plekken zichtbare en stevige 'terminale' haren, eerst uit wimpers en wenkbrauwen, dan op het hoofd en later, tijdens de puberteit, op de typische plekken van man en vrouw. Dat laatste gebeurt onder in vloed van het mannelijke gel- achtshormoon testosteron. Ook bij vrouwen, want vrouwen produceren in hun bijnier ook een beetje van dat mannelijke hormoon. Mannen met hun méér aan testosteron, krijgen naast oksel- en schaamhaar ook een sterke re zichtbare beharing op borst, armen en benen, en bovendien ook nog een snor en baard. Maar dezelfde overmaat aan testosteron remt bij de man wel de groei van het haar op het hoofd. Aristoteles zat er dus niet erg veel naast: kaal zijn en mannelijkheid zijn twee kanten van eenzelfde medaille. Op ons hoofd staan, bij een intacte haardos, zo'n 100.000 tot 200.000 haren. Al die haren maken een cyclus mee van op komst en uitval. Een haar Kaal zijn, zo blijkt maar weer, is méér dan geen haren op je hoofd. foto 0e stem dick de boer groeit gemiddeld zo'n drie jaar, verkeert dan drie maanden in rust en valt dan uit. Dat komt bij een volle haardos neer op 50 tot 100 uitgevallen haren per dag. Die worden, als het goed gaat, allemaal weer vervangen, want voordat een haar uitvalt is de haarfollikel alweer bezig aan de produktie van een nieuw. Let wel, als alles goed gaat. Bij man en vrouw kunnen ha ren snel afbreken of kan die aanwas gestoord raken, beiden met kaalheid als gevolg. Dat kan onder invloed van stress, van medicijnen - zoals midde len die het bloed verdunnen, cytostatica, grote hoeveelheden vitamine A - het gebruik van agressieve haarmiddelen, ouderdom of door infectie van de hoofdhuid. Maar bij mannen vooral kan er ook een vroegtij dige kaalheid ontstaan, de zo geheten 'alopecia androgeneti- ca' ofwel 'mannelijke kaalheid'. De oorzaak is het mannelijke geslachtshormoon testosteron dat remmend werkt op het haar van het hoofd. Iedere man rea geert al naar gelang zijn erfelij ke aanleg verschillend op dit hormoon: een kwart van de zwarte mannen en de helft van de witte mannen wordt uitein delijk mannelijk kaal. Al voor het 40-ste levensjaar gaat de haargrens aan de slapen wij ken, de haren worden dunner, oude haren worden niet meer vervangen door nieuwe, op de kruin verschijnt een zich als maar uitbreidende glimmende vijver. Ook bij vrouwen komt deze mannelijke kaalheid voor al worden ze er slechts bij uit zondering echt kaal van. Wat daartegen te doen? In 1985 verklaarde de gezagheb bende FDA, de Amerikaanse geneesmiddeleninspectie, nog plechtig dat tegen mannelijke kaalheid niets helpt: „We heb ben geen enkel middel kunnen vinden dat de haargroei echt bevordert." De FDA had dat nog niet gezegd of er verscheen een 'veelbelovend' haargroei middel op de markt. Toen de firma Upjohn een nieuw mid del tegen hoge bloeddruk uit testte viel het op dat de proef personen last kregen van over matige haargroei. Aha, dacht Upjohn, waarom zouden we dit spul niet kunnen gebruiken als haargroeimiddel. De firma maakte van dat middel minoxi dil een lotion en testte dat een jaar lang uit op 1833 kale hoof den. Recept: twee keer daags wrij ven op de kale plek. En zie. De eerste resultaten waren uiterst gunstig, bij liefst een derde van de proefpersonen verscheen een „cosmetisch aantrekkelijke en zichtbare haargroei." Een paar jaar later kwam het spul op de markt onder de naam Regaine, een peperduur mid del, want de verzekering dekt de maandelijkse schade van 700 gulden niet, en als je ermee stopt dan komen de kale plek ken gelijk weer terug. Eureka'? In 1990 verscheen in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde een artikel onder de snedige titel „Geen koop voor kale mensen". Twee Bos sche huidartsen, A, de Groot en J. Nater, deden in dat artikel verslag van een onderzoek dat ene Rushton bij een aantal ka lende proefpersonen had ver richt. De ene helft moest zijn kalende hoofd inmasseren met minoxidil en de andere helft door Jan Paalman (niemand wist wélke andere helft, de dokter niet. maar de proefpersoon ook niet) met een neplotion. En inderdaad. Minoxidil hielp. Maar tot stomme verbazing van iedereen bleek de neplotion ook te helpen! Hoe kan dat nou? Er zijn aanwijzingen dat het kalen een op en neer gaand proces is. Naar zo'n middel grijp je voor-, al als de haaruitval het hevigst is. Als nadien de haardos weer wat aanwast dan kom je al gauw op het idee dat dit aan het middel te danken is. en niet aan het natuurlijk herstel. Of er kan sprake zijn van een telfout. En die bekende foto's - vóór en na de behandeling - die liegen, aldus huidarts J. van Everdin- gen, altijd. Meestal is dat een foto van het beste resultaat en „er is nog altijd de kam die een schijnbaar opmerkelijk verschil kan bewerkstelligen." Nee, te gen een mannelijk kaal hoofd is nog steeds geen medisch kruid gewassen. Zo'n hoofd is, zoals Gerard Reve ooit treiterig op merkte, nog steeds „een bezit voor het leven." Door Marijke Prins Flageolets, licht groen van kleur, zijn naaste familieleden van witte en bruine bonen, maar zij zijn wat verfijnder van smaak. Ze laten zich goed combineren met prei en wortelen, eveneens groenten met een zachte smaak. Onderstaand recept is een stevige ovenschotel, maar hij is niet te zwaar voor een (gure) lentedag. Voor drie a vier personen Voorbereidingstijd: 2 uur Kooktijd: 3 uur eerst: 250 gram droge flageolets 1 theelepel gedroogde tijm of 1 takje verse tijm 1 laurierblad 1 wortel 1 groentebouillonblokje enkele takjes verse basilicum of peterselie 1 teen knoflook 1 stengel bleekselderij of 3 takjes selderij later: 1 middelgrote ui 2 tenen knoflook 1 plak katenspek van 100 gram 300 gram verse saucijzen 750 gram prei 500 gram wortelen 1 potje crème fraiche 3 eetlepels olie zwarte peper naar smaak Laat de flageolets enkele uren weken in twee liter water. Zet de flageolets op met: een groentebouillonbiokje, tijm, laurier, 1 wortel, 1 teen knoflook en selderij. Laat de bonen snel aan de kook komen, draai het vuur dan laag en laat ze 1 Vt uur rustig gaar pruttelen. Ze mogen niet hard koken, want anders gaan ze kapot. Verwarm de oven voor op 150 graden. Snij de ui in dunne ringen en de twee tenen knoflook in kleine stukjes. Verhit in een pan met dikke bodem drie eetlepels olie en bak de saucijzen rondom bruin in het vet. Voeg dan de uiringen en de knoflookstukjes toe. Zet het vuur uit wanneer de ui glazig is geworden. Maak de wortel en de prei schoon en snij de groente in grote stukken (vijf centimeter lengte). Kook deze vijf minuten in een 'beetje water. Roer vervolgens de crème fraiche door de bonen en meng zwarte peper naar smaak erdoor. Dan worden de beetgaar gekookte wortelen en prei, alsmede de worst en uiringen losjes door de bonen geroerd. Snij de plak katenspek in kleine stukjes en roer ook die door de schotel. Laat de bonenschotel ruim ander- half uur rustig garen in de matig verwarmde oven. Door Jetty Ferwerda Gek genoeg zijn de basics in de huidige mode van oor sprong werkkleren van de la gere sociale klasse: de arbei der. Het kan raar lopen in de mode. Aan de ene kant imite ren minder bedeelden het kleedgedrag van de rijken, aan de andere kant lappen rijken de etiquette aan hun laars en laten ze zich inspireren door werk- en straatkleding. Zo ging het met de jeans, de over all en het T-shirt. Het T-shirt is eigenlijk onder goed, dat onder de overall werd gedragen tijdens het werk. Dit ondergoed werd niet alleen door de arbeider gedra gen, ook de soldaat en de matroos droegen een T-shirt onder hun bovenkleding. Het witte T-shirt met blauwe bies is nog steeds onderdeel van het werktenue van onze Ne derlandse Marine. Pas in de twintigste eeuw werd het T-shirt onderdeel van de dagelijkse vrijetijds- kleding. Eerst van jongeren, die op het idee werden ge bracht door filmsterren als Marlon Brando en James Dean. Later waagden ook ouderen zich aan het katoenen kledingstuk. Het T-shirt groeide zelfs uit tot een desig ners-stuk, compleet met labels en opzichtige namen. Kappa en Calvin Klein zijn de meest bekende voorbeelden. In de jaren zeventig was het T-shirt wat nu het billboard is: een plek waar reclame en protesten aan de buitenwereld kenbaar werden gemaakt. Heineken vulde het voorpand met een grote kroonkurk, vre desbewegingen plaatsten er hun V-teken. Katherine Ham- nett verscheen zelfs tijdens TEKENING BIRGIT TIJDINK een ontmoeting met de Britse premier Thatcher in een van haar shirts met de tekst '59 percent says no to Pershing'. Het was in de tijd van de ontwapeningsgesprekken. Hamnett leverde in die perio de (begin jaren tachtig) elke maand via T-shirts commen taar op de actualiteit. Wie ze allemaal nog heeft, bezit een zeldzame kroniek van die tijd. Ondertussen had ook de sport- kleding zijn invloed op het T-shirt. Naast het gewone mo del, met boord en korte mou wen, deden het polo-shirt, de sweater en het shirt met capu chon hun intrede. Het enige dat ze gemeen hadden met het voermalige werkmansonder goed was de T-vorm. Maar in de volksmond zijn het toch T-shirts. De modellen van nu zijn voor al mooi om te zien. Ze zijn gestreept in zwart-wit of rood-wit, hebben een sportie ve capuchon of opvallende uitsnijdingen. Omdat de druk technieken op stof zo verbe terd zijn, is de kwaliteit .van de print perfect. Kleuren blij ven mooi en fotoprints komen haarscherp over. Hermès, een modebedrijf dat de kunst van het textieldrukken meester is, heeft dit seizoen suède T- shirts in de collectie bedrukt met indianenprints. HOM ge bruikt pin-ups, terwijl Kookai krantetitels ter versiering ge bruikt. Hoe kleurig en mooi de nieu we generatie T-shirts ook is, de witte klassieker blijft favo riet. Hij stijgt als het ware boven elke mode uit. Hij is goedkoop en bovendien uni verseel. Je kunt hem overal dragen en kopen, van Hohg Kong tot Rejkjavik.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7