weekend anderen E4 De SS ROTTERDAM, de 'grand old lady' van de wereldzee, is het vlaggeschip van de Holland Amerika Lijn. De afgelopen honderd dagen heeft dit staaltje Hollands vakmanschap met ruim 600 welgestelde passagiers een wereldreis gemaakt van 60.000 kilometer. Hans Bos maakte aan boord van deze 'maritieme droom' tussen Lissabon en New York het slotstuk van de tocht mee. De charme van een varend 'tehuis voor rijpere rijken'. H AL - vlaggeschip SS Rotterdam gaat voor de laatste keer wereld rond 'Néé verkopen is er niet bij. We willen het iedereen naar de zin maken' 393 .650' .650' 57 '32-3-66738 43 d-Essen-Antwerpen de stem zaterdag 24 april 1993 Varen voor rijpere rijken et de Stichting Thuiszorg feeuwsch-Vlaanderen. Met fie en afstemming tussen mogelijke thuiszorgvoor- Ig te verlenen. MAI inzetten om deze nieuwe verkte uren gemiddeld ling vindt voorlopig als werkgebied Axel met rvanging wegens zwan- jd kan worden aangebo- anaalzone. MA/ I van pre- en postnatale 3AO Kruiswerk. jnctie A), tel. 01150- 'P de enveloppe, richten Door Hans Bos Mam»'. V»"'. f >è.«tl»iUH Uil IIIIU. »lili .«I* MI.W 'I '*r r W t *»f fltj IHUiijiiiUUIiilHtHiiiiitUi ii'ilii HiilM» De SS Rotterdam: de 'grand old lady of the seas'. You wanna dance?', sist Annie Grossbart (73) uit Deerfield Beach, Florida een paar keer per avond tegen alles wat een broek aan heeft (en kan lopen). Wie die de uitnodiging aanneemt, krijgt na afloop een kus op de wang en een visitekaartje. 'Kissin Annie, bellen na het middaguur', staat erop. Kissin Annie is een van de meest 'gevreesde' gasten aan boord van de SS Rotterdam, het sfeervolle vlaggeschip van de Holland Ameri ka Lijn (HAL) en het vijfde schip moeten tegen een kleine vergoeding en gratis kost en inwoning de vele eenzame vrouwen aan boord gezel schap houden. Annie zal haar toekomstige we reldreizen zo goed als zeker aan boord van een ander HAL-schip moeten maken. De elegante SS Rotterdam, in 1959 gebouwd in Rotterdam, heeft vermoedelijk haar laatste wereldreis gemaakt. Met ingang van volgend jaar wordt de fakkel overgenomen door de nieuwe MS Statendam, de jongste aanwinst van de HAL, die sinds enkele jaren (in Israëlische handen) in het Amerikaanse Seattle zetelt. in successie met deze naam. Annie, sinds anderhalf jaar weduwe van iemand die zijn kapitaal heeft ver gaard met 'autostoelhoezen', is be zig aan haar zevende wereldreis en heeft nog geld voor acht nieuwe, zo meldt ze ongevraagd. Annie heeft 98 baljurken bij zich, voor elke avond één. Geschrokken van zo veel bagage heeft de HAL haar bij aankomst een grotere hut toegewezen. Annie heeft bij het dansen niet voldoende aan de vijf 'social hosts' die de HAL deze reis aan boord heeft. Deze goed-uit- ziende, doorgaans wat oudere he ren - weduwnaar of vrijgezel - De HAL heeft bij de Ameri kaanse gasten een goede naam. Hoe vaak horen we niet: „We? We go to HAL..." De Rotterdam, het laatste commerciële stoomschip ter we reld, voldoet echter niet meer aan toekomstige veiligheidseisen en ge bruikt bovendien ruim twee keer zo veel stookolie als moderne pas sagiersschepen. Aan de andere kant is zij zó uitgekiend en smaak vol ingericht dat enkele gefortu neerde Amerikaanse 'stamgasten' al hebben laten weten een actie op touw te zullen zetten voor behoud van deze 'grande dame'. De Rotterdam (lengte 228 meter), ooit hét prestigeschip van de Ne derlandse vloot, is zonder meer een varende legende. Het schip, rijke lijk voorzien van kunstwerken van Nederlandse komaf, is gedoopt door de toenmalige koningin Julia na (in borstbeeld aanwezig aan de ingang van de Queens Lounge), terwijl de eerste transatlantische oversteek werd meegemaakt door prinses Beatrix. Bij de ingebruikneming in 1959 was het schip zijn tijd,ver vooruit. Het was gebouwd om als lijnschip in de zomermaanden passagiers te vervoeren tussen Europa (Rotter dam) en de VS (New York), terwijl de SS Rotterdam in de koude en stille wintermaanden cruises moest gaan maken in tropische gebieden. Met enkele eenvoudige ingrepen kon de Rotterdam voor de transat lantische vaart gescheiden worden in een luxe eersteklas en vrijwel vergelijkbaar toeristenklas gedeel te. Ruim dertig jaar later lijkt het alsof de tijd aan boord van de SS Rotterdam heeft stilgestaan. Het schip is in uitstekende conditie. 22 buiten schilders zorgen er in ploegen dienst voor dat de Rotterdam jaar lijks 14.000 kilo verf op buik en borst krijgt. En nog steeds staat in de winter de 'reis om de wereld in 98 dagen' op het programma. Nog steeds is het drie keer per week 'avondkleding', vloeit de champagne rijkelijk en zijn de buffetten ruim voorzien van kaviaar, gerookte zalm, kreeft, krab en garnalen. De tocht gaat van New York via Colombia, Mexico, Californië, Ha waï, Samoa, Tonga, Nieuw Zee land, Australië, Indonesië, Philip- pijnen, Hong Kong, Singapore. Sri Lanka, India, Jordanië, Israël, Griekenland, Italië, Frankrijk, Spanje, Portugal en de Azoren weer terug op huis aan. Egypte werd op het laatste ogenblik om veiligheidredenen van het pro gramma geschrapt, terwijl de Azo ren door de zware zeegang onbe reikbaar bleken. „Uw veiligheid is mijn eerste zorg," sprak de Neder landse kapitein Konrad Menke bij die gelegenheid tot duidelijk waar neembare tevredenheid van de pas sagiers. Overigens maakte de Rotterdam voor het eerst in vijf jaar een complete wereldreis. Spanningen in met name het Midden-Oosten maakten een tocht door het Suez- kanaal lange tijd tot een te hache lijke onderneming. Een wereldreis met de Holland Amerika Lijn vormt vanwege de lange aanvoerroutes een logistiek hoogstandje van de eerste orde. Al een jaar vóór de afvaart wordt begonnen met de voorbereidingen. Lang niet alle havens zijn (meer) berekend op passagiersschepen van deze omvang of kunnen zorgen voor de dagelijks benodigde 200 ton stookolie. Verse vis, groenten, melk en fruit worden per gekoelde container aangevoerd, afhankelijk van de plaats waar het schip zich bevindt vanuit Europa of de VS. Vlees en kip is al vóór vertrek in ingevroren toestand geladen. „Néé verkopen is er op dit soort reizen niet bij. We willen het ieder een zo veel mogelijk naar de zin maken," zegt hotelmanager Fekko Ebbens, op niet-nautisch gebied de belangrijkste man aan boord. Aan eten en drinken is gedurende de wereldreis onder meer ver bruikt: 190.000 eieren, 16.000 kilo biefstuk, 100 kilo kaviaar, 16.000 kilo kip, 1000 kilo kreeftestaarten, 650 kilo hele kreeft, 20.000 kilo bloem (voor brood) 50.000 flesjes bier, 1120 flessen champagne, 7000 flessen wijn en 1200 flessen whiskey. Hoe decadent is het om midden op de Atlantische oceaan verse Limburgse asperges naar binnen te laten glijden, voorafge gaan door een nieuwe haring, beide per gekoelde vrachtwagen aange voerd in Lissabon. Vanwege de gevorderde leeftijd van de opvarenden bevinden zich twee artsen aan boord. Behalve over twee goed voorziene hospi- taaltjes (één voor passagiers en één voor de bemanning) beschikt de SS Rotterdam over een keur aan ge neesmiddelen. „Dit is geen love- boat, eerder Medisch Centrum West," liet een van de Nederlandse passagiers zich ontvallen. Een navrante wetenschap: statis tisch gezien 'mogen' zes passagiers tijdens een dergelijke wereldreis het leven laten. De laatste tocht is onder goed gesternte verlopen. Slechts één passagier, een termina le kankerpatiënte die zich had voorgenomen beslist aan boord te overlijden, is overleden. Na de be grafenis in Hong Kong is haar plaats onmiddellijk ingenomen, eerst door haar zuster, later door haar dochter. Alleen al voor de 650 passagiers maken de 55 koks in de buik van het schip dagelijks 3000 maaltij- den. Voor de ruim 600 beman ningsleden komen er nog eens 3000 bij. De zeelieden aan boord zijn van Philippijnse afkomst, het be dienend personeel heeft veelal de Indonesische nationaliteit. De offi cieren blijven een maand of vier aan boord; Indonesiërs en Philip- pijnen mogen slechts een keer per jaar naar huis. Ondanks de Amerikaanse thuisha ven van de SS Rotterdam (geregis treerd op Curapao) en hoewel de passagiers voor negentig procent uit de VS afkomstig zijn, is zij nog steeds een Nederlands schip in hart en nieren. Alle opschriften staan vermeld in het 'algemeen be schaafd', terwijl alle officieren de Nederlandse nationaliteit hebben. Het 'boord-dagblad' dat de passa giers elke ochtend op hun deurmat vinden, is weliswaar in het Engels gesteld, maar draagt desondanks de naam 'Dagelijks Nieuws'. Onder de passagiers bevinden zich ruim dertig Nederlanders. Een zeereis met de SS Rotterdam. aangedreven door vier stoomturbi nes, is een belevenis, zowel voor nautische fanaten als voor rustzoe- kers. De HAL bereikt aan boord een haast griezelige graad van per fectie, door de Amerikaanse be jaarden overigens hogelijk gewaar deerd. Overal op het schip is hulp voor handen. Piccolo's bedienen deuren en liften en hutstewards controle ren regelmatig hoe de aan hen toevertrouwde passagiers het ma ken. Ze zetten desgewenst de gas ten onder de douche als deze door de zware zeegang moeite hebben met het bewaren van hun even wicht. De hele dag worden de passagiers in een moordend tempo bezigge houden. Dat begint met ochtend gymnastiek, gevolgd door uiteenlo pende programma-onderdelen als film, bingo, theater, lezingen over Europese eenwording, kookcur- susssen, dansles, dekspelen en ga zo maar door. Hongerige passagiers kunnen zich desgewenst de hele dag te goed doen aan rijkelijk voorziene buffetten; gokkers zijn dag en avond welkom in het casino. Als de sporadische jongeren rond het middernachtelijk uur verpozing zoeken in een van de twee dancings aan boord, hebben de meeste oudjes zich al teruggetrokken in de hut. Met uitzondering dan van Kis sin Annie. Een wereldreis kost geld. Veel geld. Voor de goedkoopste binnenhut dient een kleine veertig mille per persoon te worden neergeteld. Voor een suite staat een bedrag van rond één ton. Daar is op dit varende vijfsterrenhotel dan ook vrijwel al les bij inbegrepen, met uitzonde ring van zaken als dranken en excursies. Veel geld? Ach, de Nederlandse mijnheer P., om fiscale redenen in België woonachtig, gaat eind dit jaar vanwege zijn zilveren bruiloft nog eens twee weken varen met vijftien kinderen en kleinkinderen. Totale kostprijs: drie ton! En me vrouw R. uit Nijmegen koopt elke dag dat ze aan wal is voor een slordige twintig mille aan cadeau tjes voor deze en gene. En mevrouw B. uit Zurich is pas gelukkig als ze wekelijks in haar suite een partijtje kan geven voor een slordige twee honderd overige Rotterdam-opva renden. De heer en mevrouw F. uit Lanaken bij Maastricht laten bij aankomst in New York een extra limousine rijden om hun 16 koffers te kunnen vervoeren. Legio zijn de verhalen van passa giers die hun omvangrijke aanko pen tussentijds alvast per container laten opsturen of gewoonweg een extra hut bijhuren om de groeiende berg bagage kwijt te kunnen. Het is een van de weinige manieren om aan boord je rijkdom te onderstre pen. „Sommige maatschappijen werken voor de massa, de HAL is voor volwassenen," is het letterlijke ex cuus voor het soms extravagante bestedingspatroon aan boord. Het probleem rond het grote verschil tussen de overdaad aan boord en de honger in bezochte landen als India of Indonesië wordt door veel gefortuneerde opvarenden als volgt opgelost: ze blijven aan boord. Voor veel passagiers heeft de we reld na tientallen reizen niets ver rassends meer te bieden. De mees ten weten niet eens waar ze zich op aarde bevinden; het kan ze geen snars schelen ook. In de ogen van veel bejaarde passa giers vormt een HAL-cruiseschip een voortreffelijk alternatief voor het bejaardenhuis. De verzorging is voortreffelijk, de medische zorg uitstekend, je kunt wat van de wereld zien en in de VS kost een verzorgde oude dag aan de wal óók een vermogen. Hoe langer de crui se, hoe hoger de leeftijd, luidt een van de stelregels in de vaarb- ranche. Alleen oudere mensen beschikken over voldoende vrije tijd en geld om er vier maanden tussenuit te breken. Aan boord treffen we ove rigens ook nautische fanatiekelin gen die minder welgesteld zijn. Een tocht met de Rotterdam of het passeren van Suez- of Panama-ka naal is voor hen het uitkomen van een jongensdroom. De cruise-markt is een van de weinige nog explosief groeiende markten in het internationale toe risme. Deskundigen verwachten rond de eeuwisseling een verdub beling van het huidige aantal van bijna vijf miljoen aardbewoners dat zich minimaal een keer per jaar aan boord van een zeegaand schip begeeft. De Amerikanen zorgen voor driekwart van de markt, waarbij de yup van nu langzaam de chique van vroeger vervangt. HAL-dochter Zeetours (sinds 1987 in bezit van Holland International en goed voor bijna eenderde van de Nederlandse markt) ziet dit jaar het aantal gasten met maar liefst veertig procent stijgen. Terwijl de zoute watersplinters bij een forse 'acht' tegen mijn patrijs poorten sissen en ik me als een Charlie Chaplin door het schip be weeg, lopen twee Amerikaanse vrouwen onverstoord hun rondjes op het promenadedek. 5,5 rondjes staan gelijk aan één zeemijl en die levert in gewandelde vorm een stempeltje op. Veertig stempeltjes zijn goed voor één cadeautje van de HAL. Wat is belangrijk? Een transatlan tische zeereis leidt tot bespiegelen. Het levensritme loopt terug, inge bed in de alomtegenwoordige Azia tische zorg. Elke nacht gaat de klok op dit hypnotiserende vaar tuig één uurtje terug. Duik na duik. dein na dein. Terwijl de jagende jets zich in de lucht verdringen, heerst op de oceaan de absolute rust. Varen is voor wie vliegen te snel gaat. Wat is het kledingadvies voor vanavond? Staan de 'parels van de oceaan' (kaviaar) weer op het menu? Doet u nog maar een portie, of twee.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 33