iRCRUISElir I0CRUISES we weer! WD/ALGEMEEN W7& w EN GRIEKSE EILANDEN 250808/251999 Hoe Italiaans geld politiek lelgië smeerde De Van Melle achter lelie De weelde van de SS Rotterdam REIZEN R DE OOSTZEE Station Lage Zwaluwe. Als ergens in Nederland de wereld eindigt, is het daar. Tienduizend tegels, vier perrons, oneindige lengtes spoorstaaf, twee kraaien op een richtingaanwijzer en kilometers winderige leegte. En eindeloos voort donderen de treinen. Bij Jos is er leven. Nestelende zwaluwen vliegen er door een anti-junkluikje de fietsenstalling van café Victor Buys binnen. „Welcome in Low Swallow," zegt Jos die 32 talen spreekt. Portret van een 24-uurs NS-depressie. De meeste uren van de dag is het station ontmenselijkt, zelfs de toiletten zijn dicht 'Ze gooien hier vaak zwartrijders uit de trein. Die lopen hier dan verloren, rommelen aan de deuren' 1993 *6: Reizen en Rekreatie is een gezamenlijke rubriek van de VNU Dagbladengroep. Advertentiereserveringen' tel. 073-125225, fax 073-1377^ Postbus 449, 5201 AK Den Bosotj weekend zaterdag 24 april 1993 deelE Iten in Impleet ar. DE Tel. Voor uw ZEILVAKANTIE zeilkajuitjachten en mo sailers. Jachtwerf Mom Oppenhuizen, 05153-9?o, 05150-16947. 222 LlN' naar de stralende zon van de agen inkl. VP en vlucht v.a. ƒ777 Ikelijks van 3 juni t/m 7 okt. I info en folder (ook za/zo) ZIE WEEKEND 2 Spanje 199 Jtudio, inkl. busretour fly drive 719 autohuur en vlucht >S Griekenland 7 2 6 ppartemerit, inkl, vlucht Griekenland 748 studio, inkl. vlucht fly drive 2549 t in hotels. Inkl. autohuur en vlucht Jndbrochüffc vinkels in Tilburg of hel: 4749322 ZIE WEEKEND 3 1350,-, 1125,-, Angeles Icouver/ l. WRC, fc'hoven. ISGR Reizen en Rekreatie de vakantierubriek van de VNU Dagbladen. Inlichtingen over adverteren bel 073-125225 ZIE WEEKEND 4 r stacaravan van EuroSites. Op de rverzorgd en toch vrij en blij in een bf een 8-persoons stacaravan. Uw geniet van natuur/?tven cultuur. ^^AUTOVAKANTIES I Bon opsturen naar: A I Antwoordnummer 10714, j 5200 WB 's-Hertogenbosch ■«IHH taan TT-Line, 3 AE Vlissingen st eindredactie: Wim van Leest vormgeving: Ad van Hest Frank Struijer Door Paul de Schipper Lage Zwaluwe is een station waar treinen vooral voorbij rijden. Reizigerstreinen, posttreinen, vrachttreinen en een enkele solitaire locomotief. foto's de stem dick de boer De leegte van 'Low Swallow' Je zal maar doodgaan op station Lage Zwaluwe. En als je er al niet dood gaat, ga je uit pure eenzel vigheid maar tegels tellen, wachtend op de trein. Die komen er genoeg, vijf achter elkaar en geen een die stopt. Lage Zwalu we is een station waar treinen vooral voorbij rijden. Reizigerstrei nen, posttreinen, vrachttreinen en een enkele solitaire locomotief. Soms minderen de treinen even vaart als ze het desolate station passeren. Dan zie je in een flits de starende gezichten achter de ra men. Waarom lachen treinreizigers eigenlijk niet? Als lok 1747 stopt, stappen er twee scholieren uit. In het weiland mek keren verbaasd de schapen. De jon gen en het meisje lopen naar het fietsenhok, gearmd. De golfplaten van de stalling hangen zo laag boven de fietsen dat ze elkaar niet eens beschut kunnen zoenen. Het moet 1912 geweest zijn toen molenaar Victor Buys een hotel annex café begon tegenover station Lage Zwaluwe. Op de gevel schil derde hij met grote letters: 'Hier waarschuwt men voor alle treinen.' Hij startte zijn nering op een stra tegische plek: dichtbij de plaats waar het Hollandsch Diep noord en zuid-Nederland scheidde en waar tot voor kort de railverbin dingen eindigden met een veer dienst van Moerdijk naar Willems dorp. Dat veranderde in 1872 met de aanleg van de Moerdijkbrug. Moerdijk, tot die tijd kopstation van de spoorwegmaatschappij Ant- werpen-Rotterdam, werd plotse ling een zijlijntje. Midden in de drassige weiden, vijf kilometer westelijk van het- dorp Lage Zwaluwe, toen nog Zwaluwe, verrees in 1886 een monumentaal stationsgebouw met brede vleugels en een barokke perron-overkap ping. Het station met zijn grote ronde seinhuis en drie lokomo- tiefloodsen was op dat moment een van de grootste en modernste van Nederland. Uit noord, west, zuid en oost kwa men hier spoorlijnen samen. Ook uit oost, want in datzelfde jaar werd de Langstraatroute naar Waalwijk aangesloten, later beter bekend als het leren-zolen-lijntje. Station Lage Zwaluwe groeide uit tot een groot emplacement met een echte draaischijf om treinen te ran geren en tachtig man personeel. De voerman bracht er pulp, vlas en riet naar de trein. De spiering- kruiers van Moerdijk kwamen er met hun vis en de kolenboer haalde er zijn vrachtje af. Van kilometers ver in de omtrek arriveerden de reizigers, veelal te voet. Alleen de welgestelden kon den zich de service van de stalhou derij veroorloven en huurden een gerijtje met paarden. Oude foto's tonen hoe Victor Buys onder een gelukkig gesternte zijn hotelregister opende en zijn eerste Van Nelle's Paarsmerk schonk. On der een luifel van streepjeskatoen zit een sjieke vrouw met pluimen op de hoed te wachten. Naast de deur staat een koetsje. Het kan .Victors 'taxi' zijn waarmee hij rei zigers naar omliggende plaatsen als Klundert, Wagenberg, Zwaluwe en Made vervoerde. „Bienvenido senor." „Marhaba aboena." „Welcome in Low Swallow Sta tion." Spaans, Arabisch, Engels, Jos Buys, de kleinzoon van Victor, moet al vreemde gasten krijgen wil hij ze niet in hun landstaal begroe ten. Het 'welkom' en 'hoe gaat het' is hij meester in tweeëndertig ta len. De tweede keer dat ik binnen kom in cafe Victor Buys begroeten we elkaar in de stammentaal van Oost-Afrika: Swahili in Low Swal low. Een man in een regenjas opent de cafédeur. Hij zegt blijmoedig goe- denmiddag, bestelt een koffie en hangt even tegen de toog, pakt dan z'n tas weer en groet ten afscheid, in het Maleis. „Een oud koopvaar- dij-officier, een slimme man," ver telt Jos. „Uit Bergen op Zoom. Hij komt met de trein en fietst hier vandaan elke dag naar de melkfa briek die binnenkort dichtgaat." Via de telefoon legt de NS-juf- frouw het vriendelijk uit: „Station Lage Zwaluwe is een echt knoop punt: zestien treinbewegingen per uur, heen en weer, daarvan stopt de helft." Hoeveel er per etmaal passeren? „Da's een heel uitgezoek." Na enig aandringen: „370 treinen, 's nachts acht goederentreinen per uur." Als het om treinbewegingen gaat moet Lage Zwaluwe een van de drukste stations van Nederland zijn. Het loket is een glazen wand met daarachter reclame folders van de NS: steden trips in heel Europa, maar wie koopt er een vakantiereis naar Dresden op station Lage Zwaluwe? Als dat al zou kunnen. Boven het gaatjes-praatglas waar doorheen je kaartjes pleegt te be stellen, hangt een briefje. 'Geslo ten' schreef iemand er in viltstift op. De meeste uren van de dag hebben de NS het station Lage Zwaluwe ontmenselijkt, zelfs de toiletten zijn dicht. In de werkruimte van de afwezige loketbeambte staan twee bijna lege bureaus. Bijna leeg want het ene grijze bureaublad draagt een tele foon en het andere een soort sanse veria. En toch moet er ergens iemand zijn, want over een oud model verwarmingsradiator hangen drie schone theedoeken te drogen. De wachtkamer is een aula vol voelbaar verval, waar iemand pas nog probeerde om brand te stich ten. In de afvalbak zit een krant die al een week oud is. Een affiche kondigt de EK- schaatskampioenschappen aan op 22, 23 en 24 januari 1992. „Ik heb 's avonds wat te vertellen," meldt een NS-reclame tegen het glas van het loket. Er hangt ook een mede deling dat station Lage Zwaluwe een Greenpoint-station is en dat er aan het loket PTT-telefoonkaarten verkrijgbaar zijn, maar er is dus niemand aan het loket. moeten met een revolver rond om volk te krijgen." Tussen de rails lopen NS'ers in het geel. Ze laten machines sjouwen met bielzen en spoorstaven, onder houd. Er is ook een flinke, goedbezette parkeerplaats met een bord P R. Dat komt van het Engelse Park and Ride en duidt de Parkeer- en Reis voorziening aan, bedoeld voor Westbrabantse Randstad-pende laars die de files willen omzeilen en hun auto in Lage Zwaluwe stallen. Er komen dus toch mensen, een schimmenvolk op doorreis. Jos Buys: „"Ze komen en gaan, meer niet." Op 17 september 1944 viel er een bom op station Lage Zwaluwe. De spoorwegen herbouw den het wel, maar op bescheiden schaal. De auto haalde de trein in, het personeelsbestand van het sta- Zestien treinen komen er per uur voorbij. Daarvan stopt de helft. Wachten in de wachtkamer van station Lage Zwaluwe is een ingrij pend geestelijk proces dat in be trekkelijk korte tijd beklemt. Is het station dan echt gesloten? „Nee hoor," weet Jos van café Victor Buys, ,,'s morgens zit er nog iemand, van een uur of zes tot kwart voor tien, alleen doorde weeks." De NS hebben geen bijzondere plannen met station Lage Zwalu we. „Tja, de verkrijgbaarheid van de kaartjes, da's nog een probleem," zegt de NS-dame. „Het station ligt niet helemaal op een ideale plaats. U noemt dat desolaat. Ja, dat be seffen we zelf ook, dus denken we eraan een soort agentschap te be ginnen in Lage Zwaluwe waar de mensen dan kaartjes kunnen ko pen." In een grasveld naast de spoorrails staan zeven cederbomen, de altijd groene kruin ruw meegewaaid met de westenwind. Hoe komen die hier? „Weet ik niet, maar het zijn echte ceders, van de Libanon", zegt Jos, „ze stonden hier al toen ik geboren werd." Jos is 57. Af en toe stopt er een bus met een, twee... drie passagiers, meest scho lieren. Jos: „Die buschauffeurs tion liep terug en de erven van Victor Buys besloten om maar te stoppen met hun hotel. Ze hielden het bij een café en in de paarden- stalling kon je nu je fiets kwijt voor een dubbeltje per dag. „Hotel? Voor wie moesten we het doen? Mijn zusters en ik, we zijn drie vrijgezellen. An en Riet zijn de bar, de stalling en de administratie gaan doen. Vader reed nog taxi met een koetsje, maar ik ben in het begin van de jaren '60 een taxi-be drijf begonnen omdat het openbaar vervoer terugliep en je toch bij het station moest kunnen geraken. Toen praatten ze iedereen de trein uit." Jos geeft me zijn kaartje. 'Taxi Victor Buys Annex Cafe' staat er op. Het café is nog een echte gelag kamer met een leestafel, tapijtjes op de tafeltjes en een decor van petroleumlantaarns en oude koffie molens. Soms lopen er bezoekers brutaal weg binnen. Jos: „Die kijken niet op of om, direct de wc in en weer buiten, omdat op het station alles op slot zit." „Waar gaat de reis heen meneer?," vroeg hij toen ik de eerste keer binnenkwam, „ah Breda, da's voor mij hiervandaan dertien stoplich ten." „Jos! De zwaluwen zijn terug, het luikje moet eraf!" Zus Riet kijkt blij naar buiten, naar de buitelende lente-bood schappers. Het luikje. Dat is het stukje plastic voor de opening in de fietsenstalling. Riet: „Vroeger kon den de zwaluwen zo naar binnen vliegen. Dan nestelden ze bij ons in de stalling. Maar toen er van dat ongure volk kwam hebben we de deur verstevigd en heeft Jos dat luikje gemaakt, 's Winters zit dat dicht." Jos: „De conducteurs gooien in La ge Zwaluwe dikwijls zwartrijders uit de trein. Die lopen hier dan verloren, rommelen aan de deuren. Soms staan ze te molenwieken voor het raam. Daarom hebben we de stalling beveiligd, maar ja, de zwa luwen moeten er toch in kunnen' hè." Voor Jos ligt een boek op tafel. Nederlandse literatuur: de verha lenbundel 'Duizend vlinders' van J.M.A. Biesheuvel. Wat doet die hier? „Daar staan we in," verklaart Jos, „de schrijver is hier geweest, heeft niks gezegd, maar heeft later wel een verhaal over het station en over dit café geschreven." Biesheuvel moet zich aangetrokken hebben gevoeld tot het station La ge Zwaluwe en de verlaten wereld eromheen. Geen wonder voor een schrijver die zijn periodieke wan kelmoedigheid cultiveert in zijn boeken. Jos de taxi-chauffeur beschrijft hij als 'meer boer dan kastelein.' „Ah meneer is zeker zeeman," zei Jos toen Biesheuvel het café be trad. „Geweest," antwoordde de schrij ver. „Ik zie dat aan de manier van lopen en de blik in de ogen," ver klaarde Jos vervolgens. Waarop Biesheuvel hem meedeelde dat hij nu jurist was, in een zieken huis werkte en Sartre en Dostojev- ski las... De taxirit met Jos van café Victor Buys noemt de auteur in zijn boek 'de leukste taxirit van mijn leven.' Gedeeltelijk reed hij achteruit, een halve kilometer omdat Jos onder weg ook nog even zijn schapen moest tellen, maar tot twaalf kwam in plaats van dertien en prompt in z'n achteruit schakelde om zijn kudde, zijn hobby, te hertellen. Het is middag op station Lage Zwaluwe. De zon schijnt en er is iemand. In de schaduw van het station staat een vrouw uit Made. „Ik ben lang ziek geweest," zegt ze, „nu gaat het weer, maar m'n man is een vrijbuiter. We willen eigen lijk scheiden, maar toch ook weer niet. Dat doe je toch niet op onze leeftijd, ik ben 59, ik ga nou maar winkelen in Dordt, dat doe ik wel meer, mezelf in het nieuw steken en de stress eruit kopen." Een heel leven in twee minuten. Alleen stapt ze in de trein, pratend tegen een verbaasd, vragend ge zicht: „Ik sta hier altijd alleen,'s avonds ook hoor, dan is er geen muis, geen sterveling." „De mensen die hier uitstappen zijn vaak bang," knikt Jos, „er is niets. Het is triest en polderachtig. Ze vragen naar de Nieuwstraat en horen dan dat het vijf kilometer lopen is. Je ziet ze schrikken. Ze zijn dat lege land niet gewoon." Wachten op de trein op het perron van Lage Zwaluwe is een ingrij pende botsing met ruimte en met het oneindig laagland langs het Hollandsch Diep. Voor velen een bizarre ervaring. „Station Lage Zwaluwe, verschrik kelijk!," reageert een dorpsbewo ner van Lage Zwaluwe, „ik was er een keer, tegen twaalf uur 's nachts, midden in de winter, op dat verlaten perron. Het was mistig. En ik stond daar in het donker. Het was doodstil. Toen hoorde ik in eens tikken. Van de bovenleidingen viel het ijs omlaag op de glimmen de rails. Dat tikken in die stilte. Dat was angstaanjagend." Het is avond op station Lage Zwa luwe. Er is niemand, een overbodige no titie. Ik tel mijn stappen en loop naar het eind van het perron, daar waar alle leven schijnt te eindigen. Uit het duister moet de volgende trein komen, maar uit het duister komt eerst een metalen stem. „De stoptrein vanuit Dordrecht heeft een half uur vertraging," klinkt het uit verweerde luidsprekers. Waar komt die stem vandaan? „Helemaal uit Dordrecht," ver klaart een van de zusters' Buys later „daar zit een NS-man die helemaal over het Hollandsch Diep hier de vertragingen omroept. Mooi hè, die techniek." Als de spookstem al een kwartier de polder ingewaaid is, komt er een man uit de wachtkamer het perron opgelopen. Een ervaren treinreizi ger want na een kwartier signaleert hij twee gele lichtjes en zegt: „Goh, hij is nog op tijd ook". En ik zeg: „Hoezo op tijd? Een half uur te laat zult u bedoelen." De man lacht: „Nou, als de NS zeggen dat-ie een half uur ver traagd is, kan het best wel drie kwartier worden." Tja, wie op station Lage Zwaluwe op een trein wacht, zegent de ma chinist die zijn trein op tijd laat rijden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 29