DE STEM
Tien beste jaren nog voor me'
AL
j zocht
vond
4
'Kunstenaars met uitsterven bedreigd'
Bertus Aafjes: de voetreis is volbracht
UIT GIDS
iardige tweeluik
van Teater '77
IIEDING EN
IGEMBAIWE
Pleuni en Hugo weer
aan elkaar gewaagd
Bart Stultiens
wint aan inhoud
Zangeres Mathilde Santing het podium op met Randy Newman-nummers
ERVAREN
'AGENCHAUFFEUR
RSCHUWINGÜ
itrum D/CO
-CAO
tad uitzendbureau
Gevraagd
PIERSSENS
TA NUTSBEDRIJVEN
YSTEMEN
HULST BIJ
trum D/CO
aat 25 HULST
:ax: 01140-20181
D2
Boekenmarkt licht
gegroeid in 1992
RIL 1993
etaresse m/v
r» relatie in Oost-Zeeuws-Vlaanderen een
I ervaring en kennis van de Duitse taal
Beduwé, tel. 01150-1 44 88,
acht 9.
endwerk zijn salaris,
erzekeringen geregeld.
t, tel.: 01140-15403/12713
poor Ria Saanen
;(ee, ze gaat haar levens-
en carrièreverhaal niet nog
eens vertellen, ze gaat niet
wéér herhalen dat ze al op
haar twaalfde privé-zang-
les had en al heel vroeg
zangeres wilde worden.
Enigszins pinnig: „Daar
heb ik geen zin in en bo
vendien: wat ik nu doe, is
heel anders dan tien jaar
geleden. Het heeft geen
nut dat allemaal weer op
te rakelen."
Ze lijkt de toon voor het inter
view gezet te hebben, maar de
34-jarige Mathilde Santing
blijkt in de loop van het gesprek
niet zo'n haaibaai als ze aanvan
kelijk deed voorkomen, al schiet
ze af en toe nog flink uit haar
slof.
Buim tien jaar al is ze op de
Nederlandse podia te vinden, zij
het niet regelmatig. Nu eens
staan kranten bol met interviews
en recensies en dringen omroe
pen elkaar opzij om Santing op
de buis te krijgen, dan weer is
het jaren stil rondom haar.
Bekendheid
Ze ondervindt dat zelf ook wel,
zegt ze in een Amsterdamse café.
„Als ik een keer op televisie ben
geweest, ben ik de volgende dag
heel bekend. Maar een week la
ter kan ik weer rondlopen, zon
der dat iemand ook maar enige
blijk van herkenning geeft. En
als ik herkend word, is dat op
een prettige manier, gelukkig.
Mensen vallen me niet lastig. In
een winkel bijvoorbeeld zal nie
mand iets zeggen of doen. Maar
als ik de winkel uitloop, hoor ik:
dag, succes hè. Nou, dat zeg je
niet tegen een vreemde."
Ze kan zich nu alvast voorberei
den op een nieuwe golf van pu
bliciteit èn de daarbij behorende
'herkenning'. Want Mathilde
esingel 10 4335 JA Middelburg
N ALLE BEWONERS
EMEENTE HALSTEREN EN
ET EILAND THOLEN
Delta Nutsbedrijven gaat van
ond 26 april 1993 20.00 uur tot
tend 27 april 1993 08.00 uur
den verrichten aan het
ingnet tussen Halsteren en Tholen.
werkzaamheden is de kans
at bruin water uit de kranen komt
op het wasgoed kan achterlaten,
n daarom in die periode voorzichtig
et wassen van wasgoed en in geval
ater het water te laten doorstromen
r helder is. De bewoners van het
ebied wordt aangeraden voor alle
n kleine voorraad schoon water bij
houden tijdens de werkzaamheden,
vering van water onder lagere druk
lijk mogelijk.
atie kunt u terecht op het
oor van de N.V. Delta Nutsbedrijven
telefoon 01110-14451.
'utsbedrijven doet al het mogelijke
oners geen last te bezorgen, maar
eel bruin water niet voorkomen zo
ken duren. Hiervoor onze oprechte
igingen. N.V. Delta Nutsbedrijven
ht bedrijven en instellingen ook
waarschuwen.
Nutsbedrijven aanvaardt geen
m van aansprakelijkheid voor
zou kunnen voortvloeien uit het
drijven, instellingen of personen
individueel zijn gewaarschuwd,
lutsbedrijven.
/I B/DOS
/I B/DOS
M B/DOS
M B/DOS
4MB/DOS
B/4M B/DOS
V1B/4MB/DOS
1.269,-
1.411.-
1.455.-
1.732.-
1.903.-
1.916.-
2.086.-
B/4M B/DOS 2.397/
\/IB/4MB/DOS 2.567.-
iig tot en met vrijdag 30 april
ok mogelijk
Breda - Cafeetheater De Bou
levard. 'Merg' van Herzberg
en 'Spel' van Beckett
Gezien op 23 april 1993. Nog
te zien op 24 april.
Door Kees van Meel
Het tweeluik dat Teater '77 voor
het publiek speelt, toont twee
verschillende facetten van het
menselijk bestaan die door de
combinatie ervan toch een ge
heel opleveren. De keuze van de
stukken in deze samenhang is
een erg goede.
In Merg van Herzberg zoeken
mensen naar mogelijkheden hun
bestaansrecht aan anderen te
ontlenen, terwijl ze nauwelijks
bereid zijn de ander iets terug te
geven. Zelf zijn ze niet in staat
hun leven zodanig in te richten
dat ze als zelfstandige indivi
duen kunnen functioneren. Zo
wel lichamelijke als geestelijke
afhankelijkheid maakt hen tot
krachteloze wezens.
Met een kakafonie van geluid en
stemmen begint het stuk. Lang
zamerhand wordt de structuur
via losse scènes duidelijk. Deze
speelse aanpak is hier en daar
aardig en doeltreffend, vooral
bijvoorbeeld in een intermezzo
waarin twee verpleegsters swin
gend de geneugten van de medi
sche wereld aanprijzen. Andere
scènes laten niet duidelijk zien
of de toeschouwer het overdre
ven spel ook als zodanig moet
beschouwen.
In Spel probeert Beckett te laten
zien en horen hoe onmogelijk het
(soms) is voor mensen om elkaar
te bereiken. De drie spelers, ie
der opgesloten in een urn, kun
nen niet uit dit graf terug het
leven in. Hun gevoelens zijn al
begraven, ze zijn slechts in staat
tot nog niet uitgewerkte reflectie
op hun voorbije leven. Commu
nicatie met elkaar is niet pijnlijk
afwezig. De toeschouwer beseft
dat het ondanks verwoede po
gingen door verbaal geweld
nooit mogelijk zal zijn uit deze
toestand te breken.
Interessant is dan ook niet zo
zeer dat het spel gespeeld wordt,
maar hoe het gespeeld wordt.
Alles hangt af van timing, in de
delen die als dialoog bedoeld
zijn en in de stukken die letter
lijk laten zien hoe verwarrend en
verward de gedachten van de
mensen zijn. Deze timing is niet
altijd goed. Dat is enigszins sto
rend, juist vanwege de statische
vorm die het stuk heeft. De aan
dacht van het publiek kan alleen
gericht zijn op de gezichten die
ieder belicht worden bij het uit
spreken van de tekst. De gering
ste hapering levert al een verbre
king van de spanning op.
De samenhang tussen beide
stukken is evident: in Merg zoe
ken mensen naar mogelijkheden
hun individualiteit bij anderen
te halen, in Spel blijkt de onmo
gelijkheid hiervan. Daardoor
wordt nog duidelijker hoe een
zaam elk mens is: ieder blijft een
eiland, ondanks alle pogingen
dat te voorkomen.
De combinatie van de volgorde
van de twee spelen vind ik goed
doordacht. In Merg wordt ge
toond dat elk mens een zoek
tocht naar de ander maakt, in
Spel het faillissement van deze
poging.
Breda - Stadsschouwburg.
'Ex' van Bernard Slade. Regie:
Jules Royaards. Gespeeld door
Pleuni Touw en Hugo Metsers.
Gezien op vrijdag 23 april. Op
13 mei in Bergen op Zoom.
Door Marjan Mes
Ex' is zo'n Amerikaans blijspel
waarbij je je minder afvraagt
waarom ze uit elkaar zijn ge
gaan dan wei of ze weer bij
e'kaar zullen komen. De schrij
ver Bernard Slade is vooral be
kend om zijn situatiekomedies.
En daarin gaat het niet om de
waarschijnlijkheid van de rela
tes en ook niet om de karakters.
Maar meestal om het gekissebis
van echtparen, die elkaar over
een lange periode steeds weer
even terug zien en dan weer net
genoeg geïrriteerd worden om
reeh niet samen verder te willen.
Houden ze nog van elkaar of
Met? Krijgen ze elkaar na alle
sores met andere geliefden nog
wel of nooit meer? Die vraag
houdt de toeschouwer ook voor
namelijk bezig bij 'Ex' ('Special
Occasions'). Geen moment wordt
echt goed duidelijk waarom het
echtpaar Michael en Amy eigen-
hjk gescheiden is en hoe ze nu
telijk in elkaar steken. Vrese-
hjk geestig is het stuk evenmin,
Maar wel behendig geschreven
en aardig gecomponeerd. Als een
Santing komt weer op het po
dium, zij het dan maar een paar
keer. Op 26 april brengt ze in het
Concertgebouw in Amsterdam
het programma 'Mathilde San
ting sings Randy Newman' en
een dag later staat ze met het
zelfde programma in het Mu
ziekcentrum Frits Philips in
Eindhoven.
Randy Newman heeft ze al vaak
gezongen, maar nieuw is dat ze
met een 'eigen' strijkorkest op
treedt en dat er twee pianisten
meedoen, terwijl de nummers
voor één piano zijn geschreven.
„Ik heb wel met strijkorkesten
gezongen in Metropole en zo,
maar daar was ik gastsolist. Dit
is anders. De optredens zijn voor
mij trouwens een feestje: ik vier
daarmee dat mijn nieuwe cd
'Texas girl Pretty boy' uit
komt. Ja, nu pas, ik ben er nooit
eerder aan toegekomen om de
songs van Randy Newman op te
nemen."
Nu het er eenmaal van gekomen
is, sluit ze zelfs niet uit dat er
een tweede cd verschijnt met
Newman-songs. „Zijn materiaal
is ijzersterk, en goed materiaal is
net zo belangrijk als een goede
rol voor een actrice." Zou ze,
veeleisend en kritisch als ze is,
niet beter haar eigen songs kun
nen schrijven?
„Nee", zegt ze heel gedecideerd,
„nogmaals, de kwaliteit van het
materiaal is heel belangrijk. Ik
zing liever eersteklas materiaal
van een ander dan tweedeklas
spul van mezelf. En ik weet van
mezelf 'dat ik niet zo goed ben
als een aantal andere componis
ten. Dus zelf nummers schrijven
is nog lang niet aan de orde. En
dat is niet erg, want er is nog
genoeg goed materiaal van ande
re componisten voorhanden."
Popzangeres
.Als dan tussen neus en lippen
door het 'hokjesgedoe' aan de
orde komt, wordt Santing even
die felle, lastige ster, zoals ze
vaak is afgeschilderd. „Ik ben
hier de muzikant, ik hoef mezelf
niet in een kader te plaatsen.
Dat is de taak van muziekjour-
Mathilde Santing en haar begeleiders.
nalisten. Maar die hebben helaas
geen verstand van muziek, be
spreken alleen de kleren die je
aanhebt en de teksten die je
zingt. Ze hebben zo'n gammele
hokjeskast getimmerd, dat ik
daar niet in wil."
Dan, rustiger weer: „Ik be
schouw mezelf als popzangeres.
Maar als ik me vergelijk met
Candy Dulfer, dan staan we mij
lenver uit elkaar. Een popzange
res oude stijl ben ik. Met veel
populaire nummers, niet klas
siek en niet volks. Ik hou me bij
de arrangementen niet aan pop
of jazz en niet aan folk of klas
siek. Artiesten wordt wel vaak
aangeraden zich bij één stijl te
houden, vanwege de herken
baarheid en de commercialiteit.
Maar daar doe ik niet aan mee."
En dat heeft consequenties, weet
ze zelf. Ze had al lang een wijd
en zijd bekende ster kunnen zijn,
als ze zich wat meer gelegen had
laten liggen aan - al dan niet
goed bedoelde - adviezen. Maar
net zomin als ze zich vroeger, als
zeer verdienstelijk zingende tie
ner, heeft laten overhalen hits te
maken met bijvoorbeeld vader
Abraham, laat ze zich nu de wet
voorschrijven.
„De laatste tijd zelfs minder dan
ooit. Ik heb wel ooit concessies
gedaan, maar dat is me heel
slecht bevallen. Ik ga steeds
strakker mijn eigen koers varen.
Dat betekent onder meer dat ik
nog minder schnabbel dan ik al
deed. Ik weet dat het bp mijn
manier moeilijk is om het in
Nederland voor elkaar te krij
gen,, maar daar wijk ik niet voor.
Ik ben te vaak teleurgesteld en
ik heb het te danken aan mijn
enorme overlevingsdrang, dat ik
het heb gered."
Verlegen
Bij het beeld van de harde tante,
dat ze van zichzelf geschapen
heeft, past dat niet: dat toegeven
dat je gekwetst bent en gekwetst
kunt worden. „Het een is een
gevolg van het ander," legt Ma
thilde uit. „Ik lijk een harde
door de wol geverfd blijspelduo
als Pleuni Touw en Hugo Met
sers zo'n stuk speelt, valt er
voldoende plezier aan te bele
ven.
We treffen Michael en Amy voor
het eerst in hun vijftiende huwe
lijksjaar dat ze nog net hebben
kunnen vieren, met de scheiding
al in het vooruitzicht. Ze hebben
kinderen en familie. Dus valt er
gedurende de periode 1984-1992,
waarover de veertien scènes zijn
uitgesmeerd, nog heel wat geza
menlijk te vieren en te (betrou
wen. Ze ontmoeten elkaar tel
kens weer, bij begrafenissen,
wanneer er een kind afstudeert,
met kerstmis, wanneer Amy gaat
trouwen, etc.
En iedere keer is er nog iets over
van de liefde van weleer. In het
begin raken ze allebei uit het
lood geslagen. Michael zit bij de
psychiater, maar schrijft vervol
gens meerdere succesblijspelen.
Amy raakt aan de drank, maar
weet zich daarna ook aardig te
redden. Een temperamentvol
vrouwtje dat gemakkelijk in
woede kan uitbarsten, hetgeen
door Pleuni Touw met het nodi
ge, leuk aangezette komediespel
wordt getypeerd. Hugo Metsers
vult haar daarbij voortreffelijk
aan als de zachtaardiger Mi
chael, die dronkenschap en her
nia voorwendt om in Amy's
buurt te zijn.
Door Lei Coopmans
Venlo - Bertus Aafjes is dood.
De dichter-schrijver overleed
donderdag op 79-jarige leef
tijd in het ziekenhuis van
Venlo. Sinds 1973 woonde hij
met zijn vrouw Tine terugge
trokken in een eenvoudig
houten huisje in de bossen
van Swolgen.
'Mensen behangen met flarden
van geluk', zo beschreef Aafjes
ooit het wezen van zijn schrij
verschap. „In tegenstelling tot
zoveel schrijvers die alleen maar
ellende, ontevredenheid en kri
tiek de wereld insturen wil ik
met alles wat ik schrijf mensen
gelukkiger en wijzer maken".
Aafjes' eerste en nog altijd meest
bekende 'flard van geluk' schonk
hij lezend Nederland in 1946, als
balsem op de nog schrijnende
wond van de oorlog: 'Een Voe
treis naar Rome'.
Collega-dichter Jan Engelman
noemde dit 2300 versregels tel-
Bertus Aafjes
lende romantisch verhalende ge
dicht 'een geluk dat kostbaar is
te noemen'. Zo dacht het publiek
er kennelijk ook over want tien
duizenden exemplaren van 'De
Voetreis', verdeeld over veertien
drukken, vonden tot nu toe hun
weg naar de lezer.
FOTO ARCHIEF DE STEM
Zijn leven lang is Aafjes, tegen
zijn zin, de schrijver van 'Een
Voetreis naar Rome' gebleven,
hoewel hij inmiddels een boe
kenkast heeft volgeschreven. De
inspiratie haalde hij onder meer
uit de vele reizen die hij na het
succes van De Voetreis maakte.
Van onze verslaggever
Hans Rooseboom
Het plan van het kabinet om 1200
beeldend kunstenaars een basisuitke
ring te geven, leidt tot verschraling van
het kunstaanbod. Zo luidt de pessimisti
sche verwachting van de Raad voor de
Kunst, die gisteren werd bekendge
maakt.
De Raad voor de Kunst, 's lands hoogste
adviesorgaan op kunstgebied, meent dat er
voldoende alternatieven zijn voor het ingrij
pende kabinetsvoorstel.
Het voorstel van het kabinet is kort samen
gevat:
De 6000 beeldend kunstenaars die nu in de
bijstand zitten moeten een beroep gaan doen
op een fonds waaruit er 1200 een 'stipen
dium' van maximaal 27.500 krijgen.
Wie niet tot deze 1200 behoort krijgt één
jaar bijstand.
Wie na dat ene jaar bijstand niet heeft
bewezen dat hij van zijn beroep kan leven,
wordt verplicht omgeschoold. Kunstenaars
worden behandeld als alle andere uitke
ringsgerechtigden.
In het 'veld' wordt veel feller op dit kabi
netsvoornemen gereageerd dan door de Raad
voor de Kunst. „Er voltrekt zich een ramp.
De kunstenaars worden gemuilkorfd en ge
steriliseerd. Op een pijnlijke manier. Ze
willen de soort laten uitsterven". Zo ziet de
Bredase beeldend kunstenaar Marius Boen
der het kabinetsplan.
Volgens Boender wordt een hele beroeps
groep bedreigd. „Het gaat in feite om 90
procent van de kunstenaars. Het zou de
regering sieren als ze zich inhoudelijk met
kunst- en kunstenaarsbeleid zouden bezig
houden. Na het opheffen van de BKR is er
geen beleid geweest, geen visie. Dat geldt
ook voor de Raad voor de Kunst, door naar
alternatieven te verwijzen, die geen oplos
sing bieden".
De huidige bijstandsregeling is ook niet
ideaal, maar heeft tenminste een paar voor
delen. „Er bestaat géén sollicitatieplicht, en
'toegekende subsidies worden niet verrekend
met je uitkering. Met moeite en pijn valt
ermee te werken. In de nieuwe regeling komt
er wel een sollicitatieplicht, plüs dat je
ZATERDAG 24 APRIL 1993
FOTO SONY
tante, maar ik ben in wezen
verlegen en schuchter. Zoals ik
op het podium sta, zo ben ik.
Alleen als ik zing, laat ik zien
wie ik ben: een verlegen vrouw.
Ik heb een pantser, een schild
om me heen getrokken, juist óm
dat ik gekwetst ben. En vraag
me niet naar het hoe en wat,
want dat is echt privé. Maar ik
kan je wel vertellen dat het leven
voor mij geen lolletje is."
Haar toekomst ziet ze niettemin
zonnig in. Er is een contract voor
nog twee albums, ze heeft een
serie concerten gepland in het
Betty Asfalt Complex van Paul
Haenen en ze gaat iets doen voor
kinderen, voor de televisie. „En
wat mijn stem betreft, ik denk
dat de tien beste jaren voor me
liggen. Mijn stem is goed, ik ben
beter in balans dan ooit en licha
melijk gezonder dan vroeger. Ik
krijg misschien wel mijn volste
jaren."
Mathilde Santing sings Randy
Newman, dinsdag 27 april in het
Muziekcentrum Frits Philips in
Eindhoven, aanvang 20.15 uur.
Zijn reisverslagen verschenen in
talloze bundels en verhalen voor
kranten en tijdschriften.
Er zijn weinig genres in de
schrijfkunst die hij niet heeft
beoefend. Gedichten, essays,
vertalingen, reisverhalen,
sprookjes,
kinderboeken, zelfs stripverha
len staan op zijn naam.
Gave
Aafjes zelf beschouwde het
schrijven van poëzie niet als een
eigen verdienste, maar als een
gave. Over het ontstaan van de
gedichtencyclus 'Het zanduur
van de dood' zei hij ooit: „Het is
een cyclus die buiten mijn be
wustzijn om geschreven is. Het is
iets wat ik niet gemaakt heb,
maar door mij heen geslagen is
vanuit een andere wereld".
Als hij dichtte raakte Aafjes
soms volledig in trance. De angst
voor die toestand was een van de
redenen om in 1953, na het
schrijven van de gedichtenbun
del 'De Karavaan', de dichters-
pen voorgoed neer te leggen.
bijkomende inkomsten uit je beroep niet
kunt gebruiken voor je werk, want die
inkomsten, vaak subsidies die notabene door
de overheid worden verstrekt, worden in
mindering gebracht op de uitkering. Van
kunstenaars die zó moeten leven kun je geen
kunstzinnige prestaties verwachten. Werk
stukken van zwakzinnigen werden onlangs
geveild als serieuze kunstwerken, een illus
tratie van de inflatie van de begrippen
'kunst' en 'kunstenaar'. Dat bedoelde ik met
het woord inflatie in een artikel dat onlangs
in De Stem stond. Daarin werden enkele
opmerkingen van mij uit hun verband ge
rukt, waardoor ik mezelf totaal niet her
ken".
Overigens wil Marius Boender ook graag
kwijt dat ook die 1200 kunstenaars die een
stipendium krijgen, helemaal geen 'uitverko
renen' zijn. „Het is geen goudgerande rege
ling, het is vergelijkbaar met een bijstands
uitkering. En daar zit nog geen ziektekos
tenverzekering en WAO in. Maar ik ben er
toch voorstander van, omdat deze regeling
beter is dan geen regeling, en omdat de
regeling in de toekomst uitgebouwd zou
kunnen worden tot een goede regeling".
Geertruidenberg - Theater De
schattelijn 'Wie wint, heeft
gewonnen' door Bart Stul
tiens, gezien op 22 april
Door Theo van Drunen
De cabaretier Bart Stultiens
verscheen ruim 3 jaar geleden
als aankomende ster aan het
firmament van het cabaret.
Hij was toen bepaald niet de
enige, maar velen brandden
snel af. Stultiens hield vol en
laat met zijn derde avondvul
lende theaterprogramma
zien, dat hij steeds beter
wordt.
De 36-jarige Bart Stultiens is
geboren in Uden, maar zijn Bra
bantse tongval ruilt hij met ge
mak in voor een Amsterdams of
Chinees accent. Daarmee is met
een opgemerkt dat Stultiens van
vele markten thuis is. In zijn
nieuwe programma, getiteld
'Wie wint, heeft gewonnen',
kruipt hij dan ook in de ene na
de andere rol. Via de piano, de
sketch en de conference, komt
hij weer terug bij de piano. Hij
zingt goed. Hij speelt goed pia
no. Hij acteert goed. En zijn
programma heeft naast veel hu
mor ook inhoud.
Zaten er 3 jaar geleden nog veel
zwakke fragmenten in zijn eerste
theaterprogramma, nu brengt hij
overwegend sterke staaltjes van
eigengereid cabaret. Eigengereid
in die zin, dat hij zich niet laat
overhalen om mee te doen aan
allerlei cabaret-modes. Hij heeft
het niet nodig om te vloeken en
te tieren. Hij hoeft het podium
en de zaal niet te verbouwen. Hij
gebruikt nauwelijks rekwisieten.
Hij wringt de onderwerpen 'sex'
en 'relaties' niet uit tot op het
bot.
Nee, Bart Stultiens is een intelli
gente, grappige en integere ca
baretier. En artiesten van die
soort zijn ongetwijfeld een lange
carrière beschoren. Om u een
indruk te geven: een bijna-dood-
ervaring wordt heel serieus ver
teld, maar eindigt in een sterk
gerelativeerde mening over de
hemel. Of andersom: het roman
tische lied 'Het Dorp' van Wim
Sonneveld wordt omgebouwd
ZATERDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 en 21.30 u. De kleine blonde
dood.
HULST
De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. De kleine blonde
dood.
19.15 en 22 u. A few good men.
19.30 en 22 u. Daens.
19.30 en 22 u. De zevende hemel.
22 u. City of joy.
19.30 u. The last of the mohicans.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
19 u. Honey I blew up the kid.
19 en 21.30 u. De zevende hemel.
21.30 u. Raising cain.
VHSSINGEN
- Alhambra 1
14 u. Junglebook
19 en 21.30 u. Scent of a woman.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Forever young.
- Alhambra 3
14 u. De zevende hemel.
19 en 22 u. A few good men.
- Alhambra 4
14, 19 en 21.30 u. The distinguis
hed gentleman.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Sommersby.
-Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Jennifer 8.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The last of the Mohicans.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Under Siege.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Sneakers.
- Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
-Quellin II - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie, 20 en 22 u. Eng. versie The
jungle book.
- Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The bodyguard.
-Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Alive.
-Metro II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Forever young.
Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30 u.
Scent of a woman.
-Ambassades Club 1 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. De zevende hemel.
-Ambassades Club 2 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Consenting adults.
-Ambassades Club 3 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Fortress.
-Ambassades Club 4 - 14, 16.30 u.
Sister act.
19 en 21.30 u. Dr. Giggles.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30, 20 en 22.30 u. Forever
young.
14.30 en 20 u. Daens.
22.30 u. Damage.
14.30, 20 en 22.30 u. De zevende
hemel.
- Memling
14, 16 en 18 u. Jungle book.
20 en 22.30 u. Les nuits fauves.
- Van Eyk
14,30, 20 en 22.30 u. Alive.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sommers-
by-
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
distinguished gentleman.
14.30, 17,20 en 22.30 u. Alive.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jennifer 8.
20 en 22.30 u. Sexual intent.
20 en 22.30 u. Dr. Giggles.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Forever
young.
tot een wrange beschrijving van
een dramatische jeugd in een
achterlijk dorp. Of daar tussen
in: Bob Dylan was altijd de rebel
die vocht voor een betere wereld,
maar is nu zo'n zoetsappige
meeloper. Bart Stultiens ver
weeft in dat verhaal zijn eigen
gevoelens op een speciale ma
nier.
Heel sterk is ook de Amsterdam
mer die altijd model heeft ge
staan voor de verhalen van Si
mon Carmiggelt. Het is niet ge
heel per ongeluk dat Bart Stul
tiens dan aan Wim Sonneveld
doet denken, maar de kwaliteit
van inhoud en uitvoering zijn
daar ook naar.
Kritisch is Bart Stultiens ook
wel, maar dat staat niet voorop.
Hij is meer een filosoofeer; de
ene keer ernstig, dan weer luch
tig, maar steeds onderhoudend.
In twee uur tijd verveelt hij geen
minuut. Jammer, dat er in De
Schattelijn in Geertruidenberg
heel weinig publiek op de caba
retier afkwam. Kunnen de men
sen het oudste stadje van Neder
land niet vinden?
Amsterdam (anp) - In 1992 zijn
bijna 28 miljoen algemene boe
ken verkocht, 350.000 minder
dan in 1991 en ruim 1 miljoen
meer dan in de jaren 1988, 1989
en 1990. De gemiddelde prijs
voor een boek bedroeg in 1992
ruim 23 gulden, 3 procent meer
dan 1991. Ten opzichte van 1991
steeg de jaaromzet met 1 procent
tot 650 miljoen gulden.
Dit blijkt uit de Speurwerk Boe
ken Omnibus, een doorlopend
onderzoek dat in opdracht van
de Stichting Speurwerk betref
fende het Boek wordt uitgevoerd
door het NIPO.
Volgens het onderzoek is het
aandeel in de jaaromzet van
huishoudens met hoger opgelei
de hoofdkostwinners (29 procent
van alle zes miljoen huishoudens
in Nederland) toegenomen tot 57
procent. Bij de lagere oplei-
dings-, beroeps- en inkomens
groepen was er sprake van een
daling.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. De zeven
de hemel.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Nowhere
to run.
14.30 en 17 u. Jungle book (Ned.
orig. versie).
14.30, 17 en 22.30 u. Fortress.
17, 20 en 22.30 u. Scent of a
woman.
17 en 22.30 u. Unforgiven.
20 u. The river runs through it.
14.30 en 17 u. The last of the
Mohicans.
14.30 en 20 u. Daens.
ZONDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Tom Jerry.
20 u. De kleine blonde dood.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45 u. Tom Jerry.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. De
kleine blonde dood.
19 en 21.30 u. A few good men.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Daens.
13.45, 16.15; 19 en 21.30 u. De
zevende hemel.
19 en 21.30 u. City of joy.
13.45 en 16.15 u. The last of the
mohicans.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Belle en het beest.
20 u. The Bodyguard.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
14 u. Honey I blew up the kid.
14 en 20 u. De zevende hemel.
20 u. Raising cain.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 u. Junglebook
19 en 21.30 u. Scent of a woman.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Forever young.
- Alhambra 3
14 u. De zevende hemel.
19 en 22 u. A few good men.
- Alhambra 4
14, 19 en 21.30 u. The distinguis
hed gentleman.
ANTWERPEN
Zie zaterdag.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30, 17.15 en 20 u.» Forever
young.
14.30, 17.15 en 20 u. Daens.
14.30, 17.15 en 20 u. De zevende
hemel.
- Memling
14, 16 en 18 u. Jungle book.
20 u. Les nuits fauves.
- Van Eyk
14.30, 17.15 en 20 u. Alive.
GENT
Zie zaterdag.