DE STEM Tien beste jaren nog voor me' AL j zocht vond 4 'Kunstenaars met uitsterven bedreigd' Bertus Aafjes: de voetreis is volbracht UIT GIDS iardige tweeluik van Teater '77 IIEDING EN IGEMBAIWE Pleuni en Hugo weer aan elkaar gewaagd Bart Stultiens wint aan inhoud Zangeres Mathilde Santing het podium op met Randy Newman-nummers ERVAREN 'AGENCHAUFFEUR RSCHUWINGÜ itrum D/CO -CAO tad uitzendbureau Gevraagd PIERSSENS TA NUTSBEDRIJVEN YSTEMEN HULST BIJ trum D/CO aat 25 HULST :ax: 01140-20181 D2 Boekenmarkt licht gegroeid in 1992 RIL 1993 etaresse m/v r» relatie in Oost-Zeeuws-Vlaanderen een I ervaring en kennis van de Duitse taal Beduwé, tel. 01150-1 44 88, acht 9. endwerk zijn salaris, erzekeringen geregeld. t, tel.: 01140-15403/12713 poor Ria Saanen ;(ee, ze gaat haar levens- en carrièreverhaal niet nog eens vertellen, ze gaat niet wéér herhalen dat ze al op haar twaalfde privé-zang- les had en al heel vroeg zangeres wilde worden. Enigszins pinnig: „Daar heb ik geen zin in en bo vendien: wat ik nu doe, is heel anders dan tien jaar geleden. Het heeft geen nut dat allemaal weer op te rakelen." Ze lijkt de toon voor het inter view gezet te hebben, maar de 34-jarige Mathilde Santing blijkt in de loop van het gesprek niet zo'n haaibaai als ze aanvan kelijk deed voorkomen, al schiet ze af en toe nog flink uit haar slof. Buim tien jaar al is ze op de Nederlandse podia te vinden, zij het niet regelmatig. Nu eens staan kranten bol met interviews en recensies en dringen omroe pen elkaar opzij om Santing op de buis te krijgen, dan weer is het jaren stil rondom haar. Bekendheid Ze ondervindt dat zelf ook wel, zegt ze in een Amsterdamse café. „Als ik een keer op televisie ben geweest, ben ik de volgende dag heel bekend. Maar een week la ter kan ik weer rondlopen, zon der dat iemand ook maar enige blijk van herkenning geeft. En als ik herkend word, is dat op een prettige manier, gelukkig. Mensen vallen me niet lastig. In een winkel bijvoorbeeld zal nie mand iets zeggen of doen. Maar als ik de winkel uitloop, hoor ik: dag, succes hè. Nou, dat zeg je niet tegen een vreemde." Ze kan zich nu alvast voorberei den op een nieuwe golf van pu bliciteit èn de daarbij behorende 'herkenning'. Want Mathilde esingel 10 4335 JA Middelburg N ALLE BEWONERS EMEENTE HALSTEREN EN ET EILAND THOLEN Delta Nutsbedrijven gaat van ond 26 april 1993 20.00 uur tot tend 27 april 1993 08.00 uur den verrichten aan het ingnet tussen Halsteren en Tholen. werkzaamheden is de kans at bruin water uit de kranen komt op het wasgoed kan achterlaten, n daarom in die periode voorzichtig et wassen van wasgoed en in geval ater het water te laten doorstromen r helder is. De bewoners van het ebied wordt aangeraden voor alle n kleine voorraad schoon water bij houden tijdens de werkzaamheden, vering van water onder lagere druk lijk mogelijk. atie kunt u terecht op het oor van de N.V. Delta Nutsbedrijven telefoon 01110-14451. 'utsbedrijven doet al het mogelijke oners geen last te bezorgen, maar eel bruin water niet voorkomen zo ken duren. Hiervoor onze oprechte igingen. N.V. Delta Nutsbedrijven ht bedrijven en instellingen ook waarschuwen. Nutsbedrijven aanvaardt geen m van aansprakelijkheid voor zou kunnen voortvloeien uit het drijven, instellingen of personen individueel zijn gewaarschuwd, lutsbedrijven. /I B/DOS /I B/DOS M B/DOS M B/DOS 4MB/DOS B/4M B/DOS V1B/4MB/DOS 1.269,- 1.411.- 1.455.- 1.732.- 1.903.- 1.916.- 2.086.- B/4M B/DOS 2.397/ \/IB/4MB/DOS 2.567.- iig tot en met vrijdag 30 april ok mogelijk Breda - Cafeetheater De Bou levard. 'Merg' van Herzberg en 'Spel' van Beckett Gezien op 23 april 1993. Nog te zien op 24 april. Door Kees van Meel Het tweeluik dat Teater '77 voor het publiek speelt, toont twee verschillende facetten van het menselijk bestaan die door de combinatie ervan toch een ge heel opleveren. De keuze van de stukken in deze samenhang is een erg goede. In Merg van Herzberg zoeken mensen naar mogelijkheden hun bestaansrecht aan anderen te ontlenen, terwijl ze nauwelijks bereid zijn de ander iets terug te geven. Zelf zijn ze niet in staat hun leven zodanig in te richten dat ze als zelfstandige indivi duen kunnen functioneren. Zo wel lichamelijke als geestelijke afhankelijkheid maakt hen tot krachteloze wezens. Met een kakafonie van geluid en stemmen begint het stuk. Lang zamerhand wordt de structuur via losse scènes duidelijk. Deze speelse aanpak is hier en daar aardig en doeltreffend, vooral bijvoorbeeld in een intermezzo waarin twee verpleegsters swin gend de geneugten van de medi sche wereld aanprijzen. Andere scènes laten niet duidelijk zien of de toeschouwer het overdre ven spel ook als zodanig moet beschouwen. In Spel probeert Beckett te laten zien en horen hoe onmogelijk het (soms) is voor mensen om elkaar te bereiken. De drie spelers, ie der opgesloten in een urn, kun nen niet uit dit graf terug het leven in. Hun gevoelens zijn al begraven, ze zijn slechts in staat tot nog niet uitgewerkte reflectie op hun voorbije leven. Commu nicatie met elkaar is niet pijnlijk afwezig. De toeschouwer beseft dat het ondanks verwoede po gingen door verbaal geweld nooit mogelijk zal zijn uit deze toestand te breken. Interessant is dan ook niet zo zeer dat het spel gespeeld wordt, maar hoe het gespeeld wordt. Alles hangt af van timing, in de delen die als dialoog bedoeld zijn en in de stukken die letter lijk laten zien hoe verwarrend en verward de gedachten van de mensen zijn. Deze timing is niet altijd goed. Dat is enigszins sto rend, juist vanwege de statische vorm die het stuk heeft. De aan dacht van het publiek kan alleen gericht zijn op de gezichten die ieder belicht worden bij het uit spreken van de tekst. De gering ste hapering levert al een verbre king van de spanning op. De samenhang tussen beide stukken is evident: in Merg zoe ken mensen naar mogelijkheden hun individualiteit bij anderen te halen, in Spel blijkt de onmo gelijkheid hiervan. Daardoor wordt nog duidelijker hoe een zaam elk mens is: ieder blijft een eiland, ondanks alle pogingen dat te voorkomen. De combinatie van de volgorde van de twee spelen vind ik goed doordacht. In Merg wordt ge toond dat elk mens een zoek tocht naar de ander maakt, in Spel het faillissement van deze poging. Breda - Stadsschouwburg. 'Ex' van Bernard Slade. Regie: Jules Royaards. Gespeeld door Pleuni Touw en Hugo Metsers. Gezien op vrijdag 23 april. Op 13 mei in Bergen op Zoom. Door Marjan Mes Ex' is zo'n Amerikaans blijspel waarbij je je minder afvraagt waarom ze uit elkaar zijn ge gaan dan wei of ze weer bij e'kaar zullen komen. De schrij ver Bernard Slade is vooral be kend om zijn situatiekomedies. En daarin gaat het niet om de waarschijnlijkheid van de rela tes en ook niet om de karakters. Maar meestal om het gekissebis van echtparen, die elkaar over een lange periode steeds weer even terug zien en dan weer net genoeg geïrriteerd worden om reeh niet samen verder te willen. Houden ze nog van elkaar of Met? Krijgen ze elkaar na alle sores met andere geliefden nog wel of nooit meer? Die vraag houdt de toeschouwer ook voor namelijk bezig bij 'Ex' ('Special Occasions'). Geen moment wordt echt goed duidelijk waarom het echtpaar Michael en Amy eigen- hjk gescheiden is en hoe ze nu telijk in elkaar steken. Vrese- hjk geestig is het stuk evenmin, Maar wel behendig geschreven en aardig gecomponeerd. Als een Santing komt weer op het po dium, zij het dan maar een paar keer. Op 26 april brengt ze in het Concertgebouw in Amsterdam het programma 'Mathilde San ting sings Randy Newman' en een dag later staat ze met het zelfde programma in het Mu ziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Randy Newman heeft ze al vaak gezongen, maar nieuw is dat ze met een 'eigen' strijkorkest op treedt en dat er twee pianisten meedoen, terwijl de nummers voor één piano zijn geschreven. „Ik heb wel met strijkorkesten gezongen in Metropole en zo, maar daar was ik gastsolist. Dit is anders. De optredens zijn voor mij trouwens een feestje: ik vier daarmee dat mijn nieuwe cd 'Texas girl Pretty boy' uit komt. Ja, nu pas, ik ben er nooit eerder aan toegekomen om de songs van Randy Newman op te nemen." Nu het er eenmaal van gekomen is, sluit ze zelfs niet uit dat er een tweede cd verschijnt met Newman-songs. „Zijn materiaal is ijzersterk, en goed materiaal is net zo belangrijk als een goede rol voor een actrice." Zou ze, veeleisend en kritisch als ze is, niet beter haar eigen songs kun nen schrijven? „Nee", zegt ze heel gedecideerd, „nogmaals, de kwaliteit van het materiaal is heel belangrijk. Ik zing liever eersteklas materiaal van een ander dan tweedeklas spul van mezelf. En ik weet van mezelf 'dat ik niet zo goed ben als een aantal andere componis ten. Dus zelf nummers schrijven is nog lang niet aan de orde. En dat is niet erg, want er is nog genoeg goed materiaal van ande re componisten voorhanden." Popzangeres .Als dan tussen neus en lippen door het 'hokjesgedoe' aan de orde komt, wordt Santing even die felle, lastige ster, zoals ze vaak is afgeschilderd. „Ik ben hier de muzikant, ik hoef mezelf niet in een kader te plaatsen. Dat is de taak van muziekjour- Mathilde Santing en haar begeleiders. nalisten. Maar die hebben helaas geen verstand van muziek, be spreken alleen de kleren die je aanhebt en de teksten die je zingt. Ze hebben zo'n gammele hokjeskast getimmerd, dat ik daar niet in wil." Dan, rustiger weer: „Ik be schouw mezelf als popzangeres. Maar als ik me vergelijk met Candy Dulfer, dan staan we mij lenver uit elkaar. Een popzange res oude stijl ben ik. Met veel populaire nummers, niet klas siek en niet volks. Ik hou me bij de arrangementen niet aan pop of jazz en niet aan folk of klas siek. Artiesten wordt wel vaak aangeraden zich bij één stijl te houden, vanwege de herken baarheid en de commercialiteit. Maar daar doe ik niet aan mee." En dat heeft consequenties, weet ze zelf. Ze had al lang een wijd en zijd bekende ster kunnen zijn, als ze zich wat meer gelegen had laten liggen aan - al dan niet goed bedoelde - adviezen. Maar net zomin als ze zich vroeger, als zeer verdienstelijk zingende tie ner, heeft laten overhalen hits te maken met bijvoorbeeld vader Abraham, laat ze zich nu de wet voorschrijven. „De laatste tijd zelfs minder dan ooit. Ik heb wel ooit concessies gedaan, maar dat is me heel slecht bevallen. Ik ga steeds strakker mijn eigen koers varen. Dat betekent onder meer dat ik nog minder schnabbel dan ik al deed. Ik weet dat het bp mijn manier moeilijk is om het in Nederland voor elkaar te krij gen,, maar daar wijk ik niet voor. Ik ben te vaak teleurgesteld en ik heb het te danken aan mijn enorme overlevingsdrang, dat ik het heb gered." Verlegen Bij het beeld van de harde tante, dat ze van zichzelf geschapen heeft, past dat niet: dat toegeven dat je gekwetst bent en gekwetst kunt worden. „Het een is een gevolg van het ander," legt Ma thilde uit. „Ik lijk een harde door de wol geverfd blijspelduo als Pleuni Touw en Hugo Met sers zo'n stuk speelt, valt er voldoende plezier aan te bele ven. We treffen Michael en Amy voor het eerst in hun vijftiende huwe lijksjaar dat ze nog net hebben kunnen vieren, met de scheiding al in het vooruitzicht. Ze hebben kinderen en familie. Dus valt er gedurende de periode 1984-1992, waarover de veertien scènes zijn uitgesmeerd, nog heel wat geza menlijk te vieren en te (betrou wen. Ze ontmoeten elkaar tel kens weer, bij begrafenissen, wanneer er een kind afstudeert, met kerstmis, wanneer Amy gaat trouwen, etc. En iedere keer is er nog iets over van de liefde van weleer. In het begin raken ze allebei uit het lood geslagen. Michael zit bij de psychiater, maar schrijft vervol gens meerdere succesblijspelen. Amy raakt aan de drank, maar weet zich daarna ook aardig te redden. Een temperamentvol vrouwtje dat gemakkelijk in woede kan uitbarsten, hetgeen door Pleuni Touw met het nodi ge, leuk aangezette komediespel wordt getypeerd. Hugo Metsers vult haar daarbij voortreffelijk aan als de zachtaardiger Mi chael, die dronkenschap en her nia voorwendt om in Amy's buurt te zijn. Door Lei Coopmans Venlo - Bertus Aafjes is dood. De dichter-schrijver overleed donderdag op 79-jarige leef tijd in het ziekenhuis van Venlo. Sinds 1973 woonde hij met zijn vrouw Tine terugge trokken in een eenvoudig houten huisje in de bossen van Swolgen. 'Mensen behangen met flarden van geluk', zo beschreef Aafjes ooit het wezen van zijn schrij verschap. „In tegenstelling tot zoveel schrijvers die alleen maar ellende, ontevredenheid en kri tiek de wereld insturen wil ik met alles wat ik schrijf mensen gelukkiger en wijzer maken". Aafjes' eerste en nog altijd meest bekende 'flard van geluk' schonk hij lezend Nederland in 1946, als balsem op de nog schrijnende wond van de oorlog: 'Een Voe treis naar Rome'. Collega-dichter Jan Engelman noemde dit 2300 versregels tel- Bertus Aafjes lende romantisch verhalende ge dicht 'een geluk dat kostbaar is te noemen'. Zo dacht het publiek er kennelijk ook over want tien duizenden exemplaren van 'De Voetreis', verdeeld over veertien drukken, vonden tot nu toe hun weg naar de lezer. FOTO ARCHIEF DE STEM Zijn leven lang is Aafjes, tegen zijn zin, de schrijver van 'Een Voetreis naar Rome' gebleven, hoewel hij inmiddels een boe kenkast heeft volgeschreven. De inspiratie haalde hij onder meer uit de vele reizen die hij na het succes van De Voetreis maakte. Van onze verslaggever Hans Rooseboom Het plan van het kabinet om 1200 beeldend kunstenaars een basisuitke ring te geven, leidt tot verschraling van het kunstaanbod. Zo luidt de pessimisti sche verwachting van de Raad voor de Kunst, die gisteren werd bekendge maakt. De Raad voor de Kunst, 's lands hoogste adviesorgaan op kunstgebied, meent dat er voldoende alternatieven zijn voor het ingrij pende kabinetsvoorstel. Het voorstel van het kabinet is kort samen gevat: De 6000 beeldend kunstenaars die nu in de bijstand zitten moeten een beroep gaan doen op een fonds waaruit er 1200 een 'stipen dium' van maximaal 27.500 krijgen. Wie niet tot deze 1200 behoort krijgt één jaar bijstand. Wie na dat ene jaar bijstand niet heeft bewezen dat hij van zijn beroep kan leven, wordt verplicht omgeschoold. Kunstenaars worden behandeld als alle andere uitke ringsgerechtigden. In het 'veld' wordt veel feller op dit kabi netsvoornemen gereageerd dan door de Raad voor de Kunst. „Er voltrekt zich een ramp. De kunstenaars worden gemuilkorfd en ge steriliseerd. Op een pijnlijke manier. Ze willen de soort laten uitsterven". Zo ziet de Bredase beeldend kunstenaar Marius Boen der het kabinetsplan. Volgens Boender wordt een hele beroeps groep bedreigd. „Het gaat in feite om 90 procent van de kunstenaars. Het zou de regering sieren als ze zich inhoudelijk met kunst- en kunstenaarsbeleid zouden bezig houden. Na het opheffen van de BKR is er geen beleid geweest, geen visie. Dat geldt ook voor de Raad voor de Kunst, door naar alternatieven te verwijzen, die geen oplos sing bieden". De huidige bijstandsregeling is ook niet ideaal, maar heeft tenminste een paar voor delen. „Er bestaat géén sollicitatieplicht, en 'toegekende subsidies worden niet verrekend met je uitkering. Met moeite en pijn valt ermee te werken. In de nieuwe regeling komt er wel een sollicitatieplicht, plüs dat je ZATERDAG 24 APRIL 1993 FOTO SONY tante, maar ik ben in wezen verlegen en schuchter. Zoals ik op het podium sta, zo ben ik. Alleen als ik zing, laat ik zien wie ik ben: een verlegen vrouw. Ik heb een pantser, een schild om me heen getrokken, juist óm dat ik gekwetst ben. En vraag me niet naar het hoe en wat, want dat is echt privé. Maar ik kan je wel vertellen dat het leven voor mij geen lolletje is." Haar toekomst ziet ze niettemin zonnig in. Er is een contract voor nog twee albums, ze heeft een serie concerten gepland in het Betty Asfalt Complex van Paul Haenen en ze gaat iets doen voor kinderen, voor de televisie. „En wat mijn stem betreft, ik denk dat de tien beste jaren voor me liggen. Mijn stem is goed, ik ben beter in balans dan ooit en licha melijk gezonder dan vroeger. Ik krijg misschien wel mijn volste jaren." Mathilde Santing sings Randy Newman, dinsdag 27 april in het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven, aanvang 20.15 uur. Zijn reisverslagen verschenen in talloze bundels en verhalen voor kranten en tijdschriften. Er zijn weinig genres in de schrijfkunst die hij niet heeft beoefend. Gedichten, essays, vertalingen, reisverhalen, sprookjes, kinderboeken, zelfs stripverha len staan op zijn naam. Gave Aafjes zelf beschouwde het schrijven van poëzie niet als een eigen verdienste, maar als een gave. Over het ontstaan van de gedichtencyclus 'Het zanduur van de dood' zei hij ooit: „Het is een cyclus die buiten mijn be wustzijn om geschreven is. Het is iets wat ik niet gemaakt heb, maar door mij heen geslagen is vanuit een andere wereld". Als hij dichtte raakte Aafjes soms volledig in trance. De angst voor die toestand was een van de redenen om in 1953, na het schrijven van de gedichtenbun del 'De Karavaan', de dichters- pen voorgoed neer te leggen. bijkomende inkomsten uit je beroep niet kunt gebruiken voor je werk, want die inkomsten, vaak subsidies die notabene door de overheid worden verstrekt, worden in mindering gebracht op de uitkering. Van kunstenaars die zó moeten leven kun je geen kunstzinnige prestaties verwachten. Werk stukken van zwakzinnigen werden onlangs geveild als serieuze kunstwerken, een illus tratie van de inflatie van de begrippen 'kunst' en 'kunstenaar'. Dat bedoelde ik met het woord inflatie in een artikel dat onlangs in De Stem stond. Daarin werden enkele opmerkingen van mij uit hun verband ge rukt, waardoor ik mezelf totaal niet her ken". Overigens wil Marius Boender ook graag kwijt dat ook die 1200 kunstenaars die een stipendium krijgen, helemaal geen 'uitverko renen' zijn. „Het is geen goudgerande rege ling, het is vergelijkbaar met een bijstands uitkering. En daar zit nog geen ziektekos tenverzekering en WAO in. Maar ik ben er toch voorstander van, omdat deze regeling beter is dan geen regeling, en omdat de regeling in de toekomst uitgebouwd zou kunnen worden tot een goede regeling". Geertruidenberg - Theater De schattelijn 'Wie wint, heeft gewonnen' door Bart Stul tiens, gezien op 22 april Door Theo van Drunen De cabaretier Bart Stultiens verscheen ruim 3 jaar geleden als aankomende ster aan het firmament van het cabaret. Hij was toen bepaald niet de enige, maar velen brandden snel af. Stultiens hield vol en laat met zijn derde avondvul lende theaterprogramma zien, dat hij steeds beter wordt. De 36-jarige Bart Stultiens is geboren in Uden, maar zijn Bra bantse tongval ruilt hij met ge mak in voor een Amsterdams of Chinees accent. Daarmee is met een opgemerkt dat Stultiens van vele markten thuis is. In zijn nieuwe programma, getiteld 'Wie wint, heeft gewonnen', kruipt hij dan ook in de ene na de andere rol. Via de piano, de sketch en de conference, komt hij weer terug bij de piano. Hij zingt goed. Hij speelt goed pia no. Hij acteert goed. En zijn programma heeft naast veel hu mor ook inhoud. Zaten er 3 jaar geleden nog veel zwakke fragmenten in zijn eerste theaterprogramma, nu brengt hij overwegend sterke staaltjes van eigengereid cabaret. Eigengereid in die zin, dat hij zich niet laat overhalen om mee te doen aan allerlei cabaret-modes. Hij heeft het niet nodig om te vloeken en te tieren. Hij hoeft het podium en de zaal niet te verbouwen. Hij gebruikt nauwelijks rekwisieten. Hij wringt de onderwerpen 'sex' en 'relaties' niet uit tot op het bot. Nee, Bart Stultiens is een intelli gente, grappige en integere ca baretier. En artiesten van die soort zijn ongetwijfeld een lange carrière beschoren. Om u een indruk te geven: een bijna-dood- ervaring wordt heel serieus ver teld, maar eindigt in een sterk gerelativeerde mening over de hemel. Of andersom: het roman tische lied 'Het Dorp' van Wim Sonneveld wordt omgebouwd ZATERDAG FILMS GOES - Grand Theater 19 en 21.30 u. De kleine blonde dood. HULST De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. De kleine blonde dood. 19.15 en 22 u. A few good men. 19.30 en 22 u. Daens. 19.30 en 22 u. De zevende hemel. 22 u. City of joy. 19.30 u. The last of the mohicans. TERNEUZEN - Luxor Theater 19 u. Honey I blew up the kid. 19 en 21.30 u. De zevende hemel. 21.30 u. Raising cain. VHSSINGEN - Alhambra 1 14 u. Junglebook 19 en 21.30 u. Scent of a woman. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Forever young. - Alhambra 3 14 u. De zevende hemel. 19 en 22 u. A few good men. - Alhambra 4 14, 19 en 21.30 u. The distinguis hed gentleman. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The last of the Mohicans. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Under Siege. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. - Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. -Quellin II - 14, 16 en 18 u. Ned. versie, 20 en 22 u. Eng. versie The jungle book. - Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Metro II - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Forever young. Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. De zevende hemel. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Consenting adults. -Ambassades Club 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Fortress. -Ambassades Club 4 - 14, 16.30 u. Sister act. 19 en 21.30 u. Dr. Giggles. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30, 20 en 22.30 u. Forever young. 14.30 en 20 u. Daens. 22.30 u. Damage. 14.30, 20 en 22.30 u. De zevende hemel. - Memling 14, 16 en 18 u. Jungle book. 20 en 22.30 u. Les nuits fauves. - Van Eyk 14,30, 20 en 22.30 u. Alive. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sommers- by- 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The distinguished gentleman. 14.30, 17,20 en 22.30 u. Alive. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Jennifer 8. 20 en 22.30 u. Sexual intent. 20 en 22.30 u. Dr. Giggles. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Forever young. tot een wrange beschrijving van een dramatische jeugd in een achterlijk dorp. Of daar tussen in: Bob Dylan was altijd de rebel die vocht voor een betere wereld, maar is nu zo'n zoetsappige meeloper. Bart Stultiens ver weeft in dat verhaal zijn eigen gevoelens op een speciale ma nier. Heel sterk is ook de Amsterdam mer die altijd model heeft ge staan voor de verhalen van Si mon Carmiggelt. Het is niet ge heel per ongeluk dat Bart Stul tiens dan aan Wim Sonneveld doet denken, maar de kwaliteit van inhoud en uitvoering zijn daar ook naar. Kritisch is Bart Stultiens ook wel, maar dat staat niet voorop. Hij is meer een filosoofeer; de ene keer ernstig, dan weer luch tig, maar steeds onderhoudend. In twee uur tijd verveelt hij geen minuut. Jammer, dat er in De Schattelijn in Geertruidenberg heel weinig publiek op de caba retier afkwam. Kunnen de men sen het oudste stadje van Neder land niet vinden? Amsterdam (anp) - In 1992 zijn bijna 28 miljoen algemene boe ken verkocht, 350.000 minder dan in 1991 en ruim 1 miljoen meer dan in de jaren 1988, 1989 en 1990. De gemiddelde prijs voor een boek bedroeg in 1992 ruim 23 gulden, 3 procent meer dan 1991. Ten opzichte van 1991 steeg de jaaromzet met 1 procent tot 650 miljoen gulden. Dit blijkt uit de Speurwerk Boe ken Omnibus, een doorlopend onderzoek dat in opdracht van de Stichting Speurwerk betref fende het Boek wordt uitgevoerd door het NIPO. Volgens het onderzoek is het aandeel in de jaaromzet van huishoudens met hoger opgelei de hoofdkostwinners (29 procent van alle zes miljoen huishoudens in Nederland) toegenomen tot 57 procent. Bij de lagere oplei- dings-, beroeps- en inkomens groepen was er sprake van een daling. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. De zeven de hemel. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Nowhere to run. 14.30 en 17 u. Jungle book (Ned. orig. versie). 14.30, 17 en 22.30 u. Fortress. 17, 20 en 22.30 u. Scent of a woman. 17 en 22.30 u. Unforgiven. 20 u. The river runs through it. 14.30 en 17 u. The last of the Mohicans. 14.30 en 20 u. Daens. ZONDAG FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Tom Jerry. 20 u. De kleine blonde dood. HULST - De Koning van Engeland 13.45 u. Tom Jerry. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. De kleine blonde dood. 19 en 21.30 u. A few good men. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Daens. 13.45, 16.15; 19 en 21.30 u. De zevende hemel. 19 en 21.30 u. City of joy. 13.45 en 16.15 u. The last of the mohicans. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Belle en het beest. 20 u. The Bodyguard. TERNEUZEN - Luxor Theater 14 u. Honey I blew up the kid. 14 en 20 u. De zevende hemel. 20 u. Raising cain. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 u. Junglebook 19 en 21.30 u. Scent of a woman. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Forever young. - Alhambra 3 14 u. De zevende hemel. 19 en 22 u. A few good men. - Alhambra 4 14, 19 en 21.30 u. The distinguis hed gentleman. ANTWERPEN Zie zaterdag. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30, 17.15 en 20 u.» Forever young. 14.30, 17.15 en 20 u. Daens. 14.30, 17.15 en 20 u. De zevende hemel. - Memling 14, 16 en 18 u. Jungle book. 20 u. Les nuits fauves. - Van Eyk 14.30, 17.15 en 20 u. Alive. GENT Zie zaterdag.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 23