'Als ik zin heb, treed ik op Weinig kans voor kunstenaar in Bredase beeldenaffaire UIT GIDS Wally Tax en de ups en downs van een Outsider Buitenlandse vraag naar 6All you need is love Werk oude meesters in onrijpe handen Beatles-spullen geveild GIDS D4 film Maat Prima la Musica met Jaap van Zweden Derde huwelijk voor ex-Stone Bill Wyman DE STEM VRIJDAG 23 APRIL 1993 draat biedt professionele kunst lierpresentatie te laten zien in 1 uterram van de openbare bibli ommeljé zijn werk. ie voor industriële Vormgeving 'oductpresentatie. Hij was werk" maakte de overstap naar h t ste kunst. Een logische oen in het werk de werd geplaatst en alleen h| uit zich het beste in zijn teken iet het wit doek als een uitdagi™ scheppen Hij gaat ervan uit dj lijft het schilderen voor hem eea erdag van 12.00 tot 17.00 r. uur en ous' staat net zoals in Chambres -useum en de stad centraal. Bii m de stad in en nu komt de s nst nodigde de inwoners van Gent lenen, een lievelingsvoorwerp uit liever niet wil missen omdat het n. Velen gaven hier gehoor aan'en t museum. itgenodigd om met deze uitgeleen- n. Zowel de culturele achtergrond ars staat borg voor uiteenlopende t materialen en objecten. Deze oplossingen. nt in sculpturen een groot respect owel het materieel karakter als de n rol. De Rus Ilya Kabakov maakt n, waar hij een atmosfeer omheen verhaal van het voorwerp aan te probeert de verwondering in zijn erpen, weer te geven. pt van 29 april tot 28 juni, zal ook g Ping met een creatie inspelen op Kunst Gent is dagelijks (behalve uur. l/an onze rechtbankverslaggever Breda - Beeldend kunstenaar Har Voogt uit Steenbergen heeft zijn eis jlgezwakt dat zijn beelden Hemelvaart en Statie I, II en III in het park van kunstacademie Sint Joost moeten blij ven staan. In het gisteren gehouden jort geding tegen de gemeente Breda vroeg hij rechtbankpresident mr. jMendlik dat de gemeente eerst over ig met hem voert over een andere plek voor zijn beelden. De handreiking van de gemeente dat Voogt de gemeente om herplaatsing san vragen, dat de commissie voor beeldende kunst het college van b en w daarover zal adviseren en dat de beel den vooralsnog kunnen blijven staan, wees Voogt af. Het compromisvoorstel van de ge meente houdt in dat Voogt zelf de herplaatsing moet betalen. „De ge meente heeft daarvoor geen potje", stelde mr. P.Claassen. Volgens de kun stenaar kost de herplaatsing hem aan nieuwe funderingen en dergelijke zo'n 40.000 gulden en zo'n bedrag wil en kan hij niet opbrengen. De president probeerde beide partijen tot een oplossing te bewegen. „Het is niet verstandig dit conflict te laten oplopen tot een kwestie van alles of niets", aldus mr. Mendlik. Het voorstel van de gemeente kwalificeerde hij als 'zoeken naar een redelijk alternatief'. De gemeente Breda kocht de beelden in de periode 1983-1985 in het kader van de BKR-regeling om ze te plaatsen in de tuin van IJpelaar. De gemeente ging met de daar toen gehuisveste sociale academie Markendaal een bruikleenovereenkomst voor onbe perkte duur aan. Net als de sociale academie maakt Sint Joost deel uit van de Hogeschool West-Brabant. Per 1 september a.s. betrekt Sint Joost het complex IJpelaar. De kunstacade mie wil van de vier beelden af omdat ze te dominant aanwezig zouden zijn. Ze zouden ook een belemmering vor men voor het plaatsen van werkstuk ken van studenten en voor het inrich ten van internationale beeldenexposi ties. De gemeente willigde het verzoek in. Advocaat mr. A.Meijboom stelde dat Voogt nooit afstand heeft gedaan van zijn auteursrecht noch van zijn per soonlijkheidsrechten. Voor hem is er sprake van een overeenkomst en moet de gemeente die naleven. Gemeentelijk raadsman mr. P.Claassen zei dat de gemeente vier bestaande beelden van Voogt heeft gekocht en hem geen op dracht heeft gegeven ze te maken. Het door de eigenaar demonteren en opslaan, zelfs het slopen van de beel den kan zijns inziens door de Auteurs wet 1912 niet worden tegengehouden. Een optimale onderwijsvoorziening is voor de gemeente van groot belang, reden waarom zij het verzoek van Sint Joost heeft gehonoreerd. Na het aanhoren van beide partijen vatte mr. Mendlik samen dat de ge meente Breda als eigenaresse van de beelden niets te zeggen heeft over wat er op het terrein van Sint Joost ge beurt. Hij gaf duidelijk aan dat Voogt weinig kans heeft met zijn kort geding. Vonnis op 29 april. ien in IJzendijke. REEKMUSEUM WEST ZEEUWS-VLAANDEREN IJZENDIJKE - Streekmuseum, Markt - 'Zicht op ceinturen', ceinturen uit verschil lende culturen uit de collectie van Liban Pollet. Geop. werkd. 10-12 en 13-17 u. za. en zo. 14-17 u. (tot 7 nov.) ASSENEDE -Galerij Pim de Rudder - Werken van Rolf Mulder Geop. vrij. t/m zo. 14-18 u. (tot 25 apr.). ANTWERPEN - Centrum Elzenveld - 'Arm in Ant werpen'. Geop. dag. 10-18 u. za. en zo. vanaf 14 u. (tot 28 mei). - Cultureel Centrum Berchem - (va naf 24/4) Overzichtstentoonstel ling Walter Ponsaert. Geop. dag. ll-17u. (tot 3 mei). - Galerie Francis van Hoof. Reyn- dersstr. - Schilderijen van Carlos Vergara. Ontwerpen en modellen van Bert de Keyser. Geop. do. t/m zo. 14-18 u. (tot 26 apr - Etnografisch Museum - Korea, na tuur, religie en keramiek. Geop. dag. 10-17 u. ma. gesl. tussen 1 en 20 mei gesl. (tot 6 juni). GENT - Museum voor Schone Kunsten - Neo-impressionist Theo van Rys- selberghe. Geop. dag. 9.30-17 u. ma. gesl. (tot 6 juni). - Museum voor Hedendaagse Kunst. Citadelpark - (vanaf 29/4) 'Ren- dez(-)vous'. Persoonlijke eigen dommen en objecten van Gentena ren gepresenteerd in de eigen we reld door de kunstenaars Jimmie Durham. Ilya Kabakov, Henk Visch en Huano Yona Pina. Geop- dag. 9.30-17 u. ma. gesl. (tot 27 juni). - Galerij Kunst-zicht, Overpoortstr 65 - (vanaf 26/4) 'Spelen met Min derheden', collages van toneelkun stenaar Tone Brulin uit Hulst. Ge op. werkd. 11-14 u. (tot 30 mei)- Van Gogh, loopt nu wel de kans de >gh-film ooit gemaakt, te missen. en de onstuitbare dwang van een 'gisseur Maurice Pialat Van Gogbs veten te raken. en de vele facetten van Van Goghs ■pannend is hoe de onoverbrugbare zijn broer Theo in schilderkundige film is volgende week te zien in Jacques Dutronc in de hoofdrol. 10 uur. Hij was de grote man van de Outsiders. Wally Tax, lead-zanger van een groep die in de roerige jaren zestig menig ouderpaar de stuipen op het lijf joeg. Ultra lang haar, keiharde rock en niet vies van stunts. Goed voor overvolle zalen, een optreden in het voorprogramma van de Rolling Stones en een Ameri kaanse Grammy. Wapenfeiten van een muzikant die in de afgelopen jaren echter 'out' raakte bij het grote publiek. Zaterdag om 16 uur treedt hij op in Etten-Leur. Solo in De Klomp. HIJ MELDT monter dat het met hem goed gaat. „Ik rook dat wel. Maar ben van de drank af". Voor hem op het tafeltje staat een biertje. Triomfantelijk: „Alcoholv rij. Nadeel is wel dat je vaker naar de plee moet". Van onze verslaggever Romain van Damme Hij is begin dit jaar 45 gewor den. In café De Klomp is er daarom bij de veertiger een blik van herkenning. Meer niet. In alle rust kan Wally Tax zijn alcoholvrij biertje naar binnen werken. „Dat was vroeger wel anders. Toen we de ene hit na de andere scoorden, kon ik niet zomaar door Amsterdam lopen. We wa ren razend populair. Echt waar. Als we optraden moest ik maar de helft van de nummers zingen. Het publiek zong de andere helft. Stond ik daar als dirigent op het podium". Onlangs is er weer een Outsi ders-album op de markt ver schenen. 'CQ' (uit 1968) heet de cd. Uitgebracht door Pseudonym Records uit Maassluis. „Staat een foutje op trouwens. Dat ook anderen nummers geschreven hebben. Nee, alle nummers heb ik geschreven. Ach, dat zal later wel verholpen worden met een inlegvel. Kan ik me niet meer zo druk om maken". Hij praat honderduit. Anders dan vroeger toen hij vragenstel lers nauwelijks in zijn buurt duldde. Als de lokale omroep 'Radio Europa' uit Etten-Leur hem benadert om mee te werken aan een programma over de Out siders stemt hij onmiddellijk in. „Toe maar, Radio Europa! Dit is toch Etten-Leur?" Elf jaar oud was Wally Tax toen hij volgens eigen zeggen de eer ste Outsiders bij elkaar had. „Op mijn achtste kreeg ik mijn eerste mondorgel. Droeg ik al lang haar. Later een hoop gedonder op de middelbare scholen". In 1966 werd de groep Outsiders opgericht. „'Sun's going down' was het eerste nummer dat we uitbrachten. Bij Paul Ackett. 'Lying Ail the time' werd niet veel later een grote hit. Vijftig weken in de top veertig. Het liep als een trein. Veel optredens, veel succes". Het bracht de Outsiders zelfs in het voorprogramma van de Rol ling Stones die in '66 optraden in Den Bosch. „Schitterend. Onze toenmalige manager zei, okay, ze spelen, maar dan wel pal voor de Stones. Was geen punt. Gebeur de ook." En zonder blikken of blozen: „Wij waren die avond veel beter dan de Stones. Dat is geen op- 1 Wally Tax: „Wij waren die avond veel beter dan de Stones. Hoe groter geest, hoe groter heest. Daarmee excuttseerde een eertijds bekende Amsterdamse hoogleraar Nederlands zijn ge drag als hij weer eens van on matigheid en liederlijkheid be schuldigd werd. Denken vereist nu eenmaal drinken, creativiteit brengt ongebondenheid, dus bijna automatisch bandeloos heid met zich mee en de zware last die het gevolg is van geestelijke activiteit kan slechts verlicht worden door totale ontspanning, door de roes. kunstenaars zijn daarom zuipers. Verlaine ging ten onder aan absint, Hanlo dronk zich het gekkenhuis in en Gerard Reve schreef een oeuvre bij elkaar over zijn gevecht tegen de geest in defies. De overrustige, melancholische dichter Bloem kon de schelheid van de dag niet aan, als die niet gefilterd werd door destillaat. Hij was eens op bezoek bij Garmt Stuiveling. Ook hoogleraar Nederlands te Amsterdam, maar geheelonthouder. De fles vermouth die hij aan het begin van de oorlog van zijn schoonvader als hartversterking ontvangen had, was na vijfjaar kommer en kwel slechts voor de helft leeg. Dat voor Bloem de drank van de druif moest komen, was tot de ktuivelings doorgedrongen. De dichter kreeg daarom druivesap. Met een achteloos gebaar zette hij het glas op de schoorsteenmantel. Daar bleef het staan, zelfs toen de hoogleraarsechtgenote hem nog eens maande: Mathilde, ik wacht tot het gegist is. Grönloh, meer bekend als handig zakenman dan als groot innemer, gedroeg zich als kunstenaar conform de zeden. Zijn dochter vertelt maar al te graag dat Nescio een natuurmens was: Maar vader hield met van onaangelengde natuur.Over Willem Kloos gaat hetzelfde verhaal: „Ik hou van de natuur, maar ik moet er iets bij te drinken nebhen. Geleerden en intellectuelen die zich deel waanden van een bohème dronken ook. De provincie-advocaat die pas goed kon pleiten ais cliënten hem ongeschoren aan de jenever zetten. De journalist die voor. tijdens en na zijn stukje inspiratie in moest nemen. De grijze chirurg die zijn vaardigheid eerst weer vertrouwde nadat hij zijn rillende handen met vuurwater getemd had. En de hoogleraar die nimmer college gaf voor vier uur 's middags. De avond en de nacht vulde hij met drank. De ochtend en voormiddag met een kater, 'maf hun mannelijke studententijd bewezen aankomende grote geesten en beroemde kunstenaars dat drank niet slechts gezelligheid, saamhorigheid en hoofdpijn bracht, maar ook scheppingskracht. De teugels die de fantasie intoomden, raakten door alcohol gevierd. ie tijd is over. Een eigentijdse kunstenaar fietst 's ochtends negen 'mr naar het atelier. De jurist bestuurt met vaste vingervaardigheid Zijn tekstverwerkersapparatuur en de faculteits-secretaresse stuurt 'nar professor na het eerste kopje Nescafé naar een eindeloze reeks vergaderingen. Ow-Europa is het anders. De eminente internationale hoogleraar verwelkomt de gast in zijn kantoor met 'a little shot of something', 's sbiends half acht en dan wodka. De schilder die als volgend "in erdeel op het programma staat, wankelt tussen zijn doeken. Het is Pas half elf. De directeur van het symfonie-orkest begroet het reeds <<">rgeschoten gezelschap met een open la. Daarin ligt de volgende 'e wichten. Matigheid is immers des duivels oorkussen. scheppen. Dat was zo. Het pu bliek was het daar volledig mee eens en liet dat ook blijken. Een jaar later zaten we in het voor programma van Little Richard in Parijs. Die man knalde in die tijd uit elkaar van de energie en de coke". - Dat was Wally Tax niet vreemd. Het ruige leven heeft in het karakteristieke gezicht diepe sporen nagelaten. „Ho, ik ben al meer dan twaalf jaar af van de hard-drugs. Natuurlijk werd er wel gebruikt. Ook in de tijd van de Outsiders. Maar het werd ook overdreven. Je werkte hard, we hadden soms negen optredens in de week. En niet zoals nu. Nee, optredens van drie uur. Had je wel eens pepmiddelen nodig, speed". „Echte ellende heb ik nooit ge had. Jatten, hoereren of weet ik wat, moest ik nooit doen. Ik had geld genoeg voor mijn dure hob by. Het heeft nooit mijn leven beheerst. Wel was ik vaak stroned. Dat is stoned en dron ken. Geef ik toe. Nu ben ik er alweer jaren van af. Ook van de drank ja, nog niet zo lang hoor, moet ik toegeven. Wil ik een jaartje volhouden en dan af en toe eens doorzakken. Moet toch kunnen". In 1969 vielen de Outsiders die hun eerste lp in '67 opnamen in het Bredase beatcentrum 'De Schuur', uiteen. „Ik had er ge noeg van. Ik wilde al langer meer romantische muziek ma ken. Meer akoestisch. Ik was net terug uit Amerika en had daar wat contacten opgebouwd met beroemdheden. Het werk van de Outsiders was toch ruiger. Ook wel leuk hoor, maar voor mij was het genoeg". Wally Tax ging aanvankelijk verder met Leendert Buzz. „Tax Free opgericht en in Amerika het een en ander gedaan. Het num mer Tax Free is in '70 opgeno men in de Electric Ladyland Studio's in New York, toen de studio van Jimi Hendrix. Ach, leuk om te doen en ik werd danig beïnvloed door de ver schillende stijlen". FOTO STUDIO AP Tax Free deed het niet slecht in Amerika. Op een aantal num mers speelt John Cale, net uit de Velvet Underground, viool. „Van Tax Free hebben we meer dan honderdduizend platen verkocht in Amerika. Dat is lang niet slecht. We kregen er zelfs een grammy voor". Relativerend: „Stelde in die tijd trouwens niets voor. En echt, ik wist absoluut niet wat het was. Werd ik midden in de nacht gebeld door de manager die Tax Free begeleidde. Die man werkt nu voor Stevie Wonder. Maar goed. Ik wakker en stamelt die man: Wally, je hebt een grammy! Ik zeg, geweldig, maar wat is dat eigenlijk? Ik dacht eerst dat er iets met zijn oma aan de hand was". Terug in Nederland ging Wally Tax solo. „Miss Wonderful was wel de grootste hit uit die tijd. Jazeker, kreeg ik weer een prijs. De Zilveren Harp van Conamus. Ach, ik was gewend aan prijzen. Ik had ook al eens de exportprijs gekregen. Maar wat zeggen prij- Door Maarten van de Rakt De Polen, Tsjechen en Slowa- ken kunnen binnenkort Robert ten Brink zien met 'AH you need is love', de Amerikanen de EHBO-reeks 'Ingang-Oost' en als alles goed gaat wordt 'Plei dooi' verkocht aan een Duitse zender en 'Lingo' aan de BBC. Dat is een grove doorsnee van de Nederlandse oogst van de dertigste MIP-tv, de internatio nale markt voor televisiepro gramma's die afgelopen week in het Zuidfranse Cannes plaatsvond. De oogst is een optelsom van contacten en uitgebrachte of fertes. Veel daadwerkelijke grote transacties vinden niet plaats in Cannes, maar wel worden aan- en verkopen in de voorwas gezet. Zo kan de NOS, die de verkoopbelangen behar tigt van de Nederlandse publie ke omroepen, bogen op verre gaande contacten met enkele Duitse zenders over 'Pleidooi'. De kandidaat-kopers hebben interesse in de kant-en-klare serie of het script. Het Canadese CBC heeft een oogje laten vallen op 'De Zomer van '45'; niet verwonderlijk vanwege de Canadese acteurs die daarin meespelen. Op 'Een schitterend ongeluk' is een bod uitgebracht door een Ameri kaans gegadigde. De formule van 'All you need', een produkt van John de Mol, rukt verder op in West-Europa. Het Oostblok, dat te weinig geld heeft om het programa zelf te maken, koopt de show zoals we die hier kennen. Later gaat De Mol daar een special maken met Polen, Tsjechen en Slowa- ken. 'Lingo' is het populaire parade paardje van Harry de Winters IDTV. Het spelletje loopt al in tien landen; het duurde vier jaar voor het zover kwam. IDTV is erg in zijn nopjes met de belangstelling van de BBC, die aanklopte bij zijn kraam op de MIP-tv. Volgens woordvoer ders blijkt daaruit dat het be drijf in de lift zit en sterk aan naamsbekendheid wint. Het milieu-programma 'No time to waste' scoorde zeven opties. Producent René Stokvis hoopt dat 'Ingang-Oost' het symboli sche eerste schaap wordt dat over de dam is. Hij vlast erop in het kielzog daarvan aan het Amerikaanse Fox ook onder meer 'Het Ziekenhuis' en 'Te land, ter zee en in de lucht' te kunnen slijten. Verder meldt Stokvis bezig te zijn met een Spaanse partner om een bedrijf op te zetten in Spanje, zonder nadere details prijs te kunnen geven. De Wereldomroep heeft een leuke deal gesloten: een pakket van 24 uur documentaires en sportprogramma's voor Guang dong Television. Er is een be drag mee gemoeid van 15.000 dollar, voor Nederlandse be grippen een habbekrats maar voor de Kantonezen een aardi ge duit. Robert ten Brink komt met 'All you need is love' op tv in Oost-Europa zen? Ik maak muziek die ik mooi vind. Anders maak ik het niet". In die tijd hielp Wally Tax Lee Towers op weg naar zijn eerste succes. „Ik werd gebeld door Wil Luikinga. Hij had een hijs kraandrijver ontmoet en die man kon fantastisch zingen. Of ze het nummer 'It's raining in my heart' mochten gebruiken. Ik zeg, dat is prima joh. Maar er moest wel een couplet bij vonden ze. Ik zeg, ook goed joh, doen we toch". „Lee, toen nog gewoon Leen, kwam er voor naar Amsterdam. Naar de studio. Toen ze er waren zei ik, we gaan eerst even eten en dan spreken we alles door. Die Leen helemaal nerveus. Want die dacht, die Tax heeft nog geen derde couplet. Er is niets. Wist hij veel dat ik zo een coupletje in een minuut of vijf schrijf. Heb ik toen ook maar gedaan in het restaurant, op een servetje. Want Leen had het niet meer". „Ik heb veel geschreven. Voor Ramses bijvoorbeeld. Een lp vol, maar die is nooit uitgegeven. Vijf procent van wat ik geschreven heb, is uitgebracht. Als ik nu helemaal niets meer doe, kan ik de rest van mijn leven vooruit. Maar ik blijf schrijven, dat zit in je. Zal ik altijd doen". Sinds een paar jaar staat Wally Tax weer op het podium. Solo, soms met een paar muzikanten. „Ik heb inderdaad een aantal jaren niet opgetreden. Dat had te maken met de dood van mijn vrouw Laurie. Ze had kanker. Ik heb wel doorgewerkt, maar ik had geen zin in optredens. En ach, hoe gaat dat hier. Als je een nummer uitgeeft, moet er ook geplugged worden. Optreden. Vind ik onzin". In '90 verscheen zijn eerste cd, 'Springtime in Amsterdam'. „De titelsong heb ik voor mijn over leden vrouw geschreven. Sinds dien treed ik weer meer op. Of ik veel veranderd ben? Nee, ik ben niet extreem anders. Zelfs toen ik zware drugs gebruikte, was ik niet veel anders. Als ik zin heb, treed ik op. Nee, moet ik anders zeggen. Ik wil juist veel optre den, veel geld verdienen dit jaar. Met het geld wil ik een mooie studio laten bouwen. Om mooie muziek te maken. Dat is tenslot te mijn leven". Roosendaal - Schouwburg De Kring. Concert door Pri ma La Musica o.l.v.Dirk Vermeulen. Solist: Jaap van Zweden. Gehoord 22 april. Door Sjef Huismans Het orkest Prima La Musica bestaat nog niet zo lang en het zijn over het algemeen jonge mensen die de lesse naars bemannen. De techni sche kwaliteiten van de musi ci kunnen alleszins de toets der kritiek doorstaan maar van een zekere onrijpheid kan zeker gesproken worden gezien de diepgang die de uit te voeren werken meekregen. Accuratesse is een tweede ver dienste van het jonge orkest. Bewijs hiervan was de voorbeel dig begeleidende rol die het ge zelschap speelde in het Concerto voor viool en orkest nr. 3 in G KV 216 bij het magistrale so- lospel van maestro Van Zweden. Hier kwam het niet te zwaar bezette orkest het fraaist tot zijn recht. Overigens was de strij- kersgroep wat aan de magere kant, wat in de droge akoestiek extra opviel. Mendelsohn, Mozart en Schubert waren alle drie present met wer ken die in hun jeugd het daglicht zagen. De Symfonie nr. 10 voor strijkers is een toonbeeld van ongecompliceerdheid. Een inge togen begin wordt gevolgd door een schildering van lieflijkheid en zorgeloze blijheid, door het orkest punctueel maar wat inge houden gespeeld. Mozarts viool concert bracht meer leven in de brouwerij onder aanvoering van Jaap van Zweden. Elegant vloeiende beschaafdheid weer spiegelt de smaak van de aristo cratische society. Jaap van Zweden voerde de dans aan en was prominent aanwezig. Misschien was de dispositie van de dirigent, die met pijn voor het orkest stond, hier debet aan. Het was 'Van Zweden and his gang'. De eerste sturend, stuwend, voe dend en initiërend en de laatsten bevestigend, vragend, steunend en onderstrepend als gediscipli neerde volgelingen. Van Zweden bracht zijn solo beeldend en zeer nadrukkelijk getekend voor het voetlicht. Zijn spel had een wis selend karakter van simpel ge structureerde eenvoud tot voor zichtig, tedere liefkozing zonder opsmuk. Visueel gaf hij zowel voor het orkest als voor het publiek ook uitdrukking aan zijn emoties, maar een regelmatige tap op de houten podiumvloer zal Mozart in zijn partituur niet vermeld hebben en werd door velen als storend ervaren. Schuberts Symfonie nr. 5 in Bes, de meest kamermuziek-achtige symfonie van deze componist mocht zingend de avond beslui ten. Jammer genoeg ontbrak het hier aan blije zangerigheid en expressieve diepgang in coloriet. Dit oeuvre zo rijk aan invloeden van Beethoven, Mozart en zelfs Haydn leent zich tot uitgespro ken dynamiek en subtiele stem wisselingen. Het resultaat bleef wat mat en vlak en muntte uit in plichtmatig spel en dat was jam mer. Een flink gevulde Kring dankte niettemin orkest en diri gent met een hartelijk applaus. Londen (rtr/afp) - De bewonderaars waren gekomen 'uit Liverpool, Jeddah (Saudi-Arabië) en Phoenix (Arizona) om de hand te leggen op iets echts van de Beatles tijdens de grootste veiling rond de beroemde groep sinds 10 jaar. Maar de grootste trekpleisters - wegens gebrek aan belangstel een gitaar en piano van John Lennon - vonden geen koper. Andere stukken, kostuums en jassen, werden teruggetrokken omdat het niet zeker was dat een van de 'Fab four' ze ooit werke lijk had gedragen. Van de 350 aangeboden spullen van de Beatles ging een ansicht kaart van een fan aan Paul Mc Cartney voor 25 gulden van de hand, en een akoestische gitaar van George Harrison bracht 14.000 gulden op. Maar voor de gitaar en piano van John Lennon, die vele tien duizenden guldens moesten op brengen, was geen koper te vin den hoewel de prijzen werden verlaagd. Dit omdat Lennon ze van 1977 tot 1979 in bezit had, toen de Beatles al niet meer als groep bestonden. „De gitaar was zeker van John Lennon, maar ik weet niet of hij hem ooit in handen heeft ge had," zei Wayne Rogers, een ver zamelaar en investeerder uit Alabama in de VS. Geslaagde kopers was een echt paar uit Phoenix, dat voor 15.000 dollar authentieke foto's aanschafte om hun nachtclub mee te behangen. „De jaren zes tig worden weer ongelooflijk po pulair in de VS," verzekerden rij. Twee Milanezen schrokken terug van de prijzen en beperkten zich ertoe foto's te nemen van de foto's. John Lennon blijft de meestbe- wonderde van de Beatles. Een van zijn podium-pakken, met zo'n zwarte ronde kraag, bracht 9.500 gulden op, en een certifi caat van zijn huwelijk met Yoko Ono werd voor 5.000 gulden ver kocht. Maar kenners plaatsten vraagte kens bij de authenticiteit van diverse souvenirs, afkomstig uit een particulier Beatles-museum in Londen dat failliet is gegaan FILMS GOES - Grand Theater 19 en 21.30 u. De kleine blonde dood. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. De kleine blonde dood. 19.15 en 22 u. A few good men. 19.30 en 22 u. Daens. 19.30 en 22 u. De zevende hemel. 22 u. City of joy. 19.30 u. The last of the mohicans. TERNEUZEN - Luxor Theater 19 u. Honey I blew up the kid. 19 en 21.30 u. De zevende hemel. 21.30 u. Raising cain. VLISSINGEN - Alhanibra 1 19 en 21.30 u. Scent of a woman. - Alhanibra 2 19 en 21.30 u. Forever young. - Alhanibra 3 19 en 22 u. A few good men. - Alhanibra 4 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. ANTWERPEN - Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sommersby. - Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Odeon 1 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The last of the Mohicans. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Under Siege. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 ling. Een Gretsch-gitaar van George Harrison moest worden terugge trokken omdat hij volgens Har rison nog steeds van hem is. Kostuums en jassen werden ook teruggetrokken omdat niet vast staat dat het viertal ze ooit heb ben gedragen. Maar een Saudiër ging naar huis met een echt handgeschreven hrief je van Rin- go Starr, ter waarde van 1.100 gulden. Een 30-jarige ingenieur uit Li verpool, de thuisbasis van de Beatles, moest met portretten bedrukte handdoeken wegens de prijs laten lopen, maar bemach tigde voor 100 gulden een kaart je van een van de eerste Beatles concerten. Stralend verklaarde hij zijn stra tegie: „Dan klaagt mijn vrouw niet over ondoordachte aanko pen." Saint-Paul-de-Vence (rtr) - De vroegere bassist van de Rolling Stones, Bill Wyman, is woensdag in een Frans dorp voor de derde maai getrouwd. De 56-jarige Wy man trouwde de 33-jarige Amerikaanse modé-ont- werpster Suzanne Accosta. Wymans huwelijk met teen ager Mandy Smith eindigde vorig jaar met een schei dingsregeling tr waarde van 1,5 miljoen gulden. Wymans zoon Stephen, die het huwelijk niet bijwoon de, is van plan te trouwen met Mandy's 49-jarige moe der Patsy. Dit bracht de Britse pers ertoe te overden ken dat Wymans ex dan zijn schoondochter wordt en zijn zoon zijn stiefvader. u. Sneakers. - Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. -Quellin II - 14, 16 en 18 u. Ned. versie, 20 en 22 u. Eng. versie The jungle book. -Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. - Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Alive. -Metro II - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Forever young. Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30 u. Scent of a woman. -Ambassades Club 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. De zevende hemel. -Ambassades Club 2 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Consenting adults. -Ambassades Club 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Fortress. -Ambassades Club 4 - 14, 16.30 u. Sister act. 19 en 21.30 u. Dr. Giggles. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 en 22.30 u. Forever young. 20 u. Daens. 22.30 u. Damage 20 en 22.30 u. De zevende hemel. - Memling 20 en 22.30 u. Les nuits fauves. - Van Evk 20 en 22.30 u. Alive.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21