'Als ik zin heb, treed ik op
Weinig kans voor kunstenaar in Bredase beeldenaffaire
UIT GIDS
Wally Tax en de ups en downs van een Outsider
Buitenlandse vraag naar 6All you need is love
Werk oude meesters
in onrijpe handen
Beatles-spullen geveild
GIDS
D4
film
Maat
Prima la Musica met Jaap van Zweden
Derde huwelijk
voor ex-Stone
Bill Wyman
DE STEM
VRIJDAG 23 APRIL 1993
draat biedt professionele kunst
lierpresentatie te laten zien in 1
uterram van de openbare bibli
ommeljé zijn werk.
ie voor industriële Vormgeving
'oductpresentatie. Hij was werk"
maakte de overstap naar h t
ste kunst. Een logische
oen in het werk de
werd geplaatst en alleen h|
uit zich het beste in zijn teken
iet het wit doek als een uitdagi™
scheppen Hij gaat ervan uit dj
lijft het schilderen voor hem eea
erdag van 12.00 tot 17.00
r.
uur en
ous' staat net zoals in Chambres
-useum en de stad centraal. Bii
m de stad in en nu komt de s
nst nodigde de inwoners van Gent
lenen, een lievelingsvoorwerp uit
liever niet wil missen omdat het
n. Velen gaven hier gehoor aan'en
t museum.
itgenodigd om met deze uitgeleen-
n. Zowel de culturele achtergrond
ars staat borg voor uiteenlopende
t materialen en objecten. Deze
oplossingen.
nt in sculpturen een groot respect
owel het materieel karakter als de
n rol. De Rus Ilya Kabakov maakt
n, waar hij een atmosfeer omheen
verhaal van het voorwerp aan te
probeert de verwondering in zijn
erpen, weer te geven.
pt van 29 april tot 28 juni, zal ook
g Ping met een creatie inspelen op
Kunst Gent is dagelijks (behalve
uur.
l/an onze rechtbankverslaggever
Breda - Beeldend kunstenaar Har
Voogt uit Steenbergen heeft zijn eis
jlgezwakt dat zijn beelden Hemelvaart
en Statie I, II en III in het park van
kunstacademie Sint Joost moeten blij
ven staan. In het gisteren gehouden
jort geding tegen de gemeente Breda
vroeg hij rechtbankpresident mr.
jMendlik dat de gemeente eerst over
ig met hem voert over een andere plek
voor zijn beelden.
De handreiking van de gemeente dat
Voogt de gemeente om herplaatsing
san vragen, dat de commissie voor
beeldende kunst het college van b en w
daarover zal adviseren en dat de beel
den vooralsnog kunnen blijven staan,
wees Voogt af.
Het compromisvoorstel van de ge
meente houdt in dat Voogt zelf de
herplaatsing moet betalen. „De ge
meente heeft daarvoor geen potje",
stelde mr. P.Claassen. Volgens de kun
stenaar kost de herplaatsing hem aan
nieuwe funderingen en dergelijke zo'n
40.000 gulden en zo'n bedrag wil en
kan hij niet opbrengen.
De president probeerde beide partijen
tot een oplossing te bewegen. „Het is
niet verstandig dit conflict te laten
oplopen tot een kwestie van alles of
niets", aldus mr. Mendlik. Het voorstel
van de gemeente kwalificeerde hij als
'zoeken naar een redelijk alternatief'.
De gemeente Breda kocht de beelden
in de periode 1983-1985 in het kader
van de BKR-regeling om ze te plaatsen
in de tuin van IJpelaar. De gemeente
ging met de daar toen gehuisveste
sociale academie Markendaal een
bruikleenovereenkomst voor onbe
perkte duur aan. Net als de sociale
academie maakt Sint Joost deel uit van
de Hogeschool West-Brabant.
Per 1 september a.s. betrekt Sint Joost
het complex IJpelaar. De kunstacade
mie wil van de vier beelden af omdat
ze te dominant aanwezig zouden zijn.
Ze zouden ook een belemmering vor
men voor het plaatsen van werkstuk
ken van studenten en voor het inrich
ten van internationale beeldenexposi
ties. De gemeente willigde het verzoek
in.
Advocaat mr. A.Meijboom stelde dat
Voogt nooit afstand heeft gedaan van
zijn auteursrecht noch van zijn per
soonlijkheidsrechten. Voor hem is er
sprake van een overeenkomst en moet
de gemeente die naleven. Gemeentelijk
raadsman mr. P.Claassen zei dat de
gemeente vier bestaande beelden van
Voogt heeft gekocht en hem geen op
dracht heeft gegeven ze te maken.
Het door de eigenaar demonteren en
opslaan, zelfs het slopen van de beel
den kan zijns inziens door de Auteurs
wet 1912 niet worden tegengehouden.
Een optimale onderwijsvoorziening is
voor de gemeente van groot belang,
reden waarom zij het verzoek van Sint
Joost heeft gehonoreerd.
Na het aanhoren van beide partijen
vatte mr. Mendlik samen dat de ge
meente Breda als eigenaresse van de
beelden niets te zeggen heeft over wat
er op het terrein van Sint Joost ge
beurt. Hij gaf duidelijk aan dat Voogt
weinig kans heeft met zijn kort geding.
Vonnis op 29 april.
ien in IJzendijke.
REEKMUSEUM WEST ZEEUWS-VLAANDEREN
IJZENDIJKE
- Streekmuseum, Markt - 'Zicht op
ceinturen', ceinturen uit verschil
lende culturen uit de collectie van
Liban Pollet. Geop. werkd. 10-12
en 13-17 u. za. en zo. 14-17 u. (tot
7 nov.)
ASSENEDE
-Galerij Pim de Rudder - Werken
van Rolf Mulder Geop. vrij. t/m
zo. 14-18 u. (tot 25 apr.).
ANTWERPEN
- Centrum Elzenveld - 'Arm in Ant
werpen'. Geop. dag. 10-18 u. za. en
zo. vanaf 14 u. (tot 28 mei).
- Cultureel Centrum Berchem - (va
naf 24/4) Overzichtstentoonstel
ling Walter Ponsaert. Geop. dag.
ll-17u. (tot 3 mei).
- Galerie Francis van Hoof. Reyn-
dersstr. - Schilderijen van Carlos
Vergara. Ontwerpen en modellen
van Bert de Keyser. Geop. do. t/m
zo. 14-18 u. (tot 26 apr
- Etnografisch Museum - Korea, na
tuur, religie en keramiek. Geop.
dag. 10-17 u. ma. gesl. tussen 1 en
20 mei gesl. (tot 6 juni).
GENT
- Museum voor Schone Kunsten -
Neo-impressionist Theo van Rys-
selberghe. Geop. dag. 9.30-17 u.
ma. gesl. (tot 6 juni).
- Museum voor Hedendaagse Kunst.
Citadelpark - (vanaf 29/4) 'Ren-
dez(-)vous'. Persoonlijke eigen
dommen en objecten van Gentena
ren gepresenteerd in de eigen we
reld door de kunstenaars Jimmie
Durham. Ilya Kabakov, Henk
Visch en Huano Yona Pina. Geop-
dag. 9.30-17 u. ma. gesl. (tot 27
juni).
- Galerij Kunst-zicht, Overpoortstr
65 - (vanaf 26/4) 'Spelen met Min
derheden', collages van toneelkun
stenaar Tone Brulin uit Hulst. Ge
op. werkd. 11-14 u. (tot 30 mei)-
Van Gogh, loopt nu wel de kans de
>gh-film ooit gemaakt, te missen.
en de onstuitbare dwang van een
'gisseur Maurice Pialat Van Gogbs
veten te raken.
en de vele facetten van Van Goghs
■pannend is hoe de onoverbrugbare
zijn broer Theo in schilderkundige
film is volgende week te zien in
Jacques Dutronc in de hoofdrol.
10 uur.
Hij was de grote man van de Outsiders. Wally Tax,
lead-zanger van een groep die in de roerige jaren
zestig menig ouderpaar de stuipen op het lijf joeg.
Ultra lang haar, keiharde rock en niet vies van
stunts. Goed voor overvolle zalen, een optreden in het
voorprogramma van de Rolling Stones en een Ameri
kaanse Grammy.
Wapenfeiten van een muzikant die in de afgelopen
jaren echter 'out' raakte bij het grote publiek.
Zaterdag om 16 uur treedt hij op in Etten-Leur. Solo
in De Klomp.
HIJ MELDT monter dat het met hem goed gaat. „Ik rook
dat wel. Maar ben van de drank af". Voor hem op
het tafeltje staat een biertje. Triomfantelijk: „Alcoholv
rij. Nadeel is wel dat je vaker naar de plee moet".
Van onze verslaggever
Romain van Damme
Hij is begin dit jaar 45 gewor
den. In café De Klomp is er
daarom bij de veertiger een blik
van herkenning. Meer niet. In
alle rust kan Wally Tax zijn
alcoholvrij biertje naar binnen
werken.
„Dat was vroeger wel anders.
Toen we de ene hit na de andere
scoorden, kon ik niet zomaar
door Amsterdam lopen. We wa
ren razend populair. Echt waar.
Als we optraden moest ik maar
de helft van de nummers zingen.
Het publiek zong de andere
helft. Stond ik daar als dirigent
op het podium".
Onlangs is er weer een Outsi
ders-album op de markt ver
schenen. 'CQ' (uit 1968) heet de
cd. Uitgebracht door Pseudonym
Records uit Maassluis. „Staat
een foutje op trouwens. Dat ook
anderen nummers geschreven
hebben. Nee, alle nummers heb
ik geschreven. Ach, dat zal later
wel verholpen worden met een
inlegvel. Kan ik me niet meer zo
druk om maken".
Hij praat honderduit. Anders
dan vroeger toen hij vragenstel
lers nauwelijks in zijn buurt
duldde. Als de lokale omroep
'Radio Europa' uit Etten-Leur
hem benadert om mee te werken
aan een programma over de Out
siders stemt hij onmiddellijk in.
„Toe maar, Radio Europa! Dit is
toch Etten-Leur?"
Elf jaar oud was Wally Tax toen
hij volgens eigen zeggen de eer
ste Outsiders bij elkaar had. „Op
mijn achtste kreeg ik mijn eerste
mondorgel. Droeg ik al lang
haar. Later een hoop gedonder
op de middelbare scholen".
In 1966 werd de groep Outsiders
opgericht. „'Sun's going down'
was het eerste nummer dat we
uitbrachten. Bij Paul Ackett.
'Lying Ail the time' werd niet
veel later een grote hit. Vijftig
weken in de top veertig. Het liep
als een trein. Veel optredens,
veel succes".
Het bracht de Outsiders zelfs in
het voorprogramma van de Rol
ling Stones die in '66 optraden in
Den Bosch. „Schitterend. Onze
toenmalige manager zei, okay, ze
spelen, maar dan wel pal voor de
Stones. Was geen punt. Gebeur
de ook."
En zonder blikken of blozen:
„Wij waren die avond veel beter
dan de Stones. Dat is geen op-
1 Wally Tax: „Wij waren die avond veel beter dan de Stones.
Hoe groter geest, hoe groter
heest. Daarmee excuttseerde een
eertijds bekende Amsterdamse
hoogleraar Nederlands zijn ge
drag als hij weer eens van on
matigheid en liederlijkheid be
schuldigd werd. Denken vereist
nu eenmaal drinken, creativiteit
brengt ongebondenheid, dus
bijna automatisch bandeloos
heid met zich mee en de zware last die het gevolg is van geestelijke
activiteit kan slechts verlicht worden door totale ontspanning, door de
roes.
kunstenaars zijn daarom zuipers. Verlaine ging ten onder aan absint,
Hanlo dronk zich het gekkenhuis in en Gerard Reve schreef een
oeuvre bij elkaar over zijn gevecht tegen de geest in defies. De
overrustige, melancholische dichter Bloem kon de schelheid van de
dag niet aan, als die niet gefilterd werd door destillaat. Hij was eens
op bezoek bij Garmt Stuiveling. Ook hoogleraar Nederlands te
Amsterdam, maar geheelonthouder. De fles vermouth die hij aan het
begin van de oorlog van zijn schoonvader als hartversterking
ontvangen had, was na vijfjaar kommer en kwel slechts voor de helft
leeg.
Dat voor Bloem de drank van de druif moest komen, was tot de
ktuivelings doorgedrongen. De dichter kreeg daarom druivesap. Met
een achteloos gebaar zette hij het glas op de schoorsteenmantel. Daar
bleef het staan, zelfs toen de hoogleraarsechtgenote hem nog eens
maande: Mathilde, ik wacht tot het gegist is.
Grönloh, meer bekend als handig zakenman dan als groot innemer,
gedroeg zich als kunstenaar conform de zeden. Zijn dochter vertelt
maar al te graag dat Nescio een natuurmens was: Maar vader hield
met van onaangelengde natuur.Over Willem Kloos gaat hetzelfde
verhaal: „Ik hou van de natuur, maar ik moet er iets bij te drinken
nebhen.
Geleerden en intellectuelen die zich deel waanden van een bohème
dronken ook. De provincie-advocaat die pas goed kon pleiten ais
cliënten hem ongeschoren aan de jenever zetten. De journalist
die voor. tijdens en na zijn stukje inspiratie in moest nemen. De grijze
chirurg die zijn vaardigheid eerst weer vertrouwde nadat hij zijn
rillende handen met vuurwater getemd had. En de hoogleraar die
nimmer college gaf voor vier uur 's middags. De avond en de nacht
vulde hij met drank. De ochtend en voormiddag met een kater,
'maf hun mannelijke studententijd bewezen aankomende grote
geesten en beroemde kunstenaars dat drank niet slechts gezelligheid,
saamhorigheid en hoofdpijn bracht, maar ook scheppingskracht. De
teugels die de fantasie intoomden, raakten door alcohol gevierd.
ie tijd is over. Een eigentijdse kunstenaar fietst 's ochtends negen
'mr naar het atelier. De jurist bestuurt met vaste vingervaardigheid
Zijn tekstverwerkersapparatuur en de faculteits-secretaresse stuurt
'nar professor na het eerste kopje Nescafé naar een eindeloze reeks
vergaderingen.
Ow-Europa is het anders. De eminente internationale hoogleraar
verwelkomt de gast in zijn kantoor met 'a little shot of something', 's
sbiends half acht en dan wodka. De schilder die als volgend
"in erdeel op het programma staat, wankelt tussen zijn doeken. Het is
Pas half elf. De directeur van het symfonie-orkest begroet het reeds
<<">rgeschoten gezelschap met een open la. Daarin ligt de volgende
'e wichten. Matigheid is immers des duivels oorkussen.
scheppen. Dat was zo. Het pu
bliek was het daar volledig mee
eens en liet dat ook blijken. Een
jaar later zaten we in het voor
programma van Little Richard
in Parijs. Die man knalde in die
tijd uit elkaar van de energie en
de coke". -
Dat was Wally Tax niet vreemd.
Het ruige leven heeft in het
karakteristieke gezicht diepe
sporen nagelaten. „Ho, ik ben al
meer dan twaalf jaar af van de
hard-drugs. Natuurlijk werd er
wel gebruikt. Ook in de tijd van
de Outsiders. Maar het werd ook
overdreven. Je werkte hard, we
hadden soms negen optredens in
de week. En niet zoals nu. Nee,
optredens van drie uur. Had je
wel eens pepmiddelen nodig,
speed".
„Echte ellende heb ik nooit ge
had. Jatten, hoereren of weet ik
wat, moest ik nooit doen. Ik had
geld genoeg voor mijn dure hob
by. Het heeft nooit mijn leven
beheerst. Wel was ik vaak
stroned. Dat is stoned en dron
ken. Geef ik toe. Nu ben ik er
alweer jaren van af. Ook van de
drank ja, nog niet zo lang hoor,
moet ik toegeven. Wil ik een
jaartje volhouden en dan af en
toe eens doorzakken. Moet toch
kunnen".
In 1969 vielen de Outsiders die
hun eerste lp in '67 opnamen in
het Bredase beatcentrum 'De
Schuur', uiteen. „Ik had er ge
noeg van. Ik wilde al langer
meer romantische muziek ma
ken. Meer akoestisch. Ik was net
terug uit Amerika en had daar
wat contacten opgebouwd met
beroemdheden. Het werk van de
Outsiders was toch ruiger. Ook
wel leuk hoor, maar voor mij
was het genoeg".
Wally Tax ging aanvankelijk
verder met Leendert Buzz. „Tax
Free opgericht en in Amerika het
een en ander gedaan. Het num
mer Tax Free is in '70 opgeno
men in de Electric Ladyland
Studio's in New York, toen de
studio van Jimi Hendrix. Ach,
leuk om te doen en ik werd
danig beïnvloed door de ver
schillende stijlen".
FOTO STUDIO AP
Tax Free deed het niet slecht in
Amerika. Op een aantal num
mers speelt John Cale, net uit de
Velvet Underground, viool. „Van
Tax Free hebben we meer dan
honderdduizend platen verkocht
in Amerika. Dat is lang niet
slecht. We kregen er zelfs een
grammy voor".
Relativerend: „Stelde in die tijd
trouwens niets voor. En echt, ik
wist absoluut niet wat het was.
Werd ik midden in de nacht
gebeld door de manager die Tax
Free begeleidde. Die man werkt
nu voor Stevie Wonder. Maar
goed. Ik wakker en stamelt die
man: Wally, je hebt een grammy!
Ik zeg, geweldig, maar wat is dat
eigenlijk? Ik dacht eerst dat er
iets met zijn oma aan de hand
was".
Terug in Nederland ging Wally
Tax solo. „Miss Wonderful was
wel de grootste hit uit die tijd.
Jazeker, kreeg ik weer een prijs.
De Zilveren Harp van Conamus.
Ach, ik was gewend aan prijzen.
Ik had ook al eens de exportprijs
gekregen. Maar wat zeggen prij-
Door Maarten van de Rakt
De Polen, Tsjechen en Slowa-
ken kunnen binnenkort Robert
ten Brink zien met 'AH you
need is love', de Amerikanen de
EHBO-reeks 'Ingang-Oost' en
als alles goed gaat wordt 'Plei
dooi' verkocht aan een Duitse
zender en 'Lingo' aan de BBC.
Dat is een grove doorsnee van
de Nederlandse oogst van de
dertigste MIP-tv, de internatio
nale markt voor televisiepro
gramma's die afgelopen week
in het Zuidfranse Cannes
plaatsvond.
De oogst is een optelsom van
contacten en uitgebrachte of
fertes. Veel daadwerkelijke
grote transacties vinden niet
plaats in Cannes, maar wel
worden aan- en verkopen in de
voorwas gezet. Zo kan de NOS,
die de verkoopbelangen behar
tigt van de Nederlandse publie
ke omroepen, bogen op verre
gaande contacten met enkele
Duitse zenders over 'Pleidooi'.
De kandidaat-kopers hebben
interesse in de kant-en-klare
serie of het script.
Het Canadese CBC heeft een
oogje laten vallen op 'De Zomer
van '45'; niet verwonderlijk
vanwege de Canadese acteurs
die daarin meespelen. Op 'Een
schitterend ongeluk' is een bod
uitgebracht door een Ameri
kaans gegadigde.
De formule van 'All you need',
een produkt van John de Mol,
rukt verder op in West-Europa.
Het Oostblok, dat te weinig
geld heeft om het programa zelf
te maken, koopt de show zoals
we die hier kennen. Later gaat
De Mol daar een special maken
met Polen, Tsjechen en Slowa-
ken.
'Lingo' is het populaire parade
paardje van Harry de Winters
IDTV. Het spelletje loopt al in
tien landen; het duurde vier
jaar voor het zover kwam.
IDTV is erg in zijn nopjes met
de belangstelling van de BBC,
die aanklopte bij zijn kraam op
de MIP-tv. Volgens woordvoer
ders blijkt daaruit dat het be
drijf in de lift zit en sterk aan
naamsbekendheid wint. Het
milieu-programma 'No time to
waste' scoorde zeven opties.
Producent René Stokvis hoopt
dat 'Ingang-Oost' het symboli
sche eerste schaap wordt dat
over de dam is. Hij vlast erop in
het kielzog daarvan aan het
Amerikaanse Fox ook onder
meer 'Het Ziekenhuis' en 'Te
land, ter zee en in de lucht' te
kunnen slijten. Verder meldt
Stokvis bezig te zijn met een
Spaanse partner om een bedrijf
op te zetten in Spanje, zonder
nadere details prijs te kunnen
geven.
De Wereldomroep heeft een
leuke deal gesloten: een pakket
van 24 uur documentaires en
sportprogramma's voor Guang
dong Television. Er is een be
drag mee gemoeid van 15.000
dollar, voor Nederlandse be
grippen een habbekrats maar
voor de Kantonezen een aardi
ge duit.
Robert ten Brink komt met
'All you need is love' op tv in
Oost-Europa
zen? Ik maak muziek die ik mooi
vind. Anders maak ik het niet".
In die tijd hielp Wally Tax Lee
Towers op weg naar zijn eerste
succes. „Ik werd gebeld door Wil
Luikinga. Hij had een hijs
kraandrijver ontmoet en die man
kon fantastisch zingen. Of ze het
nummer 'It's raining in my
heart' mochten gebruiken. Ik
zeg, dat is prima joh. Maar er
moest wel een couplet bij vonden
ze. Ik zeg, ook goed joh, doen we
toch".
„Lee, toen nog gewoon Leen,
kwam er voor naar Amsterdam.
Naar de studio. Toen ze er waren
zei ik, we gaan eerst even eten
en dan spreken we alles door.
Die Leen helemaal nerveus.
Want die dacht, die Tax heeft
nog geen derde couplet. Er is
niets. Wist hij veel dat ik zo een
coupletje in een minuut of vijf
schrijf. Heb ik toen ook maar
gedaan in het restaurant, op een
servetje. Want Leen had het niet
meer".
„Ik heb veel geschreven. Voor
Ramses bijvoorbeeld. Een lp vol,
maar die is nooit uitgegeven. Vijf
procent van wat ik geschreven
heb, is uitgebracht. Als ik nu
helemaal niets meer doe, kan ik
de rest van mijn leven vooruit.
Maar ik blijf schrijven, dat zit in
je. Zal ik altijd doen".
Sinds een paar jaar staat Wally
Tax weer op het podium. Solo,
soms met een paar muzikanten.
„Ik heb inderdaad een aantal
jaren niet opgetreden. Dat had te
maken met de dood van mijn
vrouw Laurie. Ze had kanker. Ik
heb wel doorgewerkt, maar ik
had geen zin in optredens. En
ach, hoe gaat dat hier. Als je een
nummer uitgeeft, moet er ook
geplugged worden. Optreden.
Vind ik onzin".
In '90 verscheen zijn eerste cd,
'Springtime in Amsterdam'. „De
titelsong heb ik voor mijn over
leden vrouw geschreven. Sinds
dien treed ik weer meer op. Of ik
veel veranderd ben? Nee, ik ben
niet extreem anders. Zelfs toen
ik zware drugs gebruikte, was ik
niet veel anders. Als ik zin heb,
treed ik op. Nee, moet ik anders
zeggen. Ik wil juist veel optre
den, veel geld verdienen dit jaar.
Met het geld wil ik een mooie
studio laten bouwen. Om mooie
muziek te maken. Dat is tenslot
te mijn leven".
Roosendaal - Schouwburg
De Kring. Concert door Pri
ma La Musica o.l.v.Dirk
Vermeulen. Solist: Jaap van
Zweden. Gehoord 22 april.
Door Sjef Huismans
Het orkest Prima La Musica
bestaat nog niet zo lang en
het zijn over het algemeen
jonge mensen die de lesse
naars bemannen. De techni
sche kwaliteiten van de musi
ci kunnen alleszins de toets
der kritiek doorstaan maar
van een zekere onrijpheid
kan zeker gesproken worden
gezien de diepgang die de uit
te voeren werken meekregen.
Accuratesse is een tweede ver
dienste van het jonge orkest.
Bewijs hiervan was de voorbeel
dig begeleidende rol die het ge
zelschap speelde in het Concerto
voor viool en orkest nr. 3 in G
KV 216 bij het magistrale so-
lospel van maestro Van Zweden.
Hier kwam het niet te zwaar
bezette orkest het fraaist tot zijn
recht. Overigens was de strij-
kersgroep wat aan de magere
kant, wat in de droge akoestiek
extra opviel.
Mendelsohn, Mozart en Schubert
waren alle drie present met wer
ken die in hun jeugd het daglicht
zagen. De Symfonie nr. 10 voor
strijkers is een toonbeeld van
ongecompliceerdheid. Een inge
togen begin wordt gevolgd door
een schildering van lieflijkheid
en zorgeloze blijheid, door het
orkest punctueel maar wat inge
houden gespeeld. Mozarts viool
concert bracht meer leven in de
brouwerij onder aanvoering van
Jaap van Zweden. Elegant
vloeiende beschaafdheid weer
spiegelt de smaak van de aristo
cratische society.
Jaap van Zweden voerde de dans
aan en was prominent aanwezig.
Misschien was de dispositie van
de dirigent, die met pijn voor het
orkest stond, hier debet aan. Het
was 'Van Zweden and his gang'.
De eerste sturend, stuwend, voe
dend en initiërend en de laatsten
bevestigend, vragend, steunend
en onderstrepend als gediscipli
neerde volgelingen. Van Zweden
bracht zijn solo beeldend en zeer
nadrukkelijk getekend voor het
voetlicht. Zijn spel had een wis
selend karakter van simpel ge
structureerde eenvoud tot voor
zichtig, tedere liefkozing zonder
opsmuk. Visueel gaf hij zowel
voor het orkest als voor het
publiek ook uitdrukking aan zijn
emoties, maar een regelmatige
tap op de houten podiumvloer
zal Mozart in zijn partituur niet
vermeld hebben en werd door
velen als storend ervaren.
Schuberts Symfonie nr. 5 in Bes,
de meest kamermuziek-achtige
symfonie van deze componist
mocht zingend de avond beslui
ten. Jammer genoeg ontbrak het
hier aan blije zangerigheid en
expressieve diepgang in coloriet.
Dit oeuvre zo rijk aan invloeden
van Beethoven, Mozart en zelfs
Haydn leent zich tot uitgespro
ken dynamiek en subtiele stem
wisselingen. Het resultaat bleef
wat mat en vlak en muntte uit in
plichtmatig spel en dat was jam
mer. Een flink gevulde Kring
dankte niettemin orkest en diri
gent met een hartelijk applaus.
Londen (rtr/afp) - De bewonderaars waren gekomen 'uit
Liverpool, Jeddah (Saudi-Arabië) en Phoenix (Arizona) om de
hand te leggen op iets echts van de Beatles tijdens de grootste
veiling rond de beroemde groep sinds 10 jaar.
Maar de grootste trekpleisters - wegens gebrek aan belangstel
een gitaar en piano van John
Lennon - vonden geen koper.
Andere stukken, kostuums en
jassen, werden teruggetrokken
omdat het niet zeker was dat een
van de 'Fab four' ze ooit werke
lijk had gedragen.
Van de 350 aangeboden spullen
van de Beatles ging een ansicht
kaart van een fan aan Paul Mc
Cartney voor 25 gulden van de
hand, en een akoestische gitaar
van George Harrison bracht
14.000 gulden op.
Maar voor de gitaar en piano
van John Lennon, die vele tien
duizenden guldens moesten op
brengen, was geen koper te vin
den hoewel de prijzen werden
verlaagd. Dit omdat Lennon ze
van 1977 tot 1979 in bezit had,
toen de Beatles al niet meer als
groep bestonden.
„De gitaar was zeker van John
Lennon, maar ik weet niet of hij
hem ooit in handen heeft ge
had," zei Wayne Rogers, een ver
zamelaar en investeerder uit
Alabama in de VS.
Geslaagde kopers was een echt
paar uit Phoenix, dat voor
15.000 dollar authentieke foto's
aanschafte om hun nachtclub
mee te behangen. „De jaren zes
tig worden weer ongelooflijk po
pulair in de VS," verzekerden
rij.
Twee Milanezen schrokken terug
van de prijzen en beperkten zich
ertoe foto's te nemen van de
foto's.
John Lennon blijft de meestbe-
wonderde van de Beatles. Een
van zijn podium-pakken, met
zo'n zwarte ronde kraag, bracht
9.500 gulden op, en een certifi
caat van zijn huwelijk met Yoko
Ono werd voor 5.000 gulden ver
kocht.
Maar kenners plaatsten vraagte
kens bij de authenticiteit van
diverse souvenirs, afkomstig uit
een particulier Beatles-museum
in Londen dat failliet is gegaan
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 en 21.30 u. De kleine blonde
dood.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. De kleine blonde
dood.
19.15 en 22 u. A few good men.
19.30 en 22 u. Daens.
19.30 en 22 u. De zevende hemel.
22 u. City of joy.
19.30 u. The last of the mohicans.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
19 u. Honey I blew up the kid.
19 en 21.30 u. De zevende hemel.
21.30 u. Raising cain.
VLISSINGEN
- Alhanibra 1
19 en 21.30 u. Scent of a woman.
- Alhanibra 2
19 en 21.30 u. Forever young.
- Alhanibra 3
19 en 22 u. A few good men.
- Alhanibra 4
19 en 21.30 u. The distinguished
gentleman.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Sommersby.
- Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Jennifer 8.
-Odeon 1 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The last of the Mohicans.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Under Siege.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
ling.
Een Gretsch-gitaar van George
Harrison moest worden terugge
trokken omdat hij volgens Har
rison nog steeds van hem is.
Kostuums en jassen werden ook
teruggetrokken omdat niet vast
staat dat het viertal ze ooit heb
ben gedragen. Maar een Saudiër
ging naar huis met een echt
handgeschreven hrief je van Rin-
go Starr, ter waarde van 1.100
gulden.
Een 30-jarige ingenieur uit Li
verpool, de thuisbasis van de
Beatles, moest met portretten
bedrukte handdoeken wegens de
prijs laten lopen, maar bemach
tigde voor 100 gulden een kaart
je van een van de eerste Beatles
concerten.
Stralend verklaarde hij zijn stra
tegie: „Dan klaagt mijn vrouw
niet over ondoordachte aanko
pen."
Saint-Paul-de-Vence (rtr) -
De vroegere bassist van de
Rolling Stones, Bill Wyman,
is woensdag in een Frans
dorp voor de derde maai
getrouwd. De 56-jarige Wy
man trouwde de 33-jarige
Amerikaanse modé-ont-
werpster Suzanne Accosta.
Wymans huwelijk met teen
ager Mandy Smith eindigde
vorig jaar met een schei
dingsregeling tr waarde van
1,5 miljoen gulden.
Wymans zoon Stephen, die
het huwelijk niet bijwoon
de, is van plan te trouwen
met Mandy's 49-jarige moe
der Patsy. Dit bracht de
Britse pers ertoe te overden
ken dat Wymans ex dan zijn
schoondochter wordt en zijn
zoon zijn stiefvader.
u. Sneakers.
- Quellin I - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The distinguished gentleman.
-Quellin II - 14, 16 en 18 u. Ned.
versie, 20 en 22 u. Eng. versie The
jungle book.
-Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The bodyguard.
- Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Alive.
-Metro II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Forever young.
Sinjoor - 14, 17.15 en 20.30 u.
Scent of a woman.
-Ambassades Club 1 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. De zevende hemel.
-Ambassades Club 2 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Consenting adults.
-Ambassades Club 3 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Fortress.
-Ambassades Club 4 - 14, 16.30 u.
Sister act.
19 en 21.30 u. Dr. Giggles.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 en 22.30 u. Forever young.
20 u. Daens.
22.30 u. Damage
20 en 22.30 u. De zevende hemel.
- Memling
20 en 22.30 u. Les nuits fauves.
- Van Evk
20 en 22.30 u. Alive.