Sturen met een joystick And Lichtpunt voor de elektriciën Saab ontwerpt elektronisch bestuurde auto Citroën op rechte pad Topattracl SolFilm B| opnamen Produktie spanfiets wil nog niet vlotten Nog geen vaccin tegen ziekte door tekebeet 6Cafeïne is goed voor hart en bloedvaten9 CONSUMENT Xantia scoort met vormgeving en comfort Autoproduktie stijgt met één procent Oisterwijker maakt apparaat om stroom te 'ontdekken' Blinde jongen in 'II DE STEM DONDERDAG 22 APRIL 1993 Het stuurwiel is in zekere zin het meest ouderwetse deel van de auto. De laatste jaren neemt de elektroni- ka een grote vlucht om de auto beter en veiliger te maken. Het stuurwiel en de mechanische stuurkolom zijn door de jaren heen gewoon op hun plek blijven zitten. Saab denkt dat het anders kan. De Zweden hebben een prototype gebouwd waarin een joystick langs elektro-hydraulische weg de besturing van de auto regelt. Veilig sturen met één hand. Het kan. Saab denkt dat het systeem in de volgende eeuw brede toepassing kan krijgen. Door Rien van der Steen Een joystick in plaats van een stuurwiel. Of het ooit wat wordt is hoogst onzeker. Maar waarom rijden we nog steeds rond in auto's met een stuurwiel? Uit een oogpunt van veiligheid is de stuurkolom een vervelend kreng. Het ding priemt bij een frontale botsing het interieur in. Om de gevolgen te beperken werd de airbag uitgevonden en Audi geeft nog steeds hoog op van zijn procon-ten systeem, dat de kolom bij een botsing naar beneden trekt. In zekere zin zijn het allemaal lapmiddelen. Dus eigenlijk zou het stuurwiel gewoon wegmoe ten. Voorzitter Harry v.d. Bergh van Veilig Verkeer Nederland riep dat onlangs nog op een symposium over veiliger auto's. Er bestaat één auto in de wereld die bestuurd wordt met een joy stick. De auto is een Saab 9000. De afgelopen week stond het peperdure voertuig een dag op het oefenterrein van de rijkspoli tie in Lelystad. Rijden in een auto zonder stuurwiel. Raar, leuk. En het went nog ook. De Saab-met-joystick doet aan een cockpit denken. Ontwikkeld in het kader van het Europese Prometheusproject, waarin fa brikanten samenwerken op zoek naar een veiliger, milieuvriende lijker en efficiënter verkeer. Om dat Saab zowel ervaring heeft met het bouwen van auto's als van vliegtuigen mocht de Zweedse onderneming zich bin nen Prometheus buigen over ac tieve besturing. Onveranderd De autobestuurder staat er in zijn voertuig alleen voor. Een piloot wordt tenminste nog bij gestaan door de luchtverkeer sleiding. Maar de chauffeur moet zijn beslissingen en maatregelen in zijn eentje nemen. Hij heeft dan wel eventueel steun van een antiblokker-inrichting op de remmen en een anti-doorslipsys teem, maar een van de oudste onderdelen van de auto, het stuur, is de hele geschiedenis hetzelfde gebleven. Technisch verbeterd, maar in wezen onver anderd. Volgens Saab kan het anders. En veel beter. Met een joystick, ongeveer op de plek waar normaal een versnellings- Op de plaats waar normaal een stuurkolom zit is nu plek voor een grote airbag. De auto wordt elektro-hydraulisch bestuurd via een joystick. foto van assendelft pook zit. Het dashboard ziet er ongewoon leeg uit. Meters en knopjes op de normale plekken, maar de bedie ning van ruitewissers en richtin gaanwijzers is provisorisch naar het linkerportier verhuisd. Waar het stuur eens gezeten heeft gaapt een griezelige leegte. On der de snelheidsmeter zit achter een luikje een grote airbag. En rechts zit-ie dan: de handgreep die elektro-hydraulisch de voor wielen bestuurt. Aanvankelijk is het net of je plompverloren ge vraagd wordt een sportvliegtuig aan de grond te zetten. Na tien minuten verdwijnt het onzekere gevoel. Het sturen gaat steeds minder hortend en na twintig minuten komt er warem pel het idee van: dit zou ik ook in m'n auto willen. De rechter onderarm ligt ontspannen op een leuninkje en door moeiteloos de hand naar links er rechts te bewegen kiest de auto zijn route. Voordelen Toch een beetje akelig: want er is geen enkele mechanische ver binding meer tussen stuur en gestuurde wielen. De stick be dient een microprocessor, die signalen geeft aan servomotoren. Bij een elektrisch defect wordt de auto dus onbestuurbaar? „We hebben alle functies van het elektronisch stuursysteem dub bel uitgevoerd. Er is zelfs een extra batterij aan boord, puur voor de besturing," aldus een technicus van Saab. „Als we geen vliegtuigen maakten, had den we dit ook niet gekund. Het was ook met een normaal stuur wiel mogelijk geweest, maar een joystick heeft een aantal voorde len. We kunnen nu het dash board zo maken, dat de inzitten den bij een botsing optimaal be schermd worden. De instrumen ten, meters en bedieningshendels op het dashboard kunnen nu op de ideale manier geordend wor den, omdat ze niet door een stuurwiel aan het gezicht ont trokken worden. De auto kan door kleine bewegingen van de hand bestuurd worden, zodat de houding van de bestuurder veel meer ontspannen is. Bovendien krijgt de chauffeur geen verve lende informaties meer door van een klapperend stuur op slecht wegdek. En de joystick werkt zodanig, dat een beweging bij kleine snelheid een grote stuuruitslag heeft. Bij hogere snelheden neemt de uitslag af. Dat is veel veiliger dan met een conventioneel stuur." In vliegtuigen heet deze bestu ring 'fly-by-wire'. Of het voor auto's tot 'steer-by-wire' komt is twijfelachtig. Saab zelf gaat er van uit, dat het in de 21ste eeuw haalbaar is. Door Rien van der Steen Sommige Citrofielen moeten gedacht hebben dat Citroën saai aan het worden was. Het fantasierijke merk dat de Traction Avant verzon, de DS, de SM en de XM, kwam de laatste tijd immers vaak met puur functionele mobie len als de AX of de ZX. En iemand die Citroën wil rij den koopt zo'n auto omdat hij anders is. Akkoord, de BX en de XM zijn echte vertegenwoordigers van het opvallende merk. Maar die BX loopt al tien jaar mee en begint dus echt oud te worden. De Xantia is zijn opvolger. Weer een echte Citroën. Met opvallende vormgeving en veer- bollen. Zoals het hoort. Al is het binnenin eigenlijk een doodge wone auto. Geen gek dashboard of typische bediening. Opmerkelijk, hoeveel mensen dit een mooie auto vinden. On derweg werd er uitgebreid ge keken, gewreven en geklopt. En nog opmerkelijker is, dat de meesten de auto duurder schat ten dan hij is. Terwijl hij toch al veel duurder is dan de BX. De spitse neus doet sterk aan de XM denken. Verder hebben de ontwerpers onder leiding van Dan Abramson heel sterk gelet op de studie 'Activa 2' van een paar jaar geleden. De auto heeft veel glas rondom en dat is pret tig voor de uitkijk. Het stuur is in hoogte verstelbaar en de in strumenten daarachter blijven nu eens een keer allemaal zicht baar. Voor de rechter passagier zit een soort beugel. Abramson wil daar niets van weten. „Ik bemoeide me alleen met de bui tenkant". De beugel zou handig zijn bij in- en uitstappen. Maar zit uiteindelijk wel een airbag in de weg, mocht Citroën daar straks over beschikken. Weggemoffeld De Xantia. Wie een BX rijdt en naadloos wil overstappen zal diep in de buidel moeten tasten. Want de goedkoopste Xantia kost bijna 38.000 gulden. Veel BX-rijders zullen dus voor een aangeklede ZX (moeten) kiezen. Een uitgebreide rit met de 2.0 SX (44.500 gulden) brengt aan het licht dat dit weer een Citro en is met veel rijcomfort. Onef fenheden in het wegdek worden door het hydractieve veersys- teem (hetzelfde als dat in de XM) keurig opgevangen en zelfs weggemoffeld. De bekrachtigde besturing vereist gewenning, net als het 'soppende' rempe daal. Maar dat duurt maar een De Xantia komt in de plaats van de Citroën BX, maar is daar nu als vervanger te duur voor. De 1.6 die later komt zal rond 35.000 gulden kosten. foto van assendelft paar dagen. Opvallend zijn de te korte zit tingen van de stoelen. Ook de bediening van de verwarming met petieterige schuifjes laat te wensen over. Verder niets dan goeds over het interieur. Er is genoeg hoofd- en beenruimte achterin en tijdens langere rit ten biedt de auto een hoogst prettig verblijf. Standaard is een zonnescherm voor de ach terruit. De kofferruimte is goed toegankelijk en ruim genoeg. De auto verbruikte over een paar duizend kilometer (lange en korte ritten) één liter benzine op elf kilometer en dat is hele maal niet slecht. Want deze 2,0i SX is toch 1290 kilo zwaar. De lichte kunststof die in de BX voor motorkap, portieren en achterklep gebruikt werd, heeft afgedaan. De Xantia heeft al leen nog een achterklep van kunststof. Overbrenging Jammer is het irritante motor geluid bij hogere snelheden. Nou komt dat voor een groot deel door de korte overbren gingsverhoudingen. Bij 120 ki lometer per uur draait de motor circa 3.500 toeren en dat is tamelijk veel. Zonde, want dat geluid doet afbreuk aan het comfortabele karakter van de auto. Van de andere kant draagt die korte overbrenging bij aan het soepele motorkarakter. Wie weinig wil schakelen kan dat straffeloos. De Xantia 2.0 heeft bij 2.000 toeren voldoende trek kracht in huis om in de vijfde versnelling vooruit te kunnen. Later dit jaar komen een 1.6 en twee dieseluitvoeringen. Daar na staat een zescilinder op het programma. De autoproduktie is in 1992 met bijna één procent geste gen tot 47,4 miljoen perso nen- en bedrijfsauto's. Japan neemt met 12,5 eenheden bijna een vierde van de we- reldproduktie voor zijn reke ning. De produktie in de Verenigde Staten groeide het afgelopen jaar met tien pro cent tot bijna tien miljoen voertuigen. Volgens gegevens van de RAI staat Duitsland met 5,2 miljoen auto's op de derde plaats op de produktieranglijst. Dan volgen Frankrijk, Spanje, Canada, de voormalige Sovjetunie, Italië, Zuid-Korea, Groot-Brittannië, Mexico, Brazilië en tenslotte China. Landen als Zweden en Nederland komen in het over zicht niet voor. De autoverkopen in Nederland zijn de eerste drie maanden van dit jaar met bijna 33 procent ingezakt ten opzichte van de zelfde periode van het vorig jaar. Volgens de RAI zal de totale afzet dit jaar uitkomen op 450.000 nieuwe auto's, ter wijl sommige importeurs uit gaan van 410.000 auto's. Vorig jaar werden er in totaal 492.000 nieuwe auto's verkocht. De Eu ropese vereniging van autofa brikanten verwacht dat de afzet in Europa dit jaar sterk terug loopt. In Frankrijk, Italië en Spanje zou de verkoop 10 tot 15 procent lager komen liggen, in Zweden 15 tot 20 procent en in Duitsland 20 procent. Door Nico Koolsbergen Het komt eraan voor de vak man, maar als het apparaat aanslaat en te zijner tijd ook - zoals dat vaak gaat - in prijs zakt, kan ook de ervaren doe-het-zelver er baat bij hebben: een rasechte Neder landse uitvinding om in één keer uit te vogelen op welke 'groep' een bepaald stopcon tact of lichtpunt is aangeslo ten. Het heet Bracer en het werkt; en daar gaat het om. Het probleem is bekend. Er ha pert iets aan het lichtnet of aan een elektrisch apparaat en daar om moet de stroom worden uit gezet. De makkelijkste oplossing is het omdraaien van de hoofd schakelaar. Alleen stopt dan ook de wasmachine die net zo leuk zijn rondjes draaide, verliest de computer de moeizaam bij el kaar berekende gegevens en gaat de digitale elektrische wekker als er weer stroom is op 00:00 staan. Liever dus alleen de groep uitschakelen waarom het gaat; maar welke zekering is dat dan? Is dit soms in een gewoon huis houden al een probleem, in een bedrijf of instelling is het risico nog groter. De elektriciën draait fluitend de verkeerde zekering los en daar stopt ineens de lo pende band, de hart-longmachi- ne of de projector in de bioscoop. Daarom lijkt de uitvinding van Oisterwijker Cees Boons een veelbelovende toekomst te heb ben. Vooral omdat daarbij de stroom helemaal niet hoeft te worden uitgeschakeld. Simpel Het apparaat van Boons is sim pel in het gebruik. Aan een kast je zit een stekker die in het stopcontact gaat waarvan de groepszekering moet worden ge vonden. Daarna met een bijbe horend apparaatje naar de me terkast lopen en dat net zo lang bewegen tot het begint te piepen bij de bewuste zekering. Om honderd procent zeker te zijn, kan het dingetje worden uitge breid met meetpennen om op de aansluitklemmen in de meter kast te testen. Boons doet het voor en opnieuw gaat het ding piepen. Puls Hoe werkt het? Het kastje met de stekker stuurt als een soort zen der een 'puls' in het lichtnet. Het losse toestelletje is de ontvanger en klaar is Cees. Zo simpel is het natuurlijk niet, want de puls mag geen gevolgen hebben voor andere apparatuur die op dezelf de groep is aangesloten. Het gaat om een stroompuls, wil Boons wel kwijt, maar verder gaat hij niet, want waarom zou hij zijn geheimen aan anderen openba ren. Octrooi Op het apparaat is octrooi aan gevraagd. De Kema heeft de technische kant van de zaak be keken - want beïnvloeden van het lichtnet is niet toegestaan - en uiteindelijk het groene licht gegeven. Deze dagen is de Oisterwijker te vinden op vak beurzen waar zijn vinding aan installateurs wordt gepresen teerd. De spanfiets wordt door kabeldraad bij elkaar Den Haag - Industrieel ontwerper Frans de la Haye ha] zich er eigenlijk al mee verzoend dat zijn spanfiets nimmer in produktie genomen zou worden. Meer dan (ia jaar lang kwam geen enkele fietsenproducent op zijl oogstrelend prototype af. Tot het Haagse bedrijf Haeghej Industrie vorig jaar juni met een wervelende present®! massaproduktie van de spanfiets aankondigde. Sindsdien bleef het echter stil rond de lichte fiets, waarbij een deel van het frame is ver vangen door staaldraden. Haeghe Industrie is er nog steeds niet in geslaagd ook maar één spanfiets af te leve ren. „Technische en financiële problemen," meldt mevrouw I. Verhoeve van het Haagse be drijf. De 'torsiestijfheid' van het frame leek na laborato riumproeven in orde, maar praktijktests op de weg leer den dat het wringen van het frame hinderlijk vormen aan neemt. De fiets heeft een slecht weggedrag. „Om de spanfiets geschikt te maken voor de markt hebben we meer geld nodig. Daarover zijn we in onderhandeling mei subsidiegevers." De gemeente Den Haag had de spanfiets als eigentijdss 'dienstfiets' in gebruik willen nemen om ambtenaren uit hm auto te krijgen.Dat voornemen staat nu op losse schroeven. Toen De la Haye de fiets ont-j wierp, bereikte hij een voet' die tijd opmerkelijke ge- wichtsbesparing. Maar gaan- deweg raakten nieuwe frame materialen als carbon en tita-J nium in zwang. Het gewicht van de spanfiets is nu nauwe-l lijks meer bijzonder. Bovi dien vraagt de consument ,r dit moment geen fragiele race fietsen, maar stoere en ro buuste mountainbikes. Utrecht (anp) - Er is nog geen vaccin ontwikkeld om i lichamelijke klachten te voorkomen van de Lyme-ziekte.fl Die infectieziekte kan ontstaan nadat mensen zijn gebeten! door een teek die de bacterie overbrengt. Aan een vaccin wordt in Duitsland wel hard gewerkt. In ons land zien de specialis- en hart ontstaan, zodat i ten jaarlijks naar schatting enkele honderden mensen met Lyme-verschijnselen. Gisteren praatten hulpverleners en des kundigen op het gebied van arbeidsomstandigheden (arbo) erover in Ede. Want het is belangrijk dat zij de ver schijnselen snel herkennen en de behandeling vroeg starten. Voorlopig kan iedereen rustig met blote benen in bos en gras wandelen en spelen, zegt be drijfsarts A. Nauta die werkt bij de bedrijfsgezondheids dienst RBB, eigenlijk de arbo- dienst van het rijk. Er is geen reden tot paniek, benadrukt ze, en de ziekte is goed te behandelen. Maar wel moeten zowel artsen als de mensen zélf meer van de verschijnse len weten. Soms treden klach ten namelijk pas na maanden op en dan is het handig als de patiënt zelf dat kan teruglei den tot een tekebeet. Er be staat wel een folder voor men sen die in de bossen werken, maar „er mag wel wat meer gebeuren." De ziekte van Lyme dankt haar naam aan het gelijkna mige stadje in Connecticut in de Verenigde Staten waar ze in 1975 opdook. De eerste be schrijving van Lyme-ziekte in Nederland dateert overigens al uit 1925, de eerste Neder landse ziektegevallen werden in 1968 beschreven. Een teek hecht zich aan de huid en zuigt zich vol met bloed. Zo komt de bacterie in contact met het bloed van de gastheer. Gewrichtsklachten zijn niet de enige verschijnselen: ook aan doeningen van huid, zenuw stelsel en hart kunnen optre den. Door ontstekingen kan zelfs schade aan gewrichten tiënt er in theorie zijn hele I leven last van kan houden. Bedrijfsarts Nauta: „Er zijn mensen die jaren en jaren klachten houden. Ook sommige mensen zelfs een cemaker, omdat hun hart was aangetast. Maar dat zijn uit zonderingen." In Nederland is begin 19S becijferd dat een vijfde vanc drie- tot vierduizend mensen I die in bos en natuurterreinen werken in aanraking komt met de bacterie. Maar niet iedereen raakt na een beet besmet en niet alle teken dra-1 gen de bacterie bij zich. De beet van een teek is te I herkennen aan een kringvor mige rode vlek. In het eerste stadium kan de patiënt grieperig voelen. Deze fase is prima te behandelen door de huisarts. Na enkele weken o! maanden kunnen neurologi sche klachten optreden met I pijn in armen en, benen, een scheef gezicht, dubbelzien i hoofdpijn. Vanaf dit moment is behandeling door een cialist (veelal met antibiotica) aanbevolen. Maanden tot ren na de infectie kunnen tij delijke of blijvende gewrichts aandoeningen optreden maar ook ernstige neurologischs klachten zoals loop- en oriën tatiestoornissen. Een teek moet zo snel moge-1 lijk van de huid worden i trokken. Verstandig is om de datum van de beet te noteren. Nauta's advies is om naar d huisarts te gaan na een teke beet, als er een rode vlek op de huid verschijnt of als er kladt- ten optreden die in verband j met zo'n beet kunnen worden j' gebracht. „Het is echt een goed behandelbare ziekte." „De beste medewerk show is een goedg godsdic poor Mark van Assen Oosterhout - Zijn fad kussen de grond waard hij loopt.. Kippevel krijgé ze, bij elke toon die 1 zingt. Vraag een echte lie" hebber naar het waaroi en er volgt een monoloc' die alleen te stoppen door bruut weg te lope' ■Hij' kent mensen als Pa, McCartney en Lou Rawl l of liever: zij kennen hei 'Hij' heeft de Beatles geïi spireerd. 'Hij' is bijna Go 'Hij' is Andy Tielman. I voorman van de legendai sche Tielman Brothers d niet meer als zodanig gea ficheerd wil worden. Hij terug in Nederland en gaat solo. De Tielman Brothers was de ej ste Nederlandse rockband J ook in het buitenland aansloj Met hun Indorock boekten I broers in de jaren vijftig en ze tig het ene succes na het andej Maar die tijden zijn voorbij 1 als het aan Andy Tielman l| voorgoed. De weg is nu vrij vo de andere, of misschien wel 1 ware Andy Tielman. In 1989 g hij de voorzet met zijn solo-I 'Now and Forever' en het p' bliek reageerde enthousia] Maar toen ging er iets mis. „Er is wat gebeurd, ja. Maar wil daar nu niet op in gaan. j heb toen in een documentai een aantal dingen gezegd, die eigenlijk niet mag zeggen. Di gen die niet de bedoe...ja die v wel de bedoeling waren, moest er gewoon uit. Ik ben hl lang weggelopen voor allerlei ken, maar nu doe ik dat meer. Andy Tielman gaat meer weg, nooit meer. Maar vl der zeg ik er niets over, mijn tj komt nog." Cees Boons bij de 'meterkast' van een bedrijf met de 'ontvanger' in de hand. Zonder dat de stroom wordt uitgeschakeld, kan de Oisterwijker feilloos aangeven welke zekering bij dat stopcontact hoort. foto jeroen appels Rio de Janeiro (ips) - Cafeïne bestrijdt trombose, hersen bloedingen en zelfs hartinfarcten. Dit is de conclusie van een proefschrift, waarop de Braziliaanse arts Marcia Ivam Silva is gepromoveerd aan de universiteit van Sao Paulo. Cafeïne voorkomt dat bloed- plaatjes compacte groepjes vormen, hetgeen een oorzaak is van het ontstaan van stol lingen in de aders. Normaal moet dit worden belet door adenosine, een stof die het menselijk lichaam speciaal voor dit doel aanmaakt. Maar rode bloedlichaampjes nemen de adenosine vaak op, waarna stollingen toch een kans krijgen. De onderzoek ster en haar collega's consta teerden dat cafeïne de rode bloedlichaampjes ervan weer houdt de adenosine te absor beren. De bloedplaatjes krij gen zo geen kans samen te I klonteren. Prof. Dalton Chamone, die Sao Paulo de leerstoel voor hematologie (leer van M bloed) bekleedt, waarschuw® dat het nog te vroeg is om 'e stellen dat cafeïne bruikbaar is voor trombosepreventie. Het zou Brazilië zeker g uitkomen als cafeïne in wat gunstiger daglicht zou ko men te staan. Als grootste kof- fie-exporteur ter wereld is W land niet gelukkig met de putatie van cafeïne als zondheidsbedreiger. Van onze filmredactie Breda - SolFilm Produklj 'jongerenfilms' met een ed naar Singapore gereisd om l hou van lawaai', waarin j' wordt onderzocht, gaat ook Op 25 april zal de ruim een i durende, gespeelde filmdö mentaire worden vertoond het Internationale Filmfesti| van Singapore. Na de Ned landse première op 22 mei zall hou van lawaai' in de filmhui worden gedraaid, in eerste stantie in Amsterdam en Bre Vanaf 13 oktober zal de filn drie delen door de IKON-tel< sie worden uitgezonden, heeft met een groot aantal an re instellingen meegefinancier De film gaat over regisseur Entrop die samen met 15-jarige blinde Bas en de e oude Brechtje een film ma: Entrop wilde een film over filmmaken waarin tevens zit baar wordt wat blindheid b kent in een wereld die helen op zien en kijken is geri „Hoe anders is dan de werkel heid?" vroeg hij zich af. „Toe: aan deze film begon had ik een idee hoe het zou zijn blind te zijn. Tenminste dacht ik. Maar zestien da filmen heeft mij geleerd da weinig ruik, hoor of voel; kijk." Bas beschrijft Brechtje zijn geving zoals hij die aanvoelt maakt er video-opnamen waarbij alles wat niet besc ven wordt door de blinde Ba: beeld verdwijnt. Zo ontstaat andere werkelijkheid die n afwijkt van de realiteit van z de mensen. Door middel extreme close-ups en ge krijgt de kijker een indruk Bas zijn omgeving ervaart. Parachute Bas en Brechtje springen aan Parachute uit een vliegtuig een hoogte van 4000 meter. Schiphol wordt de Boeing waarmee zij naar Singapore len vliegen, helemaal afg( °m Bas een idee te geven w mee hij de lucht in gaat. Wanneer het tweetal in Sing,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 22