Dopl sasa* 'Afslanken bij VROM, dat gaat van au' Werken moet leuk blijven Politiek Italië door uitslag referendum in het nauw gedreven DE STEM E Vergrijzing Getuigen koi ACHTERGROND A Notaris Veiligheid Gevangenen Potjeslatijn DESTEM- Topambtenaar Den Dunnen over de reorganisatie bij ministerie: D66 wil klaarheid over groeihormonen DE STEM WOENSDAG 21 APRIL 1993 i DE STEM Wij namen kennis van een artikel in De Stem van 7 april j.l. over de behandeling van het gratieverzoek van oud notaris Clercx uit Zundert. In het artikel wordt geciteerd: 'Weinig hoop voor Zundertse notaris om functie te hervat ten'. Volgens de raadsman 'zal de plicht om getuigen te hebben bij het maken van een testa ment binnen afzienbare tijd vervallen'. Die bewering is onjuist. In het ontwerp van de nieuwe notariswet wordt de eis van het passeren van testamenten in het bijzijn van getuigen nog steeds nadruk kelijk genoemd. Den Haag Mr. P. Kole directeur Koninklijke Nota riële Broederschap Het is tegenwoordig bijna da gelijks in h nieuws: de toe name van (v .oi ai kleine) cri minaliteit. Volgens de cijfers van het CBS is één op de drie Nederlanders in 1992 slacht offer geworden van deze cri minaliteit (b.v. fietsendief stallen, vernielingen, auto-in braken). Vele mensen voelen zich niet meer veilig in Ne derland en vooral de wat oudere mensen durven 's avonds zelfs niet meer alleen de straat op. Ik vind deze tendens zeer onrustbarend, want ik vind dat één van de belangrijkste voorwaarden voor een menswaardig be staan het zich vrij én veilig kunnen voelen is. Dus dat men kan gaan en staan waar men wil (ook 's avonds Daarom wil ik er hier voor pleiten dat de regering meer geld moet uittrekken voor criminaliteitsbestrijding. Het plan van de WD om 10.000 extra politie-agenten aan te stellen, ondersteun ik dan ook van harte. Want nogmaals, bij mij staan vrijheid en vei ligheid hoog in het vaandel Breda, Ph. Vossenberg Nu er elke week wel een paar gevangenen weglopen uit een gevangenis zou men wellicht kunnen denken dat het met het cellentekort wel bergaf waarts zou gaan. Niets is ech ter minder waar. Wegens het tekort aan cellen en de uit tocht uit de staatshotels wor den elke maand weer tiental len criminelen op de samenle ving losgelaten. Wat doet de politiek? De politiek stelt maar weer eens een onder zoekje in dat, zoals dat wel vaker geschiedt, in de onder ste bureaulade van een 'be leidsmaker' belandt, maar waar verder niets mee gedaan wordt. Sluiten de politici hun ogen voor deze wantoestanden en leiden zij willens en wetens ons land naar de afgrond? Ik vrees dat het antwoord be vestigend zal moeten luiden want werkelijk niets wordt ondernomen het dievengilde °ÏÏ?&Ten OerlT^a^enger ïï0»"?#»hdaf fc achter de tralies te krijgen en te houden. Men slaat zich op de borst hoe humaan het ge vangeniswezen wel niet is. Terecht vragen vele burgers zich af hoe lang dit nog alle maal door moet gaan. Waar om besluit men niet nog meer cellen te bouwen, het regime aanmerkelijk te verharden zoals niet meer telefoneren, de bewaarders te bewapenen, minder of zelfs niet meer luchten, tellen van bestek na het eten of uitreiken van plastic bestek opdat bewaar ders niet meer bedreigd kun nen worden. Bovendien is het mij ook nog steeds onduidelijk waarom men niet twee gevangenen per cel wil plaatsen. Nee, het gaat echt goed fout. Lubbers heeft dit al door en kondigt nu al aan het zinkende schip te verlaten maar nog voor aftreden probeert hij nog wel de eer te redden door ervoor tê pleiten dat jonge crimine len hard moeten worden aan gepakt. Dit pleidooi had hij ook tien jaar geleden kunnen en zelfs moeten doen. Het is nu veel te laat. Breda Q.W.J.C.H. Kok Collega Jan Verheggen heeft een aardig boekje geschreven: 'Non Scholae, Sed Vitae', en Stem-redacteur Hans Roose- 'boom heeft het grondig be studeerd. Dat is natuurlijk •uitstekend, maar omdat zijn kennis van het Latijn toch wat beperkt blijkt te zijn, heeft hij ten dele onjuiste conclusies getrokken uit zijn lectuur (zie 'De Stem' van 16 april: 'Het potjeslatijn van aartsbisschop Simonis'). De uitspraak van mgr. Bar: 'Fama ruit', giciteerd door de kardinaal, is namelijk onbe rispelijk latijn, en kan precies de betekenis hebben die de oud-bisschop van Rotterdam er aan geeft. Misschien hebben hem inder daad (zoals H.R. veronder stelt) de gevleugelde woorden 'Fama volat' en 'Hora ruit' voor de geest gestaan, maar van contaminatie kan men hier niet spreken (die term wordt gebruikt wanneer sa mensmelting een wanprodukt oplevert) en de qualificatie 'potjeslatijn' is totaal mis plaatst. De Latijnse taal is rijker dan de heer Rooseboom denkt, en de oudere geestelij ken hebben er heel wat van in huis! Breda drs. J. te Brinke Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie) 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, 236326, fax 076-236215. Voor bezorgklachten: 076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051,4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.60; zaterdag 1.90. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling S 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties S 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur S 076-236394/236911). Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Het ministerie van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer is al een jaar bezig het personeelsbestand te halveren. De onzekerheid bij de ambtenaren is groot. Een gesprek over de reorganisatie met de hoogste ambtelijke baas van het ministerie, secretaris-generaal drs. R. den Dunnen. Door onze redacteur Hans van den Broek „WE HEBBEN hier op hete kolen gelopen. Ja, even je organisatie halveren. Dat is nogal wat, zeg. Wij hebben het niet goed gedaan, hoor. Zo simpel is het ook. We hadden de procesmatige kant beter onder ogen moe ten zien, maar in zo'n tijd loop je spitsroeden. Dat heeft er in feite mee te ma ken dat er achter elke stoel misschien wel een giganti sche onzekerheid schuilt". Secretaris-generaal Den Dun nen, de hoogste ambtelijke baas van het ministerie van Volks huisvesting, Ruimtelijke Orde ning en Milieubeheer (VROM), erkent ruiterlijk dat er bij de zeer drastische reorganisatie van Volkshuisvesting fouten zijn gemaakt. Als gevolg van de omstreden werkwijze van het organisatiebureau Terpstra en Tukker dreigden de ambtenaren het vertrouwen in topambte naar Kokhuis (directeur-gene raal Volkshuisvesting) op te zeggen. Zij wilden niets weten van de werkwijze van Terpstra. Het Den Dunnen bureau introduceerde de zoge naamde 'kwaliteitskaart', aan de hand waarvan bepaald zou moeten worden wie wel en wie niet bij Volkshuisvesting mocht blijven werken. Het ministerie koos eieren voor z'n geld en zegde de samenwerking met Terpstra op. De vredesmissie van Den Dunnen bedaarde de gemoederen. De hoogste VROM-ambtenaar foto archief de stem noemt nu, een paar maanden na de rel bij VROM, het organisa tiebureau 'een zwakke schakel' in het proces. „Het conflict werd allemaal om Terpstra uit gevochten. Maar het ging en gaat natuurlijk over de halve ring van je eigen organisatie. We hebben waarschijnlijk het tempo waarin we het hadden kunnen doen, een beetje onder schat. We zijn er nogal fors ingegaan. In die zin lopen we waarschijnlijk vooruit op ande re departementen". De secretaris-generaal gaat het echter te ver om te spreken van een voorbeeldfunctie voor VROM in de totale afslankings operatie van de rijksoverheid. „Een voorbeeldfunctie? Zou het, dat weet ik echt niet, hoor." Op de vraag of zulke fouten in de nabije toekomst uit te sluiten zijn, zegt Den Dunnen: „Iede reen mag fouten maken. Je moet mensen ook niet op hun fouten beoordelen, maar op de manier waarop ze weer opstaan. Dat is belangrijk". „Bij het maken van een fout, mag ik ook best op m'n lazer hebben. Maar vervolgens wil ik de lengte hebben om te kunnen opstaan. Het enige waarvoor je moet zorgen - dat klinkt mis schien een beetje mal - is dat je elkaar in de ogen kunt blijven kijken. Anders kun je er met elkaar niet uitkomen. Dat is best ingewikkeld. Daar zit ook de essentie van zo'n cultuurver andering". Die cultuuromslag moet leiden tot een flexibelere organisatie, meer gericht op de maatschap pelijke problemen. En de onder linge samenwerking, zowel bin nen VROM als met andere mi nisteries en met lagere overhe den, moet sterk verbeterd wor den. Den Dunnen heeft voor dit proces tien jaar uitgetrokken. Hij wil toe naar een ministerie dat opgesplitst is 'in een be- leidsdeel en een uitvoerend deel. We stevenen daarbij af op een bestuursdienst van, pakweg duizend a tweeduizend ambte naren, die het beleid van de minister voorbereidt. De overi ge ambtenaren houden zich ver volgens bezig met de uitvoe ring'. De secretaris-generaal staat een kernministerie voor ogen dat veel meer de landelijke politiek op hoofdlijnen uitdraagt. Cen traal is daarbij voor hem de organisatie van mensen en mid delen om een maatschappelijk probleem, bijvoorbeeld' Main- port Rotterdam, de mestover schotten, de infrastructuur (Be tuwelijn, Hoge Snelheidslijn), het milieubeleid. In samenvoeging van ministe ries ziet Den Dunnen geen enkel heil. Er gaan regelmatig stem men op om meer beleidsterrei nen onder te brengen bij VROM, vooral als het gaat om milieu. Dat zou een slagvaardiger op treden van de overheid mogelijk maken. Nu blijft het milieube leid te veel steken in een belan genstrijd tussen verschillende departementen, is een veelge hoorde klacht. De topambte naar bestrijdt dat die belangen tegenstellingen met een her schikking van de ministeries zouden verdwijnen. „Neem nog maar eens het mest probleem. Hoe je het ook wendt of keert, je houdt daarbij altijd twee belangen: het belang van de boeren en het milieubelang. Zou de mest onder VROM val len, dan houd je dat. Die tegen stelling hef je daarmee niet op. De crux is: Welke conflicten wil je ambtelijk, en welke wil je politiek oplossen? Als het om maatschappelijke problemen als de mestoverschotten gaat, dan moet je de ministerraad een afweging laten maken. Daar is de politiek voor". Den Dunnen zegt het niet zoveel worden, maar hij en» zich aan de geluiden vanuit Tweede Kamer dat departeme ten personeelsinkrimping ori(" pen. Een aantal ministeries afslanking 'afkopen' door andere posten te bezuin® luidt het verwijt. „Ik kan n,i tuurlijk niet voor anderen sp ken, maar de reorganisatie VROM is in volle gang. In etw le gevallen, zoals bij het Kadas ter, lopen we zelfs een beet. voor op het reorganisaties; ces". Aan de hand van cijfers voorde verschillende diensten ja VROM staaft hij z'n uitlatingen Telde VROM in 1990 nog V 7800 ambtenaren, nu zijn dat. 7300. En over ongeveer een jaa of vijf, als het Kadaster (nu nos 2700 ambtenaren) is verzeil- standigd, rest een kernministê- rie van ruim 3800 ambtenaren! „Tel alles bij elkaar op. En dar zie je dat we onbeschaamd aai het afslanken zijn. En dat a|. slanken, dat gaat van 'au'. ffe hopen dat hele proces zondJ gedwongen ontslagen te kunnen! uitvoeren. Maar een garantie j daarvoor kan ik niet afgeven' Om de reorganisatie zo soe].. mogelijk te laten verlopen, heelt I VROM een vacaturestop inge voerd. Den Dunnen is de eerste] om toe te geven dat het op papier allemaal keurig geregeld lijkt, maar, voegt hij daar on middellijk aan toe, 'de praktij! is hard, hoor'. Het zijn voor vele VROM-ambtenaren tijden. Volgens de secretaris- neraal moeten ook ambtenaren in overheidsdienst, 'meer inge-] steld worden op veranderingen. Er zijn veel mensen die jaren lang gedacht hebben: 'Ik zit bij de overheid. Daar ben ik veilig'. Maar we kunnen nu veel minder] zekerheden geven." Ouderen moeten voortaan langer blijven werken anders is de koek waar gepensioneerden van eten snel op, meent de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid. Hoe kun je er voor zorgen dat het over een paar jaar nog goed eten is van die koek? Door Pieter Willemsen HET SPOOKBEELD van zich moeizaam voortslepen de bejaarde brandweerlieden die naar adem snakkend staan te blussen, van stok oude kelners die met trillen de handen maaltijden serve ren, van bejaardenverzorgers die ouder zijn dan hun cliën ten dringt zich op: Neder land vergrijst en dat zal ook op de werkvloer zichtbaar worden. Over die vergrijzing moeten we ons zorgen ma ken, vindt de Wetenschappe lijke Raad voor het Rege ringsbeleid. De WRR heeft vastgesteld dat in de volgende eeuw een te klein aantal werkers een groot aantal gepensioneerden in leven moet houden en voorziet dat die wer kers van de volgende eeuw daar niet zoveel voor zullen voelen. De WRR draagt twee voor de hand liggende oplossingen aan voor dat probleem: laat de ouderen zoveel mogelijk voor zichzelf zorgen en bevorder dat mensen zo lang mogelijk blijven ..werken.,, Om dat laatste te bereiken stelt de WRR voor bedrijven ertoe over te halen meer te doen aan om-, her- en bijscholing zodat werknemers langer actief kun nen blijven. Verder moet het mes in de vut en moet het mogelijk worden dat mensen ook na hun 65ste door blijven werken. De reacties van werk gevers en vakbeweging waren voorspelbaar. „Handen af van de vut," zei de FNV. „Goed idee," vond het VNO. Dat er in Nederland ook nu al door veel te weinigen wordt gewerkt, staat als een paal bo ven water. Van de mensen tus sen 55 en 65 werkt in Nederland nauwelijks meer dan veertig procent. Ook in de ons omrin gende landen is het werken on der ouderen aanzienlijk minder populair geworden. In 1970 werkte in de Europese Gemeen schap nog tachtig procent van de mensen boven de 55; nu is dat voor de hele EG amper meer dan de helft. In Nederland is het het slechtst gesteld met de werkende ouderen. In de andere EG-landen is het iets, maar niet veel, beter. De Europese Ge meenschap als geheel blijft op haar beurt weer achter bij de Verenigde Staten en Japan. De WRR is niet de eerste die aandringt op een hogere ar beidsparticipatie. Minister De Vries van sociale zaken hamert daar ook al geruime tijd op. Evenals de WRR wil De Vries van de vut af. Maar tot nu toe is er met de vakbonden nauwe lijks te praten over aantasting van de vut. De werkgevers wil len de vut wel kwijt, vooral omdat die nogal duur is. Maar ze slagen er zelden in bij de cao-onderhandelingen op dit punt hun zin te krijgen. Probleem in Nederland is dat mensen voor het bedrijfsleven nogal vroeg oud zijn. Oudere werknemers, boven de veertig, zijn vaak duurder dan jongeren, hebben de naam minder te pres teren en verdienen doorgaans meer dan jongeren. Bij reorga nisaties en inkrimpingen zijn ouderen yask de, eersten die het veld moeten ruimen. En ook de wao vormde tot nu toe veelvul dig het sluitstuk van de loop baan van ouderen. Pas sinds kort is er enige be langstelling voor 'oude renbeleid', maar dat komt in de bedrijven nog maar zelden ge degen van de grond. Ook de bestrijding van het ziektever zuim en daarmee de doorstro ming naar de wao wordt nu pas aarzelend opgepakt. De aanbevelingen van de WRR mogen niet lichtvaardig terzijde worden geschoven. Er zullen meer ouderen aan de slag moe ten, maar dan wel in de juiste volgorde. Het is niet verstandig de pensioenleeftijd paniekerig te verhogen, terwijl veel mensen die nog geen zestig zijn tegen hun zin als slachtoffers van re organisaties of omdat ze het werk fysiek of psychisch niet meer aankunnen, uit het ar beidsproces stappen. Eigenlijk geldt dat ook voor de vut, die voor de meeste werknemers rond hun zestigste aan de orde is. Waarom voorlopig niet uitgaan van zestig als de leeftijd waarop werknemers het bijltje erbij neer kunnen gooien? Het zal al een forse inspanning vergen van de sociale partners om iedereen die eindstreep van zestig te la ten halen. Pas daarna zou de ypt ter sprake moeten komen. Óf zou over flexibele pensione ring moeten worden nagedacht. Zolang het bedrijfsleven zich terughoudend tegenover oudere werknemers op blijft stellen, is het de vraag of je die bedrijven en de werknemers mee krijgt voor het afschaffen van de vut. Een andere mogelijkheid, die nu in ieder geval logischer aansluit bij de behoefte van bedrijven en werknemers, is het ongedaan maken van de arbeidsduurver korting. Zolang ouderen niet zo vreselijk hoog worden gewaar deerd, ligt het voor de hand werknemers de adv op te laten sparen om ze op 60-jarige leef tijd uit te laten treden. Per saldo maakt dat niets uitvoer de verhouding actieven tl actieven en niet-actieven. De vraag is bovendien of hel wel logisch is voor alle bedrij ven en voor alle beroepen de zelfde pensioenleeftijd te hante ren. In de verzekeringsbranche zal het voor de meeste mensen minder bezwaarlijk zijn tot 65-jarige leeftijd door te wer ken dan in het goederenvervoer Bovendien zou waar mof rekening gehouden moeten wor den met de persoonlijke voor keur van individuele werkne mers. De ene 55-jarige werkne mer gruwt bij de, .gedachte dat hij nog tien jaar actief moet, blijven, de ander zou het li< nog twintig jaar doorgaan. Het nadeel van toekomstver kenningen als die van de WRR is, dat ze met dit soort overwe gingen geen rekening kunnen houden. De WRR zet in feite op een rijtje wat we al jaren weten Maar in de dagelijkse praktijk moet het bedrijfsleven wel pro beren het werk zodanig af te stemmen op de behoeften en wensen van de werknemers dat werken vooral ook leuk is en blijft. Italië gaat interessante maanden tegemoet nu een meerderheid van de bevolking voor een drastische wijziging van het politieke systeem heeft gekozen. Met name voor de bestaande politieke partijen zullen de gevolgen groot zijn. Door Aart Heering „DE ITALIANEN hebben ge wonnen. Zij hebben radicaal gebroken met het oude systeem en zich weer meester gemaakt van het bestuur. Nu kunnen we beginnen met de opbouw van een nieuw Italië", verklaarde maandagavond een triomferen de Mario Segni, de gangmaker achter het referendum waarmee Italië zich heeft uitgesproken voor een radicale wijziging van de kieswet. Inderdaad hebben de Italianen massaal en bewust tegen het huidige politieke stelsel en zijn vertegenwoordigers gestemd, met een - beduidend ruimere marge dan de 60 tot 70 procent waar Segni op hoopte. Bij de drie rechtstreeks tegen de 'poli tieke klasse' gerichte stemmin gen - over de afschaffing van overheidssubsidies aan politie ke partijen, van de politieke benoemingen in het bankwezen en van het ministerie voor staatsbedrijven - zelfs een meerderheid van 80 tot 90 pro cent gehaald. Dat de Italianen met overleg hebben gestemd, blijkt verder uit de verschillende resultaten van de afzonderlijke stemmin gen. Weliswaar heeft het JA in alle acht gevallen gewonnen en is er bij sommige stemmingen ongetwijfeld sprake geweest van een 'meesleepeffect'. maar bij de stemming over de af schaffing van de strafbaarheid voor druggebruikers was het kantje boord, terwijl ook de afschaffingvan het ministerie van landbouw door een bedui dend lager aantal stemmen kreeg. Met dit referendum is de 'parti- tocratie', het regime van cor rupte partijbonzen, de vierde nederlaag binnen twee jaar toe gebracht. De eerste nederlaag leed zij op 9 juni 1991, bij het referendum over de afschaffing van het kiesstelsel van meer voudige voorkeurstemmen, die in de praktijk controle op het stemgedrag mogelijk maakte. Bettino Craxi, de verpersoonlij king van de politieke elite, ried de kiezers toen aan om maar 'naar zee te gaan', om zo door een opkomst van minder dan 50 procent de stemming ongeldig te laten worden. De Italianen deden het niet en stemden mas saal vóór. Daarop volgden de parlements verkiezingen van 5 april 1992, waarbij de vier regeringspar tijen terugzakten van 54 naar 48,5 procent. Dankzij restzetels behielden zij weliswaar een flinterdunne meerderheid in ze tels, maar de kandidatuur van Giulio Andreotti en Craxi voor het president- en premierschap ging in rook op. De derde en meest gevoelige klap is in de afgelopen maanden uitgedeeld door de rechterlijke macht die door haar onderzoe ken naar politieke corruptie een voltallige politieke klasse in de beklaagdenbank heeft gebracht. Om een vierde openlijke neder laag te voorkomen hebben de - inmiddels van nieuwe leiders voorziene - regeringspartijen ditmaal eieren voor hun geld gekozen, door zich mèt de voor naamste opposities vóór het re ferendum uit te spreken. Alleen Craxi, Andreotti en andere we gens mafia en corruptie in op spraak geraakte vertegenwoor digers van het ancien régime bleven in hun verzet volharden in een merkwaardige gelegen heidsalliantie met neo-fascis- ten, communisten en de anti- mafiapartij La Rete. Toch is ook dit referendum een gevoelige nederlaag voor de be staande politieke partijen, die in het nieuwe kiesstelsel tenon- der zullen gaan. Bij de overgang naar een districtenstelsel zal de veelheid van politieke partijen onherroepelijk verdwijnen om plaats te maken voor twee of drie nieuwe formaties. De meerderheid waarmee de Italianen zich hebben uitge sproken vóór de overgang naar een districtenstelsel bij de Se naatsverkiezingen is bovendien zo groot, dat een uitbreiding daarvan naar de Kamerverkie zingen in beginsel onvermijde lijk is geworden. (Ook omdat twee verschillend gekozen ka mers - die in het Italiaanse staatsbestel dezelfde bevoegd heden hebben - eikaars voor stellen wederzijds in de wielen kunnen rijden, terwijl de her vormingen er juist op zijn ge richt om Italië een stabiel en efficiënt bestuur te geven.) Par tijen die zich daartegen zouden verzetten, zouden bij nieuwe verkiezingen weggevaagd wor den. Aanvullende hervormingen van de kieswet en daarna verkiezin gen, waarin definitief wordt af gerekend met de oude partij elites. Zo zal volgens een onder hand algemeen aanvaard scena rio de Italiaanse fluwelen revo lutie moeten worden afgerond. Premier Amato heeft daarvoor al de eerste stap gezet door nog voor het bekend worden van de eerste uitslagen samen met pre sident Scalfaro een strategie uit de stippelen om de overgang Mario Segni, de gangmaker achter het referendum, juicht nadat bekend is geworden dat de Italianen massaal 'ja' hebben gezegd. ap naar de Tweede Republiek zo mogelijk pijnloos te laten verlo pen. Deze week, tijdens het Kamer debat over de uitslag van het referendum, zal Amato het ont slag van zijn kabinet indienen, waarna er binnen het parlement een zo ruim mogelijke basis zal worden gezocht voor een 'insti tutioneel kabinet' dat binnen een half jaar de gewenste her vormingen tot stand moet bren gen. Naast de regeringspartijen van nu - christen-democraten, socialisten, sociaal-democraten en liberalen - worden ook del opposities die zich vóór het re- ferendum hebben uitgesproken - linkse democraten, republ:- f keinen en Lega Nord - daarvoor I uitgenodigd. Hun medewerkirj is onontbeerlijk voor de nood-1 zakelijke Grondwetswijzigb gen, omdat daarvoor een twee derde meerderheid noodzakelijk is. Het referendum heeft politiek Italië op een nauw pad gedre ven, dat echter is omzoom! door slikken en zompen, waarin het door Amato en Scalfaro uit gestippelde programma gemak kelijk kan wegzinken. De vor ming van de nieuwe regerW de samenwerking tussen pok' tieke groeperingen die tot voor kort elkanders bloed nog kon den drinken, de uitwerking van de hervormingsvoorstellen de obstructie van extreem-link' se en -rechtse partijen die te recht vrezen dat zij in een dis trictenstelsel het loodje zulk' leggen, vormen evenzovele ob stakels op de weg die Italië in de komende maanden te gaan krijgt. De twist over de vraag ,nE Amato mag opvolgen - Kamer voorzitter Napolitano, Segni Amato zelf - is al in alle hevig heid ontbrand. „45 jaar verkiezingen met een stelsel van evenredige vertegen woordiging hebben ons 51 rege- ringscrises geschonken, een >n veertien partijen verdeeld pJt' lement, een corrupte leider- klasse en een onregeerbaar land. Als het NO wint, veran dert er niets. Als het SI wffj verandert Italië", luidde tekst van de oproep van Comité voor het Referendum |i| van Mario Segni. Dat is voor alsnog rijkelijk optimistisch ge' steld, maar het is wel zeker c» Italië interessante maanden te gemoet gaat. yan onze verslaggever Breda - De Bredase rechtba tegen vier verdachten in de 'I den. De vier (ex-)werknemers se diergeneesmiddelenbedrijf verband met de handel in middelen, hadden getuigen enkele uitzondering na niet v pat was voor de vier raadslieden aanleiding om uitstel van behan deling te te vragen. Rechtbank en officier van justitie verzetten zich niet tegen dat uitstel. pe voor gisteren opgeroepen ge tuigen waren op. een uitzonde ring na mede-verdachten, onder „ie Dopharma-directeur W. de g van wie ter zitting bleek dat hij zich, ondanks de oproep om bijvoorbeeld op te treden als eetuige voor zijn schoonzoon A. de R-, op Curasao bevindt. En dan waren er ook nog de inmid dels ontslagen werknemers G.M. uit Sprang-Capelle en R. ter S. uit Dordrecht die in de morgen uren wél in hun eigen zaak als verdachte voor het hekje kwa men, maar anderhalf uur eerder respectievelijk later niet thuis gaven op de oproep om in el- kaars zaak als getuige op te treden. Op de vraag naar het waarom was Ter S. heel kort: „Geen commentaar". Raadsman J. Buntsma van M. zei dat het oproepen van getuigen die toch niet komen, niet moet worden opgevat als een vertra gingstactiek: „Ik had de zaak vandaag willen afhandelen. Mijn pleitnota zit in de tas. Maar het openbaar ministerie is pas tien dagen geleden met de dagvaar ding gekomen. We kenden welis waar de proces-stukken, maar de dagvaarding gaf ons aanlei- Van onze Haagse redactie Den Haag - De staatssecretaris sen Simons (Volksgezondheid) en Gabor (Landbouw) moeten morgenochtend in de Kamer op heldering verschaffen over de vraag of runderen natuurlijke, lichaamseigen1groeihormonen toegediend mogen krijgen. Gisteren De Stem dat Simons en Gabor hierover van mening verschillen. Simons vindt dat natuurlijke hormonen wèl toegediend mogen worden. Gabor is het daarmee oneens. D66-Kamerlid Ter Veer wil we ten wat nu het kabinetsstand punt is. Eerder al heeft Groen Links vra gen gesteld over het gebruik van groeihormonen in de veehoude rij. Onderzoekers van het minis terie van WVC constateerden on langs bij een kwart van de Ne derlandse veestapel het verbo den middel clenbuterol. Volgens Simons is het beter om runderen extra hormonen toe te dienen dan deze illegale lichaams- vreemde stof. Maar Gabor wijst erop dat de consument geen be werkt vlees wil. In het Belgische Tienen zijn gis teren vier mensen aangehouden die worden verdacht van groot scheepse hormonenhandel in binnen- en buitenland. Er werd voor ruim een half miljoen gul den aan hormoon- en groeimid- delen in beslag genomen. HEEFT NEDERLAND zichzelf tienti] den? Hebben we ons willens en sociaal stelsel dat onmogelijk tot i worden gehouden? Ue snelheid waarmee momenteel land wordt afgebouwd, rechtvaa rustte in de politiek een taboe op c dat de horizon van de financiële bleven politieke partijen en sociale vechten voor iedere cent achter de Toen de eerste echte regendrupp hemel vielen, leverde dat veel maatregelen op. Daar durfde de d Diet aan. Die angst om het beleid af te ster Probleem vrijwel onbeheersbaar dat de gevolgen in hoog tempo door die ontwikkelingen in paniek j^hten de politieke partijen elke mets is te dol, alles is bespreekba Ue Wetenschappelijke Raad voor door dezelfde tijdgeest bevangen voor ouderen' heeft het adviesorg voorstellen neergelegd die er nie aow-jeeftijd en na het bereiken 'eeftijd een deel van de premie c vut en lagere pensioenen zijn en Q|e de gevolgen van de toeneme gen. ^e waarschuwingen van de WRR 9eslagen. Het mag nooit zover ko aow - het boegbeeld van ons sc vadere studie zal echter moetr 'ogrepen die de Raad voorstelt ecl jjr is in ieder geval niet nadrul lexibele vut- en pensioen-regelin men dat het door de WRR gesch ri t> dan mag geen dag worden toekomst van vut, pensioen en

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2