Werkelijkheid van andere kant' Musea dit weekend weer toeristentrekkers Nu ook Gouden Kalf voor televisiedrama Prachtige, lichte Vlaamse Tsjechov erpen iera op film oor de jeugd lil Ramdas en de verhouding tussen Westen en Derde Wereld ton Pieck Ray Charles met Randy Crawford in PSV-stadion UIT GIDS GIDS leuvre VRIJDAG 16 APRIL 1993 in het cultuurcentrum ElzJ de armenzorg in de stad vaS belicht de geschiedenis vanl Jn de wereld en God in 1 gift aan een arme gelijk stol vanaf de dertiende eeuw ste»3 de rijken. Daarom werd in ;j1 ht en rond 1550 de weeshui?! fee bezetting en de verbeten! van de vorige eeuw worJ de drie categorieën van and 'jvoor werden opgericht: ziek? feilingen voor bejaarden en (huizen voor kinderen. 18.00 uur. Op zaterdag en zondl in de Efteling. fotoanpI ma. t/m za. 14-17 u. (tot lfl lapr.). ï- Bellamy 19 - Portretten van Ellyl jStrik. Geop. ma. t/m vrij. 10-17 u Jza. en zo. 13-17 u. (tot 27 apr.). j- Stedelijk Museum - Grafisch wer Ivan Eugène Lücker (t 1943) overw Zeeland tussen de twee wereldoor-1 logen. Geop. ma. t/m vrij. 10-17 u.| za. en zo. 13-17 u. (tot 19 apr.). I I- Bibliotheek, Lange Zelke - 'Tweel lx twee Kwadraat', werken van Hansj [Bommelié. Geop. woe. t/m vrij.l j 12-17 u. do. ook 18-20 u. (tot 30f Imei). ASSENEDE |- Galerij Pim de Rudder - Werken (van Rolf Mulder. Geop. vrij. t/mzo.f 14-18 u. (tot 25 apr.). ANTWERPEN Centrum Elzenveld - 'Arm in Ant werpen'. Geop. dag. 10-18 u. za. en Izo. vanaf 14 u. (tot 28 mei). I- Cultureel Centrum Berchem - (ya' naf 24/4) Overzichtstentoonstelling] Walter Ponsaert. Geop. dag. 11-171 (tot 3 mei). |-Galerie Francis van Hoof, Reyn- jdersstr. - Schilderijen van Carlos jVergara. Ontwerpen en modellen jvan Bert de Keyser. Geop. dó. t/m zo. 14-18 u. (tot 26 apr.). j - Wandelgang De Singel - Architec-1 tuurprojecten van Martine de Mae- Iseneer. Geop. di. tot zo. 14-18 u. (tot 118 apr.). I- Etnografisch Museum - Korea, tuur, religie en keramiek. Geop. 110-17 u. ma. gesl. tussen 1 en 20 mei j gesl. (tot 6 juni). I GENT [-Museum voor Schone Kunsten- Neo-impressionist Theo van Ryssel- Iberghe. Geop. dag. 9.30-17 u. ma [gesl. (tot 6 juni). Museum voor Sierkunst - Tradi tionele Japanse keramiek. Zilver m beweging. Sierkunst uit Melanesia Geop. di. t/m za. 9.30-17.00 u. (tot i 18 apr.). an Jaromil Jires uit 1968 naarde lilan Kundera. De confrontatie "onische beschouwing van I a en de dwangmatige erotiek als rijke rol. p in de jaren vijftig vanwege een gevolg is dat hij zijn wetenschap' j or werk in de mijnen. Jaren late ;oenmalige verklikker. Door haa i haar man. jrgy Bess in Terneuzen. ir. aait er volgende week een fil®"1 s de film 'Het zakmes' naar ne per. Het verhaal gaat over cultuur. In het Etnografis facetten belicht: de harmomeu jen serie foto's de magie van jes in Korea. Keramiek is er ttysterieuze vaten op hoge sta: feische ruitervolken en ook is tadons met typische Koreaan tiode (10e tot 14e eeuw), f in de 16e eeuw onder de incL a. Zij verhuisden de ovens beroofden zo Korea van 74 voorwerpen geselecteerd t, overzicht geven van wat er j .00 uur, behalve op maandaq Hl [mei. I en ontwerper was Anton Piec de figuren in de Nederland was een romanticus in hart el in zijn favoriete negentien fantasie en humor zijn kenmerj sche technieken als etsen, hout) liek en lithograferen. GeleidelijJ hij illustreren en schilderen me nermans in 1920 illustreerde hi zijn reizen, onder andere naa i bracht hij veel reistekeningei pstburg is vanaf vandaag eet van het werk van Pieck, |e zien die geheel of gedeeltelij^ otheek. „Henk van Weert Ramdas is sociaal- Laaf. Hij is geboren in jiname, woont in Am- jam, is redacteur van Groene Amsterdam- Ij, schrijft essays voor jjC Handelsblad en pu- Lert in De Gids. Vanaf Lidagavond presenteert voor de VPRO-tv dis- Issies onder de titel 'In fn vaders huis'. |6terse en niet-westerse intel- iliielen geven in vier afleverin- bun visie op het door Anil s geformuleerde dilemma: [westerse beschaving is een laderlijk geschenk aan de [jkeren van de Derde Wereld. aanvaarden betekent de ei kcultuur verliezen; het weige- ook, want zonder westerse [tonaliteit en ondernemingszin i verweer.' m van Ramdas zijn we- Jcschappers die zich ook met ([rijven bezighouden, net als lïelf dus. Je zou hem een van eerste vertegenwordigers Lnen noemen van de migran- [literatuur die zich volgens y Mulisch gaat ontwikkelen (Nederland, i Ramdas kent de uitspraak i Mulisch over het Hollands inenhuis, dat een veelkleurig (tangetje zal krijgen. In Neder- a is het nog lang niet zover, laar kijk eens naar Groot-Brit- (jnië, is zijn hint. Auteurs als [S. Naipaul, Salman Rushdie i Booker Prize-winnaar Ben ri behoren er tot de groten, jialman Rushdie lijkt gelijk te irijgen met zijn uitspraak dat er aefte is aan een andersoorti- fe literatuur. Het succes van de Lmonwelth-auteurs groeit gi- tatisch. En dat heeft niet alleen i maken met het feit dat er in (tl Engelse taalgebied meer le zers en meer auteurs zijn. Het heeft ook te maken met de aard van de roman. Ik vind de roman de allerhoogste vorm van schrijf kunst, het hoogste wat de Wes terse cultuur voortgebracht heeft." Hij voegt daar echter aan toe: „Maar de roman is in het Westen inmiddels grondig uitgebeend. Dat hele onderzoek naar mens en maatschappij, het spelen met de tijd, het wisselen van per spectief en noem maar op Ik zou niet willen beweren dat alles al geschreven is, maar de wester se literatuur begint het punt van verzadiging te bereiken. De wes terse roman is sterk in zichzelf gekeerd. Het is een baarmoeder- lijk onderzoek geworden. In Derde Wereldliteratuur zien we dat de werkelijkheid van een andere kant belicht wordt. Die gaat over dingen die hier al weer vergeten zijn: het losbreken uit traditionele en patriarchale ver banden. Derde Wereldliteratuur kijkt niet naar binnen, maar naar buiten. Gaat over voortbe staan, over overleven, en andere vraagstukken die al lang niet meer aan de orde zijn in het westen". Mislukt Hij houdt van duidelijkheid. Over de literatuur van zijn ge boorteland schrijft Anil Ramdas in zijn boek: „De Surinaamse literatuur is mislukt. Eu - de meest voor de hand liggende verklaring daarvoor is dat Suri name is mislukt." En: „De Surinaamse literatuur heeft hart, maar geen oog. Ze heeft de beste bedoelingen, maar ze kan de werkelijkheid niet waarnemen. Ondanks hun over vloed aan woorden zwijgen de Surinaamse schrijvers, zeker sinds de onafhankelijkheid." Dit harde oordeel is hem door de Surinaamse gemeenschap niet in dank afgenomen. „Er is buiten- tw# 'pci. aci vernaai gaai ure' - ial hebben. Door de plotsehnS vriend ■ijft zijn zakmes bij zijn vi"--. imtaal probeert hij contact op ur. Entree 3,50. lichts de namen der grote [inters leven voort", schreef dichtende slaapwagencon- WRiekits Wasköwsky een de twintig jaar geleden. Hij tcht er zichzelf eeuwigheid ïtoe te kennen. Tevergeefs, lis dood en vergeten. De 'men van de schrijvers die 'ii het slagveld beheersten, li» nog wel bekend. Ze publiceren zelfs nog door. hrry Mulisch, Hugo Claus en Lucebert kwamen met nieuw werk. '■n het werd toegejuicht. 'De ontdekking van de hemel' schijnt het "k van de eeuw te zijn, Claus' 'De Sporenen 'Tien manieren om urP.B.S. te kijken' en Luceberts 'Van de roerloze woelgeest' '■bben eeuwigheidswaarde. Het zijn alle drie gedichtenbundels die 'ijzen dat een schrijver zich niet hoeft te vernieuwen om toch iets limivs te zeggen. flus las zijn nieuwe gedichten voor in het Vlaamse voorleescircuit i« Saint-Amour. Mulisch vergezelde hem met fragmenten uit zijn 'themei en uit het oude 'Voer voor psychologenHoewel het proza bleek het moeilijker te volgen dan de poëzie van Claus. 'tuit wie kan er in het Nederlands poëtischer de liefde bezingen dan fhus: heilanden, lief de eilanden raar dorre dromen, dode namen, ifude sterren samenkomen, iir beland ik op je rug. ic. 'ie kan er simpeler mooi schrijven, melodieus en met inhoud: „Lief, 'Zil hier aan de oever van de Taagte zingen. Het is hier vrij goed wen./ Alsof de meeste dingen niet meer hoeven./ Althans niet meer 'daagEnz. -f wie kan er melancholischer herdenken zonder jankerig te doen: 'ten Lubberhuizen winter van mijn eerste boek 'gtoette ik hem in een bevroren hotel usen ijsjes van karton, koekjes van gips. Nachts gilde hij tegen de ijzige zee, smorgens schoor hij zich met Seven-Up. ■weel boeken later, usingeld door dichters >'e,'v°lkje dat centen voor zijn hartzeer vraagt me hij zich in waardiger manieren, alhoewel JJen toe wankel in wijde schoenen. 'I blijven van hem leren, t stilte van de rottende perzik, It aap in zijn mouw, IJ'ins van de ram. Wcheid nemen doel Lucebert ook. Hij moet wel, hij is dodelijk ziek. aar geen geklaag van 'ik had nog zo graag' of 'waarom overkomt 'mij, recht voor zijn raap en waardig. Zoals in 'afscheidstournee': aa,ste kotelet valt van het skelet neem> afscheid zonder verwijt Zonder over boze elementen \,u™Ameren nee dopper zoals klapstuk 'Idditk op nog meer applaus lm"; erentfen ra7-end naar de bliksem gaat otteren in open doekjes narrenleed in narrenkleed ■T l,'!lef Pagina's verder heet het 'er is leven na de dood': mtbi/ de kern fjP in barnsteen 'm ,raon in slaap Cln stil toestel l'nonzichtbare motor I en opent het raam 'wars door toornige ''"men dartelt rerend een vlinder anon in de garage f°' voor de bijl 2" e'"de slechts zwakte Jttft klauw kuif J"1 galg wankele bil hgt stil "een waadt een engel e„"[een, v'lver vol vuilnis tfjjj he, kristallen hart nar vn'l 't z'.c^.zeVgebleven. Associatief, beeldend, klankspelerig, ,Jó' daarva I 6 consec!"ent if' b°uwt een oeuvre. Op gewoon vijandig gereageerd. Na tuurlijk, ik heb het ook heel provocerend opgeschreven. Maar het is gewoon een feit dat de Surinaamse literatuur heel erg marginaal is. Toen ik dat ge schreven had, hebben in Suri naamse kranten wekenlang weerwoorden van schrijvers en commentaren gestaan. Ik heb flink wat emoties losgemaakt, maar niet alleen negatieve. Ik heb ook mensen gesterkt in hun gevoel dat een oriëntatie op na tionalistische gevoelens fout is." Nationalisering Hij verwijt Surinaamse schrij vers oogklepperij. „In Suriname, maar ook op Curapao hebben de schrijvers na de jaren zestig geen opvolgers gekregen. In de jaren zestig en zeventig zijn er golven van nationalisme opgekomen. Een ramp, want de mensen zijn daardoor heel insulair gaan den ken. Op Curasao is een papia- mentonisering van de maat schappij op gang gebracht. Daarvan zien we nu de gevolgen, ook hier in Nederland. De Antilliaanse jongeren die in de Randstad problemen veroor zaken, beheersen het Nederlands niet eens meer. Ze kunnen niet één zin uitbrengen, hoewel ze uit een Nederlandse kolonie komen. Zo hebben de Surinaamse schrij vers zich de afgelopen jaren veel te veel gericht op die 20 lezers die er in Paramaribo rondlopen. Een volstrekte misvatting. Een gebrek aan ambitie ook, omdat een goede schrijver nooit reke ning houdt met zijn lezers. Nee, het ligt niet aan de Nederlanders dat er geen goede jonge Suri naamse schrijvers zijn. Er zijn er die roepen dat Nederlandse uit gevers en recensenten bevoor oordeeld zijn. Echt onzin. Ik ken genoeg uitgevers, die schreeu wen om goede boeken, van wie dan ook". Onderzoek Anil Ramdas definieert het be grip 'migrantenliteratuur' op nieuw. „Langzaam maar zeker zal er een migrantenliteratuur ontstaan, die niks te maken heeft met het migrant zijn van de schrijver. Boeken als 'Suez' van Bas Heijne of 'Zanzibar' van Lieve Joris en 'Ai Jamaica' van Stephan Sanders behoren tot een literatuur die de wereld op zoekt, die verder kijkt dan de eigen omgeving. Een oud boek als 'Het leven op aarde' van Slauerhoff ook. Migrantenlitera tuur heeft met onderzoekings- drang te maken. Niet met de vraag of de auteur in Paramari bo geboren is". „Het grootste dilemma van mi granten is dat heden en verleden zich in verschillende ruimten af spelen. Een migrant heeft zijn verleden in een andere context. Die breuk is desastreus bij je Anil Ramdas: „De westerse literatuur begint het punt van verzadiging te bereiken. vorming als mens. Migranten schrijvers moeten een persoonlij ke worsteling met dat verleden aangaan. Dat is een gevecht. Een soort mijnbouw in hun hoofd om de eigen, waardevolle mineralen terug te vinden. Of dat tot een romantisering van het verleden leidt? Nee, romantisering ont staat juist als schrijvers hun ver leden clichématig benaderen. Ik ga ervan uit dat ze dat integer doen, met pijn en droefenis." Meer kansen Hij ziet meer kansen voor Suri- namers dan voor andere allocht one .groepen in Nederland. „Steeds meer Surinaamse stu denten schrijven steeds meer en betere proefschriften. Ze publi ceren ook korte verhalen. Over vijf of tien jaar zullen ze er zijn, denk ik. Marokkanen hebben een veel grotere achterstand, Turken minder, omdat ze van oudsher meer lezen." Of hij zelf de grote migrantenro man van de naaste toekomst zal schrijven, betwijfelt Anil Ram das sterk. „Er is er nog geen, maar hij kan niet uitblijven. En die roman zal andere migranten schrijvers prikkelen. Ik schrijf die roman niet. Wel essays, een FOTO KLAAS KOPPE biografie, stukken in de krant. Misschien waag ik me aan een novelle, maar ik heb het gevoel dat een roman nog te ver weg ligt voor mij. Ik ben niet snel tevreden met wat ik doe. Als ik lees hoe Graham Greene de tro pen beschrijft, dan denk ik: God, wat een explosie van talent, wat moet ik daar nog aan toevoegen? En als ik Faulkner lees.dan houd ik jankend op met schrij ven." Anil Ramdas presenteert 'In mijn vaders huis', maandag, 20.15 uur op Nederland 3. Gasten zijn socio loog Abram de Swaan en filosoof- oriëntalist Frits Staal. Van onze kunstredactie Vandaag krijgt één van Ne derlands vierhonderd musea een geldprijs toegekend. Dat gebeurt tijdens de opening van het Nationaal Museum weekend, vanmiddag in Zwolle. De prijs is ingesteld door het Nationaal Bureau voor Toerisme. In aanmer king komen musea die zich sterk hebben gemaakt voor het aantrekken van toerisme naar de regio waar ze zijn gevestigd. Musea blijken een sterke rol in die aantrekking te kunnen spe len. Tijdens het Museumweek end vorig jaar brachten 800.000 mensen een bezoek aan een mu seum, en ook door het jaar heen is er sprake van een toenemende belangstelling voor cultuur en geschiedenis. De vierhonderd musea van Ne derland zijn het komend week einde gratis of tegen laag tarief te bezoeken. Behalve bij be staande musea kan men ook te recht bij een' aantal nieuwighe den. Zo toont het Allard Pierson Museum in Amsterdam zijn nieuwe Egypte-afdeling. En het (onvoltooide) Architectuur Insti tuut in Rotterdam laat voor één keer zijn depots zien, die daarna weer dicht gaan. Thema dit jaar is verzamelen, een voor de hand liggende keuze. Musea hebben immers tot taak restaureren, conserveren, expo seren en... verzamelen. Het Museum Jan Uten Houte in Etten-Leur is een van de musea die zich door het thema 'verza melen' hebben laten inspireren. Onder de titel Vergaart en be waart wordt de collectie uitge stald. Jan Uten Houte is een typisch streek-museum, in dit geval de regio die wordt be grensd door de Belgische grens, de Mark, Breda en Roosendaal. Het Zijdemuseum in Wouw. Jan Uten Houte is gespeciali seerd in oude ambachten en be roepen. In deze grensstreek valt daar ook de smokkelarij onder. Maar ook attributen van jager, smit, wagenmaker, klompenma ker en mutsenmaker zijn te be wonderen. Tevens is voor 15,- het pas verschenen boek Vijfhon derd jaar ambacht en industrie in Etten-Leur verkrijgbaar. Door omstandigheden is dit museum alleen zondagmiddag geopend. In Zeeland doen alle musea doen mee aan het centrale thema 'ver zamelen', onder de titel Water'. FOTO DE STEM/DICK DE BOER Verzamelen in 'Zee'-land. Op verschillende plaatsen wordt aandacht besteed aan de Wa tersnoodramp. Bovendien is overal een aantrekkelijke 'wa- terkwartetplaat' voor kinderen verkrijgbaar. Door knippen, plakken en kleuren kunnen kin deren hun eigen water-kwartet maken, en- dat inzenden voor een westrijd die in mei een aantal winnaars zal opleveren. Tijdens het Nationaal Museum- weekeinde kan men uit de vol gende musea een keus maken: Utrecht (anp) - Het bestuur van de Nederlandse Filmda gen in Utrecht heeft een 'Gouden Kalf' ingesteld voor televisiedrama. Daarvoor komen in aanmer king op film gemaakte series en televisiefilms, die niet in de eerste plaats bestemd zijn voor vertoning in bioscoop of filmtheater. Dat blijkt uit een bekendmaking van de Neder landse Filmdagen (NFD). De 13e editie van de NFD vindt van 22 september tot en met 1 oktober in Utrecht plaats. Het nieuwe Gouden Kalf wordt ingesteld na de proble men van vorige jaar bij de verscherping van het regle ment van de Nederlandse Filmdagen. Dat hield in dat speelfilms die eerst op televi sie waren vertoond, niet in Frans Weisz' film 'Op Afbeta ling' buiten de competitie ge houden. Er zijn Gouden Kalveren te vergeven voor onder meer de beste speelfilm, de beste regis seur en de beste acteur en actrice. Met uitzondering van de categorie beste speelfilm komen regisseurs, acteurs en actrices van zowel bioscoop als televisiefilms in aanmer king voor een Gouden Kalf. Tijdens de 13e editie van het filmfestival wordt voorts een retrospectief gewijd aan de acteur Gerard Thoolen (1943). Hij kreeg in 1983 een Gouden Kalf voor zijn rol in 'De man aanmerking meer kwamen netjesmaker'. Tijdens de NFD voor een Gouden Kalf in één is een selectie uit Thoolens van de categorieën. Zo werd filmoeuvre te zien. Van onze verslaggever Eindhoven - Ray Charles geeft zaterdag 17 juli met Randy Crawford een dubbel-concert in het Eindhovense PSV-sta dion. De voorverkoop is al begonnen. De blinde zanger/pianist Ray Charles is een ware legende in zijn genre en werkte met vrijwel alle gerenommeerde jazz-musici en -orkesten. Minder jazz en meer pop komt van Randy Crawford op, die vooral naam maakte met haar hits One day I'll fly away, Streetlife en Rainy Day in Georgia. Zowel Randy als Ray worden begeleid door diens (26-koppige) Ray Charles Orchestra. Vocale ondersteuning komt van de bijbehorende Raylettes. Diba en VIP zien dit concert als experiment dat uitgebouwd kal) worden tot een jaarlijks terugkerende traditie. Het PSV-stadion zou dezelfde concert-functie kunnen krijgen als De Kuip. „De infrastruc tuur is in Eindhoven zelfs beter dan in Rotterdam en het is zonde als daar niets mee gedaan wordt", aldus zegsman Peter Visser. 'Nonkel' van Theater Antigone roering na. Maar hij weet met een zorgvuldige en doorleefde maar ook relativerende spelstijl prachtig de lusteloosheid op te/ roepen, die de personages ervan weerhoudt om iets van hun leven' te maken. Om zin aan hun uit-l zichtloze bestaan te geven, in een saaie uithoek in de provin- Etten-Leur - 'Nonkel' ('Oom Wan- ja') van Anton Tsjechov door Thea ter Antigone. Regie: Ignace Corne- lissen. Gezien op donderdag 15 april. Op 17 april in Roosendaal, 21 april Breda, 23 april Oosterhout, 28 april Terneuzen, 29 april Bergen, op Zoom. Brabant: Markiezenhof (Bergen op Zoom), Breda's Museum, De Beyerd, Bierreclame Museum, Museum Oorlog en Bezetting, Oudheidkamer van Jacht en Vis serij (alles Breda), Brabants Electriciteits Museum (Dongen), Biesbosch Bezoekers Centrum (Drimmelen), Drukkerijmuseum, Jan Uten Houte (beide Etten- Leur), Stedelijke Oudheidkamer De Roos (Geertruidenberg), Volkssterrewacht Simon Stevin (Hoeven), Wilhelmietenmuseum (Huijbergen), A.M. de Jongmu- seum, Molenmuseum (beide Nieuw-Vossemeer), Bakkerijmu seum, Speelgoedmuseum (beide Oosterhout), Nederlands Zoua- venmuseum, Natuurhistorisch en Volkenkundig Museum (beide Oudenbosch), Nationaal Auto mobielmuseum (Raamsdonks- veer), De Gulden Roos (Roosen daal), Paulus van Daesdonck (Ui venhout), Biesboschmuseum (Werkendam), Grafisch Museum In den Groenen Zonck, Museum ter Zijde (beide Wouw), Brand weermuseum (Wouwse Planta ge), Willem van Strijen (Zeven bergen) en Van Gogh Centrum (Zundert). Zeeuws-Vlaanderen: Archeolo gisch Museum (Aardenburg), Het Land van Axel (Axel), De Vier Ambachten (Hulst), Visserijmu seum (Breskens), Streekmuseum West-Zeeuws-Vlaanderen (IJ- zendijke), Bezoekerscentrum 't Zwin (Retranchement), Museum Oud-Westdorpe, Schelpenmu seum (Zaamslag). Bij de VW's in de provincie Brabant zijn 'Monumenten- en museumroutes' verkrijgbaar: West-Brabant/Markiezaat (ƒ9,95), Meijerij (ƒ9,95), Kern- penland 7,95), Noordoost-Bra bant 8,95). De boekjes bieden fiets- en autoroutes langs ker ken, molens, vestingwerken, mu sea etc. Bij de Zeeuwse VW's zijn dergelijke gidsjes niet meer leverbaar. Door Marjan Mes Meerdere eigentijdse regis seurs hebben de afgelopen ja ren geprobeerd om van Tsje- chovs weemoedige laat-19e eeuwse komedies een soort gekkenhuis te maken, al dan niet bedoeld als parodie. Het Vlaamse Theater Antigone doet met 'Oom Wanja' geluk kig niets van dat alles. Het speelt het stuk in een licht voetige, soms wat afstandelij ke speltrant, die Tsjechovs mededogen met het menselijk tekort van zijn groepje ver veelde, maar sympathieke Russen alle recht doet weder varen. De intimiteit van de voorstelling mag blijken uit de vervlaamsde titel, 'Nonkel'. Oom Wanja is Nonkel Jan geworden en de lust om te leven, die hier zo ernstig gefnuikt wordt door een uit zichtloos bestaan, heet hier 'goesting'. Dat intieme Vlaams- Nederlands brengt deze 'Oom Wanja' heel dicht bij mensen van nu. Temeer daar de voorstelling tijdloos is vormgegeven, met simpel meubilair van blank hout en min of meer eigentijdse kos tuums. De jonge, in ons land nog weinig bekende regisseur Ignace Corne- lissen, streefde geen diepe ont- De enige die nog enige oprechte gedrevenheid tentoonspreidt is de dokter, een man die met zijn liefde voor de natuur en het bosbehoud iemand van deze tijd zou kunnen zijn. Zo wordt hij ook gespeeld door Dries Smits; een prachtige, charismatische rol. Geen wonder dat de twee vrouwen in het gezelschap op hem vallen. Het jonge meisje Sonja (Anouk David) is verrukt van zijn geestige gezelschap. j Haar jeugdige stiefmoeder Hélè- ne (Christel Domen) ook, maar die wil hem eigenlijk alleen maar het hoofd op hol brengen j om haar eigen verveling te verr drijven. Ze is getrouwd met een oude professor (een prachtige Bert André), die iedereen gek maakt met zijn ingebeelde ziek tes. Veeleer lijdt hij aan zijn mislukte ambities en gemiste kansen; een kwaal waaronder het hele gezelschap gebukt gaat. Vooral die arme maar aardige Nonkel Jan-Oom Wanja (Hans Royaards), die er ooit van droomde een groot schrijver te zijn, maar nu zijn dagen slijt in nutteloosheid. Na het vertrek van de familie blijft hij alleen achter, met de jonge, teleurge stelde Sonja, die hem opwekt om .door te gaan. Veranderd is er niets, alleen in de harten van deze charmante nietsnutten. FILMS GOES - Grand Theater 19 u. De zevende hemel. 21.30 u. Death becomes her. HULST - De Koning van Engeland 14 u. Tom Jerry. 14 u. Ferngully. 14, 19.30 en 22 u. De kleine blonde dood. 19.15 en 22 u. A few good men. 19.30 en 22 u. Daens. 14, 19.30 en 22 u. De zevende hemel. 19.30 en 22 u. The last of the Mohicans. TERNEUZEN - Luxor Theater 19 u. Honey I blew up the kid. 19 en 21.30 u. De zevende hemel. 21.30 u. Under siege. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 19 u. De zevende hemel. 21.30 u. A few good men. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. The distinguished gentleman. - Alhambra 3 14 u. Junglebook. 19 en 21.30 u. De kleine blonde dood. - Alhambra 4 14, 19 en 21.30 u. Forever young. ANTWERPEN -Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Scent of a woman. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 >1 u. The last of the Mohicans. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 u. Cham pions. 21 u. Howards end. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.^Q u. Under Siege. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Consenting adults. -Rubens - 14, 16, 18 u. Ned. versie. 20 en 22 u. Eng. versie Jungle book,. - Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u: Dr. Giggles. -Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Metro I - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Jennifer 8. -Metro II - 14, 16, 18, 20 en 22 p. Forever young. Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. De zevende hemel. -Ambassades Club 1 - 14 en 16.30 u. Tom Jerry. 19 en 21.30 u. Body of evidence. 1 -Ambassades Club 2 - 14, 16.30 u. Honey I blew up the kid. 19 en 21.30 u. Salt on our skin. -Ambassades Club 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Fortress. -Ambassades Club 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sister act. THEATER HULST ,i - Den Dullaert - 20 u. 'The Young Ones', het Zeeuws-Vlaams Jeugdof1- kest.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19