De trauma's van vluchtelinge té De geheimen van de mummies Geva O n Psychiatrisch Ziekenhuis Wolfheze heeft speciale afdeling voor Vietnamezen L houd Tibet: China 'manipuleert met levende boeddha's' Psychiatrie: speciale afdelingen asielzoekers Justitie: Tilbui Vervroegde v< voor Spaans p DE STEM C CD-stemmers EXTRA OP DINSDAG Poot is dood M >S Q LOSSE FLODDERS Jubileum expositie in Rijksmuseum van Oudheden te Leiden 'Bisschoppen geven niet goed leiding' DE STEM DINSDAG 13 APRIL 1993 L STEM In de befaamde Huizinga-le- zing uit 1978 van Karei van het Reve over de literatuurwe tenschap bewijst de hoogle raar Slavische letterkunde dat die wetenschap niets voorstelt, omdat ze niet bij machte is te bewijzen dat zijn stelling: Het grafschrift 'Hier is Poot. Hij is dood' beter is dan 'Hier ligt v.h. Reve. Hij kon niet langer leven'. Prof. H.A. Gompels is het hier niet mee eens - sterker nog - volstrekt on eens. Waar twee professoren ruzie krijgen past een rijmelaar al leen het zwijgen. Om die reden heb ik me dan ook buiten hun dispuut gehouden, maar ik heb wel geprobeerd of ik er achter kon komen wie van de hoogleraren gelijk had. Dit vergde enige studie van de versvorm grafschrift door Van Dale omschreven als: versre gels op een grafsteen. Het aan tal regels staat niet vast en van twee tot twee dozijn mag normaal heten. Wel staat vast dat de eerste regel dient te vermelden wie er begraven ligt onder de steen en alle verdere regels mogen gewijd worden aan de bijzodere kwa liteiten van de overledene. Wat het grafschrift; 'Hier ligt Poot. Hij is dood', tot een bijzonder grafschrift maakt is allereerst het zuinig woordge bruik. Zes stuks. Dit is een fraai voorbeeld van die bon digheid die de schrijvende groten der aarde door de eeu wen geprezen hebben. Twee overbekende voorbeelden mo gen volstaan. Eerst Goethes adagium: In der Beschranking zeigt sich erst der Meister en dan Shakespeares: Brevity is the soul of wit. Het element 'wit', oftewel bel-esprit, is geen conditio sine qua non voor een geslaagd grafschrift, maar het draagt wel aanzien lijk bij aan de perfectie van dat van Poot. Waar zit dan die 'wit'? Al direkt in regel 2 waar het noemen der bijzondere kwali teiten mag beginnen. Hier moet het daar ook eindigen aangezien er na regel twee geen regels meer volgen. Wel nu, wat de lezer ook verwacht te vernemen over de bijzonde re kwaliteiten van de overle dene is onbegrensd van moge lijkheid. Wat hij echter niet verwacht is te venemen dat de overledene dood is. Professor v.h. Reve, rijk geze gend met een absoluut gevoel voor humor, van welk genre ook, waardeert de lakonieke absurditeit in regel 2. De eer ste bijzonderheid van Poots grafschrift; de bondigheid is al genoemd: zes woorden en daarbij is ieder woord er een van één lettergreep. Van het Reve's eigen grafschrift met 15 lettergrepen kan hier niet aan tippen. Ik vraag me wel af of het toeval -Poots éénletter grepige achternaam - hier te j door John O'Mill hulp is geschoten is. De dich ter hoefde alleen maar de voornamen weg te laten. Hu- bert Korneliszoon Poot, dich ter van o.a. Mars en Venus' Beddepraet, die leefde van 1689 tot 1733. Van het Reve liet ook zijn voornaam weg maar kwam desondanks uit op 15 lettergrepen. Nieuwsgierig geworden hoe ik het er af zou brengen volgde ik zijn voorbeeld, liet mijn voornaam weg en dichtte: He- re lies O'Mill. His heart stood still. Geen vijftien lettergre pen maar wel acht in plaats van zes. Zou het echt niet te doen zijn in zes? Ik vrees het, want al mijn pogingen zijn mislukt. Telt u zelf maar. Hier ligt Van Eeden. Hij is overleden. Hier ligt van Eyck, als een lijk. Hier ligt de Haan. Tot stof vergaan. Hier rust Aart Staarten. Zijn pijp heeft Maarten. 1 Nog dozijnen andere heb ik- gqtest op hun aantal lettergre-i pen. Het lukte niet. Ontmoe digd door de groeiende reeks mislukkingen begroep ik alle verdere dichters en schrijvers in een massagraf en beitelde op de steen: Hier ligt het hele zoodje - Zij legden het loodje. "And so te bed", schreef Sa- mual Pepis altijd in zijn dag boek (deze terzijde heeft niets te maken met Poots graf schrift en is enkel bedoeld om mijn grote belezenheid te eta leren). De slaap bracht wel degelijk uitkomst. In mijn droom had ik een onderhou dend gesprek met Johannes Huss. Dat de Tsjechische gees telijk Latijn met mij sprak is niet verrassend. Latijn was het Engels der middeleeuwen. Aangenaam verrassend was dat ik beschikte over dezelfde bedrevenheid in die dode taal. 'Het wil niet zo best lukken met een zeslettergrepig graf schrift,' zei Johannes, 'heb ik dat goed begrepen? Moet het beslist een Nederlander zijn die u bezingt? Zo niet dan stel ik mijn naam ter beschikking.' 'Hier ligt Huss-mortibus.' Dat zijn er zes. In rad Latijn be dankte ik de edelmoedige theoloog - om zijn geloof ver brand door de andere Christe nen - en werd tevreden wak ker. De levende boeddha's zijn Tibet anen die door kloostermonniken zogenaamd worden herkend als een incarnatie van een boeddha (verlichte geest) uit het verleden. Vervolgens worden ze als zoda nig officieel erkend door de Chi nese overheid. Ze vervullen naast hun spirituele rol vaak ook nog een wereldlijke rol in dienst van die overheid. Tibetanen in ballingschap gru wen ervan dat de Chinese rege ring misbruik maakt van een Tibets religieuze tradities, om zo controle te krijgen over de gees ten van de Tibetanen, die zich tienatllen jaren tegen de Chinese overheersing hebben verzet. „Het is een Chinese uitvinding, die historisch en religieus niet klopt, en gehanteerd wordt door overtuigde atheïsten," aldus een Tibetaanse banneling. Maar Sengchen Blobzang- Rgyalmtshan, een van de twee honderd a driehonderd levende boeddha's in Tibet, ziet geen tegenstelling tussen zijn spiri tuele en wereldlijke taken. In het dagelijkse leven is hij naast boeddhistisch monnik ook afge vaardigde in het door de Chine zen beheerste provinciale Tibe taanse parlement. „Er is geen sprake van tegen spraak of conflict. Ik geloof in het boeddhisme. En over 'ismes' gesproken, boeddhisme is idea lisme en marxisme is materialis me. Ik ben niet tegen het marxis me," zo verklaart Sengchen. De levende boeddha is echter niet te spreken over de Tibetaan se onafhankelijkheidsbeweging, die geleid wordt door jonge monniken. „Die beweging heeft maar weinig aanhang, en de meesten van hen zijn bij de onaf hankelijkheidsbeweging gegaan uit onwetendheid of omdat ze misleid zijn". Het ministerie van WVC gaat de psycho-sociale hulp aan vluchtelingen en asielzoekers uitbreiden. Het Centrum '45 in Oegstgeest en het Psychiatrisch Ziekenhuis Wolfheze willen daarom voor psychiatri sche patiënten uit deze doelgroep speciale afdelingen oprichten. In Wolfheze hebben ze, als enige instelling in Nederland, al ervaring met de behandeling van vluchtelingen. In 1982 ging daar de Phoenix-afdeling open, speciaal voor Vietnamese (boot)vluchtelingen. trie vallen ze vaak tussen de wal en het schip. Dat is niet vreemd, gezien hun achtergrond. Door Carl Mureau Statige bomen sieren de wegen van Wolfheze, een fraai dorp in de omgeving van Arnhem. Grote villa's. Nabij de spoorlijn ligt het Psyciatrisch Ziekenhuis Wolfhe ze. Een open terrein. Geen hek ken, veel groen. Voorbij het hoofdgebouw ligt het paviljoen met de naam Phoenix. Stenen 'gebouwtje met een doodgewone deurbel. Een verpleegkundige haalt de deur van het slot en doet open. Het is negen uur 's ochtends. In de huiskamer rookt een Vietna mese patiënt in blauw-wit ge streepte pyama zijn eerste shag je. En drinkt zijn eerste bak koffie. Hij zet zich neer in een van de oosters aandoende rieten bankjes.Hij merkt het bezoek nauwelijks op, staart wat voor zich uit. Aan de muur hangen mozaïeken van Aziatische taferelen. Een visser in zijn smalle boot. Plan ters in het rijstveld. Allen ge tooid met onmiskenbaar Aziati sche hoofddeksels. Aan de kast hangen Vietnamese kalenders. De radio spuwt muziek van de Beach Boys. „Maar normaal ge sproken hoor je hier Vietnamese muziek," zegt verpleegkundige Willem Wassink. Hij is waarnemend hoofd van Phoenix, een in 1982 opgerichte -afdeling van het Psychiatrisch Ziekenhuis Wolfheze, speciaal bestemd voor Vietnamese pa tiënten. Een klein gebouwtje op het grote ziekenhuisterrein van Wolfheze met plaats voor 12 bedden, die eigenlijk altijd bezet zijn. Het is de enige kliniek in Nederland voor de behandeling van vluchtelingen met psychia trische klachten. Hun stoornissen wijken nauwe lijks af van de ziektebeelden die Nederlandse patiënten in de psy chiatrie vertonen. Ook de Viet namezen hebben 'gewoon' last van depressies, psychoses, per soonlijkheidstoornissen en ver slavingsproblemen. Maar hun behandeling vereist een speciale aanpak. In de reguliere psychia- Vlucht De meesten hebben in hun va derland een lange periode van oorlog meegemaakt. Daarna zijn ze onder soms barre omstandig heden per boot hun land ont vlucht. Vervolgens kwamen ze in Nederland terecht, in een land met een compleet andere taal en cultuur. De westerse ik-maat- schappij staat haaks op de Viet namese samenleving, waarin de familieband enorm belangrijk is. In veel gevallen treedt vereenza ming op, zeker als mensen geen werk kunnen vinden. Als dan de geest knakt, is een speciale be handeling geen overbodige luxe. Maar dat verhaal gaat niet al leen op voor de vluchtelingen uit Vietnam. Het is een verhaal dat in feite voor alle groepen vluch telingen en asielzoekers geldt. Sinds 1970 hebben zich in Ne derland 24.000 'uitgenodigde' vluchtelingen 'gevestigd, onder wie 9.000 Vietnamezen. Daar naast melden zich nu jaarlijks 20.000 asielzoekers in Neder land. Het ministerie van WVC onderkent dat voor deze groep een adequate 'psycho-sociale op vang' noodzakelijk is. Stress-syndroom In een notitie aan de Tweede Kamer beschreef de minister van WVC in oktober vorig jaar de specifieke problematiek van de ze doelgroep. Velen kampen met het zogeheten 'posttraumatisch stress-syndroom' met klachten als lusteloosheid, slaapstoornis sen, nachtmerries, herbelevingen en somberheid. In dezelfde noti tie wijst de minister voorts op extra problemen die het gevolg zijn van de gedwongen migratie (leen vaak pijnlijk verlopend ontwortelingsproces'), 'onzeker heid en ook schuldgevoelens ten aanzien van achtergebleven fa milie en vrienden' en 'de stress van de asielprocedure'. WVC verwacht dat de psychia- jL»., i X - - i Veel Vietnamezen maakten eerst de oorlog mee en daarna moesten ze onder erbarmelijke omstandigheden vluchten in wm bootjes. Als gevolg daarvan kampen velen met het zogeheten 'posttraumatisch stress-syndroom'. fotoJ Door Rajiv Chandra, IPS Beijing - De Chinese regering gebruikt zogenaamde 'levende boeddha's' om haar machtsgreep op het opstandige Tibet te versterken, zo melden mensenrechtenactivisten die het land hebben bezocht. Volgens waarnemers probeert Beijing langzamerhand haar greep op het Tibetaanse religieu ze leven te versterken, door de levende boeddha's te presenteren als alternatief voor het religieus geïnspireerde nationalisme in het land. In veel kloosters is het aantal monniken op last van de Chinese overheid verminderd, en van de resterende monniken staat een groot gedeelte inmid dels op de loonlijst van de staat. De Chinezen oefenen bovendien controle uit op de bestuursraden van de kloosters. Het Chinese beleid om de cultu rele en religieuze assimilatie in Tibet te bevorderen begon in 1979, toen het beoefenen van het Boeddhistische geloof weer werd toegestaan. Met de heropening van kloosters probeerde Beijing decennia van onderdrukking goed te maken, in de hoop dat ook de opgekropte wrok onder de bevolking allengs zou ver dwijnen. De mate waarin het Chinese be wind zich met het Tibetaanse boeddhisme bemoeit, werd pas goed duidelijk toen het vorig jaar juni de verheffing van een achtjarig jongetje tot de zeven tiende reïncarnatie van de Boed dha Garmaba erkende. Het was voor het eerst sinds de verove ring van Tibet dat zo'n 'heilig verklaring' kon plaatsvinden. En dat nog wel met de actieve me dewerking van Beijing, dat het jongetje in de Tibetaanse hoofd stad Lhasa een speciale erken ningsoorkonde liet overhandi gen. Maar volgens mensenrechtenac tivisten gaat de Chinese flirt met het boeddhisme hand in hand met met een wrede onderdruk king van voorstanders van de onafhankelijkheid en aanhan gers van de Dalai Lama. Van onze verslaggever Breda - Het Centrum '45 in Oegstgeest en het Psychia trisch Ziekenhuis Wolfheze hebben bij het ministerie van WVC aanvragen ingediend voor de oprichting van specia le afdelingen voor vluchtelingen en asielzoekers. Het ministerie heeft vorig jaar zelf een werkgroep geïnstalleerd, die aandrong op uitbreiding van de psycho-sociale hulp een deze doelgroep. De hulpvraag van vluchtelingen en asielzoekers neemt toe, omdat het aantal asielzoekers groeit. Vanwege hun specifieke achtergrond - de asielzoekers zijn afkomstig uit een andere cultuur en dragen vaak de last mee van oorlogstrau ma's - komt de reguliere psychiatrie niet toe aan een adequate behandeling van deze patiënten. Het Centrum '45 wil gaan uitbreiden met 24 bedden en acht plaatsen voor dagbehandeling. Hier moeten dan vluchtelingen en asielzoekers worden behandeld die vooral met oorlogstrau ma's kampen. Wolfheze heeft een aanvraag ingediend voor een afdeling met 32 bedden, bestemd voor vluchtelingen en asielzoe kers met een algemeen psychiatrisch ziektebeeld. trische hulpvraag door vluchte lingen en asielzoekers zal toene men. Daarom wordt hard ge werkt aan de uitbreiding van de opvang. Dit betekent onder meer dat Wolfheze waarschijnlijk kan uitbreiden. Het is de bedoeling om daar naast Phoenix een afde ling van 32 bedden in te richten voor vluchtelingen en asielzoe kers van alle mogelijke nationa liteiten. De aanvraag voor deze uitbrei ding ligt nu bij WVC. Wolfheze trekt hierbij op met het Centrum '45 in Oegstgeest. Deze instelling behandelt mensen die kampen met oorlogstrauma's. Het Cen trum '45 heeft nu, eveneens voor hulpverlening aan vluchtelingen en asielzoekers, een aanvraag in gediend voor een uitbreiding met 24 bedden en acht plaatsen voor dagbehandeling. „We hopen dat we dat nog dit jaar kunnen reali seren", aldus dr. M. Kooyman, coördinator van de uitbreiding bij het Centrum '45. Het is de bedoeling dat straks in Oegstgeest vluchtelingen en asielzoekers worden behandeld die vooral te kampen hebben met oorlogstrauma's. In Wolfhe ze komen de patiënten terecht met algemenepsychiatrische problemen, die vanwege hun achtergrond een specifieke be handeling behoeven. De Stichting Pharos, het lande lijke steunpunt gezondheidszorg voor vluchtelingen, juicht deze uitbreidingen van harte toe. „Niet alleen Vietnamese vluchte lingen hebben te kampen met psychiatrische problemen," al dus P. de Groot van de Stichting Pharos. „Wij onderschrijven die behoefte. Het is niet zo dat je zegt: er is een explosie aan psy chiatrische patiënten onder vluchtelingen. Maar het aantal asielzoekers neemt toe en daar door zie je ook meer gevallen voor de psychiatrie." Wezenloos Terug naar de praktijk. In Wolf heze is het koffietijd. Een wat oudere Vietnamese vrouw zit Waarnemend Phoenix-hoofd Willem Wassink: „Ze denken meteen dat ze verhoord worden. Dat betekent dat je via een omweggetje aan die informatie moet zien te komen. Dat kost heel veel extra tijd.foto jan van den brink wezenloos in een stoel. Met de regelmaat van een klok schraapt ze haar keel. Op de gang schui felt een mede-patiënt richting de woonkamer. Wat is nu dat speci fieke aan de behandeling van deze patiënten die van verre ko men? Wassink: „Je houding naar de patiënt is anders dan in de regu liere psychiatrie. Je stelt je af- wachtender op." Eenvoudige vragen wekken bij de patiënt vaak de grootste achterdocht. Wat voor werk heb je gedaan, kun je jezelf wassen, aankleden en tanden poetsen? „Ze denken meteen dat ze verhoord worden. Dat betekent dat je via een om- weggetje aan die informatie moet zien te komen. Dat kost heel veel extra tijd." Er gaan vaak maanden overheen voordat het verpleegkundig per soneel het vertrouwen van de patiënt gewonnen heeft. Een groot probleem daarbij vormt de taal. De patiënten koken elke dag zelf, meestal Vietnamees. De patiënten eten samen met het verpleegkundig personeel. Wat de voertaal aan tafel is? Was sink: „Wat denk je? Vietna mees." De psycholoog houdt geregeld thema-middagen in het Vietna mees: Het wekelijkse groepsge sprek met het verpleegkundig personeel gaat in het Neder lands, maar een tolk is soms onontbeerlijk. De budgetten zijn' echter beperkt en daardoor heeft Pheonix slechts eenmaal in de veertien dagen een tolk in huis. Geen politiek Nog een bijzonderheid: praten over politiek op de afdeling is er niet bij. Een verpleegkundige met sympathieën voor het com munisme kan daarover maar be ter zijn mond houden, want an ders wint hij nooit het vertrou wen van de patiënten. Het com munisme is taboe. Wassink: „Dat is ook niet vreemd, de mensen hebben daar zoveel narigheid van beleefd." Maar tv-kijken naar bijvoorbeeld Tour of Duty kan weer wel. „Daar zitten ze zelfs om te lachen," zegt Was sink wat onbegrijpend. Het verschil tussen de Vietname se familie-cultuur en de Neder landse ik-maatschappij is een bijkomend probleem. Komt er Vietnamese familie op bezoek, dan wordt er liefdevol gezorgd voor het zieke familielid. Wif sink: „Als een oude vrouw i de toilet moet, staat de familie op om haar te be den. Wij redeneren: de patia kan het zelf. Het kost even i energie om dat ook duidelijk ti maken." Nieuwe categorie Onlangs heeft zich een nieuw categorie Vietnamese aangediend voor behandeling i Wolfheze: de groep asielzoekaj die naar Nederland gekom zijn vanuit het voormalige Tsjt choslowakije. Zij verkeren simt eind 1991 in onzekerheid hun toekomst. De kans be dat ze worden teruggestuu naar Vietnam. Die spanning hebben ervoor gezorgd dat aantal moest worden opgenon in de psychiatrie, zo rtieldi hulpverleners onlangs. Wassink heeft uit deze slechts één vrouw in Wofta zien binnenkomen. Het verhai dat velen onder de druk bezwij-l ken, lijkt derhalve wat overtrok! ken. „Maar," zegt hij, „niet eikel Vietnamees met psychiatrische! problemen komt hier terecht! Het is natuurlijk wel zo dat del onduidelijkheid over hun toe! komst deze mensen geen doet. Ze zijn ontheemd uit Viel! nam, ze zijn ontheemd uit Tsje-| cho-Slowakije en dan lopen i ook nog de kans om hier uitgezet| te worden. Waar hoor je thuis, hè?" In Wolfheze zijn ze graag bei om straks ook asielzoekers uill andere landen te behandeleij „Wij hebben hier in de a tien jaar een hoop /cno»-toj opgebouwd met de Vietname-1 zen," zegt Wassink. „Je ziet dat er een groeiende stroom zoekers naar Nederland komt. Daarom is het nu tijd om kijken of we de ervaring die wc hier hebben opgebouwd, kunnen aanwenden voor de be-1 handeling van Cambodja®,. I Somaliërs en asielzoekers uitaa-| dere landen." Door Laur Crouzen Leiden - Egyptische souve nirs, kermis - attracties, lu gubere uitstallingen in rari teitenkamers van adellijke typen, kunstvoorwerpen in hun fraaie kisten, middel punt van griezel - uitpakpartijtjes, grondstof voor verf en ont smettingsmiddel voor won den. Dat zijn de functies geweest van mummies sinds in de ze ventiende eeuw vooral Hol landse matrozen een aardige bijverdienste zagen in het ver handelen van merkwaardige ingepakte lijken uit het oude Egypte. De tentoonstelling 'Mummies onder het mes', tot vijf septem ber in het Rijkmuseum van Oudheden in Leiden te zien, wil het naadje van de kous van de mummie laten zien. Bezoekers worden uitgenodigd in de bal- semerstent van 3000 voor Christus aan de rand van de woestijn, waar priesters met het lijk aan de slag gingen. Kijkers worden nog net niet met hun neus op onsmakelijke uitrolpartijen van beschimmel de en rottende mummie-paket- ten getracteerd. Er is wel te zien wat er overblijft van slecht behandelde lijken uit de Griek se tijd in Egypte, toen zelfs slagersjongens ingezwachteld werden en de kwaliteit van de behandeling achteruit holde. Reuvens Het Leidse Rijksmuseum be staat dit jaar 175 jaar en laat bij gelegenheid van dat jubi leum het achterste van de tong van een van haar specialiteiten zien. Tenslotte bezit 'Leiden' een van de grootste verzame ling mummies en mummie-on derdelen ter wereld buiten Egypte. 115 Stuks zijn sinds 1818 be waard gebleven, toen de eerste directeur Caspar Reuvens zijn passie voor mummies begon bot te vieren. In Leiden zijn zelfs kleine onderdelen terecht geko men van Egyptes beroemdste koningsmummies. Van de Toet- mosis, Ramses en Seti-familie, bezit het RMO kleine stukjes windsels en de grafbloemen en kransen van waterlelie, lotus, acacia en boombladeren, die op de mummies lagen. De Nederlander Jan Herman Insinger was namelijk in 1881 aanwezig bij het plechtig uit pakken van de voornaamste Egyptische koningsmummies. Ze waren toen pas ontdekt in een speciale, geheime rotska mer in het dal der Koningen. Daarheen hadden vrome pries ters de mummies heengebracht ter bescherming tegen grafrovers, die toen al nage noeg het hele dal leeggeplun derd hadden, rond 1000 voor Christus. Insinger maakte ook een schitterende serie foto's van het uitpakken van de schat van de zogenoemde koningsca- chette bij Thebe. Vogeltje „De Egyptenaren geloofden dat de ziel van de mens elke nacht in de vorm van een vogeltje terugkwam in het lichaam. Dat het lichaam daarom bewaard moest blijven om te kunnen leven in de onderwereld. Dat geloof is waarschijnlijk ont staan rond vierduizend jaar voor Christus in de Egyptische prehistorie, toen mensen zagen, dat hun doden op natuurlijke manier gemummificeerd wer den. Ze werden begraven in het hete, steriele woestijnzand, waar ze zeer snel uitdroogden en intact bleven," vertelt dr. Maarten J. Raven, egyptoloog van het RMO, conservator van de afdeling Egypte en samen steller van de expositie. Hij laat de mensen zien, dat een onderdompeling van de lijken in een sterke oplossing van keukenzout en soda, natron loog, gedurende minstens 40 dagen, de basis van de mum mie-behandeling was. De van ingewanden en organen ontda ne lijken werden ^r helemaal zwart van en dat werd er niet beter op door het inwrijven met zalven van hars en primitieve aardolie en pek. Vervolgens moest het hele huis van de dode uitgekamt worden op beddela- kens, oude hemden en kleren om het gebalsemde lijk in lange Mummie-hoofd van een meisje van nauwelijks zestien jaar. stroken in te draaien. Daarvoor was gemiddeld 800 vierkante meter stof nodig. Katten, krokodillen, ibissen en stieren werden ook gemummi ficeerd in een lucratieve lijken- handel rond tempels. Bij hon derduizenden zelfs gingen die ren in windsels met kruiden en amuletten, omdat men dacht dat goden enkel in dierege- daante konden zichtbaar wor den. Er zijn zelfs ingepakte graankorrels bekend. In de vierde eeuw van onze jaartelling hield het mummifi ceren op, omdat de toenmalige Christenen het veroordeelden als een heidens gebruik. „Voor hen was de ziel veel belangrij ker", zegt Raven. Uitpakken van mummies ge beurt vandaag niet meer, om dat röntgen-opnames en com- puterscans veel meer kunnen laten zien, dat het ruw snijden de mes. Het is zelfs mogelijk met behulp van een schedels can een natuurgetrouw portret van een drieduizend jaar oude Egyptenaar te maken, alsof het om een opsporingsplaat van een verdachte gaat. Modern onderzoek aan mum mies levert meer gegevens op dan bijvoorbeeld de geschriften van Herodotus, die in Egypte reisde, toen mummificeren nog dagelijkse praktijk was, voor Christus. „Wat moeten die mensen ge'e' den hebben," zegt Maarten Ba- ven. Infecties, parasieten en tu berculose met botwoekeringem het is allemaal aan mummies te zien. Ook tot op het bot afge sleten gebitten door het slechte brood vol zand en steenspl®' ters. De welvaart en de gezondheid van nu mag de les van mummie zijn. Expositie 'Mummies onder W mes', april tot 5 september jjj» in het Rijksmuseum van Oudo den te Leiden. Openingstijden dinsdag tot zaterdag van 10 tot uur, zondag van 12 tot 17 uu' maandag gesloten. de Jeruzalem (ap) - De Israëlische re I tering heeft zondag besloten de be I rite gebieden voor onbepaalde tijd I «sloten te houden en het Palestijn 1 se arbeidslegioen in Israël te beper ken. |Ht kabinet nam voorstellen hiertcl I an van premier Yitzhak Rabin. Rabil fs van mening dat een scheiding vaj Van onze Haagse redactie Den Haag - De Koning Wille^ wordt vrijwel zeker een gevange Del Hilversum (anp) - CDA-voorzit- ter W. van Velzen vindt dat de Nederlandse bisschoppen 'niet in staat zijn voldoende leiding te «even aan het bestuurlijk proces van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland'. Hij zei dit zater dagavond tegenover de KRO-ra- dio. De kloof die tussen 'sommige bisschoppen' en hun achterban is gegroeid, geeft de rooms- katholieke Van Velzen reden tot grote zorg. Deze situatie is de afgelopen dertig jaar gegroeid en mag van de CDA-voorzitter 'niet erg lang meer voortduren. Dat leidt er alleen maar toe dat de afstand en vervreemding binnen de RK Kerk doorgaan, met alle grote gevolgen vandien'. Van Velzen pleitte voor een open overleg tussen de bisschoppen en vertegenwoordigers van de gelo vigen. Dat is nodig om de crisis te bezweren die is ontstaan na het plotselinge aftreden van bis schop Gij sen van Roermond en het geruchtmakende vertrek van bisschop Bar van Rotterdam. „Het wordt hoog tijd dat de crisis wordt opgelost", aldus Van Velzen. Bisschop Bomers van Haarlem heeft vorige week zijn lidmaat schap van het CDA opgezegd. Bomers vindt de opstelling van het CDA inzake de euthanasie wetgeving en de wet gelijke be handeling 'niet als christelijk te herkennen'. Madrid (anp/rtr/dpa/afp) - De Sp; naar de stembus om een nieuw par! Premier Felipe Gonzales kondig- he. de gisteren aan dat hij het parle- ee; ment ontbindt en verkiezingen bi uitschrijft. Gonzales zei dat hij di de verkiezingen vervroegt zodat Di een nieuwe regering gekozen kan de worden die een mandaat heeft tri om de sociale en economische sti maatregelen te nemen die Span- rei je nodig heeft. sp| Er moesten verkiezingen worden b: gehouden voor eind dit jaar en oj algemeen werd aangenomen dat joi de regerende socialisten de rit di tot oktober zouden willen uitzit- sli ten. Het besluit van de premier hangt waarschijnlijk samen met de onenigheid binnen de PSOE naar aanleiding van een corrup- tieschandaal. Hoe langer de pre- D, mier zou wachten, hoe meer schade de socialisten zouden hunnen oplopen. Koning Juan Carlos kwam giste- j- ren onverwacht terug van de i Canarische eilanden waar hij op Di vakantie was om het decreet van ha Gonzales te ondertekenen. lij! be Spaanse socialisten sloten in ill! het Paasweekeinde de gelederen, tij Premier en PSOE-partijleider de Gonzalez zegde weliswaar toe is dat hij energiek tegen corruptie- ge prakijken in de partij zal optre- st< den, maar een zuivering ging hij rii "it de weg. Om de eenheid te m TWEE van DE DRIE Nederlanders d ae partij Centrum Democraten te zul verkiezingen, doen dat niet omdat Partijleider Janmaat. Het vertrouwer jaar zelfs gehalveerd onder zijn aai jongste enquête onder CD-sympathi| rifjt iemand daar wakker van? Ja, Ptijn opposanten binnen de partij. °e uitkomst dat een deel van de nu vaderlanders zich niet door enig c ll> voelt aangetrokken, maar door e ^estigde orde op het politieke spej °PnVaJlender is een andere uitkom; van j CD-sympathisanten noemt aan -ia Potentiële CD-kiezers vin| Mob" i van de ondervraagden "•Let wel: het zijn de CD-sympi Ui,?, i e kwalificaties voorzien. Toi D„ ena9edrag alsnog te herzien, aan u aanhang daarmee voor Mn'.!"fart uit mensen die lak hebbe •Ifdeuit neo-NSB'ers? Dat is h< nniit- i ar wie met de CD veri Pölitiek milieu.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2