weekend 'Wie hangt nou een verzilverde gaskamer of guillotine rond zijn nek?' Door de wet met voeten te treden kon het establishment vrijdag 3 april van het jaar 33 de populaire rabbi Jezus Christus ter dood veroordelen. Judas' verraad was een wanhoopsdaad van jolitiek verzet. Het gepeupel dat Christus' vijanden bij diens truisiging lieten opdraven sprak helemaal niet namens 'de oden', maar legde wel de basis voor hun vervolging. Hij stierf niet aan het kruis maar is gereanimeerd en leefde verder in India. Zijn graf daar is een heilig oord. Dat is het Paasverhaal volgens professor Bob Smalhout, de man die twintig jaar geleden voor grote opschudding zorgde door te stellen dat er aarlijks tweehonderd mensen sterven door onnodige narcosefouten. 'Jezus werd na zijn 'dood' gereanimeerd en leefde nog dertig jaar in India' ide stem johan van gur bmen zijn. Dat lijkt in fet veel, gezien de repu J Meteor. In Broek: „Ik heb in |n keer een van de twe moeten zetten. Dat tk met de Meteor hel 1 was een goed vliegjui dikke vleugels ook'eei Igtuig. De Meteor wa ker te vliegen dan' d Vaar je wel goed reke- noest houden, was da bij het corrigeren. J fcnticiperen." pelis heeft nooit proble „Ik heb er van alle |i. Natuurlijk, het toeste nieten en daar moest j hee houden, net als bi |vliegtuig en daarbij hal der hulp van de techno vandaag de dag he en oersterke kist wai wel eens gedacht, als ik |ik snap niet dat het ding ar spat." van den Broek: „Dat t niet weg dat er veel lukken met Meteore geweest. Ik denk dat je ergelijken met wat de :htmacht overkomen is rfighter. Daar gebeurde [elukken mee, omdat de als het ware van niets in het supersone tijd- .tkwam. Met de Meteor vergelijkbaars. Het was raaljager van het weste- "genootschap. Nieuwe dus en een groot deel legers was pas na de leid met de oude van de ineratie. Ook overmoed ;ie ongelukken vaak ld. Een lage roll maken in tijdig de neus op te ,t soort oorzaken." .vliegerij bij 322 werd >pgeheven. Er kwam een uig: de Hawker Hunter d een full time luchtver- -piadron. Met de Hunter, Starfighter en ten slotte |322 is het squadron met historie: oorlog, politio- in Indonesië, in de jaren tverdediging van Nieuw in 1977 de beëindiging Inkaping bij De Punt. de vijf 322-veteranen iegclub op Gilze-Rij®1' met hun Harvards een lulde zullen brengen aan squadron, blijft de gerij de kern van de ing tot slot: „Toen de Muur viel, heb ik "jJ acht: we hebben het toe d. Daar ging het in 1 om. Voorkomen dat he opnieuw zou gebeuren, len wij in die wat Prl®] iok onze nek voor uitg s esprit aan gegeven, n el geen hete oorlog, maa desondanks toen voor g heel wat gevallen ;t ik nog wel eens a n aan de levenslange K lappen die aan gerij zijn ontsproten. DE STEM Het Paasverhaal volgens Smalhout ze zich aan de wet moeten houden, verliest Hij zijn aanhang die Hem een menslievend persoon vindt. Als Hij het tegenovergestelde zegt, kunnen zij zeggen: je houdt je niet eens aan de wet! Ze mogen uitein delijk de wet uitvoeren, en de fari zeeërs en saduceeërs wrijven zich in de handen omdat ze denken dat ze Hem nu te pakken hebben. Maar Hij zegt dat ze even moeten wach ten met gooien, en dat hij die zonder zonde is de eerste steen moet werpen. Ze blijven weer tan denknarsend achter. Zulke verha len staan er tientallen in het Nieu we Testament." „De druppel die de emmer deed overlopen was zijn immense popu lariteit. daar is het establishment als de dood voor." Nadat Christus de geldwisselaars uit de tempel heeft gegooid is volgens Smalhout de maat vol, want hogepriester An nas dreigde daarmee een van zijn inkomsten kwijt te raken. „Ze kon den Christus niet overdag arreste ren, want dan zou het publiek er zich mee gaan bemoeien. Het moest op een plaats en tijd gebeuren dat niemand het merkte. En daarvoor hadden ze Judas nodig. Zijn ver raad bestond eruit dat hij de juiste tijd en plaats aangaf. Maar waar om deed hij dat? Hij is altijd afge schilderd als een pure slechterik. Niemand noemt zijn pasgeboren zoontje Judas. Maar het is volko men onlogisch dat deze man een slecht mens is geweest." Christus doorziet mensen al tijd meteen. Smalhout vraagt zich af hoe Judas dan drie tot vier jaar in Zijn kring kan verblijven zonder dat Christus hem door heeft. Hij maakt hem zelfs penningmeester van de 'commune', die zelf geen bliksem uitvoerde om aan geld te komen. Waar kwam het geld vandaan? Het antwoord staat volgens Smalhout in de bijbel, al wordt er vaak overheen gekeken. Er is een groep vrouwen met als belangrijkste lid Johanna, echtgenote van de rent meester van koning Herodes en redelijk gefortuneerd. De vrouwen verzorgen de groep en gaven Judas af en toe geld. Deze had een vreselijke baan, met alleen maar uitgaven. Zijn chef had geen oog voor materiële zaken. Hij moet volgens Smalhout nachten hebben wakker gelegen. Daarbij was Judas waarschijnlijk een van de intelligentste discipelen. „Judas had Messiaanse verwachtingen van Christus. Ook als bevrijder van de Romeinen. Judas kwam zelf uit een familie van verzetsstrijders." Christus stelt Judas volgens Smal hout teleur, omdat Hij het telkens af laat weten wanneer de politieke macht voor het grijpen ligt. Het volk ziet Hem als de toekomstige Koning van Israël, onder meer na de wonderbare broodvermenigvul diging. Christus moet niks van macht hebben en roeit weg in een bootje of verschuilt zich in de ber gen. „Judas moet daar maagzweren en een hoge bloeddruk van hebben gekregen," stelt Smalhout. Na Zijn verdwijning op Palmzon dag ergert Judas zich opnieuw. De zaak loopt uit de hand als de vooraanstaande farizeeër Simon de Melaatse (die niet melaats was maar volgens Smalhout aan de zelfde pigmentafwijking leed als Michael Jackson), het gezelschap voor een etentje uitnodigt in het restaurant van de zussen van Laza rus, Martha en Maria. Maria, be halve serveerster ook 'call-girl', is al langer in de ban van Jezus. Vermoedelijk als enige behandelt Hij haar als een fatsoenlijke vrouw. Ze komt tijdens het etentje huilend binnen, valt aan Zijn voeten en besprenkelt hem met kostbare par fum. „Uitgerekend Christus laat zich in het openbaar voor twintigduizend gulden parfumeren. Dat is net zo iets als wanneer een parochiaan zijn pastoor uit Yab Yum ziet ko men in een wolk van parfum. Zo iets moet Judas gedacht hebben. Of hij moet hebben gedacht dat Christus alles kon, gezien alle won deren die eerder gebeurden. Judas wilde hem misschien in een situatie brengen waarin hij wel politiek moest optreden. Hij kon daarvoor dertig zilverlingen krijgen. Dat is zo'n 7500 gulden en kon de kas aardig spekken. Vervolgens zag hij zijn regie uit de hand lopen en rende hij terug naar de tempel. Hij zag dat de zaak verloren was en smeet het geld op de grond voor de hogepriester; een hele erge beledi ging. Toen hing hij zich op. Hij stierf veel eerder dan Christus. Is dat het gedrag van een slechterik?" De rechtzittingen die volgen, zijn in Smalhouts ogen een schande voor het joodse en het tot op de dag van vandaag beroemde romeinse recht. Nadat eerst de joodse pries ters Hem veroordelen op grond van dubieuze getuigeverklaringen en na mishandeling van de verdachte is het de beurt aan Pontius Pilatus. Smalhout: „Die ziet geen schuld, maar besluit onder druk mee te werken. Anders zouden ze keizer Tiberius wel eens vertellen dat hij een slechte gouverneur was." Het komt tot een kruisiging nadat Het oorspronkelijke kruis is veel kleiner geweest, stelt Smalhout. Het beeld van het grote kruis is volgens hem later ontstaan vanuit de gedachte dat Christus 'verheven' was en dat moest ook op afbeeldingen tot uitdrukking komen. foto archief de stem het 'volk' riep: „Zijn bloed kome over ons en onze kinderen," zoals het evangelie van Mattheüs meldt. Smalhout vermoedt een complot. „Wie komt er nu om vijf uur 's morgens naar het politiebureau om zoiets te schreeuwen? Ik vergelijk hen maar met die punkers van tegenwoordig, die je ook overal voor of tegen kunt laten demon streren. Toen waren er natuurlijk ook zulke mensen." Kortom: het establishment had de zaak in Smalhouts visie uitstekend in scène gezet. Pilatus kon er niet meer onderuit: Christus moest aan het kruis. Hij wordt gegeseld totdat zijn rug geen huid meer heeft. Christus heeft het zware kruis tijdens de tocht naar Golgotha volgens Smal hout nooit gedragen. Een tot krui siging veroordeelde droeg alleen de 'dwarsbalk'. De 'staander' wachtte op een plaats die te vergelijken is met een galgenveld. Op de tocht over de Via Dolorosa viel Christus drie keer. Zijn gezicht moet daarbij zwaar gehavend zijn, aangezien hij zich niet met zijn aan de balk gebonden handen kon opvangen. Daarom geeft de Romeinse centu rion Simon van Cyrene, die van zijn volkstuintje afkwam, opdracht de balk over te nemen. Anders zal de veroordeelde Golgotha niet eens halen. Op Golgotha wordt Hij vastgespij kerd met vierhoekige spijkers van ruim vijftien centimeter lengte en negen millimeter dikte, weet Smal hout. Zijn beulen slaan ze door de polsen, omdat de handen uit zou den scheuren. In de polsen loopt een zenuw, die helse pijnen veroo- zaakt en de spieren van de hand in een kramptoestand brengt. Dan zetten de soldaten Hem op de staander, ongeveer twee meter hoog. Het beeld van het grote kruis is volgens Smalhout later ontstaan vanuit de gedachte dat Christus 'verheven' was en dat moest ook op afbeeldingen tot uitdrukking ko men. Pilatus heeft inmiddels spijt van zijn val voor de chantage en wei gert het bordje met de tekst 'Jezus van Nazareth, Koning der Joden' van het kruis te verwijderen. Dan worden Christus' knieën gebogen en zijn voeten aan de paal gena geld. Smalhout vertelt het vreselij ke lot van de gekruisigde met de koele afstandelijk heid van een medicus. Het lichaam zakt en hangt aan de pol sen. De borstkas komt in de 'inda- memingstand'. De gekruisigde moet zijn knieën strekken zodat het lichaam recht komt en kan uitademen. „Gekruisigden gingen op en neer, continu, in een dodelijk ritme tussen stikken en pijn lijden. Dat kon wel een dag duren." Als het de Romeinen te gortig werd, braken ze met een knuppel de benen van het slachtoffer, dat daardoor niet meer recht kon ko men en binnen tien minuten stikte. Bij menig gekruisigde misdadiger werd zo de benen gebroken, maar bij Jezus trad de 'dood' eerder in dan verwacht. Daarom werden Zijn benen niet gebroken. Het is volgens Smalhout aan de onbe kendheid met de precieze werking van het kruis te wijten dat Christe nen het na enkele eeuwen als hun symbool kozen. „Niemand hangt toch een verzilverde gaskamer of guillotine rond zijn nek?" De duisternis die om 12.00 uur invalt, is volgens Smalhout een in Israël gebruikelijke zandstorm. Om drie uur 's middags, na zes uur aan het kruis, lijkt Christus dood. Zijn laatste uitspraken zijn de psalm teksten 'Mijn God, waarom hebt gij mij verlaten' en 'In Uw handen beveel ik mijn geest'. Christus is volgens Smalhout zeker niet de eerste christen geweest. Hij heeft nooit een nieuw geloof willen stichten. Hij was een toegewijde rabbi, en het joodse geloof schrijft voor dat stervenden die bij bewust zijn zijn, psalmen moeten citeren. Het was 'manager' Paulus die be sloot tot stichting van het christe lijke geloof. Hij baseerde zich vol gens Smalhout op het jodendom, maar schrapte daaruit alle zeshon derd strenge leefregels om het ge loof voor de massa geschikt en gemakkelijk te maken. De eerste woorden die Christus aan het kruis citeert komen uit psalm 22, die duizend jaar daarvoor werd geschreven. Volgens Smalhout geeft de rest van die psalm vreemd genoeg een vrijwel exacte beschrij ving van de kruisdood. „Een ge kruisigde sterft door de extreme inspanning van het op en neer gaan aan het kruis. In medische termen is er sprake van hyperthermic, een dodelijk hoge lichaamstempera tuur. Bovendien is het bloedheet. Het lichaam droogt uit, het bloed verzuurt. Er ontstaat vocht in de longen, want het hart kan zijn taak niet meer aan. Hoge koorts is het gevolg en het slachtoffer stikt. Een vreselijke dood." De 'dode' Christus krijgt ter con trole een lanssteek in zijn zij en, voordat er bloed uitkomt, stroomt er water. Dat is volgens Smalhout geen wonder, maar het logische gevolg van de vochtophoping. Toen vroeg Jozef van Arimathea om het lichaam van de dode. „Een dappere daad voor een farizeeër," vindt Smalhout. Spijtoptant Pila tus liet hem daarvoor niet eens betalen, wat wel gebruikelijk was. „Christus was mogelijk niet echt dood en wordt in het rotsgraf van Jozef van Arimathea gereani meerd," stelt Smalhout. Een aan wijzing daarvoor is dat Jozef grote hoeveelheden geneeskrachtige kruiden laat aanrukken. Alles ge beurt op de Sabbat, de dag waarop de joden thuis blijven. Wat er in de grot gebeurt, blijft dus gemakkelijk geheim. De theorie dat Christus daar na naar India is vertrokken om zijn werk voort te zet ten, verklaart waarom de Engelsen in de koloniale tijd ont dekten dat er in India sprake was van een weliswaar kleine, maar overduidelijke christelijke cultuur, die stamt uit de tijd dat het chris tendom zich nog tot het gebied rond de Middellandse Zee beperk te. Zijn vermeende graf bij de plaats Srinagar is een druk bezoch te bedevaartplaats. Toen nog niet zo lang geleden de dikke lagen kaarsvet van de steen werden ge- krabt kwamen een afdruk van twee doorboorde voeten en een inscrip tie van de naam Jezus tevoorschijn, vertelt Smalhout. De streek kent volgens Smalhout een duidelijk joods-christelijke cultuur met heilige geschriften die na vertaling grote gelijkenis verto nen met de bijbelteksten. Jezus zou nog ongeveer dertig jaar in India hebben geleefd, en verder gegaan zijn met het werk waarmee hij in Israël was begonnen. Hij is uitein delijk een natuurlijke dood gestor ven. Maar hoe kwam Christus in he melsnaam in India terecht? Smal houts theorie is dat Hij er al een keer eerder was geweest. „De bij bel vertelt over Jezus' leven tot zijns twaalfde jaar, en vervolgens vanaf! zijn dertigste. Wat daar tussenbij gebeurde, is niet bekend. Zijn eer-! der bezoek aan India zou op uitno-' diging van de drie koningen ge-i weest kunnen zijn die bij zijn ge-- boorte vanuit die buurt naar Israël kwamen." Naar aanleiding van de tragische gebeurtenissen op vrijdag 3 april van het jaar 33 ontwikkelt zich door de inspanningen van Paulus het christendom, waar Jezus zelf nooit weet van gehad heeft. Tussen het oude joodse geloof en het nieu we christendom van Paulus ont wikkelt zich in de loop der eeuwen een groot spanningsveld. Dat heeft miljoenen mensen het leven gekost. Smalhout: „De kerk draagt hier door een schuld die niet meer af te lossen is, net zoals Judas zijn schuld niet meer af kon lossen. En dat alles door die ene zin in het, evangelie van Mattheüs. De kruis-, ridders vermoordden op hun tocht naar het Heilige Land de joden die ze tegenkwamen. Alle oorlogsmis dadigers uit de Tweede Wereldoor log waren toegewijde christenen, die het vergassen van joden alleen stopten op kerstavond, omdat ze dan thuis wilden zijn. Velen vanj hen vluchtten naar Zuid-Amerika j met hulp van connecties in het Vatiqaan. De kerk heeft als organi- satie geen vinger uitgestoken tegen de jodenvervolging. Pasen is als je het zo bekijkt niet zo'n leuk feest, concludeert hij. „We zitten klem tussen joodse mat zes en christelijke palmtakken. Hoe kunnen we de kloof ooit overbrug gen?" Toch ziet hij hoop. Christus zelf gaf de richting aan toen een farizeeër vroeg naar de belangrijkste gebo den in de Thora. Hij noemde toen het gebod dat voorschrijft God lief te hebben en als belangrijkste: 'Gij zult u naaste liefhebben gelijk uzelve.' Door Joep Trommelen Als achtjarige las hij de< Statenbijbel al. Later bezocht hij Israël en be studeerde hij de meest uiteenlopende bronnen. De joodse geschied schrijver Flavius Josephus, maar ook experimentele pathologie, waarbij de gevolgen van kruisiging op het lichaam werden nagebootst. Er zijn in twintig eeuwen talloze bruikbare bronnen ontstaan die een verrassend licht werpen op de verhalen in de bijbel. De tegen zijn zin gepensioneerde Smalhout trekt regelmatig vanuit Bosch en Duin met zijn bevindingen het land in. Smalhout werd 65 jaar geleden in Amsterdam geboren. Vader was joods, moeder hervormd, zijn ooms communistisch en zijn vriendjes katholiek. „Aan de ene kant hoorde ik: 'Godsdienst is opium voor het volk', terwijl mijn grootmoeder ie dere dag de bijbel las. En dan had ik nog die katholieke vriendjes, die de weg naar de hemel precies wis ten." Vader was naast leraar ook kunste naar en drukte zijn etsen het liefst af op handgeschept, zeventiende- eeuws papier. „Dat haalde hij uit oude bijbels. Voor de oorlog ver kochten veel mensen hun oude bij bels voor nieuwe. Er lagen er volop bij tweedehands boekenwinkels.' Zo kwamen er stapels in gothisch schrift in de kast te liggen. Op mijn achtste leerde ik het gothische schrift en las ik de Statenbijbel uit 1618. De taal uit de zeventiende eeuw werd mijn tweede moedertaal en dat kwam later goed van pas. Vader nam me mee naar musea. Liet me'de oude meesters zien. Dat waren voor driekwart bijbeltafere len. Zo werd ik als kind gefasci neerd door de Bijbelse geschiede nis." Werd Smalhout daardoor ook een gelovig man? „Dat weet ik niet, dat is nog in studie," zegt hij lachend. Hij vindt niet dat de bijbel door historici verwaarloosd is. „Maar het verhaal wordt zo belazerd ver teld. Wat theologen en de zoge naamde 'bedienaren van het Woord' er van maken is soms vre selijk. Geen wonder dat de kerken leeglopen." Het is tijd voor een nieuwe kijk op de bijbel, vindt Smalhout. Hij be seft dat zijn benadering 'dweperige gelovigen' voor het hoofd kan sto ten. „Het is altijd al zo geweest: de brenger van slecht nieuws krijgt de schuld," zegt hij. Terug naar het Paasverhaal, door vier evangelisten beschreven. Smalhout stelt de vraag hoe het mogelijk is 'dat een held die het volk twee dagen eerder bij zijn intocht per ezel in Jeruzalem nog onder palmtakken bedolf ter dood veroordeeld werd. Zonder enig protest. „Het volk had immers geen hekel aan Christus. De heersende klasse haatte hem. De schriftgeleerden, de farizeeërs en de Sadduceeërs. Om dat Christus niet in hun 'sociale profiel' paste, zoals het tegenwoor dig in ambtenaren-bla-bla heet. Hij ging om met hoeren en tollena ren. Die laatsten werden gezien als collaborateurs met de Romeinen. Hij stelt ze zelfs als voorbeeld. Dat is niet de manier om vrienden te maken." „Christus haatte de farizeeërs en Sadduceeërs. Niet omdat beide groeperingen gelovige joden waren, maar omdat ze zich alleen maar hielden aan de voorgeschreven vor men. Hun hart was er vaak niet bij," vertelt Smalhout. En dat geeft Jezus hen op niet mis te verstane wijze te kennen. Ze proberen Hem op hun beurt te betrappen op fou ten om Hem uit te kunnen schake len, maar dat lukt nooit. „Zoals in het verhaal van de over spelige vrouw. Ze vragen aan Hem wat ze met haar moeten doen. In de wet staat dat op overspel steniging volgt. Ze brengen Hem met opzet in de problemen. Als Hij zegt dat nfessor Bob Smalhout: „Het bijbelverhaal wordt zo belazerd verteld. Wat eofogen en de zogenaamde 'bedienaren van het Woord' er van maken is soms lelijk. Geen wonder dat de kerken leeglopen.foto willem blauw r'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 35