Een land in onzekerheid H H GQ Jx 'Vliegclub' houdt herinnering levend Het lijden van Christus volgens Smalhout Jonge delinquenten op het rechte pad Hoe moet het nu verder in Italië? Welke politieke toekomst is er weggelegd voor een land waar de politieke leiders één voor één als gauwdieven en gangsterbazen worden ontmaskerd? Waar moet Italië zo snel nieuwe, integere bestuurders opdoen? Hebben de traditionele partijen, die bijna alle gecompromitteerd zijn, nog wel recht van bestaan? En kan Italië eigenlijk wel zonder corruptie? Op al deze netelige vragen kan niemand op dit moment een sluitend antwoord geven. De voorspelbare politieke toekomst van het land eindigt over weinig meer dan een week, bij het referendum van 18 en 19 april. Wat er daarna gaat gebeuren, ligt nu nog in de schoot der goden. Niemand in Italië heeft antwoord op de brandende vragen omtrent de politieke toekomst Het referendum is een mijlpaal, maar de verdere route staat nog nergens aangegeven V weekend ZATERDAG 10 APRIL 1993 DEEL E ZIE WEEKEND 2 ZIE WEEKEND 3 ZIE WEEKEND 4 Eindredactie: Wim van Leest Vormgeving: Ad van Hest r* '■A J, «Wt,. t P 9 -Ski* 4 4X ft Lj T "s. Door onze correspondent Aart Heering Achttien april is een be langrijke datum in de Italiaanse geschiedenis. Op 18 april 1948 behaal de de christendemocratie (DC) een klinkende over winning bij de eerste vrije parle mentsverkiezingen sinds een kwart eeuw. Daarmee werd de basis ge legd voor wat in feite een éénpar- tijstélsel zou zijn, van een opper machtige DC die zich liet bijstaan door kleinere bondgenoten -libe ralen, republikeinen, sociaaldemo craten en socialisten terwijl de communistische oppositie, twee jaar geleden herdoopt in Democra tisch'Linkse Partij (PDS) perma nent het nakijken had. Het DC-bewind heeft het naoorlog se Italië voor het westerse kamp behouden en het land een fikse economische opbloei en een zekere mate van sociale rechtvaardigheid geschonken. Maar het is ook ver antwoordelijk voor de vriendjespo litiek, de corruptie, de mafiose wildgroei en de miljardenverspil ling die hebben geleid tot de stroom van/schandalen die nu over Italië wordt uitgestort. Het is geen toeval dat president Scalfaro deze zelfde datum heeft uitgekozen voor de volksstemming die naar verwachting de overgang zal inluiden van de zieltogende, uit 1946 daterende, Italiaanse bana nenrepubliek naar de Tweede Re publiek. Het gaat daarbij om een wijziging van de kieswet die grote gevolgen zal hebben voor het politieke bestel van Italië. Op dit moment worden Kamer en Senaat, die in het Itali aanse stelsel dezelfde wetgevende macht hebben, beide gekozen vol gens een stelsel van evenredige ver tegenwoordiging. Als het referen dum wordt aangenomen zullen de regels voor de verkiezing van de Senaat grondig veranderen. Drie kwart van de 315 zetels zullen daarna gekozen worden volgens een districtenstelsel, waarbij ieder kiesdistrict maar één afgevaardig de kan leveren, terwijl de overige zetels nog langs evenredige weg zullen worden verdeeld. De volksstemming moet een einde maken aan de onbeweeglijkheid die een van de voornaamste oorza ken is van de degeneratie van de Italiaanse politiek. In het distric tenstelsel krijgen de kiezers een duidelijke keuze tussen twee of op zijn hoogst drie alternatieven voor geschoteld, met de mogelijkheid om falende of corrupte politici zon der pardon naar huis te sturen. Kijk maar naar Frankrijk, betogen de voorstanders, die het referen dum beschouwen als het uitgangs punt voor een morele vernieuwing. „We beginnen met het stelsel om van daaruit een schonere politiek te creëren," verklaart vakbondslei der Sergio d'Antoni. Net als veel van zijn landgenoten, die de vorm nu eenmaal vaak be langrijker vinden dan de inhoud, neigt hij er daarmee wel toe om het belang van het referendum te over schatten. Tenslotte hoeft een ver andering van de spelregels hele maal niet te betekenen, dat de spelers zich er dan wél aan zullen houden. En bovendien kan een dis trictenstelsel de macht van lokale bonzen net zo goed versterken als verzwakken. Toch houdt het referendum een nederlaag in voor de politici die jarenlang ijdel hebben gedelibe reerd over de noodzaak van vér gaande bestuurlijke hervormingen, die zij in wezen helemaal niet wil den, omdat zij hun macht juist ontleenden aan de status quo. Het referendum is dus in de eerste plaats gericht tegen de 'partitocra- tie' die verantwoordelijk is voor de verloedering van het openbare le ven. Niettemin bestaat er op dit mo ment een brede politieke steun voor het referendum, dat volgens de peilingen zal resulteren in een klinkende overwinning - 65 tot 70 procent - voor het JA. De PDS is voor, omdat een districtenstelsel .haar de mogelijkheid kan bieden om eindelijk ook eens te regeren. De door schandalen aangeslagen socialisten zijn ook voor, omdat zij na het debakel van Craxi -die koste wat kost met de DC wilde regeren om zijn deel van de smeer geldbuit niet mis te lopen - gokken op samenwerking met de PDS. Ook de Lega Nord, de partij die zich sterk maakt voor het rijke pleging, roept nu op om NEE te stemmen, omdat de DC voor het JA is. Voor Orlando, wiens beweging door dit besluit gespleten is ge raakt, is het dus kennelijk droog als een christendemocraat zegt dat het regent. „Als op 18 april het JA wint, dan hebben we binnen een half jaar de Tweede Republiek," zegt Mario Segni, de leider van het 'Volksco mité voor Hervorming' dat het re ferendum over de kieswet heeft aangekaart, vol vertrouwen. Inderdaad zijn regering en opposi tie het er wel over eens dat na die overwinning het door omkoop schandalen uitgemergelde kabinet van premier Amato het veld moet ruimen voor een nieuwe regering op brede basis die ofi'Korte'termijn een grondige hervorming van de kieswet moet voorbereiden om daarna verkiezingen uit te schrij ven volgens de nieuwe regels. verdere route staat nog nergens aangegeven. De ondergang van oude kleptocra- tische partij-elite daarentegen lijkt nu wel onontkoombaar. Met de beschuldigingen van de rechtbank van Palermo tegen Andreotti is ook het laatste taboe van de Italiaanse politiek doorbroken. De Ongenaak bare, de Grote Sluwaard, de De- miurg, om maar enkele van zijn bijnamen te noemen, staat bekend als de baarlijke duivel sinds hij officieel wordt verdacht van sa menwerking met de mafia en - maar dat is onderhand een futili teit geworden - illegale partijfinan ciering. Andreotti, het symbool van veertig jaar macchiavellisme, is zijn aan hang en charisma kwijt en moetr zich nu in talk-shows moeizaam verdedigen tegen interviewers die een paar jaar geleden nog kritiek loos aan zijn lippen hingen. Of Ten tweede omdat de meer dan 30.000 man sterke, partijapparaten voor het grootste deel bestonden uit onnutte uitvreters die nu waar schijnlijk het (al veel te grote, dat wel) Italiaanse werklozenlegioen zullen gaan versterken. En tenslotte omdat er binnen en buiten de traditionele partijen nog voldoende mensen overblijven die politiek en bestuur zien als een roeping en beroep en niet in de eerste plaats als een bron van per soonlijk gewin. Het optreden van nieuwe kamerle den die muntjes gooien en met stroppen zwaaien mag dan een weinig verheffende indruk maken, maar daarom'hoeft het nog niet typerend te zijn voor de toekomst van de Italiaanse democratie. De politieke toekomst van Italië is vooralsnog in nevelen gehuld. Ze ker is wel, dat in een districtenstel sel de kleine politieke formaties De hoofdrolspelers in het Italiaanse politieke drama: de socialist Craxi (links) en de christen-democraat Andreotti (rechts). FOTO'S ANP noorden, kiest voor JA, omdat zij verwacht in Noord-Italië de groot ste partij te worden. Maar zelfs de incarnatie van het oude regime, de DC, raadt haar kiezers nu aan om het hokje met JA aan te kruisen. Met de kameleonti sche bekwaamheid die de partij een halve eeuw aan het bewind heeft gehouden, heeft de DC zich in het onvermijdelijke geschikt, met een nadat het Constitutionele Hof op 16 januari de geldigheid van het referendum had bekrachtigd. Bovendien weten de christendemo craten dat een conservatieve volks partij als de hunne een goede kans maakt om ook na het referendum als grootste uit de bus te komen. Ook dat is een les die Frankrijk leert. De voornaamste tegenstanders be vinden zich aan de uitersten van het politieke spectrum. Neofascis ten en orthodoxe communisten vre zen terecht dat zij in een distric tenstelsel uitgeschakeld zullen worden, terwijl ook binnen de an dere partijen minderheden tegen zullen stemmen, omdat zij bang zijn voor identiteitsverlies. Een wonderlijke rol heeft Leoluca Orlando, de leider van dé anti-ma- fiapartij La Rete, gespeeld. Orlan do, oorspronkelijk een van de gangmakers achter de volksraad- Maar daarmee houdt iedere over eenstemming op. De DC wil de huidige regeringscoalitie uitbrei den, terwijl de PDS de. vorming bepleit van een zakenkabinet onder leiding van kamervoorzitter Gior gio Napolitano (een PDS'er) en de Lega Nord allereerst een nieuwe Senaat wil kiezen. Bovendien is de verhouding tussen de DC en de overige fracties aanmerkelijk be koeld na de christendemocratische aanval op de rechters die het ge waagd hebben om een onderzoek in gang te zetten tegen hun oude leidsman Giulio Andreotti. De nieuwe regering zal ook voor de Kamer een soort van districtenstel sel moeten invoeren, maar of dat naar Brits, Frans of Amerikaans voorbeeld zal gebeuren, daarover hebben de aan ad hoc-beleid ge wende Italiaanse politici hun hoofd nog niet gebroken. Het tussenkabinet moet de functies van Kamer en Senaat - die elkaar nu nog volkomen overlappen, ten koste van veel onbegrip en dubbel werk - herdefiniëren en het huidige aantal van 955 parlementariërs verminderen. Maar hoe en tot hoe veel? Niemand kan het zeggen en de gedachtenvorming daarover is al maandenlang stopgezet tot na 18 april. Het referendum is daarmee ongetwijfeld een mijlpaal, maar de Andreotti, Craxi en hun miese ma ten nu ook echt in de gevangenis terecht zullen komen is nog zeer de vraag, maar hun terugkeer in de politiek lijkt definitief uitgesloten. En waar koningen vallen, vallen ook hun vazallen. Een recent staat je laat zien dat er inmiddels 152 parlementariërs en 852 plaatselijke en regionale politici zijn gearres teerd of in staat van beschuldiging gesteld. De rechterlijke macht, die de publieke opinie en een ontke tende pers vierkant achter zich weet, weet van geen ophouden en dat is maar goed ook, want alleen zo kan de Augiasstal worden gerei nigd. Het risico bestaat wel, dat de ge rechtelijke schoonmaak jaren kan duren. Daarom zal de nieuwe rege ring snel maatregelen moeten ne men om het juridisch apparaat te versterken, de procedures te ver snellen en voor de geringere ver grijpen een vorm van amnestie in te voeren het rechtsgevoel van de burgers niet kwetst. En dat is geen geringe opgave. De vaak geuite vrees, dat Italië door de golf van arrestaties in een langdurig machtsvacuüm terecht zal komen, is minder reëel. In de eerste plaats, omdat aan de meeste arrestanten minder dan niets verlo- - neofascisten, liberalen, republi keinen, sociaaldemocraten, com munisten, radicalen en La Rete - als zelfstandige eenheden zullen verdwijnen, terwijl links en rechts nieuwe conglomeraten zullen ont staan. Magr het is nog volstrekt onduidelijk/hoe dat in zijn werk zal gaan. DC-secretaris Mino Martinazzoli wil het huidige partijapparaat handhaven, terwijl Segni vorige week juist uit de zijns inziens 'on geneeslijk corrupte' DC is gestapt om na het referendum een nieuwe gematigde volkspartij op te rich ten. Omgekeerd voelen de leiders van PDS en PSI, Occhetto en Benve- nuto, veel voor een fusie of federa tie van hun partijen, terwijl de voormalige socialistische voorman Martelli en de republikein Ayala druk werken aan de vorming van een progressieve doorbraakpartij, de Nieuwe Alliantie. Als derde macht blijft dan alleen de Lega Nord over, die bij alle schandalen slapende rijk wordt en haar radicale taal zo zeer heeft gematigd dat zij inmiddels bijna respectabel is geworden. De Lega is niet langer uit op de afscheiding van Noord-Italië, maar neemt genoegen met een federale staat naar het model van Zwitser land of Canada. Partijleider Um- berto Bossi betoogt zelfs, dat de Lega de steun aan het arme Zuiden niet wil afschaffen, zolang die' maar niet terechtkomt bij het cor rupte zootje dat tot nu toe de buit verdeelde, een opmerking die zelfs in Napels met gejuich werd be groet. Op dit moment ziet het er naar uit dat Italië een politieke driedeling te wachten staat, met de Lega als sterkste partij in het Noorden, de progressieve formatie in het Cen trum en de conservatief-cleriealen in het Zuiden. Dat betekent dat de Lega op de wip komt te zitten en dus zware eisen kan stellen. Partijvoorzitter Franco Rocchetta zei mij vorige week dat de Lega geen voorkeur heeft voor DC of PDS of hun erfgenamen, maar al leen zal letten 'op de mensen' en op de realisering van het eigen pro gram. Het Lega-ideaal van de Itali aanse Confederatie is daardoor geen utopie meer. De eerste parlementsverkiezingen van de Tweede Republiek die vol gens plan over een half jaar (maar misschien ook veel eerder) worden gehouden, zullen ongetwijfeld een nieuwe 'politieke klasse' aan de macht brengen, ook al omdat geen partij het zich kan veroorloven om nog langer besmette figuren naar voren te schuiven. Maar het is een illusie om te den ken dat er daarmee ook een einde komt aan de politieke corruptie. De enige echte morele vernieuwing zal uit de Italianen zelf moeten komen, die kort geleden nog in meerder heid hun stem gunden aan de nu alom verketterde potentaten van de 'partitocratie'. Andreotti, Craxi er- hun duizenden plaatselijke klonen hebben zodoende jaren lang de ge meenschap kunnen beroven met goedvinden van het merendeel van de kiezers. Voor een deel was dat uit vrees voor het communisme, maar vooral omdat zij er zelf mee van profiteerden. „De Italianen wisten bij wie ze om gunsten moesten vragen en hoeveel dat kostte, hoe ze zich een boete konden laten kwijtschelden, hoe ze dankzij een aanbevelingsbrief een niet al te vermoeiend baantje kon den krijgen en hoe ze zonder al te veel concurrentie een overheidsop dracht in de wacht konden slepen. Het kwam hun allemaal best uit en daarom bleven ze op Andreotti stemmen," schrijft Umberto Eco in het jongste nummer van het week blad L'Espresso. Eco heeft gelijk. Niet ieder land mag de regering krijgen die het verdient, maar in een parlementai re democratie komt het daar wel op neer. En dat houdt in dat de Italia nen zelf medeplichtig zijn aan de corruptie van hun heersers. Zouden de Italianen, die sluwheid en ritselvaardigheid tot de hoogste morele hoedanigheden hadden ver heven, nu inderdaad een morele loutering hebben doorgemaakt? Sociologen beweren van wel en spreken al van een nieuw soort Italiaan, soberder, oprechter en met meer gemeenschapszin dan de palurken die tot nu toe de heffe des volks vormden. Maar dan zie ik de winkelier bij mij op de hoek, die in plaats van de wettelijk voorge schreven kassabon nog steeds afre kent op een voddig papiertje, ter wijl mijn buurman druk doende is op zijn dakterras een verboden nieuwe verdieping te bouwen, om dat hij 'dat over een paar jaar toch wel kan afkopen.' En dan weet ik het zo net nog niet.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 33