DE STEM
Pubers hebben zelfde zorgen'
UIT GIDS
Sciexic
iekunde
Jan Decleir heerst
lover 'AU for
Barok achter de rug, maar niet helemaal...
Irian Austin Green, de jongste acteur van 'Beverly Hills 90210
li
Stuk Blauwe Maandag Compagnie
Uitgebreide Goed Wonen Expo in Houten
ZATERDAG
EERSTE PAASDAG
TWEEDE PAASDAG
Opdrachtgevers willen altijd iets dat
dynamisch, vernieuwend en
prikkelend is."
Geert van Ooyen, tv-vormgever
ïejarige Master of ScienJ
ïg Logistics Informatie,
gelijkbare opleiding. Dez»
|tica en zijn tevens gericht]
nkomst van 28 april
Mevr./Phr. I1
Privé/Bedrijf
ou<J
gevangenis
e*"enzorg
Itormatie
plaats:
Faculteit Tilburg.
I Tilburg (geen postzegel nodig)
ide te onderwijzen in
taken die door een
is vorm gegeven
nenlijke Nederlandse
Informatica van de
>p van toepassing is:
irlingenaantal of door
jur. Deze bijeenkomst
oor deze bijeenkomst
an deze advertentie.
n 03480-23422.
FTH te Eindhoven,
LrAnja van den Akker
baseball-cap diep over z'n voorhoofd getrokken,
lapt Brian Austin Green in swingende pas de kamer
|:®en. David Silver uit de tv-serie Beverly Hills 90210
bijna altijd met muziek in het hoofd. Zijn piano
laat prominent bij hem thuis in de living. Een gesprek
lil zijn geboortestad Los Angeles over de roddels rond
Irenda, een verborgen tatouage, Ross Perot, de bijbel,
fin varkentje Morrison en een ontboezeming over zijn
Beverly Hills 90210 niet wordt
gesproken. De schrijvers willen
het risico niet lopen dat ze er
publiek mee verliezen. Het zou
ook prachtig zijn als er een
zwarte speler in Beverly Hills
90210 komt."
De problemen die in de razend
populaire serie worden aange
roerd, raken hem persoonlijk
niet zo. Hij acteert met plezier,
maar kijkt nooit naar de serie als
ze* wordt uitgezonden. „Toch
denk ik dat de moraal in iedere
Beverly Hills-episode belangrijk
is voor het publiek dat naar ons
kijkt."
De tv-kids in Beverly Hills leven
als God in Frankrijk. Klopt dat
met de werkelijkheid?
„Da's afhankelijk van de per
soon natuurlijk", houdt Green
zich op de vlakte. „De mensen
die ik uit die buurt ken, hoewel
ik er weinig kom, zijn in feite
heel gewoon. Net als in de tv-se
rie. Ze hebben weliswaar meer
geld, maar dat maakt hen in
wezen niet veel anders."
Daardoor hebben, meent Green,
'gewone' kinderen geen enkel
probleem zich te identificeren
met de rijke stinkerds uit Bever
ly Hills 90210. „Alle pubers zit
ten met dezelfde problemen.
Geld verandert daar niks aan."
Green is het stadium van school
problemen reeds lang gepas
seerd. Hij richt zich op andere
dingen. Deed een tv-special over
het milieu. „Televisie is tenslotte
niet alleen entertainment. Sa
men met radio en tijdschriften
zijn dat de media waarvan het
publiek 't meeste opsteekt."
Ons gesprek drijft richting rol
van de Amerikaanse overheid
inzake het milieu. „O jee, nu
gaan we het over politiek heb
ben. Dat doe ik liever niet. Te
meer daar er nu een president
zit, die ik niet heb gekozen..."
Als je niet op Clinton hebt ge
stemd, ben je dan aanhanger van
Bush?
„Nee", klinkt het beslist. Waar
na Brians keuze voor de onaf
hankelijke kandidaat Ross Perot
niet moeilijk meer is. „De reden
Austin Green, negentien
zit er een beetje verlegen
Draait wat op z'n stoel en
zijn pet angstvallig op.
gewone jongen uit North
ISywood High, een mindere
l'.art dan het voor tv verzonnen
sjieke West Beverly High.
de Benjamin uit Beverly
190210, ziet weinig overeen-
tussen David en zich-
„We zijn even lang en heb-
...ihetzelfde kapsel", grapt hij.
liigenlijk is de belangrijkste
lïtreenkomst onze muziek. In
ijn studio thuis ben ik er zowat
Ljjredag mee bezig", vertelt de
Lu van een drummer op één
(van z'n spaarzame vrije avon-
|im.
Green deed op zijn ne-
Igaide al de ene auditie na de
I andere. Voornamelijk voor com-
itrcials. „Mijn ouders waren
I caar heel huiverig voor. Toen ik
[maar bleef aanhouden, begrepen
ik die wereld echt graag
|in wilde. Ik heb geen normale
d gehad, wèl een leuke. Ik
een kind dat zichzelf ver-
Lakte, in plaats van alles pro-
toen 'om erbij te horen' zoals
iDavid Silver, Mijn ouders heb-
[toime geleerd dankbaar te zijn
1 wat ik heb. Dat ben ik nog
.Iedere dag."
lOm je hals hangt een kruis.
Iltarom?
I.Op mijn arm heb ik ook een
■kruis", zegt hij enthousiast en
Intbloot tot grote verbazing van
lanager Cheryl Lynch zijn Un
ite bovenarm. Een getatoueerd
|mns dat hij, zegt Lynch nader-
zelden of nooit toont. „Ik
laank God iedere dag voor wat ik
litb en ben Hem dankbaar dat
[tij op me let", belijdt Green.
IWaarna een letterlijk citaat met
I een soortgelijke strekking uit het
I evangelie volgens Johannes. Hij
[besluit met de woorden dat zij
die in Hem geloven het eeuwige
lieven zullen hebben.
[Het is even stil na deze onver-
wachte wending in het gesprek.
Ik zat als kind om de andere
|dagplus 's zondags in de kerk",
verklaart Green zijn feilloze bij
belkennis nader. „Jammer dat er
|ever dit soort onderwerpen in
Breda - Stadsschouwburg.
'All for Love' door De Blauwe
Maandag Compagnie. Tekst:
Benno Barnard naar John
Dryden. Regie: Luk Perceval.
Spel: Jan Decleir, Els Dotter
mans e.a. Gezien op vrijdag 9
april.
"oor Marjan Mes
g niet vaak gebeurde het
een Nederlandse dichter
[Praktisch een geheel nieuw
'-Dieelwerk schiep uit een be-
gaande klassieker. Benno
ijrarnard bewerkte 'AU for
I leve' van de 17e eeuwse En-
ce auteur John Dry den zo
adig en met zo'n eigen,
I poëtische stijl dat er bijna
een compleet nieuw werk is
I "tstaan. Een eigentijds stuk
onder historische retoriek
I t!.er onmogelijke confron-
liefde en politië
le131'!? herschreef het stuk in
van regisseur Luk Per-
Ma r1 Naamse Blauwe
maÜfu Compagnie, die er een
sam u voorstelhng van heeft
tuin' ?et een ritualistische
I kit anarchie bete
met w n00^ samen kan gaan
tat ^''oefenen van macht en
za eeeen van aanzien en ge-
derneun?er verilaalt deze mo-
een n I Bove' niet alleen in
ook L.ra,chtiSe' riike taal, maar
zirhtoi-i ?r<?te kelderheid en in-
Van 'ikheid. De blinde liefde
Antmv romeinse keizer Marcus
UngiiroV00r ^Egyptische ko-
eopatra is in de letteren
De 19-jarige Brian Austin Green
was simpel: Clinton bood vol
gens mij weinig méér dan Bush.
Perots slogan: 'Wie van ons drie-
en zou je je geld toevertrou
wen?', gaf bij mij de doorslag,
zeker gezien de economische
problemen die hier moeten wor
den opgelost. Perot is een man
die zichzelf heeft opgewerkt tot
multi-miljonair."
Als Brian Austin Green niet op
de Beverly Hills-set rondloopt,
verkeert hij regelmatig met
Jason Priestley (Brandon Walsh)
en Ian Ziering (Steve Sanders).
Doug Emerson (Scott Scott in de
serie), kent hij ai vanaf zijn
vijfde jaar. Ook Luke Perry (die
Dylan McKay speelt) ontmoette
hij vóór Beverly Hills.
„Luke en ik hebben verder onze
varkens gemeen", zegt hij quasi
FOTO RTL
nonchalant, vermoedelijk wach
tend op de verbaasde reactie
'Varkens?'
Hij grinnikt. „Luke heeft een
complete dierentuin. Paarden en
kippen enzo. Varkens zijn hele
slimme dieren", verklaart hij de
keuze voor zijn eigen huisdier,
biggetje Morrison. „Een varken
leert in twee dagen waar een
hond drie weken over doet. Da's
echt zo. Soms gaan we samen
wandelen. Maar omdat varkens
slimmer zijn dan honden, laat
Morrison zich niet overal naar
toe leiden. Hij loopt regelmatig
de verkeerde kant op. Morrison
is wat bang voor andere dieren."
Hoe ervaar je je beroemdheid?
„Ach, wat heet beroemd", relati
veert Green, zelf goed voor dui
zend brieven fanmail per week.
„Ik geef wel een seintje als het
echt zover is. Kijk, je hebt de
groep acteurs die op straat
wordt herkend en dan komen de
Al Pacino's, de Robert De Niro's
en de Sean Connery's. Dat zijn
pas de echte kanjers."
De keerzijde van de medaille
wordt onderstreept door de zo
geheten Brenda-affaire: Shan-
nen Doherty werd door de Ame
rikaanse pers finaal de grond
ingeboord, omdat zij een bitch
- een heks dus - zou zijn. Brian
wil er niet al te veel over kwijt.
„Ik heb 't vaak gezegd en her
haal het nog maar eens een keer.
Ik kan goed opschieten met
Shannen. Ik heb het idee dat de
pers een zondebok heeft gezocht.
Zij is een sterke persoonlijkheid.
Zeker wat haar carrière betreft.
Als zij ergens serieus van over
tuigd is, zorgt ze ervoor dat het
gebeurt op de manier die zij het
liefste heeft. Maar een bitch, nee
dat is ze beslist niet."
Is er een leven na Beverly Hills?
Lang hoeft hij niet na te denken.
„Ik zou een tijdje geen tv-shows
willen doen. Dat is erg ver
moeiend. Een filmrol, ja dat wel.
Liefst een die ver van mezelf
afstaat. Verder dan David Silver
in ieder geval. Een psychopaat
ofzo. Een horrorfilm, dat zou te
gek zijn."
Green maakt aanstalten om te
vertrekken. Biedt, heel Ameri
kaans, een handtekening aan.
'Bedankt voor het kijken', on
dertekend: Brian Austin Green.
„Ja, dat is mijn echte naam.
Hoewel..."
Hij grinnikt en diept een onver
wachte anekdote op. „Mijm
moeder wilde dat ik Jeremy Aus
tin Green zou heten. M'n vader
gaf de voorkeur aan Brian. Toen
mijn moeder in hevige barens
nood verkeerde smeekte hij: „Als
het nou een jongetje is, noemen
we hem dan alsjeblieft, héél als
jeblieft Brian? Waarop mijn
moeder, die maar één ding voor
ogen had, namelijk zo snel mo
gelijk van de pijn afkomen zei:
„Je noemt hem maar hoe je wilt.
Voor mijn part noem je hem
koekepan."
symbool geworden voor die on
mogelijke liefde. Antonius ver
liest zijn heroïek wanneer hij
zijn hart aan de vorstin van de
vijand verliest.
Een man die eerst legers, volke
ren en landen onderwierp, wordt
nu speelbal van zijn emoties en
is niet langer in staat tot politiek
handelen. Jan Decleir speelde
deze man gisteravond in Breda
met een enorme geladenheid; een
bonk verscheurde mannelijk
heid; ruw en zacht tegelijkertijd.
Zijn omgeving dwingt deze man
tot een keuze die je onmenselijk
zou kunnen noemen. Zijn gene
raal Ventidius (Michel Van
Dousselaere) weet hem ertoe te
bewegen de oorlog tegen Egypte
te hervatten, Cleopatra (Els Dot
termans) wil hem ervan weer
houden en zijn eigen vrouw, Oc-
tavia (Gilda De Bal) eist hem op
voorzichzelf en voor Rome.
De drie uur durende voorstelling
kon zonder pauze ruimschoots
boeien. Hoewel sommige scènes
soms even inzakten en soms ook
wel erg maniëristisch gespeeld
werden, vooral die met Els Dot
termans. Jan Decleir zorgde ech
ter steeds weer voor een nieuwe
spannende invalshoek. Verras
send en geestig waren de koppel
pogingen van de naakte eunuch
van Victor Low. Het universele
karakter van de figuren werd
onderstreept doordat zij zelden
tegen elkaar maar veeleer tegen
de zaal praatten. In een leeg
zwart decor waarin een kroon
luchter met druipende kaarsen,
levende percussiemuziek en
Egyptische naaktheid de atmos
feer van het ritueel versterkten.
Van onze verslaggever
John Jas
Houten - Bij de Goed Wo
nen Groep in Houten staat
sinds gisteren ongeveer het
beste dat Nederlandse inte
rieurwinkels aan design
meubelen te bieden hebben.
Zestig fabrikanten van
naam staan op een tentoon
stelling die oogt als een vak
beurs, maar wel degelijk be
doeld is voor de consument.
De eerste Goed Wonen Expo is
direct een hele uitgebreide ge
worden. Het is een 'supercol
lectie' die terug te vinden is bij
de eigen Goed Wonen-winkels,
maar ook bij 3800 winkels die
voor zaken als inrichting en
marketing een beroep doen op
Goed Wonen.
Pièce de resistance op de expo
sitie, met als thema 'Ritme en
Rust', moet de speciaal hier
voor door Gerard van de Berg
ontworpen fauteuil 'Cocktail'
zijn. Zó geheim gehouden, dat
fotomateriaal bij opening van
de expositie nog ontbrak. Het is
een ontwerp dat geënt lijkt op
de jaren vijftig. Geenszins een
verrassing voor de verzamelde
insiders en pers, ofschoon de
combinatie van felle kleuren
als rood, blauw en geel het wel
degelijk een bijzondere stoel
maakt.
Strakke lijn
Voor de tentoonstelling als ge
heel is de fauteuil a-typisch te
noemen. De strakke lijn heerst
weer bij de designmeubelen, al
hoewel het een must lijkt hier
en daar frivool te doen. Een
Ontwerptekening van de fauteuil 'Cocktail' van Gerard van de Berg.
rechte stoel met rubberen bob
bels als armleuningen, een hoe
kige bank met halfgedraaide,
roestvrij stalen poten... Offici
eel heet de Barok-periode ach
ter de rug te zijn, helemaal
loslaten doet de designwereld
niet. Heroriëntatie is het grote
woord, hier en daar verbasterd
tot 'desoriëntatie'.
Toch zal de liefhebber van de
sign niet direct in de war raken
bij bezoek aan de expositie. Hij
treft er een buitengewoon goed
op elkaar afgestemde verzame
ling ontwerpen aan, inclusief
enkele zeldzame stukken. Grote
voordeel is dat zo ongeveer al
les te bekijken is waarvoor het
de moeite waard is om naar de
winkel te stappen. Alles op één
plek.
Speciale aanbeveling voor een
aantal merken: Castelijn laat
enkele bekende ontwerpen zien
in bijzondere kleuren. En ook
bij Artifort zijn de diverse tin
ten van de leren bekleding op
merkelijk te noemen.
Origineel
De zitbanken en fauteuils bij
Arflex verdienen de aandacht
voor hun zorgvuldige en tege
lijk originele vormgeving, ter
wijl de stoeltjes van onder an
dere de Italiaan Gianantonio
Perin een verplicht nummer
zijn.
Voor de bezoeker die alweer
genoeg dreigt te krijgen van de
enorme verscheidenheid aan
natuurlijk hout die ook hier te
zien is de volgende tip: sla
desnoods alles over, maar ga
wel even naar het hoekje van
Bellato. Daar staan enkele ta
fels en een secretair die de
overige houtprodukten bijna
overbodig maken.
De expositie is overigens nog
verluchtigd met werk van Co
bra-kunstenaars en Salvador
Dali. De Goed Wonen Expo
loopt nog tot en met dinsdag 13
april. Openingstijden zijn 10.00
tot 17.00 uur. Eerste paasdag
gesloten. Plaats van handeling
is het Euretco gebouw in Hou
ten, Meidoorlaan 24 (langs A27
op industrieterrein).
ZATERDAG 10 APRIL 1993 D2
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 u. De zevende hemel.
21.30 u. Death becomes her.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. De kleine blonde
dood.
19.15 en 22 u. A few good men.
19.30 en 22 u. Daens.
19.30 en 22 u. De zevende
hemel.
22 u. The last of the Mohicans.
19.30 u. Honey I blew up the
kid.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Belle en het beest.
20 u. The bodyguard.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
14 u. Tom Jerry.
14, 19 en 21.30 u. De zevende
hemel.
19 u. Dracula.
21.30 u. Under siege.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 19 u. De zevende hemel.
22 u. A few good men.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Forever
young.
- Alhambra 3
14 u. Junglebook.
19 en 21.30 u. De kleine blonde
dood.
- Alhambra 4
14, 19 en 21.30 u. The disting
uished gentleman.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 15,18 en 21 u. Scent
of a woman.
-Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19
en 21.30 u. Sneakers.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en
21.30 u. The last of the Mohi-
- Odeon 2 - 14, 16.30, 19 u.
Champions.
21 u. Howards end.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Under Siege.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Consenting adults.
-Rubens - 14, 16, 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie
Jungle book.
- Quellin I - 14, 17.15 en 20.30
u. Daens.
-Quellin II - 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Dr. Giggles.
-Quellin III - 14, 16.30, 19 en
21.30 u. The bodyguard.
-Metro I - 14, 16, 18, 20 en 22
u. De zevende hemel.
-Metro H - 14, 16, 18, 20 en 22
u. Forever young.
Sinjoor - 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Fortress.
-Ambassades Club 1-14 en
16.30 u. Tom Jerry.
19 en 21.30 u. Body of eviden
ce.
-Ambassades Club 2 - 14,
16.30 u. Honey I blew up the
kid.
19 en 21.30 u. Salt on our skin.
-Ambassades Club 3 - 14,
16.30, 19 en 21.30 u. Innocent
blood.
-Ambassades Club 4 - 14,
16.30,19 en 21.30 u. Sister act.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30, 20 en 22.30 u. Forever
young.
22.30 u. Damage.
14.30 u. The last of the Mohi
cans.
14.30 u. Honey I blew up the
kid.
22.30 u. Bodyguard.
20 u. Daens.
20 u. Sister act.
- Memling
14.16 en 18 u. Jungle book.
20 u. The best intentions.
- Van Eyk
14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. De
zevende hemel.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dr.
Giggles.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fore
ver young.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. De
zevende hemel.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Now
here to run.
14.30 en 17 u. Jungle book
(Ned. orig. versie).
20 en 22.30 u. Innocent blood.
14.30,17 en 22.30 u. Chaplin.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. For
tress.
14.30, 20 en 22.30 u. Scent of a
woman (zond. ook 17 u.)
22.30 u. Unforgiven.
17, 20 en 22.30 u. The river
runs through it.
20, en 22.30 u. Body of eviden
ce.
14.30 u. Honey, I blew up the
kid.
20 u. Accidental hero.
14.30 en 17 u. Under siege.
22.30 u. Stalingrad.
14.30, 17 en 20 u. The last df
the Mohicans.
22.30 u. A few good men.
14.30,17 en 20 u. Daens.
THEATER
HULST
- Den Dullaert - 21 u. Candy
Dulfer in concert.
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Tom Jerry.
19 u. De zevende hemel.
21.30 u. Death becomes her.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. De
kleine blonde dood.
19 en 21.30 u. A few good men.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 i
Daens.
13.45 en 16.15 u. Tom Jerry.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. De
zevende hemel.
19 en 21.30 u. The last of the
Mohicans.
13.45 en 16.15 u. Honey I blew
up the kid.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 u. Belle en het beest.
20 u. The bodyguard.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
13.45 u. Ferngully.
13.45, 16.15 en 20 u. De zeven
de hemel.
16.15 u. Dracula.
20 u. Under siege.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 19 u. De zevende hemel.
22 u. A few good men.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Forever
young.
- Alhambra 3
14 u. Junglebook.
19 en 21.30 u. De kleine blonde
dood.
- Alhambra 4
14, 19 en 21.30 u. The disting
uished gentleman.
ANTWERPEN
Zie zaterdag.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30, 17.15, 20 en 22.30 u.
Forever young.
22.30 u. Damage.
14.30 u. The last of the Mohi
cans.
14.30 u. Honey I blew up the
kid.
22.30 u. Bodyguard.
17.15 en 20 u. Daens.
17.15 en 20 u. Sister act.
- Memling
14.16 en 18 u. Jungle book.
20 u. The best intentions.
- Van Eyk
14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. De
zevende hemel.
GENT
Zie zaterdag.
FILMS
GOES
- Grand Theater
Zie zondag.
HULST
- De Koning van Engeland
Zie zondag.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 en 20 u. The bodyguard.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
Zie zondag.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 en 19 u. De zevende hemel.
21.30 u. A few good men.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Forever
young.
- Alhambra 3
14 u. Junglebook.
19 en 21.30 u. De kleine blonde
dood.
- Alhambra 4
14, 19 en 21.30 u. The disting
uished gentleman.
ANTWERPEN
Zie zaterdag.
BRUGGE
Zie zondag.
GENT
Zie zaterdag.
Jack Nicholson en Tom Cruise in 'A few good men'toto Columbia