DE STEM Pubers hebben zelfde zorgen' UIT GIDS Sciexic iekunde Jan Decleir heerst lover 'AU for Barok achter de rug, maar niet helemaal... Irian Austin Green, de jongste acteur van 'Beverly Hills 90210 li Stuk Blauwe Maandag Compagnie Uitgebreide Goed Wonen Expo in Houten ZATERDAG EERSTE PAASDAG TWEEDE PAASDAG Opdrachtgevers willen altijd iets dat dynamisch, vernieuwend en prikkelend is." Geert van Ooyen, tv-vormgever ïejarige Master of ScienJ ïg Logistics Informatie, gelijkbare opleiding. Dez» |tica en zijn tevens gericht] nkomst van 28 april Mevr./Phr. I1 Privé/Bedrijf ou<J gevangenis e*"enzorg Itormatie plaats: Faculteit Tilburg. I Tilburg (geen postzegel nodig) ide te onderwijzen in taken die door een is vorm gegeven nenlijke Nederlandse Informatica van de >p van toepassing is: irlingenaantal of door jur. Deze bijeenkomst oor deze bijeenkomst an deze advertentie. n 03480-23422. FTH te Eindhoven, LrAnja van den Akker baseball-cap diep over z'n voorhoofd getrokken, lapt Brian Austin Green in swingende pas de kamer |:®en. David Silver uit de tv-serie Beverly Hills 90210 bijna altijd met muziek in het hoofd. Zijn piano laat prominent bij hem thuis in de living. Een gesprek lil zijn geboortestad Los Angeles over de roddels rond Irenda, een verborgen tatouage, Ross Perot, de bijbel, fin varkentje Morrison en een ontboezeming over zijn Beverly Hills 90210 niet wordt gesproken. De schrijvers willen het risico niet lopen dat ze er publiek mee verliezen. Het zou ook prachtig zijn als er een zwarte speler in Beverly Hills 90210 komt." De problemen die in de razend populaire serie worden aange roerd, raken hem persoonlijk niet zo. Hij acteert met plezier, maar kijkt nooit naar de serie als ze* wordt uitgezonden. „Toch denk ik dat de moraal in iedere Beverly Hills-episode belangrijk is voor het publiek dat naar ons kijkt." De tv-kids in Beverly Hills leven als God in Frankrijk. Klopt dat met de werkelijkheid? „Da's afhankelijk van de per soon natuurlijk", houdt Green zich op de vlakte. „De mensen die ik uit die buurt ken, hoewel ik er weinig kom, zijn in feite heel gewoon. Net als in de tv-se rie. Ze hebben weliswaar meer geld, maar dat maakt hen in wezen niet veel anders." Daardoor hebben, meent Green, 'gewone' kinderen geen enkel probleem zich te identificeren met de rijke stinkerds uit Bever ly Hills 90210. „Alle pubers zit ten met dezelfde problemen. Geld verandert daar niks aan." Green is het stadium van school problemen reeds lang gepas seerd. Hij richt zich op andere dingen. Deed een tv-special over het milieu. „Televisie is tenslotte niet alleen entertainment. Sa men met radio en tijdschriften zijn dat de media waarvan het publiek 't meeste opsteekt." Ons gesprek drijft richting rol van de Amerikaanse overheid inzake het milieu. „O jee, nu gaan we het over politiek heb ben. Dat doe ik liever niet. Te meer daar er nu een president zit, die ik niet heb gekozen..." Als je niet op Clinton hebt ge stemd, ben je dan aanhanger van Bush? „Nee", klinkt het beslist. Waar na Brians keuze voor de onaf hankelijke kandidaat Ross Perot niet moeilijk meer is. „De reden Austin Green, negentien zit er een beetje verlegen Draait wat op z'n stoel en zijn pet angstvallig op. gewone jongen uit North ISywood High, een mindere l'.art dan het voor tv verzonnen sjieke West Beverly High. de Benjamin uit Beverly 190210, ziet weinig overeen- tussen David en zich- „We zijn even lang en heb- ...ihetzelfde kapsel", grapt hij. liigenlijk is de belangrijkste lïtreenkomst onze muziek. In ijn studio thuis ben ik er zowat Ljjredag mee bezig", vertelt de Lu van een drummer op één (van z'n spaarzame vrije avon- |im. Green deed op zijn ne- Igaide al de ene auditie na de I andere. Voornamelijk voor com- itrcials. „Mijn ouders waren I caar heel huiverig voor. Toen ik [maar bleef aanhouden, begrepen ik die wereld echt graag |in wilde. Ik heb geen normale d gehad, wèl een leuke. Ik een kind dat zichzelf ver- Lakte, in plaats van alles pro- toen 'om erbij te horen' zoals iDavid Silver, Mijn ouders heb- [toime geleerd dankbaar te zijn 1 wat ik heb. Dat ben ik nog .Iedere dag." lOm je hals hangt een kruis. Iltarom? I.Op mijn arm heb ik ook een ■kruis", zegt hij enthousiast en Intbloot tot grote verbazing van lanager Cheryl Lynch zijn Un ite bovenarm. Een getatoueerd |mns dat hij, zegt Lynch nader- zelden of nooit toont. „Ik laank God iedere dag voor wat ik litb en ben Hem dankbaar dat [tij op me let", belijdt Green. IWaarna een letterlijk citaat met I een soortgelijke strekking uit het I evangelie volgens Johannes. Hij [besluit met de woorden dat zij die in Hem geloven het eeuwige lieven zullen hebben. [Het is even stil na deze onver- wachte wending in het gesprek. Ik zat als kind om de andere |dagplus 's zondags in de kerk", verklaart Green zijn feilloze bij belkennis nader. „Jammer dat er |ever dit soort onderwerpen in Breda - Stadsschouwburg. 'All for Love' door De Blauwe Maandag Compagnie. Tekst: Benno Barnard naar John Dryden. Regie: Luk Perceval. Spel: Jan Decleir, Els Dotter mans e.a. Gezien op vrijdag 9 april. "oor Marjan Mes g niet vaak gebeurde het een Nederlandse dichter [Praktisch een geheel nieuw '-Dieelwerk schiep uit een be- gaande klassieker. Benno ijrarnard bewerkte 'AU for I leve' van de 17e eeuwse En- ce auteur John Dry den zo adig en met zo'n eigen, I poëtische stijl dat er bijna een compleet nieuw werk is I "tstaan. Een eigentijds stuk onder historische retoriek I t!.er onmogelijke confron- liefde en politië le131'!? herschreef het stuk in van regisseur Luk Per- Ma r1 Naamse Blauwe maÜfu Compagnie, die er een sam u voorstelhng van heeft tuin' ?et een ritualistische I kit anarchie bete met w n00^ samen kan gaan tat ^''oefenen van macht en za eeeen van aanzien en ge- derneun?er verilaalt deze mo- een n I Bove' niet alleen in ook L.ra,chtiSe' riike taal, maar zirhtoi-i ?r<?te kelderheid en in- Van 'ikheid. De blinde liefde Antmv romeinse keizer Marcus UngiiroV00r ^Egyptische ko- eopatra is in de letteren De 19-jarige Brian Austin Green was simpel: Clinton bood vol gens mij weinig méér dan Bush. Perots slogan: 'Wie van ons drie- en zou je je geld toevertrou wen?', gaf bij mij de doorslag, zeker gezien de economische problemen die hier moeten wor den opgelost. Perot is een man die zichzelf heeft opgewerkt tot multi-miljonair." Als Brian Austin Green niet op de Beverly Hills-set rondloopt, verkeert hij regelmatig met Jason Priestley (Brandon Walsh) en Ian Ziering (Steve Sanders). Doug Emerson (Scott Scott in de serie), kent hij ai vanaf zijn vijfde jaar. Ook Luke Perry (die Dylan McKay speelt) ontmoette hij vóór Beverly Hills. „Luke en ik hebben verder onze varkens gemeen", zegt hij quasi FOTO RTL nonchalant, vermoedelijk wach tend op de verbaasde reactie 'Varkens?' Hij grinnikt. „Luke heeft een complete dierentuin. Paarden en kippen enzo. Varkens zijn hele slimme dieren", verklaart hij de keuze voor zijn eigen huisdier, biggetje Morrison. „Een varken leert in twee dagen waar een hond drie weken over doet. Da's echt zo. Soms gaan we samen wandelen. Maar omdat varkens slimmer zijn dan honden, laat Morrison zich niet overal naar toe leiden. Hij loopt regelmatig de verkeerde kant op. Morrison is wat bang voor andere dieren." Hoe ervaar je je beroemdheid? „Ach, wat heet beroemd", relati veert Green, zelf goed voor dui zend brieven fanmail per week. „Ik geef wel een seintje als het echt zover is. Kijk, je hebt de groep acteurs die op straat wordt herkend en dan komen de Al Pacino's, de Robert De Niro's en de Sean Connery's. Dat zijn pas de echte kanjers." De keerzijde van de medaille wordt onderstreept door de zo geheten Brenda-affaire: Shan- nen Doherty werd door de Ame rikaanse pers finaal de grond ingeboord, omdat zij een bitch - een heks dus - zou zijn. Brian wil er niet al te veel over kwijt. „Ik heb 't vaak gezegd en her haal het nog maar eens een keer. Ik kan goed opschieten met Shannen. Ik heb het idee dat de pers een zondebok heeft gezocht. Zij is een sterke persoonlijkheid. Zeker wat haar carrière betreft. Als zij ergens serieus van over tuigd is, zorgt ze ervoor dat het gebeurt op de manier die zij het liefste heeft. Maar een bitch, nee dat is ze beslist niet." Is er een leven na Beverly Hills? Lang hoeft hij niet na te denken. „Ik zou een tijdje geen tv-shows willen doen. Dat is erg ver moeiend. Een filmrol, ja dat wel. Liefst een die ver van mezelf afstaat. Verder dan David Silver in ieder geval. Een psychopaat ofzo. Een horrorfilm, dat zou te gek zijn." Green maakt aanstalten om te vertrekken. Biedt, heel Ameri kaans, een handtekening aan. 'Bedankt voor het kijken', on dertekend: Brian Austin Green. „Ja, dat is mijn echte naam. Hoewel..." Hij grinnikt en diept een onver wachte anekdote op. „Mijm moeder wilde dat ik Jeremy Aus tin Green zou heten. M'n vader gaf de voorkeur aan Brian. Toen mijn moeder in hevige barens nood verkeerde smeekte hij: „Als het nou een jongetje is, noemen we hem dan alsjeblieft, héél als jeblieft Brian? Waarop mijn moeder, die maar één ding voor ogen had, namelijk zo snel mo gelijk van de pijn afkomen zei: „Je noemt hem maar hoe je wilt. Voor mijn part noem je hem koekepan." symbool geworden voor die on mogelijke liefde. Antonius ver liest zijn heroïek wanneer hij zijn hart aan de vorstin van de vijand verliest. Een man die eerst legers, volke ren en landen onderwierp, wordt nu speelbal van zijn emoties en is niet langer in staat tot politiek handelen. Jan Decleir speelde deze man gisteravond in Breda met een enorme geladenheid; een bonk verscheurde mannelijk heid; ruw en zacht tegelijkertijd. Zijn omgeving dwingt deze man tot een keuze die je onmenselijk zou kunnen noemen. Zijn gene raal Ventidius (Michel Van Dousselaere) weet hem ertoe te bewegen de oorlog tegen Egypte te hervatten, Cleopatra (Els Dot termans) wil hem ervan weer houden en zijn eigen vrouw, Oc- tavia (Gilda De Bal) eist hem op voorzichzelf en voor Rome. De drie uur durende voorstelling kon zonder pauze ruimschoots boeien. Hoewel sommige scènes soms even inzakten en soms ook wel erg maniëristisch gespeeld werden, vooral die met Els Dot termans. Jan Decleir zorgde ech ter steeds weer voor een nieuwe spannende invalshoek. Verras send en geestig waren de koppel pogingen van de naakte eunuch van Victor Low. Het universele karakter van de figuren werd onderstreept doordat zij zelden tegen elkaar maar veeleer tegen de zaal praatten. In een leeg zwart decor waarin een kroon luchter met druipende kaarsen, levende percussiemuziek en Egyptische naaktheid de atmos feer van het ritueel versterkten. Van onze verslaggever John Jas Houten - Bij de Goed Wo nen Groep in Houten staat sinds gisteren ongeveer het beste dat Nederlandse inte rieurwinkels aan design meubelen te bieden hebben. Zestig fabrikanten van naam staan op een tentoon stelling die oogt als een vak beurs, maar wel degelijk be doeld is voor de consument. De eerste Goed Wonen Expo is direct een hele uitgebreide ge worden. Het is een 'supercol lectie' die terug te vinden is bij de eigen Goed Wonen-winkels, maar ook bij 3800 winkels die voor zaken als inrichting en marketing een beroep doen op Goed Wonen. Pièce de resistance op de expo sitie, met als thema 'Ritme en Rust', moet de speciaal hier voor door Gerard van de Berg ontworpen fauteuil 'Cocktail' zijn. Zó geheim gehouden, dat fotomateriaal bij opening van de expositie nog ontbrak. Het is een ontwerp dat geënt lijkt op de jaren vijftig. Geenszins een verrassing voor de verzamelde insiders en pers, ofschoon de combinatie van felle kleuren als rood, blauw en geel het wel degelijk een bijzondere stoel maakt. Strakke lijn Voor de tentoonstelling als ge heel is de fauteuil a-typisch te noemen. De strakke lijn heerst weer bij de designmeubelen, al hoewel het een must lijkt hier en daar frivool te doen. Een Ontwerptekening van de fauteuil 'Cocktail' van Gerard van de Berg. rechte stoel met rubberen bob bels als armleuningen, een hoe kige bank met halfgedraaide, roestvrij stalen poten... Offici eel heet de Barok-periode ach ter de rug te zijn, helemaal loslaten doet de designwereld niet. Heroriëntatie is het grote woord, hier en daar verbasterd tot 'desoriëntatie'. Toch zal de liefhebber van de sign niet direct in de war raken bij bezoek aan de expositie. Hij treft er een buitengewoon goed op elkaar afgestemde verzame ling ontwerpen aan, inclusief enkele zeldzame stukken. Grote voordeel is dat zo ongeveer al les te bekijken is waarvoor het de moeite waard is om naar de winkel te stappen. Alles op één plek. Speciale aanbeveling voor een aantal merken: Castelijn laat enkele bekende ontwerpen zien in bijzondere kleuren. En ook bij Artifort zijn de diverse tin ten van de leren bekleding op merkelijk te noemen. Origineel De zitbanken en fauteuils bij Arflex verdienen de aandacht voor hun zorgvuldige en tege lijk originele vormgeving, ter wijl de stoeltjes van onder an dere de Italiaan Gianantonio Perin een verplicht nummer zijn. Voor de bezoeker die alweer genoeg dreigt te krijgen van de enorme verscheidenheid aan natuurlijk hout die ook hier te zien is de volgende tip: sla desnoods alles over, maar ga wel even naar het hoekje van Bellato. Daar staan enkele ta fels en een secretair die de overige houtprodukten bijna overbodig maken. De expositie is overigens nog verluchtigd met werk van Co bra-kunstenaars en Salvador Dali. De Goed Wonen Expo loopt nog tot en met dinsdag 13 april. Openingstijden zijn 10.00 tot 17.00 uur. Eerste paasdag gesloten. Plaats van handeling is het Euretco gebouw in Hou ten, Meidoorlaan 24 (langs A27 op industrieterrein). ZATERDAG 10 APRIL 1993 D2 FILMS GOES - Grand Theater 19 u. De zevende hemel. 21.30 u. Death becomes her. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. De kleine blonde dood. 19.15 en 22 u. A few good men. 19.30 en 22 u. Daens. 19.30 en 22 u. De zevende hemel. 22 u. The last of the Mohicans. 19.30 u. Honey I blew up the kid. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Belle en het beest. 20 u. The bodyguard. TERNEUZEN - Luxor Theater 14 u. Tom Jerry. 14, 19 en 21.30 u. De zevende hemel. 19 u. Dracula. 21.30 u. Under siege. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 19 u. De zevende hemel. 22 u. A few good men. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Forever young. - Alhambra 3 14 u. Junglebook. 19 en 21.30 u. De kleine blonde dood. - Alhambra 4 14, 19 en 21.30 u. The disting uished gentleman. ANTWERPEN - Rex - 12, 15,18 en 21 u. Scent of a woman. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The last of the Mohi- - Odeon 2 - 14, 16.30, 19 u. Champions. 21 u. Howards end. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Under Siege. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Consenting adults. -Rubens - 14, 16, 18 u. Ned. versie. 20 en 22 u. Eng. versie Jungle book. - Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Dr. Giggles. -Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Metro I - 14, 16, 18, 20 en 22 u. De zevende hemel. -Metro H - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Forever young. Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Fortress. -Ambassades Club 1-14 en 16.30 u. Tom Jerry. 19 en 21.30 u. Body of eviden ce. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30 u. Honey I blew up the kid. 19 en 21.30 u. Salt on our skin. -Ambassades Club 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Innocent blood. -Ambassades Club 4 - 14, 16.30,19 en 21.30 u. Sister act. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30, 20 en 22.30 u. Forever young. 22.30 u. Damage. 14.30 u. The last of the Mohi cans. 14.30 u. Honey I blew up the kid. 22.30 u. Bodyguard. 20 u. Daens. 20 u. Sister act. - Memling 14.16 en 18 u. Jungle book. 20 u. The best intentions. - Van Eyk 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. De zevende hemel. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dr. Giggles. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fore ver young. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. De zevende hemel. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Now here to run. 14.30 en 17 u. Jungle book (Ned. orig. versie). 20 en 22.30 u. Innocent blood. 14.30,17 en 22.30 u. Chaplin. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. For tress. 14.30, 20 en 22.30 u. Scent of a woman (zond. ook 17 u.) 22.30 u. Unforgiven. 17, 20 en 22.30 u. The river runs through it. 20, en 22.30 u. Body of eviden ce. 14.30 u. Honey, I blew up the kid. 20 u. Accidental hero. 14.30 en 17 u. Under siege. 22.30 u. Stalingrad. 14.30, 17 en 20 u. The last df the Mohicans. 22.30 u. A few good men. 14.30,17 en 20 u. Daens. THEATER HULST - Den Dullaert - 21 u. Candy Dulfer in concert. FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Tom Jerry. 19 u. De zevende hemel. 21.30 u. Death becomes her. HULST - De Koning van Engeland 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. De kleine blonde dood. 19 en 21.30 u. A few good men. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 i Daens. 13.45 en 16.15 u. Tom Jerry. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. De zevende hemel. 19 en 21.30 u. The last of the Mohicans. 13.45 en 16.15 u. Honey I blew up the kid. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 u. Belle en het beest. 20 u. The bodyguard. TERNEUZEN - Luxor Theater 13.45 u. Ferngully. 13.45, 16.15 en 20 u. De zeven de hemel. 16.15 u. Dracula. 20 u. Under siege. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 19 u. De zevende hemel. 22 u. A few good men. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Forever young. - Alhambra 3 14 u. Junglebook. 19 en 21.30 u. De kleine blonde dood. - Alhambra 4 14, 19 en 21.30 u. The disting uished gentleman. ANTWERPEN Zie zaterdag. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Forever young. 22.30 u. Damage. 14.30 u. The last of the Mohi cans. 14.30 u. Honey I blew up the kid. 22.30 u. Bodyguard. 17.15 en 20 u. Daens. 17.15 en 20 u. Sister act. - Memling 14.16 en 18 u. Jungle book. 20 u. The best intentions. - Van Eyk 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. De zevende hemel. GENT Zie zaterdag. FILMS GOES - Grand Theater Zie zondag. HULST - De Koning van Engeland Zie zondag. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 en 20 u. The bodyguard. TERNEUZEN - Luxor Theater Zie zondag. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 19 u. De zevende hemel. 21.30 u. A few good men. - Alhambra 2 14, 19 en 21.30 u. Forever young. - Alhambra 3 14 u. Junglebook. 19 en 21.30 u. De kleine blonde dood. - Alhambra 4 14, 19 en 21.30 u. The disting uished gentleman. ANTWERPEN Zie zaterdag. BRUGGE Zie zondag. GENT Zie zaterdag. Jack Nicholson en Tom Cruise in 'A few good men'toto Columbia

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 27