'Hope Hans van den Broek: 'Ik heb geen reden om mij te beklagen' Bu Onderwijs geeft andere ministeries voorbeeld afslanking 'Investeren in menselijk kapitaal noodzakelijk' DE STEM Apartheid in l\le< DE STEM- Tweede Kamerfr NEDE i K ANTI ACHTERGROND Ondergronds lied Door Jo Wijnen Organisatie-psycholoog Verheul: Middenkader verdwijnt uit bedrijven 3 APRIL T/M 1: DE STEM DONDERDAG 8 APRIL 1993 De jongen stond aan het einde van de metrowagon, schraapte zijn keel en zei: „Dames en heren, mag ik een ogenblik uw aandacht voor een lied, een lied uit het land waar ik vandaan kom: Joego slavië". Zijn stem bevond zich in de grijze zone tussen kind en man. Hij zong zonder al te veel overtuiging tegen de zwijgzaamheid en norsheid van de metro-reizigers op. Zijn lied paste trouwens pre cies tussen twee haltes. Hij was nauwelijks veertien en had diepliggende en buitenge woon donkere ogen met veel verte en gindsheid erin. Hij droeg een ski-trui en een ge bleekte spijkerbroek en stond in ongeveterde gymschoenen van een begeerd merk. Hij mocht dan een beetje zielig zijn, maar hij had in ieder geval een gat in de markt ontdekt: het Joegoslavisch lied. Dat zong hij dan ook zonder nadere uitleg. Was het Kroatisch? Was het misschien Bosnisch? Of was het zelfs Servisch of Montenegrijns? Zijn gat in de markt was nog niet erg diep en waarschijnlijk een tikkeltje te snel ontdekt. Al het andere volk dat in de Brusselse metro muziek maakt heeft geen enkel gat in de markt. Vandaar dat de au toriteiten de ondergrondse reizigers onlangs hebben be loofd aan de overlast van het getokkel en getoeter een ein de te maken. Ik geloof niet dat we hier van een groot gemis, laat staan van een cultureel verlies kun nen spreken. Want de Brus selse metromuzikanten on derscheiden zich van hun be roepsgenoten die gewoon op de straat bezig zijn, door de beroerde kwaliteit van wat ze te bieden hebben. Daar komt nog bij dat ze - eveneens in tegenstelling tot de straatmu zikanten - de reizigers die niks willen geven brutaliseren. Zo is er een chanteur die al zijn ongewassenheid over je uitstort als je niks in het plas tic bekertje laat vallen dat hij je na enkele minuten van krij sen en kermen voorhoudt. Hij zegt dan zoiets als: „Krijg de tering-pokken-kanker-kolere en val hartstikke dood op de koop toe", maar dan in het in het Frans. Ik heb het één keer gewaagd te zeggen dat hij zijn gitaar eerst maar eens moest stemmen. Dat gaf aanleiding tot een hoop gedoe waaraan mijn medereizigers nog een hoop plezier hebben beleefd. Dan is er de organist, dat wil zeggen, de man die een zeer klein toetsenbord in de ene hand houdt, terwijl hij er met de andere een deuntje op speelt. Het toetsenbord is met veel kabels verbonden met een accu die met een touw om zijn linkerschouder hangt. Er gens moet zich natuurlijk ook een luidspreker bevinden, maar die heb ik nog niet kun nen ontdekken. Alle elektrische verbindingen zijn omwikkeld met leuko plast, zodat zijn installatie doet denken aan een zieken huispatiënt die alle botten van zijn lijf heeft gebroken. Maar op de accu brandt wel een rood lampje. Als je hem niks geeft, kijkt hij je woedend aan, wat nog erger is dan wat de chanteur doet. Bovendien is de man - wel licht als gevolg van een kwaal of het een of ander geestelijk ongemak - zeer, zeer traag. Hij heeft zeker tien seconden nodig om één keer met een oog te knipperen. Op aardbe vingen, botsingen, explosies en aanslagen is hij dan ook niet berekend. Hij heeft geen enkel verweer tegen de din gen die zich min of meer plot seling aan hem voordoen. Hij is volstrekt weerloos tegen het onverwachte. Godzijdank gebeurt er in Brussel nooit iets. Toegegeven, tegen de jongen met het Joegoslavisch lied was ik niet helemaal opgewas sen. Trouwens, ik kende hem. Ik herinnerde mij plotseling dat hij al eerder in de metro had gezongen, ofschoon niet in het Joegoslavisch. Inder daad. hij was de knaap die toen voor mij blijven staan met zijn mansbakje, zonder iets te zeggen: dwingend, drei gend, tergend, niet aflatend, de diepliggende ogen op z'n donkerst. Ik hield me goed en. tenslotte draaide hij zich om. Maar op dat moment ging hij met zijn voet op mijn linker voet staan. Hij maakte met zijn losgeknoopte gymschoen - een bovenmaatse, op lucht- zolen geplaatste Nike waar een reusachtige tong uithing - een draaiende beweging ma ken om het nog erger te ma ken, Het werd me grijs en groen voor de ogen. Toen hij zag dat hij me te grazen had, rende hij voldaan het gangpad in. Een einde verderop bleef hij staan en zei: „Dames en heren, mag ik een ogenblik uw aandacht voor een lied, een lied uit het land waar ik vandaan kom: Turkije". Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, (alleen redactie) 01640-36850, fax 01640-40731 Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41S 236326, fax 076-236215. Voor bezorgklachten: 076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per half jaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per half jaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.60; zaterdag 1.90. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911). Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Zijn eerste honderd dagen als EG-commissaris zitten erop en Hans van den Broek zegt monter dat hij 'geen enkele reden heeft om zich te beklagen'. „Ik ben hier natuurlijk niet naar toe gekomen met de opvatting dat mijn bedje gespreid was." Door onze correspondent Jo Wijnen HANS van den Broek ontkent de vele verhalen die de afgelo pen maanden over de ruzies en competentiegeschillen in de Eu ropese Commissie de ronde de den niet. Maar hij rept even goed met geen woord over zijn ambitieuze tegenstrever sir Leon Brittan. Hij was voorbe reid op tegenwind, 'zelfs in weerwil van bepaalde toezeg gingen die mij waren gedaan.' Toen EG-commissievoorzitter Jacques Delors Van den Broek in december naar Brussel haal de, werd de Nederlandse minis ter van buitenlandse zaken als een zwaargewicht beschouwd die een dienovereenkomstige taak moest krijgen. Delors ra felde de 'buitenlandse betrek kingen van de EG' uiteen in een politiek deel dat hij Van den Broek toewees, en een handels- deel dat sir Leon Brittan op zich nam. Het had er aanvankelijk alle schijn van dat Van den Broek zich een kat in de zak had gekocht, vooral toen Brittan een geslaagde publiciteits-coup pleegde. Uit diens kringen werd zelfs vernomen dat 'Van den Broek de handen schudt en sir Leon het werk doet'. Toch heeft de Nederlandse com missaris goeddeels zijn zin ge kregen. Ondanks fors weerwerk in de commissie is een ambtelijk apparaat - in Brussel als 'Direc toraat-Generaal' aangeduid - voor hem op poten gezet. Het feit dat dat apparaat 'DGl-a' is genoemd en tegen de 250 amb tenaren zal tellen, geeft aan dat het zich naar de top van de ambtelijke hiërarchie van Brus sel heeft geworsteld. Van den Broeks DG gaat, voor uitlopend op de ratificatie van de akkoorden van Maastricht, een gemeenschappelijk buiten lands- en veiligheidsbeleid uit stippelen. Het gaat de politieke betrekkingen van de EG bestie- Van den Broek ren, inclusief de Brusselse in breng in internationale organen als de VN en de CVSE. Het DG dekt de hele wereld af. „We kunnen nu echt aan de gang", zegt een ongeschokte Van den Broek. „Het is overi gens niet gemakkelijk onder be paalde omstandigheden vorm te geven aan een nieuw DG. In de FOTO EPA overgangsfase naar de Europese Unie doen zich natuurlijk com petentiekwesties voor. Ik geef toe dat in de Commissie is ge zegd dat met het formeren van een nieuw DG beter kon wor den gewacht tot na de ratifica tie van Maastricht. Maar dat probleem is, met steun van de voorzitter (Jacques Delors) overwonnen. We zijn een heel eind gekomen en ik had me dan ook niets beters kunnen wen sen". Daar mag aan worden toege voegd dat Van den Broek met grote voortvarendheid de on derhandelingen over de toetre ding van van Finland, Noorwe gen, Zweden en Oostenrijk tot de EG in gang heeft gezet. Wat hem wel dwarszit is de 'Euromalaise' die de Gemeen schap in haar greep houdt en die geleid heeft tot 'het zich naar binnen richten van de EG- hoofdsteden'. „Daar heeft men op dit ogenblik het hoofd niet staan naar een gemeenschappe lijk buitenlands- en veiligheids beleid. Daar is men eerder ge neigd te zeggen: laten we eerst maar eens wachten hoe het Deens referendum en de discus sie over 'Maastricht' in Enge land uitpakt. Wij kijken intus sen wat verder en zéggen: wat zijn de vitale belangen van de Gemeenschap in de wereld". Van den Broek heeft vier priori teiten gesteld: het versterken van de relaties met Midden- en Oost-Europa, het intensiever bedienen van de zuidelijke flank van de EG, het levend houden van het vredesproces in het Midden-Oosten en l.._ nieuw formuleren van de't satlantische betrekkingen. „Juist met de VS moeten »«i een noemer komen overv stukken als ex-Joegoslavië"! Midden-Oosten en Somalij 1 is trouwens nog meer rottii in de wereld waar je met e] verstandig over zou praten". Dat hem het vice-voorzitj schap van de Europese missie tenslotte is ontg vindt hij 'jammer'. Hij hoopj niettemin op dat na de raty tie van 'Maastricht', niet] (zoals nu het geval is), twee vice-voorzitters gekozen. Dan verdwijnen de oude aispl ken volgens welke de Benei* landen één vice-voorzitter o gen aanwijzen. In dit g België aan de beurt. Van tl Broeks conclusie: „Ach, de\f halen die over mijn probfel in de commissie de ronde deel zijn mij natuurlijk niet ontd Je moet in de politiek natuuil wat eelt op de ziel hebben. I zijn spanningen geweest, li] ik heb geen enkele reden o te beklagen. Kort en goe gaat Van den Broek in Bni naar den vleze". •xi Peper zondebok... FOTO ANP Van onze Janny Ko Rotterda Rotterda heeft et zondebo burgemt De WD, zeker de ten grote sitie van De 'dissi Het lukt de meeste ministeries nog niet echt om het aantal ambtenaren te verminderen. Van de 660 miljoen die deze afslanking moet opbrengen, is nog maar 150 miljoen binnen, zo bleek deze week. Het ministerie van onderwijs, vaak vergeleken met een logge mammoettanker, heeft bij deze grote efficiency operatie echter de leiding genomen. Door Margriet van Lith en Ron Meershoek HET ENORME ministerie, waar honderden ambtenaren werken die zich overal mee bemoeien, moet vervangen worden door een klein 'bestuursministerie' dat alleen beleid maakt. Daar naast komen er aparte organi saties die snel en efficiënt üit- voeren wat op het ministerie is bedacht. In twee jaar tijd worden van de 3400 arbeidsplaatsen er 340 op geheven en 1500 ambtenaren vinden hun werkplek buiten het monstrueuze grijze gebouw in Zoetermeer. De uitvoering van de wet stu diefinanciering verdween al naar Groningen, de Onderwij sinspectie gaat naar De Meern en als straks het bestuursminis terie naar Den Haag verhuist, zal de bekostigingsorganisatie, het 'betalingsloket' voor de scholen, alleen in Zoetermeer achterblijven. Hoe groot de Haagse afdeling wordt, is nog onduidelijk. Maar de minister heeft, half-serieus, wel eens la ten vallen dat 100 ambtenaren wel genoeg moet zijn. Onderwijs verandert niet alleen van omvang, ook inhoudelijk wordt er veel omver gehaald. Onder het motto 'Weg met de verkokering' kreeg op 1 januari 1992 de helft van alle ambtena ren van O&W een andere baan en werden de aloude directora ten-generaal afgeschaft. Een bestuursraad vormt sindsdien de ambtelijke leiding van het departement; het is de bedoe ling dat de leden van die raad samen verantwoordelijk zijn Het ministerie in Zoetermeer. voor het hele beleid. Binnen een jaar na het eerste plan van aanpak zo'n verande ring op de rails zetten valt niet mee. Dat is de ambtenaren, en vooral hun hoogste baas secre taris-generaal drs. M.H. Meije- rink, intussen wel duidelijk ge worden. „Dat is in de praktijk nogal lastig gebleken" en, „dat bleek in de praktijk toch wat anders te werken", zegt Meije- rink regelmatig in een gesprek over de reorganisatie. Een voorbeeld is het functione ren van de bestuursraad. Uit gaande van het idee dat die nu verder het alleenrecht had op contact met minister en staats secretaris, vormden de leden van die raad een ondoordring bare scheidsmuur tussen be windslieden en ministerie. Tot groot ongenoegen van de direc teuren, die al snel morden over de arrogantie van de top. Meijerink formuleert voorzich tig.' „Mijn idee'is het nooit ge weest dat de bestuursraad zo'n scheidsmuur moest vormen. Maar zo is het soms wel opge vat, ja. Dat hebben we dus nu wat aangepast. De bestuursraad is nog steeds verantwoordelijk voor het geheel, onverkort. De verhouding tussen directeuren en bewindslieden is in principe uniform. Maar in de werkelijk heid van alledag is-ie verschil lend. Dat blijkt toch ook af te hangen van de personen. Van de directeuren, en van de bewinds lieden." De bestuursraad lijkt wel het meest omstreden onderdeel van het gereorganiseerde departe ment. Dat vindt ook AbvaKabo- vertegenwoordigster Desirée Duijkers. „Ik geloof niet dat enig ander departement het idee van die bestuursraad helemaal zal overnemen, want in de praktijk leidt het toch tot flinke problemen. De raad bemoeit zich overal mee en dat heeft geleid tot twisten en ruzietjes, die een voortvarend beleid in de weg staan en het werkplezier van de ambtenaren niet ten goe de komen." Bovendien heeft de benoeming van de leden van de bestuurs raad politiek nogal wat kritiek losgemaakt. Sinds de twee Pv- dA-bewindslieden op Onder wijs, Ritzen en Wallage, de scepter zwaaien, is de gehele ambtelijke top vervangen. „Al lemaal politieke benoemingen", fulmineerde CDA-kamerlid Van Leyenhorst onlangs. Maar dat bestrijdt Meijerink met kracht: „Van de top-25 van ons minis terie is de politieke kleur aardig gespreid. Een minderheid hoort bij de PvdA." Zeker is wel dat de bestuurs raad, dat geeft ook Meijerink toe, niet het me'est populaire onderdeel is van het ministerie. Maar dat was de ambtelijke top vroeger ook niet, verdedigt hij zich. Hij is er van overtuigd dat het nu beter gaat dan vroeger. Als voorbeeld daarvan noemt Meijerink niet zonder trots de voorbereiding van de begroting. Vroeger was dat een volledig verknipte operatie, waarbij de wezenlijke afwegingen uit de weg werden gegaan. Elke direc teur-generaal kwam met zijn verlanglijstje en het probleem werd dan in stukjes opgeknipt. „Door die bestuursraad is de afweging waar je claims toe staat en waar je bezuinigt een veel centraler proces." Beter dan vroeger is in elk geval ook het contact tussen de ver schillende afdelingen binnen het departement. De bestrijding van de verkokering is voortva rend aangepakt en dat heeft ook echt gewerkt, zegt Desirée Duij- ker. En dat was wel nodig bij O&W. De ambtelijke en politie ke misslagen die uiteindelijk Ondernemers moeten steeds meer geld gaan stoppen in het scholen van hun werknemers. Te hooi of te gras een cursus is niet meer voldoende: de werknemer moet permanent bij de les blijven. Anders is Nederland in 2000 een ontwikkelingsland geworden, meent organisatie-psycholoog Verheul. Door Pieter Willemsen DE WERKPLEK is in bewe ging. De werknemer van het jaar 2000 zal meer verschillende taken verrichten en veel zelf standiger werken dan zijn colle ga van vandaag. Vooral het middenkader in de bedrijven krijgt met grote veranderingen te maken. Voortdurende scho ling zal de werknemers bij de tijd moeten houden. Organisatiepsycholoog drs. M. Verheul adviseert bedrijven en instellingen over sociale techno logie. Hij spreekt vandaag op het congres van de Unie BLHP, de vakbond voor administratief, technisch en commercieel per soneel, over de veranderingen in de beroepsuitoefening. Onder nemers zullen in toenemende mate moeten investeren in 'menselijk kapitaal'. Als dat goed gebeurt, is het uiterst lo nend, stelt Verheul. Maar als sociale technologie niet snel wordt toegepast, zal Nederland rond de eeuwwisseling een ont wikkelingsland zijn. Steeds meer middenkader zal verdwijnen uit de bedrijven en organisaties. Specialistische ta ken, die nu worden verricht door mensen met een middelba re beroepsopleiding, worden- overgenomen door hbo'ers en academici. Ook de leidingge vende functies van het midden kader zullen veelal verdwijnen, voorspelt Verheul. Andere taken komen daarvoor in de plaats. Het middenkader moet worden ingezet bij de 'éducation permanente'. In de organisatie gaat het middenka der de rol van leermeester ver vullen. „De werknemer zal steeds een stukje bij moeten leren. Maar met die nieuwe kennis kan hij misschien ook maar twee jaar vooruit, en niet een jaar of zeven, zoals vroe ger." Die scholing moet vooral prak tisch zijn. Mensen belasten met een grote hoeveelheid theoreti sche ballast is zinloos en duurt te lang: „Je moet mensen op de werkplek trainen, bij voorkeur in de vorm van projectonder wijs." Het werknemersbestand in Ne derland wordt steeds jonger. Bedrijven zijn geneigd de wat duurdere, oudere werknemers te vervangen door kersvers op geleide jongeren. Dat is voor ondernemers voordelig. „Dat lijkt aanlokkelijk," zegt Verheul. „Maar daar zit wel een addertje onder het gras. Laat ik een voorbeeld noemen uit mijn eigen praktijk: Bij een bank werkten adviseurs voor wat grotere beleggers; vermogende particulieren en kleine pen sioenfondsen. Die adviseurs wa ren mensen van goed veertig met MULO-opleidingen die via bankcursussen op hbo-niveau waren gekomen. Op een gege ven moment ontstond de be hoefte deze mensen ook advies te laten uitbrengen over effec tenportefeuilles. Daarvoor had den ze lessen in statistiek nodig. Maar dat lukte niet zo goed." „Toen heeft die bank gezegd: weg met die mensen. We halen jonge doctorandussen in de eco nomie in huis en die kunnen dat advieswerk overnemen. Maar dat werkte helemaal voor geen meter. Die knullen hadden de theoretische kennis wel onder de knie, maar ze misten de praktijkervaring. Bovendien waren veel klanten nogal huive rig om zich over een paar mil joen te laten adviseren door die jonge knullen. Dat ging hele maal demistin." Wat had moeten gebeuren is duidelijk, vindt Verheul. „Die jongens hadden te weinig wis kunde gehad om de statistiek te kunnen snappen. Ze hadden dus eerst wat wiskunde moeten krijgen en daarna statistiek. leidden tot de zogenoemde do-affaire gelden nog steeds; schoolvoorbeeld van een 'verk kerd' ministerie waar de hand niet weet wat de ai doet. Meijerink laat er geen twijl; over bestaan dat gezag van politieke top een absolute vc waarde is om een log en vet! kerd ministerie om te bouw tot een soepel en efficiënt w kend ambtelijk bedrijf, geeft geen oordeel over 1 voorgangers, maar Ritzen Wallage hebben dat gezag vi gens hem zonder meer. „De manier waarop de windslieden het departeim aansturen, valt over het alj meen in goede aarde. Ze do dat via de ambtelijke lijn gaan niet zelf in de organisal^ zitten roethanen", zegt rink.Zijn indruk wordt beve tigd door Abva/Kabo-besün| der Duijkers. Of de relatieve rust en te1 denheid in en over 'Zoetermi gehandhaafd blijven, valt nogi bezien. Het einde van de afsl; king is nog lang niet in zicht dan zijn er ook nog voor verhuizing naar Den Ha; Meijerink: „Op ons terrein andert er erg veel. De schol; krijgen veel meer zeggenscl over geld, personeelsbeleid beheer. En wat in het veld veij andert, moet je in het ministère terugvinden. Dat gebeurt nu we zijn er ook nog lang nietmt klaar." Meijerink is door de bank gent men redelijk tevreden over stand van zaken tot nu toe| Voor andere ministeries valt van O&W misschien wel wat til leren, meent hij. Bijvoorbeeld „Een grote ingrijpende veran dering moet je zelf doen en niet] uitbesteden aan een organisa tiebureau, is mijn advies". Meijerink zelf zwijgt er over maar dat advies komt in ieder geval voor het ministerie var VROM te laat. Op dit minister»] is immers grote onrust ontstal" door het opereren van een tern adviesbureau. Voor het overige vindt Meije-J rink het moeilijk adviezen tl geven aan collega's. Het is ge® recept, zegt hij. „Je kunt minisj teries niet op een hoop gooi"" dat bedoel ik in meer dan i opzicht." |van onze Haagse redactie Den Haag - Vluchtgevaarlijke gevan; lland te bezeilen is, moeten vrijwel de [vastgezet worden. Hun rechten moei [minimum beperkt worden. |a1s de twee superbunkers in Le- [lystad en Vught klaar zijn, moe iten zij direct naar deze nieuwe extra beveiligde inrichtingen overgeplaatst worden. Dat stellen de Tweede Kamer fracties van CDA en PvdA. Bei- |de partijen vinden dat deze 'ho- Ipeloze gevallen, die voor geen enkel gevangenisregime meer [vatbaar zijn' nog maar een paar [uurtjes per dag uit hun cel mo- |gen. „Je moet het gedrag van een gedetineerde kunnen beïnvloe den via verzwaring of verzach ting van het regime. Als dat niet meer lukt, dan blijft er niets landers over dan deze kleine jroep in hun cel vast te houden", rindt PvdA-Kamerlid Zijlstra. lok in de vier extra beveiligde afdelingen in bestaande gevan genissen, zijn de rechten van gedetineerden beperkt. Zijlstra nl voor de 'hopeloze gevallen' een stapje verder gaan. Deze roep gevangenen mag wat Zijl stra en zijn CD A-collega Sou- tendijk betreft met niet meer [dan twee personen tegelijk luch- |ten, en het recht om te recreëren [en te sporten moet zoveel moge- |lijk ingeperkt worden. Ook het bezoekrecht moet tot een mini- num kunnen worden terugge bracht. u ■Zijn de twee nieuwe superbun- [kers in Vught (1994) en Lelystad [(1995) klaar, dan moeten deze 'hopeloze gevallen' daarnaar worden bunkers aan 48 bedoelin; uit een buiten diend' contact deze zware ci zoveel Staatssei heeft o- directie: toestel nodig, tot ma: den ten woordvi van just gestie v) Souteni" ties mi vroegtiji Beide ook dat gevange „Het kil lammen het beid de best niet aap nu te Zijlstra| En Sou dat het I dat het een dirq een bep het inti recht, t« Twee keer vijfduizend gulden en die kerels waren kant en klaar geweest. De bank heeft veel te snel besloten jongeren met een goede theoretische op leiding te nemen. Die hele mis lukte operatie heeft geleid tot een hoop kapitaalvernietiging en natuurlijk ook tot veel men selijk leed." Verheul wil het management duidelijk maken dat sociale technologie minstens zo belang rijk is als 'gewone' technologie. Sociale technologie is beschik baar, maar aan de toepassing schort het vaak nog. Sociale technologie kost geld, maar dat verdient zichzelf terug doordat mensen zich prettiger voelen en de onderneming beter gaat draaien. In de nieuwe omgangsstijl wordt veel meer overleg ge voerd dan vroeger. Dat is bitter noodzakelijk omdat anders de zelfstandig opererende mede werker geïsoleerd raakt. Het teamverband in de onderne ming kan in dat geval zoekra ken. Verheul is daarom ook geen voorstander van ongelimi- 1 Verheul foto* teerd telewerken. „Mensen i thuis zitten kunnen niet z' welke ontwikkelingen de onde neming doormaakt." Veel middenkader heeft de gelopen twintig jaar een acht* stand opgelopen door ge" aan bijscholing. „Dat is mJ nieuwe generatie minder, m de generatie van nu moet inhaalslag maken." Na die haalslag moet ook het mid baar personeel gereed zijn de arbeidsplaats van het tweeduizend in te nemen. (ADVERTENTIE); tentoor DENEGEf Openingstil Zaterdag. ]T Goede Vrijtjl en beide P J Het Tui| Tel. 076.2 °E BOODSCHAPPER heeft het altijd get waar. De manier waarop een verha; bepaalt grotendeels het gewicht dat er a Be boodschapper verwijten dat hij zelfs de feiten, is te veel eer. Toch proberen 'alen vaak zo te maskeren. Minister D'Ancona van WVC beschulc Probleem van de jeugdcriminaliteit op een betoog van het D66 Eerste-Kamer wees dat het aantal criminele jonge ongeveer gelijk gebleven is, blies de m «net is in de media alsof wij ten prooi «e verloedering en alsof jeugdcrimi ^ngrijke plaats inneemt. Het zal no enelijke proporties terug te brengen." pen waar woord van deze minister die di H 0 c'an eerst 'n e,9en kring beginn 'e de term 'kampement' opnieuw uitg oer eigen chef, eerste minister Lubber I probleem tot de juiste omvang o i|zen streven. Voor bagatelliseren, e oet echter even goed gewaakt worde ?iin°'T,van9 van de jeugdcriminaliteit dan aard ervan wedt wel degelijk u,p6n geleden verklaarde een voora kranf/i0, ?dvocaat-generaal bij het Ha liii"1 dat jongeren die buiten de boot Qp tijdbom' vormen. omv20rdeelden die hij uit zijn eigen rg'^bfteneurs van 17 jaar die een tramh adden zitten. Jonge meisje kartli overvallen en jongens die Met h es de nek opensneden. Probl voorbee|den wil geen he "an van de criminele jongeren, qehr,T;L.total? ieu9d- moet serieus g drnto ln dit verband de term 'apa zichta®roep sedoolkinderen met goed QeriaT en aan de andere kant de 'dro De moH'W0rden' ^'et met volzinnen, ®dia zullen er graag over berichte

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2