L TOYOTA.
Verliefd on de moleculen'
>m collega!
Vincent van Gogh zonder romantiek
Fatale partnerruil in 'Consenting, Adults'
TOYOTA
segsglB* Personeel
Ëindhovense hoogleraar Meijer pleit voor meer wetenschap op televisie
Madama Butterfly:
Forums zwanenzang
Bioscoopbezoek daalt
met zeven procent
UIT GIDS
Mel Gibson helemaal
niet 'Forever Young'
Nu al 40.000 kaarten
verkocht voor Pinkpop
jif/kanteldak, multi-
arbij ontvangt u een
a sportfiets. Tijdens de
aakt u kennis met de
de Starlet Si, Corolla
jas, Carina E GTi.
aioen
1. Kom
inruil-
k waarom
-dealer heet
terdag staan de
aantrekkelijke
ps in deze krant,
nt Personeel
een behoorlijk
id op weg.
Stijging verwacht in 1993
1993
X 6
IW:
'at zijn snelle lijnen beloven: Corolla Hatchback.
rel. 01640-41250 BREDA -
0-14810 ROOSENDAAL
Stationsstraat 25 - tel. 01612-
- Lange Reksestraat 11 - tel-
BEDRIJF ALEX V.D. VELDE
*Off. Agent 36
DE STEM
Door Martijn Hover
({et wetenschapsgehalte van de Nederlandse omroepen
bedroevend laag, meent de kersverse Eindhovense
hoogleraar organische chemie prof. dr E.W. Meijer. Hij
vindt dat programma's als Kijk TV, Oh, zit dat zo? en
Jules Unlimited weliswaar populair zijn, maar de bena
ming 'wetenschappelijk' amper verdienen. „Het is wel
leuk en aardig allemaal, maar als wetenschapper kun je
het nauwelijks serieus nemen."
Wat meer serieuze aandacht
voor wetenschappelijke onder
werpen op tv zou op zichzelf
voor de maatschappij ook zeer
zijn, meent Meijer. „Veel
lijden aan een irratione-
le, ongegronde angst voor de
technologie. Door goede, objec
tieve voorlichting zou je een deel
van die angst misschien kunnen
wegnemen."
.Daarnaast hebben veel proble
men waar de samenleving van-
de dag mee te kampen
een wetenschappelijke of
technologische achtergrond.
het milieuprobleem. De
kwestie is, dat de de discussies
over dergelijke zaken vaak voor
al worden gevoerd op basis van
emoties, niet op basis van steek
houdende argumenten. Een goed
milieubeleid is heel goed moge
lijk, maar op het ogenblik wordt
lat vaak nog tegengehouden
door een gebrek aan informatie
bij de deelnemers aan de discus
sie. Verbreiding van kennis on
der een breed publiek door de
populaire media, de tv voorop,
zou in die toestand verbetering
kunnen brengen."
Kijkcijfers
De omroepen lijken huiverig om
dat de kijkcijfers voor dergelijke
programma's ongetwijfeld in het
niet zullen zinken bij die van
soap-series en voetbalwedstrij
den. Meijer gelooft daar niet in.
„Volgens mij is er wel degelijk
belangstelling bij het Neder
landse publiek. Maar hoe kun je
die belangstelling meten als je er
nooit iets aan doet? Een schrij
nend voorbeeld: Nederland is zo
wat het enige Europese land
waar de tv nauwelijks aandacht
besteedt aan de Nobelprijzen.
Een korte flits in het journaal,
daar moeten ze het meestal mee
doen. Terwijl toch bekend is dat
je de kijker een beetje moet
voeren, een beetje lekker moet
maken. Wat ze niet kennen, kun
nen ze onmogelijk waarderen.
Waarom wordt het dan niet eens
geprobeerd?"
Buitenland
Kijk maar naar het buitenland,
zegt Meijer. „Landen als Duits
land en Engeland doen het wat
dat betreft veel beter. Daar heb
je hls wetenschappelijk geïnte
resseerde kijker veel meer het
idee dat je serieus wordt geno
men."
En ook: „Het is ook allemaal zo
incidenteel. Eigenlijk zou op tv
sprake moeten zijn van een con
tinue educatie op wetenschap
sterrein."
Ligt het niet voor een deel aan
de wetenschappers zelf, die ook
niet altijd even goed in staat
Prof. dr E.W. Meijer: „Er is wel degelijk belangstelling bij het Nederlandse publiek."
FOTO JURRIAAN BALKE
lijken hun bevindingen in helde
re taal te verwoorden? Meijer:
„Het is beslist niet altijd even
gemakkelijk om aan de leek dui
delijk te maken waar je als we
tenschapper mee bezig bent,
maar dat ontslaat je niet van de
verplichting het te proberen.
Zelf stel ik als eis aan mijn
studenten dat ze bij wijze van
spreken in staat moeten zijn hun
grootmoeder of hun tante uit te
leggen wat ze precies aan het
doen zijn en wat er het nut van
is."
„Als wetenschapper heb je ei
genlijk gewoon enorm veel lol in
je vak. Het bevredigen van je
nieuwsgierigheid is ontzettend
fijn. Er is iets wat je nog niet
weet, maar wel te weten wilt
komen. Het moment van de
doorbraak, als je begrijpt hoe
het in elkaar zit, dat is iets heel
bijzonders. Vooral als jij de eer
ste bent, als je met de resultaten
van je werk hele nieuwe gebie
den kunt openleggen
„Zelf ben ik hartstikke verliefd
op moleculen. Een ander woord
heb ik er niet voor." De profes
sor wijst met vlinders in de buik
op een publikatie in een weten
schappelijk tijdschrift. De tekst
is verlucht met talloze afbeeldin
gen van organische molecuul-
structuren: „Kijk, dit is mijn
taal. Die plaatjes, die moleculen,
daar gaat het om. Ik kijk in
eerste instantie helemaal niet
naar de lettertjes van de tekst.
Zo'n molecuul is eigenlijk ge
woon een prachtig kunstwerk.
Dat is het maken van dit soort
complexe moleculen ook: een
kunstvorm."
Sleutel en slot
„Je kunt moleculen maken
waarvan de een de sleutel is en
de ander het slot. Die twee mole
culen kun je aan elkaar plakken,
9 Mel Gibson
FOTO ARCHIEF DE STEM
Door Jos Kessels
Het is nooit prettig een favoriete acteur in een dodelijk
vervelende film ten onder te zien gaan. Dat gebeurt met Mei
Gibson in de sentimentele draak 'Forever young' van regisseur
Steve Miner.
De film begint in 1939. Gibson speelt de testpiloot McCormick,
een onverschrokken waaghals die in de lucht lachend de meest
gevaarlijke stunts uithaalt. Aan de grond heeft hij minder
praats. Hij heeft zijn jeugdliefde Helen al een paar keer ten
huwelijk willen vragen, maar telkens stokt hem de adem in de
keel. Of hij stopt een hamburger in de mond, zijn liefje
hongerend in het ongewisse latend.
A's hij zijn aanzoek weer eens wegeet, slaat het noodlot toe:
Helen wordt voor het restaurant in coma gereden. McCormick is
radeloos en laat zich door een bevriende wetenschapper invrie-
zen. Hij wil pas weer ontdooid worden als Helen bij haar
positieven is. In de volgende scène is het 1992. Twee kinderen
spelen in een militaire loods en openen de kist, waarin
McCormick is ingevroren. Eenmaal op temperatuur slaat hij zijn
hivak op bij een van de kinderen en diens gescheiden moeder
(Jamie Lee Curtis).
Als verpleegster, moe van alle zieken, ziet ze wel wat in zo'n
vers ontdooide vent. Maar McCormick wil met alle geweld zijn
oude vlam opsporen. Dat lukt hem ook nog, alleen beginnen de
laren hem plotseling rap in te halen. Een niet al te nauwkeurig
aangebrachte klodder make-up moet dat tenminste suggereren.
Forever Young' is te zien in Cinésol 3 in Breda.
Door Marjan Mes
Een dansende, vrijende en
grappende Vincent van Gogh is
niet bepaald het beeld dat de
wereld van deze kunstenaar
voor ogen staat. Een aantal
speelfilms, waaronder 'Lust for
Life' met een roodharige Kirk
Douglas, toonde hem onveran
derlijk als een gekweld, een
zaam individu van mythische
proporties.
Zijn leven bestond in dit soort
films uit louter dramatische
hoogtepunten. De Franse ci
neast Maurice Pialat heeft die
in zijn buitengewoon mooie
speelfilm 'Van Gogh' echter
volledig genegeerd. Hij laat
Vincent zien als een sociaal
wezen tussen andere sociale
wezens, in hun gewone dage
lijkse doen. Dat deze 'gewone'
Vincent toch een buitengewoon
mens moet zijn, wordt zicht
baar door het prachtige spel
van Jacques Dutronc.
In de film 'Van Gogh' ont
breekt, behalve ieder sensatio
neel aspect ook de traditionele
verhaallijn. De broodmagere
Franse acteur en zanger Jac
ques Dutronc lijkt zelfs niet
eens op de schilder, zoals we
hem van zijn zelfportretten
kennen. Dutronc is als Van
Gogh een asgrauwe, zwijgzame
en weemoedige figuur met een
afwezige blik, die zich op het
eerste gezicht nauwelijks on
derscheidt van zijn omgeving.
Maurice Pialat laat de laatste
maanden van Vincent zien, in
1890, wanneer hij na de episode
in het krankzinnigengesticht in
de Provence in Auvers-sur-Oise
arriveert. Hij betrekt daar een
Jacques Dutronc als Vincent van Gogh rechts met pijp) in de film van Maurice Pialat.
FOTO CONTACT FILM
CO
2
u.
LU
LLt
Q_
1
CO
1
1
hotelkamer en bezoekt vanwe
ge zijn zenuwcrisissen de arts
dr. Gachet. Die is zelf amateur
schilder en een kunstliefhebber
met een verzameling eigentijd
se kunst. Diens eigenzinnige,
rebelse dochter Marguérite
wordt Vincents geliefde; een
fictieve verhouding die door de
cineast werd toegevoegd aan de
historisch bekende feiten.
Het ongewone van Pialats film
zit vooral in het feit dat Vin
cent niet de enige hoofdpersoon
is, maar ook relatief onbekende
figuren als dr. Gachet, broer
Theo, schoonzuster Johanna,
Marguérite Gachet en enkele
andere vrouwen. Hun relaties
en ontmoetingen worden als
terloops gevolgd. Pialat schil
dert niet de mythe Van Gogh,
maar de werkelijkheid die hij
vermoedde achter de bekende,
geromantiseerde gegevens.
Er zijn schitterende taferelen,
die onmiddellijk herinneren
aan de schilderijen van de
Franse impressionistische
schilders. Met name de scènes
langs de oever van de Oise,
waar de families Gachet en Van
Gogh een zondagje doorbren
gen met eten, drinken en ple
zier maken. Een van de hoogte
punten uit de film is de ge
waagde imitatie die Vincent en
Theo tijdens deze zomerse
picknick van de dwerg Toulou
se Lautrec ten beste geven. Ook
de bijzondere dansscènes in een
Parijs' bordeel doen denken
aan de geschilderde beelden uit
de 19e eeuw.
Een centraal gevoel dat de film
oproept is de fundamentele
menselijke eenzaamheid. Daar
door is de film 'Van Gogh',
hoewel historisch aangekleed,
tevens heel eigentijds. De vrou
wen, die allemaal buitenge
woon gesteld zijn op de geslo
ten, zwijgzame kunstenaar,
doen ook heel modern aan. Het
zijn onafhankelijke vrouwen,
die meer dan de mannen begrip
hebben voor de eenzelvige kun
stenaar.
Theo wordt niet opgevoerd als
een zachtmoedige, altijd toege
wijde broer, maar als een nogal
norse man, die vooral in zaken
is geïnteresseerd. Johanna Bon-
ger, de vrouw van Theo, houdt
van beide broers. Zij weet dat
ze hen allebei aan hun ziekte
zal verliezen en verzet zich
daartegen. Dr. Gachet, die door
Vincent vanwege zijn hoofdpij
nen en 'hysterische crises'
wordt bezocht, is behalve een
onconventioneel, artistiek man
ook een schijnheilige opportu
nist, zoals dochter Marguérite
hem woedend verwijt wanneer
hij haar verhouding met de ar
moedzaaier Van Gogh afkeurt.
De buitengewoonheid van Vin
cent mag blijken uit de geeste
lijke afwezigheid, die Jacques
Dutronc uitstraalt wanneer hij
in gezelschap verkeert. Je kunt
je voorstellen dat er peilloze
gedachten door zijn hoofd spe
len, die hij nooit met een ander
zal delen. Hij ziet er bovendien
ziek en lijdend uit. Plotseling
houdt hij in een indringende
close-up een pistool tegen zijn
hoofd. Maar zijn latere zelf
moord wordt volslagen terloops
verbeeld, als een willekeurig
incident.
'Van Gogh' van Maurice Pialat
draait in Filmhuis Concordia in
Breda, 8 tot en met 21 april, 20.00
uur.
^an 0nz6 filmredactie
Duren hebben de neiging hun
Wen:
Soms
Kun
s aan elkaar te spiegelen.
gaat het zelfs zover dat ze
^geslapen liefdesleven
P™t>eren op te krikken door
ei van huisnummer te veran-
Adults'.'C?nsenting
over.
ïs van Alan Pakula gaat er
nist'n ^ine sPeeD; een compo-
van televisiecommercials,.
Richard Parker, die een beetje
is uitgekeken op zijn luxe maar
saaie leven in een dure buiten
wijk. Hij is al dertien jaar ge
trouwd met zijn schoolliefde,
Priscilla (Mary Elizabeth
Mastrantonio) en heeft een ta
lentvolle dochter. Niets te kla
gen dus eigenlijk.
Maar met de komst van de nieu
we buren, Eddie (Kevin Spacey)
en Kay (Rebecca Miller) blijkt
dat het toch nog altijd beter
kan. Ze hebben een grotere au
to, een jacht en barsten van de
poen. Eddie is financieel advi
seur en bruist van energie. Bei
de mannen raken geïnteresseerd
in eikaars vrouw en vice versa,
waarop de ondernemende Eddie
partnerruil voorstelt.
Richard twijfelt, maar omdat
zijn eigen vrouw hem verwijt
dat hij geen risico's durft ne
men, brengt hij de nacht met
Kay door. Op dat moment ver
andert de film drastisch van
karakter. Kay wordt na haar
overspel dood op bed aangetrof
fen, de schedel ingeslagen met
een honkbalknuppel waarop Ri
chards vingerafdrukken staan.
Vanaf dat moment is 'Consen
ting Adults' een thriller met
veel vaart en actie. Helaas wor
den de gewekte verwachtingen
niet waar gemaakt, omdat ka
rakters en verhaal niet worden
uitgediept. Het is echt van dik
hout zaagt men planken, het
geen een beetje tegenvalt van
een regisseur van het formaat
van Alan Pakula ('All the presi
dent's men', 'Sophie's Choice'
en 'Presumed innocent').
'Consenting Adults' van Alan
Pakula in Casino 4 in Breda en
Heuvelpoort 4 in Tilburg.
DONDERDAG 8 APRIL 1993
DEEL E
Stadsschouwburg in Breda uitverkocht
op een zeer selectieve manier,
zoals een sleutel maar op één
soort slot past. Of kijk naar het
menselijk lichaam, de beste che
mische technoloog die je je maar
kunt voorstellen. Wij maken al
lemaal elke dag in ons lichaam
de meest fantastische verbindin
gen met eigenschappen en moge
lijkheden waarvan wij chemici
voorlopig alleen maar kunnen
dromen. Maar ja, de natuur heeft
drie miljard jaar de tijd gehad
om dat allemaal te verzinnen, en
de scheikunde is pas goed en wel
een eeuw onderweg."
Dagdromen
„Of ik wel eens droom van mole
culen? Ze zeggen dat Kekulé de
structuur van het benzeenmole
cuul in een droom voor zich zag,
alhoewel tegenwoordig ook weer
wordt beweerd dat dat een apo
criefe geschiedenis is. Zover gaat
het bij mij niet. Maar dagdromen
over moleculen doe ik wel dege
lijk. Ook word ik wel eens mid
den in de nacht wakker om iets
te noteren wat mij te binnen is
geschoten en waar ik de volgen
de dag naar wil kijken. Maar
meestal gaat dat in de trant van:
ik denk dat et zus of zo'n mole
cuul moet bestaan met die en die
eigenschappen. Dat molecuul wil
ik dan in een potje."
„Natuurlijk komt het voor dat
iemand anders elders onafhan
kelijk van jou met hetzelfde on
derzoek bezig is. Dan kom je
erachter dat de ontdekking waar
je zo opgewonden over was, net
tevoren door iemand anders is
gedaan. Dat is even een teleur
stelling, maar het maakt het ge
voel van bevrediging er niet
minder op wanneer je voor jezelf
hebt ontdekt dat je stelling klop
te."
Breda - Dinsdagavond in de
Stadsschouwburg de opera
Madama Butterfly voor een
uitverkocht huis.
Door Dré van Dongen
Wie deze produktie van Puc
cini's lievelingsopera gezien
heeft, kan zich moeilijk voor
stellen dat dit gezelschap ge
dwongen wordt zijn lier aan
de wilgen te hangen, zó goed
werd er door Forum gezon
gen, geacteerd en gemusi
ceerd.
Zonder hen te willen rangschik
ken onder de operagezelschap
pen van wereldklasse, konden de
produkties -en dat waren er zo'n
tweehonderd- de toets der kri
tiek doorstaan en waren zij
meestentijds het zien en beluis
teren waard. Ook deze.
Het duurt altijd even voordat dit
werk boeit. Totdat Butterfly ten
tonele verschijnt blijft het werk
te instrumentaal, zo heeft de
componist de stemmen als ware
het instrumenten, in de partituur
geïntegreerd. De opkomst van
Butterfly in de persoon van Su-
miki Narita was een vondst. Bij
de meeste ensceneringen ver
schijnt ze temidden van een
pompeuze bruidsstoet. Hier ver
toonde regisseur Anthony Besch
haar als het eenvoudige jonge
meisje Cio-Cio-San in blue
jeans.
In samenwerking met Peter Rice,
die zowel het decor als de costu
mes had getekend, ontrolde het
droeve verhaal zich in een en
tourage waarin eenieder zich
kon vinden en waarin haar uit
eindelijke lot zich zou voltrek
ken, even fataal als bij Puccini's
heldinnen Tosca, Mimi en Ma-
non. De Japanse zangeres bracht
haar titelrol levensecht. Zij ac
teerde voortreffelijk en hoe zoet
zij gevooisd was bleek vooral in
pianissimo gedeelten.Haar te
genspeler, veroorzaker van alle
ellende, was de Russische tenor
Valeri Kostin, die mij liever zou
zijn geweest als hij zich het
lyrische karakter van deze rol
wat meer bewust zou zijn.
Hoe je ook in een niet al te
omvangrijke rol kunt schitteren,
bewees mezzosopraan Caren van
Oijen als Suzuki. Henk Poort
was een bescheiden doch fraai
zingende Sharpless. Zelden heb
ik de briefscene beter horen ver
tolken, niet in het minst door de
heerlijke pizzicato-begeleiding
die Puccini schreef en het orkest
voortreffelijk uitvoerde. Van dit
Forum orkest viel trouwens veel
te genieten; het wist, daartoe
aangezet door dirigent Gabriele
Bellini, de exotische sfeer die
deze opera kenmerkt voortreffe
lijk te herscheppen.
De premiere van Madama But
terfly, nu negentig jaar geleden,
werd uitgefloten. Déze voorstel-,
ling, een van de laatste van Fo
rum, werd terecht bejubeld, 't
Kan verkeren!
Van onze verslaggever
Geleen - Voor het komende Pinkpopfestival in Landgraaf
zijn 40.000 kaarten verkocht.
Volgens de organisatie is de belangstelling voor kaartjes nog
nooit zo groot geweest. Nog vóórdat de posters klaar zijn en de
publiciteitscampagne op gang moet komen lijkt het festival al
uitverkocht te raken. De organisatie wil op Tweede Pinksterdag
60.000 popliefhebbers op het terrein toelaten.
De publiciteitscampagne rond Pinkpop moet in feite nog
starten.
Van onze filmredactie
Breda - Het bioscoopbezoek is in 1992 sterk gedaald ten
opzichte van 1991. Het aantal bioscoopbezoekers liep terug
van 14,9 miljoen naar 13,7 miljoen. Een daling van zeven
procent.
Dit is de grootste daling sinds
1984 en 1985 toen het bioscoop
bezoek in twee jaar tijd met een
derde afnam en op een niveau
kwam van 15 miljoen. Op dat
niveau bleef het sindsdien min of
meer gehandhaafd, met lichte
dalingen en stijgingen.
Toch meldt het blad 'Film' van
de Nederlandse Federatie voor
de Cinematografie (de voormali
ge Bioscoopbond) tegelijkertijd
ook een forse stijging van het
bioscoopbezoek in 1993. In de
eerste vier weken van dit jaar
steeg het bezoekcijfer maar liefst
met 49,5 procent ten opzichte
van dezelfde periode in 1992.
Dit heeft alles te maken met het
aanbod van succesfilms, die er
begin 1992 niet waren. De best
bezochte film was in 1992 trou
wens een Nederlandse speelfilm:
'Flodder in Amerika' van Dick
Maas, die bijna 1,5 miljoen be-
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Death becomes her.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. De kleine blonde dood.
20 u. A few good men.
20 u. Daens.
20 u. De zevende hemel.
20 u. The last of the Mohicans.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. A few good men.
- Alhambra 2
20 u. Forever young.
- Alhambra 3
20 u. De kleine blonde dood.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Scent of
a woman.
-Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. Sneakers.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The last of the Mohicans.
- Odeon 2 - 14, 16.30, 19 u. Cham
pions.
21 u. Howards end.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Under Siege.
-Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Consenting adults.
-Rubens - 14, 16, 18 u. Ned. versie.
.20 en 22 u. Eng. versie Jungle book.
zoekers heeft getrokken. Daarna
volgden: 'Basic Instinct', het
Amerikaanse succes van de Ne
derlander Paul Verhoeven met
ruim 1,2 miljoen en 'Lethal Wea
pon 3 met ruim 600.000 be-
zoers.
Op de Top Tien stonden ook:
'Boomerang' (4), 'The Beauty
and the Beast' (5), 'Cape Fear'
(6), 'Beethoven' (7), 'Bodyguard'
(8), 'Hook' (9) en 'Hot Shots'
(10). De Ned. Federatie voor de
Cinematografie is verheugd over
de recente stijging. „Er is aller
minst reden tot somberheid. Wel
een reden om de vinger aan de
pols te houden en de gezamenlij
ke initiatieven tot stimulering
van het bioscoopbezoek daad
werkelijk tot uitvoer te bren
gen." De NFC doelt hiermee on
dermeer op de verbetering van
service en comfort in de biosco
pen.
-Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
- Quellin II - 14, 16.30, 19 u. Honey
I blew up the kid.
21.30 u. Lorenzo's oil.
- Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. The bodyguard.
- Metro I - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
De zevende hemel.
-Metro II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Forever young.
Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Fortress.
-Ambassades Club 1 - 14 en 16.30
u. Tom Jerry.
19 en 21.30 u. Body of evidence,
-Ambassades Club 2 - 14, 16.30 u.
Kalle STrop Grodan Bol.
19 en 21.30 u. Salt on our skin.
-Ambassades Club 3 - 14, 16.30,
19en21.30u. Innocent blood.
- Ambassades Club 4 - 14, 16.30,
19 en 21.30 u. Sister act.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30 en 20 u. Forever young.
14.30 u. The last of the Mohicans.
14.30 u. Honey I blew up the kid.
20 u. Daens.
20 u. Sister act.
- Memling
14, 16 en 18 u. Jungle book.
20 u. The best intentions.
- Van Eyk
14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. De'
zevende hemel.