iGrijs kenteken kan nog steeds aar 10.- •e neus ondergewaardeerd fie er nu een heeft of koopt, behoudt ook na 1 januari de voordelen XV Duitse test: motorfiets blijkt supervervuilend Ombudsman: Auto 'op naam van een ander9 verzekeren tegengaan Brabantse Klachtgids over gezondheidszorg CONSUMENT D2 perrassende ontdekkingen in het land van geur en smaak 1993 fSTEM DONDERDAG 8 APRIL 1993 J...;,: fc ss1 \i «ff Leren instapper ''6 okken. Spaar 10.- )Je Alleen in de schoenenfilialee- Bel C&A Service Lijn: 033-76 mm 'misbruik' van het grijskenteken nam pas echt grote vormen aan toen het publiek de trremwagen ontdekte. foto louwmans parqui De auto's die zijn afgeleid vangewone personenauto', verhuizen per 1 januari van grijs naar geel. ■anonze redactie consument jen Haag - Per 1 januari van dit ■lukte het niet, maar per 1 inuari 1994 zal het er dan toch n komen. Staatssecretaris Van meisvoort (Financiën) haalt leen streep door het oneigenlijk ebruik van het grijze kenteken. voorzien van zo'n kenteken, zijn izienlijk voordeliger in aanschaf, we- jmbelasting en verzekering. Over au la's met grijs kenteken hoefde geen zondere Verbruiks Belasting (BVB), enwoordig Belasting Personenauto's lit Motorrijwielen (BPM) betaald te liorden. Merreinwagen t voordelige regeling met de grijze lidtekens was in het leven geroepen l'W bedrijfswagens. Maar het viel Van liielsvoort en met hem vele anderen op lilt veelvuldig 'misbruik' werd gemaakt lm de regeling. Misbruik in de zin dat Ipirticulieren een auto kochten, die qua [«trusting voldeed aan de inrichtingsei- l voor een grijs kenteken, maar die [voor het overige volstrekt voor particu- er gebruik was. Het begon met de 'gewone' personen auto, die geleverd werd zonder achter bank en met geblindeerde zijruiten en daardoor het karakter kreeg van een bestelauto. Maar het 'misbruik' nam pas echt grote vormen aan toen het publiek de terreinwagen -in al zijn verschijningsvormen - ontdekte: stoere wagens met een groot vermogen, tot voor een paar jaar nog uitsluitend in gebruik bij speciale doelgroepen. Bij mensen dus die om den brode zo nu en dan het asfalt verlaten of mensen die beroepshalve een zware aanhanger te trekken hebben. Op slag raakten de 'jeeps', 'troopers', 'landrovers' en hoe ze ook allemaal mogen heten immens populair bij ko pers voor wie de zwaarste last bestond uit een krat pils en een tas boodschap pen. Van de supermarkt naar huis, over glad asfalt of over keurige klinkers. De voordelen van zo'n speeltje met grijs kenteken waren en zijn drieledig: bij de aanschaf hoeft geen BVB/BPM betaald te worden. Dat scheelt tot een kleine 30 procent in de aanschafprijs en nog veel meer in de wegenbelasting. Ook de verzekeringspremie van een auto met een grijs kenteken is lager. Een Citroen BX Diesel in de standaard uitvoering kost 36.090 gulden. Zonder achterbank en met geblindeerde achter ruiten en op grijs kenteken kost de auto slechts 26.987 gulden. Met de aanpas singen daalt bovendien de wegenbelas ting van 355 naar 138 gulden per drie maanden. Een Opel Campo diesel (dubbele cabine met plaats voor vijf personen, met daar achter laadbakje van 1,5 bij 1,5 meter) kost op grijs kenteken op een tientje na 35.000 gulden, op geel kenteken 10.000 'gulden méér. Qua wegenbelasting doet de Campo grijs 164 gulden per drie maanden tegen 567 gulden op een geel kenteken, een verschil van 1600 gulden per jaar. Niet terugwerkend Aan die voordelen maakt Van Amels- voort per 1 januari een einde. De uit breiding van de BPM, of liever gezegd de beperking van de mogelijkheden van het grijs kenteken, heeft geen terugwer kende kracht en gaat ook niet in vóór 1 januari. Wie nu een auto met grijs kenteken heeft of koopt, behoudt .ook na de jaarwisseling de voordelen. Die vervallen pas als de auto van eigenaar verandert voor wat betreft de wegenbe lasting. De nieuwe eigenaar van de tweede hands auto moet dan óók een deel van de BPM betalen, afhankelijk van de leeftijd van de auto: bijna de volle mep voor een vrijwel nieuw auto, helemaal niks voor een auto van vier jaar of ouder. Na 1 januari moet BPM betaald worden over 'verbouwde' personenwagens om dat na die datum de laadruimte van een bestelauto met grijs kenteken minstens 130 centimeter hoog en twee meter lang moet zijn. 'Hoedjes' Buiten de greep van de staatssecretaris blijven pick-ups waarvan de laadbak direct begint achter de stoel van de bestuurder, het soort wagen dus waar mee bijvoorbeeld de aannemer en de hovenier rondrijden. Een tweede categorie die buiten schot blijft zijn de auto's die door de woord voerder van de staatssecretaris worden aangeduid als 'hoedjes': bestelwagens waarbij direct achter de bestuurders stoel een laadruimte begint die min stens vijftien centimeter hoger is dan de bestuurderscabine. Die laadruimte moet minstens een meter hoog zijn, minstens 1,25 meter lang en rondom geblindeerd zijn. Bovendien moet er een schot van minstens 30 centimeter zitten tussen cabine en laadruimte. en die minder dan 3500 kilo wegen foto gm Met deze inrichtingseisen vermindert de staatssecretaris de aantrekkelijkheid om grotere terreinwagens, met grijs kenteken, te gebruiken als personen auto. Ontbreekt het 'hoedje', dan moet er een volledige afscheiding zijn van het passagiers- en het laadgedeelte. Onbelast blijven ook de auto's met een dubbele cabine met daarachter een laadruimte, mits de cabine maar een minimale hoogte heeft van 1,30 centi meter en de laadruimte verhoudingsge wijs veel groter is als de personen-cabi ne. Met die inrichtingseisen worden de kleinere pick-ups met dubbele cabine uitgesloten van de financiële voordelen van het grijze kenteken. En welke auto's verhuizen er dan nog meer van grijs naar geel per 1 januari? De station-cars, de hatch-backs, de sedans en hoe de aanduiding verder ook mag zijn van auto's die afgeleid zijn van gewone personenauto's en die minder dan 3500 kilo wegen. En dan doet het er .niet meer toe of alle banken er uit gesloopt zijn en alle ruiten geblindeerd zijn. In deze laatste categorie zit dan ook nog de enige en draaglijke pijn van de branche-organisaties zoals de RAI en de BOVAG, die vorig jaar nog te hoop liepen tegen veel verdergaande plannen van Van Amelsvoort. lD:or onze redacteur Ifon Sluijter Itaterdam - Er is iets mis liet de waardering voor ons |teukorgaan. Van alle zintui- P vinden we de neus ken- Jteiijk het minst belangrijk en l»ds lastig, want je moet hem l-aar snuiten. Zelfs in taai opzicht is er sprake i derderangsding. Kijk ■maar: wie niet horen kan is I*1/, wie niet zien kan is 1 en wie niet ruiken kan juist, daar heeft de preektaal geen woord voor. is hoogst merkwaardig, ['int wie niet kan ruiken, kan met proeven. Dat het dan 5 eeti ernstige handicap gaat, diep kan ingrijpen in het net zoals blindheid of lid, is een duidelijke zaak. I'aarom hebben we daar nooit |ö«'oord voor bedacht? e schrijfster Jojanneke Claas- I® heeft gedreven haar neus in |*te in veel opzichten verrassen- materie gestoken en dat is i'Wopen op een boek over en smaak met de aardige M Tussen neus en lippen', is vooral een leuk boek, al thet soms wat onsamenhan- i over en mis je een logisch N,-:™uwd betoog. Maar de fris sere kijk op tal van opgevoer- Wderdelen, vergoedt veel. Mulder maakte het com- I Pieet Isa met toepasselijke tekenin- de feestelijke presentatie j mt werk in Amsterdam wer- de daarvoor genodigden, op Wr?"0ment no§ eventjes onbe- W 'v?' inhoud van de 143 uzijden, onderworpen aan "i smaaktest. jktrood gekleurde noepjes van tfc e vorm. Een ervan be- to/00);®6 aan wat het oog aan pachting schiep. Kijken en JenH®aan immers hand in U-j, "et ding smaakte naar itha^en' zover niets aan Kfuidnagelen lichtlef ,an(1ere brachten een 'tii tiif j teweeg in de signa- S-j "e smaakpapillen op de 4>n°?aans naar hersenen »i. Je moest echt even na- Itien m °,m5e smaken te herken en benoemen: appel, ci- a 'nuidnagelen. Omdat je ■wacht, dat een rood snoepje naar kruidnagelen smaakt, moet je een omschake ling in je hersenen maken. Dat kost even tijd en wat energie. Een verschijnsel dat in het boek uitvoerig is terug te vinden. Het is net als blind proeven. Als je het smaakvoorwerp niet in je gezichtsveld hebt, kan het moei lijk zijn die smaak meteen onder woorden te brengen. Met enige oefening gaat dat overigens snel makkelijker. Wijn proeven (en ruiken) gaat eigenlijk net zo. Het is daarom wat vreemd, dat in een boek over geuren en smaken het onderwerp 'wijn' in het ge heel niet aan de orde komt. Een ochtend lang tientallen wijnen serieus afsnuffelen en door je mond laten rollen is een inten sieve bezigheid die, als je het goed doet, niet alleen veel con centratievermogen vereist, maar waarmee je ook je smaak- en reukorganen een spannend rond je joggen kunt gunnen. Een trim- partijtje bij uitstek voor tegelijk tong, neus en grijze cellen. Jammer, juist de kennis en de ervaring van vinologen en wijn liefhebbers hadden iets wezen lijks aan de teksten kunnen toe voegen. Andere wereld Maar we blijven blij. Want de geuren van parfums en aanver wante geurige cosmetica worden wèl breed en aansprekelijk uit gesponnen. Als je deze geuren gaat benoemen, kom je in een geheel andere wereld terecht. Neem nou amber-gris, een legen darische en peperdure grondstof voor parfum, die tegenwoordig 100.000 per kilo kost. Of het bijbelse mirre dat prettig bitter en houtachtig ruikt. En Patchoe- li produceert een luchtje dat fa milie is van de lavendel. Alle maal geurtjes die de beroeps parfumeur op zijn duimpje kent. Hij analyseert ze allemaal en soms zal hij beweren, dat in een parfum 'een hele dierentuin is losgelaten'. Dan is de geur dier lijk, een term die overigens ook in de wijnwereld zijn toetpassing vindt. Jojanneke: „Dierlijk is een be grip in de parfumeurswereld. Net als schaamstreek, poep en pies. Het zijn zelfs onontbeerlij ke basiscomponenten in de par fummakerij. Een onmisbaar deeltje van de vaak uit meer dan dertig componenten opgebouw de geur. Onder die dertig zitten dan nog samengestelde delen die weer uit twintig stoffen bestaan, dus in een formule is het 'vieze' deel ondergeschikt, maar wel onmisbaar". De schrijfster vraagt zich trou wens af wat vies nu eigenlijk is. En constateert vervolgens dat mensen met een boek of een krant het soms heel lang uithou den in hun eigen stank. Die dus kennelijk toch niet zo afstotelijk hoeft te zijn. Inderdaad, een geheel andere wereld. Olie En een wereld die op een inte ressante manier ingewikkeld is. Zo weten we nu, dat olie uit sinaasappelen zo ruikt, dank zij meer dan 300 verschillende che mische stoffen. De wat flauwere geur van een gekookte aardappel heeft 140 van die stoffen nodig. Vraag niet, hoe ze allemaal he ten. Zoals er allerlei geurstoffen be staan, zo zijn er natuurlijk ook zeer vele smaakstoffen. Zo'n zin opschrijven, lijkt niet meer dan het intrappen van een open deur. Want dat wist iedereen al. Maar als je nou leest, dat bijna alle natuurlijke smaken kunstmatig na te bootsen zijn met behulp van moleculair identieke deel- stoffen, dus met behulp van smaakstoffen die voor honderd procent gelijk zijn aan de na tuurlijke smaakstoffen, dan kun nen je haren je een beetje te berge rijzen. Vooral als je weet, dat zich dan enorme dichtheden kunnen voordoen. Zo is het aro ma, dat huist in 50.000 kilo aardbeien, samen te ballen in één kilo kunstmatig aardbeie naroma. Wat wel nodig is, want in de hele wereld worden veel te weinig aardbeien gekweekt om aan de enorme vraag van de industrie te voldoen. Dus weet, wat je eet. Liefdesvoedsel En wat te denken van het hoofd stuk 'Aphrodite en haar liefdes voedsel'. Daar komen onvermij delijk de afrodisiaca op de prop pen, de middelen die seksuele drift en potentie kunstmatig zouden versterken. Spaanse vlieg natuurlijk. Maar ook een betoverend en veroverend hapje met okselzweet, dat nooit ge faald schijnt te hebben, mits uit- geserveerd bij de juiste stand van de sterren. Jojanneke Claassen: Tussen Neus en Lippen. Uitg. Tirion (in samen werking met de NEA, Vereniging van Geur- en Smaakstoffenfabri- kanten), prijs 34,90. Van onze redactie consument Bonn/Tilburg - De meeste motoren zijn supervervuilend. Ze stoten tientallen keren meer stikstofoxide, koolmo noxide en koolwaterstof uit dan personenwagens. De grootste boosdoeners onder de motoren zijn de tweetak- ters. Een en ander blijkt uit een onderzoek van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB. De ADAC heeft de metingen Volgens hem maakt een kata- naar de uitstoot en het lawaai van motorfietsen vorig jaar in augustus en september laten verrichten. Uit de test blijkt, dat een motor gemiddeld net zo vervuilend is als 35 auto's bij elkaar. Volgens ADAC- woordvoerder A. Kockelmann waren er tot nu toe geen gege vens bekend over de uitstoot van koolmonoxide, stiksto foxide en koolwaterstof door de motor. De resultaten van de metingen zijn volgens hem juist, want ze worden niet in twijfel getrokken door de in dustrie. „Het onderzoek heeft ons overvallen," zegt secretaris drs. B. Bierens van de RAI, die de resultaten overigens met een relativeert. „Alle Europese motoren samen leveren min der dan twee procent van de vervuiling van het totale weg vervoer. In Nederland rijden 5,5 miljoen auto's gemiddeld rond de 17.000 kilometer per jaar. Daar staan 230.000 mo toren tegenover met een jaar gemiddelde van 6.000 kilome ter. Van die 5,5 miljoen auto's staan er dagelijks tienduizen den in files, waar ze een enor me emissie veroorzaken. Mo toren zijn gewoonlijk op de weg op momenten, dat er geen files zijn. Zijn er wel files, dan kunnen ze meestal doorrij den". lysator motoren aanzienlijk duurder. Een prijs van 2.000 op een gemiddelde van ƒ17.000 is procentueel bijna twee keer zo hoog als die van eenzelfde katalysator van 2.000 op een auto van ge middeld 30.000. ANWB's manager voertuig techniek F. van West vindt het niet zo vreemd, dat motoren waarvoor nog geen emissiere gime geldt, veel meer vervui len dan auto's waarvoor al twntig jaar regels vaq kracht zijn. „De EG heeft eerst vracht- en personenauto's aangepakt; nu zijn de motoren aan de beurt. De concept-eisen liggen in Brussel op tafel; ik verwacht dat er volgend jaar in alle EG-staten regels van kracht worden. Ik acht het niet on denkbaar, dat de Nederlandse overheid de kopers van een motor met katalysator op een of andere manier tegemoet komt." Het Nederlands ministerie van Milieu is geschrokken van de vervuiling, die door motorfiet sen wordt veroorzaakt. Woordvoerder J. Kehrer be vestigt, dat er in Europees verband wordt gewerkt aan een richtlijn, die de uitstoot van milieuvervuilende stoffen door motorfietsen moet beper ken. Op dit moment zijn er geen beperkende normen. Den Haag (anp) - Autoverzekeraars moeten niet alleen in geval van schade, maar ook bij het afsluiten van een polis kijken naar de persoon die zij verzekeren. Zo kan worden voorkomen dat het verzekeren 'op naam van een ander', wat soms wordt aangemoedigd door tussenpersonen, tot problemen leidt. Dat zegt ombudsman schade verzekeringen prof.drs. J. van Londen in zijn dinsdag ver schenen jaarverslag. De om budsman is een onafhankelijk klachteninstituut. Bij de motorrijtuigverzekerin gen is voor de beoordeling van het risico de persoon van de verzekerde van wezenlijk be lang. Zo krijgen goede rijders een korting op hun premie. Wie echter al wat aanrijdin gen op zijn conto heeft, onder vindt vaak moeite bij het on derbrengen van zijn risico. „De consument redeneert ech ter niet vanuit die gedachte: in zijn denken staat het verzeke ren van het voertuig voorop." Dat verzekeren gebeurt des noods op naam van een ander, die wel wordt geaccepteerd, of tegen een lagere premie. In geval van schade ontstaan dan problemen, omdat de verzeke raar ontkent dat de contracts partij enig belang heeft bij de polis. Vervolgens komt de zaak op het bord van Van Londen. De ombudsman constateert dat het opmaken van de polis op naam van 'de regelmatige bestuurder' niet afdoende is. Dat begrip is vaag. Hij is er voorstander van om bij het aangaan van de verzekering niet alleen te vragen naar de eigenaar en de bestuurder van de auto, maar ook naar andere bestuurders ('geautoriseerde bestuurders') en naar de ken tekenhouder. Als bij schade blijkt dat een ander de auto heeft bestuurd, zou bij voor beeld een (extra) eigen risico kunnen gelden, zo suggereert Van Londen. Van Londen ontving vorig jaar 2.027 klachten, op tal van ge bieden. Hij deed er 1.597 af. Dat leverde in 706 gevallen een verbetering voor de klager op. Dat is geen graadmeter voor het succes van de om budsman als klachteninsti tuut. Hij is in de eerste plaats een bemiddelaar die zich tot taak stelt een oplossing te vin den die door partijen als rechtvaardig wordt be schouwd. tekening raymond van aalst Van onze redactie consument Breda - Brabant is de eerste provincie die een Klachtgids Gezondheidszorg heeft. In die Klachtgids staat per instel ling in Brabant nauwkeurig beschreven hoe patiënten hun beklag kunnen doen over gezondheidszorg, gehandicap tenzorg, maatschappelijke dienstverlening, jeugd- en vrouwenhulpverlening. van een procedure. Ze kunnen er hun ei kwijt en ze krijgen begeleiding bij een eventuele klachtprocedure, en dat dan door een neutraler instantie dan het ziekenhuis zelf." „De bureaus zijn niet bedoeld als strijdpartij binnen de ge zondheidszorg. Ze streven er naar de klachten op het eerste niveau op te lossen. Het gaat erom dat bekend wordt waar er problemen zijn, zodat de patiëntenorganisaties en de instelling (bijvoorbeeld Riagg of ziekenhuis) samen voor op lossingen kunnen zorgen. Als de Klachtgids op de markt zou verschijnen, zou heel deze fi losofie verloren gaan." „Bovendien hebben niet alle instellingen in de Brabantse gezondheidszorg al een klach tenreglement. Mensen met slechte ervaringen in zo'n in stelling zouden dan met hun klacht blijven zitten." „Maar via de 'omweg' van de Patiëntenburo's en andere klachtinstanties in Brabant kan iederen wel degelijk ge bruik maken van de gids." De gids is vervaardigd door drs. Ingrid van Dam in op dracht van het Provinciaal Pa tiënten/Consumenten-Plat form dat op zijn beurt daartoe was aangezet door staatsse cretaris Simons (Volksgezond heid): hij wil dat er in het hele land een netwerk komt voor het opvangen van klachten. Dankbaar materiaal voor pa tiënten, lijkt het, maar de gids komt alleen beschikbaar voor officiële instanties, zoals de Patiëntenbelangenburo's in Tilburg, Eindhoven, Breda, Roosendaal en Den Bosch. De verklaring hiervoor volgens samenstelster Dam: „Het gaat om ingewikkelde materie: de beoordeling van ziektegeval len en de behandeling door hulpverleners; medische nor men en waarden, en daarbij dan nog de eventuele juridi sche gevolgen. Op dit terrein is een belangrijke taak wegge legd voor die Patiëntenbelan genburo's: daar kunnen de pa tiënten meer krijgen dan een adres of een kale beschrijving

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 27