Johannes Paulus II: 'Politicus van God' VBOK naar de 100.000 leden Broederbond verhit gemoederen in blanke kerk eda ieuw rance iboliek Anti-abortusvereniging verspilt geen energie meer aan actie voeren deelD GEESTELIJK LEVEN D- Theoloog Wiersinga gaat menig collega te ver 'Mes moet diep in de traditie' Aartsbisschop Tutu hekelt NGK-theoloog Johan Heyns Bisschoppen pleiten voor democratie in Zuidelijk Afrika Aaarover veel goe lalt. Geen donderen L len, maar wel heell ptseren; treffend wasl hd het vinnige, sortis| be dat aan snierende! Iteksten werd mee-l I het weldadig trans- Inkbeeld op dat he! lolde koor samen met Ivan Walter CantrJ %t Florilegium Musi- k notenbeeld optrok-] In werden elk naar lekst en rijke harmo- lend benaderd en del In hadden een soepel' hpo. In de milde, rui- Istklank misten som- Is de smartelijkheid Ie instrumenten eer- In. Het enige wat te- fcmble ingebracht kan n de soms optredende oblemen. Iten was Jelle Draijer Tie natuurlijke auton- Christuspartij moet lideaal gestalte gaf. lands Kamerkoor-col- I Coupe zong de evan- Itij licht en soepel in Tvertellerstraditie van Haefliger. lerige solisten haalde laan Hieke Meppelink I hoge niveau. Helder, ■mooi dragende stem ide sopraanaria's tot lysbeth Riemersma, die It Margareth Beunders loeide vooral in haar ia. Tenor James Doing Tert Smits waren stem- het kader van deze geslaagd te noemen ■atthaus niet pasten. DE STEM WOENSDAG 7 APRIL 1993 edanste fragmenten, bij I van de samba, vonden hg bij het moderne ex- fctische danstheater, Ititieve elementen. Zij loor de twee mannelijke fn drie jonge danseres- uitgevoerd, compleet Ivaak riskante acroba- |dpartijen. geling van christelijke en erotiek kreeg mooi |in de telkens in de ar- Maria Magdalena val- [ristus-figuur, de soepel fie, kinderlijk ogende fiz Diaz de Garaio. Hi] voordigde ook het poé- homoseksuele element (voorstelling, samen met ftige, mannelijke danser lo Dutra, die ondermeer ueel duet met een van |sen uitvoerde. Dutra nenige Braziliaanse si- lens de verstilde scènes, Iverigens minder konden pmdat de theatrale ex- kering was. Met uitzon- Ian die van de zwarthari- Ice Anat Geiger, die de Ting opende met een en later een opvallende I blik vertoonde. Dat het eigenlijk te klein was dansers (de voorstelling een half uur later door) alleen maar vermoeden. 14, 16.30, 19 en 21.30 u. [sades Club 1 - 14 en 16-30 i Jerry. J.30 u. Body of evidence. |sades Club 2 - 14, 16.30 u. 'rop Grodan Bol. J.30 u. Salt on our skin. llsades Club 3 - 14, 16.30, 1.30 u. Innocent blood. j$sades Club 4-14, 16.30, .30 u. Sister act. JGE lex Zwart Huis 20 u. Forever young. The last of the Mohicans, lens. I Honey I blew up the kid. pter act. ng i 18 u. Jungle book. |e best intentions. Tyk jl7.15, 20 en 22.30 u. De [hemel. lcooP J17, 20 en 22.30 u. Forever J?, 20 en 22.30 u. De zevende |7, 20 en 22.30 u. Nowhere to fn 17 u. Jungle book (Ned. [17, 20 en 22.30 u. Innocent C.30 u. Chaplin. 17, 20 en 22.30 u. Fortress. 120 en 22.30 u. Scent 01 d 1. Unforgiven. ir1, en 22.30 u. The river runs h it. J2.30 u. Body of evidence, j- Honey, I blew up the kid. ccidental hero, n 17 u. Under siege. Stalingrad. the 17 en 20 u. The last of w ins. A few good men. L7 en 20 u. Daens. lift?paus met aartsbisschop Paul Marcinkus in 1982. FOTO AP Door onze correspondent Aart Heering Rome - In 1971 legde de toenmalige aartsbisschop van Krakau, kardinaal Karol Woytila, in een lezing voor Poolse theologen uit dat de taak van de godge leerde bestaat uit het „bewaken, verde digen en onderwijzen van de geopen baarde waarheid in strikte onderge schiktheid aan de Paus en zijn bisschop pen". Acht jaar later bezocht hij als eerste Slavi sche paus in de geschiedenis van de Kerk zijn geboorteland. In Gniezno, de oude hoofdstad van het Koninkrijk Polen, legde hij de gedachte neer die het voornaamste thema van zijn politieke denken zou blijken: zijn geloof in de eenheid van het Europese continent door zijn gemeenschappelijke christelijke achtergrond, die een einde zou maken aan de kunstmatige politieke deling van na de Tweede Wereldoorlog. Beide episodes worden met nadruk beschre ven in de handzame en vlot geschreven biografie die David Willey, de BBC-corres- pondent in Rome, aan de huidige paus heeft gewijd. Willey die zichzelf omschrijft als een katholiek die zijn trouw aan de kerk tijdelijk heeft opgeschort, is geen fan van de huidige paus. Hij zet hem neer als een onbuigzame en egocentrische man die volledig overtuigd is van zijn godgegeven onfeilbaarheid en zijn leiderschap over de ganse christenheid, in clusief orthodoxen en protestanten. Willey staat lang stil bij de Oosteuropese achtergrond van de paus ter verklaring van zijn conservatieve geloofsopvatting en zijn afkeer van de westerse consumptiemaat schappij. Maar daarnaast geeft hij hem de eer die hem toekomt voor zijn belangrijke rol in het democratiseringsproces van Oost- Europa. Het aardige van dit deel van zijn boek is, dat Willey de invloed van het pauselijk optreden treffend illustreert met ooggetuigenverslagen van zijn bezoeken aan het toen nog communistische deel van Euro- Woytila's tweede succesnummer zijn z'n rei zen, waardoor hij de kerk zichtbaar onder de mensen bracht en daarmee een nieuw, zij het vermoedelijk geen duurzaam, religieus elan opriep. En tenslotte heeft hij zich door zijn interventies in de internationale politiek ontwikkeld tot een staatsman van formaat, betoogt Willey, wiens boek daaraan zijn titel ontleent. Op veel andere gebieden is zijn optreden volgens Willey echter tegenstrijdig en onge lukkig te noemen. In Polen ageerde Woytila met succes voor het herstel van vrijheid en mensenrechten, maar tegenover Zuidameri- kaanse dictators betoonde hij zich bedui dend voorzichtiger. En terwijl hij in Centesi- mus Annus en andere encyclieken het recht van de arbeiders om zich te organiseren verdedigde, kon hij totaal geen begrip op brengen voor de bevrijdingstheologen die de katholieke kerk een actieve rol toekenden bij de bestrijding van sociaal onrecht en onder drukkende regimes. Willey maakt zich de kritiek van progressie ve katholieken eigen, wanneer hij de paus verwijt de oppositie binnen de kerk de nek te hebben omgedraaid door consequent conser vatieve bisschoppen te benoemen en de sinds het Tweede Vaticaans Concilie bestaande Bisschoppensynode van zelfstandig overleg orgaan terug te brengen tot een kritiekloos klankbord. Priesters, theologen en directeu ren van seminaries moeten sinds kort een eed van trouw aan de kerkelijke leerstellin gen zweren en ook vrijzinnige gelovigen moeten oppassen: „Er wordt wel eens gezegd dat een goede katholiek toch dissident kan zijn en recht heeft op het ontvangen van de sacramenten. Dat is een ernstige fout. Een ■afwijking van de doctrine blijft in alle gevallen een afwijking", verklaarde de paus in 1987 in Los Angeles. Bovendien heeft Woytila geen antwoord op praktische kwesties zoals het schrijnende tekort aan priesters in grote delen van de wereld. Oplossingen die een breuk met de traditie zou inhouden - de wijding van vrouwen of gehuwde viri probati (vrome leken) - zijn hem een gruwel, zodat een katholiek werelddeel als Zuid-Amerika een rijk jachtgebied voor moderne sekten aan het worden is. Bovendien is de paus geen bekwaam finan cieel administrateur, oordeelt Willey, want anders had hij nooit toegestaan dat zijn vertrouweling aartsbisschop Marcinkus na de onverkwikkelijke Banco Ambrosiano-af- faire nog vijf jaar aanbleef als directeur van de Vaticaanse bank IOR. Als gevolg daarvan wordt het Vaticaan nu door de kredietinstel lingen gewantrouwd en is het genoodzaakt om de gelovigen elk jaar weer meer Pieter spenningen af te smeken. De scherpste kritiek levert Willey op de starheid die de paus op demografisch gebied aan de dag legt. Overal in de Derde Wereld heeft hij de mensenmassa's en hun ellendige leefomstandigheden kunnen zien, maar voorbehoedmiddelen blijven taboe. In plaats daarvan beperkt het Vaticaan zich er toe om trots te melden, dat in Afrika het aantal katholieken het snelst groeit, schrijft de BBC-man verontwaardigd. Samenvattend definieert hij het pontificaat van Johannes Paulus II als een „kort Pools intermezzo in de lange historie van de Kerk". De toekomst zal leren of dat oordeel niet wat al te hard is. David Willey, God's Politician. John Paul at the Vatican, Londen: Faber and Faber 1993, 258 biz., 5,99, ISBN 0 571 16668 7. Een Nederlandse vertaling verschijnt dit najaar bij uitgeverij Arbor in Den Haag. De gereformeerde theoloog dr. H. Wiersinga gaat in zijn boek 'Geloven bij daglicht' niet alleen voor veel gewone gerefor meerden te ver. Ook menig collega heeft moeite met zijn pleidooi voor afschaffing van eeuwenoude theologische be grippen en vertrouwde dogma's. In zijn boek stelt Wiersinga (65) voor om theologische begrippen als de almachtige en drieënige God, erfzonde en maagdelijke geboorte en lichamelijke opstan ding van Christus uit de roulatie te nemen. Het „schadelijke weef sel" moet weggehaald worden uit het levend organisme. Dat is radicaal en pijnlijk, maar vol gens de theoloog noodzakelijk. Wiersinga is sinds de jaren ze ventig omstreden in de Gerefor meerde Kerken. „Men moet geen oude schoenen weggooien voor men nieuwe heeft. En dat geldt ook in de godsdienst", meent prof. dr. F. de Lange, hoogleraar evangelis- tiek in Kampen. „Wiersinga doet dat wel en met een zekere roeke loosheid. Ik denk dat we beter op safe kunnen spelen. Volgens Wiersinga hebben we echter geen keus. Omdat de cultuur zo'n omslag heeft gemaakt dat de antwoorden van vroeger niet meer passen op de vragen van nu." Het lijkt De Lange veel beter de klassieke traditie van binnenuit te vernieuwen, dan er radicaal mee te breken. Wiersin ga's voorstellen voor „een opera tieve ingreep" of een „zuivering" van de traditie zijn volgens hem „van een bevreemdende geweld dadigheid. Deze behoefte aan Door Bert van der Kruk Amersfoort - De Vereniging ter Bescherming van het Ongeboren Kind (VBOK) heeft haar 100.000ste lid kunnen verwelkomen. Het clubje abortusbestrijders is sinds het ontstaan in 1971 uitgegroeid tot een organisa tie van 30 beroepskrachten en ongeveer 1.800 vrijwilli gers. Het legt zich toe op hulp aan moeder-in-nood èn ongeboren kind. In 1981 werd de Wet afbreking zwangerschap aangenomen. Van actie-voeren moet de VBOK sindsdien niets meer hebben. .Dat is energie verspillen", zegt directeur drs. M. Neele. „Toen de wet er nog niet was, had het zin om mensen te mobiliseren. Nu niet meer." Voor de vaak schokkende acties van ex-EO-directeur Dorenbos of pater Koopman heeft ze dan ook weinig goede woorden over. Ze schaden het toch al broze imago van de VBOK, die ten onrechte „op één hoop gegooid" VBOK-directeur drs. M. Nee- wordt met andere pro-life orga nisaties. „Hè jammer, daar gaat ons werk weer", verzucht Neele geregeld als er weer foto's van geaborteerde kindertjes worden vertoond. Beeldvorming Onlangs ondervond de VBOK nog de negatieve gevolgen van de onjuiste beeldvorming. Het huis van vice-voorzitter L. Ven- cken in Haren werd besmeurd met leuzen ais 'Bazin in eigen buik'. Neele dacht dat die tijd inmiddels voorbij was, dat de VBOK onderhand wel geaccep teerd was. Het was rustig gewor den, nadat begin jaren tachtig Rooie Vrouwen geregeld hun woede koelden op stationsrecla mes van de VBOK. De hulpverleners en voorlichters van de VBOK worden echter nog steeds geconfronteerd met vra gen, vooroordelen en soms zelfs uitgesproken vijandigheid. Voor al collega's uit het welzijnswe- reldje kunnen nauwelijks gelo ven dat het mogelijk is om je eigen waarden en normen (res pect voor het leven) hoog te houden en tegelijk professionele hulp te bieden. „Wat zouden ze daar uithalen met die arme vrouwen", hoort Neele de critici vaak denken. De gedachten gaan al gauw in de richting van indoctrinatie en dwang, maar daarvan is zeker geen sprake, benadrukt de direc- Dit soort acties is voor VBOK energie verspillen. teur. „Geen enkele keuze moet onder dwang genomen worden, niet voor abortus, maar ook niet voor het houden of afstaan van het kind." De VBOK wil vrou- wen-in-nood bij de keuze ter zijde staan. Creatief „Als je de mogelijkheid van abortus niet in je pakket hebt, word je des te creatiever in het zoeken naar alternatieven", zegt Neele. Dat betekent veelal „hulp op maat". Bij de ene vrouw zal een relationeel probleem moeten worden opgelost, bij de andere een financieel probleem. Het ene meisje moet eerst haar persoon lijkheid verder ontwikkelen, het andere heeft vooral behoefte aan sociaal contact. In veel gevallen wordt eerst een beroep gedaan op de plaatselijke afdelingen, die vervolgens een van de negen maatschappelijk werksters inschakelen. Zij zijn er vooral op uit om ruimte en rust te creëren. Tijdsdruk is fu nest, ook de druk van een in paniek gemaakte afspraak met de abortuskliniek werkt als „een blokkade". De vrouwen „hebben FOTO ANP tijd nodig tot zichzelf te komen. Het gaat om een beslissing voor het leven", zegt Neele. In 1992 benaderden bijna 2.000 vrouwen en meisjes de VBOK. Een deel van hen is tegen abor tus, een ander deel heeft nog geen keuze gemaakt. Van de „in tensief begeleide" vrouwen kiest uiteindelijk 5 a 10 procent toch voor een abortus. In sommige gevallen keert een vrouw die een abortus heeft ondergaan, nog eens terug naar de VBOK. „Wij geven ook hulp na de abortuskli niek." De VBOK geeft verder voorlich ting op scholen: geen seksuele voorlichting, maar lessen waarin „respect voor het ongeboren le ven en de verantwoordelijkheid van de mens" centraal staan. Films, dia's en foto's tonen de ontwikkeling van het leven van af de conceptie en lokken gere geld heftige discussies met leer lingen uit. In de afgelopen twee jaar heb ben opvallend veel rooms-katho- lieke scholen de weg naar de VBOK gevonden. Vanouds wor den veel lessen gegeven op refor matorische en gereformeerd- vrijgemaakte scholen. De laatste tijd zijn echter ook protestants- christelijke, katholieke en zelfs openbare scholen geïnteresseerd. „Niet omdat ze achter onze doel stelling staan, maar omdat ze hun leerlingen ook deze kant van het verhaal willen laten zien." De vereniging krijgt jaarlijks een bedrag van de rooms-katholieke bisschoppen (vorig jaar 20.000 gulden), terwijl de landelijke hervormde en gereformeerde kassen gesloten blijven. Wel zijn er tal van plaatselijke gemeenten en kerkelijke verenigingen die de VBOK steunen. Het ministerie van WVC subsidieert vier maat schappelijk werksters, in verge lijking met de concurrerende, volledig gesubsidieerde FIOM „een schijntje", aldus Neele. Achterban De VBOK is op papier een alge mene vereniging, hoewel de ach terban overwegend christelijk is en bijna alle vrijwilligers zich laten leiden door hun „geloof in God als de schepper van alle leven". Voorzitter van het be stuur is de vrijgemaakt-gerefor- meerde hoogleraar dr. J. Douma en in het comité van aanbeveling zitten onder anderen kardinaal A.J. Simonis, Gereformeerde Bonder ir. J. van der Graaf en de christelijke gereformeerde prof. dr. W.H. Velema. Ondanks de christelijke sfeer in de vereniging ziet de VBOK zich „niet als verlengstuk van de kerk", zegt Neele, die zichzelf omschrijft als protestant („ik wil niet in een hokje geduwd wor den"). „Het is fijn als mensen inspiratie voor ons werk opdoen in de kerk, maar wij zijn geen club die bij de kerk hoort." Het merendeel van de cliënten (65 procent) heeft daarentegen geen enkele kerkelijke binding. Neele weet niet of zij de stap naar de VBOK minder snel had den gezet, als de vereniging de C in haar naam had staan. De cijfers maken verder duidelijk dat bijna 70 procent van de vrouwen nooit eerder een kind heeft gehad en dat ruim 50 pro cent jonger dan 25 jaar is. Bewogenheid De groei van de VBOK is de laatste jaren snel gegaan. De vereniging telde in 1980 ruim 10.000 leden en in 1989 ruim 50.000. De groei is, naast een drietal ledenwerfcampagnes, volgens Neele vooral te danken aan „een stuk bewogenheid bij de mensen" en aan hun „besef dat je voor ongeboren leven nou eenmaal hoort op te komen". Het betekent echter niet dat de VBOK het tij mee heeft. „Wij roeien tegen de maatschappelij ke stroom op. We zijn geen Greenpeace, geen organisatie die tot de verbeelding spreekt. Wij werken in de luwte. Ons onder werp is niet populair; voor de grote massa is het een gepas seerd station", aldus Neele, die er, zegt ze zelf, dankzij haar christen-zijn, idealisme en opti misme de moed in houdt. 'ohannesburg (ANP) - De anglicaan ss aartsbisschop Desmond Tutu van Johannesburg beheerst de kunst van Jjd spreken in understatements. „De theologie van Heyns is vreemd", zegt j om zijn afkeer weer te geven van ®ente uitspraken van prof. Johan ™yns, vice-voorzitter van de (blan- e) Nederduitse Gereformeerde Kerk INGK) van Zuid-Afrika. %ns heeft gezegd dat er zonder de nkaner Broederbond in Zuid-Afrika wit iets zou zijn veranderd. De conser- i ?ye Broederbond, die veel invloedrij- Afrikaners onder zijn leden telt, is een »ime organisatie. Zij heeft achter de ermen een belangrijke rol gespeeld in leem nC^0U^in® van ^et aPartheidssys- Nel feit dat vele prominente blanke verh't a en ziJn van Broed 11 de gemoederen binnen deze kerk. echter geen reden om het Nrv i ele prominente Dianxe vorpr j en zi)n van de Broederbond, unit de ge li,TS Ziet el eeirfaajSC'laP van cte Broederbond offici al ter discussie te stellen. Ei Jgenaardig iis opzicht is het nogal eigenaar- m te zeggen dat een geheime organi satie een grotere invloed op mensen heeft dan het geloof", legt Tutu, Nobelprijs winnaar voor de vrede, uit. „Dat een kerkelijk leider zoiets kan zeggen, is eigenlijk schandalig." Tutu is dankbaar dat de Broederbond nooit onderwerp van gesprek is geweest in de Anglicaanse Kerk. De bond is er volgens hem in geslaagd op onverant woorde wijze en in het geheim macht te verkrijgen. „Het is een wonder als macht, die op die manier is verkregen, niet wordt misbruikt." Een van de prominente leden van de Broederbond is president F.W. de Klerk. Hij heeft zich tot Tutu's verdriet nooit openlijk verontschuldigd voor zijn rol in de apartheidspolitiek. Hij zegt vooral bezorgd te zijn over de recente verdedi ging door De Klerk van Hendrik Ver woerd, de voormalig president van de Nationale Partij. De in Nederland geboren Verwoerd wordt algemeen beschouwd als de archi tect van de apartheid. Het heeft Tutu vooral pijnlijk getroffen dat De Klerk Verwoerd een integer man heeft ge noemd. Het doet er volgens Tutu niet toe of Verwoerd slecht was of niet. „Wat hij deed was slecht. We kunnen ook beweren dat Hitier een oprecht persoon was. Maar waar het om gaat, is dat hij aan het hoofd stond van een systeem dat zonder pardon zes miljoen mensen zonder pardon heeft omgebracht." Onvergeeflijk Bisschop Tutu zegt het aan zijn theologi sche opvattingen verplicht te zijn uitein delijk alles te vergeven. „Maar het is bijna onvergeeflijk om de architect van de apartheid als een held voor te stellen." De aartsbisschop wil de Amerikaanse president Bill Clinton schrijven om hem te vragen een einde te maken aan de boycot van Zuid-Afrika door het Interna tionaal Monetair Fonds en de Wereld bank - maar alleen als aan het geweld in Zuid-Afrika een einde komt en de veilig heidstroepen onder beheer van de ver schillende partijen komen te staan. De bisschop is er meer dan ooit van overtuigd, dat een „derde macht" mede verantwoordelijk is voor het geweld in Zuid-Afrika. Hij doelt op de recente massaslachting in Natal, vlak voor het begin van de laatste ronde van de bespre kingen tussen de verschillende partijen. Maar dat betekent niet dat de politieke partijen vrijuit gaan. Tutu twijfelt er niet aan dat er mensen zijn die het geweld bevorderen of tempe ren, om zo het onderhandelingsproces te laten slagen of juist te doen ontsporen. Om een einde te maken aan de gewelda- digheden moet er naar zijn mening een professionele politiemacht komen die is samengesteld uit alle lagen van de bevol king. Geldkraan Gewone mensen moeten in de trein of de taxi kunnen stappen zonder door de loop van een AK^17 machinegeweer naar de bepaalde plaats te worden geworden ge dwongen. „Als dit werkelijkheid is ge worden, kan de geldkraan weer open. "Tutu is zich ervan bewust dat het geld dan ,.dn0r de corruptie in de zakken van allerlei vreemde wezens verdwijnt." Daarom moet er haast worden gemaakt met de huidige besprekingen tussen de partijen. Tutu wil niet zeggen op wie hij zal stemmen bij de eerste democratische ver kiezingen in zijn land. Hoewel hij de Anglicaanse Kerk leidt, had hij tot nu toe als zwarte geen stemrecht. Hij volstaat met de opmerking dat hij zal stemmen „op een partij die mensen voorrang geeft boven dingen en die bovendien een tast bare vrijheid omhelst." Aartsbisschop Desmond Tutu. FOTO ANP helderheid lijkt mij hoe dan ook ongezond. Want zou zij wel halt willen houden aan de grenzgn van de taal?" De Lange bekritiseert de vier voorwaarden waaraan volgens Wiersinga theologische begrip pen in deze tijd moeten voldoen: denkbaarheid, ervaarbaarheid, voorstelbaarheid en werkbaar heid. „Deze trechter, waardoor alle geloofstaal zou moeten om geloofwaardig te zijn, deugt niet. Er zitten op z'n minst een paar lekken in", aldus de hoogleraar. Hij vindt bovendien dat Wiersip- ga de traditie geen recht doet. „Hij is de rechter die de traditje voor het hooggerechtshof van zijn criteria daagt." Dit „tribu naal van de traditie" is niet alleen onmogelijk, maar ook on wenselijk: „Wie als rechter oor deelt, kan bij voorbaat al niet meer zelf de rol van aangeklaag de spelen en moet de zondaars- bank altijd voor anderen reser veren." Ook prof. dr. G.W. Neven, gere formeerd dogmaticus in Kam pen, vindt dat Wiersinga „op ongenuanceerde wijze het verle den afschrijft. Dat getuigt - om met Nietzsche te spreken - eer der van ressentiment dan van aanvaarding en verwerking van het verlies." De rooms-katholieke prof. dr. A. Houtepen uit Rotterdam is van oordeel dat Wiersinga wezenlij ke elementen uit het oecume nisch belijden schrapt. Hij wijst onder meer op de paradoxale verhouding tussen God en mens en de „geboorte-zonder-verwek king van Jezus". Wiersinga houdt zijns inziens wel erg wei nig over. „Ik houd veel meer over dan op het eerste gezicht lijkt", reageert Wiersinga, tot vorig jaar studen tenpredikant in Leiden. Hij for muleert het als volgt: „God als de bezielende Geest, de inspire rende Voorganger Jezus, en de belofte van menselijke mogelijk heden." Ondanks alle kritiek houdt Wiersinga staande dat het mes diep in de traditie zal moeten. „Ter wille van de communicatie met tijdgenoten die anders den ken of geloven, heb ik geen an dere keus." Hij denkt daarbij aan humanisten, joden, moslims en zijn eigen kinderen. Theolo gen hebben al veel te lang ge wacht met schoon schip maken. (ANP) Johannesburg (ANP) - Angli caanse bisschoppen uit Zuidelijk Afrika hebben de dictatoriaal geregeerde landen in deze regio opgeroepen voor de democratie te kiezen, verkiezingen uit te schrijven en de wil van het volk te eerbiedigen. De bisschoppen uit Angola, Mozambique, Zuid-Afrika, Na mibia, Lesotho en Swaziland vragen de internationale ge meenschap druk uit te oefenen om het democratisch proces te stimuleren. Zij waren onlangs in de buurt van Johannesburg bij een onder leiding van aartsbis schop Desmond Tutu. De bisschoppen maken zich zor gen over de toenemende corrup tie in Zuid-Afrika. Zij beschul digen president F.W. de Klerk en andere leden van de regering ervan te weinig tegen de corrup tie te ondernemen. Zij roepen christenen op om „hun zonden te bekennen en degenen tegen wie gezondigd is aan te moedigen om te vergeven en geen wraak te nemen". Hier mee verwijzen ze naar onder anderen president De Klerk en de meeste ministers van de Zuid- afrikaanse regering, die tot dus ver weigeren toe te geven dat ze zich hebben schuldig gemaakt aan de zonde van apartheid. Kerken in Zuid-Afrika hebben verdeeld gereageerd op de op roep van president F.W. de Klerk om een dag van gebed en berouw te houden voor de toe komst van Zuid-Afrika. Angli caanse en methodistische leiders noemen de oproep „huichelach tig". Maar de (blanke) Neder duitse Gereformeerde Kerk heeft besloten er gevolg aan te geven. De anglicaanse en methodisti sche leiders willen pas aan een dag van gebed en berouw mee werken, als zij „duidelijke teke nen" hebben gezien van „echt onvoorwaardelijk berouw" bij degenen, die verantwoordelijk zijn voor het kwaad van de apartheid, dat „zoveel pijn en lijden heeft veroorzaakt en nog altijd veroorzaakt." De kerkelijke leiders verwijzen daarmee naar de weigering van De Klerk om zich in het open baar te verontschuldigen voor dp zonde van de apartheid en zijn recente verdediging van afe grondlegger van de apartheid, de in 1966 vermoorde premier Hen drik Verwoerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 21