Johannes 'Ik voel me een anti-ster' UIT gids Broederbor Matthaus in Breda tussen oud en nieuw Bezetenheidtrance, erotiek en symboliek Anti-abortusv Paolo Conté treedt deze maand op in vijf Nederlandse steden deel Prix Futura voor Nederlandse tv-progr anuna's Jan Blokker stapt op bij Film- produktiefonds Anne Sofie von Otter Beethoven Schönberg Bobby Mack Swirlies Gallon Drunk Apache Aartsbisschop Tutu hekt destem gids WOENSDAG 7 APRIL 1993 DESTEM Van onze verslaggever Hilversum - Drie Neder landse televisieprogram ma's zijn op het festival Prix Futura te Berlijn onderscheiden. Hoofd prijzen waren weggelegd voor de documentaires 'De Streep' en 'Land schappen waar niemand van weet'. Het Berlijrise evenement wordt eens in de twee jaar gehouden en behoort tot de meest vooraanstaande festi vals voor radio en televisie in Europa. De documentaire 'De Streep' van Piet Hurkmans en Peter Gielissen toont het dagelijkse leven van veelal verslaafde prostituées in Rotterdam. 'Landschappen waar niemand van weet' is een documentaire van ca meraman en filmmaker Melle van Essen over zijn oudoom, de Amsterdamse kunstschilder Melle (1908-1976). 'De Zondagsjongen', een co- produktie van Marts en de NOS, kreeg een speciale aanbeveling. Het is geba seerd op het gelijknamige boek van Cherry Duyns, die tijdens het EK-voetbal in Duitsland in 1988 zijn vroe ge jeugd in nazi-Duitsland herbeleeft. Amsterdam (ANP) - Jan Blok ker, voorzitter van het Produk- tiefonds voor de Nederlandse Film, legt zijn functie per 1 juli neer. Ook is hij niet bereid advi seur te zijn bij de oprichting van het nieuwe Filmproduktiefonds. Blokker heeft dat geschreven in een brief aan minister D'Ancona van Cultuur. Hij heeft het voor zitterschap tien jaar lang ver vuld. Reden voor Blokkers vertrek is zijn boosheid over de gang van zaken bij de oprichting van het nieuwe fonds, dat de werkzaam heden van het huidige Produk- tiefonds en het Fonds voor de Nederlandse Film moet gaan overnemen. De samenvoeging maakt deel uit van de Cultuur nota 1993/1996 van minister D'Ancona. DE Italiaanse pianist en zanger Paolo Conté treedt op woensdag 14 april op in het Muziek centrum Frits Philips in Eindhoven. Nederland en Frankrijk zijn de landen waarin de ex-advocaat scharen fans heeft. Met 'Max' vestigde hij er zijn reputatie van brombeer zanger. Onlangs kwam de cd '900' uit. Een ge sprek. Door Henk van Weert HIJ KRABT over een van zijn handelsmerken: een modieus ruwe stoppeltjes kin, waarboven een bor stelige snor prijkt. Hij heft een zin aan en daar ver raadt zijn tweede handels merk zich. Een diepe don kere stem, vol barstjes. Het gespreksonderwerp is zijn nieuwe CD, '900' ofwel Novecen- to (Twintigste Eeuw), een titel die onmiddellijk herinneringen oproept aan de beroemde film van landgenoot Bertolucci. „Dat is toeval", zegt Paolo Conté, „Ik ken uiteraard die film, maar die ging vooral over de sociale pro blematiek, die ontstond na de eeuwwisseling in Italië. Het ti telnummer Novecento op deze cd gaat over fysische veranderingen die optraden na de eeuwwisse ling, de veranderingen van het landschap. Het is eigenlijk meer een terugblik op de 19e eeuw dan een impressie van het begin van onze eeuw. Mij interesseerde het gevoel uit de 19e eeuw dat in die beginjaren van onze eeuw is blijven hangen". Conté schrijft barokke, naar het cryptische neigende teksten, die zich moeilijk in het Nederlands laten vertalen. Thema's en on derwerpen haalt hij overal van daan. „Mensen denken meestal dat ze autobiografisch zijn. Nou, dat is dus bijna nooit het geval. Ze gaan meestal over gewone dingen, liefde, het dagelijks le ven. Ik wil op Novecento ook geen uitspraak doen of oordeel vellen over de 20e eeuw, net zomin als ik wil zingen over de harde realiteit van dit moment. Ik zing verstrooiende liedjes en ik heb geen behoefte om me uit i Paolo Conté: „Ik zing verstrooiende liedjes en ik heb geen behoefte om me uit te spreken over wat er in Joegoslavië gebeurt te spreken over wat er in Joego slavië gebeurt. Ik denk dat een artiest zich in dit opzicht niet moet overschatten. Ik ben een demoeraat en als democratisch burger kan ik een mening heb ben over wat er in de wereld gebeurt. Het idee dat je als be roemdheid je politieke denkbeel den naar voren moet brengen, deel ik niet. Daar verandert niets door. Een artiest heeft zoveel macht niet". Amerika Conté kijkt verder dan Italië. Hij heeft een oude liefde voor Ame rika, de bakermat van de jazz, die hem als kleine jongen zo boeide en hem nog steeds in zijn greep houdt. „Jazz is in Italië lange tijd marginaal geweest. Nu gaat het wat beter. De laatste twintig jaar wordt er redelijk veel georganiseerd op jazzge- bied. Artiesten als ik hebben in Italië hun eigen publiek. Na tuurlijk wordt ook Italië over spoeld door die golf van de amu sementsindustrie uit Amerika. Sommige Italiaanse zangers hebben daar met een soort min derwaardigheidscomplex op ge reageerd. Ik heb daar geen last van. Maar het is een feit dat Amerikaans en Engels gemakke lijk herkenbaar is voor iedereen, lekker in het gehoor ligt en swingt. Het Italiaans swingt ge woon niet". Vreemd Het lijkt een vreemde opmerking van een zanger uit het land van de Belcanto en de grote opera's. „Natuurlijk klinkt Italiaans goed in opera's. Maar. opera's hebben niets met swing te ma ken. Opera is woorden zingen. In mijn muziek komt hèt meer op ritme aan. Engels is daarvoor beter dan Italiaans". Een van zijn liedjes op 900, Per quel che vale, gaat over het ar tiestenleven. 'Che decadenza la realta', zingt hij, 'wat is de wer kelijkheid decadent'. Nee, hij zet zich niet af tegen het artiesten wereldje, haast hij zich daaraan toe te voegen. Dromen „Ik bedoel dat meer in zijn alge meenheid. Ik bedoel vooral te zeggen dat de droom per defini tie mooier is dan de werkelijk heid, waar die ook over gaat. In dromen bestaan geen teleurstel- HET BLIJFT nog lang onrustig als de mezzosopraan van Anne Sofie von Otter is uitgeklonken. Het is niet helemaal duidelijk wat deze stem aanricht, maar véél is het in ieder geval wel. De stem van Anne Sofie von Otter streelt je geraffineerd, is nét ietsje hees - vooral aan het slot van een frase -, ligt inge bed in een zachte ruis van adem, en is daarbij zó haarzui- ver, met een perfecte labiale, dentale en gutturale dictie, zo subtiel, zo muzikaal en zo in telligent, zonder nonsens en zonder dramatische diva-pre tenties, dat je geen kant uit kunt: je valt reddeloos voor deze stem. Anne Sofie von Otter zingt 25 liederen van Edvard Grieg, grotendeels in het Noors. Al zijn honderden liederen schreef Grieg voor zijn vrouw Nina Hagerup, en voor zichzelf als pianist. Volgens de overleve ring - en vooral volgens Grieg zelf, maar ja: hij was levens lang verliefd op haar, en met haar getrouwd - beschikte Nina over een onvergelijkelijk stem geluid. Als dat waar is, dan heeft Nina Grieg een meer dan waardige opvolgster gekregen in Anne Sofie von Otter. Edward Grieg zal zich, in dit jaar van zijn 150e verjaardag, bij het horen van deze over rompelend mooie stem zeker niet in zijn graf omdraaien, daar in het Noorse Bergen. Zijn toch al fraaie liederen (bijvoor beeld het beroemde Een droom) krijgen een extra dimensie. Een cd om keer op keer te beluiste ren. (DG) HANS ROOSEBOOM DE GROTE verrassing in Beet- hovens Vioolconcert zoals uit gevoerd door Gidon Kremer en Nikolaus Harnoncourt is de ca dens van het eerste deel. Er zit een beetje ingewikkeld verhaal vast aan deze cadens. Anne Sofie von Otter en pianist Bengt Forsberg Die wordt op deze opname na melijk gespeeld door viool, pia no en pauken. De cadens is uiteindelijk wel van Beethoven, maar het is een arrangement door Gidon Kremer van de ca dens uit Beethovens eigen pia nobewerking van het vioolcon cert. Die cadens schreef Beet hoven voor piano en pauken. Kremers arrangement is voor viool, piano en pauken, geheel samengesteld uit verschillende autografen van Beethoven. Nieuw is dus alleen de instru mentatie. Dat is dus inderdaad een moeilijk verhaal, maar voor de rest hoeft bijna niet gezegd te worden dat dit Vioolconcert in de handen van Kremer en Harnoncourt wordt neergezet met het mengsel van zelfverze kerdheid en vanzelfsprekend heid dat men mag verwachten van twee dergelijke grootmees ters. (Teldec) HR ARNOLD SCHÖNBERG (1874-1951) werd zich pas na 1933 bewust van zijn jood-zijn. Voordien speelde dat in zijn leven geen enkele rol; maar na Hitiers machtsovername wilde hij per se een jood zijn. Door alles wat daarna gebeurde werd Schönbergs vereenzelvi ging met het lot van het joodse volk alleen maar heviger. Vlak na de o'brlog legde hij het onbeschrijflijke leed vast in een heel kort werk: Ein Ueberleben- de aus Warschau. In nog geen 7 minuten verklankt Schönberg zijn gevoelens door middel van solo-Sprechgesang, koor en or kest. Aangrijpend, rauw, ex pressionistisch. Het werk staat op een cd die voor de rest is gevuld met een aantal orkest werken van Anton von Webern; alles onder leiding van de veel zijdige Claudio Abbado. (DG) HR GITARIST Bobby Mack is geen familie, maar wel een muzikale kennis van gitarist Lonnie Mack. Net als Lonnie houdt Bobby van stevige blues en R&B. Say what! is de eerste plaat die ik van Bobby Mack hoor en ik moet zeggen dat hij veel in zijn mars heeft. Say what! is opge nomen in 1990 en was enkel in de VS en dan alleen maar op cassette verkrijgbaar. Vorig jaar verscheen, alweer alleen in de States, van Bobby Mack de live-plaat Red, hot and humid. Die live-plaat was voor een Nederlandse platenfirma reden om Bobby Mack te contracte ren en zodoende is Say what! nu ook hier verkrijgbaar. Bo vendien zit Bobby momenteel in de studio om een nieuwe plaat op te nemen. Voorlopig moeten we het echter doen met Say what! en dat is een hele aardige plaat. In By the minute en het titelnummer wordt samengespeeld met The Neville Brothers. Die menge ling van Texaanse blues (Mack opereert vanuit Austin) en New-Orleansritme levert mu ziek op die een beetje aan Little Feat doet denken. Op andere momenten, zoals in Treat her like a lady, zit Mack dicht tegen soul aan. Lonnie Mack speelt mee in de zwoele ballad Piece of my heart die Bobby samen met Willie DeVil- le schreef, en in Take it home, een bluesy instrumental. Say what! is gevarieerder dan de meeste blanke blues-platen en eerlijk gezegd komt Bobby Mack beter tot zijn recht als hij juist afwijkt van de simpele blues. Op die momenten, en gelukkig zijn die veelvuldig op Say what!, is hij tot opmerke lijke dingen in staat. (Pro- vogue) WVL BLONDERTONGUE AUDIO- BATON van de Amerikaanse Swirlies is een van de meest ingewikkelde platen die ik de laatste tijd gehoord heb. De muziek van dit kwartet uit Boston is een mengeling van noise en pop, wat soms de meest psychedelische vormen aanneemt. Op zich heel vrolijke en on schuldige popnummers over de ons zo bekende thema's liefde en verdriet worden plotseling dwarsgezeten door gekraak, ge piep, in rumoerige zalen opge nomen filosofische monologen, of gewoonweg stilte. Door al ternatief (lees: vals) gestemde instrumenten lijkt de muziek hier en daar op.The Fall, maar ook Sonic Youth klinkt door. Een zooitje? Nou nee. Wel heeft het even geduurd eer deze plaat de benen spreidde. Maar wat er dan voor de dag komt, is fasci nerend. (Taangl/Semaphore) GERARD VAN DEN BROEK WAT IN Groot-Britttannië al jaren door de grote muziekbla den gehyped wordt, komt hier plotseling aanwaaien als Grote Onbekende: Gallon Drunk, een band waarachter zich de al even onbekende multi-instru- mentalist James Johnston ver schuilt. En daar ligt-ie dan: het omvangrijke debuut Heart of the town, zowaar voorzien van een extra live-cd die vorig jaar werd opgenomen in Madison Square Garden in New York. Waar zaten wij al die tijd met onze aandacht, vraag je je af. Blijkbaar speelt dit omvangrij ke debuut vooral in op de Brit se fans, want Heart of the town is weliswaar een heel aardige plaat, maar nu niet iets om hysterisch van te worden. Even dacht ik te maken te hebben met een onder pseudoniem werkende Nick Cave. Johnston heeft namelijk datzelfde don kere en kreunende stemgeluid en zijn muziek doet sterk den ken aan die van The Birthday Party. Maar na de eerste verbazing gaat Heart of the town zijn eigen weg met een aantal prima songs die zich bewegen tussen rockabilly en latin-muziek (la- tinobilly als het ware). Het hij gende Hammond-orgeltje geeft de muziek bovendien iets ruim telijks dat goed past bij de teksten over de zelfkant van het Londense stadsleven. (Cla- wfist/Semaphore) GVDB NU CONSOLIDATED met het hitje You Suck al die mannelij ke macho-rappers stevig op hun nummer heeft gezet, zou je verwachten dat de laatsten hun van seksisme doordrongen tek sten een tijdje in de ijskast zouden zetten. Niets daarvan. De Newyorkse rapper Apache maakt op zijn debuut-cd Ain't Shit direct duidelijk dat hij de grootste 'stud' is die op deze planeet rondloopt. In onverbloemd taalgebruik vertelt Apache over zijn uitzon derlijke kwaliteiten die alle vrouwen naar hem doen smachten. Maar er is ook plaats voor een ironische noot. Zo ver liest hij op Who freaked Who duidelijk de verbale slag met rapster Nikki D. over wie nou de ander het meest verwend heeft. Apache kruipt ook af en toe uit de bedstee en beschrijft dan de sociale problematiek waar de arme (zwarte) Amerikanen mee te kampen hebben. Niets nieuws onder de zon, maar met een droge, soms funky, beat en enkele creatieve muzikale vondsten maakt Apache de titel van zijn cd toch waar: dit is geen shit. (TOMMY BOY/PLAY IT AGAIN SAM) PAUL VERLINDEN foto anp lingen, in de realiteit wel. Geluk heeft met momenten te maken, daarna gaat het leven weer zijn gangetje. Ik probeer het ar tiestenleven wel enigszins te rea- litiveren. Ik voel me een anti ster. Al die massale verering, het doet me niet zoveel. Natuurlijk zijn complimenten leuk, maar ik probeer vooral het kunstzinnige aspect van mijn werk in de gaten te houden. De rest laat ik voor wat het waard is. Ik geloof niet dat zo'n houding het gevolg is van heb feit dat ik pas op latere leeftijd bekend geworden ben. Dit zit in mijn karakter. Als ik jong bekend was geworden, had ik me ook zo opgesteld". Paolo Conté, 14 april Muziekcen trum Frits Philips, Eindhoven (uit verkocht). Op 10 april in Maastricht, 11 april Amsterdam, 15 april Utrecht en 16 april Den Haag. Breda - Grote Kerk. Matthaus Passion door koor van Bach Collegium Breda, jongens van Sacramentskoor en het orkest Florilegium Musicum. Diri gent: Geert van den Dungen. Gehoord op 6 april 1993. Door Frans Baljeu In de veelheid van Matthaus Passion-uitvoeringen die Neder land rijk is, is de Bredase er een met een traditie die teruggaat tot 1946. Ook bij de 48e uitvoe ring kon de Stichting Matthaus Passion Breda niet iedereen die dat wilde een plaats geven in de afgeladen Grote Kerk. Bijzonder aan deze 48e uitvoering was dat koor en dirigent weer uit Breda kwamen. De in de loop van jaren geleide lijk opgebouwde goede naam maakte het Bach Collegium Bre da het aangewezen medium voor het met 'eigen volk' uitvoeren van dit grootse werk. Dirigent Geert van den Dungen en het Bach Collegium hebben het in hen gestelde vertrouwen zeker niet beschaamd; zij presenteer den een heel eigen document, de reputatie van het koor waardig. De keuze van de visie op dit complexe werk was ook gistera vond weer uitgangspunt voor menige, vaak pittige discussie. Veel dirigenten zijn ge leidelijk tot een synthese geko men waarin het goede van 'oud' en 'nieuw' wordt verenigd. Ook dirigent Geert van den Dungen lijkt dit credo te huldigen. De kaders waarbinnen het ge heel zich gisteravond voltrok waren 'kleiner' dan veel trouwe Bredase Matthaus-gangers ge wend waren. Binnen deze andere lijst leefde echter een rijke mi crokosmos waarover veel te vertellen valt. Geen donderè] de volkskoren, maar wel Lj plastisch boetseren; treffend i in dit verband het vinnige, so echt venijnige dat aan snierenè commentaarteksten werd mei gegeven. Verder viel het weldadig tra parante klankbeeld op dat goed geschoolde koor samen nijl de jongens van Walter Cantnf en het orkest Florilegium Musj cum uit het notenbeeld optrokf ken. Koralen werden elk naai hun eigen tekst en rijke harms, nie afwisselend benaderd en i 'grote' koren hadden een sof opgezet tempo. In de milde, i sende orkestklank misten si migen soms de smartelijkheiil die moderne instrumenten der oproepen. Het enige wal gen dit ensemble ingebracht kaï worden zijn de soms optredend! intonatieproblemen. Bij de solisten was Jelle Draijel de bas die de natuurlijke autorJ teit die de Christuspartij motj uitstralen ideaal gestalte Zijn Nederlands Kamerkoor-cil lega Robert Coupe zong de evail gelistenpartij licht en soepel al de beste vertellerstraditie va| tenoren als Haefliger. Van de overige solisten alleen sopraan Hieke Meppeliml het zelfde hoge niveau. Heldcf met een mooi dragende ste:| kwamen de sopraanaria's klinken. Lysbeth Riemersma, diil de zieke alt Margareth Beundesl verving, boeide vooral in haa:| laatste aria. Tenor James en bas Geert Smits waren stem-l men die in het kader van als geheel geslaagd te noemei| Bredase Matthaus niet pasten. Breda - Theater Achterom. 'Próximos', choreografie van. Marcelo Evelin. Gezien op dinsdag 6 april in het Festival Cultureel Gekleurd. Door Marjan Mes De geur van wierook en heili- genafbeeldingen aan de muur maakten al meteen duidelijk dat de danstheatervoorstel ling 'Próximos' van choreo graaf Marcelo Evelin alles had uit te staan met christe lijke symboliek. Die keerde ook terug in de bewegings taal en de theatrale beelden, vermengd met een erotische lading. De al lang in ons land werkende Braziliaanse choreograaf heeft zich voor 'Próximos' laten inspi reren door de 'Candomblé', een oorspronkelijk Afrikaanse reli gie die in Brazilië werd ver mengd met katholieke elemen ten. Men raakt erbij in trance, waarbij de goden bezit nemen van het lichaam. De bezetenheid en vervoering keerden telkens terug in Evelins stuk. Na afloop van de trance leek er steeds weer verbazing. Heftige, bezeten scènes werden voortdurend afgewisseld met verstilde, theatrale momenten. FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Ferngully. 20 u. De zevende hemel. HULST - De Koning van Engeland 20 u. De kleine blonde dood. 20 u. Daens. 20 u. De zevende hemel. 20 u. Under siege. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. De zevende hemel. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 20 u. De zevende hemel. - Alhambra 2 14 en 20 u. The distinguished gent leman. - Alhambra 3 14 u. Junglebook. 20 u. De kleine blonde dood. - Alhambra 4 14 u. Tom en Jerry. 20 u. A few good men. ANTWERPEN -Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Scent of a woman. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The last of the Mohicans. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 u. Cham pions. 21 u. Howards end. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Under Siege. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Consenting adults. - Rubens - 14, 16, 18 u. Ned. versie. 20 en 22 u. Eng. versie Jungle book. - Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Quellin II - 14, 16.30, 19 u. Honey I blew up the kid. 21.30 u. Lorenzo's oil. -Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Metro I - 14, 16, 18, 20 en 22 u. De zevende hemel. -Metro II - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Forever young. De snel gedanste fragmenten, b:l het ritme van de samba, vondeil aansluiting bij het moderne ex-I pressionistische danstheater! met repetitieve elementen. Zijl werden door de twee mannelötl dansers en drie jonge danseres] sen sterk uitgevoerd, compleet met een vaak riskante acroba-f tiek en valpartijen. De mengeling van christelijke! symboliek en erotiek kreeg meel gestalte in de telkens in de ar-| men van Maria Magdalena lende Christus-figuur, de so bewegende, kinderlijk ogende! Juan Cruz Diaz de Garaio. Hij! vertegenwoordigde ook het poé-I tische en homoseksuele element| in deze voorstelling, samen de krachtige, mannelijke dansal Reginaldo Dutra, die ondermeel een sensueel duet met eer van del danseressen uitvoerde. Dutral rookte menige Braziliaanse siT gaar tijdens de verstilde scènes.| die mij overigens minder ko boeien omdat de theatrale ex-I pressie gering was. Met uitzosj dering van die van de zwarthari ge actrice Anat Geiger, die öfl voorstelling opende met eell trance en later een opvallende I lach en blik vertoonde. Dat hel podium eigenlijk te klein «I voor de dansers (de voorstelling I begon er een half uur later doorll kon men alleen maar vermoeder I Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u Fortress. I - Ambassades Club 1 - 14 en 1M,| u. Tom Jerry. 19 en 21.30 u. Body of evidence. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30u. Kalle STrop Grodan Bol. 19 en 21.30 u. Salt on our skin. -Ambassades Club 3 - 14, lö-^l 19 en 21.30 u. Innocent blood. I -Ambassades Club 4 - 14, 19 en 21.30 u. Sister act. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 en 20.u. Forever young. 14.30 u. The last of the Mohicans. 20 u. Daens. 14.30 u. Honey I blew up the kid. 20 u. Sister act. - Memling 14, 16 en 18 u. Jungle book. 20 u. The best intentions. - Van Eyk n 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. zevende hemel. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fore\e>| young. 1.1 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Dezevena<| hemel. oln« 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Nowhere "J run. 14.30 en 17 u. Jungle book (Ned-' orig. versie). cni i 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Innoce" blood. 20 en 22.30 u. Chaplin. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Fortress. I 14.30, 20 en 22.30 u. Scent oi woman. 22.30 u. Unforgiven. nS 17, 20 en 22.30 u. The river ru through it. 20, en 22.30 u. Body of evidence. 14.30 u. Honey, I blew up the kia- 20 u. Accidental hero. 14.30 en 17 u. Under siege. 22.30 u. Stalingrad. the I 14.30, 17 en 20 u. The last ot Mohicans. 22.30 u. A few good men. 14.30, 17 en 20 u. Daens. -# De paus met aartsbisschop Paul Marcv vboi Door Bert van der Kruk Amersfoort - De Vereniging ter j Ongeboren Kind (VBOK) heeft kunnen verwelkomen. Het clubje sinds het ontstaan in 1971 uitgegrc tie van 30 beroepskrachten en ong gers. Het legt zich toe op hulp aa: ongeboren kind. In 1981 werd de Wet afbreking zwangerschap aangenomen. Van actie-voeren moet de VBOK sindsdien niets meer hebben. „Dat is energie verspillen", zegt directeur drs. M. Neele. „Toen de wet er nog niet was, had het zin om mensen te mobiliseren. Nu niet meer." Voor de vaak schokkende acties van ex-EO-directeur Dorenbos of pater Koopman heeft ze dan ook weinig goede woorden over. - Ze schaden het toch al broze imago van de VBOK, die ten onrechte „op één hoop gegooid" wordt nisatie ons wt gerege: geabor vertooi Beelt Onlanj nog d( de on™ huis vj eken met li buik', inmidi vbo: teerd den, Rooie woede mes v! De hu| van di steedsl gen, uitgei al col reldje ven eigen peet houd< hulp „Wat met Neelè| richti VBOK-directeur drs. M. Nee- dwan Ie. foto anp geen Johannesburg (ANP) - De anglicaan se aartsbisschop Desmond Tutu var Johannesburg beheerst de kunst var het spreken in understatements. „D< theologie van Heyns is vreemd", zeg hij om zijn afkeer weer te geven vai recente uitspraken van prof. Johai Reyns, vice-voorzitter van de (blan he) Nederduitse Gereformeerde Ker (NGK) van Zuid-Afrika. Reyns heeft gezegd dat er zonder d Atrikaner Broederbond in Zuid-Afrik nooit iets zou zijn veranderd. De conser J'atieve Broederbond, die veel invloedri Ke Afrikaners onder zijn leden telt, is ee geheime organisatie. Zij heeft achter c ^hermen een belangrijke rol gespeeld J 'nstandhouding van het apartheidssy. NpiA6it ^at ve"e prominente blanl ^K-leden lid zijn van de Broederbon tir de gemoederen binnen deze ker ,.yns ziet echter geen reden om h ömaatschap van de Broederbond offic eel ter discussie te stellen. Eigenaardig bijbels opzicht is het nogal eigenaa '8 om te zeggen dat een geheime orgai ,Wie met de kunst trouwt, krjjgt de kritiek tot schoonmoeder" Hildegard Knef, actrice

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 20