weekend M; Verborgen exorcisme in Limburg Eén keer per jaar herleeft de negentiende eeuw in Nederland. Vorige week zaterdag mocht de toplaag van de Nederlandse samenleving een avond.lang onbeschaamd terugverlangen naar de tijd van voor de Eerste Wereldoorlog, 'toen het leven nog minder scherpe kantjes leek te hebben'. In het chique Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee was het tijd voor 'dé society-gebeurtenis van het jaar': het Oostenrijks Bal. Tweeëndertig debuterende 'Jungherren' en 'Jungdamen' vormden het hoogtepunt van een avond vol traditie, dans en glamour. En natuurlijk romantiek) 'net doen alsof het leven mooi is'. Oostenrijks Bal voert high-society mee terug naar vervlogen tijden 'Elitair? Ach, de gemiddelde bouwvakker zal zeggen: dit is mijn volk niet' c ZATERDAG 3 APRIL 1993 Ivan de HKI om de er J en. Ben van die Stulemeyerl vinden in koopgrage J na de oorlog. BegonnJ ■agentuur in stenen Trialen, ontwikkelt t ;r-coneern zich al snel bedrijf. Het bedrijf proj Ide industrialisatie met i de grote fabrieken vl én Etna in Breda. DeJ omt later IGB te heten. rles Stulemeyer breil n concern in alle richtiï i uit. Hij koopt de Nedel idse Groente- en VruchJ neeft een koffiebrandeii Koffie) en richt de Hol ■Kunstzijde Industrie oÉ jf heeft hij feitelijk maal als er 1200 mensen werl randen. In dat jaar ver| de HKI aan de ENKA. br koopt in de jaren twin] t geheim aandelen in dl abriek Breda. Het optre] ■en moderne raider dus. I peert hij een coup uit t s de Noor Hagen bij Nedl afloop is ongeveer heil ■I invloed, maar geen conl Ier verwerft hij wel conl Ir het bankiershuis Val let huis dat hem in zij| len nog had gered van Fomt voort uit de smeden! amilie Klep. Officieel beT ledrijf in 1856. Op de tol eEtna, dat zich van ijzer-I •ntwikkelt tot produce™ els en fornuizen, aan duif ■sen werk. massa-fabrieken staan e 'j eigenlijk pas echt in del tig en zestig. De Etna, del le Machinefabriek, de En-I fjn bedrijven met een klei-l hd tot bijna tweeduizend] ^aan het werk. De langel jet eindeloze rijen arbei-1 zijn ook bedrijven die c gunnen bijhouden. Waariil wordt geïnvesteerd ill [>rodukten, in produktie-l in nieuwe markten. Del pijgen, de toegevoegdel let. begin van de jaren zeven-I pit de Enka. Het luidt del drijfsbezetting in Neder-I (Het is de tijd dat evenl Idacht aan het einde vanl falisme en het vrijmaken I nderdrukte arbeidersklas-! theorieën van de bloe-| Iren, die zich Marxistisch I [olen op de sociale acade-l ar Enka verdwijnt uitein-l |h, op de ouderwetse kapi-f wetten van vraag en| i kosten en opbrengsten, kerdwijnt stap voor stap, 1 hveneens. Vroeger lagen de I aan de rand van de oude I is aardig te zien wat er nu I pouwen met kleine bedrij-1 i ambachtelijk industrieel T Iserend en dienstverlend. I fnka-complex zitten twee ebedrijven. De distribu-1 van Breda stamt al van pleeuwen, toen in Breda Luik werd overgeslagen fcn voor Engeland. I jnka-terrein zit natuurlijk het grootste bedrijf van de snoepfabriek van Van andere grote werkgever Ibrouwerij van Allied-Bre-1 ferder is er in Breda geen ïl bedrijf met meer dan prd werknemers. Ter indi- stad is sinds 1920 met luizend mensen gegroeid. Ijft een stad, die sterk aan I |eid hangt. Voor de ver- 1 militairen komen de en docenten terug. Be- kiezen ook steeds meer voor Breda, waar zoals I heeft gedaan, een Bene- (Ikantoor mooi centraal in grote lijnen terug bij lige werkgelegenheid. Be fabriekscomplexen van n Etna zijn veranderd in parkjes. Dat maakt de minder overzichtelijk gevarieerder, aantal historische feite® het artikel geciteerd uit Geschiedenis van Breda, an drs. M. Buijghuisen e.a- Vanavond geen Glamour land, geen Catherine Ke- ijl en geen Jan 'daar zijn we weer' des Bouvrie. De 'celebrities' die wel zijn uitgenodigd zijn opera- en operettegrootheden. De zeven honderd gasten van het jaarlijkse Oostenrijks Bal komen niet om ge zien te worden, ze zijn onder el kaar. Zij hebben er 155 gulden per per soon voor over gehad om er van avond, tijdens de dertigste editie van het Oosetrijks Bal in Neder land, bij te zijn. Decor voor het 'Bal der Bals' is het prestigieuze Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk aan Zee. Hoewel de organisatie er prat op gaat dat iedereen welkom is, moet de overgrote meerderheid van het publiek toch in de betere kringen worden gezocht. De samenstelling van het zogenaamde Jungdamen- en Jungherrenkomittee, de vrouwe lijke en mannelijke debutanten, verraadt het al. Dit is dé bijeen komst van baronnen, jonkheren en 'Een avond doen alsof het leven mooi is' schijn nogal wat geld kost, is dui delijk. Niet voor niets dragen de verschillende zalen vanavond de namen van de hoofdsponsors. De oorsprong van het Oostenrijks Bal ligt ergens in de achttiende eeuw. Het stadsbestuur van Wenen verbood toen het carnaval op straat. Het bal werd het alternatief. In ons land- wonende Oostenrijkers met een sterke hang naar traditie en heimwee naar vervlogen tijden hielden dertig jaar geleden voor het eerst in Nederland een Oostenrijks Bal. Het meest traditionele dans feest dat ons land kent is een rechtstreekse adaptie van het be roemde Opernball, dat jaarlijks in carnavalstijd in de Weense opera wordt gehouden. Het Oostenrijks Bal is inmiddels een van de belangrijkste export- produkten van de stad Wenen. Ook steden als New York en Tokio kennen hun eigen kopie van het Opernball. Dat Oostenrijk blij is met deze promotie, mag blijken uit het feit dat een flinke Oostenrijkse delegatie, onder wie de burgemees ter van Wenen en de ambassadeur, in Noordwijk haar opwachting maakt. In vroeger tijden was het bal voor de adel de gelegenheid om hun zonen en dochters, die nauwelijks de deur uit kwamen, aan elkaar voor te stellen en te koppelen. Die zogenaamde 'debutanten' openden de avond met een aantal klassieke dansen, vol statige passen en be deesde glimlachjes. Zinschitz zet het debuteren tegen woordig 'tussen heel veel aanha lingstekens'. „De tijd dat op die manier zonen en dochters door de ouders als huwelijkswaar werden aangeboden is natuurlijk al lang voorbij. Nu komen jongeren van zelf met elkaar in contact." De debutanten, meisjes van onge veer twintig en jongens die meestal enkele jaren ouder zijn, zijn niet meer de wereldvreemde jongeren zonder zicht op de buitenwereld, maar studenten die het andere ge slacht ook zonder dit feest wel eens van dichtbij zien. Ze studeren vrij wel allemaal en zijn meestal lid van exclusieve studentencorpora, zoals het Leidse Minerva. Op de eerste etage van Huis ter Duin ligt de gemiddelde leeftijd echter een stuk hoger dan die op een studentengala. Het Oostenrijks Bal is misschien door de hoge en treeprijs vooral een samenkomst van 50-plussers. Op deze zaterdagavond krioelen zevenhonderd zwarte smokings, rokkostuums en bontgekleurde baljurken door elkaar. Dienbladen met een keur aan betere Oosten rijkse wijnen gaan rond. De gangen en zalen zijn opgesierd met spe ciaal uit Wenen ingevlogen bloem stukken, de champagneflütes staan klaar, topkoks werken aan het la ter op de avond te presenteren buffet en de dansers van de Weense Opera bereiden zich voor op hun optreden. Vanavond moet alles mooi zijn. De debutanten zijn uitgedost in zwarte rokkostuums en maagdelijk witte baljurken. Weken van oefe ning zijn vooraf gegaan voordat de 'Jungherren' en 'Jungdamen' van avond voor het aan de rand van de dansvloer toegesnelde publiek hun debüut mogen maken. Operazangeres en gastvrouw Margret Cahn moet het pu bliek herhaaldelijk manen toch vooral voldoende ruimte te maken voor de dansers en danseressen. Bijna drie kwartier later dan gepland openen de zes tien zenuwachtige paren de avond met een klassieke polonaise, een polka, de Quadrille uit Die Fleder- DoorAngela Copier err Peter Smolders alles wat minimaal een dubbele naam op zijn visitekaartje heeft staan. Al zijn de koetsen op de parkeer plaats vervangen door auto's uit de hogere prijsklassen, eenmaal bin nen lijkt de tijd tachtig jaar te hebben stilgestaan. De heren zijn in rokkostuun of smoking, de da mes in enkellange avondjurk en behangen met de familiejuwelen. Het Bal staat nog steeds bol van bijna vergeten tradities. Voorzitser Mia Zinschitz-Wasse- naar van de Stichting Oostenrijks Bal: „Dit is een heel ouderwets feest en dat is ook precies de be doeling. Het is een feest voor men sen met heimwee naar de tijd van voor de Eerste Wereldoorlog. Toen leek het leven wat minder scherpe kantjes te hebben. Nu is het alle maal zo cru. Maar vanavond heerst de romantiek. En romantiek is: doen alsof het leven mooi is." Dat het in stand houden van die maus en de Kaiserwalzer vah Strauss. Sommigen houden hun gezicht strak in de plooi, anderen lijken moeite te hebben hun lach in te houden, later geven ze toe dat de enorme toestroom van de overige gasten en de spiegelgladde vloer de zenuwen nogal op de proef stelden. Terwijl de gasten hun tafels weer opzoeken en de champagnekurken van de magnumflessen knallen, legt een opgelucht^ debutante uit waarom ze meedeed. De 24-jarige Edelgard Baronesse van Utenhove studeert kunstgeschiedenis in Lei den. Haar oudste zus debuteerde tien jaar geleden ook al op het Oostenrijks Bal. Haar ouders sti muleerden haar om ook de 'uitda ging' om traditioneel te debuteren aan te nemen. Een huisgenote die zich ook aanmeldde deed de rest van het werk. „Ik was vooral nieuwsgierig, ik stelde me er wei nig bij voor." Caroline Meijer (21), studente com merciële economie in Utrecht: „Dit is veel leuker dan een studentenga la. Ik ben met een paar vrienden gekomen, maar had het alleen ze ker ook gedaan. Hier méék je vrienden." Organisatrice Zinschitz gelooft dat de debutanten 'het leuk vinden om mooi te zijn, opvallend mooi.' Daarnaast zijn het fervente dansers. Het debuteren is dan wel het meest in het oog lopende aspect van de avond, er gebeurt meer. Operaster ren Margret Cahn, John Dickie en Elisabeth Kales, leden van het Weense Opera Ballet en verschil lende orkesten zorgen voor enter tainment, de Oostenrijkse topkok Wolfgang Weissman voor de buf fetten, waar de gasten specialitei ten uit zijn geboorteland krijgen voorgeschoteld. De Vinotheek Au stria brengt haar beste wijnen aan de man. In de zalen en de foyer vermaken de jurist, de baron, de captain of industry en de jonkvrouwe zich tot diep in de nacht uitstekend. Ook zonder de verplichte titel blijft het feest een evenement voor een ex quise publiek. Reclame wordt niet gemaakt, mond-tot-mond-reclame in de hogere kringen lokt het grootste deel van het publiek. Hoewel de werkster van Zinschitz ook aanwezig is („Die vindt het énig en vroeg me of ze ook kon gaan. Dus heb ik haar voor haar verjaardag twee kaarten gege ven."), zal het publiek van 'dé society-gebeurtenis van het jaar' waarschijnlijk nooit een doorsnee van het Nederlandse volk worden. Debutant Waldo Zeldenrijk: „Eli tair? Ach, de gemiddelde bouwvak ker zal zeggen: 'dit is mijn volk niet'. De één hoort bij de ene club, de ander bij de andere. Dat selec teert zich vanzelf. Dit is mijn club." Caroline Meijer: „Ik vind het wel jammer dat door de hoge prij zen bijna geen studenten komen." De Stichting Oostenrijks Bal wil graag benadrukken dat dit festijn anders is dan andere luxe party's. Promotor Alec Bergsma: „Dit is geen party a la Gert-Jan Dröge, ,nee." Ondanks de hoge tarieven voor entree en consumpties hebben ze venhonderd gasten hun weg naar het vijfsterrenhotel gevonden en kijken velen van hen al reikhalzend uit naar de volgende editie. Wat trekt hen aan? Baronesse Van Utenhove, moeder van de debutan te: „De sfeer is zo mooi, zo zacht." Waldo Zeldenrijk: „Andere gala's zijn vaak gewoon luxe feestjes. Dit is een écht gala. Hier stroomt echte champagne, niet iets wat er op lijkt." Zinschitz: „Hier kan iedereen even wegdromen, even alles vergeten. Een Oostenrijks spreekwoord zegt immers: 'Glücklich ist, wer vergipt'." Dé society-gebeurtenis van het jaar: het Oostenrijks Bal. Tweeëndertig debuterende 'Jung herren' en 'Jungdamen' vormden het hoogtepunt van een avond vol traditie, dans en glamour. FOTO J.W. ZAALBERG I VERVOLG VAN WEEKEND 1 t aar er schuilt volgens Van Uden ook gevaar in exor- cisme: „Wat daar in het [trappistenklooster in Te- gelen gebeurt, valt hopelijk nog binnen de marges, maar er vinden ook exorcismen plaats waarop to taal geen controle of correctie mo gelijk is. Dan is de kans op ontspo ring levensgroot. In Italië zijn nog al wat particuliere beunhazen ac tief als exorcist. Als zo iemand zich vergrijpt aan een 'bezeten' vrouw of er puur op uit is haar uit te horen over allerlei seksuele details, dan is er achteraf geen verweer mogelijk. Een medisch tuchtcollege voor het alternatieve circuit be staat niet." Van Uden toont een videoband met een potsierlijk voorbeeld van beun- haas-exorcisme. Een Italiaanse exorcist behandelt in zijn huiska mer een vrouw. De man houdt zich echter totaal niet aan de kerkelijk voorgeschreven riten en teksten. Hij zwaait wat met een kruis, sprenkelt wat wijwater en prevelt wat namen: 'Heilige Jozef, Heilige Maria, Heilige Matthias'. Als zijn lijstje heiligen op is, gaat hij van lieverlee maar verder met: 'Heilige maandag, Heilige dinsdag, Heilige woensdag...' Maar godsdienstpsycholoog Van Uden waarschuwt niet alleen voor beunhazerij. Ook priesters hebben vaak onvoldoende kennis van psy chologie om adequaat te kunnen reageren en interpreteren. Van Uden: „Als die vrouw bij pater Amedeus in Tegelen zegt: 'Kijk naar mij hoe mooi ik ben', leest de pater gewoon verder in zijn bijbel teksten. Waarschijnlijk in de ver onderstelling dat het de stem van de duivel is, die hem probeert te verleiden. Een psychotherapeut zou juist doorvragen waaróm de vrouw bekeken wil worden. Hij zou meer geïnteresseerd zijn in de oor zaak van de problemen." Van Uden haalt een voorbeeld aan waarbij een priester de werkelijk heid uit het oog verloor: „Een aan tal jaren geleden overleed in Beie ren een 23-jarige vrouw na weken lang te zijn geëxorciseerd. De pater in kwestie was zo overtuigd van zijn taak, dat hij niet zag dat de vrouw feitelijk aan anorexia nervo sa leed. Zelfs toen ze nog maar dertig kilo woog, schakelde hij geen arts in." Rijst de vraag waarom de kerk niet ingrijpt als er exorcisme plaats vindt zonder officiële toestemming. Van Uden: „Misschien hopen som mige kerkleiders stiekem dat het een van de vonken is die het katho lieke geloof weer doen opvlammen. Nadat in de jaren zestig allerlei kerkelijke zaken werden afge schaft, zoals de biecht, ontstond er in Nederland een groeiend interes se in nieuwe religieuze bewegingen (Bhagwan, transcedente medidatie, occultisme, spiritisme en para-psy- chologie). De katholieke, gerefor meerde en hervormde kerk verlo ren in diezelfde periode meer en meer gelovigen. Evangelische groe pen en de Pinkstergemeenten, die veel meer openstaan voor het emo tionele en het onberedeneerbare, bloeiden juist op. Misschien heeft ook de katholieke samenleving een onuitroeibare behoefte aan iets mystieks, aan het onbenoembare." Veel geestelijken in het bisdom Roermond hebben een broertje dood aan exorcisme. Officieel is er één priester aangewezen om dui vels uit te drijven. Een exclusieve job, waar de man in kwestie hele maal niet prat op gaat. De priester wil ons te woord staan, mits hij anoniem blijft. „Ik krijg nu al we kelijks tal van hulpzoekende Lim burgers op bezoek," verontschul digt hij zich. „Publiciteit zou mijn taak praktisch onwerkbaar ma ken." De bisdom-exorcist zegt veel te- rughoudener en voorzichtiger te werk te gaan dan de flamboyante pater Amedeus. „Bij hem is alles zwart-wit. Goed of slecht. Of God, of de duivel. Ik probeer mensen op te vangen via rust en gebed, door naar hen te luisteren. Ik geloof ook niet in échte bezetenheid, zodanig dat de controle van een lichaam volledig door een demoon wordt overgenomen. 99 procent van de mensen die bij me komen, is alleen door kwade geesten van buitenaf in de war gebracht. Een puur psychi sche stoornis. Maar wat kun je anders verwachten onder de stress en prestatiedruk van de huidige maatschappij? Honderdduizenden Nederlanders kunnen de opgelegde normen van 'scoren', 'carrière ma ken' en 'voor je zelf opkomen' niet meer bijbenen." „Bijna geen land ter wereld heeft zoveel psychiaters en psycho-the- rapeuten, maar het leger reguliere hulpverleners kan de vraag al jaren niet meer aan. Waardoor het alter natieve circuit bloeit als nooit te voren. Wat me trouwens opvalt is dat het gros van mijn bezoekers mensen zijn die de kerk vaarwel hadden gezegd, en vervolgens via allerlei occulte spelletjes in conflict zijn gekomen met hun onderbe wustzijn. Ha, ha, blijkbaar jaagt de duivel de mensen terug in de armen van de kerk!" Diezelfde kerk zou volgens pater Amedeus in Tegelen veel meer open moeten staan voor exorcisme. „Ze moesten eens weten hoeveel geeste lijke nood er onder de gelovigen is. Exorcisme biedt ons de mogelijk heid mensen terug bij de Heer te brengen. Maar het enige wat de kerk toont is koudwatervrees." De vraag of deze mensen niet beter af zouden zijn met psychotherapie via het reguliere medische circuit, wijst Amedeus af. „Boze geesten bestrijd je niet met pillen, praatjes en spuiten, maar met gebed in naam van onze Heer Jezus Christus." Diezelfde onwrikbare overtuiging spreekt ook uit het artikel dat pater Amedeus vorig jaar schreef in het tijdschrift Cahier van het Christelijke Studiecentrum ICS. Een stichting die banden heeft met de Vrije Universiteit in Amster dam. Onder de kop 'Occultisme: nonsens of realiteit?', beschrijft de Tegelse pater zijn praktijkervaringen met exorcisme. Voor een buitenstaan der hebben de verhalen een nogal hoog Hollywood-gehalte. Zo zou een 14-jarig meisje uit Venlo via spiritistisch 'glaasje draaien' van haar dode oma hebben gehoord dat ze voor haar zestiende zou sterven. Amadeus verjoeg de 'leugengeest' en het meisje is inmiddels 18 jaar. Vervolgens passeren verhalen over klopgeesten, satansgezichten, schuddende bedden, ophangingen, geesten van Duitse soldaten, Indo nesische tovenaars, bijtende dui vels en slijmbrakende vrouwen de revue. Door tussenkomst van Ame deus zou een jong echtpaar uit Posterholt verlost zijn van een slaapkamerlamp die 's nachts van zelf gingen flikkeren. Niet door een storing bij het stroombedrijf maar door de 'geest' van de vorige bewo ner die in die kamer zijn vrouw had vermoord. Terug naar het tuinhuisje van het Tegelse klooster. Na ruim 2,5 uur loopt de seance van Amedeus ten einde. De 40-jarige vrouw die net geëxorciseerd is, praat weer met haar eigen zachtaardige stem. Ze is volkomen rustig en vertelt de pater over haar onberekenbare vader, die haar als kind zo negeerde. En over haar zus, die ze altijd zo mooi vond. In een afsluitend gebed vraagt de vrouw vergiffenis voor het feit dat ze haar vader altijd zo gehaat heeft. Ze huilt en maakt zuchtge- luiden die op opluchting duiden. Tot slot zegt Amedeus: „Dank u Heer, dat u haar zo Iieft heeft. Bevrijd haar... en houdt haar schoon."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 31