Chen OVERIGENS f Natal: het verhaal van bloedige vetes en wuivende palmen Hoogspanning rond Femis-claims na tussenkomst van DNB |De Vries heffingskc Hang de burgemeester geen lokaal-politieke ambtsketen om DE STEM C Gebed of mod 1 au'°maSdatde nie' Naam (Minister Andr ACHTERGROND Bar (9) Correctie Bar (10) DESTEM- effen dat er in hun kerk een Ivoel van onveiligheid be staat- Daardoor kunnen al- I lerlei vermoedens opkomen Lals is gebeurd over de ach tergronden van het aftreden [van bisschop Bar van Rotter dam- I Introductie van de heffingskor- I ting is fiscaal nadelig voor be- lastbare inkomens vanaf ruim 43 I mille. Minister Kok (Financiën, 1 PvdA) wil mét het geld dat de I heffingskorting oplevert de I werkgelegenheid*<stiiïiuleren via I bijvoorbeeld verlaging van Duitsland vergoedt kosten dwangarbeiders DE STEM ZATERDAG 3 APRIL 1993 Bij de ingezonden brief van dr. Schierbeek uit Breda (De Stem van 31-3) inzake het plotselinge vertrek van de on volprezen bisschop van Rot terdam, monseigneur Bar, dienen enige kanttekeningen geplaatst te worden. Gesteld, dr. Schierbeek, dat u al jarenlang vriendschappe lijk en collegiaal met een, naar uw mening gewaardeer de medewerker, in dagelijks contact staat. Stel dat u op een dag opge beld wordt door een u onbe kende meneer die u om een vertrouwelijk onderhoud vraagt. U staat dat toe en al spoedig blijkt dat de betreffende me neer een hoeveelheid roddel praatjes bij u blijkt te willen lozen. Zoals tegen gemaskerde struikrovers bestaat er tegen degenen, die anoniem en ach terbaks uw goede naam en faam vermoorden, geen ver weer. Als u door zo'n laffe actie wordt getroffen, kunt u hoogstens hopen en vertrou wen dat uw vrienden het voor u opnemen. Dan blijkt name lijk wie zich werkelijk en te recht kan en mag tooien met dat schitterende woord 'broeder'. Als, geachte heer Schierbeek, dat ongeluk u ooit zou treffen dat er bij uw collega/mede werker meerdere achterbaks en annoniem over u zou wor den geroddeld, dan blijft deze slechts een heel kleine keuze. Of hij schopt de roddelaar stante pede buiten, niet in overdrachtelijke zin, maar werkelijk onder gebruikma king van alle kracht van zijn rechter- of linkerbeen; ik zei u al, de keuze is klein. Of hij pakt het misselijk makende struikrovertje in zijn kladden, stopt hem in de auto en rijdt naar u toe, waarna de griezel in uw aanwezigheid zijn rod- In de Grote Gids van giste ren is de naam van geïnter viewde in de rubriek 'Cul tuur van' weggevallen. De man die de wekelijkse vra genlijst beantwoordde was Frans Derks, de ex-voetbal scheidsrechter. I. °"^^kenr^r'efc *d^OoZTdenger 'e korten en te bewerken" delpraatjes zal moeten herha len, waarna u hem alsnog en nu gezamelijk de straat op schopt. Dat, dr. Schierbeek, is colle gialiteit, eerlijkheid en op rechtheid, kortom de broe derschap die u na jarenlange intensieve samenwerking van een collega/meerdere mag verwachten. Alle andere hou dingen of reacties zijn daar aan minderwaardig. Wat ech ter mensen vermogen om ach teraf aan schoonklinkende leuterpraat onder het eigen disfunctioneren te fromme len, is eenvoudigweg onvoor stelbaar. Uit zo'n pseudo-rechtvaardi- ging ontstaat dan een beer put. Met de naam van de bisschop van Rotterdam heeft dat woord absoluut niets te maken. Oosterhout, J. Straeter Naar aanleiding van uw arti kel 'anoniem' van 30-3-93, wil ik het volgende opmer ken: Natuurlijk hebben journalis ten de taak datgene juist weer te geven, wat hun ter ore komt. Echter dat de na men van de informanten wel bekend zijn aan de journalis ten, maar naar de buitenwe reld toe niet vermeld mogen worden, schiet bij mij in het verkeerde keelgat. .Dus uit angst voor hun posi tie mag dit niet op naam geciteerd worden. Wel mag de positie van mgr. A. Ph. Bar openlijk aan de schandpaal genageld worden. Zijn we bijna 2000 jaar later nog niet veranderd? Breda, mevr. C.M. Iwes Woensdag werd de schrijver Harry Mulisch door een radioverslag geefster van de NCRV geïnterviewd. Zij sprak zijn naam voortdu rend verkeerd uit. Zij wist niet dat je Mulisch schrijft maar Moelisch zégt - bij deze naam van Duitse oorsprong. De schrijver was mild gestemd. Hem was deze dag de Multatuliprijs toegekend en de nominatie voor de AKO-literatuurprijs ten deel gevallen. Hij corrigeerde haar niet maar noemde in een antwoord zijn eigen naam terloops. Moelisch. Niet dat het hielp. De verslag geefster bleef Mulisch zeggen. Met de u van muur, want daar praatte de schrijver tegen. Zo bekend en toch zo keurig blijven als iemand je naamklank zo verbastert. Mulisch liet het zich welgevallen. Wat een heer! Hij zal, 's avonds kijkend naar het 8 uur-journaal, dus ook Pia Dijkstra hebben vergeven. Opnieuw een nieuwspresentator die niet eerder van de gelauwerde schrijver had gehoord. (HC) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 /Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, S 01640-36850, fax 01640-40731 Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, 236326, fax 076-236215. Voor bezorgklachten: 076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14,® 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051,4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 85.50, per halfjaar 170.05 óf per jaar 330.70. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 28.45, per kwartaal 83.00, per halfjaar 165.05 óf per jaar 320.70. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.60; zaterdag 1.90. Service-afdeling abonnementen: 076-236472, maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje S 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911). Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Natal. In reisbrochures geroemd vanwege mooie stranden en wuivende palmen. Maar in werkelijkheid is Natal de meest gewelddadige provincie van Zuid-Afrika, waar de twee zwarte partijen elkaar bekampen op leven en dood. Door onze correspondent Raymond Hasselerharm MET EEN grote paplepel roert Natho door een gele maispap totdat de opstijvende massa weer moet worden aangelengd. Een van zijn vijf broertjes blaast het vuur aan onder de aardewerken pot en een ander leest aandachtig een biologie- boek. Het lijkt een gewoon gezin, ge huisvest in de gebruikelijke vuil-witte lemen hut van het Afrikaanse platteland. Maar dit is Natal, de brandhaard van Zuidafrika. De 18-jarige Natho is al drie jaar gezinshoofd omdat zijn ouders en drie zussen werden vermoord bij een van de vele slachtingen in deze provincie. Het is nog maar enkele maan den geleden dat in de Natalse badplaats Durban een interna tionale vakantiebeurs werd ge houden. De lokatie ligt voor de hand, want internationale reis- bureau's staan in de rij voor goedkope charters naar deze subtropische verrassing. Verla ten stranden, wuivende palmen en koraalriffen lenen zich voor uitbundige bioscoopreclames van chocolade of filtersigaret ten. Maar de glooiende, groene heu vels rondom Durban verbergen een verhaal. Een tragisch ver haal van vetes, misdaad, poli tieke strijd, armoede, stamme- noorlog en escalerend geweld waarbij sinds 1984 bijna 8000 mensen zijn omgekomen. Geweld in Natal is niet nieuw. 1 Vrouwen treuren bij het lijk van een vermoord familielid. Volgens historici werd voor het eerst rond 1880 gevochten tus sen leden van de Zulu-stam, de grootste van Zuidafrika. Even als toen wordt ook nu nog ge vochten over het bezit van land, maar inmiddels is politieke macht de belangrijkste reden voor het geweld. Het begon in 1984 toen het UDF, namens het illegale ANC, zich manifesteerde in Natal en Kwazulu, het door Inkatha-lei- der Mangusuthu Buthelezi be stuurde thuisland. Tornen aan het gezag van een Inkatha-leider is per definitie ongehoord en het streven van de UDF-alliantie om apartheids structuren, en dus de huisland- leiders, te ondergraven, leidde tot confrontaties met Inkatha. Sinds legalisering van het ANC in 1990 is die strijd openlijker en gewelddadiger geworden. „Natho weet wie zijn ouders en zussen hebben vermoord", zegt dominee Danny Chetty, „ik vrees dat hij binnen enkele ja ren wraak zal nemen." Chetty, grotendeels gefinan cierd door Nederlandse kerkor ganisaties, is sinds enkele jaren werkzaam in het beruchte groe ne dal aan de voet van de Tafel berg. Met zijn vijftien medewer kers moet hij bijna dagelijks families ondersteunen en troos ten als machinegeweren, messen of bijlen weer een conflict heb ben beslecht. „Bij dat Blose-gezin zijn on langs zeven mensen vermoord. Vader en moeder werden buiten afgeslacht, terwijl binnen de kinderen levend verbrandden. De jongste was een jaar", zegt Chetty. In de lieflijk ogende vallei wijst hij naar uitgebrande huizen en graven, sprekend over dood en verderf. Het zijn verhalen over de Nywosi-familie, de Nzimande's, de Sabelo's, en natuurlijk het geamputeerde gezin van de zes tienjarige Natho dat dankzij FOTO AP Chetty's inspanningen bijeen blijft. „Op dit moment kunnen we ons redden en hebben we te eten, maar ik ben bang voor morgen, de toekomst", zegt Natho. Op het erf ligt een stapel stenen die de lekkende rondavel moet gaan vervangen waarin Natho en zijn broertjes slapen. Pas over enkele maanden zal dominee Chetty in staat zijn om met hulp van vrijwilligers het huisje te bouwen. „We komen nauwelijks toe aan dat soort hulp omdat we iedere dag bezig zijn met het verstrekken van lijkkisten en het onderbrengen van vluchtelingen en wezen." De schamele huisjes in dit dal aan de Tafelberg zijn scherp verdeeld in ANC en Inkatha invloedssferen. Koppige bewo ners die menen afzijdig te kun nen blijven worden vermoord of vluchten, na een aanval, naar een van de krottenwijken dich ter bij de stad. Verdenking van aktiviteiten voor een van de twee zwarte partijen kan de dood betekenen. Twee zonen van het Mendu-ge- zin reden met een vriend van de plaatselijke winkel terug naar huis toen ze onderweg een lifter meenamen. „Jullie zijn ANC- aktivisten", zei de man en schoot zijn revolver koelbloedig leeg in de hoofden van de jon gens. Moeder Mendu zit nu met een deken omwikkeld, haar hoofd afgewend naar de muur, te treuren over haar jongens die stierven in een politieke strijd die zij wel nooit zal begrijpen. De leiders van de twee grootste zwarte politieke partijen in Zuidafrika hebben de afgelopen maand bezwerende uitlatingen gedaan maar tot nu toe zonder veel resultaat. „Jullie belangrijkste wapen is vrede. Ga naar de Inkatha-aan- hangers en vertel dat jullie fa milie zijn", zei ANC-leider Nelson Mandela tijdens een drie-daags bezoek aan Natal. Inkatha-president Buthelezi vertelde rouwenden bij de be grafenis van zes vermoorde schoolkinderen „dat nu de tijd is gekomen dat we beginnen aan een genezingsproces. We moeten elkaar de verzoenende hand reiken." Inmiddels zijn onderhandelingen vergevorderd voor een ontmoeting tusssen de twee leiders, de eerste sinds twee jaar. Of zo'n gesprek veel effect heeft is de vraag, maar het lijkt een voorwaarde om de sfeer te ver beteren aan de vooravond van het verwachte verkiezingsjaar. „In Natal woont meer dan een kwart van de kiesgerechtigde Zuidafrikaners en het is het enige gebied waar rechtstreekse rivaliteit bestaat tussen twee grote zwarte organisaties", zegt professor Alexander Johnston van de Universiteit van Natal. Hij vindt het „moeilijk om opti mistisch te zijn over een verkie zingscampagne in een gr dat nu al bol staat van spanning! en geweld." Volgens Johnston kan alleen massaal toezicht' door waarnemers van bijvoor beeld de Europese Gemeen, schap helpen, maar veel zal af. hangen van de komende onder-' handelingen. „Als Inkatha verkiezingen moeij accepteren, maar ontevreden is over de voorwaarden dan is gej weldsescalatie bijna onvermij.1 delijk", meent Johnston. Ook vermeende onregelmatigheden of intimidatie tijdens de verkie zingen kunnen de situatie ver! slechteren, maar hij verwachi niet dat Buthelezi een destruc tieve rol zal vervullen zoals guerrilla-leider Savimbi ij buurland Angola. Johnston: „Zijn landelijke aan-' hang is daarvoor te klein, maarl Buthelezi is wel sterk in i regio en door de strijd daar"op( te voeren kan hij een prille democratische regering onder-, mijnen." Ook het ANC erkent inmiddels dat een staat met een grote mate van onafhankelijkheid voor een 'Inkatha-provincie' potentiële problemen kan voor komen. Dominee Danny Chetty is som ber over de mogelijkheden van, partijleiders om het geweld in! Natal aan te pakken. „Er is een geweldscultuur ont staan. Zoals de zestienjarige Natho straks zijn ouders zal wreken zo zijn er nog veel meer sluimerende vetes. De mensen hebben hier ook niets anders om voor te leven, geen werk, eten, electriciteit en water. Zo lang dat niet verandert zal het moorden doorgaan." Chetty pleit voor investeringen in het gebied zodra een verkie zingsdatum is vastgesteld,1 want: „Wachten op de nieuwe, regering duurt te lang. Mensen' moeten snel weer hop krijgen, op een goede toekomst want, anders ontaarden te verkiezin-, gen hier in een ongekend bloed bad." iVan onze verslaggever Amersfoort/Den Bosch - De Nederlandse bisschoppen be- 7o kunnen mensen zonder enig verweer slachtoffer worden. 1 ar zo mag het niet zijn in de Van onze Haagse redactie Den Haag - De chemische in maken over energiebesparing lrestbrandstoffen afschaft. |Deze milieuheffing vormt een I belangrijk struikelblok in de on- I derhandelingen met het kabinet lover het energieconvenant. I Daarin wordt een energiebespa- Iring van 20 procent in het jaar 2000 vastgelegd. De heffing kost de chemische sector dit jaar grofweg zo'n 60 1 miljoen gulden. Binnenkort volgt J een naheffing van nog eens 100 I miljoen gulden over de afgelopen twee jaar. Minister Andriessen (Economische Zaken) sprak gis teren, bij de ondertekening van J een milieu-overeenkomst met de I chemie, de verwachting uit dat I over 'een paar maanden' een I energieovereenkomst met die- 1 zelfde bedrijfstak kan worden afgesloten. Van onze Haagse redactie I Den Haag - Minister De Vries - anders dan vorig jaar - de invo I in de inkomstenbelasting ongewe De strijd om de claims op Femis-spaargelden nadert een climax. Het lijkt uit te draaien op een confrontatie tussen enige honderden (nu nog) anonieme spaarders en de Staat der Nederlanden, die zich volgens 1 diverse zegslieden in de hoedanigheid van De Nederlandsche Bank (DNB) in de strijd heeft gemengd. Door onze redacteuren Henk Boot en Willem Reijn VOLGENDE week dinsdag wordt voor de Bredase rechtbank duidelijk welke vorderingen van Femis-schuldeisers wel of niet worden geaccepteerd. De zaak is daarom zo pikant omdat de De Nederlandsche Bank de vordering van Femis-spaarder mevrouw M. Mid delkoop uit Almere zou hebben over genomen. De DNB onthoudt zich van commentaar. Het enige dat een woord voerder van de centrale bank kwijt wil is 'dat spaarders niet anoniem zouden mogen zijn en dat de administratie van een bank zodanig ingericht moet zijn dat de spaarders met naam en toenaam geregistreerd staan'. De Bredase officier van justitie mr. Hv Smid, belast met het strafrechtelijk onderzoek naar de Femis-organisatie, waarvan van de ingelegde 130 miljoen zo'n 70 miljoen gulden spoorloos is, spreekt desgevraagd van 'een con structief plan' van DNB, maar weigert verder commentaar. Door de actie van de DNB zou het anonieme Femis-spaarders moeilijk gemaakt worden hun aandeel uit de Femis-boedel terug krijgen. Pas al ze zich met naam en toenaam bekend maken, kunnen ze daarop aanspraak maken, zo betwistte mevrouw Middel koop eerder de rechtmatigheid van zo'n 1100 anoniem ingediende vorde ringen. Nu de DNB, zoals wordt beweerd, die fakkel van haar over neemt, zijn de anonieme spaarders gedwongen hun belangen via een procureur veilig te stellen. Ze hebben de keus om zich dinsdag bij monde van hun procureur tijdens de rechtszitting met naam en toenaam bekend te maken, dan wel zich blijvend anoniem te verwèren te gen het feit dat DNB hun vordering •betwist. In beide gévallen moeten er echter griffietëchten betaald worden. Dat eist vooral onder de kleine Femis- spaarders een zware tol, meldt de Bredase procureur mr. drs. J. Verhagen desgevraagd. „De telefoon staat hier roodgloeiend. Ik krijg huilende mensen aan de lijn die hun vordering laten schieten omdat ze meer geld aan grif fierechten dreigen te raken dan ze ooit uit het faillissement terug kunnen krij gen. Dat is bijzonder schrijnend", al dus Verhagen. Het gaat in feite om vier faillissemen ten van de Femis-organisatie. In drie van de vier gevallen hebben Femis- spaarders claims ingediend. Veruit de meesten anoniem met verwijzing naar hun rekeningnummer via een advo caat. Worden hun vorderingen betwist, en daar ziet het naar uit, dan moeten ze per faillissement 1,6 procent van hun vordering op Femis aan griffie recht betalen. „De Staat heeft er een goeie aan: die ontvangt aan griffie recht ruwweg vijf procent van 80jjuIt joen aan betwiste anonieme toonder vorderingen", rekent Verhagen voor. Anderzijds wordt, het een-kwestie ,van vestzak broekzak als DNB de vorde ringen gaat betwisten. Daarvoor moet deze staatsonderneming ook griffie recht betalen. Reden voor mevrouw Middelkoop om tussentijds af te haken vanwege de daaraan verbonden kosten van naar verluidt enkele tonnen. Het ziet er naar uit dat vooral de grote anonieme spaarders, onder wie het openbaar ministerie en de Fiscale In lichtingen Dienst (FIOD) enige crimi nele types vermoedt, de zaak lang kunnen rekken. Zij hebben er belang bij hun identiteit verborgen te houden zoals ze bij Femis altijd konden doen. Ook al omdat het voor de FIOD moge lijk is de boekhouding tot tien jaar terug na te vlooien op eventueel ver zwegen winsten of rente. Zouden ze evenwel juridisch hard kunnen maken, dat ze anoniem mogen blijven, dan hebben ze er om een andere reden ook baat bij. Hoe meer spaarders vanwege de. hoge procedurekpsten, tussentijds afzien van hun claims .op Femis, des te hoger het percentage dat uiteindelijk aan de overblijvenule ,.grpfe, spaarders uitgekeerd kan worden. Volgens Verhagen heeft de Almerese mevrouw Middelkoop met haar actie om alleen spaarders die niks te verber gen hebben aan een uitkering in feite ook die mensen getroffen voor wie ze juist op wilde komen. Raadsman mr. Zwiers die namens Middelkoop optreedt, bevestigt desge vraagd dat deze haar vordering heeft laten afkopen. Dat is trouwens wette lijk toegestaan. „Door een derde van wie ik de naam niet wil noemen". Middelkoop had zo'n 25.000 gulden op haar nummerrekening bij Femis staan. Ze zou vanwege het bankroet een be drag tussen de 2 en 25 procent terug krijgen. „Er is voor haar vordering door anonieme spaarders meer ge' den dan ze zelf bij Femis had inge legd", aldus Zwiers. Of de burgemeester nu benoemd blijft of wordt gekozen, hij moet een sterkere positie krijgen. Die opvatting van de commis sie-Van Thijn, die deze week het rapport 'De burgemeester ontketend' uitbracht, kan in de verdere discussie wel eens een cruciale rol gaan spelen. Dat alleen al omdat de politiek en het burgemeestergilde ver deeld zijn over de vraag of voor de gewenste positieversterking verkiezing van de burgemeester nodig en gewenst is. Het is de verdienste van de commissie-Van Thijn dat zij aan een in een jaar of twintig uitgekauwd onderwerp toch nog nieuwe dimensies heeft we ten te geven. Daardoor lijkt het mogelijk de discussie over de benoemde of gekozen burge meester nu eindelijk eens met besluitvorming af te ronden. Dat ondanks het feit dat de commissie er niet helemaal uit is gekomen. Het rapport is één grote poging om een dilemma op te lossen. De commissie beschrijft dat di lemma scherp: „Door politiek gekozen bestuurder te worden, zou de burgemeester juist het respect en het vertrouwen kun nen verliezen dat nodig is om aan het politiek-bestuurlijk proces leiding te geven. Omge keerd is echter de vraag of door handhaving van de burgemees ter op zijn voetstuk boven het politiek bedrijf (nog daargela ten of dit geen falsificatie is van de werkelijke verhoudingen), de politiek ooit nog het respect kan terugwinnen dat in een goed werkende democratie onont beerlijk is." Uit een onderzoek van Tops cs uit 1991 is gebleken dat de lokale politiek in het algemeen een bleek profiel heeft. Weinig eigen gezicht, een groot één- pot-nat imago. Juist de burgemeester stijgt bo ven dat profiel uit. Hij is bij de bevolking veruit het meest be kend en herkenbaar. Volgens de commissie is juist dat gegeven een van de redenen voor de opgeleefde discussie over de wijze waarop de burgemeester zou moeten worden aangesteld. Ik betwijfel of dat een juiste constatering is. Het komt mij voor dat de commissie deze re denering heeft opgezet om daarmee een aanloop te nemen naar haar eindconclusies. Met evenveel recht is de redene ring op te zetten dat het niet nodig is te discussiëren over benoeming of verkiezing van de burgemeester omdat het met zijn bekendheid en herkenbaar heid wel goed zit. Het probleem ligt inderdaad in het bleke profiel van het lokale bestuur. Verdwijnt die bleek heid door de burgemeester te laten kiezen? Verkiezing (door de raad of door de bevolking) zal zijn herkenbaarheid nog vergroten, maar dat is nog geen garantie dat daardoor het pro fiel van het lokale bestuur meer kleur krijgt. Het eerste deel van het door de commissie omschreven dilemma - kort gezegd: gooi het kind niet met het badwater weg ver dient nadere beschouwing. De commissie is dat niet uit de weg gegaan, maar maakt haar rede nering niet af. Alweer, kenne lijk omdat dat niet dienstig is voor haar eindconclusies. Het zou wel eens heel waar kunnen zijn dat de burgemees ter zijn populariteit juist dankt aan het feit dat hij geen onder deel is van het lokale politieke circuit. Zeker, de commissie-Van Thijn heeft gelijk wanneer zij op merkt dat de burgemeester al lang niet meer 'de neutrale, lij delijke en onpartijdige functio naris is, die uittorent boven het alledaagse politieke gewoel van wethouders en raadsleden.' In de ogen van de commissie moet de goede burgemeester een man/vrouw van vlees en bloed zijn. Iemand met eigen politieke opvattingen en overtuigingen die hij echter niet bij voortdu ring op de voorgrond moet plaatsen. Hij moet zich met een zekere afstandelijkheid opstel len. De commissie: „Pas dan zal de ruimte ontstaan waarin hij zijn meerwaarde als teamleider, coördinator en stuurder kan be wijzen." Daar ligt het cruciale punt. Daar vloeit logischerwijze het pleidooi van de commissie uit voort voor versterking van de positie van de burgemeester. Met de voorstellen die de com missie daarvoor doet, kan men Van Thijn FOTO ANP het van harte eens zijn. Naast de wettelijke taken draagt de nieuwe gemeentewet de burge meester op :'Het bevorderen van een goede behartiging van de gang van zaken van de gemeen te.' Met deze rijkelijk vage tekst is wel degelijk bedoeld, zo blijkt uit de wordingsgeschiedenis van dit artikel, de nadruk te leggen op de leidinggevende, stimulerende en coördinerende taak van de burgemeester. Zet dat dan ook met zoveel woorden in de wet, zegt de commissie terecht. Geef de burgemeester in zijn functioneren wettelijk handen en voeten, zonder daarbij het beginsel van collegiaal bestuur te doorbreken. Geef hem bij voorbeeld de bevoegdheid on derwerpen op de agenda van B en W te plaatsen; geef hem het recht (zoals de minister-presi dent heeft) discussies in het col lege van B en W te beslechten door een eindvoorstel op tafel te Is het om de versterking van de positie van de burgemeester te bereiken, nodig de manier waarop hij gerecruteerd wordt te herzien? De commissie vindt in meerderheid (Van Thijn, Pv dA, Apotheker, D66, Klink, CDA) van wel. De WD'er in de commissie, de Groningse gede puteerde Remkes, vindt van niet. De meerderheid spreekt zich uit voor verkiezing van de burge meester door de gemeenteraad (waarbij de sterke voorkeur uit gaat naar kandidaten van bui ten de gemeente en het niet wenselijk wordt geacht dat raadsleden in hun eigen ge meente tot burgemeester op klimmen). De minderheid houdt vast aan de benoemde burge meester met recht van voor dracht door de raad. Meerderheid en minderheid in de commissie hebben zich voor- al laten leiden door de politieke haalbaarheid van hun voorstel len. Want Van Thijn en Apothe ker zijn, overeenkomstig de op-i'l vattingen van hun partijen, ei-|| genlijk voorstanders van de door de bevolking gekozen bur- gemeester, En Remkes heeft in het advies laten aantekenen dat hij daar ook voor is, indien men tenminste wil kiezen voor 'een 1 wezenlijke vernieuwing van i lokale democratie'. Maar die keuze maakt de com missie niet. Klink lijkt de enige j I die uit overtuiging kiest voor de j door de raad gekozen burge- J meester. Dat belast de discussie J in het CDA. Want daarvoor voelen Brinkman en de zijnen nu juist niet. In zijn Rotterdam se Burgerzaal-lezing van okto- II ber 1992 gooide Brinkman de in zijn partij toen nog afgesloten discussie over de burgemeester open door twee modellen weer j bespreekbaar te maken. Óf be-; noeming van de burgemeester in overleg tussen raad en minis ter van Binnenlandse Zaken (die het dus, zo lijkt mij de bedoeling van Brinkman, over ,i de kandidaat eens moeten wor- den) óf rechtstreekse verkiezing door de burgers. Er is dus vooralsnog geen pol- tieke meerderheid voor de door de raad gekozen burgemeester Tenzij het CDA, dat zoals zo 1 vaak de sleutel in handen heeft, '1 alsnog een draai neemt. En daarmee voorbij gaat aan het reeële risico dat de burgemees ter niet ontketend, maar juist geketend wordt door het lokale politieke circuit. Dat zou zijn positie, die de commissie wil versterken, juist wel eens kun nen verzwakken. Van onze Haagse redactie Den Haag - Nederland krijgt vijftien miljoen gul den van Duitsland. Daar mee vergoedt Duitsland de uitkeringen die de Neder landse overheid heeft be taald aan dwangarbeiders die in de Tweede Wereld oorlog hebben gewerkt in wat later de DDR zou wor den. De ministerraad is gisteren akkoord gegaan met een verdrag met Duitsland hier over. Het geld wordt gestort in het Invaliditeits- en Ouderdomsfonds. Uit dit fonds zijn destijds ook de uitkeringen aan de ex- dwangarbeiders betaald. LEIDING IS niet alleen een zaa vertrouwen. Niet omdat iemand wordt zijn woord geloofd, maar c jets zo is en niet anders. De bisschoppen van Nederland 1 ze in de 'affaire-Bar' eerst te ki verhullende mededeling, nu sch aan al hun gelovigen. Een late les De brief zelf beantwoordt evenw heid blijft er, zoals de bissch precieze voorgeschiedenis, maar ze nu denken te doen. jo de brief schrijven de kardinaa beseffen dat er in onze kerk een waardoor allerlei vermoedens k' van het probleem. "et feit dat er tot op hoog nive Qegeven werd en her en der nog van bisschop Bar een gevolg waarin de kardinaal zelf een sp vertrouwen in de hoogste leidinc in bedrijven en organisaties die seerd zijn, zou er bij zo'n vert guentie zijn. De topfunctionaris functioneren. De Rooms Katholieke Kerk, zeke Daar geldt hoe dan ook de cult nog enigszins. Nu de bisschopi weg van veiligheid en vertrouw consequent zijn. Vertrouwen w Daar moet wat voor gedaan wo gewetensvolle afweging van an sterke punten van bisschop Bar ais zalig verklaard. •e kritiekloze verheerlijking is hjn van hun gevallen Rotter ^schoppen verwacht, als ze n cnrijven. Gebed alleen is niet v ome kan de Nederlandse ke orden drie nieuwe monseigne se leiders zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2