adres l't ons b t)-80911 9 *AM.' 993 Breda na Kwatta, Etna, Enka en Backer en Rueb Post Verhuisset op of bel 06-0417 (gratis); uw post met u mee. rvoor. De debutanten van de society voor Postduiven It 1 vs\ rif' Strijd om de schatten van de Waddenzee N Vrouwen die met een mannenstem spreken. Krijsende gelovigen die vloeken, tieren en braken. Gezichten die bij het zien van het kruis veranderen in angstaanjagende grimassen. Met wijwater besprenkelde lichamen die heen en weer schudden en bovenmenselijke krachten tonen. Exorcisme anno 1993: niet in een filmstudio in Hollywood, maar in een Limburgs klooster. In de trappistenabdij van Tegelen heeft pater Amedeus bijna een dagtaak aan het uitdrijven van de duivel. Zonder toestemming van de bisschop. Maar ook de enige officiële exorcist van het bisdom krijgt wekelijks Limburgers op bezoek die vrezen bezeten te zijn. Pater Amadeus drijft duivels uit in een Tegelse kloostertuin 'Het onderbewustzijn kan zeer vreemde dingen doen met een mens' X 7 weekend ZATERDAG 3 APRIL 1993 DEEL E iWAft* ZIE WEEKEND 2 houders van Hulst brengen ter zij, de Gewestelijke Raad van voor Zeeland gehoord, heb- okgebod vast te stellen van: APRIL 1993 TOT EN DAG 21 MEI 1993 e daarin vallende gen en zondagen). erbod is niet van toepassing en wethouders van Hulst, ter, dr. mr. A.A.L.G.M. Kessen. mr. H.J. van Geesbergen. p i s nü H ZIE WEEKEND 3 ZIE WEEKEND 4 Eindredactie: Wim van Leest Vormgeving: Luc Goderie 9.00 - 12.00 uur 13.00 - 17.30 uur 9.00 - 16.00 uur H H GQ Q Door Ron Buitenhuis Het exoreisme-kamertje van Amedeus, waar seances van 2,5 uur geen uitzondering zijn. Verbomen exorcisme in Limburg E en vrouw schreeuwt met een papegaai-achtige mannenstem naar pater Amedeus: „Hónd, je bent een hond. Stom varken!" Ze kreunt en zucht. even. Dan gilt ze fel: „Stinkerd, je stinkt!" Het gekreun wordt steeds zwaar der, alsof de circa 40-jarige vrouw in extase raakt. Vervolgens begint ze te grommen. Ze schraapt het- slijm in haar keel, zoals een ket tingroker zijn eerste ochtendfluim. Dan brult ze op bevelende toon: „Kijk naar me! Kijk hoe mooi ik ben! KIJK NAAR ME!!" Trappistenpater Amedeus tegen over haar is echter niet van z'n stuk te brengen. Zonder pauzes leest hij de ene na de andere bijbel tekst. Hoe harder de modieus ge klede vrouw schreeuwt, hoe luider hij bidt. Het kruis voor zich uit gestrekt, richt hij zich rechtstreeks tot haar: „In naam van Jezus Christus, zeg mij, met hoeveel zijn jullie? Hon derdduizend, zegt de vreemde mannenstem eerst, gevolgd door heel veel en tenslotte één. „In naam van Jezus Christus," zegt de pater, „hoe heet je?" De mannenstem zwijgt. Amedeus: „Durf je naam te zeggen, lafaard." De stem blijft zwijgen. Amedeus: „Ben je ooit te pakken genomen door een andere man?" De vrouw met de kort geknipte haren en grote brilleglazen gilt nu harder dan ooit. Maar Amedeus buldert erover heen: „Onreine geest, verlaat nü het lichaam van deze dienares Gods. Verdwijn uit deze mens, Jezus Christus woont nu weer in haar." De vrouw geeft weer een harde, langgerekte schreeuw. Maar nie mand die het hoort. Haar gegil waait langzaam weg over de afge legen akkers van de trappistenab dij in Tegelen. Daar, vlak bij de Duitse grens, heeft pater Amedeus (67) een oud bakhuisje omgebouwd tot werk- en woonruimte. Amedeus is een druk bezet man. In zijn 'tuinhuisje' - pal naast de ouder wetse mesthoop van de klooster boerderij - ontvangt hij naar eigen zeggen zeker vijf keer per week mensen uit alle hoeken van Neder land. Stuk voor stuk gelovigen die het gevoel hebben dat ze Het Kwaad in zich hebben; door de duivel bezeten zijn. De agenda van de pater is door gaans. zes weken vooruit volge boekt. Hij neemt geen geld voor zijn diensten. „Allemaal mondre- clame," zegt Amedeus trots. „Via het bisdom of pastoors krijg ik nooit iemand. Wel van kardinaal Simonis, die heeft al twee keer iemand doorgestuurd." Een woord voerster van de kardinaal ontkent dat met klem ontkent. Aanvankelijk aarzelt Amedeus ons te woord te staan, maar dan praat de trappist honderduit. Over zijn twisten met bisschop Gijsen; over de 'arme zielen' die verstrikt zijn geraakt in allerlei occulte spelletjes en spiritisme; over zijn confronta ties met de duivel; over de soms angstaanjagende stemmen en krachten die tijdens een exorcisme loskomen; over de gekke bekken die de bezetenen trekken ('Daar kan André van Duin niet tegenop'), en over zijn geïsoleerde leven in het klooster waar hij als buitenbeentje te boek staat. „Vroeger exorciseerde ik op mijn kamer. Maar het gekrijs werd de andere trappisten te veel. Toen heb ik het afgelegen tuinhuisje mogen opknappen, compleet met een slaapkamer, keukentje en kachel op butagas. En natuurlijk dubbele ramen, want mijn bezoekers schreeuwen als leeuwen. Ik kan nu helemaal m'n eigen gang gaan. De andere paters willen niks van exor cisme weten. Uit angst en onwe tendheid." Pater Amedeus is niet alleen bin nen zijn eigen trappistenklooster een witte raaf. Het bisdom weet ook niet goed raad met hem. For meel moet een geestelijke voor het toepassen van exorcisme toestem ming van de bisschop hebben. Amedeus beweert echter een brief van Rome te hebben, waardoor hij duivels mag uitdrijven zonder fiat van het bisdom. v „Het bisdom is niet gelukkig met de expressieve wijze waarop Ame deus aan exorcisme doet," weet een ingewijde. „Maar de kwestie ligt waarschijnlijk te gevoelig om er echt ophef over te maken. De abt van de trappisten voelt zich blijk baar ook niet geroepen om het te verbieden." Exorcisme, oftewel duiveluitdrij ving, bestaat al sinds het begin van het geloof. In het Nieuwe Testa ment wordt beschreven hoe Jezus zieke mensen exorciseerde. Anno 1993 is exorcisme nog een onder deel van het katholieke doopri- tueel. Gelovigen die het gevoel hebben dat Het Kwaad (lees: de duivel) in hen huist, kunnen van. die bezetenheid worden verlost door een exorcisme. Volgens de theologische vakli teratuur kenmerkt bezeten heid zich door: godslaste ring, obscene taal, sterke fy sieke kracht, verandering van stem en gezichtsmimiek, dwangmatige behoefte naar onanie, braken, schreeuwen en ophoesten van slijm. Wat dat betreft was de opzienba rende film 'The Exorcist' uit 1973, niet louter op fantasie gebaseerd. Daar sloeg de bezeten Linda Blair met zware stem ruwe taal uit en kotste priester Max von Sydow de bril vol groene smurrie. Een kruis beeld werd een dildo en op het bed lag een griezel waar de beschaafde wereld niet genoeg van kreeg. Ge tuige ook de vervolgsuccessen van 'The Exorcist II en III'. In de praktijk komt bezetenheid, naar verluidt, vdker bij vrouwen dan bij mannen voor. In de Theolo gische Real-encyclopedie stelt de Duitse professor Walter Neidhart dat het heel vaak vrouwen betreft die, om wat voor reden ook, aan sexuele geheelonthouding doen. 'Tijdens een exorcisme kunnen ze hun erotische gevoelens sublime ren. Via het onderbewustzijn ne men ze de rol van een demoon aan, en proberen ze een man (lees: veel al priesters) zo op te hitsen, dat die hen de aandacht en bescherming geven die ze missen,' aldus Neid hart. Godsdienstpsycholoog dr. Rien van Uden van het Universitair centrum voor Theologie en Pastoraat (UTP) in Heerlen staat zeer sceptisch te genover exorcisme, maar veroorde len kan hij het niet. Van Uden -tevens psychotherapeut bij het Riagg - gelooft zelf absoluut niet in duivels en demonen. Toch ziet hij exorcisme als een van de vele alter natieve manieren die mensen ge bruiken om orde te scheppen in hun geestelijke problemen. Iets uit het rijtje: gebedsgenezing, magne- Pater Amedeus: exorcisme met een Hollywood-sausje. FOTO'S FER TRAUGOTT tisme, homeopathie, voodoo, acu punctuur, bio-energetica, etc. Voor een buitenstaander be weegt exorcisme zich in he' schimmige gebied tussen re ligie en magie," zegt Var Uden. „Het fenomeen heeft door d( Hollywoodfilms uit de jaren zeven tig nog een extra bizar en sensatio neel sausje gekregen. In de kern ii exorcisme echter een oprechte po ging van de kerk om mensen ir geestelijke nood gezond te maken Een priester die exorciseert, reik! de gelovige mens een plausibele verklaring aan wat er met hem aar de hand is ('de duivel zit in u') er probeert hem daarvan te verlos sen." 'Hoe verklaart Van Uden dan het schreeuwen, het kreunen, de ver vormde stem en de grote fysieke kracht van de 'bezetene' tijdens zo'n exorcisme? „In de psychiatrie zijn dergelijke reacties niet onbekend. Mensen die een exorcist opzoeken, kampen veelal met neurotische problemen of een innerlijke gespletenheid. Als die ook nog eens in een hypnoti sche trance raken, dan kan hef onderbewustzijn zeer vreemde din gen met een mens doen. Anderzijds ben ik er van overtuigd dat er ook bezetenen zijn die zo reageren, om dat ze - al dan niet onbewust - beïnvloed zijn door de filmbeelden en de verhalen die de ronde doen over exorcisme. Wat op het eerste gezicht op bezetenheid lijkt, is vaak niet meer dan een hysterisch verlangen naar aandacht." Voor een nuchtere buitenstaander lijkt exorcisme op hocüs-pocus, maar dat geldt volgens dr. Van Uden voor meer vormen van psy- cho-therapie. „Zolang de exorcist er op uit is orde te scheppen in iemands innerlijke chaos, "is er niets aan de hand. Soms gaat er zelfs een genezende werking van uit, alleen al vanwege het feit dat de 'bezetene' eindelijk zijn verhaal kwijt kan. Opgekropte emoties kunnen worden afgereageerd. Ang sten en geheimen kunnen worden prijsgegeven. De priester geeft een verklaring voor de geestelijke chaos, die in de oren van een gelovige katholiek zeer plausibel klinkt. Men kan exorcisme zien als een soort biecht. Een ritueel dat oplucht. Neem nou de Lourdesbe- devaart. Zoiets heeft soms ook een therapeutische uitwerking op men sen. Gevoelens van angst en ver driet kunnen daar worden geuit, wat vaak heilzaam werkt op aller- lei depressieve klachten." VERVOLG OP WEEKEND 3

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 29