Kunstacademie loost beelden UIT gids Helen Shapiro heeft haar King gevonden Mulisch dé favoriet voor AKO-boekenprijs Multatuliprijs 1993 voor Harry Mulisch 'Te indringend en te dominant aanwezig' EO-portret van Engelse zangeres Twee Belgen bij de zes genomineerden Diep vrouwenleed in Marokkaanse film Urbanus te simpel in 'De Zevende hemel' de stem gids DONDERDAG 1 APRIL 1993 DEEL E Door onze redacteur Dirk Vellenga 'Helen Shapiro is terecht, ze zit bij de EO. Vanavond vertelt de Queen For Tonight dat ze de blijde boodschap heeft gehoord en het licht heeft gezien. Zingen, daar moet ze het niet meer van hebben. Helen is nu 46 jaar. Op haar zeventiende was Helen Shapiro als veertiger Als bakvis had ze een opzienba rend stemgeluid, krachtig, door rookt, mannelijk bijna. De meis jes op school noemden haar de Misthoorn, EMI-producer en componist John Schroeder hoor de direct hitmogelijkheden toen hij een band met haar stem in handen kreeg. Hij schreef 'Don't treat me like a child' en Helen Shapiro had er op haar veertien de jaar een eerste hit mee in maart 1961. Het kinderlied had een volwas sen nagalm. Snel daarna legde Schroeder haar 'You don't know' voor en Helen zong het zoals het moest, in haar schooluniformpje. Dit was de kans van een arbei dersdochter uit Londen op een beter leven en dat begreep ze. Ze werd de ster van het jaar in Engeland. Met haar opgestoken zwarte haar en hoge hakken zag ze er veel ouder uit dan ze was, hoewel nog niet zo oud als haar stem. Haar derde plaat in 1961 was 'Walking back to happiness', ze was toen net 15. Het werd een winterhit, ook in Nederland. Een rol in de film 'It's a trad dad' van Richard Lester, die later de suc cesvolle Beatles-films zou ma- ken, gaf aan dat haar verschij ning veel minder effect had dan haar unieke mist-klank. De film deed niets en Helen moest op tournee om de prille populariteit op peil te houden. In de barre winter van 1962 op 1963 - die van de Elfstedentocht van Reinier Paping - reisde He len Shapiro door Engeland met vier jongens die aan haar succes sen definitief een eind zouden maken. Dat waren de Beatles, die met 'Love me do' enige be kendheid hadden gekregen, en nu op mochten treden in het voorprogramma van de ster He len Shapiro. Balzaal Helen had een auto met chauf feur en in haar kleedkamer stond altijd een tv-toestel, maar het werd steeds duidelijker dat ze over haar hoogtepunt heen was. Paul McCartney oefende achter in de bus zijn handteke ning op publiciteitskiekjes van FILMS GOES - Grand Theater 20 u. De zevende hemel. HULST - De Koning van Engeland 20 u. De kleine blonde dood. 20 u. Sneakers. 20 u. Daens. 20 u. De zevende hemel. 20 u. The last of the Mohicans. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. De zevende hemel. 20 u. Dracula. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. De zevende hemel. - Alhambra 2 20 u. The distinguished gentleman. - Alhambra 3 20 u. De kleine blonde dood. - Alhambra 4 20 u. A few good men. ANTWERPEN -Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Scent of a woman. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The last of the Mohicans. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Howards end. - Odeon 3 - 14 en 16.30 u. Tom Jerry. 19 en 21.30 u; Salt on our skin. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Consenting adults. -Rubens - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Under siege. - Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. foto archief de stem Shapiro en bood haar zelfs een gloednieuwe song van hem en John Lennon aan, 'Misery'. He len was 16, jonger dan de Beat les, en ze had makkelijk op de nieuwe muziekgolf mee kunnen glijden, maar haar begeleiders keken niet verder dan het brave tiener-genre en wat aangepaste jazz. De Beatles waren ook de oor zaak van de eerste negatieve publiciteit die Helen Shapiro kreeg. John, Paul, George, Ringo en Helen werden door een kennis meegenomen naar een dans avond in een hotel in Carlisle. Het bleek een feest in stijl te zijn in een dure balzaal. De vijf be sloten een entree la West Side Story te maken. Helen liep voor op en daarna kwamen de Beatles in hun leren jasjes, uitdagend knippend met hun vingers. Ze werden met'krachtige hand ver wijderd. 'Helen Shapiro uit bal zaal gezet', meldden de kranten. Dramatiek De Beatles hadden vervolgens 'Please please me' en Shapiro haalde nog een keer uit met 'Queen for tonight', een plaat die vooral in Nederland aansloeg. Wij waren kennelijk erg gevoelig voor de dramatiek van het meis je dat zich 's avonds koningin waant, maar tegelijk verteerd wordt door twijfel: 'Maar zal ik morgen een Koning hebben?' Toen Beatles, Stones en andere jongensbandjes de macht over namen, bleef er voor Helen niet veel meer over dan wat musical- werk en optredens in program ma's die iets aan nostalgie wil den doen. Ze is de kleindochter van Russi sche emigranten en gedeeltelijk joods, maar aan godsdienst had ze nooit veel gedaan. Dat is nu veranderd, Helen heeft eindelijk haar King gevonden, tot vreugde van de EO. Enige tijd geleden werd ze gegrepen door messias- belijdende joden, een groep die dicht aanleunt tegen het chris tendom. Het tv-portret heet ui teraard 'Walking back to happi ness' en is om 22.59 uur op Nederland 2 te zien. - Quellin III - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Champions. - Metro I - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Innocent blood. - Metro II - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Fortress. Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Body of evidence. -Ambassades Club 1 - 14, 16, 18 u. Belle en het beest. 20 u. Lorenzo's oil. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Honey I blew up the kid. -Ambassades Club 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The favour, the watch and the very big fish. -Ambassades Club 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sister act. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Daens. 20 u. Vals licht. 20 u. Damage. - Memling 20 u. Black angel. - Van Eyk 20 u. De zevende hemel. maal naast elkaar geëxposeerd worden. Op die manier zou je nooit meer werk naast elkaar kunnen plaatsen. Dat heet kun stonderwijs! Met dat argument moeten ze niet aankomen. Laat ze dan eerlijk zeggen dat ze de beelden lelijk vinden! De woede van Har Voogt geldt vooral de wijze waarop de zaak gespeeld is. „Sint Joost wil eraf en vraagt de gemeente stappen te ondernemen. De gemeente heeft dat gewoon gedaan! Die heeft alles geslikt, is een door geefluik geweest. Ze hadden op z'n minst moeten zeggen: wacht even! Kunnen we hier geen an dere oplossing vinden. In plaats daarvan krijg ik een telefoontje of ik ze maar even wil komen ophalen". De kunstenaar heeft een advo caat ingeschakeld, om ervoor te zorgen dat de beelden blijven waar ze staan. Voogt heeft be grepen dat de zaak sterk staat. „Ik ga er vanuit dat de beelden blijven. Ze staan er mooi, ze zijn gemaakt voor de plaats waar ze staan. Ik eis verder dat ze wor den opgeknapt, want in al die jaren dat de Sociale Akademie in het pand zat (de vorige gebrui ker, red.) zijn ze nooit bescha digd. Maar in de korte tijd dat Sint Joost er zit zijn mijn beel den volgekalkt met graffiti. Ik vind het overigens triest dat uit gerekend een kunstacademie dit doet. Als er een verpleegstersop leiding in was gehuisvest had ik me zo'n actie nog kunnen voor stellen, maar van Sint Joost had ik dit nooit verwacht". De directie van Sint Joost houdt het been, net als Har Voogt, stijf. „Wij willen best wat met de kunstenaar regelen", aldus des gevraagd adjunct-directeur A. Tacke, „maar ze moeten wel weg". Van onze kunstredactie Amsterdam - Onder de gisteren bekend gemaakte genomi neerden voor de AKO-Literatuurprijs bevindt zich dit jaar geen enkele outsider. Alle genomineerde boeken zijn geschre ven door auteurs die op brede steun in de literaire wereld kunnen rekenen. pe genomineerde boeken zijn: 'Heren van de thee' van Hella S. Haasse, 'Kerst en andere liefdes verhalen' van Kristien Hemme- rechts, 'De ontdekking van de kemel' van Harry Mulisch, 'Het grote verlangen' van Marcel Möring, 'De wijde blik' van Wil lem Jan Otten en 'Het verkoolde alfabet' van Paul de Wispelaere. Gedoodverfd winnaar is uiter aard Harry Mulisch, al zal geen enkel juiy- of bestuurslid van de AKO-prijs op dit moment toege ven dat de strijd al gestreden is. volgens jury-voorzitter dr. Mark yskens, oud-premier van Bel- g>é, zal de jury opnieuw kort voor de prijsuitreiking op 11 mei de winnende titel kiezen. Mulisch won gisteren overigens al een prijs. Voor zijn 'De ont dekking van de hemel' kreeg hij de Multatuliprijs 1993 toege kend, waaraan 15.000 gulden verbonden is. De AKO-prijswin- daar krijgt 50.000 gulden. Vlaamse auteur Et bestaat uit Eyskens, schrijfster Marja Brouwers, lite- air criticus Anthony Mertens, e Gentse hoogleraar prof. dr. Anne Marie Musschoot en criti cus Wim Vogel. Anders dan in de afgelopen jaren, heeft de jury niet voor een of meer onbekende schrijvers gekozen. Vorig jaar was Nico Dros zo'n outsider en het jaar daarvoor Anne Vegter. De jury heeft ook de traditie voortgezet dat er tenminste één Vlaamse auteur bij de genomi neerden is. Dit jaar zijn het er twee: Kristien Hemmerechts en Paul de Wispelaere. Non-fïctie De jury heeft 239 boeken onder de loep genomen. Volgens voor zitter Eyskens betreurt de jury het dat alleen nog literaire fictie, beoordeeld mag worden, na een wijziging van het wedstrijdre glement. Non-fictieboeken vie len daardoor af, ondanks het hoge niveau dat volgens Eyskens in dit genre ten toon gespreid werd. De boeken 'Het Oostin- ^disch kampsyndroom' van Rudy Kousbroek, 'De omweg naar Santiago' van Cees Nooteboom en 'De jacht op Proteus' van Piet Meeuse zouden een nominatie verdiend hebben, maar moesten op grond van het reglement af gewezen worden. Van onze verslaggever Breda - De beeldend kun stenaar Har Voogt uit Steenbergen is woedend op de kunstacademie Sint Joost en op de gemeente Breda. De academie laat vier grote beelden van hem verwijderen van haar ter rein. De gemeente Breda werkt aan die verwijdering mee. Breda is eigendom van de sculpturen He melvaar, Statie 1, 2 en 3 in het park van de academie. Ze wer den tien jaar geleden aange kocht. Sint Joost is sinds kort eigenaar van het gebouw en het park IJpelaar, en vindt de vier beel den van Voogt 'te indringend en te dominant'. Ze moeten uiterlijk vóór 31 mei 1993 van het terrein zijn verwijderd. Har Voogt: „Ik kreeg een tele foontje van de gemeente Breda of ik de beelden maar wilde ophalen. Alsof ik die vier monu mentale constructies, die in be ton verankerd in de grond staan, zomaar in een koffer kan stop pen. Ik antwoordde dat het mijn zaak niet was, en dat zij als .eigenaar van de beelden daar- 1 over moesten nadenken". Amsterdam (ANP) - De auteur Harry Mulisch heeft voor zijn roman 'De ontdekking van de hemel' de Multatu liprijs 1993 gekregen. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst, dat de prijs jaarlijks toekent, heeft dat woensdag bekendgemaakt. Aan de prijs is een bedrag van 15.000 gulden verbonden. Het boek wordt door de jury, die bestaat uit Xandra Schutte, Frans de Rover en Piet Calis, beschouwd als en hoogtepunt in het werk van Mulisch. Allerlei thema's die ook in vroegere romans en verhalen van Mulisch eèn belangrijke rol speelden, worden op 'buitengewoon boeiende wijze' gepresenteerd, luidt het oordeel. Daarbij waardeert de jury het dat - hoe zwaarwich tig deze thema's ook lijken - ze in Mulisch' omvangrijke roman op een ongewoon speelse manier worden behandeld. Mulisch krijgt de prijs, die vanaf 1972 voor proza wordt toegekend, op 5 november in Paradiso in Amsterdam overhan digd. Voogt vroeg ook of hij de zaak zwart op wit kon krijgen. In de brief die hij daarop van de ge beente Breda ontving stond: „In samenspraak met u willen wij tot afspraken komen op welke wijze en wanneer de werken ge demonteerd en verplaatst zullen worden". Bij deze brief ingesloten zat een Een van de beelden van de Steenbergse kunstenaar Har Voogt, waarvan Sint Joost vindt dat ze weg moeten. - FOTODESTEM/JOHANVANGURP kopie van een andere brief, na melijk het oorspronkelijke ver zoek tot verwijdering dat Sint Joost aan de gemeente had ge daan. In die brief schrijft de kunstacademie: „Sint Joost zal de buitenterreinen van IJpelaar intensief gaan gebruiken voor eigen tentoonstellingen. De wer ken van de heer Voogt zijn daar bij te indringend en te dominant aanwezig. Wij verzoeken u dan ook dringend die acties te onder nemen, waardoor verwijdering van de werken gerealiseerd kan worden". Het argument van Sint Joost voor de verwijdering van zijn beelden noemt Har Voogt grote onzin. „Mijn werken zouden te dominant zijn, en niet te combi neren met andere beelden. Op' Sint Joost zitten 300 studenten, en dat werk moet toch ook alle- Mina in haar 'gevangenis' in de Marokkaanse speelfilm 'La Plage des Enfants Perdus'. foto cinemien. Van onze filmredactie Het ellendige lot van vrouwen in een fundamentalistische, is lamitische samenleving wordt in mooie, terloopse beelden op geroepen in de Marokkaanse speelfilm 'La Plage des Enfants Perdus'. Maker is Jillali Ferha- ti, die na 'Het gat in de muur' en 'Aïcha' geldt als de belang rijkste Marokkaanse filmregis seur. Tijdens het vorige Filmfestival Rotterdam klonken al enthou siaste reacties over deze derde speelfilm van Ferhati, die ove rigens behalve cineast ook kunstschilder is, een amateur toneelgezelschap in Tanger leidt en radioprogramma's ver zorgt. Deze elementen zijn enigszins terug te vinden in 'Het strand van de verloren kinderen'. Al was het maar om dat niet-professionele acteurs er een aantal rollen in spelen. Met bescheiden middelen weet Ferhati de tragiek van de reli gieuze vrijheidsbeperking en ingeroeste traditionele gewoon tes duidelijk te maken. Hoofd persoon is de kinderlijke Mina (Ferhati's zuster Souad), die met haar vader en jonge, ja loerse stiefmoeder in een klein vissersdorp woont. Daar ver dient meri wat bij met zoutwin ning en smokkel. Het is een gesloten gemeenschap met strenge zeden. Ongelukkigerwijs wordt Mina zwanger van een passerende taxichauffeur, die haar achter wil laten wanneer hij weer naar West-Europa terugkeert. Mina smeekt hem met haar te trou wen en slaat hem in haar wan hoop met een stok tegen het Urbanus en Renée Soutendijk in de sentimentele komedie 'De zevende hemel'. foto uip een derde speelfilm van de Vlaamse komiek Urbanus na tuurlijk niet uitblijven. 'De ze vende hemel' is een internatio nale produktie want niet alleen Urbanus komt van over de grens. De hier onbekende regis seur en scenario-schrijver, Jean-Paul Lilienfeld, is een Fransman, en Reneé Soutendijk mag ons land vertegenwoordi gen. Van een Babylonische spraak verwarring is overigens niets te merken. Maar bijzonder ge slaagd is deze romantische ko medie 'van de leukste Belg' evenmin. Daarvoor is hij te on nozel en te sentimenteel. Urba nus heet in de film Samuel. In de aanhef ligt hij in bed met zijn vriendin Micheline. Hij probeert met haar te vrijen, zonder resultaat van zijn kant. Daarna heeft Micheline genoeg van hem en ruilt hem in voor een nieuw vriendje. Het is niet de enige tegenslag in Samuels leven. Het uitzendbu reau heeft nog steeds geen werk voor hem, de lift in huis is kapot en de werkster weigert zijn kamer te doen, omdat hij al_ drie maanden achter is met' betalen. Als Samuel op het punt staat zelfmoord te plegen, doet huisgenote Chariyne (Re neé Soutendijk) eenzelfde po ging. Samuel weet haar door puur toeval van de dood te redden. Als ze bijkomt, doet Samuel zich voor als haar beschermen gel. Van 'ginder boven' zou hij drie dagen de tijd hebben ge kregen om haar weer zin in het leven te doen krigen. Hij zegt haar onzichtbaar te kunnen maken en verder niets van haar te willen. Omdat Chariyne erg in de war is, twijfelt ze nog. Maar tijdens een tochtje op het platteland slaat bij Samuel de verliefdheid toe en valt hij uit zijn rol. Regisseur Lilienfeld motiveert zijn film als volgt: „Ieder van ons heeft ervaring met liefdes geschiedenissen die slecht aflo pen. En ieder van ons heeft wel eens het gevoel dat het nooit meer goed komt. Maar de liefde kan altijd en overal opduiken". In 'De zevende hemel' probeert Lilienfeld deze mooie gedachte grotesk uit te vergroten, com pleet met tortelende duiven. De regisseur mikte op het komi sche contrast tussen de aange dikte clichés van eenzaamheid en romantiek en de onhandige uitstraling van Urbanus. De Vlaamse komiek doet hier een beetje denken aan Woody Allen, maar mist uiteraard diens spitsvondigheid. Dat geldt ook voor de film. 'De zevende hemel' is te licht van gewicht en te simpel om echt humoristisch te worden. Daar bij klikt het niet echt tussen Urbanus en Reneé Soutendijk, die de indruk wekt dat ze zelf niet in haar rol gelooft. 'De Zevende Hemel' met Urba nus draait in Grand in Breda, Cinemactueel 2 in Bergen op Zoom, Centraal 1 in Geertrui- denberg, Koning van Engeland in Hulst. City 2 in Roosendaal, Luxor 1 in Terneuzen, Midi in Tilburg. hoofd. Die klap blijkt fataal en er zit niets anders op dan het lijk te begraven in een zoutberg op het strand. Haar vader sluit Mina op om haar bevalling voor de buitenwereld te verber gen. Hij vertelt tegen iedereen dat ze vertrokken is. De jaloerse stiefmoeder veinst ondertussen zwangerschap met de bedoeling zich Mina's kind na de bevalling ongemerkt toe te eigenen. Wanneer Mina het plan ontdekt, ontbrandt er een hevige concurrentiestrijd tus sen de twee vrouwen. Mina lijkt van de aardbodem ver dwenen, maar 's nachts hoort de bevolking wanhoopskreten uit het huis komen die zij nog nooit eerder heeft gehoord. Een invalide buurman in een kinderwagen, die zijn handen niet thuis kan houden, becom mentarieert als een strenge ze denmeester de handelingen. Ongetwijfeld staat hij voor de dubbele moraal van de islami tische man. In een eenvoudige stijl met galgehumor wordt het verhaal verteld. De beeldover gangen in deze bescheiden film zijn soms wat ondoordacht en ook de kleuren wisselen nogal slordig va.n toon. De personages worden echter zeer genuan ceerd uitgewerkt. Zelfs zodanig dat het wrede lot van Mina je niet echt bij de keel grijpt. 'La Plage des Enfants Perdus' van Jiiiali Ferhati draait in Film huis Concordia in Breda, 1 tot en met 7 april (niet op 6 april) om 19.30 uur. Om 22.00 uur draaien Afrikaanse films. Van onze filmredactie Na de succesvolle filmkomedies 'Hector' en 'Koko Flanel' kon

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 25