Brabant laat zich niet inpakken Gas 'Toename ultraviolet licht bedreiging voor ogen van kinderen' r- Diesel bestaat 100 jaar mmm Hotels en restaurants in twee ANWB-gidsen De belastingdienst int maar betaalt ook rente China: tientallen doden per jaar in pretparken Vrouwenorganisaties maken Top-10 van overbodige verpakkingen RAI pleit voor getrapt rijbewijs motorfietsen CONSUMENT d|^ Praktische info Toyota scoort in Duitsland AUTONIEUWS Pionier Mercedes vervolmaakt zelfontbrander DE STEM DONDERDAG 1 APRIL 1993 DE STEM ill 8iT<R HUUU UWt 111111 Den Haag/Genève (anp.ap) - De toeneming van ultraviolette straling als gevolg van de vermindering van. de ozonlaag, het gebruik van aller lei moderne, felle lichtbronnen en bepaalde geneesmiddelen vormen momenteel een extra groot risico voor kinderogen. Enkele wetenschappelijke onderzoekers uit Amerika, Engeland en Zwitserland maken zich zorgen om de schade die ogen van kinderen als gevolg van ge noemde omstandigheden kunnen op lopen. Een betere bescherming is drin gend gewenst. Als gevolg van de afneming van de ozonlaag neemt de ultraviolette straling van de zon op aarde toe. Verschillende studies hebben volgens prof. James Dil lon van het Harkness Eye Instituut van de Columbia universiteit in New York bijvoorbeeld aangetoond dat het UV- licht in de Zwitserse Alpen in een jaar tijd met 1 procent is toegenomen. Dit kan naar zijn schatting al leiden tot oogschade bij honderdduizend mensen. Vanwege de toenemende wintersport en het feit dat vooral kleine kinderen nau welijks zonnebrillen dragen, is er reden tot bezorgdheid, zegt Dillon. Kinder ogen zijn bijzonder gevoelig, omdat de lens ultraviolet licht doorlaat. Dit komt dan op het netvlies terecht. Naarmate de leeftijd vordert absorbeert de lens de stralen. Eenmaal aangerichte schade is niet meer te herstellen. Ook scherp zonlicht op stranden en bij het zeilen en surfen en het intensieve licht van halogeenlampen, lasers, foto kopieerapparaten, beeldschermen en solaria kunnen vooral kinderogen scha de toebrengen. Het aantal gevallen van huidkanker stijgt in sommige landen met 5 tot 10 procent per jaar, heeft de Wereldge zondheidsorganisatie (WHO) dinsdag in Geneve bekendgemaakt. In de Verenigde Staten en Australië is de stijging relatief, omdat die groten deels is toe te schrijven aan snellere ontdekking. Mensen gaan er steeds eer der naar de dokter als ze iets verdachts op hun huid ontdekken. In Zwitserland en de Scandinavische landen, waar de stijging significant is, komt het door meer blootstelling aan de zon, aldus de WHO. Aan de vooravond van een conferentie over huidkanker in Venetië, herhaalde de WHO nog eens de waarschuwing dat veel in de zon zitten slecht kan zijn. In Australië, Nieuw Zeeland en de zui delijke delen van de VS werden per 100.000 inwoners 40 gevallen geteld. In Zwitserland, een van de hoogst scoren de landen in Europa, komt huidkanker voor bij 8,9 personen per 100.000 inwo ners. In Schotland is het aantal gevallen het meest spectaculair gestegen. De toe name bedroeg er over de afgelopen tien jaar 80 procent. Breda - De ANWB heeft 1400 ANWB-erkende res taurants vermeld in de gids 'Restaurants in Nederland 1993'. Van die restaurants zijn er ongeveer 550 inge deeld in de nieuwe onaf hankelijke restaurantclas sificatie. Daarmee is de sinds 1978 ge hanteerde indeling, uitgedrukt in een aantal bestekjes, ver vallen. Net als hotels en cam pings kunnen restaurants nu sterren toebedeeld krijgen. Restaurants worden niet al leen beoordeeld op hun eten en drinken, maar bij voor beeld ook op de bediening. De mate van luxe van een restau rant wordt apart aangegeven. De gids geeft allerhande prak tische informatie over een be drijf: adres, prijzen, algemerJ en recreatieve voorzieningen voorzieningen voor gehandil capten, etcetera. Alle in de gids genoemde 1 drijven worden jaarlijks get,,, quêteerd en door de ANïfjl geïnspecteerd. De gids is tel de ANWB-kantoren en in dl boekhandel te koop; kosten! 14,95 gulden, leden beta bijde ANWB 13,95 gulden. In het verleden werd deze res.| taurantgids in een band uitge-| bracht met de gids 'Hotels ij Nederland'. Beide zijn nu i gebracht als afzonderlijke gid.l sen, omdat het aantal vermelj de bedrijven fors to is. De hotelgids is volgens het-l zelfde systeem opgezet. Kos-| ten in de boekhandel: 19,95! gulden; leden betalen bij dJ ANWB 18,50 gulden. Door Peter Munnix Hele volksstammen betalen hun belasting te laat. De fiscus laat dat niet op zich zitten en verstuurt aanma ningen bij de vleet, In 1991 waren dat er maar liefst 3,4 miljoen. De te betalen be lasting wordt dan met 20 gulden verhoogd. Wie dan nog niet betaalt, krijgt een dwangbevel (1,5 miljoen in 1991) van de deur waarder. Voor een dwangbe vel moet betaald worden. Als die kosten en de openstaande belasting worden voldaan, is de zaak de wereld uit. Zo niet, dan kunnen allerlei onaange name maatregelen het geval zijn. De fiscus kan beslag op iemands loon leggen en ook diens hele hebben en houden openbaar verkopen. De fiscus kan ook echter rente heffen als de aanslag veel later wordt opgelegd dan normaal gebruikelijk is. Dan is sprake van een uitgestelde betaling. Het omgekeerde kan ook het mr^l, zijn. Als de fiscus een fiscale .teruggave te laat uitbe taal,t, vergoedt ze ook rente. Veel mensen weten dat niet. Ze denken dat de fiscus alleen maar vergaart en niet zelf in de buidel tast als een burger veel later dan de bedoeling is zijn zuur verdiende centjes te rugkrijgt. Soorten De belastingdienst kent ver schillende soorten rentes. De meest bekende (en ook meest voorkomende) zijn de wettelij ke rente, de heffingsrente en de invorderingsrente. De ren tepercentages worden door de overheid zélf vastgesteld. Voor de wettelijke rente (nu 12 pro cent) gebeurt dat jaarlijks en voor beide andere vormen van rente (6,65 procent voor het tweede kwartaal 1993) per kwartaal. Aan de hand van het belastingjaar 1991 enkele voorbeelden om de fiscale ren tekwestie een beetje te verdui delijken. Een burger heeft zijn belastin gaangifte over 1991 ingediend. Die aangifte wordt begin 1993 behandeld. De inspecteur is het niet eens met het aangege ven belastbaar inkomen en verhoogt dat. Als die aanslag 15 maanden na afloop van het jaar 1991 (in dit geval 1 april 1993) wordt opgelegd, brengt de fiscus vanaf die datum hef fingsrente in rekening. Uiter aard tot de datum van de aanslag. Als die aanslag geda teerd is op 30 juni wordt die rente over drie maanden gehe ven. Uiteraard alleen over het bedrag van de correctie. Het bedrag dus wat de burger moet bijbetalen. Keerzijde Maar de medaille heeft ook een keerzijde. Als in genoemd voorbeeld het inkomen lager wordt vastgesteld, vergoedt de fiscus heffingsrente over het terug te betalen bedrag. Uiter aard tot de dagtekening van de negatieve aanslag. Zo blijft de rentebalans in evenwicht. Een kwestie van geven en ne-| men dus. Een andere vorm van te 1; betalen is als je na het ontvan-| gen van een aanslag pas na d laatste vervaldag betaalt. Wi een definitieve aanslag krijgt,! heeft twee maanden de tijd om I te betalen. In die periode! wordt geen rente in rekening! gebracht. Als de laatste ver-I valdag gedateerd is op 311 maart en de betaling volgt pas I op 30 april dan brengt del fiscus invorderingsrente in re-1 kening. Over de datum van betalen I wordt wel eens getwist. Me-, nigeen denkt dat de zaak in orde is als hij de bank giro-overschrijving de deur uit I heeft gedaan. Maar wie op 251 maart een bankopdracht weg-1 doet voor een betaling met als I uiterste termijn 31 maart kan I er donder op zeggen dat dit I geld niet op 31 maart op de| rekening van de fiscus staat. De bedoeling is weliswaar I goed geweest, maar de beta-1 ling is dan toch te laat. Zo kar. I het voorkomen dat mensen I toch rente moeten betalen. I terwijl ze in de mening verke-1 ren dat er niets aan de hand is Overigens is de fiscus niet flauw. Als een betaling eer. paar dagen over tijd is en eer, beetje invorderingsrente be taald moet worden, laat de fiscus elke actie achterwege I als het om een vordering var, pakweg twee tientjes gaat. Uitstel Er is ook sprake van invorde-1 ringsrente als mensen uitstel I van betaling vragen, omdat ze I het te vorderen bedrag niet ineens kunnen voldoen. Nor maal gesproken wordt zo'n verzoek gehonoreerd. De fis cus geeft vrij vaak uitstel var. I betaling. Zeker als de ontvan ger weet dat de centen er vast en zeker zullen komen. Er, over de openstaande belasting die na de laatste vervaldag worden betaald, wordt rente berekend. Wie echter de zaken heeft laten slabakken en in actie komt als alle termij-1 nen ver overschreden zijn, hoeft wat het verzoek om uit-1 stel betreft minder te rekenen j op een gewillig oorbij de fiscus. De ontvanger van de belastin gen int niet alleen belasting. Ook andere vorderingen van de overheid op burgers wor den op deze manier vergaard. Er zijn maar liefst 17 soorten externe vorderingen waarvoor de ontvanger ingeschakeld wordt. En hij int ook de rente! Voorbeelden hiervan zijn indi viduele huursubsidie, boetes autovervoer en coördinatiewet sociale verzekering. De con trole op huursubsidie wordt steeds strenger. Wie teveel ge kregen heeft, moet dat terug betalen. Dat gebeurt via een dwangbevel van de ontvanger En uitsluitend en alleen over het innen van huursubsidie wordt (nog) geen wettelijke rente in rekening gebracht. Beijing (dpa/afp) - De meeste pretparken bieden hun bezoekers spanning en sensatie, maar in China wordt die belofte op tragi sche wijze waargemaakt. Ongelukken in pretparken hebben de laatste jaren aan meer dan honderd mensen het leven gekost. Onder de slachtoffers bevin den zich veel kinderen. 1 Als oorzaken voor het doden tal noemt de krant gebrekkig onderhoud en de onzorgvul digheid van de bedrijfsleiding- Veel caroussels zijn zonder vergunning gebouwd en het materiaal is vaak zo slecht dat de veiligheid niet kan worden gegarandeerd. Naar aanleiding van de veie ongevallen heeft de overheid besloten nog dit jaar regels voor pretparken op te stellen- Toulouse is cultuur wijl de mensen, Toulouse heeft er zonniger o<j Door Jos Str; „Frustraties, gids Gilbèr wordt opgen vard die né wel iets weg ps Elysées. ment, lijkt d< op de Are d- traties," hei chend, „De louse bouweq Het is een valse schaan weet de 42- cus die zijnj ten, wat heeft. Maar de lemaal uit Toulouse is tegen de voortdurend rechts gepa| mensen op lijker, nog tot in de jari de bewoners] goedkope huizen, het steen verber; werk. Maar slagen in pt wen zijn or werk en de Stad' siert tc Zakenmei Het zijn voo| nu nog de louse bevoll van de Midi| Frankrijks sche centra lucht- en 1 ca, chemie,; technologie, stad, met zo van wie 90 grootstedeli nauwelijks tijdens de s| gebreid mei wat aan moi Niet direct nietsvermoe zoek naar stad, vol Toulouse stellingen, als moderni? Toulouse all ke muziek, 1324 jaarl| om de viole de 137 operi De straten La Gomera is geen eiland voor wie de disco niet kan missen. Maar wie er graag met de wandelschoenen op uit trekt, is hier in z'n ele ment. De veerboot vaart da gelijks vanaf Tenerife (Los Christianos) om 10.00, 15.30 en 20.00 uur; de draagvleu gelboot om 08.00, 10.00, 15.00 en 17.00 uur. Reisduur per taxi vanaf het vliegveld naar Los Christianos ca 30. minuten. Er zijn enkele kleine hotels in San Sebastian en appar tementen in onder andere Valle Gran Rey. Ook wordt op sommige plaatsen een 'casita' verhuurd, kleine en vaak afgelegen huisjes. De meeste toeristen komen voor een dagtocht vanaf Te nerife. Kosten van een ge organiseerde bustrip (alles inbegrepen) 8.000 peseta's. Maar zelf doen is (veel) goedkoper en autoverhuur is mogelijk in de haven van San Sebastian. Reisorganisator D-Tours heeft dit jaar de exclusieve rechten voor Nederland ver worven van het vlakbij Los Christianos gelegen (Bel gische) vakantiepark Ten Del. Dagelijks worden er onder leiding van ervaren Duits- en Engelstalige gid sen door de Valle Gran Rey 3- en 6 uur durende wandel tochten gemaakt. Nadere informatie: Spaans Ver keersbureau in Den Haag. In juni van dit jaar komt de eerste multikleps dieselmotor in de personenauto. Pionier Mercedes-Benz past die vierkleps krachtbron voor het eerst toe in de opvolger van de 190D, de nieuwe C-klasse. foto mercedes jaar. In 1893 kreeg de Duit se ingenieur Rudolf Diesel patent op zijn vinding. En hoewel de diesel de laatste jaren veel kritiek heeft on dervonden vanwege de emissie is de carrière van de zelfontbrander nog lang niet ten einde. Want de dieselmotor heeft een veel hoger rendement dan zijn benzine-equivalent. Bovendien kunnen allerlei technische in grepen de uitstoot belangrijk verbeteren. De diesel moest na zijn uitvin ding nog dertig jaar wachten voordat hij in vervoermiddelen toegepast werd. Daimler en Benz pasten de motor in 1923 toe in een bedrijfsauto. Het waren proestende, rokende, trage en vooral herriemakende machines. Want de diesel werd rechtstreeks in de verbran- .dingskamer gespoten. Die drukluchtgestuurde inspuiting kostte veel vermogen. Robert Bosch (dezelfde naam als van het huidige elektronica-con- cern) vond in 1922 de diesel-in- ■spuitpomp uit. En toen de in 1926 gefuseerde firma's Benz en Daimler met het 'voorka- mer'-principe kwamen, was de weg vrij voor een snel lopende dieselmotor. Een voorwaarde voor toepassing in de personen auto. De eerste diesel in een perso nenauto was die in de Peugeot .156 in 1922. Mercedes-Benz be gon in 1936 als eerste met de 260D in serie. Door de jaren heen is Mercedes voorvechter gebleven van de diesel als aan- drijfbron van personen- en be drijfsauto's. Minder emissie In 1973 startten de eerste on-, derzoeken naar het verminde ren van schadelijke emissies door de dieselmotor. Daarop volgde de ontwikkeling van de schonere en sterkere turbo-die sel. Door uitlaatgas-recircula tie en toepassing van een oxy- datie-katalysator werd de uit stoot van schadelijke stoffen verminderd. De diesel scoorde ten opzichte van de benzinemo tor altijd al hoog op het gebied van verbruik en de emissie van CO2. In juni van dit jaar komt de eerste multikleps dieselmotor in de personenauto. Pionier Mercedes-Benz past die vier kleps krachtbron voor het eerst toe in de opvolger van de 190D, de nieuwe C-klasse. Volgens Mercedes hebben tests uitgewe zen dat de diesel met vierklep- pentechniek een reductie van 8 brandstofgebruik en 30 roet-emissie te zien geeft. Dat zou betekenen dat de nieu we motor voldoet aan de jong ste Californische norm van 0,08 gram deeltjes per afgelegde mijl. Die norm zal volgens de ontwikkelingsafdeling van Mercedes in de toekomst ook gaan gelden in de landen van de EG. De RAI is er geen voorstan der van dat achttienjarigen na het behalen van het mo torrijbewijs A meteen op een zware motorfiets kunnen stappen. De organisatie vindt dat er een minimum leeftijd ingevoerd moet wor den voor het rijden op moto ren met meer dan 100 pk. In Europees verband wordt daar ook op aangedrongen. In Duitsland zijn al enkele jaren regels die de verkoop van mo torfietsen aan jongeren aan banden leggen. Ben Bierens, secretaris van de afdeling gemotoriseerde twee- De Technische Überwachungs Verein in Duitsland, de Tüv, heeft in 1992 4,5 miljoen auto's gekeurd. Bij de auto's van drie en zeven jaar oud kwamen de Starlet en de Carina van Toyota met de minste technische gebre ken uit de bus. Ze deelden in de eerste catego rie de eerste plaats; bij auto's van vijf jaar oud was de Carina de beste en eindigde de Starlet als tweede. Het systeem werkt ongeveer als de Nederlandse APK, zij het dat de Tüv strenge re normen hanteert. wieiers van de RAI, vindt dat ook invoering van een categorie 'lichte motorfietsen' bekeken moet worden. Die categorie zou vanaf 1996 bestuurd kunnen worden door personen van 16 jaar en ouder. Bierens: „Zo'n lichte motor is een prima alter natief voor forenzen die nu met de auto rijden. Zuiniger, scho ner en concurrerend in reistijd." Volgens hem zou die categorie mogelijk met een rijbewijs B bestuurd kunnen worden. Binnen Europees verband is een richtlijn opgesteld die het rijden op een zware motor aan een minimumleeftijd van 20 jaar koppelt. Volgens Bierens kan een getrapte invoering tot de zwaarste klasse bijdragen aan de verkeersveiligheid. „Want op die manier wordt aangesloten op de voertuigbeheersing en de rijvaardigheid van de motorrij der," m mWw ■EW De vermindering is bitter hard nodig; op dit moment produceert iedere Brabander elke dag 1 kilo afval. Een niet onaanzienlijk deel van dat afval is volslagen overbodig. foto ton schlüter Door Rien van der Steen De dieselmotor bestaat 100 Door Jan Keunen Tilburg - Brabant laat zich niet inpakken. Ruim vijf tigduizend leden van di verse Brabantse vrou wenorganisaties zijn deze week gestart met de sa menstelling van een top-10 van overbodige verpakkin gen. „Het zou me niet verbazen als ze uitkomen op een top-25," zegt projectleider Tine Ansems van 'Konsument en Huishouden'. Dat is een vanuit Tilburg opere rende, door de provincie met ruim twee ton per jaar gesubsi dieerd project ter vermindering van huishoudelijk afval. Die ver mindering is bitter hard nodig; op dit moment produceert iedere Brabander elke dag 1 kilo afval. Dat gaat aardig in de richting van een miljard kilo afval per jaar. Een niet onaanzienlijk deel van dat afval is volslagen overbodig. De consument kan zes flesjes bier ook zonder sixpack mee naar huis nemen; het plastic jas je voör de komkommer is dub- bel-op, want de natuur geeft bescherming genoeg; een plastic hoesje om een tijdschrift hoeft niet, want dat magazine kan ook 'bloot' over de toonbank; de tube tandpasta hoeft niet per se nog eens in een kartonnen doosje; de koekjes, die we in vroeger tijden in een papieren zakje bij de bakker kochten, ,moeten nu wel verpakt in de supers liggen, maar een simpele enkelvoudige verpakking is voldoende; de vel letjes plastic, waarmee de slager elk plakje boterhamvlees scheidt, zijn overbodig; de ma nier, waarop elk plakje kaas ver pakt wordt voor gebruik in be drijfskantines, is volslagen bela chelijk. Zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Iedereen kent de voorbeelden uit eigen omgeving en eigen praktijk. Zichtbaar „Nu het afval in tal van gemeen ten gescheiden wordt opgehaald, zien de mensen pas hoe erg het is," constateert Tine Ansems. „Vroeger ging al het vuil in één grote bak of zak en dat was het dan. Nu zie je daadwerkelijk, dat het onvermijdelijke, maar WÊBM ook recyclebare groente-, fruit en tuinafval maar een klein deel van de afvalberg uitmaakt en dat verpakkingen vaak het leeu wendeel van het huishoudelijk afval vormen." De door Tine Ansems geleide strijd tegen overbodig afval in Brabant duurt in eerste instantie vier jaar. De actie boodschap pentas, een stickeractie tegen ongewenst reclamedrukwerk en de nog steeds 'draaiende' ten toonstelling 'Uit milieu-overwe gingen' vormden de eerste wa pens in die strijd. De strijd wordt nu voorgezet met een campagne tegen overbodige ver pakkingen en krijgt over een aantal maanden een vervolg krijgt in de actie 'Goed bood schappen doen'. Daarbij de con sument wordt gevraagd bij de aankoop van zijn boodschappen ook te letten op het milieu aspect van de inhoud. Met een minder milieu-onvriendelijke verpakking alléén zijn we er im mers nog niet. De leden van de vrouwenorgani saties hebben dinsdag een 'op roep' gekregen: een formulier, waarop ze aan kunnen geven welke verpakking ze overbodig vinden. Daarbij kunnen ze zowel uit eigen ervaring als uit die van hun omgeving putten. Op Wereldmilieudag - 5 juni - wordt de actie uitgebreid tot alle consumenten. Dan komen de zelfde oproepen in winkels te liggen, waar iedereen ze kan invullen. De top-10 (of misschien wel top-25) wordt in september aangeboden aan de producenten c.q. opdrachtgevers van deze verpakkingen met het dringende verzoek met hun veerspilling te stoppen. De ervaringen met dit soort ver zoeken zijn verschillend. Een aantal fabrikanten en grootwin kelbedrijven heeft zich bereid verklaard met milieu-wensen re kening te houden; een fabrikant als Honig vertikt het tot nu toe de doosjes om de al in zakjes verpakte soepen weg te laten. Tine Ansems is er echter van overtuigd, dat op de duur elke producent zal zwichten voor massale druk van de consument. De victorie begint in Brabant, want dat is de eerste povincie die zich op deze manier inzet voor het milieu.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 22