de ergernis nummer één CARA: De medicijnen zijn er. Nu nog het beleid MODE visie In Nederland wordt elke dag 5 miljoen uur doorgebracht met wachten a6 wijzer Vis in een pakketje Badmode niet alleen voor strand Simons blij met kritisch boek over alternatieve behandelingen reuma CONSUMENT MEDISCHE RUBRIEK DE STEM MAANDAG 29 MAART 1993 Leven is wachten. Op de trein bijvoorbeeld. FOTO ANP WACHTEN: Door Nico Koolsbergen Leven is wachten. Op de dood, de caissière, de com puter die soms wel een hele seconde bezig is, het groene verkeerslicht, de trein, de ober en vergeet de verloren uren aan de tele foon niet. De andere rij gaat altijd sneller, ook de dokter is synoniem met wachten. Maar er is hoop. De wetenschap heeft het probleem ontdekt en ma nieren bedacht om het wachten te verkorten of in elk geval draaglijker te maken. Hoeveel tijd kost het om een Boeing 747 vol te krijgen? Hon derden mensen gaan door de slurf het toestel in en lopen ver volgens vast in de gangpaden waar iedereen bezig is tassen en jassen in de bagagerekken te bergen. De 747 is een grote vliegmachine. Het kan een uur duren. In Japan lukt het in tien minuten. De passagiers gaan al van te voren in de juiste volgor de in de rij staan en marcheren dan zonder elkaar voor de voe ten te lopen het toestel binnen. De Japanners verschuiven het wachtprobleem. Ergernis In het restaurant blijkt hoe tweeslachtig de mens is. Dineren is een kwestie van wachten op de volgende gang. Het zou efficiën ter zijn de warme hap in tien minuten naar binnen te werken maar bij een etentje buitenshuis doen we daar uren over. En vinden dat heel gezellig en luxueus. Totdat er betaald moet worden. Dan moet de rekening er direct zijn. Anders klaagt de klant over de slechte bediening. Na uren eten blijkt twee minuut jes wachten een probleem. sten. Op die manier ontdekt de klant ook, aldus Van der Pijll, dat het postkantoor een 'winkel' is die meer. te bieden heeft dan postzegels en geldzaken. Probleem is niet te veel gezegd. Uit onderzoek door psychologen van de Erasmus Universiteit blijkt dat de mensen steeds min der tot wachten bereid zijn. De ergernis neemt sterk toe. En er gernis slaat terug op degene die haar veroorzaakt. Bij Canadian Airlines klaagden reizigers die met vertraging te maken kregen over het eten aan boord. Passa giers die op tijd vlogen en het zelfde voedsel kregen, waren wel' tevreden. Oorzaak: het wachten. Kassa's Een grote groep proefpersonen werkte op verzoek van de Rot terdamse psychologen mee aan het in kaart brengen van de ellende. Het resultaat, omgere kend voor de totale Nederlandse bevolking, was onthutsend: met z'n allen wachten we elke dag vijf miljoen uur. En dan waren de deelnemers niet zo kinderach tig de verkeerslichten mee te tellen maar beperkten ze zich tot situaties die hun echt irriteer den. Merkwaardig detail: dien sten waarvoor men een afspraak kan maken - zoals het zieken huis - haalden de langste wacht tijden. Gemiddeld 26 minuten. De grootste ergernis doet zich voor aan kassa's. Even een tube plamuur halen bij de doe-het- zelf-zaak. Met 6,95 pasklaar aansluiten bij de kortste rij. Er is maar één klant eerder en bij de andere kassa is het druk. Haha, denk je, maar dan slaat het noodlot toe: de voorbuurman haalt zijn chèques te vobrschijn. Minuten lang staat een bedrag van 137-6,20 je vanaf de kassa tegemoet te grijnzen. Dat zijn vier chèques en wat contanten. Zo'n getal vergeet je nooit meer. Na zes minuten - gemeten! - mag je eindelijk je 6,95 inleve ren. Daarmee krijgt ook het zon nigste humeur het moeilijk. Een ander terugkerend drama in het menselijk leven is een bezoek aan het postkantoor. Twee lo ketten van de acht open, weer de verkeerde rij, en achter het glas talloze beambten die met niets bezig schijnen te zijn. „Koffie drinkend, pratend. En o wee als er een jarig is en op taart trac- teert. En u staat daar als vijfde in de rij naar te kijken," zegt A. van der Pijll die bij PTT de baas is van alle postkantoren. „Maar dat gaan we veranderen. Straks zien de klanten alleen nog het personeel achter de loketten of balies; de rest verdwijnt uit het zicht." Oplossingen Van der Pijll was onlangs een van de inleiders op het eerste symposium in ons land over het voorkomen van wachtrijen. Met veel inbreng van wetenschap en bedrijfsleven en enkele tiental len deelnemers uit heel Neder land. Aan het probleem kan van alles worden gedaan, maar jam mer genoeg niet door de slacht offers zelf. Uit de discussies bleek echter dat de beslissers het probleem onderkennen en er van af willen. Dus wie weet ooit. De voorzet van Van der Pijll - niet-baliepersoneel uit het zicht - is zo'n oplossing. Wat niet weet, dat niet ïïëert. De meeste deskundigen zitten op die lijn. Het is namelijk niet eenvoudig om het wachten werkelijk te be korten. Maar het is wel mogelijk het te veraangenamen door voor afleiding te zorgen. Dr. A. Pruijn van de Erasmus Universiteit geeft een voorbeeld. In de VS ergeren mensen zich aan het wachten op de liften in wolken krabbers. Plaats spiegels rond de liftdeuren en de mensen zien zichzelf, elkaar, kunnen even hun haar fatsoeneren en kijk, daar is de lift al. Van belang is dat ellende eerlijk wordt verdeeld, zegt Pruijn. In plaats van twee rijen voor twee loketten maar één rij. Samen lijden, en geen irritatie over de andere rij die sneller gaat. Een maal vooraan gekomen lijkt het zelfs extra vlug te gaan, omdat er wel meer loketten open kun nen zijn. De PTT heeft plannen om dit one-queue-system in te voeren. Rechtvaardigheid - fairness in psychologentaal.- wordt gewaar deerd. Is het, vraagt Pruijn zich af, wel eerlijk dat supermarkten snelkassa's kennen voor klanten met weinig boodschappen? Zou voor snellere bediening niet extra moeten worden betaald? In de luchtvaart bestaat dat al. De passagiers voor de business class kunnen sneller inchecken. De PTT wil het wachten veraan genamen. Met speelhoekjes voor kinderen, krukjes aan de reisba- lie (want daar zijn de mensen meer tijd kwijt dan voor een postzegel), een tv, afzonderlijke balies voor afzonderlijke dien JDokter_ Het hoogtepunt van het drama is de polikliniek. De patient moet, afspraak of niet, gemiddeld der tig minuten op de specialist wachten. Een op de twintig moet zich zelfs langer dan een uur vermaken met Arts en Auto of overjarige Elseviers en Panora ma's. De patiënten zelf zijn ge middeld zeven minuten te vroeg aanwezig. De arts begint gemid deld tien minuten te laat. Want dokters houden niet van wach ten. Tijd is geld. De te late start van de specialist veroorzaakt dertig procent van de wachttijd, zegt ir. J Vissers, die gespecialiseerd is in zieken huis-organisatie. Veertig procent ontstaat doordat patiënten te vroeg worden 'besteld'. De reste rende problemen zijn een gevolg van verstoringen van het spreek uur: de arts wordt gebeld of weggeroepen. Vissers acht vijftien tot twintig minuten wachten aanvaardbaar. „En lang wachten is minder erg, als het consult niet in een mi nuutje wordt afgedaan." De pa tient wil waar voor zijn wachten. „De arts ziet de wachttijd niet," zegt Vissers. „Het ziekenhuis is het enige bedrijf dat zijn pro- duktie-voortgang niet bewaakt." Uit wat gereken blijkt dat de wachttijd van een arts vijf tot tien keer zo zwaar weegt als die van de patiënt. Ziekenhuisdirec ties kennen het probleem maar kunnen er weinig aan doen. De specialist is autonoom en voor dat je het weet begint die een privé-praktijk. Een oplossing ziet Vissers niet een twee drie. Misschien biedt een voor het hele ziekenhuis centraal gere geld afsprakensysteem enig soe laas. Door Jan Paalman Dokters, zo zou je denken, le ren het meest van hun eigen ervaring. En patiënten weten zelf wel wat het beste voor hen is. Is dat waar?Antwoord: soms, dus nogal eens niet. Neem nou CARA, de groep van de voortdurend hoestende, pie pende en adembenemende aan doeningen als chronische bron chitis, astma en emfyseem. Met deze ziekte hebben artsen heel veel ervaring, want het is een volksziekte, maar pas de laatste jaren beginnen ze een beetje te begrijpen welke uitwerking hun behandeling heeft. En de eigen ervaring kan de patiënt zelf ook behoorlijk bedriegen. Dat komt omdat CARA zelf zo'n grillig en sluipend ziekte beeld is. Het begint er al mee dat CARA in het buitenland niet eens bestaat. Het is typisch Nederlands om astma, chroni sche bronchitis en emfyseem onder één noemer te brengen. Waarom? In de praktijk blijken die ziektebeelden elkaar zo te overlappen dat het vaak moei lijk is om het ene ziektebeeld van het andere te onderschei den. Dat is al reden genoeg om ze alle drie onder de noemer CARA te brengen. Bij CARA-patiënten is de af weer is in voortdurende staat van oorlog tegen zaken waar andere mensen geen of stukken minder last van hebben zoals rook, verflucht, koude, huismijt of graspollen. Gevolg. De bron- chiën knijpen zich samen, het slijmvlies zwelt op en scheidt meer slijm af en samen veroor zaken ze een piepende be nauwdheid. De beste manier om dit te voorkomen is het mijden van die irriterende prikkels. Dat kan natuurlijk niet altijd. Als tweede verdedi gingslinie heb je dan nog altijd de medicijnen. Die laten zich grofweg in twee" groepen verdelen. De eerste groep bootst de werking van adrenaline na, het hormoon dat bij schrik of woede het hart sneller laat kloppen en de lon gen flink openzet. Berotec en Bricanyl zijn dergelijke midde len die ook nog uitsluitend op de longen werken. Het zijn luchtwegverwijders. Een 'pufje' uit een speciaal inhaleerappa raatje en na vijf minuten is de benauwdheid weer verdwenen. Dan zijn er de middelen van de lange baan, middelen die de overgevoeligheid en de voort durende ontsteking in de bron- chiën onderdrukken, corticos- teroïden zoals Becotide en Pul- micort. Met al deze middelen hebben artsen al minstens 15 jaar erva ring, en hoe betrekkelijk die persoonlijke ervaring is bleek wel in 1990. Toen barstte er in het Engelse medische tijd schrift de Lancet een bom. Men had de gegevens van honderden patiënten bij elkaar opgeteld, en wat bleek? Bij patiënten die voortdurend en uitsluitend luchtwegverwijders gebruiken gaat de longfunctie extra snel en levensgevaarlijk achteruit. In Nederland was de Nijmeegse epidemioloog dr. ir. C. Van Schayk (geen arts, maar inge nieur!) ook al tot dezelfde con clusie gekomen. Dat was eigenlijk tegen de ver wachting in. Luchtwegverwij ders, zo dacht men, zetten de longen open zodat ze beter kunnen ventileren en daardoor infecties beter buiten de deur kunnen houden. Dat was dus niet het geval. Men denkt nu dat patiënten door deze midde len meer risico gaan lopen. Dus vóór het binnengaan van een rokerig café, eerst even een ademverruimend pufje. Men begon steeds beter te be seffen dat de werkelijke oor zaak van CARA de voortduren de ontsteking in de bronchiën is. Die veroorzaakt littekens, laat de longfunctie geleidelijk dalen (wie een kaars op één meter niet kan uitblazen heeft een niet zo'n beste longfunctie) en kan de longen op de duur blijvend beschadigen. Om dat te voorkomen schrijven in Nederland vooral de specia listen zogeheten corticosteroï- den voor. Dit zijn nogal mach tige middelen met krachtige bijwerkingen. Maar doordat ze geïnhaleerd worden remmen ze uitsluitend ter plekke de ont stekingsreactie in de bronchiën, zonder dat ze in de rest van het lichaam de boel op stelten zet ten. Onlangs kon de Nijmeegse arts dr E. Dompeling aantonen dat deze middelen inderdaad het beloop van CARA kunnen verbeteren. Het advies is nu dat iedereen die een keer of meer per dag een pufje luchtwegver- wijder nodig heeft, er verstan dig aan doet om zich ook te laten behandelen met ontste- kingsremmende corticosteroï- den. Stichting Volksgezondheid en Roken Maar daarmee is de kous niet af. Nog steeds behandelen spe cialisten CARA anders dan huisartsen. Specialisten zijn meer geneigd om naar de oor zaak te kijken en schrijven meer medicijnen en dan vooral ontstekingsremmers voor. Huisartsen op hun beurt reage- door Jan Paalman ren meer op de klachten, be nauwdheid bijvoorbeeld, en zullen eerder luchtwegverwij ders voorschrijven. Liet de ei gen ervaring de dokter al in de steek, bij de patiënt geldt dat al helemaal. Het effect van een luchtwegverwijder merk je on middellijk: één pufje en de be nauwdheid verdwijnt als sneeuw voor de zon. Maar van zo'n ontstekingsrem- mend corticosteroid merk je nauwelijks iets. Als je dat inha leert dan word je niet plotse ling beter, en als je het een keer overslaat word je er niet ineens zieker van. Het is een middel van de lange baan, gebruik je ze niet dan schrijdt de vernie ling in de longen bijna onmerk baar voort. Bovendien heeft de gemiddelde patiënt, en zeker de Nederlandse, een enorme af keer tegen het innemen van 'chemische troep', en van eorti- costeroïden in het bijzonder. Dat is de moeilijkheid met de behandeling van CARA. De ge neesmiddelen zijn er. Maar spe cialist en huisdokter moeten het nog eens worden over het precieze beleid, en de patiënten moeten ook nog bereid zijn om dat beleid te slikken. Door Marijke Prins In de oosterse keuken worden allerlei lekkernijen gestoomd in bananenbladeren. Dat kan rijst zijn met een plukje vlees of vis met kruiden. Vis en kokos vormen een uitstekende combinatie, maar je moet misschien lef hebben om het te proberen. Voor dit gerecht zijn allerlei soorten vis geschikt, zo lang je er mooie platte filets van kunt snijden. Wie een vette vissoort gebruikt, zoals makreel, kan de olie in het recept vergeten. Voor drie personen Voorbereidingstijd: 15 minuten Kooktijd: 20 minuten 6 visfilets (ieder 100 gram) 150 gram gemalen kokos tien takjes verse koriander tien takjes verse mint 2 tenen knoflook 1 theelepel gemalen komijn 2 verse groene pepers 2 theelepels suiker sap van een halve citroen 3 eetlepels plantaardige olie De verse kruiden voor dit gerecht, de mint en koriander, kunnen doorgaans bij een goede islamitische slager worden gekocht. Wie niet aan verse koriander kan komen, gebruikt een gelijke hoeveelheid peterselie en een eetlepel gedroogde mint. De bereiding van de vispakketjes is erg eenvoudig. Alle genoem de ingrediënten, behalve de vis, worden zonodig grof gesneden en in een keukenmachine gedaan. Laat de machine draaien totdat er een smeuiige pasta is ontstaan. Was en spoel de vis en bet de filets af. Maak zes vierkanten aluminiumfolie en leg op ieder vierkant een stuk vis. Verdeel het kruiden-mengsel over de vis en vouw de folie dicht. Prik aan de zijde van de pakketjes waar de kruiden niet zitten een tiental gaatjes, zodat de stoom goed in de pakketjes kan doordringen. Vervolgens wordt de vis gestoomd. Wie niet over een stomer beschikt, laat een vergiet of grote zeef in een pan met water hangen; het water mag overigens niet tot het niveau van de vis komen. Anders wordt hij niet gestoomd, maar gekookt. Leg de pakketjes in de pan, deksel erop, en laat de vis twintig minuten stomen. Serveer de vis met gekookte rijst en een groente die kort is geroerbakt, zoals Chinese kool of spinazie. Door Jetty Ferwerda De tijd dat een badpak of bikini alleen uit de kast werd gehaald om te gaan zonnen of zwemmen is voorbij. Badkle ding is tegenwoordig een vol waardig onderdeel van de da gelijkse kleding. Dat heeft niet alleen te maken met de mooie collecties die op de markt ver schijnen, maar ook met de combinatiemogelijkheden en materialen. Het veel gebruikte katoenlycra voelt zacht aan op de huid en is in tegenstelling tot vroegere kunststofvezels niet plakkerig. De nieuwe badmodecollecties lijken steeds meer op gewone kleding, zij het met een gla mour uitstraling. Want de prints, kleuren en accenten zijn niet alledaags, maar eer der spèctaculair. Lycra is een veelzijdig materiaal dat zowel glanzend als mat wordt ge bruikt, in combinatie met ka toen of satijn. Het laat zich makkelijk bedrukken, met bij voorbeeld reptielprints, bloe- menprints, waaiers of roman tische Botticelli-dessins. Pail letten zorgen voor het nodige glitter-effect. Komend badsei zoen ligt het accent op zuide lijke natuurtinten als geel, roest en cacao. Maar ook wa terkleuren, zwart, wit, écru en gloedvolle kleuren doen het goed. Nostalgie en de Amerikaanse filmsterrenglamour uit de ja ren vijftig beheersen nog steeds de vormgeving van de badkleding. Het accent ligt op de boezem, en wie niet geze gend is met een paar volle borsten krijgt toch een mooi decolleté met onzichtbaar op gevulde cups of beugel-bh. Badpakken en bikini-broekjes zijn nauwelijks hoogopgesne- den en hebben zelfs korte pijpjes. Gedrapeerde of ge plooide stoffen, pepita-ruitjes en smalle ceintuurs benadruk ken de modern ouderwetse uitstraling. De ingenieuze uit snijdingen en gestroomlijnde coupe - die het figuur beter doen uitkomen - laten zien dat de badkleding toch echt van deze tijd is. Om de combinatiemogelijkhe den van de badkleding te on derstrepen leveren veel mer ken bijpassende kleding. En- kellange cirkelrokken, sa rongs, flaneerbroeken, strakke jurkjes en transparante, zijden shirts zijn enkele voorbeelden. Maar een simpele jeans, col bert of lange doorknooprok kunnen natuurlijk net zo goed. Marielle Bolier komt dit sei zoen met een echte primeur op het gebied van badkleding. Zij verwerkte een nieuw, gepaten teerd zondoorlatend materiaal in een deel van haar coHectie. 'Bolier Sunselect' is van oor sprong een Amerikaans/En gelse vinding, die schadelijke UV-B zonnestralen blokkeert. In originele uni uitvoering is het door TNO geteste materi aal onbruikbaar, het is name lijk doorschijnend. De ont werpster liet het daarom ex clusief bedrukken in blauwe en oranje tinten. In bedrukte vorm laat de stof nu 50 pro cent door van de bruinende zonnestralen, afhankelijk van de kleur. Utrecht (anp) - „Een bijzonder goed idee." Zo noemde staatssecretaris Simons (volksgezondheid) de presentatie van een naslagwerk over reuma en alternatieve behande lingsmethoden. Het idee komt van het Reumafonds. De auteur is prof. dr. J. Rasker. „Dit boek wil open en zo objectief mogelijk behandelwijzen bespreken, die zich voor een groot deel in het schemer van de geneeskunst bevinden zoals bij voorbeeld het dragen van kastanjes. Ik juich het ontmythologiseren van deze vormen van geneeskunst toe," zo stelde Simons. Meer dan de helft van alle reumapatiënten heeft ooit een alternatieve behandelaar bezocht. Raskers boek behandelt ruim honderd behandelingsmethoden en informeert over resultaten en mogelijke risico's. Het naslagwerk kan de patiënt meer zelfstandig maken in zijn keus, denkt Simons. De staatssecretaris komt binnenkort met een notitie over alternatieve behandelwijzen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 8