r De doffe van Backer en Rueb Over Cultureel Gekleurd flitsend van start Ide stem A2 vc Q n Driehonderdduizend mensen vieren start Antwerpen '93 Conflict Gr DE STEM E Q Boodschap in swingend jasje Groeiende Oscar-koorts rond Vlaamse film 6Daens' Akkoord tusj n Absurdistar EXTRA OP MAANDAG Waarom ik jaloers ben op Papoea's LOSSE FLODDERS De levens zijn getekend door reorganisaties Burgemeester en organisatorën tevreden over 'voltreffer' Metaal-cao Opening festival in Roosendaal trekt groot publiek de stem maandag 29 maart 1993 De Papoea die er twee dagen lopen voor over heeft, kan via een bergpas vanuit zijn dorp in het stenen tijdperk aan de andere kant van de berg bin nen stappen in een samenle ving van bleekhuidige mensen die de zijne, technisch althans, 10.000 jaar vóór is. Hij ziet die geelharige vreem de wezens met hun grijze, groene of blauwe ogen en een huid, die op de rug van hun handen even bleek is als aan de binnenkant. Gevaarlijk zijn ze niet die bleekhuiden. Ze vallen hem niet lastig terwijl hij daar tussen hen in wandelt met zijn peniskoker, zijn mooiste veren in zijn haar en zijn korte speer in de hand. Hij staart verbijsterd in het rond naar wat hij allemaal ziet aan onbegrijpelijks. Man nen en vrouwe op metalen herten op twee ronde poten, die hem sputterend en grom mend voorbijrazen. Mensen in hutten opvier van die schijven, soms hele gemeenschapshui zen op wel acht of meer rond- poten. Hij ziet wel twintig en meer mensen binnen in die snel bewegende hutten en hui zen, die allemaal een man of vrouw voorin hebben, die zelf geen poot verzet en enkel zit te draaien aan een ronde stok. In gigantisch grote hutten en huizen kan hij binnen kijken dwars door doorzichtig stenen wanden, gemeensschapshui- zen waarin hij kan binnen lopen via ronddraaiende deu ren en de duizend en een din gen bekijken die daar staan in lange rijen op planken. Hij hoort overal muziek zonder ooit muzikanten te zien. Ze kunnen in kastjes praten met mensen 1000 kilometer van hen vandaan. Als ze ouder worden en niet meer zo scherp zien als de jonge mannen van hun stam, dan zetten ze voor werpjes op hun neuzen en achter hun oren en ze zien weer net zo scheip als vroeger in hun jeugd. 1» J M >S door John O'Mill Volslagen verbijsterd is hij als ze 's nachts het licht weer terugbrengen met felle fakkels zonder hitte. Van angst ver vult ziet hij hoe ze ook 's nachts met honderden gelijk binnen stappen in de buik van monstervogels die daarna vuurspugend en brullend de lucht in stormen en wegvlie gen met niet voor te stellen snelheden. Er is blijkbaar niets wat ze niet kunnen, dit ras van God weet waar van daan. Wat benijd ik hem, die Pa poea. Wat zou ik graag net als hij en met hetzelfde gemak binnen wandelen in een sa menleving die de mijne dui zend jaar vóór was, op tech nisch gebied. Van wat ik daar te zien zou krijgen kan ik me geen voorstelling maken. Ik kan me niet meer voorstellen dan mijn open mond van ver bazing en onbegrip. Ik ga er vanuit dat ze mij even ongemoeid zouden laten als wij de Papoea. Ze zouden hooguit even een blik werpen op mij terwijl ik daar rondliep op mijn rundleren schoenen, mijn dubbel focus bril op mijn neus en mijn opgerold vouw- parapluutje in de hand. Zonder mij te kwetsen zouden ze langs en over mij heen zweven in de transparante tunnels zonder stank en herrie van hun woon- en werkplaat sen. uitgeput door de lawine van onverwerkte verbijstering zou ik uren later mij neerleg gen in een niet zo fel verlicht nisje en dromen dat ik dit allemaal niet echt meemaakte en enkel maar droomde. f o/i*t ö'TKitl De media in België schatten de kansen op een Academy Award voor 'Daens' hoog in. Vannacht worden de jaarlijkse filmprijzen in Los Angeles bekend gemaakt. 'Daens', naar het boek van Louis Paul Boon, is het kassucces van de Belgische film. Nadat bekend werd dat de film voor een Oscar genomineerd was, trok de be langstelling zelfs nog aan. In Kinepolis, het grootste bio scoopcomplex ter wereld in Brussel, kreeg 'Daens' meteen 80 procent meer bezoekers. De Os car-nominatie maakte vooral de Franstalige Belgen nieuwsgierig. Die waren aanvankelijk afge schrikt door het onderwerp: een Vlaams politiek-geëngageerd priester die het opneemt voor de negentiende eeuwse textielarbei ders uit Aalst in hun strijd tegen armoede en onrecht. Ongeveer 800.000 mensen in België hebben 'Daens' inmiddels gezien. Ook het boek 'Pieter Daens' van Louis Paul Boon is 22 jaar na de eerste publicatie op weg een bestseller te worden. De film, die op verschillende kleinere festivals al prijzen in de wacht sleepte, is bijna wereld- Van onze correspondent Bert Schampers Brussel - Vlaanderen is in de ban van 'Daens', de film van regisseur Stijn Coninx die meedingt naar een Óscar voor de beste buitenlandse film. Vanochtend krijgen de 180 werknemers van Backer en Rueb en Bege- mann Staalbouw in Bre da te horen of er nog hoop is voor hun bedrijf. Het vuur is al gedoofd: „In 1983 ging mijn vrouw achter het spandoek naar het gemeentehuis. Nu zei ze: 'Ad, ik mag dit keer wel thuisblijven, he?'" Door onze redacteur Willem Reijn WE LOPEN door de grote fa briekshallen. Bruin staal, lawaai in de verte, het tegenlicht van de vroege lentezon. Backer en Rueb, de metaalnijverheid van de jaren vijftig. Mensen zijn er nauwelijks meer. „Ze nemen zo snel mogelijk nog hun atv-dagen en hun vakantie op", zegt Ad van Dorst. „Volgende week kan het misschien niet meer en dan zijn ze alles kwijt". Ad van Dorst, 52 jaar, is voorzit ter van de ondernemingsraad van Backer en Rueb. Hij kwam in 1956 bij de Machinefabriek Breda, v/h Backer en Rueb. Tijdens de schaft zaten de arbei ders op de rand van de kade van de Bredase haven hun boterham men te eten. Lange rijen mannen in blauwe overalls. „Het was het hoogtepunt van de fabriek. Er werkten hier toen negentienhon derd mensen". In dat jaar begon ook Ger Dam mer, het 58-jarige hoofd van de montage-afdeling. Rik van Pop- pel (52), lid van de OR, waaide in 1962 uit België over. Hij werkte aan de staartstukken van de Starfighter. „We spreken hier nog steeds van de Fokker-hal", zegt Ad van Dorst. Het zijn drie mannen die begon nen op het hoogtepunt; daarna is het alleen maar minder gewor den, constateren we in 1993. Al enkele weken verkeert de fa briek in surseance van betaling. Zekerheid Het is vrijdagmiddag. Om elf uur 's ochtends zou de beslissing ge vallen zijn. Nu wordt het besluit, een telefoontje met de medede ling 'financiering rond' of een 'njet', om vier uur verwacht. 1 V.l.n.r. Ad van Dorst, Ger Dammer en Rik van Poppel. Maar ook vier uur verstrijkt, zoals het weekend passeert. Maandagochtend om acht uur, als de klokken zijn geprikt, dan is er wellicht zekerheid. De onzekerheid vreet niet meer aan de drie oude rotten. Ze zijn gepokt en gemazeld. Ze tellen voor het gemak vanaf 1978: de zer dagen maken ze de zesde reorganisatie mee in vijftien jaar. „Vroeger lag je er 's nachts van wakker. Nu niet meer", zeg gen ze eenstemmig. Na de eerste kleine sanering van 1978, waarbij enkele tientallen mensen geheel in de sfeer van die tijd via de wao afvloeiden, viel in 1983 de eerste grote klap. De Machinefabriek Breda stond op wankelen onder het ineen- storte^C RSV-conglomeraat. Sinds HS6 waren er toen staps gewijs aften slordige twaalfhon derd man uit het bedrijf verdwe nen. „Binnen RSV moest samen gewerkt worden. En dan ging er weer een hele afdeling van vijf tig man naar De Schelde. Maar die mensen hielden hun werk, alleen niet meer bij ons". De emoties liepen in Breda hoog op in 1983. „Er lag toen heel veel werk op de vloer", vertelt Ger Dammer. „We waren vol onbe grip: hoe kon ons bedrijf kapot- gaan terwijl er zoveel werk bin nen lag? We konden vluchten in ons werk. Dat hielp: bij elke afgeleverde order was er weer geld voor onze salarissen, was er weer hoop voor ons bedrijf". Mars Ondertussen marcheerden de vrouwen op naar het stadhuis van Breda. Zij vroegen de ge meente steun, zodat hun mannen werk zouden behouden en hun gezinnen inkomen. De gemeente kwam over de brug en investeer de 3 miljoen in de machinefa briek. Van de 680 mensen moesten er wel 215 uit. „Het was zeer emo tioneel", zegt Ad van Dorst. „Als je om vijf uur wakker werd, raakte je niet meer in slaap. Je lag maar te piekeren. Dat is het verschil met nu: nou doe ik een plasje en ga weer lekker onder de wol". De Machinefabriek was op de werkvloer een Bredaas familie bedrijf: vaders stuurden hun zoons naar de fameuze bedrijfs- school en stonden later naast elkaar te lassen. „Bij die reorganisatie werkten mijn twee zoons hier ook", zegt Ger Dammer. „De directeur kwam naar mij toe en zei: Gerrit, er moeten zoveel mensen uit en ik heb drie Dammers op de loon lijst staan, je begrijpt het wel, he?". Zijn twee zoons werden ontslagen. „Dat vind ik ook zo erg aan deze dreigende sluiting. Ik heb nu foto kleinkinderen. Die hadden hier ook werk moeten vinden. Want met die sluitingen dreigt de in dustriële werkgelegenheid uit Breda te verdwijnen en die is onontbeerlijk voor de stad". Zooitje Vier jaar later was het weer raak. Joep van den Nieuwen- huyzen redde de Machinefabriek in 1987 van de ondergang en splitste het bedrijf in Breda Packaging, Backer en Rueb en de bedrijfsschool. Voor Backer en Rueb vond hij ondernemer Meijlof om deel te nemen. Die man heeft er een zooitje van gemaakt, oordelen Van Dorst, Dammer en Van Pop- pel. „Hij heeft het laboratorium verkocht en de ontwerpafdeling verzelfstandigd. Dat is een dra matische ontwikkeling geweest voor Backer en Rueb", bekriti seert Dammer. Ze tellen dat ze de laatste jaar zes verschillende directé ren hebben gehad; sommis voor enkele maanden, ander voor enkele jaren. Ze verwijten Joep van den Nie wenhuyzen slecht managers „Van den Nieuwenhuyzen koo zet een nieuwe manager neer denkt dat 'ie klaar is. Maar vergeet dat hij kwakkelende h drijven koopt, waarmee iets ai de hand is. Toen waren we bl want we waren weer eens een dood punt heen". In 1991 kocht Van den Nieuwe huyzen het noodlijdende Back en Rueb weer terug. Het bleef weer even bestaan. Een jaar later werd een reorj nisatie doorgevoerd die 36 me sen hun baan kostte. De mens wachten nog steeds op het uit het sociaal plan. Somber En nu hangt opnieuw Zwaard van Damocles bovt Backer en Rueb. De perspectj ven zijn somber. „We hebben hele grote groep van mense tussen de 45 en de 55. H moeten die aan het werk kome Het is een paar jaar ww en de bijstand in", zegt Ad Dorst. Maar ze hebben niets meer voor te vechten. Er ligt ditke nauwelijks meer werk. Het slecht. Maar er is stil verdrie „Dit is zo'n ongelooflijk flexib bedrijf", zegt Ger Dammer toch vol trots. „We bouwdenbie 350 staartstukken voor de Sta fighter. De Gloster Meteor w, de eerste straaljager met a schietstoel en die werd hier Breda gemonteerd. Voor de ee ste DAF-personenauto kwam uitlaat uit Breda. We I bruggen gebouwd, sluisdeure inpakmachines en moeren-pe sen. Als je 36 jaar hebt gi is het zo verdraaid onbevredi gend zo weg te moeten". Dan is er weer gelatenheid, A van Dorst: „Vorige keer mijn vrouw mee naar het sta huis. Nou blijft ze lekker thuis' Wat gaan ze doen als het do valt? „Een pilsje drinken, net in 1983. Toen zaten we hier t het café op de hoek, bij de Bon Os. Maar ja, die staat nu ook koop". wijd verkocht. 'Daens' is met 160 miljoen frank de duurste Bel gische speelfilm aller tijden. Regisseur Stijn Coninx is een zeer succesvolle Vlaamse film maker, die eerder met Urbanus twee komische kaskrakers maakte: 'Hector' en 'Koko Fla nel'. In de categorie beste niet- Engelstalige film in Los Angeles gaat het volgens kenners tussen 'Daens' en de dure Franse pro- duktie 'Indochine'. Indien Coninx een Oscar zou winnen, is hij de tweede Vlaamse filmmaker die deze belangrijkste filmprijs in de wacht sleept. In 1987 kreeg Nicole Van Goethem een Academy Award voor de korte tekenfilm 'Een Griekse Tragedie'. Voor de Vlaamse regering komt het succes van 'Daens' als geroe pen. Een van de speerpunten van het onlangs gepresenteerde plan '2002' is immers de culturele identiteit van Vlaanderen in Eu ropa te bewaren en uit te bou wen. In de meeste landen buiten het Nederlandse taalgebied ech ter zal 'Daens' in een nagesyn chroniseerd versie te zien zijn. Van onze correspondent Bert Schampers Antwerpen - Antwerpen '93, cultu rele hoofdstad van Europa, heeft een overrompelende start gekend. Zaterdag werd de havenstad 'be zet' door naar schatting driehon derdduizend mensen. Die kwamen vooral voor de fanfares, het vuur werk en de kroegen. „Een voltreffer," is de korte reactie van burgemeester Bob Cools als zater dagavond naar zijn indrukken wordt gevraagd. Eric Antonis, organisator van Antwerpen '93, kan zich eveneens geen betere start wensen. „Ik ben een gelukkig man," laat hij in alle talen horen. En zo heeft de Scheldestad, te vaak vereenzelvigd met extreem-rechts maar diep in het hart een echte metro pool, zich gedompeld in een cultuur- feest dat nog tot eind december duurt. Daarin staan vooral de kunsten cen traal -soms behoorlijk elitair - maar komt bij herhaling ook het grote pu bliek aan zijn trekken. Zaterdag zijn heel wat Nederlanders naar Antwerpen afgezakt. Doorgaans komen ze voor de 'vogeltjesmarkt' of de terrassen aan de Groenplaats, maar nu zijn ze er om het culturele jaar mee in te luiden. Op de vernieuwde Meir, de belangrijkste winkelstraat, kun je over de hoofden lopen. Het thema van de openingsweekend is 'Bezette stad', naar een experimenteel gedicht van Paul Van Ostaijen uit 1921. Het thema is op verschillende manieren uitgewerkt, maar nog het meest in de letterlijke zin. Er is een voudig zoveel volk naar de stad geko men, dat de bezetting al tegen het middaguur een feit is. Het is fris, maar de zon schijnt. „Ideaal weer voor dit buitenevenement," be weert de Nederlandse communicatie adviseur van Antwerpen '93. Het pu bliek is zaterdagmiddag in afwachting van de langste, meest gevarieerde en- kleurrijkste fanfare ter wereld. Liefst 35 groepen uit 19 landen en meer dan 1.100 muzikanten moeten voor een ongeëvenaard muzikaal spek takel zorgen. Maar als de muziek voor bijtrekt, zijn de reacties wisselend. „Prachtig, prachtig, hier zijn we voor gekomen," roept een Nederlandse toe schouwster. Haar Antwerpse buurman moppert dat er te grote gaten tussen de groepen zit. Niettemin is er een veelheid van stijlen en culturen, die soms een verplette rende indruk achterlaten. Dat geldt misschien niet zozeer voor het Gro ningse wielrijderskorps Crescendo of het Jachthoorn en Trompettorkorps Gemert, maar wel voor de opzwepende klanken uit Madagascar, de swingende muziek van Samuel Ateba uit Kame roen en een Italiaanse fanfare die het parcours al hollend aflegt. Voor de apotheose van de middag dromt het publiek samen op drie plei nen, waar 600 muzikanten gezamenlijk de 'Hymnus Antverpiae' spelen. Voor de horeca, zo dominant aanwezig in het stadscentrum van de metropool, is deze eerste zaterdag een meevaller. Antwerpen '93 moet een topjaar wor den, vooral voor brouwerij De Konin- ck, wiens 'bollekes' een bijna exclusief Antwerps biertje zijn geworden. De cafés aan de Groenplaats en de Grote Markt kunnen de drukte nauwe lijks aan. 'Hebde gaai nou nog altaid nieks gehad, menier," vraagt de kel nerin als ze haar klant voor de zesde keer voorbijloopt. Zaterdagavond dan. In de gerestau reerde Bourla-schouwburg gaat Sara jevo in première, ook al een verwijzing naar 'De bezette stad'. Buiten, op het plein voor de Bourla roepen kunste naars op tot solidariteit met de inwo ners van de belegerde stad in Bosnië. Het grote publiek is dan al op weg naar de Scheldekaaien om een goed plaatsje te vinden voor het vuurwerk, het spetterende einde van deze zater dag. Maar dit vuurwerk van de Frans man Pierre-Alain Hubert is geen tradi tioneel vuurwerk, heeft Eric Antonis weken vantevoren al gewaarschuwd. Het spektakel van Hubert is een hori zontale show over de volle breedte van de Antwerpse linkeroever. Door de mensenmassa kan een groot deel van de toeschouwers er, op de vuurpijlen en de vuurspuwende helikopter nauwelijks iets van zien. Na afloopt spoeden de vele tienduizen den zich geïrriteerd en teleurgesteld naar huis of naar het gratis 'bal popu laire' en het jongerenfuif The Twilight Zone. Burgemeester Cools trekt een dag later de kritiek op het vuur werk aan, en ook Eric Antonis dat hij het nooit iedereen naar de zin kan maken. „Het blijft vallen en op staan met zo'n programma," aldus de intendant. Antwerpen '93 is begonnen. De ko mende maanden, tot aan het grote, Sail-evenement, zal het wel wat min der druk zijn in de Scheldestad. Het valt te hopen dat Antwerpen '93 na dit openingsweekeinde niet als een pud ding in elkaar zakt. Je mag het deze organisatie niet toewensen dat, zoals dat vele andere steden is overkomen volgend jaar niemand zich meer herin nert welke metropool in 1993 nu eigen lijk culturele hoofdstad van Europa is geweest. m onze verslaggever paul de Schipper ontwerpen - Terwijl zonnig „■erpen zich het afgelopen wee onderdompelde in een groots tuurfeest, verhardde zich in de ven het conflict tussen de miliei «anisatie Greenpeace en chlooi Lucent Solvay. De blokkade vaï bedrijf duurt onverminderd voc lussen alle ontvangsten en ree door zag burgemeester Cools zelfs l|,ct 'bevel tot ontruiming' te g uaar, zo liet Cools weten, 'niet harde hand.' Feestend Antwerper Addis Abeba (rtr/afp) - Son in de nacht van zaterdag oj vorming van een overgangsre leiders van veertien strijdgroe pen gingen in de Etiopische hoofdstad Addis Abeba akkoord met de oprichting van de Natio nale Overgangsraad die zich vooral zal bezig houden met ont wapening en hulpverlening aan hongerende bevolking, zo hebben delegatieleden gisteren bekendgemaakt. Het akkoord, dat voorziet in een federale bestuursvorm, betekent een doorbraak in de vredesbe sprekingen onder bemiddeling van de Verenigde Naties. De overgangsraad wordt de eerste regeringsvorm in Somalië sinds het land twee jaar geleden ten prooi viel aan een burgeroorlog. IVERVOLG VAN VOORPAGINA De FME wil nadrukkelijk dat er per bedrijf verschillen in de hoogte van de premie komen. ,We moeten prikkels inbouwen om arbeidsongeschiktheid te be strijden en bedrijven belonen als jat lukt," zei Van den Akker. De FME wil bereiken dat verzeke raars 'werknemers accepteren net zo min mogelijk gezond- ïeidswaarborgen'. let liefst zou de FME zien dat verzekeraar verplicht wordt alle werknemers te accepteren. ,Maar het is niet zeker dat we dit bereiken," erkende Van den Akker. Verzekering via het be drijfspensioenfonds, zoals de londen voorstaan, is voor de 'ME niet aan de orde. De bonden vinden het een slech- e zaak dat de FME verschillen n premie wil aanbrengen tussen ledrijven en tussen werknemers. Zij zetten nog steeds in op één lerzekering voor de hele be drijfstak. n alle cao's die de vakbonden ot nu toe hebben afgesloten, is de wao-schade gerepareerd. In inkele gevallen (onder meer bij de bouw) betalen de werkgevers mee aan de wao-verzekering. Busi Mhlongo en Twasa in De Kring Roosendaal Door Peter Smolders Roosendaal. De Kring. Busi Mhlongo en Twasa. Gehoord op zondag 28 maart. Nog te zien in Vlissingen (De Piek, 2 april), Terneuzen (Porgy Bess, 4 april) en Breda (Para, 9 april). Het Festival Cultureel Ge kleurd had zich zondag middag geen betere ope ning kunnen wensen. Nau welijks had minister d'An- cona haar toespraak beëin digd, of het eerste hoogte punt van het festival dien de zich al aan. In de Grote Zaal van schouwburg De Kring verzorgde de Zuid- afrikaanse zangeres Busi Mhlongo met haar band Twasa een wervelend con cert. Mhlongo toert deze weken door Nederland en Vlaanderen en levert met een vijftal optre dens een bijdrage aan Cultu reel Gekleurd. Het is niet haar eerste bezoek aan Nederland: al eerder maakte ze hier furo re met korte tournees. De nieuwe tour is in zoverre wel uniek, dat de zangeres voor het eerst over een eigen band kan beschikken: Twasa. Tot nu toe werkte ze met in Ne derland samengestelde groe pen, waarover ze echter nooit helemaal tevreden was. In De Kring liet de kleine Zuidafrikaanse in drie kwar tier zien haar draai nu gevon den te hebben. Met haar negen muzikanten zong en speelde ze de sterren van de hemel. Aan vankelijk leek ze haar kunsten aan een handvol belangstel lenden te moeten vertonen, maar tijdens het optreden raakte de Grote Zaal voller en voller. Mhlongo maakt muziek die nergens 'thuis' is. Ze mixt tra ditionele Zoeloe- en Xhosa- liederen met zeer eigentijds klinkende pop, reggae, soul en funk. In haar geboorteland be hoort haar oeuvre tot het mo dernste dat de muzikale scene te bieden heeft. In (West-)Eu- ropa vallen de lange, swingen de songs op door de Afrikaan se ritmes en de Zuidafrikaanse taal. Het publiek mocht gisteren er varen dat dat wonderlijke amalgaam aan stijlen iets prachtigs kan opleveren. Na dat de zaal was 'opgewarmd' met een instrumentaal ope ningsnummer, kwam de zan geres, gevolgd door haar drie koppige achtergrondkoor, het podium op dansen. Mhlongo is een bühnepersoonlijkheid: met haar verschijning, haar wilde danspassen en haar gebrekkig uitgesproken 'hoe gaat het' had ze de zaal al voor zich gewonnen. Maar het ware genot begon daarna. In vier lange, opzwe pende nummers gaf Mhlongo de bezoekers van haar latere optredens een voorproefje. Haar muziek is ook voor 'Wes terlingen' zeer toegankelijk. De stijl heeft wat weg van die van het Talking Heads-album Naked en, in iets mindere ma te, Paul Simons Graceland: een vrolijke, dansbare muzi kale mix. De thematiek van de teksten steekt daarbij schril af. Mhlongo maakt zich vooral druk om het geweld in haar geboorteland en hoopt mensen tot denken aan te zetten. Maar ze beseft dat treurigheid al leen nauwelijks aan de man te brengen is en steekt haar ern stige boodschap daarom in een swingend jasje. Een prachtig jasje, waar niets meer aan ver maakt hoeft te worden. inmogelijk is niets, heeft de naakt. Leek er met het laatste J inslotte een einde te komen aan looide het Volkscongres roet in h jgenbelang ging voor staatsbel ntweg uit de nu al maanden 'ervroegde verkiezingen voor zo 'arlement. De enige mogelijkhe 'olksvertegenwoordiging te krij taan maar samen aan oplossingt let Congres wilde er niet aan. C ommunistische tijd. Bij nieuwe "et aebaat. Slechts een enke Van onze medewerker Peter Smolders Roosendaal - In de ene zaal zijn Molukse dansen te zien, in een andere een Turkse band. De kleding van een Afrikaanse ontwerper wordt geshowd in de foyer, die ge vuld is met de geuren van Vietnamese loempia's en bao- pao's. In de bar van schouw burg De Kring wordt Solida- riteitskoffie en Zuidafrikaan se wijn geschonken. De ope ningsdag van Cultureel Ge kleurd toont waar het festival voor staat. 'Multicultureel' is een heilig woord. De Stichting Cultureel Gekleurd presenteert jaarlijks rond april een groot festival, waarin al lochtone- en niet-Westerse kun stenaars de hoofdrol vertolken. Naast vele optredens herbergt het programma ook veel educa tieve activiteiten, zoals studieda gen en workshops. De zevende editie van het evene ment werd gistermiddag in de Roosendaalse schouwburg geo pend met een toespraak van mi- Busi Mhlongo bij de opening van Cultureel Gekleurd in Roosendaal. foto willem blauw nister d'Ancona en een geva rieerd pakket aan modeshows, concerten en dansdemonstraties. Cultureel Gekleurd zal theaters, concertzalen, buurthuizen en scholen in Brabant, Zeeland en Vlaanderen nog tot en met 17 april bezetten. Halverwege de middag overziet Jan Breugelmans, voorzitter van de stichting, met tevreden blik het gekrioel om hem heen. Het is druk in De Kring, dat alle ruim tes voor het festival heeft gere serveerd. Breugelmans .vindt tus sen de activiteiten door de tijd om de doelstelling van de stich ting nog eens toe te lichten. „We willen een bijdrage leveren aan de multiculturele samenle ving. Mensen uit andere culturen dan de onze brengen hier hun alledaagse werkelijkheid naar voren." Hij hoopt dat dat tot meer wederzijds begrip leidt. Andere culturen zijn inderdaad in zeer ruime mate vertegen woordigd. Op het 'podiumpro gramma' staat een tiental shows, van onder andere een Turks koor, een Molukse dansgroep, Afrikaanse mode-ontwerpers en het Nationaal ballet van Kame roen. In de foyer is daarnaast een aantal stands opgesteld, waar voedingswaren, kleding en gebruiksvoorwerpen uit vooral Afrika en Azië worden aangebo den. Het festival is dit jaar grootser van opzet dan ooit tevoren. Rijk, provincies, gemeenten en be trokken theaters dragen hun fi nanciële steentje bij. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft haar goodwill ver taald in een subsidie die het mogelijk maakte het Nationaal Ballet van Kameroen naar Ne derland te halen. De belangrijk ste subsidieverleners zijn zo van het nut van het festival over tuigd, dat ze ook structurele hulp hebben toegezegd. De toe komst van Cultureel Gekleurd, sinds kort geleid door een sf ciaal in het leven geroepen P'J |a, fessioneel festivalbureal, daarmee voorlopig verzekerd De Roosendalers lopen de plat, ondanks de door Breiifj mans zo gevreesde concur®® van het mooie weer. De KB heeft van deze eerste festival® tevens een open dag gei® 3o! ij optf Dat is te merken: complete zinnen en van kleinkinderen gezelde grootouders wand» van de ene zaal naar de en hangen rond de kramen de bar. Breugelmans had echter o| ander gevolg van de 'laagc peligheid' gehoopt: hij had p- meer allochtonen onder het P] bliek gezien. „Die zijn er ook jaar nog te weinig. Dat is f mer, vooral omdat degenen wel gekomen zijn bijna jongeren zijn. Ik zou de nen uit de eerste generatie graag hier zien." 1 allele De opkomst, ook groter dan stemt hem voorlopig toch lijk. Het 'culturele wereld® huis' heeft nog haast drie de tijd om zijn integratie-I" schap te verkondigen. Niet de v uits bur ri t en d aant tot lei fac doe gebaat. Slechts een vorden. En het pluche trekt. oordeel, maar ook vanwege "8 door de parlementariërs larlementsleden vormen niet 'ogenen die in de Moskouse sn voor hun streek kunnen imand in het eigen gebied en iieuwe verkiezingen. Een onaantr aarom kon Chasboelatov tot teun van een solide meerderheir et parlement een belangrijke ■den zeker van hun macht, e parlementsvoorzitter lijkt jet zijn tegenstrever Jeltsin jfiankelijke volksvertegenwoordi i) zag dat hij niet direct van de onder dat er in de open' et zachtzittende pluche v (entsleden geloofden niet elang?1 fl8m om de macht och dorsten de ontevredenen as het uit angst voor Jeltsin natieven nog onaantrekkelijl -chts bedoeld als signaal f ,rT moet verwijderen van zijr emand weet het. Niemand e Riet alleen een onbeslist jiasboelatov, maar ook 1 openbaarhei van zij lange van h aan c ach wee ii tussen h r „rnet zoveel tamtam aangekoi 'kscongres heeft duidelijk gem; Rusland. Jeltsin, Chasboelato motste verliezer is het Russisi 0® egeerd, aan de economie woi onts tegen elkaar geschreeuwi ',fr ln de ring- Ze proberen yen en onder de gordel. En Kan zeggen dat ze op lemen reki er vo

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 2