DESTEM SDOrt Spencer kan het niet laten Startveld '93 Buitenland lonkt naar schaatscoach Ab Krook 'Na alle ellende wil ik mijn loopbaan in stijl afsluiten' WK wegraces 1993 In Japan ook 'werk' voor twee Nederlandse stayers TORENPASSAGE 29/30 BREDA 076-227350 y/TWERPEH^ BREDA Vf RLE I IJK Al I F GROT£ ME RKf N IN ON/F 360 M GROTr TOON/AI EN' VERKOOP VERHUUR ONDERHOUD 'i 70 TFRn/ ZATERDAG 27 MAART 1993 In het jaar waarin de kampioenen Eddie Lawson, Wayne Gardner en Randy Mamola afscheid hebben genomen van het Grand Prix-circus, beleeft de motorsport de wedergeboorte van misschien wel het grootste talent op twee wielen. Acht jaar na zijn laatste Grand Prix-zege keert Freddie Spencer terug in de koningsklasse, de 500cc. De mythe uit de eerste helft van de jaren tachtig ging na zijn triomftocht door een diep dal. Hij werd weggehoond en tot twee keer toe ontslagen. Geestelijk en lichamelijk aan het einde van zijn latijn, trok de Amerikaan zich in 1989 terug in Shreveport (Louisiana). Daar zon hij op wraak op zijn critici en werkte in alle rust aan zijn rentree. Dit jaar acht Freddie Spencer de tijd gekomen zich te rehabiliteren. Dit weekeinde begint op het circuit van Eastern Creek in Australië het laatste hoofdstuk van de meest bizarre loopbaan uit de Grand Prix-geschiedenis. Door Huub Paulissen Parijs - Freddie Spencer had alles om een levende legende te worden. Succes, charisma, rijkdom en de bevallige Miss Louisiana, in de persoon van Sarie Joubert, aan zijn zijde. In 1983 werd de geniale stuur man op zijn 21e de jongste we reldkampioen in de zwaarste klasse. In 1985 was de Ameri kaan de eerste en tot dusver enige coureur, die in één seizoen de titels in de 250- en 500cc veroverde. Amper 24 jaar begon het impe rium van Spencer af te takelen. Een vermeende peesschede-ont- steking in de rechter onderarm was in 1986 het begin van het einde. Om zijn titelkansen niet te verspelen, liet Spencer zich met cortisonen inspuiten en keerde veel te snel terug op het circuit. De meest vreemde gebeurtenis sen volgden elkaar in razend tempo op. Tijdens trainingen en races vielen bij Spencer regel matig de contactlenzen uit. Om mysterieuze redenen beëindigde hij voortijdig races. Hij miste vliegtuigen of kwam gewoon niet opdagen voor Grand Prix'. Van de 'golden boy' was slechts een hoopje ellende over. 'Fat Freddie' Freddie Spencer, bliksemsnel beroemd en rijk geworden, werd het lachertje van de motorsport. Veel minder getalenteerde colle ga's dreven de spot met de Ame rikaan. Zijn door misbruik van cortisonen opgeblazen lichaam hield de vermoeienissen van een hele race niet meer vol. De koos naam 'Fast Freddie' veranderde in 'Fat Freddie'. Na zijn dubbel slag in 1985 had Honda Spencer beloond met een driejarig con tract. Voor de start van het sei zoen '88 was Spencer in de tests niet vooruit te branden. Honda brak met de gevallen superster. Spencer wenste de vernedering niet te accepteren. Het woord 'nederlaag' kende hij alleen van horen zeggen en hij wilde de wereld bewijzen, dat hij nog niet was afgeschreven. In 1989 durf de teamchef Giacomo Agostini van het Marlboro/Yamaha-team het aan de Amerikaan zijn eerste come-back te laten maken. Het werd één lange lijdensweg. Hal verwege het seizoen was het ge duld van recordkampioen Agos tini op en Spencer stond voor de tweede keer op straat. Op zijn 27e leek het boek Fred die Spencer op tragische wijze definitief dichtgeslagen. De Amerikaan ondervond hoe ver gankelijk roem is. Leedvermaak was bij zijn concurrenten troef, pers en fans nagelden hem aan de schandpaal en Miss Louisiana was in geen velden of wegen meer te bekennen. Spencer raak te in de vergetelheid. In stilte likte de man, wiens rijstijl ooit als van een andere planeet werd bejubeld, zijn wonden. En zon op wraak. Operatie Een operatie aan de ruggewervel maakte een einde aan het pro bleem van gevoelloze ledematen. Spencer nam nu wel de tijd voor compleet herstel. Eind 1990 meldde hij zich plotseling op de Amerikaanse circuits voor Su- perbike-wedstrijden. Hij moest helemaal onderaan beginnen, maar langzaam maar zeker werd weer iets van de klasse van Spencer zichtbaar. Hij vond in Chelee Nickelson een echte bondgenoot en trouwde. Spencer won vorig jaar in Ame rika enkele races en Honda bood de ex-kampioen in het najaar de gelegenheid voor het eerst in drie jaar op een 500cc-machine te kruipen. Tijdens de test op het circuit van Kyalami in Zuid- Afrika was Spencer sneller dan Wayne Gardner en even snel als Mick Doohan. Zijn rondetijd zou in de Grand Prix goed zijn ge weest voor een derde startplaats. Spencer solliciteerde daarmee nadrukkelijk naar een terugkeer in de koningsklasse. Het nieuws sloeg in het renners kwartier in als éen bom. De meeste fabrieksteams bleven echter bedenkingen houden en hadden bovendien de coureurs voor 1993 reeds vastgelegd. Spencers' voormalige tegenstan der Christian Sarron zag echter zijn kans schoon. Als teamchef van Yamaha Frankrijk zocht Sarron een nieuwe topcoureur en in langdurige gesprekken nam Freddie Spencer de laatste twijfels weg. Hij kreeg een een jarig contract, maar met beta ling op basis van royale premies per Grand Prix hield Yamaha Frankrijk een slag om de arm. Toch heeft Christian Sarron hét volste vertrouwen in zijn nieuwe kopman: „Ik heb veel informatie over Freddie ingewonnen alvo rens hem te contracteren. Hij heeft de tegenslagen verwerkt. .Alles liep voorspoedig, maar toen hij geblesseerd raakte, heeft hij fouten gemaakt. Hij kon ver volgens niet accepteren dat hij niet meer de prima donna was en daar is hij onder door gegaan. Nu wil hij bewijzen dat hij nog niet versleten is. In de voorberei ding op het nieuwe seizoen heb ik de oude Spencer teruggezien. Zijn killersinstinct is er weer. Het zal de eerste races even wennen zijn, maar wij hebben grote verwachtingen van Fred die." Afgebeuld Op z'n 32e, de leeftijd dat andere toppers het voor gezien houden, begint Freddie Spencer aan zijn tweede come-back. Omdat hij - het genie van weleer - het roem loze einde nooit heeft kunnen verkroppen. „Vanaf mijn zesde tot 1986 heb ik altijd vooraan gereden. Ik wist niet hoe ik met tegenslagen moest omgaan. Toen ik me reali seerde dat het voorbij Was, ben ik bewust op de begane grond in de lift gestapt en langzaam een etage hoger gekomen. Twee jaar lang heb ik me afgebeuld om weer in topvorm te komen. Ik heb nu het gevoel dat ik een schuld heb afgelost en ben in staat me weer te meten met de beste coureurs ter wereld. Na alle ellende wil ik mijn 25-jarige motorsportloopbaan in stijl af sluiten. Het doel is de wereldti tel. Maar ook als dat niet lukt, zal ik ervoor zorgen dat mijn GP-carrière een verhaal met een bevredigend slot wordt." HH 28 maartGP Australië (Eastern Creek) 4 aprilGP Maleisië (Shah Alam) 18 aprilGP Japan (Suzuska) 2 meiGP Spanje (Jerez) 16 meiGP Oostenrijk (Salzburgring) 13 juniGP Duitsland (Hockenheim) 26 juniGP Nederland (TT Assen) 4 juliGP Europa (Catalunya, Spanje) 18 juliGP San Marino (Mugello) 1 augustus GP Engeland (Donington Park) 15 augustusGP Tsjechië (Brno) 5 septemberGP Italië (Misano) 12 september: GP USA Laguna Seca) 3 oktoberGP Zuid-Afrika (Kyalami) 'Fast' Fred die Spencer ii goede tijden „Ik ben ii staat me wee te meten me de beste cou reurs ter we reld. foto an: 500cc Marlboro Roberts Yamaha: 1. Wayne Rainey (VSt), 7. Luca Cadalora (Ita). Rothmans Honda: 2. Mick Doohan (Aus), 4. Daryl Beattie (Aus), 6. Shinichi Itoh (Jap). Cagiva Agostini: 5. Doug Chandler (VSt), 12. Mat Mladin (Aus). Marlboro Pons Honda: 8. Alex Crivillé (Spa). Lucky Strike Suzuki: 9. Alexandre Barros (Bra), 34. Kevin Schwantz (VSt). Valvoline ROC-Yamaha; 11. Niall Mackenzie (GBr). Yamaha France: 18. Bernard Garcia (Fra), 19. Freddie Spencer (VSt). Harris Yamaha: 24. Cees Doorakkers (Ned). 250cc Telkor Valesi Yamaha: 3. Pierfrancesco Chili (Ita), 31. Tetsuya Harada (Jap). HB Honda Duitsland: 4. Helmut Bradl (Dui), 32. Volker Bahr (Dui). Rothmans Kanemoto Honda: 5. Massimiliano Biaggi (Ita), 14. Nobuatsu Aoki (Jap), 18. Ta- dayuki Okada (Jap). Ducados Pons Honda: 6. Alberto Puig (Spa). Mitsui Yamaha Racing: 7. Jochen Schmid-.(Dui). Repsol Honda: 8. Carlos Cardus (Spa). HB Honda Italy: 10. Doriano Romboni (Ita). Exact DC Sports Aprilia: 11. Wilco Zeelenberg (Ned), 24. Patrick van den Goorbergh (Ned). PIT Lane Honda: 12. Gabriele Debbia (Ita) Aprilia Unlimited: 13. Loris Reggiani (Ita), 17. Jean-Philippe Ruggia (Fra). Racing Supply Suzuki: 15. Noboyuki Wakai (Jap). Team Preining Aprilia: 16. Andy Preining (Oos). 6 Lucky Strike Suzuki: 19. John Kocinski (VSt). Gil^ra Corse: 21. Paolo Casoli (Ita), 39. Ales- sandro Gramigni (Ita). Goorbergh Aprilia: 25. JUrgen van den Goor bergh (Ned). Chesterfield Aprilia: 44. Jean-Michel Bayle (Fra). Marlboro Pileri Honda: 65. Loris Capirossi (Ita). 125cc Marlboro Pileri Honda: 2. Fausto Gresini (Ita 7. NoboruUeda (Jap). Marlboro Aprilia: 3. Ralf Waldmann (Dui), 15. Olivier Petrucciani (Zwi). Scot Aprilia: 4. Bruno Casanova (Ita). Team Europa Honda: 5. Dirk Raudies (Dui), Team Aspar Honda: 6. Jorge Martinez (Spa). Ducados Aprilia: 9. Carlos Giro (Spa). Exact DC Sports Rumi; 10. Hans Spaan (Ned). Team ECKL Aprilia: 11. Peter Öttl (Dui), 21. Stefan Kurfiss (Dui). Team Semprucci Aprilia: 12. Herri Torrontegui (Spa), 30. Giovanni Palmieri (Ita). PET Lane Honda: 16. Ezio Gianola (Ita), 35. Loek Bodelier (Ned). 1PA Corsa Eifeuno Honda: 26. Maurizio Vifcali (Ita), 28. Luigi Ancona (Ita). Miralles Racing Honda: 23. Juan Miralles (Spa). Molenaar Racing Honda: 29. Arie Molenaar (Ned); Z waf ink Racing Honda: 33. Stafan Prein (Dui). Van onze verslaggever Rob van Deursen Heerenveen/Loosdrecht - Het buiten land lonkt naar schaatscoach Ab Krook. De Nederlandse trainer van de mannen-kernploeg heeft de keus uit drie aanbiedingen van over de grens. Krook kan aan de slag in Japan, Italië en Canada. Het voorstel vanuit Japan gaat het verst en is financieel - 200.000 Ameri kaanse dollars per jaar - het meest aan trekkelijk. Krook krijgt na de Winterspelen van Lillehammer volgend jaar de mogelijk heid in dienst te treden van een Japanse firma, die een schaats-equipe sponsort. Het is de bedoeling dat de Loosdrechter die formatie wat de lange afstanden be treft voorbereidt op de Winterspelen van Schaatstrainer Ab Krook; het buiten land en het grote geld lonken, foto anp 1998 in het Japanse Nagano. Daartoe mag Krook twee Nederlandse stayers meenemen, die een aantal maanden per jaar tijdens de trainingen als sparring partners voor de Japanse top moeten fungeren. In Japan is men inmiddels ook op de hoogte van de bestuurlijke problemen binnen de Koninklijke Nederlandse Schaatsenrijders Bond rond de benoe ming van Jan Charisius tot voorzitter van de Begeleidings Commissie Kernploegen (BCK) en fijntjes liet men Krook inmid dels weten, dat het aanbod eventueel ook voor het komende, Olympische seizoen geldt. Krook (nu met vakantie) houdt echter voorlopig de boot af. Zoals bekend hield hij een slag om de arm met het ondertekenen van zijn contract, dat hem tot en met Lillehammer aan de vader landse schaatsbond zou moeten binden. Krook tekende voor 1993, maar schrapte eigenhandig het jaartal 1994. Dat betekent dat de KNSB voor het komende seizoen opnieuw met Krook zal moeten onderhandelen over de voorwaar den voor de winter van '93/'94. De Loosd rechter wacht nu rustig de ontwikkelin gen van de komende weken af. Bekend is dat hij zich tegen de benoeming van Charisius als BCK-voorzitter keerde. En dat hij, als het hoofdbestuur van de KNSB die beslissing ondanks de felle oppositie doorzet, dat hoog op zal nemen. Voorlopig echter gaat Ab Krook er vanuit dat de KNSB-bobo's voor reden vatbaar zullen zijn en dat hij tot en met de Winterspelen van Lillehammer aan het roer blijft van de mannen-kernploeg. En dat pas volgend jaar maart zijn eventuele hernieuwde vertrek naar het buitenland - Krook was van 1980 tot en met 1988 coach in toen nog West-Duitsland - aan de orde zal komen. In financieel opzicht zou dat vertrek voor Krook wel eens noodzakelijk kunnen blij ken. Bij de KNSB verdient hij niet be paald een top-salaris („Ik- ben zieken fonds-patiënt. Dan weet je genoeg") en de zorgen voor de 'oude dag' gaan meespe len. Dat de Loosdrechter in de huidige situatie rond kan komen, vloeit voort uit het feit dat hij in zijn Duitse tijd eei aardige reserve heeft kunnen opbouwen. Die is echter niet onuitputtelijk. Vandaa dat ook Italië en Canada in beeld zijl verschenen. In Italië drong Roberto Sig hel aan op de komst van Krook. D wereldkampioen van Calgary (maart '92 is niet tevreden over de samenwerkin met de Rus Boris Barisjev, die afgelope: seizoen Marchetto als trainer opvolgde Vooral het gegeven dat het tweetal ziel nauwelijks aan elkaar verstaanbaar kaï maken, hindert Sighel, die een misluk schaatsjaar achter de rug heeft. Canada is in de 'Krook-markt' via d< staat Alberta. De deelregering van Al berta wil van de Olympic Oval in Calgar; hét schaatscentrum van de wereld makel en heeft daar veel geld voor over. In d( overdekte ijspiste, die het gehele jaai open is, kan Krook de rol van techniscf directeur op zich nemen. En daarnaast dt Canadese kernploegen trainen. Ondanks al die interesse vanuit het bui tenland hult Krook zich echter in stil zwijgen en weigert elk commentaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 9