DESTEM SDOrt
Spencer kan
het niet laten
Startveld '93
Buitenland lonkt naar schaatscoach Ab Krook
'Na alle ellende wil ik mijn loopbaan in stijl afsluiten'
WK wegraces
1993
In Japan ook 'werk' voor twee Nederlandse stayers
TORENPASSAGE 29/30
BREDA
076-227350
y/TWERPEH^ BREDA
Vf RLE I IJK Al I F GROT£ ME RKf N IN ON/F 360 M GROTr TOON/AI EN'
VERKOOP
VERHUUR
ONDERHOUD
'i
70 TFRn/
ZATERDAG 27 MAART 1993
In het jaar waarin de kampioenen Eddie Lawson, Wayne Gardner en Randy
Mamola afscheid hebben genomen van het Grand Prix-circus, beleeft de
motorsport de wedergeboorte van misschien wel het grootste talent op twee
wielen. Acht jaar na zijn laatste Grand Prix-zege keert Freddie Spencer terug
in de koningsklasse, de 500cc.
De mythe uit de eerste helft van de jaren tachtig ging na zijn triomftocht door
een diep dal. Hij werd weggehoond en tot twee keer toe ontslagen. Geestelijk
en lichamelijk aan het einde van zijn latijn, trok de Amerikaan zich in 1989
terug in Shreveport (Louisiana). Daar zon hij op wraak op zijn critici en
werkte in alle rust aan zijn rentree.
Dit jaar acht Freddie Spencer de tijd gekomen zich te rehabiliteren. Dit
weekeinde begint op het circuit van Eastern Creek in Australië het laatste
hoofdstuk van de meest bizarre loopbaan uit de Grand Prix-geschiedenis.
Door Huub Paulissen
Parijs - Freddie Spencer
had alles om een levende
legende te worden. Succes,
charisma, rijkdom en de
bevallige Miss Louisiana,
in de persoon van Sarie
Joubert, aan zijn zijde.
In 1983 werd de geniale stuur
man op zijn 21e de jongste we
reldkampioen in de zwaarste
klasse. In 1985 was de Ameri
kaan de eerste en tot dusver
enige coureur, die in één seizoen
de titels in de 250- en 500cc
veroverde.
Amper 24 jaar begon het impe
rium van Spencer af te takelen.
Een vermeende peesschede-ont-
steking in de rechter onderarm
was in 1986 het begin van het
einde. Om zijn titelkansen niet te
verspelen, liet Spencer zich met
cortisonen inspuiten en keerde
veel te snel terug op het circuit.
De meest vreemde gebeurtenis
sen volgden elkaar in razend
tempo op. Tijdens trainingen en
races vielen bij Spencer regel
matig de contactlenzen uit. Om
mysterieuze redenen beëindigde
hij voortijdig races. Hij miste
vliegtuigen of kwam gewoon
niet opdagen voor Grand Prix'.
Van de 'golden boy' was slechts
een hoopje ellende over.
'Fat Freddie'
Freddie Spencer, bliksemsnel
beroemd en rijk geworden, werd
het lachertje van de motorsport.
Veel minder getalenteerde colle
ga's dreven de spot met de Ame
rikaan. Zijn door misbruik van
cortisonen opgeblazen lichaam
hield de vermoeienissen van een
hele race niet meer vol. De koos
naam 'Fast Freddie' veranderde
in 'Fat Freddie'. Na zijn dubbel
slag in 1985 had Honda Spencer
beloond met een driejarig con
tract. Voor de start van het sei
zoen '88 was Spencer in de tests
niet vooruit te branden. Honda
brak met de gevallen superster.
Spencer wenste de vernedering
niet te accepteren. Het woord
'nederlaag' kende hij alleen van
horen zeggen en hij wilde de
wereld bewijzen, dat hij nog niet
was afgeschreven. In 1989 durf
de teamchef Giacomo Agostini
van het Marlboro/Yamaha-team
het aan de Amerikaan zijn eerste
come-back te laten maken. Het
werd één lange lijdensweg. Hal
verwege het seizoen was het ge
duld van recordkampioen Agos
tini op en Spencer stond voor de
tweede keer op straat.
Op zijn 27e leek het boek Fred
die Spencer op tragische wijze
definitief dichtgeslagen. De
Amerikaan ondervond hoe ver
gankelijk roem is. Leedvermaak
was bij zijn concurrenten troef,
pers en fans nagelden hem aan
de schandpaal en Miss Louisiana
was in geen velden of wegen
meer te bekennen. Spencer raak
te in de vergetelheid. In stilte
likte de man, wiens rijstijl ooit
als van een andere planeet werd
bejubeld, zijn wonden. En zon
op wraak.
Operatie
Een operatie aan de ruggewervel
maakte een einde aan het pro
bleem van gevoelloze ledematen.
Spencer nam nu wel de tijd voor
compleet herstel. Eind 1990
meldde hij zich plotseling op de
Amerikaanse circuits voor Su-
perbike-wedstrijden. Hij moest
helemaal onderaan beginnen,
maar langzaam maar zeker werd
weer iets van de klasse van
Spencer zichtbaar. Hij vond in
Chelee Nickelson een echte
bondgenoot en trouwde.
Spencer won vorig jaar in Ame
rika enkele races en Honda bood
de ex-kampioen in het najaar de
gelegenheid voor het eerst in
drie jaar op een 500cc-machine
te kruipen. Tijdens de test op het
circuit van Kyalami in Zuid-
Afrika was Spencer sneller dan
Wayne Gardner en even snel als
Mick Doohan. Zijn rondetijd zou
in de Grand Prix goed zijn ge
weest voor een derde startplaats.
Spencer solliciteerde daarmee
nadrukkelijk naar een terugkeer
in de koningsklasse.
Het nieuws sloeg in het renners
kwartier in als éen bom. De
meeste fabrieksteams bleven
echter bedenkingen houden en
hadden bovendien de coureurs
voor 1993 reeds vastgelegd.
Spencers' voormalige tegenstan
der Christian Sarron zag echter
zijn kans schoon. Als teamchef
van Yamaha Frankrijk zocht
Sarron een nieuwe topcoureur
en in langdurige gesprekken
nam Freddie Spencer de laatste
twijfels weg. Hij kreeg een een
jarig contract, maar met beta
ling op basis van royale premies
per Grand Prix hield Yamaha
Frankrijk een slag om de arm.
Toch heeft Christian Sarron hét
volste vertrouwen in zijn nieuwe
kopman: „Ik heb veel informatie
over Freddie ingewonnen alvo
rens hem te contracteren. Hij
heeft de tegenslagen verwerkt.
.Alles liep voorspoedig, maar
toen hij geblesseerd raakte, heeft
hij fouten gemaakt. Hij kon ver
volgens niet accepteren dat hij
niet meer de prima donna was en
daar is hij onder door gegaan.
Nu wil hij bewijzen dat hij nog
niet versleten is. In de voorberei
ding op het nieuwe seizoen heb
ik de oude Spencer teruggezien.
Zijn killersinstinct is er weer.
Het zal de eerste races even
wennen zijn, maar wij hebben
grote verwachtingen van Fred
die."
Afgebeuld
Op z'n 32e, de leeftijd dat andere
toppers het voor gezien houden,
begint Freddie Spencer aan zijn
tweede come-back. Omdat hij -
het genie van weleer - het roem
loze einde nooit heeft kunnen
verkroppen.
„Vanaf mijn zesde tot 1986 heb
ik altijd vooraan gereden. Ik
wist niet hoe ik met tegenslagen
moest omgaan. Toen ik me reali
seerde dat het voorbij Was, ben
ik bewust op de begane grond in
de lift gestapt en langzaam een
etage hoger gekomen. Twee jaar
lang heb ik me afgebeuld om
weer in topvorm te komen. Ik
heb nu het gevoel dat ik een
schuld heb afgelost en ben in
staat me weer te meten met de
beste coureurs ter wereld. Na
alle ellende wil ik mijn 25-jarige
motorsportloopbaan in stijl af
sluiten. Het doel is de wereldti
tel. Maar ook als dat niet lukt,
zal ik ervoor zorgen dat mijn
GP-carrière een verhaal met een
bevredigend slot wordt."
HH
28 maartGP Australië
(Eastern Creek)
4 aprilGP Maleisië
(Shah Alam)
18 aprilGP Japan
(Suzuska)
2 meiGP Spanje
(Jerez)
16 meiGP Oostenrijk
(Salzburgring)
13 juniGP Duitsland
(Hockenheim)
26 juniGP Nederland
(TT Assen)
4 juliGP Europa
(Catalunya, Spanje)
18 juliGP San Marino
(Mugello)
1 augustus GP Engeland
(Donington Park)
15 augustusGP Tsjechië
(Brno)
5 septemberGP Italië
(Misano)
12 september: GP USA
Laguna Seca)
3 oktoberGP Zuid-Afrika
(Kyalami)
'Fast' Fred
die Spencer ii
goede tijden
„Ik ben ii
staat me wee
te meten me
de beste cou
reurs ter we
reld. foto an:
500cc
Marlboro Roberts Yamaha: 1. Wayne Rainey
(VSt), 7. Luca Cadalora (Ita).
Rothmans Honda: 2. Mick Doohan (Aus), 4.
Daryl Beattie (Aus), 6. Shinichi Itoh (Jap).
Cagiva Agostini: 5. Doug Chandler (VSt), 12.
Mat Mladin (Aus).
Marlboro Pons Honda: 8. Alex Crivillé (Spa).
Lucky Strike Suzuki: 9. Alexandre Barros
(Bra), 34. Kevin Schwantz (VSt).
Valvoline ROC-Yamaha; 11. Niall Mackenzie
(GBr).
Yamaha France: 18. Bernard Garcia (Fra), 19.
Freddie Spencer (VSt).
Harris Yamaha: 24. Cees Doorakkers (Ned).
250cc
Telkor Valesi Yamaha: 3. Pierfrancesco Chili
(Ita), 31. Tetsuya Harada (Jap).
HB Honda Duitsland: 4. Helmut Bradl (Dui),
32. Volker Bahr (Dui).
Rothmans Kanemoto Honda: 5. Massimiliano
Biaggi (Ita), 14. Nobuatsu Aoki (Jap), 18. Ta-
dayuki Okada (Jap).
Ducados Pons Honda: 6. Alberto Puig (Spa).
Mitsui Yamaha Racing: 7. Jochen Schmid-.(Dui).
Repsol Honda: 8. Carlos Cardus (Spa).
HB Honda Italy: 10. Doriano Romboni (Ita).
Exact DC Sports Aprilia: 11. Wilco Zeelenberg
(Ned), 24. Patrick van den Goorbergh (Ned).
PIT Lane Honda: 12. Gabriele Debbia (Ita)
Aprilia Unlimited: 13. Loris Reggiani (Ita), 17.
Jean-Philippe Ruggia (Fra).
Racing Supply Suzuki: 15. Noboyuki Wakai
(Jap).
Team Preining Aprilia: 16. Andy Preining
(Oos). 6
Lucky Strike Suzuki: 19. John Kocinski (VSt).
Gil^ra Corse: 21. Paolo Casoli (Ita), 39. Ales-
sandro Gramigni (Ita).
Goorbergh Aprilia: 25. JUrgen van den Goor
bergh (Ned).
Chesterfield Aprilia: 44. Jean-Michel Bayle
(Fra).
Marlboro Pileri Honda: 65. Loris Capirossi
(Ita).
125cc
Marlboro Pileri Honda: 2. Fausto Gresini (Ita
7. NoboruUeda (Jap).
Marlboro Aprilia: 3. Ralf Waldmann (Dui), 15.
Olivier Petrucciani (Zwi).
Scot Aprilia: 4. Bruno Casanova (Ita).
Team Europa Honda: 5. Dirk Raudies (Dui),
Team Aspar Honda: 6. Jorge Martinez (Spa).
Ducados Aprilia: 9. Carlos Giro (Spa).
Exact DC Sports Rumi; 10. Hans Spaan (Ned).
Team ECKL Aprilia: 11. Peter Öttl (Dui), 21.
Stefan Kurfiss (Dui).
Team Semprucci Aprilia: 12. Herri Torrontegui
(Spa), 30. Giovanni Palmieri (Ita).
PET Lane Honda: 16. Ezio Gianola (Ita), 35.
Loek Bodelier (Ned).
1PA Corsa Eifeuno Honda: 26. Maurizio Vifcali
(Ita), 28. Luigi Ancona (Ita).
Miralles Racing Honda: 23. Juan Miralles (Spa).
Molenaar Racing Honda: 29. Arie Molenaar
(Ned);
Z waf ink Racing Honda: 33. Stafan Prein (Dui).
Van onze verslaggever
Rob van Deursen
Heerenveen/Loosdrecht - Het buiten
land lonkt naar schaatscoach Ab
Krook. De Nederlandse trainer van
de mannen-kernploeg heeft de keus
uit drie aanbiedingen van over de
grens.
Krook kan aan de slag in Japan, Italië en
Canada. Het voorstel vanuit Japan gaat
het verst en is financieel - 200.000 Ameri
kaanse dollars per jaar - het meest aan
trekkelijk.
Krook krijgt na de Winterspelen van
Lillehammer volgend jaar de mogelijk
heid in dienst te treden van een Japanse
firma, die een schaats-equipe sponsort.
Het is de bedoeling dat de Loosdrechter
die formatie wat de lange afstanden be
treft voorbereidt op de Winterspelen van
Schaatstrainer Ab Krook; het buiten
land en het grote geld lonken, foto anp
1998 in het Japanse Nagano. Daartoe
mag Krook twee Nederlandse stayers
meenemen, die een aantal maanden per
jaar tijdens de trainingen als sparring
partners voor de Japanse top moeten
fungeren.
In Japan is men inmiddels ook op de
hoogte van de bestuurlijke problemen
binnen de Koninklijke Nederlandse
Schaatsenrijders Bond rond de benoe
ming van Jan Charisius tot voorzitter van
de Begeleidings Commissie Kernploegen
(BCK) en fijntjes liet men Krook inmid
dels weten, dat het aanbod eventueel ook
voor het komende, Olympische seizoen
geldt. Krook (nu met vakantie) houdt
echter voorlopig de boot af. Zoals bekend
hield hij een slag om de arm met het
ondertekenen van zijn contract, dat hem
tot en met Lillehammer aan de vader
landse schaatsbond zou moeten binden.
Krook tekende voor 1993, maar schrapte
eigenhandig het jaartal 1994.
Dat betekent dat de KNSB voor het
komende seizoen opnieuw met Krook zal
moeten onderhandelen over de voorwaar
den voor de winter van '93/'94. De Loosd
rechter wacht nu rustig de ontwikkelin
gen van de komende weken af. Bekend is
dat hij zich tegen de benoeming van
Charisius als BCK-voorzitter keerde. En
dat hij, als het hoofdbestuur van de
KNSB die beslissing ondanks de felle
oppositie doorzet, dat hoog op zal nemen.
Voorlopig echter gaat Ab Krook er vanuit
dat de KNSB-bobo's voor reden vatbaar
zullen zijn en dat hij tot en met de
Winterspelen van Lillehammer aan het
roer blijft van de mannen-kernploeg. En
dat pas volgend jaar maart zijn eventuele
hernieuwde vertrek naar het buitenland -
Krook was van 1980 tot en met 1988
coach in toen nog West-Duitsland - aan
de orde zal komen.
In financieel opzicht zou dat vertrek voor
Krook wel eens noodzakelijk kunnen blij
ken. Bij de KNSB verdient hij niet be
paald een top-salaris („Ik- ben zieken
fonds-patiënt. Dan weet je genoeg") en de
zorgen voor de 'oude dag' gaan meespe
len. Dat de Loosdrechter in de huidige
situatie rond kan komen, vloeit voort uit
het feit dat hij in zijn Duitse tijd eei
aardige reserve heeft kunnen opbouwen.
Die is echter niet onuitputtelijk. Vandaa
dat ook Italië en Canada in beeld zijl
verschenen. In Italië drong Roberto Sig
hel aan op de komst van Krook. D
wereldkampioen van Calgary (maart '92
is niet tevreden over de samenwerkin
met de Rus Boris Barisjev, die afgelope:
seizoen Marchetto als trainer opvolgde
Vooral het gegeven dat het tweetal ziel
nauwelijks aan elkaar verstaanbaar kaï
maken, hindert Sighel, die een misluk
schaatsjaar achter de rug heeft.
Canada is in de 'Krook-markt' via d<
staat Alberta. De deelregering van Al
berta wil van de Olympic Oval in Calgar;
hét schaatscentrum van de wereld makel
en heeft daar veel geld voor over. In d(
overdekte ijspiste, die het gehele jaai
open is, kan Krook de rol van techniscf
directeur op zich nemen. En daarnaast dt
Canadese kernploegen trainen.
Ondanks al die interesse vanuit het bui
tenland hult Krook zich echter in stil
zwijgen en weigert elk commentaar.