Live Homosex 320.324.84 Sex 06-9715 Oproep: Sex voor 2 Live sex voor 2 extra Kleintje 93X_7 (37,5 cphm) or de rubriek ubs/06 Serveerster Escort v.a. 13.00 uur tel. 013-444021. SM-Parenavond üTabuü Breda, stout en NISS0: Huize Fantasy 06-340.310.10 06-340.340.95 Privé adressen Life-sex 24 u. Klundert Iedere dag nieuw Homosex voor 2 06-96.45 zaterdag 27 maart 1993 deelE Het personeel is de baas bij ETW 't Valkenberg moet opgeknapt worden „Autodieven zijn net vliegen. Als je er één doodslaat, komen er twee terug." De verzekeringsmaatschappijen worden er beroerd van. Landelijk steeg het aantal autodiefstallen vorig jaar van 26.000 tot 30.000. Ruim tweeduizend auto's werden ontvreemd uit West- en Midden-Brabant en Zeeland. Dat autodiefstal loont, staat zo vast als een huis. Het Permanente Autoteam van de Rijkspolitie Breda schat dat er in haar regio alleen al honderden mensen een graantje meepikken. Een gang langs een autodief, gedupeerden, politie en verzekeraar. Duisburg zucht onder Duitse staalmalaise De pakkans is klein, de straf is laag en de winst hoog Ondanks het PAT-team bloeit de omkat-handel als nooit tevoren De VERZEKERAAR. De au toverzekeringspremie zal dit jaar tweemaal fors om hooggaan, voorspelt Wil lem Wondergem somber. Misschien wel meer dan vijfentwintig pro cent. Hij is lid van het fraudeteam van de verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer in 'Apeldoorn. Spreekt van een 'enorm probleem'. „Autodieven zijn net vliegen. Als je er één doodslaat, komen er twee terug. Als dit zo doorgaat, is de kans groot dat de auto apart verze kerd moet gaan worden tegen dief stal. Sommige maatschappijen draaien puur verlies met de auto verzekering." Hij heeft zijn handen vol aan onderzoeken naar gestolen voertuigen. De politie doet er niets meer aan, zegt hij, dat is een regis trerende instantie geworden. Oud-politieman Jan Stekelenburg pakt de draad op waar de politie -320.320.36 0.322.88 20.324.11 .222.28 .330.81 contante betaling aan ren worden opgegeven verplicht). per regel excl. BTW p. kolom excl. BTW. pure telefoonsex 1p.m Jack Off direct06-9735 Jack Off Boys 06-9835 06.98.66 Carla is serveer ster in een wegrestaurant Na sluitingstijd geef ik haai een lift. Haar mini kruip omhoog! Geef je hand een; schatje. 100 cpm. Holland Escort Service za. en elke 4e zaterdag voor beginn. en gevord. Met show en voorl. 25.- per paar. NVSH, Tramstr. 28, EHV 040-447057. 06/50 cpm ESCORT Beauty meisje; 18 j. 150,- p.u., 500,-h nacht h/ned. Cred. Care acc. 06-52876021, 1 gpm/06-320-327-20 GoedWild!! LENIE wil telefoonvriend. Jr mag ook bij me komen 06-320.324.96 (100cpm). ondeugend zijn de 12 lieve jonge meisjes van Huize Sandra, 076-811733. Live Sexcontact Geen wachttijden 100cphiT Onderzoekers willen graar telefonisch praten me mannen die vrouwelijke prostituées bezoeken Anonimiteit gegarandeerd Bel op werkdagen (behalve woe.) tussen 10-17 uu naar het 030 - 938909 NIEUW Nadia privé. Zat. ei zondag geopend. Tel 076-205456 Breda. 11 jonge schoonheden ont\ U in pikante lingerie. Breda Haagweg 456, 076-147510. Vernieuwde Prive-Adresje: in geheel Nederland. 1 .gpm Sex op niet comm. basis met meisjes/echtp.? I.gpm Ze willen je verwennen, er ontvangen je privé of ko men bij je langs ze gever zelf hun eigen adres en tel nr. 100 cpm 06-96.88 06-340.310.15, privé 1. p.m. 06-340.310.35, life sex s.m. 06-350.320.88. Info life privé en bemidde ling via fotoboek 1,- p.m 10-22 u. 06-340.310.35. 1,- p.m. 06-340.310.65 privé info, 7 dagen. 06-340!310.75 (ƒ1.- p.m.) draai eerst 06-320 en dan SM voor 2 325.10 Gaysex Brab/Zeel 325.73 Jack off privé 321.16 Darkroom 324.16 Gay Pervers 329.16 Bi-sex 323.36 Jongens-sex 325.19 Studenten 327.56 Travestie 325.09 Transseksueel 321.36 Bondages 325.18 Direct contact (1,- p-T-i 06-9596 direct sex contact 1P'"1 06-9894 Geheime privé (Sex)adres sen tel.nummers!! (1 -9Pn Maak een reclame met een weekend ZIE WEEKEND 2 ZIE WEEKEND 3 Door Riet Pijnappels Autodieven hebben vrij spel In het navolgende staatje staan de autodiefstal len naar plaats en jaartal gerangschikt. 1991 1992 District RP Breda 552 552 Bergen op Zoom 73 51 Breda 501 553 Etten-Leur 71 55 Oosterhout 64 64 Roosendaal 144 131 Tilburg 270 385 Waalwijk 34 56 Zeeland 275 222 Totaal 1984 2069 ZIE WEEKEND 4 Eindredactie: Wim van Leest Vormgeving: Ad van Hest H H GO H 3 De autodief. J.S. kent de kneepjes van het vak. In politiekringen staat hij bekend ais een pro fessionele autodief. Zijn jarenlange erva ring in 'snel en handig een wagen pikken' deed hij op in het oosten van het land, vlakbij de Duitse grens. Even kwam hij tot inkeer, bekent hij, een gevangenisstraf van een paar maanden was hem niet in de kouwe kleren gaan zitten. Maar helaas, de roep van het boevengilde bleek sterker dan zijn geweten. En de verdiensten tè aantrekkelijk. - Op branie-achtige toon vertelt hij wat eigenlijk iedereen al weet. Een auto stelen is een peuleschilletje. Een kind kan de was doen. Natuur lijk heeft hij wel zijn eigen metho de. Op 'de sloop' haalt hij voor een paar tientjes een portier of een stuurslot van een bepaald merk om te zien hoe de mechaniek in elkaar zit. Dan oefent hij net zo lang tot-ie in de vingers heeft hoe hij het ding zo snel mogelijk kan for ceren. Voor het openen van een portier gebruikt hij meestal een eenvoudi ge schroevendraaier of een schaar. Voor een alarmsysteem schrikt-ie echt niet terug. Hij kijkt stoer. Gewoon even de accupolen lostrek ken of een plens water over de sirene gooien. J.S. wil niet kwijt waar 'zijn' gesto len auto's heengaan. Het is echter geen enkel probleem om ze naar de Oostbloklanden te rijden. De gren zen zijn zo lek als een mandje, vertelt hij. Zelfs de douaniers van de Nederlands-Duitse grens wui ven de autodieven nietsvermoe dend na. Een andere manier om snel van de auto af te komen is 'het omkatten'. Een auto netjes omkatten kost zo'n vijf a zes uur, rekent J.S. voor. Handige jongens brengen het chas sisnummer en het kenteken van een opgekocht wrak over op het gesto len voertuig. Wat lassen, spuiten en plamuren en klaar is Kees. De auto kan dan de grens over of met een flinke winst verkocht worden aan een nietsvermoedende burger in ei gen land. Soms, als de onderdelen in het Oostblok erg duur enJ schaars zijn, wordt een auto 'gestript'. De opko per haalt de auto in een razendsnel tempo uit elkaar en zipagt het kar kas in stukken. J.S. lacht besmuikt. Het gezegde 'misdaad loont niet' heeft hij nooit begrepen. Per auto verdient hij 1500 tot 2000 gulden. Twee of drie nachten per week werken levert hem een goed en belastingvrij maandsalaris op, constateert hij te vreden. HET PERMANENT AUTO TEAM. De frustratie hangt zwaar in het kantoor van de Verkeersgroep van de Rijkspolitie aan de Bredase Slin- gerweg. Ad Koenders, lid van het PAT-team, wijst naar een kran teartikel op het prikbord. Daarin staat te lezen dat een officier van justitie tegen een bende autodie ven, die aan de lopende band dure merken naar Marokko afvoerde, slechts enkele maanden gevange nisstraf en een geldboete van een paar duizend gulden eiste. Koen ders, op cynische toon: „Weet je wat zo'n politie-onderzoek heeft gekost? En wat levert het op?" Autodieven hebben vrij spel, con cluderen de rechercheurs noodge dwongen en trekken daarbij een spijtig gezicht. Het PAT-team werd vijf jaar geleden opgericht om een einde te maken aan de omkat praktijken. Kentekens van total- lossauto's zouden voortaan geregis treerd worden om te voorkomen dat ze opnieuw gebruikt zouden worden voor gestolen auto's. Het heeft niet mogen baten. De omkat-handel bloeit als nooit tevo ren. Het PAT-team heeft alleen nog maar een preventieve functie, klaagt rechercheur Willem Mole naar van het team, het stelt niet veel meer voor. De 'patters' maken deel uit van de Verkeersgroep, het grootste deel van hun dagtaak wordt opgeslokt door technische onderzoeken bij verkeersongeluk ken. Ondertussen ligt de vraag levens groot op tafel. Waarom blijft het aantal autodiefstallen stijgen? Zijn de autodieven de politie te slim af? Willem Molenaar trekt een 'vind je het gek'-gezicht. Gebrek aan poli tiemankracht vindt hij een smoesje. Autodiefstal komt niet of nauwe lijks voor op het prioriteitenlijstje van de politie, legt hij uit. Daar wringt de schoen. „Het dossier van een gestolen auto komt in de on derste la. Een woninginbraak is belangrijker. Terecht, hoor." voegt hij er haastig aan toe. De autodief lacht ondertussen in zijn vuistje. De pakkans is klein, de gevangenisstraf laag en de winsten hoog. „Ach, het is zo'n lucratieve handel," verzucht Molenaar. En daarom juist voor velen zo aan trekkelijk. De rechercheurs kennen minstens 160 mensen die in de regio Midden- en Westbrabant be trokken zijn bij de illegale auto handel. Koenders schat dat in to taal vele honderden een graantje meepikken. Dieven, helers, omkat- ters, spuiters en verkopers. De rechercheurs rechten hun rug. Het is geen enkel probleem om de autodiefstallen aan te pakken, stelt Molenaar zelfverzekerd. Koenders valt hem bij: „We moeten daderge richt te werk gaan. Simpel politie werk. Met een kleine groep een gestolen auto volgen. Dan kom je vanzelf uit bij een netwerk van misdadigers. Ieder spoor is de moeite waard. Een autodief die uit de bak komt, valt meestal weer 'terug in zijn oude patroon. Hij is gewend geraakt aan de luxe van een riant inkomen en gaat dan echt niet meer werken voor een paar honderd gulden." Hij pleit voor een politieteam dat zich permanent bezighoudt met au todiefstallen. Alleen dan' kan het vruchten afwerpen, meent hij. Mo lenaar: „Als je er met een man of tien aan werkt, kun je het pro bleem behoorlijk onder controle krijgen." Eenmalige projecten kosten miljoe nen guldens en hebben tot nu toe weinig effect, meent hij. „Als een bende is opgerold, wordt het gat in de markt onmiddellijk weer opge vuld. Politieteams die voor een jaar worden geformeerd hebben boven dien weinig ervaring met autocri minaliteit. Tegen de tijd dat ze zijn ingewerkt, worden ze weer opgehe ven." Het omkatten van auto's gebeurt door ware professionals, vertelt Koenders. Ongewild klinkt er iets van bewondering door in zijn stem. „Die kunnen spuiten, joh, je ziet geen verschil meer met het origi neel." Zijn collega haalt uit een dossier kast een paar dikke mappen, vol met proces-verbalen en foto's van autowrakken. Hij legt twee foto's naast elkaar. De eerste is van een onherstelbaar beschadigde BMW, de tweede van een gloednieuw glanzend exemplaar, hetzelfde merk, hetzelfde type, hetzelfde bouwjaar. En hetzelfde kenteken. De eerste auto, met een dagwaarde van 20.000 gulden, wordt in janua ri 1988 total loss gereden. Het wrak wordt via een verzekeringsmaat schappij verkocht aan een sloperij. Nog dezelfde maand rijdt hetzelfde kenteken weer rond. maar nu op een gestolen auto met de identiteit van het wrak. De auto staat op naam van een Amsterdammer. Bin nen drie weken verandert de auto maar liefst vier keer van eigenaar. De laatste is een man uit de omge ving van Breda. Dan grijpt het PAT-team in en neemt de auto in De omkatter heeft voor de Bredase recherche weinig geheimen meer. Koenders grapt: „Als wij ooit het grote geld willen, weten we hoe we het binnen moeten halen." Onmid dellijk vult zijn maat aan: „Maar we zouden niet de fouten maken die de dieven nu maken." Demon stratief legt hij een chassisnummer uit een omgekatte auto op tafel. Met het oog van een kenner ziet hij meteen of er met een plaat is geknoeid. „Wij weten welk chassisnummer bij welke auto hoort. We letten ^op de grootte van de letters, de ruimte er tussen en-hoe diep ze zijn inge slagen. We weten waar welke las hoort te zitten. En of eerst de auto gespoten is of eerst het nummer." De gewone politieman op straat, zonder deze expertise, herkent geen gestolen auto, meent Mole naar. „Omkatten is vakwerk, maar het herkennen ook." DE GEDUPEERDEN. Gara gehouder G. van Hensber- gen uit Roosendaal ligt er 's nachts wakker van. Soms kan-ie wel janken als een klein kind. Via een advertentie van de Telegraaf kocht hij in 1991 een Citroen XM. Voor de lieve som van 45.000 gulden. Zowel de auto als de papieren waren prima in orde, er leek geen vuiltje aan de lucht. Totdat op een kwaaie dag het PAT- team de auto opvroeg voor een technisch onderzoek. De politie ging grof te werk, vertelt hij ach teraf. Met een zakmes kraste de rechercheur over de coating van het chassisnummer. Van Hensber- gen slaakt een diepe zucht: „Toen bleek dat het om een omgekatte auto ging." De Citroen was enkele maanden geleden gestolen in Haarlem. On middellijk moest de garagehouder deel drie van het kentekenbewijs inleveren. Als hij de auto zou door verkopen, zou hij zich schuldig maken aan heling, zo werd -hem verteld. Nu, meer dan twee jaar later, staat de gewraakte Citroen nog steeds in zijn showroom. Hij is de auto 'kots- en kotsbeu'. De eerste eigenaar maakt hem het le ven zuur, wil zijn auto per om gaande post terug, maar de rechter moet daarover nog het laatste woord spreken. Van Hensbergen vreest een strop van meer dan een half ton. Hij krijgt er een brok van in zijn keel. „Ik heb altijd gezegd, dit overkomt mij niet. Maar je ziet, het gebeurt wel." De aandacht gaat altijd naar de eigenaar van de gestolen auto, klaagt Arthur Brochard uit Made. „Maar die is toch verzekerd?" Ook hij is het slachtoffer van een ge wiekste omkatter. Brochard kocht vorig jaar in Rijswijk een mooie Honda Prelude voor 10.500 gulden. Toen hij nieuwe onderdelen ging kopen voor zijn pasverworven be zit, merkte hij dat het chassisnum mer niet klopte. Hij meldde zich, nog steeds nietsvermoedend, bij de douane. Een paar dagen later viel er een brief van de Rijksdienst voor het Wegverkeer op de deurmat. Zijn auto was total loss verklaard. Althans, de auto met zijn kenteken. De Honda, waarvan hij zich de trotse eigenaar achtte, bleek een omgekatte auto. Ook Brochard wacht nu op een uitspraak van de rechter. Die moet uitmaken of hij de auto mag houden of dat hij teruggaat naar de oorspronkelijke eigenaar. De auto is ondertussen wel gedekt tegen diefstal en brand. Voor 1500 gulden kan hij 'regelen' dat de auto wordt gejat, zegt Bro chard. „Maar ik hoop mijn geld op een eerlijke manier terug te krij gen." hem laat liggen. Hij heeft een scha de-onderzoekbureau in Bavel. Tien procent van zijn opdrachten van verzekeringsmaatschappijen be staat uit onderzoek naar autodief stal. Hij heeft een uitgebreid net werk van informanten, zowel in het land als ver over de grens. Regel matig krijgt hij een tip: Binnenkort wordt er een Mercedes gestolen. „Dan zijn we op onze qui vive. Als er dan ergens een wordt gejat, lichten we de douane in." Volgens Stekelenburg is 'er niets nieuw onder de zon'. „Auto's wer den eerst gestolen voor de binnen landse markt, maar die is bijna verzadigd. Twee jaar geleden zei ik: jongens, maak je borst maar nat. Er komt een gigantische afzet markt in het oostblok voor gestolen auto's. Ik heb met eigen ogen ge zien hoe Russische militairen Wes terse auto's mee naar huis namen." Het zijn gevaarlijke jongens die zich bezighouden met de autocri minaliteit, vertelt hij. De organisa ties opereren als goed geoliede be drijven. Ze bestaan uit financiers, opdrachtgevers, tussenpersonen en dieven. „De autodief, meestal eem jonge knaap die makkelijk geld wil verdienen, weet niet wie zijn op drachtgever is." De organisaties zijn daardoor on doorzichtig en moeilijk te grijpen. Bovendien veranderen ze snel. „Ze krijgen ruzie of een paar worden er opgepakt." Hij vergelijkt ze met het netwerk van de Nederlandse Spoorwegen: „Als je een wissel verplaatst, gaat de trein een andere kant op." Stekelenburg verwacht dat het aantal autodiefstallen de komende jaren nog fors zal stijgen. „Het is een kwestie van vraag en aanbod. En de vraag is heel groot." Hij vreest een wildgroei van criminele organisaties. „Totdat de burger gaat protesteren en zegt: tot hier en niet verder. Dan wordt het een politiek probleem. Net zoals de kleine criminaliteit." Politie en jus titie weten wat er op ze afkomt, meent hij. „Ze moeten nu al voor bereidingen treffen voor een doel treffende aanpak over twee jaar. Je kan de georganiseerde misdaad al leen bestrijden als je jezelf organi seert."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 33