Live
Homosex
320.324.84
Sex 06-9715
Oproep:
Sex voor 2
Live sex
voor 2
extra
Kleintje
93X_7
(37,5 cphm)
or de rubriek
ubs/06
Serveerster
Escort v.a. 13.00 uur
tel. 013-444021.
SM-Parenavond
üTabuü
Breda, stout en
NISS0:
Huize Fantasy
06-340.310.10
06-340.340.95
Privé adressen
Life-sex 24 u.
Klundert
Iedere dag nieuw
Homosex voor 2
06-96.45
zaterdag 27 maart 1993
deelE
Het personeel
is de
baas bij ETW
't Valkenberg
moet
opgeknapt
worden
„Autodieven zijn net vliegen. Als je er één doodslaat, komen er
twee terug." De verzekeringsmaatschappijen worden er beroerd
van. Landelijk steeg het aantal autodiefstallen vorig jaar van
26.000 tot 30.000. Ruim tweeduizend auto's werden ontvreemd
uit West- en Midden-Brabant en Zeeland. Dat autodiefstal
loont, staat zo vast als een huis. Het Permanente Autoteam van
de Rijkspolitie Breda schat dat er in haar regio alleen al
honderden mensen een graantje meepikken. Een gang langs een
autodief, gedupeerden, politie en verzekeraar.
Duisburg zucht
onder Duitse
staalmalaise
De pakkans is
klein, de
straf is laag
en de winst hoog
Ondanks het
PAT-team bloeit
de omkat-handel
als nooit tevoren
De VERZEKERAAR. De au
toverzekeringspremie zal
dit jaar tweemaal fors om
hooggaan, voorspelt Wil
lem Wondergem somber. Misschien
wel meer dan vijfentwintig pro
cent. Hij is lid van het fraudeteam
van de verzekeringsmaatschappij
Centraal Beheer in 'Apeldoorn.
Spreekt van een 'enorm probleem'.
„Autodieven zijn net vliegen. Als je
er één doodslaat, komen er twee
terug. Als dit zo doorgaat, is de
kans groot dat de auto apart verze
kerd moet gaan worden tegen dief
stal. Sommige maatschappijen
draaien puur verlies met de auto
verzekering." Hij heeft zijn handen
vol aan onderzoeken naar gestolen
voertuigen. De politie doet er niets
meer aan, zegt hij, dat is een regis
trerende instantie geworden.
Oud-politieman Jan Stekelenburg
pakt de draad op waar de politie
-320.320.36
0.322.88
20.324.11
.222.28
.330.81
contante betaling aan
ren worden opgegeven
verplicht).
per regel excl. BTW
p. kolom excl. BTW.
pure telefoonsex 1p.m
Jack Off direct06-9735
Jack Off Boys 06-9835
06.98.66 Carla is serveer
ster in een wegrestaurant
Na sluitingstijd geef ik haai
een lift. Haar mini kruip
omhoog! Geef je hand een;
schatje. 100 cpm.
Holland Escort Service
za. en elke 4e zaterdag
voor beginn. en gevord.
Met show en voorl. 25.-
per paar. NVSH, Tramstr.
28, EHV 040-447057.
06/50 cpm
ESCORT Beauty meisje;
18 j. 150,- p.u., 500,-h
nacht h/ned. Cred. Care
acc. 06-52876021,
1 gpm/06-320-327-20
GoedWild!!
LENIE wil telefoonvriend. Jr
mag ook bij me komen
06-320.324.96 (100cpm).
ondeugend zijn de 12 lieve
jonge meisjes van Huize
Sandra, 076-811733.
Live Sexcontact
Geen wachttijden 100cphiT
Onderzoekers willen graar
telefonisch praten me
mannen die vrouwelijke
prostituées bezoeken
Anonimiteit gegarandeerd
Bel op werkdagen (behalve
woe.) tussen 10-17 uu
naar het
030 - 938909
NIEUW Nadia privé. Zat. ei
zondag geopend. Tel
076-205456 Breda.
11 jonge schoonheden ont\
U in pikante lingerie. Breda
Haagweg 456, 076-147510.
Vernieuwde Prive-Adresje:
in geheel Nederland. 1 .gpm
Sex op niet comm. basis
met meisjes/echtp.? I.gpm
Ze willen je verwennen, er
ontvangen je privé of ko
men bij je langs ze gever
zelf hun eigen adres en tel
nr. 100 cpm
06-96.88
06-340.310.15, privé 1.
p.m. 06-340.310.35, life
sex s.m. 06-350.320.88.
Info life privé en bemidde
ling via fotoboek 1,- p.m
10-22 u. 06-340.310.35.
1,- p.m. 06-340.310.65
privé info,
7 dagen.
06-340!310.75
(ƒ1.- p.m.) draai eerst
06-320 en dan
SM voor 2 325.10
Gaysex Brab/Zeel 325.73
Jack off privé 321.16
Darkroom 324.16
Gay Pervers 329.16
Bi-sex 323.36
Jongens-sex 325.19
Studenten 327.56
Travestie 325.09
Transseksueel 321.36
Bondages 325.18
Direct contact (1,- p-T-i
06-9596
direct sex contact 1P'"1
06-9894
Geheime privé (Sex)adres
sen tel.nummers!! (1 -9Pn
Maak een
reclame met een
weekend
ZIE WEEKEND 2
ZIE WEEKEND 3
Door Riet Pijnappels
Autodieven
hebben
vrij spel
In het navolgende staatje staan de autodiefstal
len naar plaats en jaartal gerangschikt.
1991
1992
District RP Breda
552
552
Bergen op Zoom
73
51
Breda
501
553
Etten-Leur
71
55
Oosterhout
64
64
Roosendaal
144
131
Tilburg
270
385
Waalwijk
34
56
Zeeland
275
222
Totaal
1984
2069
ZIE WEEKEND 4
Eindredactie: Wim van Leest
Vormgeving: Ad van Hest
H
H
GO
H
3
De autodief. J.S. kent de
kneepjes van het vak.
In politiekringen staat
hij bekend ais een pro
fessionele autodief.
Zijn jarenlange erva
ring in 'snel en handig een wagen
pikken' deed hij op in het oosten
van het land, vlakbij de Duitse
grens. Even kwam hij tot inkeer,
bekent hij, een gevangenisstraf van
een paar maanden was hem niet in
de kouwe kleren gaan zitten. Maar
helaas, de roep van het boevengilde
bleek sterker dan zijn geweten. En
de verdiensten tè aantrekkelijk. -
Op branie-achtige toon vertelt hij
wat eigenlijk iedereen al weet. Een
auto stelen is een peuleschilletje.
Een kind kan de was doen. Natuur
lijk heeft hij wel zijn eigen metho
de. Op 'de sloop' haalt hij voor een
paar tientjes een portier of een
stuurslot van een bepaald merk om
te zien hoe de mechaniek in elkaar
zit. Dan oefent hij net zo lang
tot-ie in de vingers heeft hoe hij
het ding zo snel mogelijk kan for
ceren.
Voor het openen van een portier
gebruikt hij meestal een eenvoudi
ge schroevendraaier of een schaar.
Voor een alarmsysteem schrikt-ie
echt niet terug. Hij kijkt stoer.
Gewoon even de accupolen lostrek
ken of een plens water over de
sirene gooien.
J.S. wil niet kwijt waar 'zijn' gesto
len auto's heengaan. Het is echter
geen enkel probleem om ze naar de
Oostbloklanden te rijden. De gren
zen zijn zo lek als een mandje,
vertelt hij. Zelfs de douaniers van
de Nederlands-Duitse grens wui
ven de autodieven nietsvermoe
dend na.
Een andere manier om snel van de
auto af te komen is 'het omkatten'.
Een auto netjes omkatten kost zo'n
vijf a zes uur, rekent J.S. voor.
Handige jongens brengen het chas
sisnummer en het kenteken van een
opgekocht wrak over op het gesto
len voertuig. Wat lassen, spuiten en
plamuren en klaar is Kees. De auto
kan dan de grens over of met een
flinke winst verkocht worden aan
een nietsvermoedende burger in ei
gen land.
Soms, als de onderdelen in het
Oostblok erg duur enJ schaars zijn,
wordt een auto 'gestript'. De opko
per haalt de auto in een razendsnel
tempo uit elkaar en zipagt het kar
kas in stukken.
J.S. lacht besmuikt. Het gezegde
'misdaad loont niet' heeft hij nooit
begrepen. Per auto verdient hij
1500 tot 2000 gulden. Twee of drie
nachten per week werken levert
hem een goed en belastingvrij
maandsalaris op, constateert hij te
vreden.
HET PERMANENT AUTO
TEAM. De frustratie hangt
zwaar in het kantoor van
de Verkeersgroep van de
Rijkspolitie aan de Bredase Slin-
gerweg. Ad Koenders, lid van het
PAT-team, wijst naar een kran
teartikel op het prikbord. Daarin
staat te lezen dat een officier van
justitie tegen een bende autodie
ven, die aan de lopende band dure
merken naar Marokko afvoerde,
slechts enkele maanden gevange
nisstraf en een geldboete van een
paar duizend gulden eiste. Koen
ders, op cynische toon: „Weet je
wat zo'n politie-onderzoek heeft
gekost? En wat levert het op?"
Autodieven hebben vrij spel, con
cluderen de rechercheurs noodge
dwongen en trekken daarbij een
spijtig gezicht. Het PAT-team werd
vijf jaar geleden opgericht om een
einde te maken aan de omkat
praktijken. Kentekens van total-
lossauto's zouden voortaan geregis
treerd worden om te voorkomen
dat ze opnieuw gebruikt zouden
worden voor gestolen auto's.
Het heeft niet mogen baten. De
omkat-handel bloeit als nooit tevo
ren. Het PAT-team heeft alleen nog
maar een preventieve functie,
klaagt rechercheur Willem Mole
naar van het team, het stelt niet
veel meer voor. De 'patters' maken
deel uit van de Verkeersgroep, het
grootste deel van hun dagtaak
wordt opgeslokt door technische
onderzoeken bij verkeersongeluk
ken.
Ondertussen ligt de vraag levens
groot op tafel. Waarom blijft het
aantal autodiefstallen stijgen? Zijn
de autodieven de politie te slim af?
Willem Molenaar trekt een 'vind je
het gek'-gezicht. Gebrek aan poli
tiemankracht vindt hij een smoesje.
Autodiefstal komt niet of nauwe
lijks voor op het prioriteitenlijstje
van de politie, legt hij uit. Daar
wringt de schoen. „Het dossier van
een gestolen auto komt in de on
derste la. Een woninginbraak is
belangrijker. Terecht, hoor." voegt
hij er haastig aan toe.
De autodief lacht ondertussen in
zijn vuistje. De pakkans is klein, de
gevangenisstraf laag en de winsten
hoog. „Ach, het is zo'n lucratieve
handel," verzucht Molenaar. En
daarom juist voor velen zo aan
trekkelijk. De rechercheurs kennen
minstens 160 mensen die in de
regio Midden- en Westbrabant be
trokken zijn bij de illegale auto
handel. Koenders schat dat in to
taal vele honderden een graantje
meepikken. Dieven, helers, omkat-
ters, spuiters en verkopers.
De rechercheurs rechten hun rug.
Het is geen enkel probleem om de
autodiefstallen aan te pakken, stelt
Molenaar zelfverzekerd. Koenders
valt hem bij: „We moeten daderge
richt te werk gaan. Simpel politie
werk. Met een kleine groep een
gestolen auto volgen. Dan kom je
vanzelf uit bij een netwerk van
misdadigers. Ieder spoor is de
moeite waard. Een autodief die uit
de bak komt, valt meestal weer
'terug in zijn oude patroon. Hij is
gewend geraakt aan de luxe van
een riant inkomen en gaat dan echt
niet meer werken voor een paar
honderd gulden."
Hij pleit voor een politieteam dat
zich permanent bezighoudt met au
todiefstallen. Alleen dan' kan het
vruchten afwerpen, meent hij. Mo
lenaar: „Als je er met een man of
tien aan werkt, kun je het pro
bleem behoorlijk onder controle
krijgen."
Eenmalige projecten kosten miljoe
nen guldens en hebben tot nu toe
weinig effect, meent hij. „Als een
bende is opgerold, wordt het gat in
de markt onmiddellijk weer opge
vuld. Politieteams die voor een jaar
worden geformeerd hebben boven
dien weinig ervaring met autocri
minaliteit. Tegen de tijd dat ze zijn
ingewerkt, worden ze weer opgehe
ven."
Het omkatten van auto's gebeurt
door ware professionals, vertelt
Koenders. Ongewild klinkt er iets
van bewondering door in zijn stem.
„Die kunnen spuiten, joh, je ziet
geen verschil meer met het origi
neel."
Zijn collega haalt uit een dossier
kast een paar dikke mappen, vol
met proces-verbalen en foto's van
autowrakken. Hij legt twee foto's
naast elkaar. De eerste is van een
onherstelbaar beschadigde BMW,
de tweede van een gloednieuw
glanzend exemplaar, hetzelfde
merk, hetzelfde type, hetzelfde
bouwjaar. En hetzelfde kenteken.
De eerste auto, met een dagwaarde
van 20.000 gulden, wordt in janua
ri 1988 total loss gereden. Het wrak
wordt via een verzekeringsmaat
schappij verkocht aan een sloperij.
Nog dezelfde maand rijdt hetzelfde
kenteken weer rond. maar nu op
een gestolen auto met de identiteit
van het wrak. De auto staat op
naam van een Amsterdammer. Bin
nen drie weken verandert de auto
maar liefst vier keer van eigenaar.
De laatste is een man uit de omge
ving van Breda. Dan grijpt het
PAT-team in en neemt de auto in
De omkatter heeft voor de Bredase
recherche weinig geheimen meer.
Koenders grapt: „Als wij ooit het
grote geld willen, weten we hoe we
het binnen moeten halen." Onmid
dellijk vult zijn maat aan: „Maar
we zouden niet de fouten maken
die de dieven nu maken." Demon
stratief legt hij een chassisnummer
uit een omgekatte auto op tafel.
Met het oog van een kenner ziet hij
meteen of er met een plaat is
geknoeid.
„Wij weten welk chassisnummer
bij welke auto hoort. We letten ^op
de grootte van de letters, de ruimte
er tussen en-hoe diep ze zijn inge
slagen. We weten waar welke las
hoort te zitten. En of eerst de auto
gespoten is of eerst het nummer."
De gewone politieman op straat,
zonder deze expertise, herkent
geen gestolen auto, meent Mole
naar. „Omkatten is vakwerk, maar
het herkennen ook."
DE GEDUPEERDEN. Gara
gehouder G. van Hensber-
gen uit Roosendaal ligt er 's
nachts wakker van. Soms
kan-ie wel janken als een klein
kind. Via een advertentie van de
Telegraaf kocht hij in 1991 een
Citroen XM. Voor de lieve som van
45.000 gulden. Zowel de auto als de
papieren waren prima in orde, er
leek geen vuiltje aan de lucht.
Totdat op een kwaaie dag het PAT-
team de auto opvroeg voor een
technisch onderzoek. De politie
ging grof te werk, vertelt hij ach
teraf. Met een zakmes kraste de
rechercheur over de coating van
het chassisnummer. Van Hensber-
gen slaakt een diepe zucht: „Toen
bleek dat het om een omgekatte
auto ging."
De Citroen was enkele maanden
geleden gestolen in Haarlem. On
middellijk moest de garagehouder
deel drie van het kentekenbewijs
inleveren. Als hij de auto zou door
verkopen, zou hij zich schuldig
maken aan heling, zo werd -hem
verteld. Nu, meer dan twee jaar
later, staat de gewraakte Citroen
nog steeds in zijn showroom. Hij is
de auto 'kots- en kotsbeu'. De
eerste eigenaar maakt hem het le
ven zuur, wil zijn auto per om
gaande post terug, maar de rechter
moet daarover nog het laatste
woord spreken. Van Hensbergen
vreest een strop van meer dan een
half ton. Hij krijgt er een brok van
in zijn keel. „Ik heb altijd gezegd,
dit overkomt mij niet. Maar je ziet,
het gebeurt wel."
De aandacht gaat altijd naar de
eigenaar van de gestolen auto,
klaagt Arthur Brochard uit Made.
„Maar die is toch verzekerd?" Ook
hij is het slachtoffer van een ge
wiekste omkatter. Brochard kocht
vorig jaar in Rijswijk een mooie
Honda Prelude voor 10.500 gulden.
Toen hij nieuwe onderdelen ging
kopen voor zijn pasverworven be
zit, merkte hij dat het chassisnum
mer niet klopte. Hij meldde zich,
nog steeds nietsvermoedend, bij de
douane. Een paar dagen later viel
er een brief van de Rijksdienst voor
het Wegverkeer op de deurmat.
Zijn auto was total loss verklaard.
Althans, de auto met zijn kenteken.
De Honda, waarvan hij zich de
trotse eigenaar achtte, bleek een
omgekatte auto. Ook Brochard
wacht nu op een uitspraak van de
rechter. Die moet uitmaken of hij
de auto mag houden of dat hij
teruggaat naar de oorspronkelijke
eigenaar. De auto is ondertussen
wel gedekt tegen diefstal en brand.
Voor 1500 gulden kan hij 'regelen'
dat de auto wordt gejat, zegt Bro
chard. „Maar ik hoop mijn geld op
een eerlijke manier terug te krij
gen."
hem laat liggen. Hij heeft een scha
de-onderzoekbureau in Bavel. Tien
procent van zijn opdrachten van
verzekeringsmaatschappijen be
staat uit onderzoek naar autodief
stal. Hij heeft een uitgebreid net
werk van informanten, zowel in het
land als ver over de grens. Regel
matig krijgt hij een tip: Binnenkort
wordt er een Mercedes gestolen.
„Dan zijn we op onze qui vive. Als
er dan ergens een wordt gejat,
lichten we de douane in."
Volgens Stekelenburg is 'er niets
nieuw onder de zon'. „Auto's wer
den eerst gestolen voor de binnen
landse markt, maar die is bijna
verzadigd. Twee jaar geleden zei
ik: jongens, maak je borst maar
nat. Er komt een gigantische afzet
markt in het oostblok voor gestolen
auto's. Ik heb met eigen ogen ge
zien hoe Russische militairen Wes
terse auto's mee naar huis namen."
Het zijn gevaarlijke jongens die
zich bezighouden met de autocri
minaliteit, vertelt hij. De organisa
ties opereren als goed geoliede be
drijven. Ze bestaan uit financiers,
opdrachtgevers, tussenpersonen en
dieven. „De autodief, meestal eem
jonge knaap die makkelijk geld wil
verdienen, weet niet wie zijn op
drachtgever is."
De organisaties zijn daardoor on
doorzichtig en moeilijk te grijpen.
Bovendien veranderen ze snel. „Ze
krijgen ruzie of een paar worden er
opgepakt." Hij vergelijkt ze met
het netwerk van de Nederlandse
Spoorwegen: „Als je een wissel
verplaatst, gaat de trein een andere
kant op."
Stekelenburg verwacht dat het
aantal autodiefstallen de komende
jaren nog fors zal stijgen. „Het is
een kwestie van vraag en aanbod.
En de vraag is heel groot." Hij
vreest een wildgroei van criminele
organisaties. „Totdat de burger
gaat protesteren en zegt: tot hier en
niet verder. Dan wordt het een
politiek probleem. Net zoals de
kleine criminaliteit." Politie en jus
titie weten wat er op ze afkomt,
meent hij. „Ze moeten nu al voor
bereidingen treffen voor een doel
treffende aanpak over twee jaar. Je
kan de georganiseerde misdaad al
leen bestrijden als je jezelf organi
seert."