Geschiedenis op rijstpapier 4 Het clavecimbel hoort 9 H Z1 UIT Tapian: tentoonstelling van Chinese steenafdrukken D eei Jan Steen in Rijksmuseum Toneelscènes van Cornek Troost in het Mauritshuis a 'J Matthaus Passion opnieuw van start in Aardenburg Nieuwe directeur Rotterdams Orkei Geld terug voor cd 4Neil Young de stem gids zaterdag 27 maart 1993 d; de stem Door onze redacteur Hans Rooseboom Breda - Tot haar grote verrassing kwam de Chinese Chen Guangqin in de Bredase Haagse Beemden in aanraking met kunst uit haar vaderland. Bij toeval kwam zij erachter dat bij galerie Art Industry een tentoonstelling is gewijd aan de historische Chinese tapian-techniek. Chen Guangqin woont in Breda en is vertegenwoordigster in Ne derland van het Chinese Interna tionale Reisbureau. Vroeger leid de zij buitenlandse toeristen rond in China en was zij docent Engels aan de universiteit van Sichuan. In haar vorige functie bouwde Chen Guangqin een gedegen kennis van de Chinese geschie denis en cultuur op. En van die kennis maakt galerie Art In dustry dankbaar gebruik: vol gende week zondag (4 april) zal Chen Guangqin in de galerie aan de Bredase Paardeweide uitleg geven aan alle belangstellenden over het eeuwenoude verschijn sel tapian in de Chinese cultuur. „Alles wat hier op de tentoon stelling is te zien, is oud en oorspronkelijk", aldus Chen Gu angqin. „Het enige is dat de afbeeldingen die je hier ziet op modern rijstpapier gedrukt zijn". De tapian is een afdruk van een tekening of inscriptie die is aan gebracht in steen. Verspreid over heel China staan tempels, palei zen en praalgraven vol afbeel dingen, in steen gehouwen. „China kent een oeroude traditie van calligrafen - schoonschrij vers - en tekenaars in steen", aldus Chen Guangqin. „De tra ditie dateert uit de tijd dat er nog niet geschreven werd met inkt, penseel en papier. Belang rijke mededelingen of histori sche gebeurtenissen werden aan gebracht in steen of hout, soms ook wel in het rugschild van een schildpad, om ze voor het nage slacht vast te leggen". Voorbeelden De oude gecalligrafeerde Chine se letters (karakters) gelden als schoolvoorbeelden van de Chine se schrijfkunst. „De tapians zijn ontstaan om schoolkinderen te kunnen leren hoe ze moesten schrijven. De vroegste voorbeel den zijn dus afdrukken van let ters. Later werden er ook gegra veerde tekeningen op tapian overgebracht, om als voorbeeld te dienen voor schilders. Nog later werden de afbeeldingen op rijstpapier puur als kunstwerk gemaakt. Er werden hele boeken van samengesteld". De tapzan-kunstenaar legt een dun, natgemaakt vel rijstpapier over de gegraveerde steen. Met behulp van een hamertje (in leer gewikkeld) of een borstel wor den de contouren van het reliëf in het natte papier getikt of gewreven. Als het papier droog is wordt met een bolletje linnen of zijde dikke inkt aangebracht, in verschillende kleuren. „De oudste tapians waren in zwart-wit. Gezichten werden in lichtgrijs uitgevoerd", aldus Chen Guangqin. „De eerste kleur die erbij kwam was rood, voor de gewaden. En zo kwamen er in de loop der tijden steeds meer kleuren bij. Ik moet zeggen dat ik de felle kleuren hier bij Art Industry in China heb gezien. Het zijn nieuwe vormen van een oude kunst". Legenden Er zijn op de tentoonstelling af beeldingen te zien die dateren uit oeroude, mythologische tij den. „De tekeningen van de Go din van het Water en van de Godin van de Lente gaan over legenden van vóór de modernere godsdiensten zoals het Taoïs me". Veel van de afbeeldingen hebben betrekking op historische ge beurtenissen. Op grote grafste nen werden de daden van keizers aangebracht, en ook wel op gro te stenen langs de weg, bedoeld voor voorbijgangers. „Maar ook het dagelijks leven werd vastge legd. We zijn hier bijvoorbeeld tapians over de rijstbouw, die in China heel belangrijk is. Je kunt aan de hand van deze afbeeldingen de sociaal-econo mische geschiedenis van China volgen, en ook de waarde die in verschillende perioden aan aller lei soorten arbeid werd gehecht. Net zoals in Europa was er ook in China tijdelijk grote belang stelling voor het boeren- en handwerkersleven. En in tijden van oorlog werden er veel mili tairen afgebeeld. Beschadigd De tapians hebben een belang rijke cultuurhistorische waarde, zo legt Chen Guangqin uit. „Tij dens de Culturele Revolutie zijn er heel veel oude monumenten beschadigd of vernietigd. Veel originele kunstwerken zijn er niet meer. Deze tapians zijn het enige wat ervan over is". Een opvallende afbeelding is ge titeld 'Acht hengsten'. „Dat zijn de legendarische paarden van De legendarische acht hengsten van Keizer Mu FOTO WILLEM BLAUW Keizer Mu, die allemaal een ei gen naam hadden en een eigen karakter. Na hun dood kregen de paarden elk een eigen praalgraf. Hun namen zijn sindsdien de namen die in China aan paarden worden gegeven". Het woord tapian is samenge steld uit ta (drukken) en pian (stuk papier) en betekent dus letterlijk 'drukken op een stuk papier'. De galerie Art Indus- Door Jeanette Vergouwen Aardenburg - In april vinden de jaarlijkse uitvoeringen plaats van verschillende Passionen. Een hele speciale uitvoering is elke keer de Matthaus Passie van Bach door de Nederlandse Bach- vereniging. Die kent in 1993 vier uitvoeringen: in Naar- den, in Utrecht, in Enschede en de eerste uitvoering op 3 april in Aardenburg. Jos van Veldhoven dirigeert deze keer en licht zijn visie op Bach en de Passionen toe. Van- Veldhoven leidt het koor van de Nederlandse Bachver- eniging nu tien jaar en vindt het een prettige bijkomstigheid dat hij als 40-jarige musicus de veertigste uitvoering van de Matthaus Passion van Bach in Aardenburg mag leiden. „Als Nederlandse Bachvereni- ging waken we voor het verval len in routine. Onze eerste op tredens waren voor vele mensen schokkend. Na jaren van ro mantische uitvoeringen met groot symfonie-orkest en een massaal koor, kwamen wij met een voor velen kale uitvoering: kleine koren, kleine orkesten met authentieke instrumenten en een totaal andere interpreta tie. Het heeft even geduurd, we kregen enkele brieven per jaar over de vreemde uitvoering, maar de laatste vijf jaar is er geen brief meer gekomen. Blijk baar heeft de authentieke uit voering nu evenveel aanhangers als de romantische". Omdat de werkwijze zo veran derd is en de Bachvereniging elk jaar een andere dirigent vraagt is afwisseling verzekerd. Musici als Jos van Immerseel, Ton Koopman, René Jacobs, Philippe Herreweghe en Jos van Veldhoven hebben ieder een ei gen, vaak verschillende, visie op de interpretatie. Bij de een wordt de dramatiek benadrukt, de ander zoekt het meer in de religiositeit. Zo blijft de Mat thaus muzikaal boeiend. Nieuwtjes „Ik wil nu enkele nieuwtjes in voeren", legt Van Veldhoven uit. „Dit jaar voeg ik het clave cimbel toe. Dat instrument hoort er gewoon bij, en ik stel de koren totaal anders op". Hij ging samen met Rens Bijma op zoek ging naar bronnen uit de tijd van Bach om de uitvoe ring een nog grotere authentici teit te geven. „Wij hebben ont dekt dat in de 18e eeuw de opera's en instrumentale wer ken van achter het clavecimbel werden gedirigeerd. De dirigen ten zoals we ze nu kennen be stonden toen niet. De orkesten werden geleid door de claveci- nist, die vaak tevens kapelmees ter was, en de eerste violist. De musici in de 18de eeuw waren voorstanders van het gebruik van het clavecimbel omdat het goed doorklonk, en het is de harmonische en ritmische basis voor een ensemble. Het is onno dig met de armen te zwaaien als het clavecimbel duidelijk de maat aangeeft. Bach speelde zo wel viool als clavecimbel en orgel. Het is dus waarschijnlijk dat hij de instrumentale werken dirigeerde als violist en bij vo- kale werken achter het clave cimbel plaats nam. Er bestaan becijferde continuopartijen voor orgel en clavecimbel van zowel de Johannes als de Mat thaus Passion. Omdat we gezien hebben dat in de originele par tituren af en toe Tacet (zwijgt) staat bij de orgelpartij, vermoe den we dat op dat moment het clavecimbel de continuopartij overneemt. Het is wel bijna ze ker dat Bach zijn ensemble leid de vanachter het clavecimbel. Op die manier kon hij het hele gezelschap overzien en had oog- kontakt met de belangrijkste solisten". Kooropstelling Van Veldhoven introduceert in 1993 weer het clavecimbel, maar laat het spelen over aan een ander. Volgens hem dient het orgel vooral ter versterking van de harmonieën en is het clavecimbel juist geschikt om meer snelheid en symboliek te geven aan de partituur. Hij is benieuwd naar de stuwkracht van dit continuo-instrument. „De arioso-recitatieven worden door het orgel en de secco-reci- tatieven door het clavecimbel begeleid", legt Van Veldhoven uit. Hij durft al hardop dromen van een totaal andere opstelling om de dubbelkorigheid nog beter te laten uitkomen. Een frontale opstelling van de koren met daartussen het jongenskoor en de solisten bij of tussen de ko ren. „Ik wil een zo natuurlijk mogelijke klank. Ik plaats de sopranen dus niet meer bij el kaar maar stel de stemmen door elkaar op. Dit vergt van de koorleden dat zij hun partij perfect kennen, ze kunnen niet meer steunen op de buurman. Omdat ze dan goed naar de harmonieën kunnen luisteren zullen ze automatisch beter in toneren. Bovendien heb ik hoge verwachtingen van de akoesti sche effecten en ik denk dat ik een extra ruimte en meer dra matiek bewerkstellig met deze opstelling". Van Veldhoven kiest deze keer voor een vrouwelijke alt. Hij tilt niet erg aan het inzetten van een mannelijke altus. „Ik heb wel moeite met de uitvoeringen met jongenssopranen en -alten. Ze zijn vaak te jong en hebben een te geringe muzikale achter- Dirigent Jos van Veldhoven: „Ik heb moeite met jongensso pranen en -alten" FOTO MARCO BORGGREVE grond. Dat gaat ten koste van de innerlijke beleving 'en ook stemtechnisch vind ik het risico te groot. Wat de alt betreft, deze keer Catherine Patriasz, vorig jaar Kai Wessel, een altus. Hij werkte mee aan de cd-opname van de Matthaus die net uit is, en dit jaar nemen we met onge veer dezelfde solisten Bachs Jo hannes op. Ik kies steeds voor stijlbewuste solisten, waarvan de timbres bij elkaar passen. Omdat ik van afwisseling hou wil ik ook steeds andere solisten hebben. Dat stimuleert het en semble en vanwege een soms andere visie geeft het nieuwe prikkels en blijft de partituur voor ons steeds nieuw en verrij kend". Spektakel Een scènische opvoering van de Matthaus, als een soort spekta kel, zoals in Londen en Parijs, ziet Van Veldhoven nog niet zitten. „Dan moet je een im mense ruimte hebben waar je verschillende podia kunt op trekken en waar we dan telkens met koor en orkest en solisten naar toe trekken. Dit is wellicht toekomstmuziek. Maar dit jaar (de 71ste in Naarden) wordt het toch een baanbrekende uitvoe ring. Ik ben benieuwd hoe de veranderingen uitpakken". Het koor en barokorkest van de Nederlandse Bach Vereniging voert de Matthaus o.l.v. Jos van Veldhoven tussen 3 en 11 april uit met de jongens van de koor school St. Bavo uit Haarlem en de solisten Nico van der Meel (evangelist), Klaus Mertens (Christus), Dorothea Rösch- mann, Catherine Patriasz, Mark Padmore en Peter Kooy. Van onze kunstredactie Amsterdam - Het Rijksmuseum in Amsterdam organiseert in h najaar van 1996 een overzichtstentoonstelling met werk van Nederlandse schilder Jan Steen (1626-1679). De tentoonstellii wordt in samenwerking met de National Gallery in Washingti gehouden. De tentoonstelling is tot stand gekomen op initiatief van National Gallery. De topstukken van de zeventiende eeuwj schilder zullen daar voorafgaand aan de presentatie in Amstei dam te zien zijn. Voor het Rijksmuseum staat de tentoonstelling voor de maande november tot en met januari gepland. Jan Steen is voori bekend om zijn voornamelijk moraliserende huistaferelen. zijn meer dan 800 schilderijen bewaard. De tentoonstelling j het Rijksmuseum bestaat waarschijnlijk uit 40 tot 60 schilde rijen. Chen Guangqin: 'Tapians zijn soms het enige wat over is van een monument dat in de Culturele Revolutie is gesneuveld' FOTO WILLEM BLAUW try heeft er een stuk of vijftig in huis. Ze zijn overigens te koop. Een zwart-wit exemplaar kost 275,-, een gekleurde 300,-. Voor lijsten komen daar kosten bij. Enkele titels: Paard met gebogen hoofd, lente-uitstapje, bloemen plukken, de trommelslager, de generaal van drie koninkrijken, staatskoets, katoenplukkers, aanbieding van een cadeau, de musicus, bedienden, rendez vous, de keuken, weefsters, de dichteres van drie koninkrijken, ploeg met buffels, de oogst, vijf vrouwen op een terras, gehoorn de fabeldieren, draken, de vis vangst. Kortom uiteenlopende aspecten van het oude Chinese leven. De werken zijn afkomstig uit een lange periode van de Chinese geschiedenis, namelijk uit de dy nastieën Han (200 voor Chr), Wei (300), Tang (600-900), Yuan (1300-1400), Ming (1400-1600) en Qing (tot 1911). 'Tapian of Chinese steenafdruk ken' is te zien bij Art Industry, Paardeweide 12, Breda. Geopend woensdag 14-17 uur, vrijdag 09-17 uur, of na telefonische afspraak (076-412702). Op zondagmiddag 4 april geeft de in Breda woonachtige Chen Guangqin een toelichting in de galerie. Den Haag (anp) - In het Mau ritshuis in Den Haag zijn t/m 27 juni dertig door Cornelis Troost (1696-1750) geschilderde toneel scènes te zien. Troost schilderde meestal momenten uit blijspelen en kluchten. Bijna altijd verplaatst Troost de gebeurtenis van het toneel naar het dagelijkse leven. De scène is slechts inspiratie, maar toch is de opzet vaak toneelmatig. Troost begon zijn werkende le ven zelf als acteur in de Amster damse Schouwburg. Volgens tijdgenoten was hij veelbelo vend, maar hij verdiende weinig en ging als schilder bijverdienen. Dat ging zo goed dat hij in 1723 de planken de planken liet en zich geheel aan de schilderkunst wijdde. Toneelscènes schilderde Troost in grote aantallen. Zijn schilderijen werden bijzonder populair in de toneelwereld en bij verzamelaars. Het Mauritshuis bezit 19 schil derijen van hem, vaak Voor de tentoonstelling zijn bruiklenen naar het museum haald. Op de tentoonstel 'Cornelis Troost en het is ook een miniatuurtheater vroeger tijden te zien. Rotterdam (anp) - Het Roti dams Philharmonisch Ori heeft een nieuwe directeur drs. Paul Zeegers (1948). Zeeg is bedrijfseconoom en kunst! toricus. Hij is de afgeloj twaalf jaar organisatie-advis geweest. Zeegers is de opvolger van eind oktober vorig jaar op stapte Wendela Sandberg. besloot ontslag te nemen toen orkestleden het vertrouwen haar hadden opgezegd. Amsterdam (anp) - De platenmaatschappij en distributeur van dl 'The Lost Tapes' van Neil Young zijn bereid om kopers van de hun geld terug te geven. Ze hebben hiertoe besloten omdat inmiddels veel twijfel bestaat over de echtheid van de CD. Mensen die zich bekocht voelen, kunnen hun geld terugkrijgend de cd te retourneren aan de platenfirma of distributeur oa vermelding van een bank- of gironummer. Ook kunnen ze ziel hun eigen winkel wenden. ZATERDAG FILMS GOES - Grand Theater 19 en 21.30 u. Under siege. HULST - De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. De kleine blonde dood. 19.30 en 22 u. Sneakers. 19.30 en 22 u. Daens. 19.30 u. Dracula. 22 u. The last of the Mohicans. 19.30 en 22 u. Under siege. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Sister act. TERNEUZEN - Luxor Theater 19 en 21.30 u. The bodyguard. 19 en 21.30 u. Body of evidence. VLISSINGEN v - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. The distinguis hed gentleman. - Alhambra 2 14 u. Tom Jerry. 19 en 21.30 u. De kleine blonde dood. - Alhambra 3 14, 19 en 21.30 u. Sneakers. - Alhambra 4 14 u. Honey I blew up the kid. 19 en 21.30 u. Under siege. ANTWERPEN -Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Scent of a woman. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The last of the Mohicans. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Howards end. - Odeon 3 - 14 en 16.30 u. Tom Jerry. 19 en 21.30 u. Salt on our skin. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Consenting adults. -Rubens - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Under siege. - Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Quellin U - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. - Quellin HI - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Champions. -Metro I - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Innocent blood. - Metro H - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Fortress. Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Body of evidence. - Ambassades Club 1 - 14, 16, 18 u. Belle en het beest. 20 u. Lorenzo's oil. -Ambassades Club 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Honey I blew up the kid. -Ambassades Club 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The favour, the watch and the very big fish. - Ambassades Club 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sister act. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. The last of the Mohicans. 14.30 en 22.30 u. Daens. 20 en 22.30 u. Vals licht. 14.30 u. Honey I blew up the kid. 14.30 en 20 u. Sneakers. 22.30 u. Damage. - Memling 14.30, 20 en 22.30 u. Black angel. - Van Eyk 14.30 en 22.30 u. The bodyguard. 20 u. Under Siege. THEATER HULST -Den Dullaert, 20.15 u. Optreden van't Kliekske en de volksmuziek groep Ambras. ZONDAG FILMS GOES - Grand Theater U::. 14 u. Ferngully. 20 u. u. Under siege. HULST - De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. De kleine dood. 19 en 21.30 u. Sneakers. 19 en 21.30 u. Daens. 21.30 u. Dracula. 19 en 21.30 u. The last Mohicans. 19 u. Under siege. OOSTBURG - Ledeltheater 14.30 en 20 u. Sister act. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. The bodyguard. 20 u. Body of evidence. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. The distingu hed gentleman. - Alhambra 2 14 u. Tom Jerry. 19 en 21.30 u. De kleine bic dood. - Alhambra 3 14, 19 en 21.30 u. Sneakers - Alhambra 4 14 u. Honey I blew up the kid. 19 en 21.30 u. Under siege. ANTWERPEN Zie zaterdag. BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 en 20 u. The last oi Mohicans. 17.15 u. Daens. 20 u. Vals licht. 14.30 en 17.15 u. Honey I blewi the kid. 14.30 en 17.15 u. Sneakers. 20 u. Damage. - Memling 14.30, 17.15 en 20 u. Black ai# - Van Eyk 14.30 en 17.15 u. The 20 u. Under Siege. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Innos Blood. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. ChapH 14.30 en 17 u. Champions. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. For» 14.30, 20 en 22.30 u. Scent» woman (zo. ook 17 u.). 22.30 u. Unforgiven. 20 u. Mo' money (za. en 14.30 en 17 u.). 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wheff1 river runs through. 17, 20 en 22.30 u. Body of eW ce. 14.30, 17 u. Honey I blew up kid. 20 en 22.30 u. Accidental hero 14.30 u. Tom Jerry. 14.30, 17, 22.30 u. Under siege 22.30 u. Consenting adults. 20 u. Stalingrad. 20 u. The last of the Mohicans 20 u. Dracula. "22.30 u. A few good men. 14.30 en 17 u. Bodyguard zo.). 14.30, 17 en 20 u. Daens. R De gebruikelijke smee middelen voor een ge sprek werken niet bij hem. Frans Punselie z niets en hoort niets. H is doofblind. Zijn han cap belemmert hem fo in zijn bewegingsvrij heid, maar hij weigert zich over te geven. „Ik ben doof en blind, ma mijn hoofd is goed en mijn lichaam ook." Hi woont zelfstandig in I) megen, bezoekt cafés speelt schaakpartijen zijn hoofd. Bovendien gaat hij op vakantie n het buitenland. „Eigei lijk heb ik niets te kla gen." Door Berry Kessels f Af en toe kijkt hij je met lar de grijze ogen aan. Noi ogen, zou je zo zeggen, mai| nemen niets waar. Als hij je praat wendt hij zijn 1 naar je toe zonder iets te Zijn wereld is zwart en Want hij hoort evenmin. Toch weet hij waar je bent luchtverplaatsing, een al tocht, een lichte aanraking vleug lichaamsgeur ver! hem over je aanwezigheid, lach is altijd raak. Frans Punselie is 46 jaar en aan het Syndroom van U Hij werd doof geboren en| het verstrijken der jaren i: wereld steeds kleiner gewo Elf jaar geleden werd hij bli Wie met hem wil praten, even wennen en moeite Knikken, een bevestigend 1; met de ogen knipperen, 'ui zeggen - de gebruikelijke si middelen voor een ge: neemt hij niet waar.' Je hem aanraken: twee keer ti is ja, vegen betekent nee. A een opgestoken duim grijnst hij breed: 'OKI'. De communicatie verloopi een tafel vol elektronische i ratuur. De vragen worden tikt op een klein schermpje ander apparaat vertaalt d( ters in braille-tekens: p pinnetjes schieten omhoo vormen een zin die Fransjj voelen. Een vriendin, schiet soms te hulp en drukll in een razend tempo een to( ting in de hand. Zij gebruil hand-alfabet, waarbij elki gerstand voor een bepaaldi ter staat. Zijn antwoord komt in kl: en gebaren die Tine tot vi nen interpreteert. Elf jaar zonder visuele in; ken is lang. „Mijn moede: een bril en krullen". Hof vader eruit zag weet hij ooi De beeltenis van de zon st; zijn geheugen gegrift, maa: der heeft hij geen duii" beelden meer. Wat is geluid voor hem? •De vragen worden via l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 26