OENEN y o orjcL cirrjin u cl KOM Nieuwe romantiek in Franse collecties verdrijft koele zakelijkheid tot 21.00 uur 7.00 uur 8.00 uur. ekend van IT 1993 r van 13.30-17.30 uur van 13.30-16.00 uur. 4 NA^R KERN SLUISKIL J| WATERLEIDING "SPOOR aFH'i BEDRIJFSTERREIN V.D. BILT ZADEN BV. g |l LINNENWINKEL zwart en heel veel beiae (staan de vele variaties van de Gevoel eert eindelijk terug DINSDAG 23 MAART 1993 nor Jetty Ferwerda Parijs zegt, zegt mo le. Nog steeds, terwijl mo- I allang niet meer daar ^een geboren wordt. Het toch het Mekka voor Ijereen die met mode be- h is. Het is de stad waar l'uturehuizen miljoenen Irdienen aan rijke Ame- litaanse klanten en waar |fee keer per jaar duizen- ljen journalisten en inko- jers het allerlaatste ïeuws op modegebied lérgaren. De stad straalt let ook uit: de sjieke win- lels, de tijdschriften, de lieclamezuilen en bovenal inwoners. Een Pari- |imne heeft allure: altijd Vleet opgemaakt, het laar in model en gekleed lïolgens de laatste mode. iiavergelijking met Londen en llilaan heeft Parijs de groot- I invloed op de confectie- liarkt, van merken als Esca- la tot winkels als C A. Hier wordt de honger naar mode- nieuws gestild. Hier zetelen ontwerpers als Gaultier, La- gerfeld en Lacroix, die aller lei indrukken vertalen in ac tuele collecties. Voor komend voorjaar en zomer betekent dat lange, luchtige combina ties geïnspireerd op de ro mantiek uit de jaren zeventig. En soepel, semi-transparante stoffen, een vloeiende belij ning en veel pasteltinten naast zwart en donkerblauw. De invloed van Parijs op het modebeeld dateert al van 1858, toen couturier Charles Frederick Worth zijn beschei den salon aan Rue de la Paix oprichtte. Hier vertelde hij zijn rijke klanten wat ze moesten dragen. Andere, minder rijke vrouwen volg den hun voorbeeld. Tot de jaren zestig bleef Pa rijs het kloppende hart van de mode. Alle know how was immers gegroepeerd rond de Place Vend óme. Daar zaten de couturehuizen, de naai ateliers en de bedrijfjes voor exclusief kant- en borduur werk. Het ritme werd slechts tijdelijk onderbroken in de jaren dertig. Hollywood en zijn fdmsterren kregen het publiek en de mode in hun greep. De Tweede Wereld oorlog gevolgd door de New Look van Dior maakten er een einde aan. Schudden De jaren zestig deden de mo- destad Parijs op haar grond vesten schudden. De nieuwe generatie jongeren liet zich niet langer meer voorschrij ven wat mode was. Ze voel den zich aangetrokken tot de kleding van de Engelse Mary Quant, die het verzet en de ontevredenheid vertaalde in de minirok. Quant was daar mee de eerste ontwerpster die buiten Parijs om een trend zette. Voor de Franse hoofdstad is het nooit meer hetzelfde ge worden. De confectie was niet langer afgestemd op de prognoses van Parijs, maar op wat de consument wilde. Sindsdien is individualisering geen raar woord meer in de mode en is de dictatuur van Parijs passé. Ontwerpers ge- sar Grote foto: Pasteltinten als hemelsblauw domineren de Franse collecties, zo ook die van Karl Lagerfeld. Boven; De mode is dit voorjaar vooral wBMwtiseA getint: veel kant en ajour, en zachte materialen. Onder; De doorknoopjurk wordt de zomerhit van '93. Niet alleen vanwege het model, ook iat het op veel manieren te combineren is. foto's peter stigter, c a, kookaï ven tegenwoordig de behoef ten van het publiek vorm. Toch blijft Parijs het labora torium van de mode. Niet in de laatste plaats door de aan wezige kennis en de vele in vesteringen en promotie van de Franse overheid. De stad is nog steeds het grootse plat form waar ontwerpers voor de ogen van journalisten, in kopers en fotografen vanuit de hele wereld hun ideeën kunnen ventileren. Het is zelfs zo dat belangrijke Itali aanse en Engelse ontwerpers hun show liever in de Franse modestad geven dan in Mil aan of Londen. De Parijse voorjaarscollec ties, van de meest klassieke tot toonaangevende, zijn dui delijk geïnspireerd op de ro mantiek van de jaren zeven-' tig. De wijde jurken en tunie ken van Chloé, de pasteltin ten van Comme des Gargons en de luchtige stoffen van Lagerfeld laten dat duidelijk zien. Eco-bewustzijn Aan de andere kant duikt een zeker eco-bewustzijn op. Zie de etnische prints bij Valenti no, natuurlijke materialen als raffia en stro bij Lacroix en sobere, onafgewerkte crea ties van Ann Demeulemeester en Helmut Lang. Streng en mannelijk zijn de collecties geenszins, vrouwelijkheid en zachtheid staan voorop. De lengte is het grootste nieuws van dit seizoen. Jasjes en vesten reiken tot halver wege het dijbeen (Chanel, La gerfeld); rokken en jurken zijn enkellang (Yamamoto en Sitbon). Het silhouet is A-vor- mig, met een smal bovenstuk, een wijde taille en een enkel- lange rok. Hier en daar duikt een blote buik op. Soms volgt de jurk het silhouet van het lichaam, zoals bij Sonia Rykiel en Helmut Lang. Broe ken zijn te kort en hebben een soort pyjamamodel (Karl Lagerfeld en Jean Paul Gaul tier). Colbert Nieuw is ook het materiaal gebruik. De stugge, stijve stoffen zijn gesmolten tot crê pe, gewassen zijde en chiffon. Die stoffen lenen zich uitste kend voor luchtige, noncha lante combinaties en voor verschillende laagjes kleding over elkaar heen. Het colbert is daarbij het meest gecombi neerde kledingstuk. Lagerfeld toont het nieuwste model in al zijn eenvoud: zacht en vloeiend van lijn, gemaakt van chiffon, ongevoerd, zon der schoudervullingen. De vloeiende, zijdeachtige stof fen contrasteren komend sei zoen mooi met grof katoen en linnen, ajour en opengewerk te of visnetachtige materia len. Vrolijke prints Het zachte, vloeiende silhouet vraagt om ingetogen kleuren. Zwart, donkerblauw, bruin, grijs, beige en wit vormen de basis. Pasteltinten zorgen voor een vederlichte toets. Het palet bestaat uit roze, hemelsblauw, zalm, licht groen en lila. Felle kleuren als vermiljoenrood, turquoi se, kobaltblauw en fuchsia zorgen voor het nodige con trast. De nieuwe romantiek biedt ook plaats voor vrolijke prints. Geschilderde rozen bij Westwood en ü'ngaro, Afri kaanse schilderingen bij Lac roix en Chinese dessins bij' Yves St.-Laurent en Yama moto. De nieuwe zachtheid in sil houet, materialen en kleur geeft weer hoe vrouwen zich voelen zo tegen het eind van de 20e eeuw. Aan de gevoel loze, zakelijke jaren tachtig, waarin vrouwen moesten knokken voor een gelijkwaar dige positie in de mannen maatschappij, is definitief een einde gekomen. Geen nette, bij elkaar passende kledingstukken meer, geen korte, strakke rokken, geen brede schouders en Wall Street-stijl. Alles wat herin nert aan die koele, harde periode is verdwenen. Het gevoel in de mode is terug. Boven: Etnische invloeden en soepele stoffen kenmerken de collectie van Valentino. Midden: Het colbert-nieuwe-stijl volgens Karl Lagerfeld: zacht en vloeiend van lijn, ongevoerd, zonder schoudervullin gen. Onder: Kostuums in nonchalante stijl van Hermès. foto's peter stigter, chris rügge, hermès

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 29