OENEN
y o orjcL cirrjin u cl
KOM
Nieuwe romantiek in
Franse collecties
verdrijft koele
zakelijkheid
tot 21.00 uur
7.00 uur
8.00 uur.
ekend van
IT 1993
r
van 13.30-17.30 uur
van 13.30-16.00 uur.
4 NA^R
KERN SLUISKIL
J| WATERLEIDING
"SPOOR
aFH'i
BEDRIJFSTERREIN
V.D. BILT ZADEN BV.
g |l LINNENWINKEL
zwart en heel veel beiae
(staan de vele variaties van de
Gevoel
eert eindelijk terug
DINSDAG 23 MAART 1993
nor Jetty Ferwerda
Parijs zegt, zegt mo
le. Nog steeds, terwijl mo-
I allang niet meer daar
^een geboren wordt. Het
toch het Mekka voor
Ijereen die met mode be-
h is. Het is de stad waar
l'uturehuizen miljoenen
Irdienen aan rijke Ame-
litaanse klanten en waar
|fee keer per jaar duizen-
ljen journalisten en inko-
jers het allerlaatste
ïeuws op modegebied
lérgaren. De stad straalt
let ook uit: de sjieke win-
lels, de tijdschriften, de
lieclamezuilen en bovenal
inwoners. Een Pari-
|imne heeft allure: altijd
Vleet opgemaakt, het
laar in model en gekleed
lïolgens de laatste mode.
iiavergelijking met Londen en
llilaan heeft Parijs de groot-
I invloed op de confectie-
liarkt, van merken als Esca-
la tot winkels als C A. Hier
wordt de honger naar mode-
nieuws gestild. Hier zetelen
ontwerpers als Gaultier, La-
gerfeld en Lacroix, die aller
lei indrukken vertalen in ac
tuele collecties. Voor komend
voorjaar en zomer betekent
dat lange, luchtige combina
ties geïnspireerd op de ro
mantiek uit de jaren zeventig.
En soepel, semi-transparante
stoffen, een vloeiende belij
ning en veel pasteltinten
naast zwart en donkerblauw.
De invloed van Parijs op het
modebeeld dateert al van
1858, toen couturier Charles
Frederick Worth zijn beschei
den salon aan Rue de la Paix
oprichtte. Hier vertelde hij
zijn rijke klanten wat ze
moesten dragen. Andere,
minder rijke vrouwen volg
den hun voorbeeld.
Tot de jaren zestig bleef Pa
rijs het kloppende hart van
de mode. Alle know how was
immers gegroepeerd rond de
Place Vend óme. Daar zaten
de couturehuizen, de naai
ateliers en de bedrijfjes voor
exclusief kant- en borduur
werk. Het ritme werd slechts
tijdelijk onderbroken in de
jaren dertig. Hollywood en
zijn fdmsterren kregen het
publiek en de mode in hun
greep. De Tweede Wereld
oorlog gevolgd door de New
Look van Dior maakten er
een einde aan.
Schudden
De jaren zestig deden de mo-
destad Parijs op haar grond
vesten schudden. De nieuwe
generatie jongeren liet zich
niet langer meer voorschrij
ven wat mode was. Ze voel
den zich aangetrokken tot de
kleding van de Engelse Mary
Quant, die het verzet en de
ontevredenheid vertaalde in
de minirok. Quant was daar
mee de eerste ontwerpster
die buiten Parijs om een
trend zette.
Voor de Franse hoofdstad is
het nooit meer hetzelfde ge
worden. De confectie was
niet langer afgestemd op de
prognoses van Parijs, maar
op wat de consument wilde.
Sindsdien is individualisering
geen raar woord meer in de
mode en is de dictatuur van
Parijs passé. Ontwerpers ge-
sar
Grote foto: Pasteltinten als hemelsblauw domineren de Franse collecties, zo ook die van Karl Lagerfeld. Boven; De mode is dit voorjaar vooral
wBMwtiseA getint: veel kant en ajour, en zachte materialen. Onder; De doorknoopjurk wordt de zomerhit van '93. Niet alleen vanwege het model, ook
iat het op veel manieren te combineren is. foto's peter stigter, c a, kookaï
ven tegenwoordig de behoef
ten van het publiek vorm.
Toch blijft Parijs het labora
torium van de mode. Niet in
de laatste plaats door de aan
wezige kennis en de vele in
vesteringen en promotie van
de Franse overheid. De stad
is nog steeds het grootse plat
form waar ontwerpers voor
de ogen van journalisten, in
kopers en fotografen vanuit
de hele wereld hun ideeën
kunnen ventileren. Het is
zelfs zo dat belangrijke Itali
aanse en Engelse ontwerpers
hun show liever in de Franse
modestad geven dan in Mil
aan of Londen.
De Parijse voorjaarscollec
ties, van de meest klassieke
tot toonaangevende, zijn dui
delijk geïnspireerd op de ro
mantiek van de jaren zeven-'
tig. De wijde jurken en tunie
ken van Chloé, de pasteltin
ten van Comme des Gargons
en de luchtige stoffen van
Lagerfeld laten dat duidelijk
zien.
Eco-bewustzijn
Aan de andere kant duikt een
zeker eco-bewustzijn op. Zie
de etnische prints bij Valenti
no, natuurlijke materialen als
raffia en stro bij Lacroix en
sobere, onafgewerkte crea
ties van Ann Demeulemeester
en Helmut Lang. Streng en
mannelijk zijn de collecties
geenszins, vrouwelijkheid en
zachtheid staan voorop.
De lengte is het grootste
nieuws van dit seizoen. Jasjes
en vesten reiken tot halver
wege het dijbeen (Chanel, La
gerfeld); rokken en jurken
zijn enkellang (Yamamoto en
Sitbon). Het silhouet is A-vor-
mig, met een smal bovenstuk,
een wijde taille en een enkel-
lange rok. Hier en daar duikt
een blote buik op. Soms volgt
de jurk het silhouet van het
lichaam, zoals bij Sonia
Rykiel en Helmut Lang. Broe
ken zijn te kort en hebben
een soort pyjamamodel (Karl
Lagerfeld en Jean Paul Gaul
tier).
Colbert
Nieuw is ook het materiaal
gebruik. De stugge, stijve
stoffen zijn gesmolten tot crê
pe, gewassen zijde en chiffon.
Die stoffen lenen zich uitste
kend voor luchtige, noncha
lante combinaties en voor
verschillende laagjes kleding
over elkaar heen. Het colbert
is daarbij het meest gecombi
neerde kledingstuk. Lagerfeld
toont het nieuwste model in
al zijn eenvoud: zacht en
vloeiend van lijn, gemaakt
van chiffon, ongevoerd, zon
der schoudervullingen. De
vloeiende, zijdeachtige stof
fen contrasteren komend sei
zoen mooi met grof katoen en
linnen, ajour en opengewerk
te of visnetachtige materia
len.
Vrolijke prints
Het zachte, vloeiende silhouet
vraagt om ingetogen kleuren.
Zwart, donkerblauw, bruin,
grijs, beige en wit vormen de
basis. Pasteltinten zorgen
voor een vederlichte toets.
Het palet bestaat uit roze,
hemelsblauw, zalm, licht
groen en lila. Felle kleuren
als vermiljoenrood, turquoi
se, kobaltblauw en fuchsia
zorgen voor het nodige con
trast.
De nieuwe romantiek biedt
ook plaats voor vrolijke
prints. Geschilderde rozen bij
Westwood en ü'ngaro, Afri
kaanse schilderingen bij Lac
roix en Chinese dessins bij'
Yves St.-Laurent en Yama
moto.
De nieuwe zachtheid in sil
houet, materialen en kleur
geeft weer hoe vrouwen zich
voelen zo tegen het eind van
de 20e eeuw. Aan de gevoel
loze, zakelijke jaren tachtig,
waarin vrouwen moesten
knokken voor een gelijkwaar
dige positie in de mannen
maatschappij, is definitief
een einde gekomen. Geen
nette, bij elkaar passende
kledingstukken meer, geen
korte, strakke rokken, geen
brede schouders en Wall
Street-stijl. Alles wat herin
nert aan die koele, harde
periode is verdwenen. Het
gevoel in de mode is terug.
Boven: Etnische invloeden en soepele stoffen kenmerken de collectie van Valentino. Midden: Het
colbert-nieuwe-stijl volgens Karl Lagerfeld: zacht en vloeiend van lijn, ongevoerd, zonder schoudervullin
gen. Onder: Kostuums in nonchalante stijl van Hermès.
foto's peter stigter, chris rügge, hermès