vuorjacu I ad® groen of kóbarttW toffen ezig B.V. g5ss=»-1 Ontwerpers vinden overal in de straten de trends voor het oprapen E2 j oor Jetty Ferwerda ïlefoon 01177-1253 If STEM K DINSDAG 23 MAART 1993 Uit een grote smeltkroes sn nieuw type man opstaat Ook het modebeeld is niet Ifat was mode vroeger j ich makkelijk. Twee keer tr jaar liet een groepje I ranse couturiers zien hoe de rok werd, hoe Ijial de broekspijp en hoe •oot de kraag. Et voila nieuw modeseizoen ingevuld. En het laakte alle oude kleding aeteen hopeloos ouder iets. Nu verdrinken we in llerlei modes, omdat mo- e niet meer op één plek leboren wordt en soms eizoenen lang duurt. ledendaagse mode komt uit ai grote smeltkroes, waarin lerlei subculturen, maat- rhappelijke ontwikkelingen, in zachte «pgroepen, films en media- Helden samengevoegd zijn. Voor het gemak praten ont werpers en stylisten over 'de straat' waar de modetrends voor het oprapen liggen. Het is de plek waar je kunt zien hoe mensen zich voelen. Want kleding reflecteert nu eenmaal wat er in mensen omgaat. Zijn ze bang voor de toekomst? Bekommeren ze zich om het milieu? Balen ze van uiterlijk vertoon? Zijn ze trots op hun afkomst? Ont werpers zijn een meester in het oppikken en vertalen van dit soort signalen. Al in de jaren vijftig zochten jongeren naar een manier om zich te onderscheiden van hun ouders die na een jaren lange crisis hard werkten aan de wederopbouw. Jongeren gingen op zoek naar een ei gen plek in de maatschappij, naar een leefstijl en een ruimte die nog niet beston den. In anti-helden van het witte doek zoals James Dean en Marlon Brando vonden ze hun grote voorbeeld. Afzetten tegen de gezapigheid van je ouders deed je in spijker broek en leren jack. Schot in roos De woelige jaren zestig maakten definitief een einde aan de dictatuur van de Franse modeontwerpers. De jeugd, die toch meestal droeg wat hun ouders droegen, wil de iets voor zichzelf. Iets jongs. Iets rebels. Het waren immers mooie tijden. Vrou wen kwamen voor zichzelf op, de pil ontketende een seksuele revolutie en popmu ziek klonk verre van braaf. Mary Quant voelde als eerste die vibraties aan en kwam met haar minirok. Het bleek Ieet, gekleed pat ze uit diverse mogeHlkhe- ger vult zelf m. Bij de col_ CklLw. v«j «rn jren en zalig omite droge luchtige kwaliteiten. De rut- naar keuze woirde "t g i of men kan ktez®n s zoals afgezwakt rood o i. De merken "BuT'berljiarin Schotland" hebben d her ÖTf0'^eBa* brengt eniel te w'd^"' Mef de I ^agen wó zoals het i JonasJ^iezelflsk- defa/i Mum ff ra°9bcire 3S te come!" dele 1 combineren, ook tot 16.45 uur ^TERSTtGTE* een schot in de roos en Parijs had het nakijken. Vanaf die tijd is datgene dat 'op straat' leeft een belangrijke indicatie voor een modetrend. De punk- en hippiebeweging zijn in de modegeschiedenis van de 20e eeuw de duide lijkste voorbeelden van wat de straat voor invloed heeft. Beide subculturen vloeien voort uit een sombere visie op de toekomst: geen werk, armoede, een verziekt milieu en een zakelijke, harde maat schappij. De hippies vlucht ten in hogere sferen met geestverruimende middelen, romantische gewaden, oos terse mystiek en lief-zijn- voor-elkaar. De punkers gin gen een gevecht aan met de realiteit en toonden hun boosheid in rauwe muziek, kapotte tweedehands kleding, kaalgeschoren hoofden en ratten als huisdier. Van beide bewegingen sijpelden later elementen door in de mode. Amerika Amerika levert tot nu toe steeds een schat aan mode informatie op. In steden als San Francisco, Los Angeles, Miami en New York vinden stylisten van Levi's, Pepe en Diesel hun inspiratie bij de Hispanics, de rappers, de hip hoppers, de aanhangers van grunge en zelfs bij de fanatie ke surfers. Maar ook Groot- Brittannië, met name Lon den, levert genoeg ideeën op. Hier is vooral de alternatieve muziekscène verantwoorde lijk voor de trends. Beide landen hebben een grote di versiteit aan culturen en so ciale klassen. Arm en rijk, blank en gekleurd leven dag in dag uit met elkaar samen. En de enige manier om jezelf te onderscheiden en te profi leren is door je uiterlijk. Een perfecte broeiplaats dus voor nieuwe mode. Anti-stijl Naast subculturen hebben natuurlijk ook popsterren als Madonna en Prince, films als Dangerous Liaisons, tijd schriften als Vogue, reclame, kunst en televisiezenders als MTV, invloed op de mode. Ze zijn net zo goed onderdeel van 'de straat'. Grunge is een hedendaagse trend die op straat ontstond en door tijdschriften en ont werpers is vertaald in dage lijkse kleding. Deze anti-stijl, oorspronkelijk begonnen bij jonge, verveelde Amerikanen die de dure labelkleding en de gezondheidsmanie zat wa ren, bestaat uit gebruikte kle ding in laagjes over elkaar gedragen. Opvallend genoeg waren het de Amerikaanse ontwerpers die hun collectie een grungy uiterlijk gaven. Kennelijk geven zij ook niet meer om glamour en glitter. Helden Over het algemeen heerst 'op straat' nu een zeker optimis me met serieuze ondertoon. De bezorgdheid om het mi lieu en het feit dat mensen meer op hun innerlijk zijn gericht, zorgen ervoor dat men tweedehandskleding draagt, oude kleding aanpast of simpele kleding koopt. Op smuk is niet nodig en rafels of gaten mogen gezien wor den. Dezelfde betrokkenheid laten de Belgen Ann Demeu- lemeester en Martin Margiela zien. Sobere kleuren, een simpele doch perfecte coupe, soms onafgewerkt of ge-f scheurd. Ze worden als hel den binnengehaald in Parijs. Hun puurheid en bescheiden heid wint het van de presti gieuze, opgefokte namen. De straat laat zien dat kle ding 'politically correct' moet zijn, aldus de vooraanstaande modejournaliste Suzy Men kes. Het drukt betrokkenheid uit bij de huidige maatschap pelijke en politieke ontwikke lingen. Met erotische kleding gaan we onze angst voor aids te lijf. Merkloze, gerafelde basisstukken maken duidelijk dat labels en uiterlijk vertoon niet belangrijk zijn. En ro buuste kleding en stevige stappers laten zien dat de drager of draagster met bei de benen op de grond staat. Boven: Straatinvloeden van Londen in de collectie van Complice: vale bell bottom-jeans, te korte truien lang vest. Midden: Combinatie van Yamamoto met grunge-achtige elementen: donkere kleuren, grove stoffen en laagjes over elkaar. Onder: Alles kan tegenwoordig, dat laat 'de straat'wel zien. Verschillende prints bij elkaar, te korte broeken en stevige stappers. foto's enrico ricciaroi, chris rügge, peek cloppenburg

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 23