vuorjacu
I ad® groen of kóbarttW
toffen
ezig
B.V.
g5ss=»-1
Ontwerpers vinden
overal in de straten de
trends voor het oprapen
E2
j oor Jetty Ferwerda
ïlefoon 01177-1253
If STEM
K
DINSDAG 23 MAART 1993
Uit een
grote smeltkroes
sn nieuw type man opstaat
Ook het modebeeld is niet
Ifat was mode vroeger
j ich makkelijk. Twee keer
tr jaar liet een groepje
I ranse couturiers zien hoe
de rok werd, hoe
Ijial de broekspijp en hoe
•oot de kraag. Et voila
nieuw modeseizoen
ingevuld. En het
laakte alle oude kleding
aeteen hopeloos ouder
iets. Nu verdrinken we in
llerlei modes, omdat mo-
e niet meer op één plek
leboren wordt en soms
eizoenen lang duurt.
ledendaagse mode komt uit
ai grote smeltkroes, waarin
lerlei subculturen, maat-
rhappelijke ontwikkelingen,
in zachte «pgroepen, films en media-
Helden samengevoegd zijn.
Voor het gemak praten ont
werpers en stylisten over 'de
straat' waar de modetrends
voor het oprapen liggen. Het
is de plek waar je kunt zien
hoe mensen zich voelen.
Want kleding reflecteert nu
eenmaal wat er in mensen
omgaat. Zijn ze bang voor de
toekomst? Bekommeren ze
zich om het milieu? Balen ze
van uiterlijk vertoon? Zijn ze
trots op hun afkomst? Ont
werpers zijn een meester in
het oppikken en vertalen van
dit soort signalen.
Al in de jaren vijftig zochten
jongeren naar een manier om
zich te onderscheiden van
hun ouders die na een jaren
lange crisis hard werkten aan
de wederopbouw. Jongeren
gingen op zoek naar een ei
gen plek in de maatschappij,
naar een leefstijl en een
ruimte die nog niet beston
den. In anti-helden van het
witte doek zoals James Dean
en Marlon Brando vonden ze
hun grote voorbeeld. Afzetten
tegen de gezapigheid van je
ouders deed je in spijker
broek en leren jack.
Schot in roos
De woelige jaren zestig
maakten definitief een einde
aan de dictatuur van de
Franse modeontwerpers. De
jeugd, die toch meestal droeg
wat hun ouders droegen, wil
de iets voor zichzelf. Iets
jongs. Iets rebels. Het waren
immers mooie tijden. Vrou
wen kwamen voor zichzelf
op, de pil ontketende een
seksuele revolutie en popmu
ziek klonk verre van braaf.
Mary Quant voelde als eerste
die vibraties aan en kwam
met haar minirok. Het bleek
Ieet, gekleed pat
ze uit diverse mogeHlkhe-
ger vult zelf m. Bij de col_
CklLw. v«j «rn
jren en zalig omite droge
luchtige kwaliteiten. De rut-
naar keuze woirde "t g
i of men kan ktez®n
s zoals afgezwakt rood o
i. De merken "BuT'berljiarin
Schotland" hebben d
her
ÖTf0'^eBa* brengt
eniel te w'd^"' Mef de
I ^agen wó zoals het i
JonasJ^iezelflsk-
defa/i Mum ff ra°9bcire
3S te come!" dele 1
combineren, ook
tot 16.45 uur
^TERSTtGTE*
een schot in de roos en Parijs
had het nakijken. Vanaf die
tijd is datgene dat 'op straat'
leeft een belangrijke indicatie
voor een modetrend.
De punk- en hippiebeweging
zijn in de modegeschiedenis
van de 20e eeuw de duide
lijkste voorbeelden van wat
de straat voor invloed heeft.
Beide subculturen vloeien
voort uit een sombere visie
op de toekomst: geen werk,
armoede, een verziekt milieu
en een zakelijke, harde maat
schappij. De hippies vlucht
ten in hogere sferen met
geestverruimende middelen,
romantische gewaden, oos
terse mystiek en lief-zijn-
voor-elkaar. De punkers gin
gen een gevecht aan met de
realiteit en toonden hun
boosheid in rauwe muziek,
kapotte tweedehands kleding,
kaalgeschoren hoofden en
ratten als huisdier. Van beide
bewegingen sijpelden later
elementen door in de mode.
Amerika
Amerika levert tot nu toe
steeds een schat aan mode
informatie op. In steden als
San Francisco, Los Angeles,
Miami en New York vinden
stylisten van Levi's, Pepe en
Diesel hun inspiratie bij de
Hispanics, de rappers, de hip
hoppers, de aanhangers van
grunge en zelfs bij de fanatie
ke surfers. Maar ook Groot-
Brittannië, met name Lon
den, levert genoeg ideeën op.
Hier is vooral de alternatieve
muziekscène verantwoorde
lijk voor de trends. Beide
landen hebben een grote di
versiteit aan culturen en so
ciale klassen. Arm en rijk,
blank en gekleurd leven dag
in dag uit met elkaar samen.
En de enige manier om jezelf
te onderscheiden en te profi
leren is door je uiterlijk. Een
perfecte broeiplaats dus voor
nieuwe mode.
Anti-stijl
Naast subculturen hebben
natuurlijk ook popsterren als
Madonna en Prince, films als
Dangerous Liaisons, tijd
schriften als Vogue, reclame,
kunst en televisiezenders als
MTV, invloed op de mode. Ze
zijn net zo goed onderdeel
van 'de straat'.
Grunge is een hedendaagse
trend die op straat ontstond
en door tijdschriften en ont
werpers is vertaald in dage
lijkse kleding. Deze anti-stijl,
oorspronkelijk begonnen bij
jonge, verveelde Amerikanen
die de dure labelkleding en
de gezondheidsmanie zat wa
ren, bestaat uit gebruikte kle
ding in laagjes over elkaar
gedragen. Opvallend genoeg
waren het de Amerikaanse
ontwerpers die hun collectie
een grungy uiterlijk gaven.
Kennelijk geven zij ook niet
meer om glamour en glitter.
Helden
Over het algemeen heerst 'op
straat' nu een zeker optimis
me met serieuze ondertoon.
De bezorgdheid om het mi
lieu en het feit dat mensen
meer op hun innerlijk zijn
gericht, zorgen ervoor dat
men tweedehandskleding
draagt, oude kleding aanpast
of simpele kleding koopt. Op
smuk is niet nodig en rafels
of gaten mogen gezien wor
den. Dezelfde betrokkenheid
laten de Belgen Ann Demeu-
lemeester en Martin Margiela
zien. Sobere kleuren, een
simpele doch perfecte coupe,
soms onafgewerkt of ge-f
scheurd. Ze worden als hel
den binnengehaald in Parijs.
Hun puurheid en bescheiden
heid wint het van de presti
gieuze, opgefokte namen.
De straat laat zien dat kle
ding 'politically correct' moet
zijn, aldus de vooraanstaande
modejournaliste Suzy Men
kes. Het drukt betrokkenheid
uit bij de huidige maatschap
pelijke en politieke ontwikke
lingen. Met erotische kleding
gaan we onze angst voor aids
te lijf. Merkloze, gerafelde
basisstukken maken duidelijk
dat labels en uiterlijk vertoon
niet belangrijk zijn. En ro
buuste kleding en stevige
stappers laten zien dat de
drager of draagster met bei
de benen op de grond staat.
Boven: Straatinvloeden van Londen in de collectie van Complice: vale bell bottom-jeans, te korte truien lang
vest. Midden: Combinatie van Yamamoto met grunge-achtige elementen: donkere kleuren, grove stoffen en laagjes
over elkaar. Onder: Alles kan tegenwoordig, dat laat 'de straat'wel zien. Verschillende prints bij elkaar, te korte
broeken en stevige stappers. foto's enrico ricciaroi, chris rügge, peek cloppenburg