Culturele hoofdstad in de steigers CULTUUR Antwerpen 93 verwacht vier miljoen bezoekers Vierde thril van Rood Wim lbo DE STEM Door onze redacteur Hans Rooseboom De Quinten Matsys herbergt het geheim van Antwerpens beroemdste schrijver. Tientallen jaren achtereen ver scheen Willem Elsschot iedere werkdag pas om 9 uur 's avonds in zijn woonhuis aan de Lemméstraat. Zijn vrouw warmde dan het eten vpor hem op, dat hij zwijgend verorberde, waarna hij verderzwijgend de rest van de avond achter zijn krant doorbracht. Niemand wist wat Elsschot deed tussen de sluitingstijd van zijn reclamebureau en het moment van thuiskomen. Waren dat mis schien de uren waarin hij zijn boeken schreef? Het antwoord is eenvoudig: het ligt op de hoek van de Moriaanstraat en de Hoofdkerkstraat, twee nauwe straatjes in het hart van Antwer pen. De Quinten Matsyswaar Els schot de tijd doorbracht met kaart- en behendigheidsspelle tjes, prijst zich tegenwoordig aan als 'Het oudste café van Antwerpen'. Of dat waar is of niet, het zal zeker toeristen trek ken in dit oude stadsdeel. De stad Antwerpen verwacht zo'n vier miljoen bezoekers deze zo mer, wanneer de Scheldestad zich mag tooien met de titel "Culturele hoofdstad van Euro pa'. Over een week wordt 'Antwer pen 93' geopend. Met een groot muziekfestijn in de hal van het gerestaureerde Centraal Station, een fanfarestoet van een paar kilometer door de binnenstad, een gala in de gerestaureerde oude schouwburg (Bour- laschouwburg) en een afsluitend groot vuurwerk op de Schelde. Na deze verplichte ope ningsnummers ontrollen zich in de maanden daarna in Antwer pen duizenden culturele activi teiten, zo overstelpend veel dat je alleen al duizelt van het pro gramma. Voor een eenvoudig in dividu is het wellicht mogelijk één procent van dat aanbod tot zich te nemen. Monumenten Als culturele hoofdstad heeft Antwerpen heel veel te bieden. De cultuur ligt in deze stad van oudsher voor het opscheppen. Antwerpen, culturele metropool op een steenworp afstand van de Nederlandse .grens, barst van de musea, monumenten en theaters. De organisatie van 'Antwerpen 93' heeft daarvan natuurlijk dankbaar gebruik gemaakt: al deze cultuurmonumenten zijn in de lijst van evementen opgeno men. Maar daar heeft de stad het niet bij gelaten. Integendeel: Antwer pen heeft deze kans aangegrepen om voor de totaalsom van 975 miljoen BF zijn besmet blazoen te herstellen. Rechts-extremis- me, racisme, vreemdelingenhaat en nationalisme hebben Antwer pen de laatste jaren negatief in het nieuws gebracht. Daarom is 'Antwerpen 93' uitge roepen tot een cultureel evene ment met een internationaal ka rakter, en daarom kijkt 'Antwer pen 93' niet alleen terug naar een trots en rijk verleden, maar blikt het vooral vooruit. Wie een indruk wil krijgen van de heden daagse en toekomstige Europese en wereldcultuur, komt de ko mende maanden in Antwerpen volledig aan zijn trekken. Mu ziek, dans, theater, literatuur, schilder-, beeldhouw- en video kunst: het wordt in alle soorten en maten aangeboden op kleine en grote podia. Opfrissing Maar toch moet de stad zelf, met zijn verre en iets minder verre verleden, de hoofd-attractie worden. De stad is immers het visitekaartje, en het lijfelijke de cor waarbinnen zich alles af speelt. Antwerpen was als stede lijk monument de laatste jaren sterk verwaarloosd. Dat kon dus niet. De afgelopen maanden is de stad overspoeld door een golf van opfrissingswerken. De nog immer voortdurende op knapbeurt is tot duverre ten goed gekomen aan monumenten uit de twee bloeiperioden van Antwerpen - de 15/16e eeuw en de 19/20e eeuw. In oude luister gerestaureerd of gezandstraald De Antwerpse Middenstatie (1905), een stilistisch samenraapsel van neostijlen, uitgevoerd in 20 Vroeger vonden weldenkende Antwerpenaren het foeilelijk, nu is het een stedelijk pronkstuk, zijn het Centraal Station, de Bourlaschouwburg, de OLV Ka thedraal, de barokke Carolus Borromeüskerk, de Grand Ba zaar en rijen patriciërshuizen aan de Meir. Ze liggen er als nieuw bij. Zand Wie dezer dagen door Antwer pen loopt wrijft zich de ogen uit. Niet vanwege de fantastische schoonheid van de stad, maar omdat er voortdurend zand in je ogen waait. Want een week voor de opening is de Europese culturele hoofd stad verre van klaar. De stad is een warboel van bouwputten, kranen, steigers en rondslinge rende betonplaten. Het grote Ru bensbeeld midden op de Groen plaats is met geen mogelijk te bereiken wegens bouwactivitei ten. Een wandeling door het Antwerpse stadshart vereist halsbrekende toeren. We maken een voettocht met als einddoel de Quinten Matsys. Daar wil onze gids Nora Hore mans als geboren en getogen Antwerpse wel iets van haar ge voelens kwijt. Ze woont al een jaar of twintig in Breda, en komt maar zelden in haar geboorte- soorten marmer en klatergoud. foto de stem /johan van gurp je niet meer in Antwerpen woont, zoals ik, kun je de stad niet geleidelijk zien veranderen. Dus als ik hier kom, heb ik soms moeite me te oriënteren, zoveel is er in de tussentijd veranderd. Van sommige dingen schrik ik. De grote universiteitsboekwin kel en antiquariaat op de hoek van de Groenplaats en de Eier markt is verdwenen. Net als de boekwinkels in de Sint Katelijne Vest, die ik vroeger allemaal kende. De kunstenaarsateliers achter het poortje van de Sint Nikolaasplaats zijn verdwenen. De Handelsbeurs, waar je vroe ger langs vier kanten in en uit kon, is gesloten voor het pu bliek". cabaretier Het belangrijkste 'opfrissingswerk' in Antwerpen gold de Bourlaschouwburg uit het begin van de 19e eeuw. Nog maar enkele jaren op de nominatie om gesloopt te worden, wordt de Bourla nu weer als schouwburg in gebruik genomen. In volle luister hersteld zijn ook de borstbeelden van de groten uit de theatergeschiedenis: van Aeschylus tot Goethe, van Shakespeare tot Molière, van Vondel tot Mozart. foto de stem johan van gurp Nora Horemans terug bij het beeld van Conscience: ik: hier zou ik toch best weer willen wonen". .Dan denk foto de stem johan van gurp plaats. Maar het rijke cultuurle ven van Antwerpen in de jaren '30 leeft nog heel sterk in haar herinnering. „Mijn vader was muziekrecen sent en toneelschrijver. Soms had hij wel drie recensies op een dag. Die moesten wij 's avonds laat nog naar de krant brengen. Maar het belangrijkste was dat wij met hem mee mochten. Naar concerten in de Marmeren Zaal van de Zoo, en naar de Opera, waar ik ontelbare opera's heb gezien, o.a. de hele Ring van Wagner. Op Goede Vrijdag mochten we vroeger van school om naar Parsifal te kunnen. Het was bij de concerten en in de opera altijd bomvol. Het was voor mij als meisje een heel intense ervaring. Ik moet er al tijd aan denken als ik de halflege zaal zie als Het Brabants Orkest in Breda speelt". Deftig Nora Horemans groeide op in de 19e-eeuwse deftige wijk in de buurt waarvan nu het Bouwcen trum en het muziek/theatercen trum deSingel staan. „Wij woon den in de Victor Driessensstraat. Om de hoek was de Lem méstraat, waar Gerard Walschap en Willem Elsschot destijd te genover elkaar woonden. Bij ons in de buurt was ook de Koloniale Hogeschool, waar ambtenaren voor de Congo werden opgeleid. Toen ik daar later eens kwam zag ik alleen een zandvlakte". De buurt van haar jeugd is niet het enige in Antwerpen wat aan verandering onderhevig is. „Als Koetspoorten Speciaal betreurt Nora Hore mans de gedaanteverwisseling van de statige Meir, de centrale boulevard van Antwerpen, nu een autovrij voetgangers- en winkeldomein. „Mijn grootvader was schoenmaker in een zij straatje van de Lange Nieuwstraat. Hij maakte laarzen voor de rijke mensen aan de Meir, die toen nog bestond uit herenhuizen met grote koet spoorten. Nu zijn dat allemaal winkels. Blokker en C A heb ben toegeslagen op de Meir. Het karakter is weg". Maar er zijn ook plekjes in Ant werpen die heimwee oproepen bij voormalig Antwerpse Nora Horemans. Zoals het Hendrik Conscience-pleintje, waar tussen de in schitterende barokstijl ge restaureerde Carolus Borro- meüs-kerk en de Stadsbiblio theek het standbeeld staat van Conscience, de schrijver die met zijn roman De leeuw van Vlaan deren 'zijn volk leerde lezen'. Hier, op een van de fraaiste plekken van Antwerpen, ver zucht Nora: „Als ik hier sta, waar ik zo vaak geweest ben om boeken te halen, ja dan denk ik: hier zou ik toch best weer willen wonen". Dat onverlaten Hendrik Conscience een colablikje in de ene en een tijdschrift in de ande re hebben gedrukt mag de pret niet bederven. In de Quinten Matsys valt de namiddagzon door de glas-in- lood-ramen op de gemetselde ge welven. De Antwerpse burgerij begint het lokaal te vullen. Het wordt langzamerhand tijd voor een bestelling in de geest van Willem Elsschot: Un stout! Un! En intussen is het nog altijd een raadsel wanneer Willem Els schot zijn boeken dan wèl schreef. Zie voor de hoogtepunten van het programma Antwerpen 93 de pagina D4. Wat is uw favoriete boek? 'Armoede' van Ina Boudier-Bakker. Dat heb ik of school verplicht moeten lezen en dat is me altijd bijgebleven. Het maakte enorme indruk op mij, ontroe rend. I Welke film heeft op u de meeste indruk gemaakt? 'Koningin Christina' met Greta Garbo. Die laatste beelden, op dat schip, met haar haar in de wind. j Prachtig, prachtig. Wat is de laatste tentoonstelling die u heeft bezocht? De tentoonstelling 'Jodenvervolging in Amsterdam '40-'45' in de Hollandse schouwburg in Amsterdam. Welke plaat of cd zou u op de radio willen laten draaien voor u zelf? 'Non, je ne regrette rien' van Edith Piaf. Omdat ik een jaar door radio en tv geboycot ben vanwege de verdediging van haar lied 'Milord' Wat hangt er bij u thuis op het mooiste plekje aan de muur? Een portret van Fien de la Mar geschilderd door Isaac Israels in 1925. Ik heb het van haar gekregen. Wat was uw laatste cultureel avondje uit? Ik ben net een week terug van Boedapest en heb daar iedere avond in een restaurant gezeten met originele Hongaarse zigeunermuziek. Daar ben ik gek op. Voor welk televisieprogramma blijft u thuis? Voor Koot en Bie, dat is al jaren zo. Ik heb er grote bewondering voor dat ze door de jaren heen dat niveau weten te handhaven en durven te experimenteren. Door welke artiest, kunstenaar of acteur zou u het liefst voor een diner met kaarslicht worden uitgenodigd? Grote cabaret-idolen zijn er op dit moment niet. Wat ik leuk zou vinden is een etentje met Charles Trenet. Die wordt donderdag 17 mei 80. Ik heb grote bewondering voor zijn kunst. Als mens vind ik hem bijzonder onaardig. Wie zou er volgens u beslist nóóit minister van WVC moeten worden? Jan Broeksz, destijds voorzitter van de Vara. Met hem heb ik hevig in de clinch gelegen. Een burgerlijke, conservatieve socialist van wie ik in de Familie Door snee veel wijzigingen moest aanbrengen. Wat zoudën mensen volgens u per se moeten zien, lezen of horen? Het lied lezen dat ik beschouw als het lijflied van het Nederlandse cabaret: 'Mens durf te leven'. Door Ton Verbeeten Hoe onbelangrijker haar vensfeiten zijn, des te intei santer is haar innerlijk levi zei Pierre H. Dubois neige ja: geleden over de biografie Belle van Zuylen (1740-18 waaraan zijn vrouw Simone hijzelf al eind jaren zestig wa: begonnen. Bijna een kwart eej later is hun boek verschen] 'Zonder vaandel. Belle van Z jen. Een biografie'. Een uiterst prudente biogra geschreven in een gedragen sj die wat dat betreft geen rel doet aan de geestige en o| spronkelijke omgang met de t. van Belle van Zuylen. Mi 'Zonder vaandel' blijft een langrijk boek. Juist door de zichtigheid waarmee de be| tfiiderzoekers de levensfeiten bedden in verklaringen van (innerlijk leven van Belle «uylen. ;Een goed voorbeeld daarva: 'hun correctie op het hoofds' 'Un mystère' uit de biografie -Philippe Godet ('Madame (Charrière et ses amis', Genè 4906). De hooggeleerde Got die zijn werk verrichtte va een posthume verliefdheid op .schrijfster, wijst een jonge: 'aan wiens naam verbonden 'moeten worden aan het ami teuze 'geheim' in het leven jlsabelle de Charrière, zoals sinds haar huwelijk met Ch les-Emmanuel de Charrière 1771 heette en onder weJJ naam ze buiten Nederland tot de dag van vandaag bekend is. Minutieus worden de bewerj gen van Godet ondergraven even zorgvuldig wordt een nif we hypothese opgeworpen, gebeurt op basis van nauwkeu ge lezing van brieven van B- zelf en van anderen, met na' Benjamin Constant. Maar juich over deze 'ontdekking' fen de biografen niet aan. gevoelige woorden aan het van deze passage wijzen zij dermaal op de keuze van Be voor het schrijverschap 'als enige vorm van zelfverwerke king die binnen haar bereik 1: De 'desillusie', die haar gev lens van 'diepe, intieme geneg- heid' (het woord 'verliefdht valt niet één keer) opleverd sterkte haar in die keuze. Je proeft dat 'Zonder vaandel geschreven vanuit respect, spreken de biografen van vriendschap die het histori: personage tot een levi individu maakt'. Zij kie: daarom met overtuiging vi 'kritische sympathie', die 'e' waakzaam is als langdurj Door Johan Diepstraten Tien thrillers moeten het wor met uiteindelijk één overkoe lend plot. Niels en Lydia R 2ijn bijna halverwege met 1 serie over het illustere twei Pardoen en Uithuisje die ook deel vier, 'Drift', er niet in sla de moord op te lossen. Pood Rood zijn er telkeno mt om iets nieuws toe te voe aan het thrillergenre. 'Eenl (1990) gaat over een bankfra door twee identieke bro •Banden' (1991) over moord cassettebandje, 'Gerecht, (1= ueeft als plot de perfecte z- moord die op een moord lijkt, meuwe Rood Rood, 'Dri [leeft een ontknoping die te en heeft met een moord w DlJ mijn weten geen straf staat. Pas aan het einde van de thri slaat de moordena(a)r(es) ?a °P dat moment is uidelijk wat er staat te gel [en. Het uitgangspunt van 'D s dat er zowaar drie mense: aat zijn om de zwangere aecologe Machteld Fongers an te doen. Haar werkloze ertrand is ervan overtuigd '1 niet de vader kan zijn var j y en ontwikkelt zich tot rr dan een treiteraar. ^eeman, ®en patiente rtl i1, Fongers, verwacht od kind na een fout van gynaecologe en heeft alle re i wraakzuchtig te zijn. uitse vriend Jürgen van d Z, n bedreigt Fongers ook a manier die haast onvoors

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 16