DE STEM gids Fraaie foto-expo van conservator Petersen IV Lou Landré is mooi als 'handelsreiziger UIT gids Deze week in portretten uit jaren 1960-1990 in de Beyerd in Breda w 'Bashu' filmjuweeltje uit censuur-land Iran OO —1 u. J LU LU Q. C/3 a Catherine Deneuve speelt fraaie rol in 'Indochine' Eddie Murphy vult zijn zakken in Washington Expositie Gordijn in Bergen op Zoom Dian uit 'GTST' zoals u haar nog nooit eerder zag. Youp van 't Hek, Paul van Vliet, Hans Dorrestijn, Erik van Muiswinkel, Karin Bloemen, Ivo de Wijs en Jenny Arean geven hun mening over collega PAUL DE LEEUW. NU TE KOOP: ƒ1,60 of: eerste 8 weken gratis bij lid/abonnement BEL: 035-71 191 I magazine DONDERDAG 18 MAART 1993 DEEL E ik in en om het huis, n, auto en boot. Dooft voorkomt uitbreiding vuur. f bel gratis 06-0181. l lifficide Saint Phalle foto ad petersen Van onze kunstredactie Breda - Van 1960 tot 1990 was de kunsthistoricus Ad Petersen conservator van het Stedelijk Museum in Amsterdam. De foto's die hij in die dertig jaar maak te zijn te zien in De Beyerd in Breda. Petersen stond in het Ste delijk aan het hoofd van achtereenvolgens de afde lingen Toegepaste Kunst en Design, Schilder- en Beeldhouwkunst en Pren ten, Tekeningen en Foto's. Ad Petersen - vanavond is hij in De Beyerd om over zijn werk te spreken - organiseerde 'de ene tentoonstelling na de andere', zo schrijft hij zelf in het boek A Curator's Camera. In het boek staan 97 foto's die Petersen van de exposerende kunstenaars maakte. Naar aanleiding van het boek is de tentoonstelling in De Beyerd georganiseerd. Het zijn portret ten van doorgaans bekende beel dend kunstenaars uit binnen- en buitenland. „De foto's zijn ontstaan uit de behoefte om iets van mijn per- Sandberg Tinguely soonlijke relaties met kunste naars in beeld vast te houden. De foto's zijn uit een persoonlij ke behoefte ontstaan en vrijwel nooit het gevolg van een verzoek of opdracht. Ik hoop dat uit de verscheidenheid van de foto's ook de sfeer van een tijd te proeven valt". Elke foto is voorzien van een kort commentaar van de foto graaf. Te zien zijn o.a. Broodt- Van onze filmredactie Censuur kan tot mooie films leiden. Wanneer filmkunste naars hun kritiek moeten ver stoppen in een verhullende beeldtaal dan is de innerlijke lading niet zelden groot. De Chinese regisseur Zhang Yimou is er wel een van de meest lichtende voorbeelden van. Ter wijl zijn 'Rode Korenveld', 'Ju Dou' en 'Raise the red lantern' in eigen land verboden waren, maakten ze een ware zegetocht over de wereld. Hetzelfde gold twee jaar gele den voor de Iraanse speelfilm 'The Runner' van Amir Naderi en nu weer voor een ander Iraans filmjuweeltje, 'Bashu', van Braham Beizai. Belaagd door de censuur van de Iraanse dictatuur slaagde hij er toch in om een wondermooie film af te leveren, die zich keert tegen het oorlogsgeweld dat in de naam van de Koran wordt gevoerd. 'Bashu' is een pleidooi voor een verdraagzame en vreedzame sa menleving, waarin het individu in zijn waarde wordt gelaten, ongeacht zijn culturele of etni sche achtergrond. De westerse kijker zal vooral getroffen worden door de schoonheid waarmee het Iraan se plattelandsleven wordt ge schilderd en het lot van de ne genjarige jongen Bashu, die vlucht voor het oorlogsgeweld. De 54-jarige filmregisseur Bei zai kon 'Bashu' maken omdat bij nadrukkelijk werd geaffi cheerd als 'jeugdfilm'. Hij kreeg zijn opdracht van het Instituut voor de Intellectuele Ontwikke ling van Kinderen en Jonge Vol wassenen. De censuur liet hem zijn medewerkers echter niet met rust. De imposante en beeldschone hoofdrolspeelster Susan Tasli- mi. die de initiatiefneemster van de film was, voelde zich zo (levens)bedreigd dat ze naar Zweden uitweek. 'Bashu' werd ln 1986 geproduceerd en bleef jarenlang onvertoond in Iran. Wel werd hij als visitekaartje van de Iraanse cultuur op bui tenlandse filmfestivals ver toond. De beginscènes van een verwoestend bombardement werden gefilmd tijdens de Iraanse oorlog met Irak (1980-1988). Tijdens het bombardement ziet Bashu, een negenjarige jongen uit het zuiden van Iran, zijn hele familie omkomen. Zijn moeder en zusje verbranden le vend voor zijn ogen. Panisch van angst kruipt hij in een vrachtwagen en komt zo terecht in het noorden van het land. Daar wordt hij onder hoede genomen van de tijdelijk alleen staande Naïe, een moeder met twee kinderen, die zich ondanks haar betrekkelijke armoede en de argwaan van dorpelingen en familie liefdevol over de jongen ontfermt. Het is daar in het noorden een totaal andere streek dan waar het joch vandaan komt. Men verbaast zich over zijn andere taal én over zijn donkerder huidskleur. Toch wordt Bashu langzamerhand een deel van het gezin. Hij wordt ook aanvaard door de echtgenoot van Naïe wanneer die terugkeert, zonder arm en in een militaire broek. Dat die dus niet naar de grote stad is geweest om daar werk te zoeken, zoals het in de film heet, maar in de oorlog, mag de kijker duidelijk zijn. 'Bashu' is los van zijn politieke lading en het feit dat hij onder moeilijke omstandigheden tot stand kwam, een fraai gefoto grafeerde en uitstekend geac teerde film. Vooral mooi zijn de scènes van het eenvoudige boe renbestaan dat nog in volledige harmonie is met de natuur. Naïe Met voor de oorlog gevluchte jongetje in de mooie Iraanse Weifilm 'Bashu'. foto cinemien communiceert met de vogels en laat met muziek de rijst sneller groeien. Tegelijk wordt deze vrouw overtuigend geportret teerd als een onafhankelijk geest, die de bekrompenheid van haar omgeving nadrukke lijk afwijst. 'Bashu' van Bahram Beizai in Filmhuis Concordia in Breda, 18 tot en met 31 maart; 19.30 en 22.00 uur. Van onze filmredactie Hoewel toch niet meer de jong ste is het nog altijd aangenaam kijken naar Cathérine Deneuve, de al bijna legendarische ster van de Franse cinema die in middels een soort tijdloze schoonheid heeft aangenomen. Met allure, gratie en élegance vervult zij een fraaie rol in het filmepos 'Indochine'. Geen echt verrassende rol en evenmin een echt bijzondere film. Maar met zijn mengeling van romantiek en epische geschiedvertelling biedt hij aardig vermaak, al is ruim 2,5 uur wel wat erg lang. Cathérine Deneuve speelt een vrouw in de Franse kolonie In dochina die met ijzeren hand de rubberplantage van haar oude vader beheert. Het is 1930 en de communisten van Ho Tsji Minh bereiden de revolutie voor in het land dat later Vietnam zou worden. Eliane Devries is ongetrouwd en eenzaam. Haar affectie richt zij op haar 16-jarige, geadop teerde Vietnamese stiefdochter Camille (Linh Dan Pham), die haar enige geluk is. Dat betrek kelijke geluk wordt wreed ver stoord dóór de komst van de jonge, aantrekkelijke marinier Jean-Baptiste Le Guen (Vincent Perez) in de Franse gemeen schap in Saigon. Niet alleen Eliane wordt verliefd op hem, maar ook dochter Camille. Zodoende ontstaat een breuk tussen moeder en dochter. Het jonge meisje volgt haar geliefde naar een uithoek van het land en raakt samen met hem be trokken bij de vrijheidsstrijd van de communistische natio nalisten. De wantoestanden die zij onderweg met haar gedeser teerde Fransman meemaakt, moeten de noodzaak van de on afhankelijkheidsstrijd verkla ren. De pleegmoeder onder neemt een lange zoektocht en vindt het meisje terug als 'De Rode Prinses', een verzetsvrouw die later een belangrijke politi ca zal worden. Staat Eliane voor het oude Frankrijk, Camille is de verper soonlijking van het ontwaken van het zelfbewustzijn van Vietnam (een naam die overi gens nergens valt). Jammer dat op een gegeven moment de film van richting verandert waar door de dochter de belangrijk ste figuur wordt, terwijl de moeder eigenlijk veel interes santer is. Na hét romantische begin krijgt dè film meer het karakter van een epos over de Franse koloniale geschiedenis. Toch moet de kijker het vooral stellen met romantische cliché's en die zijn soms zelfs een tik keltje saai. Hoewel de maker, Régis Wargnier, niets naliet om er een grootscheepse onderne ming van te maken. Alles ziet er prachtig en authentiek uit, want er werd gedraaid op loka- tie in Vietnam, met negentig verschillende decors en 1800 kostuums. In Amerika vonden ze 'Indochine' prachtig en eer den hem met twee Oscar-nomi naties. 'Indochine' van Régis Wargnier draait in Cinésol 2 in Breda. Door Jos Kessels Eddie Murphy heeft een deal gesloten met maatschappij Pa ramount voor vijf films waar van de mislukte 'Boomerang' de eerste was. In het contract was nog ruimte voor één film met een andere maatschappij. Dat is de politieke satire 'The disting uished gentleman' geworden. De film verschilt nog in een ander opzicht van Murphy's laatste films. Ditmaal kom je bij de begintitels niet steeds zijn naam tegen, als bedenker van het verhaal, als scriptschrijver, als co-producent. Die grote in breng pakte telkens verkeerd uit omdat de komiek niet kri tisch genoeg op zichzelf was en te weinig goede ideeën had. Murphy is altijd op zijn best geweest als anderen het voor het zeggen hadden, zoals in 'Trading places', 'Beverly Hills Cop 1 en 2' en '48 Hours'. Dat geldt ook voor 'The disting- Cathérine Deneuve en Linh Dan Pham als moeder en pleegdochter in het fraaie Franse filmepos 'Indochine'. foto concorde films uished gentleman' van Jonathan Lynn, al kan die bij lange na niet tippen aan die vroegere komedies, alleen al omdat de hoofdrol Eddie Murphy veel te nadrukkelijk op het lijf ge schreven is. De komiek speelt een kleine oplichter met de wel luidende naam Thomas Jeffer son Johnson, die wanneer een congreslid met dezelfde naam sterft, besluit de politiek in te gaan. In Washington valt im mers het grote geld te halen. Hij wordt gekozen als afgevaar digde en eenmaal in de hoofd stad vult hij via allerlei handig heidjes al snel zijn zakken. Dan ontmoet hij een aantrekkelijke actievoerster, die behalve fysie ke ook idealistische gevoelens in hem losmaakt. 'The distinguished gentleman' wil met een knipoog de corrup tie in Washington aan de kaak stellen. De gehaaide oplichter houdt er dezelfde praktijken op na als al die andere, legaal gekozen politici. Het hele rege ringsapparaat blijkt zelfs van omkoperijen aan elkaar te han gen. „Die houden het systeem overeind", aldus een van de congresleden. Ook zijn er de nodige toespelingen op de slip pertjes van de regeringsfunctio narissen. In dit klimaat van geld, seks en schone schijn gedijt een brutale komiek als Eddie Murphy na tuurlijk goed. Hij mag naar har telust zijn imitatietalent botvie ren en is daarin soms heel ko misch. Alleen zijn er teveel flauwe grappen, waarvan de meeste met drieletterwoorden, en doet de moralistische omme zwaai van Murphy schijnheilig aan. Daarvoor is ook nog eens, oh snik, een kankerpatiëntje verantwoordelijk. 'The distinguished gentlemen' met Eddie Murphy in Casino 1 in Breda, City 2 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en Midi in Tilburg. De komiek Eddie Murphy (midden) als congreslid in de filmkomedie 'The distinguished gentlemen'. foto buena vista RO Theater met Arthur Miller foto ad petersen haers, Cage, Christo, Couzijn, Dibbets, Dubuffet, Duchamp, Heyboer, Kienholz, Kounellis, Lubert, Rauschenberg, Tinguely en Topor. A Curator's Camera, foto's van Ad Petersen, t/m 18 april in De Beyerd, Boschstraat 22 Breda (maandag gesloten). Het boek is verschenen bij Kempen Group en kost 54,50 (genummerde en gesigneerde editie met originele foto: 195,-). Breda - Stadsschouwburg. 'Dood van een handelsreizi ger' van Arthur Miller door het RO Theater. Regie: Peter de Baan. Gespeeld door o.a. Lou Landré en Geert de Jong. Gezien op woensdag 17 maart. Op 29 april in Roosendaal. Door Marjan Mes Lou Landré, de kleine, grote acteur met de mime-achter- grond, is sinds jaren nog het enige kopstuk van het RO Theater. Vandaar ook dat alle grote rollen bij dit Rotter damse repertoiregezelschap naar hem gaan. Al decennia lang weet hij temperament volle karakters, maar ook ka rikaturale personages tot boeiende toneelfiguren te maken. Nu speelt hij een van de mooiste rollen uit de Amerikaanse to neelliteratuur, Willy Loman, de tragische, mislukte zakenman uit 'De dood van een handelsrei ziger' van Arthur Miller. En hij doet dat prachtig, meer ingehou den dan anders, onder de mooi getimede regie van Peter de Baan, die laat zien dat dit realis tische drama uit 1949 onver woestbaar is. Die onverwoestbaarheid blijkt extra duidelijk aangezien de en- scènering de intensiteit van het drama onderuit dreigt te halen. Het is om niet duidelijke rede nen in een leeg, kil toneelbeeld Van onze kunstredactie Bergen op Zoom - Dertig schilderijen van Herman Gordijn, de man die een staatsieportret van koningin Beatrix maakte, maar ook het echtpaar Miep en Loek Brons vastlegde, zijn vaft 20 maart tot- en met 9 mei te zien in Het Markiezenhof in Bergen op Zoom. Herman Gordijn geniet ver maardheid als realist die zijn werken een raadselachtige sfeer geeft. Aan het eind van de jaren vijftig maakte hij opvallende portretten van afgeleefde hoe ren. Niet om zijn afkeuring te tonen, zoals sommige mensen dachten, maar vanuit de fascina tie van een jongen uit een bur gerlijk milieu voor het normloze en schokkende. Daarna heeft Gordijn een ont wikkeling doorgemaakt naar een versoberd, anekdotisch realisme, waarin details uitvergroot wor den en de kijker zoekt naar logische aanwijzingen. Die ont wikkeling is in Bergen op Zoom goed te volgen, het eerste schil derij stamt uit 1958, de laatste vier uit 1992. Dikke, wanstaltige vrouwen blij ven terugkomen in zijn werken. 'Hoer met cyclamen' (1985-1988), dat in Het Markie zenhof te zien is, toont zijn voortdurende fascinatie voor dit onderwerp. Herman Gordijn exposeerde in 1989 nog in De Beyerd in Breda. Uit zijn eigen verzameling toont hij onder meer 'Eemnes I en II', 'Cahors I en H' en 'Utrecht' die daarna zijn gemaakt. De ge meente Breda heeft voor deze tentoonstelling 'Uitje' uit 1970 afgestaan. Miep en Loek Brons droegen hun eigen schilderij bij. FILMS GOES - Grand Theater 20 u. The last of the Mohicans. HULST - De Koning van Engeland 20 u. De kleine blonde dood. 20 u. Under siege. 20 u. Deans. 20 u. Dracula. 20 u. The last of the Mohicans. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. The distinguished gentleman. - Alhambra 2 20 u. De kleine blonde dood. - Alhambra 3 20 u. Under Siege. - Alhambra 4 20 u. Body of evidence. ANTWERPEN - Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. - Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Honey I blew up the kid. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Trespass. -Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Death becomes her. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Singles. -Odeon 4 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Consenting adults. -Rubens - 14,16, 18, 20 en 22 u. Under siege. -Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Lorenzo's oil. -Quellin III - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Tom Jerry. geplaatst dat zo ruimtelijk is dat de zo ontroerend geportretteerde personages er bijna in verdrin ken. In het midden, tussen de zwarte contouren van een huis, staat de ijskast, als een symbool van de na-oorlogse American Dream. Aan die grootse droom gaat Willy Loman, de kleine fan tast zonder talent, tenonder. Loman heeft zich altijd ten on rechte geïdentificeerd met zijn succesvolle broer Ben, die geld als water verdiende. Zijn zoons heeft hij opgevoed met de idee dat succes hebben en populair zijn alles is. Met het gevolg dat die middelmatige jongens over het paard werden getild en als volwassen mannen niets preste ren. Nu, op het eind van zijn leven, kan Willy zijn tegen beter weten in gekoesterde illusies niet meer volhouden. Zoons Biff (Paul R. Kooij) en Happy (Stefan de Walle) zijn getuige van zijn ondergang en proberen solidair te blijven met hun ouders en vooral met hun moeder, die haar echtgenoot al tijd door dik en dun trouw bleef. Voor Biff is dat moeilijk omdat hij als enige weet dat zijn vader haar vroeger heeft bedrogen. De flash-backs uit de jonge jaren van Willy en zijn zoons zijn naadloos opgenomen in de han deling. Geert de Jong speelt goed, maar is als de moeder toch nauwelijks ontroerend. Dat geldt ook voor de twee zoons die te veel inwisselbaar zijn. (ADVERTENTIE) -Metro I r 14, 16, 18, 20 en 22 u. Body of evidence. -Metro H - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. The last of the Mohicans. -Sinjoor - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Ambassades Club 1 - 14, 16, 18, 20 u. Belle en het beest. -Ambassades Club 2 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Belle en het beest. -Ambassades Club 3 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. -Ambassades Club 4 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Sister act. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Daens. 20 u. The last of the Mohicans. 20 u. Sneakers. - Memling 20 u. Damage.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 29