Ik kon er niet meer tegen'
SP
Toon Hermans ging een stap te ver met eerbetoon aan Rietje
Orgel pracht
aanwinst voor
Anton Philipszaal
Dimitri van Toren
weemoedig als altijd
UIT GIDS
Scheuring in bestuur AKO-Literatuurprijs
Nederlandse boeken
voor Europese prijs
Vier bestuursleden op zoek naar nieuwe sponsor
SUSKE WISK
hambone
V/NDTzent
°Ar r- HEM
verwbh
DE STEM
„Ik accepteer de dood van mijn ouders
nu als een deel van het leven. Van
volwassenheid."
Sting, popmusicus
DE STEM I
ZATERDAG 13 MAART 1993
Door Peet Adams
Op vrijdagavond 12 februari kwam abrupt een voorlopig
einde aan de theater-carrière van Toon Hermans.. De 76-jarige
cabaretier raakte tijdens een voorstelling van zijn show 'Ik
heb je lief' in Alkmaar overmand door emoties. Hij kreeg er
geen woord en geen noot meer uit. Met tranen in de ogen
stapte hij van de bühne af. De voorstellingen die voor de rest
van dit jaar op het programma stonden, zijn geschrapt.
De ineenstorting van Toon heeft
alles te maken met niet verwerkt
verdriet over het verlies van zijn
vrouw Rietje. Zij stierf tweeën
eenhalf jaar geleden aan kanker.
De show 'Ik heb je lief was aan
haar opgedragen. Alle liedjes in
de voorstelling gingen over het
leven met haar. „Noem het een
verlaat rouwproces. Noem het
bovennatuurlijke machten. Ik
kon er gewoon-niet meer tegen".
Het verdriet is hem van het
gezicht af te lezen. In enkele
weken tijd is hij echt oud gewor
den. Innerlijk bruist en borrelt
het nog wel, maar de energieke
uitstraling, die hem zo typeerde,
lijkt zoek. Het lachen is de clown
vergaan. Hij doet ook of veel
zaken hem niet meer raken.
„De mensen lullen maar raak.
Het is mijn leven. Ik ben niet
helemaal publiek bezit. Er zijn
ook zieleroerselen waar niemand
iets mee te maken heeft. Weet je
dat er al in de verleden tijd over
mij geschreven is? Ik las ergens
dat Wim Kan, Godfried Bomans
en Hermans de grootste cabare
tiers waren. Maar ik ben nog
niet dood. Ik leef en ik wil dat
graag nog even zo houden".
Hij komt net van de hometrainer
af in de serre van zijn landhuis
in Bosch en Duin. „Je moet je
lichaam toch jong zien te hou
den", zegt hij wat ironisch.
Ruim een jaar ging het goed.
Honderddertig voorstellingen
bracht hij op de planken van 'Ik
heb je lief'. Tijdens de voorberei
dingen voor de première van die
show verklaarde hij nog: „De
dood van Rietje heeft me juist
extra levenskracht gegeven. Op
haar sterfbed heeft ze me ge
vraagd toch vooral door te
gaan".
Confrontatie
Hij ging door. En schreef, zoals
hij zelf zei, de mooiste liedjes
van zijn leven. Geïnspireerd
door en over haar. Met titels als
'Jou', 'Ik geloof', 'Als de zon
schijnt' en 'Lente me'. De ont
roerende liedjes betekenden ech
ter elke voorstelling opnieuw een
openlijke confrontatie met het
verlies van Rietje. Het begon te
knagen. Nog lang niet geheelde
wonden werden bij elke voor
stelling verder opengereten. En
in Alkmaar knakte het voorgoed.
Tuimelde hij alsnog in de af
grond.
Toon: „Achteraf zeg ik dat ik er
nooit aan had moeten beginnen.
Ofschoon het 't beste is wat ik
ooit op de planken heb gebracht.
Met diepgang. Het zei alles over
de ernst en de' zin van het leven.
Maar ik ben naïef geweest.
Dacht dat ik de emoties de baas
kon blijven. Ik heb me te zeer
bloot gegeven. Ben gestraft voor
mijn openhartigheid. Het zat te
diep. In voorgaande shows heb
ik ook veel van mezelf prijs
gegeven. Maar dat was humor.
Kon ik de grappenmaker uithan
gen. De lolbroek die precies wist
hoe carnaval in elkaar steekt. Nu
ging het over intens verdriet, dat
ik wilde delen met andere men
sen. Die hetzelfde leed is overko
men. Maar die clown kon dat
verdriet niet meer aan. Het was
alsof ik elke voorstelling een
steeds zwaarder gewicht moest
optillen. Je gaat eraan kapot".
Nooit meer
Hermans zegt heel beslist dat hij
de show 'Ik heb je lief nooit
meer op de planken zal brengen.
Ook al merkte hij na enkele
voorstellingen al, dat de liedjes
het publiek aangrepen. „In het
gedeelte voor de pauze, dat hele
maal gevuld was met die liedjes,
was het telkens bladstil in elke
zaal. Mijn ontroering sloeg op de
een of andere manier over. Ik
heb mensen in de schouwburgen
zien huilen. En ik heb honderden
brieven gekregen. Van mensen
die schreven dat ze onder de
pauze weg wilden gaan, omdat
ze het er te kwaad mee hadden.
Die geen zin meer hadden in
mijn grappen en grollen die na
de pauze geprogrammeerd ston
den".
De show van Hermans komt,
waarschijnlijk in de loop van dit
jaar, wel nog op televisie. Maar
daarmee houdt het ook op. Toon
zegt dat het voor hem nog on
duidelijk is of de gebeurtenissen
van de afgelopen maand ook
Eindhoven - Dr.Anton Phi
lipszaal. Het Brabants Orkest
met de organisten Maurice Pi-
renne, Aart Bergwerff en Tijn
van Eijk. Gehoord op 11
maart.
Door Jan de Breet
Het gloednieuwe concertorgel
in de Dr.Anton Philipszaal in
Eindhoven, gebouwd door
Pels en Van Leeuwen, is een
geweldige aanwinst in het in
strumentarium van Het Bra
bants Orkest, zo bleek bij de
feestelijke overdracht aan de
gemeente Eindhoven.
Maurice Pirenne, organist van de
kathedraal in Den Bosch, had de
zware taak om in het Eerste
Koraal van César Frank voor
orgelsolo alle orgelfreaks de
extra's van de (gewijde) kerk
ruimte te doen vergeten. En dat
viel aanvankelijk niet mee. De
orgelklank verdween steeds snel.
Er moest breeduit gefraseerd
worden om niet te veel gaten te
laten vallen.
Dat lukte niet overal en daar
door kwam het overigens verder
in prima stijl uitgevoerde werk
toch nogal fragmentarisch over.
Ondertussen was meteen al hel
der geworden dat naast de hier
wat tegenvallende akoestische
effecten het resultaat in timbre
en karakter indringend kleurrijk
en vol zeggingskracht genoemd
mag worden.
In het speciaal voor de gelegen
heid geschreven geschreven
'Concerto for organ and or
chestra' op. 82 van Jo van den
Booren, kreeg en nam organist
Aart Bergwerff de kans om aan
het nieuwe instrument nu in ei-
Den Haag (anp) - 'De ontdekking van de hemel' van Ham-1
Mulisch, 'De heren van de thee' van Hella Haasse en 'He I
volgende verhaal' van Cees Nooteboom moeten worden genonul I
neerd voor de Europese Literaire prijs van dit jaar. Del
adviseert de Raad voor de Kunst aan minister D'Anc»
(Cultuur).
De Europese Literaire Prijs wordt elk najaar toegekend doordt I
Europese Commissie. Er wordt ook een Europese Vertaalprijs I
uitgereikt. René Kurpershoek komt daarvoor in aanmerki® I
voor zijn vertaling van 'Ada' van Nabokov, Marja Wiebes en I
Margriet Berg voor de vertaling van 'Cursivering van mij' van I
Berberova en Marco Fondse voor de vertaling van 'Ik heb je lief I
van Majakovsky, aldus de Raad voor de Kunst gisteren.
'Unplugged' in uitverkocht De Schattelijn
Toon Hermans: „Nu ben ik weer met gewone liedjes bezig. Over alledaagse dingen."
betekenen, dat hij definitief een
punt zet achter zijn lange thea
ter-carrière.
Engeltje
„Ik ben niet iemand die steeds
maar weer plannen maakt.
Daarvoor ben ik te impulsief. Ik
wil zweven. Net als zo'n engeltje
met vleugels in de Sittardse pro
cessie. Ik wacht af en kijk wat
het leven me verder nog geeft.
Het leven doet met mij wat het
wil en niet andersom. En ik heb
een heel gek leven, waar anderen
soms redelijk onwel van worden.
Hier in huis liggen duizenden en
duizenden vellen papier. Met
krabbels van mij. Spontane in
vallen en zomaar wat gedachten.
Ik schrijf de hele dag, terwijl ik
niet eens kan schrijven. Het zijn
maar onbenulligheden. Kleine
ingevingen"
Het plotselinge einde van zijn
tournee, ziet hij niet als een
afgang. Eerder als een last die
van hem afgevallen is. „Ik voel
me bevrijd. De stress werd veel
te groot. Geestelijk zat ik zoda
nig in de knoei, dat ik het ook
lichamelijk niet meer dreigde te
bolwerken. Nu ben ik weer met
gewone liedjes bezig. Over alle
daagse dingen. Er staan drie
boekjes van mij op stapel en ik
blijf gewoon schrijven. Normaal
verheugde ik me ook op die
geregelde ontmoeting met het
publiek. Nu vind ik het wel even
lekker zo".
Dood
De dood. Toon beaamt dat hij er
heel veel mee bezig is. Net zoals
met paranormale verschijnselen.
Al langere tijd geleden ontdekte
hij, volgens eigen zeggen, dat hij
paranormaal begaafd is. „Dat
hebben duizenden anderen ook.
Ik kan soms gewoon in de men
sen kijken".
Toon staat op uit zijn witte fau
teuil en loopt naar een muur in
de woonkamer met een foto van
Rietje. De foto, opgesierd met
een verdord palmtakje, is ge
maakt kort voor haar dood. Hij
wenkt. „Kom eens kijken. Zijn
dit de ogen van iemand die bang
is om dood te gaan? Die ogen
zijn niet leeg. Die glanzen. En let
eens op die glimlach rond haar
mond. Alsof ze zich erop ver
heugt naar een boeiende stad, of
een aanlokkelijk land te gaan.
Parijs, of het beloofde land".
Taboe
Ook Toon is niet bang voor de
dood. Hij snapt het zelfs niet
goed, dat de mensen zo weinig
praten over dat onderwerp. De
dood is voor hem geen taboe.
„De dood is net zo interessant
als het leven. Jammer dat vrijwel
iedereen er over zwijgt. Het is
zo'n wezenlijk iets. Nee, in
plaats daarvan vergaapt de hal-1"
ve natie zich dag in, dag uit aan
die televisie. Oppervlakkigheid
troef. Over werkelijk belangrijke
dingen wordt niet meer gepraat.
Zo snap ik ook niet goed, waar
om het afbreken van mijn show
in Alkmaar zoveel stof heeft
doen opwaaien. Ik voel me hele
maal niet zo belangrijk. Ik heb
gedaan wat ik dacht dat ik
moest doen. Maar ja, je bent
publiek bezit. Iedereen heeft dan
ook meteen een mening, terwijl
er maar weinigen zijn die de
mens Hermans echt kennen".
Geertruidenberg - Theater De
Schattelijn, Dimitri van Toren
in Concert, geïien op 12 maart
1993.
Door Theo van Drunen
Zonder poespas stond hij er
weer: Dimitri van Toren. En
met een vrijwel volledig
nieuw programma. Toch
blijkt er in de afgelopen de
cennia weinig veranderd aan
het repertoire van de klein
kunstenaar. Hij is nog even
weemoedig als altijd.
Het is een poosje rustig geweest
rond Dimitri van Toren, maar
enkele jaren geleden liet de ar
tiest weer aardig van zich horen.
Er kwamen nieuwe cd's en Di
mitri van Toren ging spelen met
een band. Gisteravond in een
uitverkocht theater De Schatte
lijn in Geertruidenberg was de
artiest echter zonder band.
Kleinkunst zoals kleinkunst
moet zijn: 'Dimitri van Toren
Unplugged'.
Om in dit jachtige leven af en
toe even achterover te leunen en
te luisteren naar muziek die
recht uit het hart komt, is op
zich een hele verademing. Zeker
als overbodige franje achterwege
wordt gelaten en de muziek puur
en direct ten gehore wordt ge
bracht.
Maar een avond Dimitri van To
ren is aan de andere kant ook
enigszins deprimerend. De ar
tiest heeft zijn liedjes duidelil
vanuit zichzelf gemaakt, mal
dat 'zelf' is een ietwat nerveus
man van in de 50 die ne®|
over dromen en idealen, i
liefde en geluk, maar vooral ovJ
eenzaamheid en teloorgang. Zii
eigen woorden illustreren dif
het beste: 'De zeespiegel stijgt ea
de ozonlaag wordt dunner. Mail
wat kan ik daar aan doen? II
ben een muzikant en ik zie z
le tekens aan de wand. Voor mi|
is het vijf voor twaalf, maar vooi
de meesten is het vijf voor elf,"
Dimitri van Toren is geen zwart-l
kijker, maar zijn levensvisie ij
wel aardig donker. Voor he
er 'geen kans meer op een p
dijs'. Dimitri van Toren is r
zwaarmoedig, maar
is toch ook weer te licht t
drukt. Dimitri van Toren is fi
sofisch en moraliserend,
daarbij zijn nasale
met die lichte trilling en i
schrille uithalen en je luisterfj
naar een net niet sombere, r
toch zeer bedachtzame m
Dimitri van Toren heeft e
vrolijke liedjes, maar o
algemeen voert weemoed de b
ventoon. Zijn programma is d
ook vooral een soort
van bezinning'. Gelukkig eindig-l
de hij met het 'Lied voor KindeJ
ren' zodat het publiek enig:
opgetogen naar huis kon
(dididi-daidai-dada-damdam).
gentijds idioom de vele kleur
combinaties en technische moge
lijkheden te ontfutselen. Het
werd een prachtig samenspel
van orkest en orgel. In grote
wederzijdse inspiratie werd het
buitengewoon geslaagde oeuvre
het publiek in de ziel gegrift.
Dirigent Heinz Friesen gaf zijn
begeestering in mooie gebaren
en duidelijke visie door aan zijn
orkestmensen. Te constateren
viel daarbij nog dat de eerder
genoemde akoestische effecten
in de samenwerking orkest-orgel
veel minder hinder opleverden
dan bij de start.
Beter dan met de Orgel-symfonie
van Saint-Saens kon men na
tuurlijk dit feestconcert niet be
sluiten. Organist Tijn van Eijck
was nu de pleitbezorger. Ook bij
hem was het echt raak. Opval
lende pianissimo-passages en
grandioze uitbundigheid kregen
van hem de juiste maat. Het
orkest was weer geweldig op
dreef in de grote lijn, maar ook
in de subtiele details. En onge
merkt was het eindoordeel of
misschien liever het eindgevoel
daar: een pracht instrument, dat
als symfonisch orgel geweldige
mogelijkheden biedt in fluister-
zachte passages, maar ook met
zijn plenum overtuigend tot de
luisteraar spreekt. De 38 regis
ters geven eindeloze mogelijkhe
den.
Of de polyfone muziek van Bach
en tijdgenoten op dit orgel naar
ieders smaak uitgevoerd kan
worden, lijkt overigens een te
rechte vraag.
Het orgelfront harmonieert on
danks of dank zij zijn onortho
doxe vormgeving op weergaloze
wijze met het interieur van de
luisterrijke zaal.
Van onze kunstredactie
Amsterdam - Vier bestuursle
den van de Stichting AKO-Li
teratuurprijs hebben gebroken
met sponsor Audax, die de
AKO-winkels exploiteert. Zij
vrezen een vertrossing van de
prijs, omdat moedermaatschap
pij Audax BV in haar AKO-
winkels steeds minder aan lite
ratuur zou doen. De vier gaan
een nieuwe stichting oprichten
en willen een nieuwe sponsor
aantrekken.
Audax op zijn beurt conti
nueert de AKO-prijs. „We gaan
gewoon op zoek naar vier nieu
we bestuursleden. De prijs
blijft 50.000 gulden groot en
dat is een ondergrens. Mis
schien wordt het wel meer. Er
blijft dus een AKO-prijs, wis en
waarachtig"-, zegt directeur A.
Dreesmann van AKO.
De AKO-prijs wordt elk jaar in
mei uitgereikt aan de schrijver
van het boek dat, volgens een
steeds wisselende juiy, het bes
te van het achterliggende jaar
was. Schrijvers en uitgevers
hechten veel waarde aan de
prijs, omdat er grote publicitai
re en commerciële voordelen
mee te behalen zijn.
Omslag
Volgens Umtul Kiekens, secre
taris van het stichtingsbestuur
en een van de bestuursleden die
hun eigen weg gaan, zijn de
betrokken bestuursleden en het
bedrijf uit elkaar gegroeid. „Er
is bij het bedrijf een omslag in
het beleid opgetreden, nadat
Audax de zaak overgenomen
heeft. Toen de AKO-prijs des
tijds ingesteld werd, bestond
een belangrijk deel van de titels
in de AKO-winkels uit litera
tuur. Audax is steeds minder
aan literatuur gaan doen. Dat
De AKO-prijswinnares van vorig jaar, Margriet de Moor, in
gesprek met juryvoorzitter Wim Duisenberg. foto anp
heeft er toe geleid dat de spon
sor druk op ons uitgeoefend
heeft om de prijs een ander
karakter te geven, dan we nu
gewend zijn.
Wij zijn niet op die bemoeienis
gesteld, omdat we vrezen voor
onze onafhankelijkheid. Het is
een kwestie van integriteit, die
we hoog opnemen. We hebben
jarenlang gewerkt aan een
identiteit en we zijn niet van
plan om mee te werken aan een
degeneratie van deze prijs", al
dus Umtul Kiekens. „Ik zal niet
ontkennen dat er conflicten
zijn geweest en dat voor ons nu
de maat vol is".
Voordracht
In het verleden zaten een of
meer directeuren van AKO/Au
dax in het bestuur. „Op dit
moment telt het bestuur geen
enkele afgevaardigde meer van
het bedrijf", aldus Kiekens.
„Dat klopt", zegt Dreesmann,
„volgens de statuten kunnen
we een bindende voordracht
doen voor twee bestuursleden.
De vier andere leden hebben te
kennen gegeven dat ze niet
meer met ons willen samenwer
ken. Wij blijven vasthouden
aan ons recht om bestuursleden
af te vaardigen, maar we heb
ben besloten om daar op dit
moment geen gebruik van te
maken. We hebben de vier la
ten weten dat zij de procedures
voor de AKO-prijs van dit jaar
kunnen afwikkelen. Na de uit
reiking zullen we bekijken hoe
we de AKO-prijs zullen voort
zetten".
Volgens Umtul Kiekens zijn er
nog geen uitzichten op een
nieuwe sponsor. „Concreet is er
nog niets. Maar bedrijven die
geïntereseerd zijn in een onaf
hankelijke prijs van een onaf
hankelijk bestuur kunnen zich
in de rij opstellen", zegt zij.
AKO ontkent overigens dat het
bedrijf minder aan literatuur is
gaan doen na de overname door
Audax. „En dus gaan wij door
met een literatuurprijs, die zijn
huidige karakter behoudt",
zegt Dreesmann.
ZATERDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 u. Bodyguard.
21.30 u. Dracula.
HULST
- De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. De kleine blonde
dood.
19.30 en 22 u. Under siege.
19.30 en 22 u. Deans.
19.30 en 22 u. Dracula.
19.30 u. The Bodyguard.
22 u. Body of evidence.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
14 u. Belle en het beest.
14 u. Daens.
19 en 21.30 u. Death becomes her.
19 en 21.30 u. The last of the
Mohicans.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. De kleine blonde
dood.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Under siege.
- Alhambra 3
14 en 19 u. Honey I blew up the
kid.
21.30 u. Body of evidence.
- Alhambra 4
14 u. Fern Gully.
19 en 21.30 u. The last of the
Mohicans.
ANTWERPEN
-Rex - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
Sneakers.
-Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Honey I blew up the kid.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Trespass.
-Odeon 2 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Les visiteurs.
-Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Singles.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
-Rubens - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Under siege.
- Quellin I - 14, 17.15 en 20.30 u.
Daens.
-Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Lorenzo's oil.
-Quellin in - 14, 16, 18, 20 en 22
u. Tom Jerry.
-Metro I - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Body of evidence.
-Metro II - 14, 16.20, 18.40 en 21
u. The last of the Mohicans.
-Brabo - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Death becomes her.
- Tijl - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Consenting adults.
-Wapper - 14, 16.30, 19 en 21.30 u.
The bodyguard.
-Sinjoor - 14, 16, 18 u. (Ned. ver
sie) 20 en 22 u. (Eng. versie) Beau
ty and the beast.
-Ambassades Club 1 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Raising cain.
-Ambassades Club 2 - 14, 16.20,
18.40 en 21 u. Damage (za.).
14, 17.15 en 20.30 u. Bitter moon
(zo.).
-Ambassades Club 3 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Sister act.
-Ambassades Club 4 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Sister act.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30 en 22.30 u. The last of the
Mohicans.
17.15 en 22.30 u. Daens.
20 en 22.30 u. Sneakers.
- Memling
14.30 u. Honey I blew up the kid.
|Rhee'|l?ur1en 7.30, 8.30, 12.30,
f'L 17 30,18.30 en 06.30 Nieuws.
Hne. 7 07 Nieuwsshow. 11.05 Ka
merbreed. 12.07 Aktua. NOS: 1405
1 .nfis de lijn. sport en muziek. EO:
17 04 Tijdsein. KRO: 18.10 Echo,
luis- 19 04 Tegengas. 20.04 Langs
Kin sport en muziek. 23.07 Met
Pt oig op morgen. AVRO: 0.04
Efsv listening. 2.02 AVRO Nacht
dienst 6.02-7.00 Van-nacht naar
morgen
RADIO 2
geel uur Nieuws. VARA: 7.04
Kltm 9 04 De tweede ronde. 12.04
SDiikers met koppen. 14.04 Uitge
licht 16.04 Happy hour. 17.04 Ophef
vertier.VARA: 19.04 Voor wie
®jpt kijken wil. NOS: 22.04 Podium
"ah de Nederlandse lichte muziek.
23.04-24-00 The Bands
RADIO 3
S heel uur Nieuws. VOO: 6.02 Ook
nnpiemorgen. 8.04 Goud van oud.
§04 D'Rob of d'ronder. 12.04 Evers
het wild. 14.04 De Nederlandse
Tnn 40 17.04 Rinkeldekinkel. NOS:
804 De Avondspits. VOO: 19.04
Rave radio. KRO: 20.04 Leidsekade
hue VARA: 22.04 Twee meter de
avond in. VOO: 0.04 Shock radio.
2 02-6.00 Oh, wat een nacht
RADIO 4
700 8 00, 13.00, 18 00 en 20.00
Nieuws. AVRO: 7.02 Wakker wor
den 8.04 Fiori Musicali. 9.00 Piek
en io.00 Caroline. 11.00 Kurhaus-
roncert: Quatuor Manfred. 12.00
platenzaak. VPRO: 14.00 Middag
concert. Nederlands Blazers En
semble o.l.v. Stefan Asbury met
sopraan en mezzo-sopraan. NOS:
16.00 De Nederlanden: Ensemble
Polytonaal. VPRO: 17.02 Het witte
doek VPRO: 18.04 De wandelende
tak NOS: 19.00 Liefde op 't eerste
qehoor. 19.30 Het avondconcert:
Die Zauberflöte, opera van Mozart.
Koor en Orkest van de Metropolitan
Opera o l.v. Donald Runnicles met
sol. ca. 22.55-24.00 NOS Jazz op
vier
RADIO 5
leder heel uur t/m 18.00 en 20.00
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en Scheepvaartberichten. EO:
7 05 Opo doro. 8.08 Zeggus. 8.30
Ronduit magazine. NOS: 8.55 Wa
terstanden. EO: 9.02 Vrouw-zijn.
10.02 De muzikale fruitmand. 11.02
Het interview. 12.02 Meer dan een
lied alleen...! 12.44 EO-Metterdaad.
12.45 Vragen naar de weg. 13.11 De
verandering. 13.56 EO-Metterdaad
hulpverlening. NOS: 14.02 Start.
1430 NOS Taal. 15.02 De schrijfta
fel. TROS: 16.02 Finale. NOS: 17.10
Radio UIT. RVD: 17.45 Postbus 51 op
vijf (Antilliaanse actualiteiten).
NCRV: 18.02 Rondom het woord.
18.30 Voor de eerste dag. NOS:
19.00 Homonos. 19.30 Nieuws in het
Turks, Marokkaans en Chinees.
19.45 Onder de groene linde. EO:
20.02 Jubilate. 20.30 Laat ons de
rustdag wijden. 21.14 EO-Metter
daad hulpverlening. 21.15 Reflector.
21.35 Deze week. 22.00 Een ont
moeting. 23.00-24.00 Zaterdagavon
duur
OMROEP BRABANT
9 03 Kinderprogramma Op stelten.
10.03 Brabants nieuws. 10.07 Actu
aliteiten en de Krant in Brabant en
weerman Johan Verschuuren.
10.20 De Brabantse agenda. 11.03
Brabants nieuws. 11.07 Van harte.
12.05 Brabants nieuws. 12.07-13.00
Muziek beneden de Moerdijk.
17.07-18.00 Omroep Brabant Sport
OMROEP ZEELAND
10.03-13.00 Dag-Week! 16.03-18.00
Omroep Zeeland Sport
20 en 22.30 u. Damage.
- Van Eyk
20 u. Under Siege.
14.30 en 22:30 u. The bodyguard,
THEATER
HULST
- Den Dullaert, 20 u. 'Een zoen V
Miss Urk', blijspel door Camerel
van Rhetorica 'De Transfiguratie', 1
ZONDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Belle en het beest.
19 u. Bodyguard.
21.30 u. Dracula.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45 u. Belle en het beest.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Del
kleine blonde dood. I
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Under
siege.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Deans
16.15, 19 en 21.30 u. Dracula.
13.45, 16.15, 19 en21.30U.T
evidence.
OOSTBURG
- Ledeltheater
14.30 en 20 u. Sleepwalker.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
13.45, 16.15 en 20 u.Bodygu
13.45 en 16.15 u. Death becomes]
her.
20 u. The last of the Mohicans.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. De kleine blor
dood.
- Alhambra 2
14, 19 en 21.30 u. Under siege.
- Alhambra 3
14 en 19 u. Honey I blew up®.I
kid.
21.30 u. Body of evidence.
- Alhambra 4
14 u. Fern Gully. i
19 en 21.30 u. The last of®]
Mohicans.
ANTWERPEN
Zie zaterdag
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
14.30 u. The last of the Mohicans
20 u. Daens.
17.15 u. Sneakers.
- Memling
14.30 en 17.15 u. Honey I blew up
the kid.
20 u. Damage.
- Van Eyk
20 u. Under Siege.
14.30 en 17.15 u. The bodyguard
Oo