Recordwinst voor PolyGram
Verwachtingen Philips-cijfers somber
Te koo|
Muziekmaatschappij blijft voorname winstmaker voor Philips
Kotter naar Etiopië
Vlaamse deelnemers in VTM troeven VNU af
KLM wil niet van samenwerking afhankelijk zijn
If 1 Uil
""IHET WEER It
Bedrijve
terrein
Bergen op
Banen weg bij Spoorwegen
Duitse occasions blijven
langer zonder gebreken
ECONOMIE
China heeft
200 miljoen
werklozen
1
ECONOMIE KORT
Uitstel van betaling United Dutch
Economische barometer VS iets omhoog
Auto-overleg EG-Japan zonder resultaat
Sabena op kleine winst
Slaat lost weer lening vervroegd af
IZon en maan
11 Hoogwater
I Scheepvaartberichten
- Percelen v.a. ca. 1.
- Beschikbaar:
medio 4e kwartaa
Ligging: aan een var
invalswegen op ca.
van de rijksweg A58
dam-Bergen op Zooi
Antwerpen).
DE STEM
WOENSDAG 3 MAART 1993
Eindhoven - Waarnemers
zijn uiterst somber gestemd
over de resultaten van Phi
lips over 1992. In de meest
pessimistische voorspellin
gen wordt er zelfs rekening
mee gehouden dat het elek-
tronica-concem morgen een
verlies bekend maakt van te
gen het 1 miljard.
Aangenomen wordt dat Philips
vele honderden miljoenen zal
uittrekken om de reorganisaties
in de divisies consumenten
elektronica en componenten
(onder meer beeldbuizen) in een
stroomversnelling te brengen.
In Nederland, waar de afgelo
pen weken al de sluiting bekend
werd van PD Magnetics in Oos-
terhöut en de inkrimping van
Volt in Tilburg, hebben de in
moeilijkheden verkerende divi
sies niet veel fabrieken meer.
De hardste klappen vallen naar
verwachting dan ook elders in
Europa, bij de de produktieves-
tigingen in België, Duitsland,
Frankrijk, Italië en Oostenrijk.
Philips heeft zijn winstvooruit
zichten vorig jaar diverse malen
naar beneden bijgesteld. Aan
vankelijk werd nog een beperk
te groei van omzet en winst
verwacht, maar in november bij
de presentatie van de cijfers
over het derde kwartaal waagde
de concern-top zich niet meer
aan een prognose.
Wel werd er toen al op gewezen
dat door de voortdurend teleur
stellende ontwikkelingen in de
consumenten-elektronica nieu
we voorzieningen voor her
structureringen nodig zouden
zijn. Hoe het resultaat uiteinde
lijk uitvalt hang vooral af van
de omvang van die voorzienin
gen.
Philips heeft door de Centu-
rion-operatie vooruitgang ge
boekt bij de divisies kleine
huishoudelijke apparaten, licht,
medische systemen, industriële
elektronica en chips. De mu
ziekdochter PolyGram maakte
gisteren een winststijging be
kend van 13 tot 506 mil
joen. Al die verbeteringen wor
den echter teniet gedaan door
de prijzenoorlog op de markt
voor audio- en video-appara-
tuur.
Na het dramatische verlies van
4,2 miljard over 1990 boekte
Philips in 1991 weer een winst
van 1,2 miljard. Over de eerste
drie kwartalen van 1992 kwam
het concern echter niet verder
dan een winst van 102 mil
joen. Doorgaans is het vierde
kwartaal -met de koopmaand
december- het beste, maar of
dat nu ook het geval is valt te
betwijfelen gezien de aanhou
dende malaise in de consumen
ten-elektronica.
De winstdalingen en verliezen
die andere elektronica-produ-
centen in Japan en Europa heb
ben gemeld beloven ook voor
Philips niet veel goeds. Het ver
lies van Grundig komt in Eind
hoven extra hard aan omdat
Philips daarvoor als 32 %-aan-
deelhouder moet opdraaien. De
verwachting is dat een deel van
de voorzieningen voor herstruc
tureringen bestemd is voor de
sanering van Grundig.
De beleggers hebben zich al
ingesteld op een tegenvallend
resultaat, dat tevens inhoudt
dat zij voor het derde achter
eenvolgende jaar hun dividend
mislopen. De koers van het aan
deel Philips is de laatste dagen
met enkele guldens teruggelo
pen tot 20,50.
Van onze redactie economie
Londen - PolyGram heeft zich in 1992 weer een
voorname winstmaker voor Philips getoond. De muziek
maatschappij vestigde met een nettowinst van 506
miljoen en een omzet van 6,6 miljard andermaal
records.
Het bedrijfsresultaat van Poly
gram steeg met 7 tot 789
miljoen. Het dividend wordt ver
hoogd van 0,60 naar 0,65 per
aandeel. PolyGram is momenteel
voor bijna tachtig procent in
handen van Philips. De top van
PolyGram ging gisteren niet in
op geruchten als zou het Eindho-
vense concern opnieuw een deel
van de aandelen naar de beurs
willen brengen. „Dat is een zaak
van Philips", aldus president
Alain Lévy.
Dat de recessie en de valutacrisis
ook aan PolyGram niet voorbij
zijn gegaan, blijkt uit de afname
van het tempo waarin de winst
vorig jaar groeide. De stijging
van de nettowinst bleef met
13 achter bij de percentages
van ongeveer 25 in voorgaande
jaren. Ook de omzet loopt min
der hard omhoog: 5 tegenover
20 in 1991. Valuta-effecten
niet meegerekend bedroeg de
stijging overigens 9 waarvan
4,5 door nieuwe aankopen.
PolyGram zag de afvlakking van
de groei met name in de tweede
helft van het jaar optreden, want
halverwege lagen de groeicijfers
nog op 16 (nettowinst) en 10
(omzet).
Optimistisch
Lévy waagde zich gisteren in
Londen tijdens een toelichting
op de resultaten niet aan een
Beijing (rtr) - China heeft meer
dan 200 miljoen werklozen. De
officiële staatskrant Economie
Daily, die deze gegevens gisteren
openbaar maakte, riep de rege
ring op haar falende sociaal-eco
nomische beleid te staken.
Het dagblad beschuldigt de Chi
nese leiding ervan misleidende
tabellen met werkloosheidscij
fers de wereld in te sturen in een
poging daarmee te verhullen dat
ruim eenzesde deel van de Chi
nese bevolking geen werk heeft.
De Economie Daily concludeert
dat het aantal werkloze stedelin
gen en dorpelingen in de 200
miljoen loopt. Het tijdschrift
stelt dat de werkloosheid circa
30 procent bedraagt, wanneer de
westerse statistische methodie
ken worden toegepast.
indicatie over het te verwachten
groeitempo in 1993. „Ik ben op
timistisch over een verdere groei
onder deze onzekere omstandig
heden", wees hij op nieuwe aspi-
rant-topverkopers als de op sta
pel staande albums van onder
meer Sting, Dire Straits, Stevie
Wonder, Lionel Richie, Bee
Gees, Bryan Adams en Billy Ray
Cyrus. Voor percentages vond
Lévy het gisteren 'te vroeg'.
De country and westernartiest
Cyrus was vorig jaar al Poly-
Gram-topscorer met meer dan
zeven miljoen verkochte exem
plaren van zijn debuutalbum
'Some Gave AH'. Cyrus geldt als
één van de talenten die de vaart
er bij het muziekconcern moeten
inhouden. Vorig jaar wist Poly
Gram het aantal miljoenen-al
bums weliswaar van 17 naar 24
te brengen, maar de grote klap
pers werden vooral gemaakt
door oud, opnieuw uitgebracht
materiaal.
Terugval
Het uitblijven van spetterend
nieuw werk in het populaire
genre is volgens PolyGram mede
verantwoordelijk voor de rela
tieve terugval die zich vooral in
Europa doet voelen. Financieel-
directeur Jan Cook van Poly
Gram becijferde gisteren dat het
bedrijfsresultaat in Europa vorig
jaar nog amper is toegenomen:
van 555 tot 566 miljoen gulden.
De valutacrisis heeft PolyGram,
volgens Cook, aan omzet 200
miljoen en aan resultaat 23
miljoen gekost. Hoewel met na
me in Nederland de verkopen
van cd's het verzadigingspunt
hebben bereikt, gaat daar nog
geen belangrijk effect van uit.
Het Nederlandse aandeel in de
omzet blijft immers beperkt tot 2
3 procent.
Cook verwacht dat de stijging
van de verkopen van cd's (13
in 1992) de komende jaren intact
blijft. Daartoe richt PolyGram
zich op markten waar het zilver
kleurige plaatje nog niet zo is
ingeburgerd, zoals de Verenigde
Staten en het Verre Oosten.
Tweede aandachtspunt van Lévy
is de uitbouw van de filmactivi
teiten van het muziekbedrijf van
origine. PolyGram besteedde vo
rig jaar 152 miljoen aan ont
wikkeling en produktie van
films. Het aandeel van film en
(niet-muziek-) video in de omzet
nam toe van 5 tot 8 procent.
In de Rotterdamse Waalhaven werd gisteren het Urkse Noordzee-kottertje 'Teunis v'g.n Jakke' aan boord van het vrachtschip Queen
Sheba gebracht. De kotter gaat naar Etiopië om daar deel uit te gaan maken van de vissersvloot van Eritrea. foto anp
Brussel (anp) - Vijf aandeelhouders in
de Vlaamse commerciële televisiezender
VTM hebben hun krachten gebundeld.
Daarmee moeten zij de 'Vlaamse veran
kering' veilig stellen, die met de opmars
van het Haarlemse uitgeversconcern
VNU binnen VTM vooral de Vlaamse
regering zorgen baart.
De vijf aandeelhouders hebben zich verenigd
in een gezamenlijke controlerende vennoot
schap de Vlaamse Media Holding (VHM).
VHM is daarmee verzekerd van 55 procent
van de VTM-aandelen en troeft daarmee in
een klap VNU af, dat na de maandag
bekendgemaakte overneming van de tijd-
schriftengroep The Press (via zijn Vlaamse
dochter IUM) 33 procent van VTM bezit.
De vijf vertegenwoordigen enkele dag- en
weekbladeigenaren die indertijd bij de op
richting van VTM in 1987 - de uitzendingen
begonnen in 1989 - waren betrokken. Het
zijn Concentra (van onder andere Het Be
lang van Limburg), De Persgroep (met Het
Laatste Nieuws), Het Volk, Roularta Media
Group en Belgian Media Holding. Zij hebben
elk elf procent van de aandelen.
Blijkens een mededeling van Concentra is
het de vijf te doen om de zogenoemde
Vlaamse verankering van VTM. Hoofddoel
van VHM is „in samenwerking van de overi
ge aandeelhouders, de stabüiteit van het
aandeelhoudersschap van VTM te verzeke
ren, teneinde de succesvolle uitbreiding van
VTM als een volwaardig Vlaams audiovisu
eel bedrijf blijvend te ondersteunen".
Die verankering of beslissingsmacht dreigde
met de opmars van VNU in gevaar te komen.
In feite gaat het erom dat de niet misselijke
reclame-inkomsten van VTM grotendeels
naar het buitenland dreigen te verdwijnen,
zeker als VNU nog meer aandelen zou ver
werven. VTM werd destijds juist opgericht
om dat voor te zijn. j.
Met de nieuwe holding moet dat gevaar
worden weggenomen, nog afgezien van het
risico dat de VTM haar reclamemonopolie
zou kwijtraken waarmee de Vlaamse rege
ring zou hebben gedreigd. Vandaar dat die
gisteren verheugd reageerde op het initiatief
dat 'ten volle' wordt onderschreven.
Volgens de Vlaamse minister-president Luc
Van den Brande waarborgt VHM „niet al
leen een pluralistisch en stabiel Vlaams
aandeelhouderschap voor VTM maar biedt
zij kansen voor een verdere ontwikkeling
van een Vlaamse mediastrategie die ook voor
de werkgelegenheid betekenisvol kan zijn".
De NV De Vlijt, met de Gazet van Antwer
pen, is de enige oorspronkelijke VTM-aan-
deelhouder die niet in de nieuwe holding zit.
Over de reden wilde De Vlijt niets zeggen.
De groep zou afwillen van haar belang van
elf procent in VTM. VNU zou daar ook voor
in de markt zijn.
Karei Huysmans van IUM, die tevens VTM-
voorzitter is, ontkende die belangstelling
gisteren niet maar zei dat een participatie
verhoging altijd in overleg met de andere
aandeelhouders zal gebeuren.
Door Erwin van den Brink (anp)
Amsterdam - De KLM en de
Amerikaanse maatschappij
Northwest Airlines adverte
ren htm samenwerking
breeduit naar de klanten toe,
maar binnenskamers, ten
overstaan van beleggers, ha
mert de KLM erop dat de
marketingacties die zij samen
met Northwest onderneemt
géén nadelige gevolgen zullen
hebben voor de KLM als
Northwest in surséance raakt
en activiteiten moet afstoten.
Dat is volgens financiële analis
ten in Londen gebleken tijdens
een recente presentatie zoals de
KLM die periodiek voor beleg
gers verzorgt in de internationa
le financiële centra. KLM heeft
haar deelneming in Northwest
van 400 miljoen dollar met het
oog op de onzekere toekomst van
de maatschappij inmiddels hele
maal afgeschreven maar is nu
ook bezig zich op het vlak van
de gezamenlijke vluchtuitvoe-
ring in te dekken tegen naderen
de problemen. Dat betekent, al
dus de analisten, dat de geza
menlijke vluch tuit voering wordt
beperkt tot de vluchten die bui
ten schot kunnen blijven bij
eventuele inkrimpingen.
Northwest is met schulden bela
den doordat de belangrijkste ei
genaren, Al Checchi en Gary
Wilson, het bedrijf in 1989 met
3,6 miljard dollar geleend kapi
taal van de beurs haalden. Chec-
chi en Wilson speculeerden in de
opgaande luchtvaartmarkt op
waardevermeerdering van het
toen financieel gezonde North
west. Zij vonden het bedrijf on
dergewaardeerd. In plaats daar
van sloeg de recessie toe en be
gonnen Checchi en Wilson bezit
tingen te verpanden om aan geld
te komen voor rentebetaling en
schuldvermindering. Volgens de
voorzitter van de Teamsters-
vakbond, Ronald Carey, hebben
Checchi en Wilson 'Northwest
kaalgeplukt'.
In een poging de problemen te
boven te komen heeft directeur
John Dasburg van Northwest de
zes vakbonden bij de luchtvaart
maatschappij gisteren in ruil
voor 900 miljoen dollar aan sala
risverlaging een aandeel van 20
procent en drie zetels in het
bestuur (van vijftien leden) aan
geboden. De bonden streven
naar een zeggenschap van 80
procent. Zij willen daarmee be
reiken dat de grootaandeelhou
ders Checchi en Wilson het veld
ruimen.
Het huidige voorstel biedt de
bonden, naar eigen zeggen, te
weinig zekerheid dat Northwest
financieel gezond wordt ge
maakt. Het personeel heeft daar
bij de hoop vooral gevestigd op
de KLM, voor 20 procent eige
naar, die de Amerikanen helpt
bij het verbeteren van de marke
ting en dienstverlening om zo de
inkomsten te verhogen.
In de Amerikaanse pers wordt
inmiddels openlijk gespeculeerd
over het faillissement van
Northwest. Dat wordt verwacht
in maart indien de directie deze
maand niet met de bonden tot
een vergelijk komt over een inle-
veroperatie. De zes vakbonden
moeten uiterlijk 10 maart beslis
sen of zij akkoord gaan met het
voorstel van de directie.
Volgens luchtvaartanalisten
vaart de KLM niet alleen een
onafhankelijke koers ten opzich
te van Northwest, maar ook ten
opzehte van de European Qua
lity Alliance (SAS, Swissair en
Austrian Airlines), waarmee zij
momenteel praat over strategi-,
sche samenwerking.
De bedrijven weigeren hangende
de besprekingen elk commentaar
maar volgens analisten stelt SAS
zich gaandeweg harder op te
genover de KLM. Zo zou SAS nu
een fusie afwijzen, hetgeen lijn
recht staat tegenover het streven
van de KLM, die samenwerking
het liefst ziet in de vorm van
gemeenschappelijk eigendom;
aandelenruil of een fusie.
Volgens de analisten zijn die
geluiden uit de boezem van SAS
'onderhandelingstaktiek'. SAS
verkeert van de vier luchtvaart
maatschappijen het diepst in de
problemen en dus probeert de
Scandinavische luchtvaartmaat
schappij met opmerkingen via de
pers zich een zo gunstig mogelij
ke positie te verschaffen in de
gesprekken. Volgens dezelfde
zegslieden staat Swissair sinds
december vorig jaar opeens veel
welwillender tegenover het
KLM-scenario.
De KLM ontvouwde tijdens de
financiële presentatie een als
zeer gedurfd gekwalificeerd kos
tenreductie-programma waar
mee de maatschappij volgens
analisten onder de huidige eco
nomische omstandigheden in het
komend boekjaar winst gaat ma
ken. „De KLM is stukken agres
siever in kostenverlaging en op
brengstenverhoging dan andere
maatschappijen in Europa", al
dus een Londense analist. Alleen
al in december heeft de KLM
volgens hem bijvoorbeeld vijftig
vluchten uit de vaste dienstrege
ling geschrapt nadat bleek dat
daarop zeer weinig passagiers
waren geboekt.
wf
Met het rigoureuze kostenreduc
tieprogramma wil de KLM de
komende twee tot drie jaar op
eigen kracht kunnen overleven.
Het bedrijf wil voor kostenre
ductie niet afhankelijk zijn van
Rotterdam - De investeringsmaatschappij United Dutch Group
(UDG) heeft gisteren voorlopig uitstel van betaling gekregen
UDG is er door het huidige financiële klimaat niet in geslaagd
de financiering van haar activiteiten op korte termijn te
verzekeren, ondanks de positieve verwachtingen voor het groot-
ste project, het bosbouwbedrijf Demerara Timbers in Guyana.
UDG zit midden in een grote herstructurering, waarbij inmid
dels al een groot deel van het onroerend goed van de hand is
gedaan. In 1989 bedroegen de schulden van UDG f 434 miljoen
en eind 1991 nog f 307 miljoen. Volgens bewindvoerder mr. G.H.
Gispen draagt UDG thans nog een schuldenlast van f 186
miljoen.
Washington - De 'index of leading indicators', de index
waarmee de op korte termijn te verwachten economische
ontwikkeling van de Verenigde Staten kan worden afgelezen, is
in januari gestegen met 0,1 procent. Het Amerikaanse ministerie
van handel, dat dit gisteren bekendmaakte, heeft de stijging van
de index in december herzien van 1,9 tot 1,7 procent. Deson
danks blijft dat de grootste stijging in ruim tien jaar.
Het stijgingspercentage van januari is het laagste sinds septem
ber vorig jaar, maar valt alleszins mee. Deskundigen waren
ervan uitgegaan dat de economische barometer met 0,2 procent
omlaag zou gaan.
Tokyo - De vierde ronde in het overleg tussen Japan en de
Europese Gemeenschap over het aantal auto's dat Japan dit jaar
in de EG mag invoeren, heeft nog geen concreet resultaat
opgeleverd. Vooruitgang werd er wel geboekt over de wijze
waarop de groei van de autoverkoop moet worden gemeten,
maar overeenstemming over de raming van de vraag op de
Europese automarkt bleef uit.
Volgens Robert Verrue, EG-directeur interne markt en indus
triële zaken, verklaarde gisteren in Tokyo dat de twee partijen
het nog niet eens zijn over de mate waarin de autoverkoop in de
EG dit jaar zal afnemen. Het overleg wordt bemoeilijkt door de
matige economische vooruitzichten. Volgens Verrue wordt 1993
zo'n slecht autojaar dat de manier waarop de last moet worden
verdeeld tussen de import uit Japan en de produktie in de EG
uiteindelijk op politiek niveau moet worden beslist.
Brussel - De Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena heeft
haar verlies van 1991 in het afgelopen jaar weten om te buigen
in winst. Sabenas topman, Pierre Godfroid, verklaarde gisteren
bij de presentatie van de jaarcijfers dat dat zonder de samen
werking met Air France niet zou zijn gelukt.
De winst van Sabena kwam uit op een bescheiden zes miljoen
frank (f 330.000) tegenover een verlies van 2,44 miljard frank (f
134 miljoen) in 1991. Vorig jaar nam Air France een belang van
37,5 procent in Sabena. Dat resulteerde volgens Godfroid onder
meer in een besparing op de managementskokten van
miljoen frank (f 27,5 miljoen). Air France en Sabena zijn nauw
gaan samenwerken op het gebied van onderhoud, catering en
computerreserveringen.
Den Haag - De 7 procent staatslening 1969 per 1980/1994 wordt
vervroegd afgelost. Eerder deze week maakte het ministerie van
financiën eenzelfde beslissing bekend voor twee andere lenin
gen, de 9,5 procent lening 1980 per 1986/1995 en de 7,75 procent
lening 1977 per 1978/1997.
Alle drie de leningen worden 1 april afgelost. Van de 7 procent
lening staat nog ongeveer f 18 miljoen uit. Aflossing geschiedt
tegen de koers van 100 procent. De rente loopt tot 1 april 1993
en wordt op dié' datum op de gebruikelijke manier betaalbaar
gesteld.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Volgens de NS zijn de maatrege
len nodig vanwege de verslech
terde bedrijfs-economische si
tuatie. Voor 1993 dreigt een te
kort van 100 miljoen. Het vorig
jaar werd afgesloten met een
verlies van enkele miljoenen gul
dens.
Een andere reden voor de sane
ring is volgens de NS het recente
kabinetsbesluit om het bedrijf in
het jaar 2000 te verzelfstandi
gen. Tot die tijd wordt de rijks
bijdrage om de tekorten in de
exploitatie (jaarlijks 450 mil
joen) stelselmatig afgebouwd.
In juni vorig jaar stelde de NS-
directie dat de veranderingen in
het spoorbedrijf positief zouden
uitwerken voor het personeel.
„Door de groei is eerder meer
personeel nodig", verwachtte de
NS-directie.
Volgens de Vervoersbond CNV is
banenverlies ook helemaal niet
nodig, omdat de NS immers de
capaciteit wil verdubbelen.
Bij de Vervoersbond FNS staan
ze 'zeer kritisch' tegenover het
aantal overtollige NS'ers (een op
de acht) dat geschrapt moet
worden. „Dit is een schromelijk I
overdreven openingszet", rea- I
geert de FNV-bond.
Vandaag praten de bonden met
de NS-directie over een sociaal
plan.
KLM en Northwest Airlines zijn aan een gezamenlijk marke
tingactie begonnen. foto anp
het doorgaan van de samenwer
king met SAS, Swissair en Au
strian en zich zodoende verzeke
ren van een stevige onderhande
lingspositie in de gesprekken
met deze drie luchtvaartmaat
schappijen.
Door onze correspondent
Frans Wijnands
Bonn - Wie een jonge tweedehands auto zoekt, kan het
beste tussen de Japanners kijken. Vier modellen - de
MAZDA 323 en de Toyota's Carina, Starlet en Corolla -
voeren glansrijk de Duitse hitlijst van de tweedehands
automarkt aan.
Vooral tot ze een jaar of drie
oud zijn, vertonen deze Japan
se auto's duidelijk de minste
gebreken. Lage garagereke
ningen dus. In tegenstelling
tot de driejarige 'kneus'-twee-
dehands Fiat Regatta, Citroen
2CV, Opel Manta en de Lada
Nova als hekkesluiter. De
Opel Senator is, in opvallende
tegenstelling tot stalgenoot
Manta, daarentegen de enige
Duitse wagen die de concur
rentie met de Japanners aan
kan.
Aan de hand van 4,5 miljoen
technische keuringen heeft het
Duitse 'Verband der Teehni-
schen Überwachungs-Verei-
ne', de TÜV, het jaarlijkse
overzicht van sterke en zwak
ke punten van tachtig model
len tweedehands auto's gepu
bliceerd. In een oplage van
220.000 exemplaren is het
TÜV Autoreport zeer gewilde
lectuur voor auto-liefhebbers.
Twaalf jaar geleden prijkten
nog drie Duitse auto's boven
aan als 'gebreken-vrije' twee
dehands wagens. Sinsdien zijn
het Japanse merken. Een
troost voor de Duitse autofa
brikanten is dat hun wagens
op hogere leeftijd de minste
gebreken vertonen. Van de
tien jaar oude wagens zijn vier
Duitse modellen nog altijd in
aantrekkelijke technische
staat: Mercedes S-klasse en de
Mercedes 200-300 (123), de
Opel Ascona en de Porsche
924-944. Even lang lopende,
maar dan letterlijk krakende
wagens zijn de Nissan Blue
bird, de Citroen 2 CV en de
Renault 4.
Het TÜV-rapport is een be
trouwbare gids, maar wie he
lemaal op safe wil spelen 1
de tweedehands wagen van
zijn keuze het beste nog even
laten keuren. Voor 160 mark
wordt de wagen binnenstebui
ten gekeerd. Overigens is de
TÜV van mening dat de Duit
se overheid voor auto's ouder
dan zeven jaar een verplichte
jaarlijkse keuring moet instel
len.
Uit de miljoenen tests blijkt
dat olieverlies, roest, slechte
remmen, versleten uitlaten en
verkeerd afgestelde koplam
pen de meest voorkomende ge
breken aan tweedehands au
to's zijn. Katalysatoren zijn
dit jaar nog niet in het verge
lijkend onderzoek betrokken.
VERWACHTING VOOR WOENSDAG 3 t
bewolkt mist
regen sneeuw
zonnig 5s onweer
bagel opklaringen
g Weerrapporten 2 mrt 19 uur
Amsterdamlicht bew4 gr
Eindhovenlicht bew5 gr ,j(.J
Rotterdamlicht bew6 gr zw.
Vlissingenhalf bew5 gr on
Maastrichtzwaar bew7 gr
Aberdeenregen3 gr
Atheneonbewolkt15 gr
Barcelonamotregen® 41 gr
onbewolkto 7-2 gr
zwaar bewzo 2 0 gr |jc|
zwaar bewwzw 21 gr Qnj
half bewono 51 gr
onbewolktwnw613 gr
zwaar bewnno 73 gr
onbewolktnno 81 gr
zwaar beww 1—3 gr
zwaar beww 3-8 gr
zwaar bewzo 3- gr
zwaar bewnw55 gr
sneeuwono 1- gr
zwaar bewo 90 gr
zwaar bewz 313 gr
lie!
VANDAAG/ Zon op: 07.21. Zon ondei
onder: 04.04. MORGEN/ Zon op: 07.1
13.28. Maan onder: 04.47.
VANDAAG/ Bath: 09.56-22.40. Hans
09.09-21.52. Vlissingen: 08.49-21.36. M
weert. 10.59-23.39. Terneuzen: 10.35-23.1
Amanda SMITS 1 900 w San Salvador r
wzw Las Palmas nr Rotterdam, ARTISGR
BAKENGRACHT 2 100 n Dakar nr Sao To
nr Pasajes, BASTIAAN BROERE 1 te Rott«
Hawkesbury, CASTOR 1 10 z Mersin n
Ouessant nr Theems, DUTCH MASTER
verw te Hull, JACQUELINE BROERE 1 te
Penang nr Colombo, JOINT FROST 1
Finisterre nr Aalesund, KEIZERSGRACH
KLIPPERGRACHT 1 35 no Ouessant nr LT
45 n Le Havre nr Kokkola, LINDEBC
MAASSLOT 1 50 z Kuala Lumpur nr Cocl
Foreland nr Immingham, NAYADIC 1 24t
YD CLEMENT 1 60 nw Cartagena nr Crist
Durban, NEDLLOYD HOORN 2 80 n Ale:
MADRAS 1 90 z Vitoria nr Port of Spai
Timor nr Jakarta, NEDLLOYD ROUEN
NORTHERN EXPRESS 1 155 nno Nouac
VAN ORANJE 2 75 nno Kp Blanc nr Do
Nieuw Zeeland nr Nelson, STELLA NO\
verw te Yosu, VILLE DE VEGA 2 te Fujairf
Lubeck, ZARIA 10 verw te Singapore.
®'i exploit van Y.W.C.M. v.d.
"euvel d.d. 18 februari 1993 is
en verzoeke van Willy Osei
mr rfrzï Breda (procureur
dia de Roos, Concor-
diastraat 19, Breda), aan:
2™hUS'u Vincentia Guznbs,
hlüf 1' kende woon- en ver-
tplaats zowel in als buiten
21konmkrijk, betekend een
schrift Van het verz°ek-
2..l waarmee requirante
Ee °P 5 februari 1993 heeft
Brea tot de Rechtbank te
a- teneinde de echtschei
ding c.q.
huwelijk
spreken,
via een
maanden
weerschr
zoek tot
bank ka
Een afsc
kan wo
kantore
cureur.
Gerechts
Rosmale
104 48ts