Cleese en de stress-vrije mens UIT GIDS Kunstenaars aan het woord in nieuw 'blad' van Lokaal 01 Komiek geeft met zijn psychotherapeut nieuwe adviezen over beter leven Show Paul de Leeuw naar Gouden Roos C4 NIEUWS ndijke heeft interieur nboogactie uiskes dpecker Jeans uwe winkel salon Brigit van brand angeliouden Sting Jack Bruce Gewandhausorches ter Rimski-Korsakov Shostakovich Mare Klein Essink in nieuwe tv-serie wordt gegeven op het n de Elderschans. De soos voor alleen. afdeling West- Vlaanderen houdt za- maart weer een gezei. nd voor alleenstaan- chtparen in zaal Wijf. muziek wordt ver- oor het Jumbo Trj0 ~or wordt bingo n wordt een verlotins n. Aanvang 20.00 uur Bartz Optiek in de raat in Axel is totaal d. Een groep jonge- Eindhoven heeft een nterieur ontworpen en 'eze mensen veel aan- ebben voor toegepaste erken is er bij Bartz sprake van een meta- r Bartz gaf de groep -'-g om allerlei idee- e werken en dit leidde oogstrelend resultaat, -en werden bewerkt rflagen in de kleuren vloerbedekking. Ver- de wanden werden ge uit gegalvaniseerd en eld staal op hout. De ls en de toonbankjes maakt uit beukehout. tal ronde spiegels zor- r het ruimtelijk effect, taal oogt modern en 1. beschikt nu over drie de winkel, de oog- mer en het atelier. cht - Vanaf 8 maart de vereniging van 'Je Slager' een landelijke arsactie: Regenboogac- 'on Huiskes in de straat in Koewacht doet et deze actie, eken lang worden er ortingen gegeven en in de periode krijgen de n bij een besteding van "den een actiemunt ter e van een kwartje. Deze n kunnen de volgende besteed worden aan een e diverse actie-artikelen nen gespaard worden t eind van de actieperio- arna kunnen de munten verd worden voor een ote regenboogparaplu, raplu is goed voor 50 es en een bijbetaling van ntje. In het hartje van aan de Vismarkt, opent g 5 maart Woodpecker een nieuwe winkel, eine, bekende specht uit enfüms, is overal in het eur terug te vinden. Op "rste gezicht lijkt of het eur en het meubilair een horde spechten is rkt. Woodpecker heeft ne collectie populaire en. "erd klanten die meer dan erd gulden besteden, ~n een walkman cadeau, pecker Jeans is dagelijks nd van 10.00 tot 17.30 n op zondag vanaf 14.00 Op maandag is de zaak ten. ndijke - De beide salons kapsalon Brigit in ondijke en Breskens zijn breid met een winkel haarverzorgingsproduk- De eigenaresse spreekt nu n een groot succes, egt de nadruk op het feit haarverzorging thuis van grootste belang is. „Een el kan nog zo goed ge- t en gemodelleerd zijn, als aar thuis niet goed wordt ~rgd, is het resultaat snel wenen." e winkel is een ruim assor- nt van onder andere crè- oelingen, shampoo's en spoelingen voor ieder ype aanwezig. erder van een afgebrande i. De 25-jarige T.G. is ver- shoarmazaak Netanya, -jarige I.G. uit Rotterdam, se shoarmazaak gehuurd en T.G. De Rotterdammer an justitie en in verzekerde volle gang. Over de motieven „Gewiekste zakenmensen verdienden een fortuin aan ons, terwijl wü met applaus genoegen moesten nemen." Dominic Grant, zanger ele familierelatie tussen van de eigenaar van de zaak oproepen, gaat de rijkspolitie zoek zou kunnen schaden. DESTEM dS Door Valerie Grove Londen - John Cleese en jr. Robin Skynner, zijn psychotherapeut, hebben zich een ambitieuze taak gesteld: zij adviseren an deren hoe je het leven kunt overleven. Als Robin Skynner Socrates is, wie is dan John Cleese? „Idio- tus", zegt hij zelf. „Ignora mus." Dit luchthartige antwoord is een opluchting na vierhonderd blad zijden Socratische dialoog tus sen het komische genie en zijn psychiater in hun nieuwe boek 'Life And How To Survive It'. Het is de opvolger van 'Families And How To Survive Them', dat al negen jaar goed verkoopt en veel wordt gebruikt door huwe lijkstherapeuten. Waarom, kun je je afvragen, zouden de mensen advies ter harte moeten nemen van Cleese, die zelf nota bene drie keer ge trouwd is? Hij stelt de vraag zelf. Als je wilt leren schilderen of schaken lees je toch een boek m een goede schilder of scha ker? Dus begint 'Life And How To Survive It' met een analyse van de gelukkige (of in Skynner/ Cleese- jargon 'gezonde') familie. Daarna volgt een analyse van gezonde bedrijven en worden politiek, religie, zedelijke waar den en manieren om de wereld te verbeteren besproken. Griep John Cleese bezocht Skynner 19 jaar geleden voor het eerst om dat hij de hele tijd maar griep had. 'Psychosomatisch', luidde de diagnose: een innerlijke doodsheid, een pathologisch on vermogen om van het leven te genieten. Ook tijdens het inter view blijft Cleese zijn neus snui ten. Toch niet weer griep? „Ben John Cleese in een van zijn trainings-filmpjes met prins Charles: „Je naaste liefhebben zoals jezelf is vrijwel onmogelijk foto ap op de koudste dag van het jaar naar New York gekomen zonder jas." legt hij uit. Hij was recht streeks doorgereisd van Barba dos, waar hij met zijn derde Amerikaanse vrouw getrouwd is, Alyce Faye Eichelberg. „Ik trouw uit principe alleen maar met Amerikaanse vrouwen." Ze is psychoanalytica en veer krachtig en sterk genoeg om een gecompliceerde echtgenoot aan te kunnen die volgens eigen zeg gen nog een lange weg te gaan heeft. Maar hij is tenslotte tot de conclusie gekomen dat een vol wassen huwelijk een in essentie onromantische aangelegenheid is waarbij je elkaar vrij moet laten. Hij en Alyce werden aan elkaar voorgesteld door zijn huisarts. „Ik heb haar op recept gekre gen", mag Cleese graag zeggen. Patiënt en psychiater zitten zij aan zij in de met rotan gemeu- blileerde serre van een chique Londens hotel. Skynner is een milde, aandachtige, surfende ze ventiger. Cleese en Skynner schrijven door hele dagen ach tereen te praten en ieder woord op te nemen. Verder dan de verhalen die Cleese vertelt uit zijn eigen leven zal hij zich waarschijnlijk niet wagen op au tobiografisch gebied. Wanneer Skynner vertelt wat er gebeurt wanneer mensen geld lenen aan vrienden, verhaalt Cleese bijvoorbeeld hoe hij een aantal mensen geld had geleend. „Het was nogal verbijsterend hoe weinig er terug kwam." De dankbaarheid sleet en maakte plaats voor gêne, die weer af standelijkheid veroorzaakte; hij werd 'slechts een irritante herin nering aan een vage verplichting die hun leven vergalde'. Het was een les voor Cleese. Vorig jaar ontdekte hij een veel beter gebaar van vriendschap. Hij selecteerde veertig mensen die hem het meest aanstonden en bood ze een luxueuze Nijlcruise van drie weken aan. „Het leek me plotseling prachtig om dat te doen. En ik kan wel zeggen dat het een van de meest succesvolle dingen is geweest die ik in mijn leven heb geaan. Ik moest met vallen en opstaan leren dat het beter is om te geven dan om te lenen. Er was een fantastische sfeer op de boot." Halverwege de tocht vierden Alyce en hij hun gezamenlijke honderdste verjaardag. „Onze verjaardagen zijn op 27 en 28 oktober, dus om 27 april om middernacht werd ik 52 en zij 47. Groot feest dus." „Het beste was nog wel dat we helemaal geen contact meer had den met de wereld. De telefoon deed het niet. En al die mensen die dachten dat ze het niet zou den overleven zonder fax en te lefoon ervoeren een enorm ge voel van opluchting. Een paar mensen zeiden naderhand dat die vakantie hun leven had ver anderd." Skynner en Cleese zijn op zoek gegaan naar de perfecte, stress vrije samenleving en hebben die gevonden in Ladakh in het noor den van Tibet, in een gebied dat eens geheel geïsoleerd was van de buitenwereld maar nu spaar zaam door toeristen wordt be zocht. „Het voldeed aan al onze verwachtingen. Het gevoel van lichtheid en rust dat er heerst is volkomen betoverend. Alleen al door daar rond te lopen voelde ik me vriendelijker, meer open en vertrouwend. Alle angsten en verborgen spanningen en rivali teiten vallen er van je af." Maar is dat niet altijd zo als je op vakantie bent? Dit was anders, zegt Cleese. Cleese merkt terloops op dat hij zijn medetoeristen maar vreem de vogels vond. Dat is prettig om te horen. Een welwillende Cleese die naar vreemden loopt te la chen verstoort het beeld dat we van hem hebben. Over de tien geboden zei hij eens: „Je naaste net zoveel liefhebben als jezelf is 'practically bloody impossible'. Dan kan er net zo goed een gebod zijn: 'Gij zult vliegen'." Hardvochtig Wat Cleese zo fascinerend maakt is de sadistische zwartheid van zijn humor, de 'verstikkende eer lijkheid en goede wil' die beslo ten ligt in gelukkige, gezonde gezinnen ten spijt. Zijn belang stelling voor de Ik-stam in Uganda, die in tijden van nood zo hardvochtig wordt dat de le den lachend toekijken 'hoe ba by's verbranden, past meer bij de Cleese die we kennen. Er zijn mensen, zegt hij zuur, die zich ontzettend druk hebben ge maakt over de hond die in 'A Fish Called Wanda' wordt ver pletterd door een betonblok. De juiste reactie, zo zegt hij, zou dezelfde moeten zijn als op een filmpje van Tom en Jerry. Maar hoe zit het met de scène waarin IT'S STING Time jongens en meisjes! Jullie dachten mis schien dat ome Sting al uit de tijd was, nou mooi niet hoor. Via zijn nieuwe cd maak je kans op een onwijs werelds Sting- horloge voor maar slechts f 39,95, terwijl de winkelwaarde 75 gulden is. Al wat je hebt te doen, is het stickertje van het doosje halen en op een speciale bestelkaart plakken en binnen de kortste keren heb je zo'n eigentijds Sting-klokje aan je pols zitten!!! Wat is dat toch met die Sting dat hij bij zijn platen steeds weer dubieuze verkooppraatjes laat verpakken? Bij zijn vorige plaat The soul cages kon je een T-shirt bestellen en nu, bij de nieuwe plaat Ten summoner's tales, een horloge. Schat men die man totaal ver keerd in en verwacht men dat idolate tieners absoluut een horloge met zijn naam erop wil len hebben of verkeert men in de veronderstelling dat je het publiek alles op de mouw kunt spelden en je daar dus ook nog wel een klokje onder kwijt kunt? Ik kan dit commercieel gedoe absoluut niet rijmen met de wij ze waarop Sting zich presen teert als hoeder van milieu en mensenrechten. Het komt im mers volstrekt ongeloofwaardig over als je je aan de ene kant sterk maakt voor het behoud, van het regenwoud en aan de andere kant materiële hebzucht aanwakkert door met hebbedin getjes te gaan leuren. Een woordvoerster van de be treffende platenfirma laat des gevraagd weten dat de horloge actie is opgezet om meer afzet van in Nederland geperste exemplaren van de nieuwe Stmg-cd te bewerkstelligen. Door parallelle import zijn er namelijk nog al wat nieuwe Shng-cd's van buitenlandse oorsprong in platenzaken be land en de platenmaatschappij hoopt nu dat 'de Sting-fan de Nederlandse persing zal aan schaffen, omdat die versie de an in staat stelt om het horloge tokopen. keuze op een horloge als pociaal item is in overleg met o ating-fanclub gemaakt. Het ornemen om via de cd een orioge aan de man te brengen ook voorgelegd aan de hoofd- stigmg van Stings platen- schappij. Daar had men geen bezwaar tegen het koppe len van de naam Sting aan een trendy klokje. Het zou kunnen dat dergelijke koppelverkoop helemaal buiten Sting om gaat, maar een zich zelf respecterend artiest die pretendeert het beste met de wereld voor te hebben en des ondanks zoiets laat passeren, is wat mij betreft geen knip voor zijn neus waard. Als je dan ook nog eens hoort dat in Amerika een versie van de nieuwe cd is uitgebracht die geheel in papier is verpakt, om dat de plastic doosjes, waarin cd's doorgaans gestoken wor den, te belastend zouden zijn voor het milieu en je op de Nederlandse bestelbon leest dat het Sting-horloge wordt ver zonden in een transparante plastic box, dan valt er weinig meer van te begrijpen. Dergelijke commerciële overwe gingen maken het moeilijk om zonder vooroordeel naar de mu zikale kwaliteiten van Ten sum moner's tales te kijken. Ten op zichte van de loodzware plaat The soul cages is er sprake van een verbetering, want de mu ziek is in ieder geval gevarieer der geworden en er duikt zo waar wat humor in de teksten op. Toch moet hij of zij die van Sting houdt, in hoge mate tegen zeurderigheid bestand zijn, want ook deze plaat kabbelt voort op thema's die ooit in de Police-tijd briljant uit de verf kwamen, maar die inmiddels volstrekt voorspelbaar zijn ge worden. En had Sting het heili ge vuur en het vermogen nog maar om instant-klassiekers te schrijven. Maar nee, eigenlijk hebben we hier van doen met een artiest die niets wezenlijks meer te melden heeft, maar die nog componist genoeg is om die creatieve armoede te camoufle ren met gehaaide deuntjes die er bij de fans in gaan als zoete koek. De Sting-fans zullen het me allemaal wel niet in dank afne men, dus voor hen tot slot nog een verheugende mededeling. Voor nog eens f 39,95 kun je namelijk ook nog eigenaar wor den van de video van Ten sum moner's tales. Die video is ge heel volgens het inkijk-principe bij de zanger thuis opgenomen en tussen de nummers door laat de ster zien hoe mooi hij zit te wonen van het geld dat hem door het succes in de schoot is geworpen. De platenfirma schat de speel tijd op circa 54 minuten, maar op je gloednieuwe Sting-horlo ge zul je natuurlijk kunnen zien hoe lang de video precies duurt. (A&M) WIM VAN LEEST ERIC CLAPTON werd vorige week overladen met Grammy's. Op grond daarvan mag je ver onderstellen dat hij momenteel een van de populairste artiesten in de VS is. Veel van zijn huidige fans zul len waarschijnlijk hun schou ders ophalen bij het horen van de naam Jack Bruce. Misschien zijn er zelfs zwel lieden die Bruce's nieuwe cd Somethin els kopen, omdat een stickertje op het doosje aangeeft dat Clapton erop meespeelt, zonder dat ze weten dat de combinatie Bruce op bas en Clapton op gitaar ooit voor uitmuntende rockmuziek zorgde. The Cream was de groep waar binnen dat gebeurde en sinds die band door onenigheid uit elkaar viel, hebben Bruce en Clapton bij mijn weten op plaat niet meer met elkaar samenge speeld. Clapton is op Somethin els in drie nummers aanwezig, maar zijn bijdragen zijn volledig in gepast in Bruce's opvatting van muziek maken. Die opvatting wijkt na dik twee decennia van solo-platen maken sterk af van die van Clapton. Door de jaren heen heeft Jack Bruce sterk ge hecht aan experimenteren en aan ongewone combinaties van mensen en instrumenten. Dit keer zijn naast Clapton de In diase drummer Trilok Gurtu, de progressieve saxofonist David Liebman en oudgediende Dick Heckstall-Smith van de partij. Heckstall-Smith speelde al met Bruce samen in de Graham Bond Organization. It's Sting time! Somethin els laat rockmuziek horen, maar het is wel rock met grillige randjes. Jazz, blues en avantgarde hoor je erin terug en de nummers lijken hier en daar opgebouwd uit diverse lagen. Uitgesproken toegankelijk is de plaat allerminst, maar gaande weg ga je er steeds meer in ontdekken. Een Grammy zal-ie er niet voor krijgen, maar Jack Bruce is nooit uit geweest op dat soort eendimensionale er kenning. (CMP, Dureco) WVL HET OUDSTE orkest van Duitsland gaf 250 jaar geleden, op 11 maart 1743, zijn eerste concert. Dat was in Leipzig, waar indertijd Johann Sebasti an Bach nog volop actief was in de muziekwereld. Het Gewand- hausorehester werd in de loop der eeuwen onder dirigenten als foto afp Johann Adam Hiller, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Niels W. Gade, Arthur Nikisch, Wil helm Furtwangler en Bruno Walter een van de grote orkes ten van de wereld. Na 1945 werd het ensemble een paradepaardje van de DDR. In 1970 nam dirigent Kurt Masur het heft in -handen, dezelfde Masur die in 1989 mede aan de wieg stond van de Wende. Kurt Masur leidt inmiddels de New York Symphony Orchestra, maar toen hij nog nét bij zijn oude orkest zat, nam hij daar mee de Tchaikovski-cd op die nu is verschenen, met tophits als Romeo en Julia en Manfred. Voorbeeldig. Overigens beschikt het Ge- wandhausorchester over 200 musici, die niet alleen in de vorm van symfonieorkest optre den, maar ook in talloze forma ties van kamermuziek. Wat een luxe vergeleken bij Nederland, waar symfonie-orkesten moeten vechten voor een schamele 80 of 90 formatieplaatsen. (Teldec) HANS ROOSEBOOM SHÉHÉRAZADE van Rimski- Korsakov is en wordt zo vaak uitgevoerd dat ervaren muziek liefhebbers er niet meer naar luisteren. De Russische dirigent Yuri Temirkanov en de New York Philharmonic geven er echter zo'n overtuigende vertol king van dat je toch weer voor de bijl gaat. Alle rijkdommen van dit hoogromantlsche werk komen op deze opname uit de verf. Het is nauwelijks te geloven dat Rimski voor Shéhérazade de zelfde orkestbezetting gebruikte als Brahms voor zijn 'brave' Tweede Symfonie, (met alleen een piccolo en wat slagwerk extra). Toch weet Rimski met die standaard-bezetting van be gin tot eind rijke en speciale effecten te bereiken, de vrucht van zijn vaardige hand van or kestreren. Maar je kunt ook niet om het feit heen dat Rimski prachtige harmonieën in huis had. (BMG Victor Red Seal) HR DE VRIJ onbekend gebleven Jazz-suites van Shostakovich staan op een cd die het Concert gebouworkest weer eens van een andere kant laat horen. De ze jonge Shostakovich-werken klinken ondanks de titel naar alles maar amper naar jazz. Het meest 'jazzy' is nog de om een weddenschap binnen één uur geschreven instrumentatie van Tea For Two, dat in Rus land overigens Tahiti Trot wordt genoemd. Wat er wel klinkt is heerlijke 20'er jaren melancholie. Novelty, salon, va riété, Kurt Weil: dat zijn de associaties bij deze perfect uit gevoerde muziek. De tweede Jazz-suite doet het meest denken aan een Nieuw jaarsconcert, maar dan wel uit Sovjet-Moskou. Bruisend en soms baldadig laat Riccardo Chailly het orkest musiciseren. Als aanvulling op deze cd (een aanbieding van de Nederlandse Klassieke Vakhandel) soleren pianist Ronald Brautigam en trompettist Peter Masseurs in het sprankelende eerste piano concert van Shostakovich. (Decea) FRANS BALJEU WOENSDAG 3 MAART 1993 DEEL goudvissen worden verslonden? Hij zucht. „Luister, ik ben dol op vissen en ik heb ze zelf ook. Maar ze gaan de hele tijd dood." „De mensen op filmsets en bij shows van Amnesty zeggen altijd dat ik niet snel in paniek raak. Ik kan goed tegen stresssituaties op het werk, omdat ik dat werk niet zo heel erg belangrijk vind. Maar als iemand om wie ik geef, problemen heeft of ziek is, ben ik niet zo evenwichtig. Dan ver val ik in de aloude Engelse tra ditie en word ik stijf en gespan nen." Wekkers Skynners therapiegroep is zijn redding geweest, meent Cleese. Skynner ontdekte lang geleden dat werken in groeps- en gezins verband een vollediger beeld geeft dan individuele therapie; hij wilde verder kijken, 'zoals ik als kind wekkers uit elkaar haal de.' „Zo voelde ik me ongeveer ten aanzien van Python", zegt Cleese. Middenin de tweede serie had Cleese geen zin meer in Monty Python, hij had het idee dat ze hun hoogtepunt hadden bereikt en zichzelf alleen nog maar herhaalden. „Maar ze zet ten me onder druk; ze waren bezig met iets goeds en hadden lol en konden gewoon niet gelo ven dat ik niet verder wilde. Maar ik keek vorige week zon dag een Python met mijn negen jarige dochter en ik vond 'm verschrikkelijk." Hij barst in la chen uit. Zelfonderzoek heeft Cleese tot een paar algemene conclusies ge bracht: dat we meer tijd moeten maken voor vrienden, een dag boek moeten bijhouden, moeten mediteren en naar schilderijen moeten kijken; dat workaholis- me niet het antwoord is op het midlife-crisisgevoel van verspil de tijd, dat het leven kort is. (c) The Times, Londen Van onze rtv-redactie Paul de Leeuw gaat met een aflevering van zijn spraak makende programma 'De Schreeuw van de Leeuw' de gezamenlijke Nederlandse omroepen vertegenwoordigen op het Gouden Roos Festival, begin mei in Montreux. De publieke zendgemachtigden hebben daartoe de uitzending over aids uitgekozen. Die aflevering wordt op 20 maart herhaald. De Schreeuw over en met blinden is 'op veler verzoek' op 13 maart wederom bij de Vara te zien. Daarmee bezegelt de omroep het nieuwe contract dat met De Leeuw is afgesloten en dat tot half 1995 loopt. De Vara, die De Leeuw uit handen van Veronica heeft weten te houden, wil meer met de cabaretier gaan doen dan zijn Schreeuw, dat in het nieuwe tv-seizoen overigens weer gaat lopen. Volgens een woordvoerster behoort bijvoorbeeld ook een come dy rond Paul de Leeuw tot de mogelijkheden. In ieder geval presenteert De Leeuw binnenkort het Songfestival. Door onze redacteur Hans Rooseboom Breda - Beeldend kunstenaars zijn over het algemeen doeners. Maar veel kunstenaars denken na over hun werk. Zonder het te formuleren. De Bredase kunstenaarswerkplaats Lokaal 01 wil dat denken mededeelbaar maken. Vijf maal per jaar gaat Lokaal 01 daarom het tijdschrift DIG IT uitbrengen, waarin kunstenaars schrijven over hun eigen werk en over dat van andere kunste naars. „De meeste kunsttijdschriften worden volgeschreven door kunsthistorici en critici", aldus Ad van Rosmalen namens Lo kaal 01. „Wij willen de kunste naars zelf aan het woord laten. Dat is onze bedoeling: laten zien dat kunst en kunsttheorie óók het terrein zijn van de kunste naars zelf, en niet het monopolie van deskundigen". Het opmerkelijke van DIG IT is de vorm waarin het verschijnt. De abonnes - het zijn er voorals nog 250 - krijgen geen tijd schrift, maar een diskette in de bus. Digitaal dus. Het eerste 'nummer' verschijnt volgende week. Het probleem is dat beeldend kunstenaars geen schrijvers zijn. Niet voor niets hebben zij hun eigen 'taal' ontwikkeld om hun denkbeelden over te brengen, om te communiceren. Vraag je een kunstenaar om te schrijven, dan vraag je heel wat. „Iemand als Jaap de Vries moest drie weken zijn normale werk stilleggen om iets te kunnen schrijven", aldus Ad van Rosmalen. „Omdat we weten hoe moeilijk het is, geven we ze een paar richtlijnen om hun gedachten te bepalen. Zoals de Ruimte, het Licht, het Land, het Concept. Via een omweg moeten ze tot hun uitspraken worden geleid". Er zijn bewijzen dat er wel dege lijk denkwerk omgaat in kunste naars, al zou je het aan hun werk niet direct zien. „Adriaans bij voorbeeld heeft jarenlang stip pen op hout gezet. Als je het ziet denk je: dat kan ik ook. Maar hij zette stippen op hout omdat hij 'de kunst wilde ontrafelen'. Hij wilde niet dat de kunst hém FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Belle en het beest. 20 u. The Bodyguard. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Under siege. 20 u. Deans. 20 u. Dracula. 20 u. The Bodyguard. 20 u. Body of evidence. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 en 20 u. Under siege. - Alhambra 2 14 en 20 u. The last of the Mohi cans. - Alhambra 3 14 u. Honey I blew up the kid. 20 u. Dracula. - Alhambra 4 4 u. Fern Gully. 20 u. Body of evidence. ANTWERPEN -Rex - 12, 14, 16, 20 en 22 u. Honey I blew up the kid. -Rex-Club - 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Sneakers. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Trespass. -Odeon 2 - 15.15, 17.45 en 20.15 u. TVp^rrnw -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Singles. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u. The best intentions. -Rubens - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Under siege. - Quellin I - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Tom Jerry. -Quellin II - 14, 17.15 en 20.30 u. Daens. -Quellin m - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Death becomes her. -Metro I - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Body of evidence, -Metro II - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. The last of the Mohicans. -Brabo - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Damage. -Tijl - 14,16, 18, 20 en 22 u. Con senting adults. pakte. Daarom deed hij dat. Net zo lang totdat hij opeens een citaat van Velazquez schilderde, een zelfportret van de schilder. Dat zelfportret van Velazquez •iteerde Adriaans. Een beeld van 1 de schilder die zichzelf ziet wer ken. Daar zit een heel denkpro ces achter". Het diskettetijdschrift DIG IT biedt telkens plaats voor aan vier kunstenaars, die ook mogen polemiseren met de kunstkritiek. Lokaal 01 verwacht er veel van. „Er wordt heel wat afgedacht in die ateliers", zegt Ad van Ros malen. Wat meer belangstelling van het publiek uit Breda en omgeving zou Lokaal 01 verwelkomen. „Ons publieksbereik zit al een tijd aan een plafond. Het stijgt niet meeer. Nu is het zo dat 35 tot 40 procent van de bezoekers uit de Randstad komen. Met DIG IT hopen we iets gevonden te hebben om onze ideeën verder te brengen, en meer bezoekers hier te krijgen". De presentatie van het eerste nummer van DIGIT vindt plaats op maandag 8 maart om 20 urn- in Lokaal 01, Kloosterlaan 138 in Breda, met twee lezingen en een concert. Van onze rtv-redactie Hilversum - De NCRV is be gonnen met de opnamen voor 'Coverstory', de nieuwe der tiendelige dramaserie met Mare Klein Essink in de hoofdrol, naast Ton Lutz, Nelleke Zitman en Herman Gillis. Het verhaal speelt zich af op de redactie van het weekblad De Ster. Eind dit jaar komt de serie op televisie. -Wapper - 14, 16.30,19 en 21.30 u. Bitter moon. -Sinjoor - 14 en 16 u. Beauty and the beast. 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Ambassades Club 1 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. -Ambassades Club 2 - 14 en 16.30 u. The bodyguard. 20 en 22 u. Beauty and the beast. - Ambassades Club 3 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Sister act. -Ambassades Club 4 - 15, 17, 19 en 21 u. Sister act. ■BRUGGE - Complex Zwart Huis 14.30 u. The last of'the Mohicans. 20 u. Daens. 14.30 en 20 u. Trespass. 14.30 en 20 u. Sneakers. - Memling 14.30 en 20 u. Honey I blew up the kid. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Under Siege. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body of evidence. 14.30, 17, 20 u. Honey I blew up the kid. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Acciden tal hero. 14.30 en 17 u. Tom Jerry. 17, 20 en 22.30 u. Trespass. 14.30 u. Ferngully. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Under siege. 17, 20 en 22.30 u. Consenting adults. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Staling rad. 22.30 u. Singles. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sneakers. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The last of the Mohicans. 20 en 22.30 u. Dracula. 22.30 u. A few good men. 14.30 en 17 u. Hone alone 2. 14.30, 20 en 22.30 u. Bodyguard. 14.30 u. Beauty and the beast. 14.30,17 en 20 u. Daens. v

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 19