zoomwegzuid Lichte paniek om wegvallen grenzen de dijk, Het douanekantoor aan de Zoomweg was op 1 december 1992 klaar. Toch kon er niet vanaf die dag worden gewerkt, omdat de Belgen hun Havenweg nog moeten afbouwen. De aansluiting is nu klaar. Op 4 maart is de officiël opening. En tot dan staat een groot douanecomplex, bewaakt door douaniers, maar niet gebruikt voor het bekende in en uitklaren in een lege vlakte. Douane betrekt een semi-permanent kantoor aan nieuwe Zoomweg „Er heerst een lichte paniek onder douane-expediteurs. Zij weten niet of er na het wegvallen van de binnengrenzen in Europa voldoende werk overblijft om hun bedrijf voort te zetten." Ludo Kommens, douane-expediteur in Putte, schetst de stemming in zijn branche. Hij ziet de toekomst niet somber in. Als de Zoomweg-zuid wordt opengesteld verhuist hij met zijn bedrijf van Putte naar de nieuwe grensovergang. Douane expediteurs piekeren over toekomst van hun bedrijf i voor de rubriek 'clubs/06 jjen contante betaling aan itoren worden opgegeven Ttie verplicht). per regel excl. BTW Imm. p. kolom excl. BTW 06 - 320.320.36 1.322.88 <- 320.324.11 3.222.28 10.330.81 og(37,5 cphm) DINSDAG 2 MAART 1993 |edere autodealer. Doö] hebben diverse verj En heeft menig acces- ie showroom veriater nu een geweldige aan-l )pel Astra GL, met een u ook nog eens 50°/<l ndaard al voorzien va |e merken helemaal niei Zoals gordelspannersj •iligheidsgordels vóór inj pk trekken, waardoor de irijding beperkt blijven raad strekt: tï 4- en 5-deurs) elektrische antenne, eciale prijs: f695,-. \et2: 4- en 5-deurs j '.siefschuifikanteldak. date prijs: f 1.390,-. stalen balken in de por-] eruststellende gedachte, waarmee elke Astra even-; ïs een ander staaltje va rerings- en recirculatie-j uk op de knop over op iten we wel wezen, dat In de file... epakket op de Astra GI 0,-. Nu slechts 1.390,- 0%. En wat ons betreft»! er extra speakers onder- och al 6 in... izaken. maken. 'Wij blijven er altijd' Het nieuwe kantoor van de douane. De Zoomweg krijgt in ieder geval 24 uur per dag, zeven dagen per week een bemanning van douane-ambtenaren. 'ijsS? .fciiClHWV Mr. H. Raspe, hoofd van het douanedistrict Roosendaal, loopt vanaf half 1992 met enkele onover zienbare problemen rond. Wanneer hebben de Belgen hun Havenweg klaar? Kan de grensovergang in Putte tot die tijd dienst doen? Hoe druk wordt de Zoomweg als het verkeer erover naar België kan? Hoeveel personeel moet hij inzetten om de goederenstroom niet al te lang op te houden? De problemen van Raspe komen voor een deel van over de grens. De autoriteiten aan beide kanten had den afgesproken, dat het zuidelijk deel van de Zoomweg en de daarop aansluitende Havenweg in Antwer pen op 1 december 1992 klaar zouden zijn. Rijkswaterstaat hield zich aan die afspraak. Haar Bel gische tegenhanger had meer tijd nodig. De Belgische aanpak kostte Raspe extra denkwerk. Het openhouden van de overgang in Putte kon niet een eenzijdige beslissing zijn. Zijn collega in Antwerpen moest ermee instemmen. „Belgen werken an ders. Hun organisatiestructuur ver biedt mijn collega samen met mij over Putte te beslissen. Hij krijgt zijn orders uit Brussel," vertelt Raspe. Bij de opening van de Zoomweg rijst de vraag: hoe druk gaat het worden? Bij het officieel wegvallen van de binnengrenzen in de Euro pese Gemeenschap verdwijnen de formaliteiten voor transport bin nen de gemeenschap. Dat scheelt een hap. Blijft over het werk aan goederen van buiten de EG. De Zoomweg kan fungeren als route om goederen door- of in te voeren. De douane betrekt er een semi-per- manent onderkomen. „Semi-per- manent betekent niet in een bouw keet. De behuizing ziet er zeer permanent uit. En het is de bedoe ling er voor altijd te blijven," ver telt Raspe. Verhalen over wegval len van grenzen, opheffen van douaneposten kloppen niet. Vol gens het districtshoofd blijft doua ne aan de grens nodig, zeker aan de grote doorgaande routes: de E-we- gen. Ook na '1993'. „Een deel van wat nu over Ha- zeldonk rijdt, komt langs de doua ne aan de Zoomweg. Een veel kor tere route tussen Rotterdam en Antwerpen. En ook van Rotterdam via de Antwerpse rondweg naar het zuiden: Frankrijk, de Kanaaltunnel naar Engeland." De drukte bij Ha- zeldonk loopt gegarandeerd terug. Niet te voorspellen valt hoeveel en wat daarvan bij de post Zoomweg zich meldt. De Zoomweg krijgt in ieder geval 24 uur per dag, zeven dagen per week een bemanning van douane ambtenaren. Dat staat al vast. Voorlopig heeft Raspe 25 ambtena ren voor die post beschikbaar ge houden. Zij krijgen hulp van vijf Belgische douaniers. De post zelf heeft een lengte van enkele voet balvelden, waarop -volgens de bouwtekening- rekening met 35 parkerende vrachtwagen-combina ties is gehouden. Of die parkeergelegenheid toerei kend is? De praktijk zal het leren. Zeker wanneer vanuit het Ant werpse havengebied een grote hoe veelheid in te klaren goederen wordt aangeboden. „Mijn collega in Antwerpen kampt met een groot tekort aan personeel. Aan de Ant werpse haven zijn daarom slechts van acht uur 's morgens tot zes uur 's avonds douaniers aanwezig om goederen in te klaren." Met een doorvoerdocument hoeft echter niemand op aanwezigheid van dou aniers te wachten. „Met een doorvoerdocument mogen vervoerders bijvoorbeeld naar de Zoomweg rijden om het inklaren daar te laten afwerken. Aangezien ze elk moment van de dag er te recht kunnen, verwacht ik dat een deel van de Antwerpse goederen stroom aan de Zoomweg wordt ingeklaard." Die toestand duurt nog jaren, want Raspes Belgische collega ziet geen kans zijn problemen op te lossen. Net als in Nederland zijn heel wat douaniers aan de binnengrenzen (met Duitsland en Frankrijk) vrij gekomen, maar de vrijkomende Belgische ambtenaren zijn Walen. Die vertikken het in Vlaanderen te gaan werken, waar buitengrens voldoende voorhanden is. „Wij hebben onze in het oosten van het land vrijkomende douaniers een plaats kunnen bieden aan de over blijvende buitengrens, de Holland se kuststreek. Zo gemakkelijk heb ben de Belgen het niet. De Nederlandse douanier krijgt het dus druk aan de Zoomweg, zelfs als het logistiek park Ossendrecht er niet komt. „Het logistiek park zou ons een geringe hoeveelheid meer- werk hebben opgeleverd," aldus districtshoofd Raspe. „In de toe komst zullen we in het Westbra bantse meer te doen krijgen." In zijn visie komen de distributiebe drijven vooral daar. „Rotterdam en Antwerpen lopen vol. Distributie hoeft niet per se aan de haven, dus zie je bedrijven naar West-Brabant uitwijken." Het ideale gebied tussen Antwerpen en Rotterdam. „Moerdijk begint nu goed in trek te komen. Bij Breda zijn al enkele grote distributeurs neergestreken." Inklaren van goe deren hoeft niet meer op de kade plaats te vinden. Het achterland biedt daartoe voldoende mogelijk heid. Met het verschuiven van douane werkzaamheden van haven naar achterland krijgt de douane van het district Roosendaal het druk ker. „We klaren al niet meer elke lading afzonderlijk in. Transpor teurs klaren zelf in. Tegenwoordig worden afspraken gemaakt met distributeurs om aan de hand van de boeken controles uit te oefenen op inklaringen door de bedrijven. De administratie van het bedrijf moet ernaar zijn. Vervolgens be- foto de stem dick de boer perken we ons tot steekproeven." Terwijl de verlader zijn handel uit de vrachtwagen haalt, neemt een douanier een kijkje of papieren en lading elkaar dekken. „We spelen in op de wens van een distributeur om zo weinig mogelijk tijd te ver liezen. Controle bij het verladen houdt de goederenstroom niet op," verklaart Raspe. De nieuwe manier van werken, vergelijkbaar met het verrekenen van BTW-verplichtingen, biedt West-Brabant de mogelijkheid tal loze distributeurs plaats van vesti ging te bieden en tegelijkertijd één groot logistiek park te worden. Een locatie aan de Zoomweg is daarbij niet eens een voorwaarde. Bij alle onzekerheid staat een ding als een paal boven water. Zodra het zuidelijk deel van de Zoomweg in gebruik wordt genomen, houden de douane-activiteiten aan de grens bij Putte op te bestaan. Er blijft zelfs geen BTW-kantoor. Douane-agentschappen, particulie re bedrijven die formaliteiten voor vervoerders regelen, weten het. Zij overleggen over verplaatsing van uit Putte naar de Zoomweg, waar ruimte naar believen ter beschik king is. 31.250,- Een kijkje in het oude kantoor van douane-expediteur Cosmopolite. Het bedrijf verhuist naar de nieuwe grensovergang. foto de stem ben steffen Rommens heeft al eerder een golf van paniek onder collega's waarge nomen. „In 1971 - bij de invoering van de BTW - dachten velen hun laatste dagen aan de grens mee te maken. Ze lieten keurige briefjes drukken met een afscheid aan klanten. Iedereen in verwarring, maar al snel bleek dat het werk aan de grens niet weg viel. Er kwam bij." Cosmopolite-directeur Rommens wacht rustig op de dingen die ko men gaan. Bij het openstellen van de Europese binnengrenzen verliest hij werk, zo'n 90 procent. Aan het vrachtvervoer binnen de EG hoeft hij niet veel meer te doen. Geen formaliteiten, geen voorschieten van BTW en invoerrechten voor klanten. Er blijft echter voldoende over, want goederen van buiten de gemeenschap behouden alle aan dacht. De grens aan de Zoomweg krijgt met die goederen te maken, vanuit Rotterdam en Antwerpen. En mogelijk komt er ander werk voor het wegvallende deel in de plaats. „Ik kan niet overzien hoe de prak tijk er in 1993 zal uitzien." Het overzicht ontbreekt in de eerste maanden van '93 ook nog. Zijn bedrijf is niet uitsluitend afhanke lijk van formulieren voor vracht wagenchauffeurs. Het telt drie po ten: het douane-agentschap (de af deling van de grensformulieren), een verzekeringsafdeling en dat van 'aansprakelijk vertegenwoor diger BTW'. Dat laatste houdt in BTW innen en afdragen voor grensoverschrijdende dienstverle ning. Hij snapt best, dat collega's tegen de overgang van gesloten naar open grenzen niet lekker in het vel zitten. Een gevoel van onbehagen, dat nog voort duurt. „Particulieren kunnen straks," vertelt hij lang voor het wegvallen van de grenzen, „boodschappen doen waar ze maar willen. Een nieuwe keuken bestel len in Duitsland, wijn uit Frank rijk, meubeltjes uit België. Zelf halen of laten brengen. Alles wordt mogelijk. Wie goed op let kan er nog aan verdienen ook." Ondanks deze grotere bewegingsvrijheid meent Rommens: „Grote transport bedrijven blijven ons nodig heb ben." De onrust onder collega's komt mede tot uiting bij het openen van een vestiging aan de Zoomweg. Ze staan niet te dringen. Eind maart 1992 hebben er zich slechts drie geschaard onder de vlag van de Vereniging van Douane-expedi teurs Zoomweg-zuid. De drie zijn leden en tevens de bestuursleden. De vereniging moet, aldus het oor deel van de inspecteur van de Do meinen in Breda, kantoorruimte verdelen onder douane-agenten, die aan de nieuwe grensovergang willen werken. De drie zijn Cosmopolite van Rom mens, Gaston Schul (beiden uit Putte) en Van Huls uit Hazeldonk. „Na de opening van de Zoomweg gaan de overgangen in Putte en Nispen dicht. In Nispen werken zo'n zes douane-expediteurs." De twee van Putte huizen straks aan de Zoomweg. Andere gegadigden zullen nog wel van zich laten ho ren. Zij maken een kans als ze voor de 'deadline' half juni (1992) zich melden als lid van de vereniging. Alleen leden van de vereniging krijgen een plaatsje. Vrije vestiging is niet mogelijk. „Douane-expeditiebedrijven ko men aan twee kanten van de grens. Onze vereniging heeft een tegen hanger in België." De club aan gene zijde heet vzw Berant en telt 19 leden. „Om een douane-agent- schap ten volle te benutten zou een kantoor aan beide kanten van de grens moeten staan." Een zakelijke overweging, die Cosmopolite wel maar anderen weer niet aan twee kanten van de streep brengt, „Als Belgische expediteurs ook aan de Nederlandse kant een kantoor willen, moeten eveneens zij lid worden van onze vereniging." Van de 19 in België zullen er zeker enkelen aan de Nederlandse kant een plaats van vestiging willen. Dat kan nog dringen worden. De Rijksgebouwendienst heeft op te kening immers niet meer dan 845 vierkante meter grondoppervlak voor de expediteurs uitgetrokken. Rommens ziet wel. Mogelijk kan er in verdiepingen worden gebouwd. „We hebben met de Rijksgebou wendienst de afspraak, dat ons gebouw op het oog niet uit de toon valt bij het kantoor van de douane. Het wachten is nu op de gebou wendienst. Die moet ons vertellen wat de mogelijkheden zijn." Op het gesprek in maart volgt er een in december. Hoe staan de zaken dan? De vereniging met drie bestuursleden, tevens leden, heeft er geen leden bijgekregen. De drie liefhebbers van het eerste uur zul len uiteindelijk kantoorruimte aan de grens krijgen. De club douane-agenten aan de Belgische kant is het enthousiasme van een jaar geleden kwijt geraakt. Van de negentien leden zijn er nog drie over. Zij krijgen bij de opening een voorlopig kantoortje aan de grens. Pas na afwerking van de weg, over een jaar, mogen de Bel gen op een definitieve vestiging rekenen. Het wegvallen van belangstelling voor kantoorruimte aan de grens bij douane-agenten duidt op het gelijk van Rommens. Zijn collega's haken af, omdat grensformaliteiten zijn vervallen. Rommens weet echter in maart 1992 al, dat zijn bedrijf aan de Zoomweg 24 uur per etmaal open zal zijn (in Putte 16 uur), omdat de douane er ook 24 uur per dag werkzaam is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 27