zoomwegzuid
Rotterdam 45
Breda-Noord 6
mm■-
-
tssss
be ui
EtUrt- L*ur
Roosendaal
VlISSlfSftO
Met de Zoomweg-zuid
zijn we er niet. Nu de
Zoomweg-noord nog.
„Pas dan beschikken we
over een as tussen
Rotterdam en
Antwerpen," stelde ir. P.
Teunissen toen hij nog
voorzitter van de Kamer
van Koophandel in Breda
was. Teunissen is geen
voorzitter meer, maar
zijn inzet voor de regio
door de jaren heen maakt
de visie ook na zijn
opstappen niet minder
zinvol. Uitspraken van
Teunissen worden nog
steeds gedragen door
bedrijfsleven en Kamers
van Koophandel in de
delta tussen Rotterdam
en Antwerpen.
s t i
y-T II
'Het stukje weg
tussen Bergen en
Dinteloord hoeft
toch geen
probleem te zijn?'
'47 procent van het
havenverkeer
maakt nu
gebruik
van de A-16'
Na de opening van
Zoomweg-zuid is voc
Brabantse Milieu
Federatie de strijd ni
gestreden. Ze houdt t
ontwikkelingen in de
gaten. BMF zal zich
verzetten tegen vesti;
van bedrijven bij de
De polder bij
Ossendrecht mag gee
overloop worden van
Antwerpse
industriegebied.
Als de NCB
(Noordbrabantse
Christelijke Boeren!
het voor het zeggen
komt Zoomweg-noo
niet dwars door
landbouwgebied. Er:
aan de rand mag we
de scheiding van al
en gemeentegrond
bijvoorbeeld.
DE STEM
DINSDAG 2 MAART 1993
DE STEM
té
«♦if#»*#*»
r* s
ikTRHt
1
I
x - - -
Vrachtwagens rijden via Breda tussen Rotterdam en Antwerpen nagenoeg bumper aan bumper. Alleen de aanleg van de Zoomweg-noord biedteen oplossing voor ontlasting van de A-16.
riuui&a uu //.-*■• >v n» a v x 'J
De Zoomweg-noord moet
FOTO DE STEM BEN STEFFEN I
Waarom een volledige
Zoomweg? Die ont
last de A-16, de eni
ge goede verbinding
tot nu toe van Rot
terdam, Moerdijk,
Breda en verder naar Antwerpen.
En aan de volledige Zoomweg is
plaats voor het vestigen van bedrij
ven ten dienste van beide grote
havens en de bedrijven, die nood
zakelijk aan een snelweg gevestigd
moeten zijn.
Vijf Kamers van Koophandel (ge
vestigd in Rotterdam, Dordrecht,
Middelburg, Terneuzen en Breda)
hebben de handen ineen geslagen
en een stuurgroep 'Rijn Schelde
Delta' opgericht. De stuurgroep
geeft periodiek een gebundelde me
ning over de ontwikkelingen, die
de delta nodig heeft om econo
misch bij te blijven. Teunissen ver
tolkt de gedachten van de stuur
groep. *-
„Bij Rijkswaterstaat heerst de me
ning, dat het openen van de Zoom
weg-zuid tevens gevolgen voor de
A-16 tussen Moerdijk en de Bel
gische grens (Hazeldonk) heeft.
Een deel van het vrachtverkeer zou
van Moerdijk naar Bergen op Zoom
en de Zoomweg rijden. Ik ben het
daar niet mee eens. Grote vervoer
ders ook niet."
Als het verkeer eenmaal van Rot
terdam een omweg naar Dordrecht
heeft gemaakt, zal het niet nog
eens een omweg maken om naar
Bergen op Zoom te rijden, luidt de
verklaring van Teunissen. Dan
rijdt de vrachtwagenchauffeur ge
makkelijker door om via Breda in
België te komen.
Krijgt Teunissen gelijk, dan volgt
geen verlichting voor de A-16 na
het openen van de Zoomweg-zuid.
Er rijden wel minder vrachtwagens
op de A-16 als het verkeer recht
van Rotterdam naar Antwerpen
kan rijden, via de volledige Zoom
weg.
„Op dit moment maakt 47 procent
van het havenverkeer gebruik van
de A-16," weet Teunissen uit een
onderzoek. Vrachtwagens rijden
tussen Rotterdam via Breda naar
Antwerpen nagenoeg bumper aan
bumper. Reden voor bijvoorbeeld
de burgemeester van Breda om be
gin 1992 te pleiten voor verbreding
van de A-16. Het verkeer en de
veiligheid zouden zijn gediend met
twee maal drie rijstroken.
„Ik zie verbreding van de A-16
tussen Moerdijk en de grens als een
bijna onmogelijke opgave." Teunis
sen somt op: Aan de oostelijke kant
ligt de spoorlijn. Daar valt niet aan
te tornen. Beide kanten van de weg
van een nieuwe rijbaan voorzien is
onmogelijk. Uitbreiding aan de
westkant zou kunnen, als alle via
ducten worden afgebroken. Een
kostbare aangelegenheid. Kortom,
er is tussen Moerdijk en Breda een
compleet nieuwe A-16 nodig om de
weg twee maal drie rijstroken te
maken.
„Waarom niet de eenvoudigste op
lossing gekozen? Het stukje Zoom
weg tussen Bergen op Zoom en
Dinteloord hoeft toch geen pro
bleem te zijn? Wat is de afstand, 20
tot 30 kilometer?" Teunissen snapt
Oud-KvK-voorzitter Teunissen: „„Waarom niet de eenvoudigste oplossing gekozen?"
FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP
niet, waarom Rijkswaterstaat
talmt. De rijksdienst aarzelt in fei
te al heel lang. Twintig jaar gele
den werd al gesproken over de
directere verbinding tussen Rotter
dam en Antwerpen.
Het verlangen ernaar groeit bij het
bedrijfsleven nog dagelijks. Om te
beginnen bij de havenbaronnen.
Havenautoriteiten van Rotterdam
zijn al enkele jaren bezig een nutti
ger gebruik van de havens te ma
ken. Zij willen geen bedrijven, die
net zo goed in het binnenland ge
vestigd kunnen zijn.
„Een raffinaderij van Shell hoort
aan het water thuis, een bedrijf dat
auto's assembleert niet. Het assem-
blagebedrijf past beter op indus
trieterrein Moerdijk. Bedrijven ten
dienste van de heel grote, voor
toelevering en het uitvoeren van
uitbesteed werk, verdienen een
plaats tussen Rotterdam en Ant
werpen in".
Het 'bij de haven wat bij de haven
hoort'-credo van de Rotterdam
mers wordt ingegeven door het be
leid om de haven optimaal, effi
ciënt, zo modern mogelijk te ge
bruiken. Rotterdam heeft wat in te
halen op Antwerpen, waar schepen
sneller hun lading krijgen of kwijt
raken. Is die achterstand wegge
werkt dan richten de ogen zich op
de toekomst. Ontwikkelingen staan
niet stil. Grote buitenlandse havens
proberen met techniek en vernuft
de rol van Rotterdam over te ne
men.
De keerzijde van het Rotterdamse
beleid bestaat uit het plannen en
bepleiten van goede verbindingen
met het achterland. Enerzijds om
bedrijven in de regio te bedienen,
om toelevering vlot te laten verlo
pen. Anderzijds om achterland in
het buitenland te bereiken. In twee
rapporten heeft de stuurgroep Rijn
Schelde Delta al in 1989 op wensen
en noden van Rotterdam gewezen.
De wensen van Rotterdam lopen
overigens voor een deel gelijk met
die van Antwerpen. Eigenlijk zou
den die twee de krachten behoren
te bundelen om goede verbindigen
met de rest van Europa te krijgen
en te onderhouden. Een thema dat
nooit van de agenda verdwijnt,
omdat groei van het verkeer en
groei van de goederenstroom jaar
in jaar uit om aanpassing en aanleg
van snellere aan- en afvoer vragen.
Teunissen, die op het moment van
ons gesprek deel uit maakt van de
stuurgroep, zoekt nu ook intensie
ver contact met het bedrijfsleven in
Antwerpen.
„Overleg en samenwerking met be
stuurders hebben we wel. Het be
drijfsleven is moeilijk te benade
ren, omdat hun organisatiestruc
tuur voor ons niet is te doorzien.
We staan aan het begin van het
contact met de Antwerpse bedrij
ven."
Hij hecht aan betere betrekkingen.
De stuurgroep Rijn Schelde Delta
constateerde in 1989, dat het eco
nomisch zwaartepunt in Europa
van noord naar zuid verschuift,
mede door de aanleg van de Ka
naaltunnel. Op dat verschijnsel is
in te haken. „In het zuiden van
Duitsland ontstaat een nieuw
zwaartepunt, een concentratie van
bedrijvigheid. De havenplaats
Hamburg probeert die markt te
bedienen door allerlei voorzienin
gen te scheppen. Rotterdam en
Antwerpen mogen niet achterblij
ven."
Het dichter bij elkaar kruipen van
de twee steden vraagt om een snel
le verbinding. De volledige Zoom-
weg, in het noorden aansluitend op
het Hellegatsplein (de poort naar
Rotterdam) en in het zuiden aan
sluitend op de Havenweg van Ant
werpen. Een mogelijkheid voor
Westbrabant om een graantje uit
de ruif mee te pikken.
Waar valt aan te denken? „Aan de
Zoomweg mag geen ongebreidelde
industrievestiging plaatsvinden.
West-Brabant kan niet uitgroeien
tot een tweede Europoort, om het
sterk uit te drukken." Teunissen
weet wat er niet kan, hij weet niet
wat er wel kan. Veel hangt af van
wat Westbrabantse bestuurders sa
men met de rijksoverheid en het
bedrijfsleven mogelijk achten.
Teunissen laat zich niet verleiden
tot het uitspreken van toekomst
fantasieën. Hij haakt liever aan op
wat West-Brabant heeft. „Indus
trieterrein Dintelmond is vol. Dat
terrein ligt ideaal ten opzichte van
Rotterdam en Antwerpen. Van de
Fijnaartse burgemeester heb ik ge
hoord dat de laatste grond is uitge
geven aan bedrijven, die werken
voor mammoetbedrijven in Euro
poort. Zij kunnen ook Antwerpen
bedienen."
Willen de Brabantse beleidsvoer
ders de strook tussen Willemstad
en de Belgische grens niet laten
vollopen met producerende en
dienstverlenende bedrijven, dan
zou voorzichtigheidshalve te begin
nen zijn met uitbreiding van het
industrieterrein Dintelmond. Een
beslissing die gemakkelijker lijkt
dan ze is.
„Wil Fijnaart, waartoe Dintelmond
behoort, meer grond voor industrie
aan de Dintelmond, dan zou
Roosendaal daar bezwaar tegen
kunnen maken. Roosendaal heeft
immers nog bedrijfsterrein braak
liggen," legt Teunissen uit.
Bedrijven, die bestaan van dienst
verlening aan de twee grote havens
denken er echter niet aan zich in
Roosendaal te vestigen. Ze zouden
hun auto's verder moeten laten
rijden. Meer kilometers vertragen
de slagvaardigheid. Dus: laat ze in
Dintelmond neerstrijken of elders
aan de Zoomweg, luidt de mening
van Teunissen.
Over een bedrijventerrein la Din
telmond ten zuiden van Bergen op
Zoom laat hij zich niet uit. De
mogelijke vestiging van een logis
tiek park bij Ossendrecht komt ook
niet over zijn lippen. Zelfs niet als
de plannen in België ter sprake
komen: een logistiek park aan de
grens en een aparte haven voor
overslag van containers op de
grens.
„In de visie van Antwerpen is het
wenselijk inklaring van goederen
buiten het havengebied af te wer
ken. Inklaren in het achterland
heeft voor de haven het voordeel,
dat goederen snel worden afge
voerd en de havenactiviteiten niet
onnodig belemmeren. Efficiënt ge
bruik van de haven. De douane kan
het inklaren net zo goed afwerken
op het terrein van een logistiek
park."
De opmerking van Teunissen geeft
toch aan welke ontwikkelingen op
korte termijn zijn te verwachten.
Er komt aan de Belgische kant van
de grens een terrein voor het inkla
ren van goederen, die van buiten de
Europese Gemeenschap zijn aani
voerd. Kan de Rotterdamse ha\
niet op een zelfde idee komen? Zou I
de Rotterdamse doelmatigheid niet
zijn gediend met een verdeel-1
nex inklaringscentrum in de buurt
van Ossendrecht?
Rijk, provincie, gemeenten we'
nog niet wat ze met Westbrabant
aanwillen, legt Teunissen uit. Voor
de bestuurslagen is dat gebied e
'witte vlek'. „Het bedrijfsleven
werkt aan een gewenste invulling.
Bedrijfsleven en enkele burgemees
ters hebben oud-burgemeester
Staatsen van Groningen gevraa
hoe het gewest een bijdrage k
leveren aan de eigen toekomst."
In opeenvolgende plannen van mi
nister Alders staat de toekomstige
ruimtelijke ordening van de Rijn
Schelde Delta nog niet ingevuld
„Door erover mee te denken eo
voorstellen te doen, maken we een
goede beurt in Den Haag," mei
Teunissen. Het optreden van plaat
selijke overheden en bedrijfsleven
zal tevens indruk maken op pro
vinciale planologen en beslissers.
Die nemen de tijd.
Los van het gekrakeel of er bij
Ossendrecht een logistiek park be-
hoort te komen, de discussie daar
over lijkt dezelfde weg te gaan als
het 20 jaar heen en weer praten
over de noodzaak van de Zoomweg,
hoopt Teunissen op een besluit
over de aanleg van de Zoomweg-
noord. Hij weet uit de stuurgroep
Rijn Schelde Delta, dat het Rotter
damse bedrijfsleven zich niet laat
afschepen met een omweg via
Moerdijk. -
Paul van Poppet
noord aan te leggerr