zoomwegzuid Rotterdam 45 Breda-Noord 6 mm■- - tssss be ui EtUrt- L*ur Roosendaal VlISSlfSftO Met de Zoomweg-zuid zijn we er niet. Nu de Zoomweg-noord nog. „Pas dan beschikken we over een as tussen Rotterdam en Antwerpen," stelde ir. P. Teunissen toen hij nog voorzitter van de Kamer van Koophandel in Breda was. Teunissen is geen voorzitter meer, maar zijn inzet voor de regio door de jaren heen maakt de visie ook na zijn opstappen niet minder zinvol. Uitspraken van Teunissen worden nog steeds gedragen door bedrijfsleven en Kamers van Koophandel in de delta tussen Rotterdam en Antwerpen. s t i y-T II 'Het stukje weg tussen Bergen en Dinteloord hoeft toch geen probleem te zijn?' '47 procent van het havenverkeer maakt nu gebruik van de A-16' Na de opening van Zoomweg-zuid is voc Brabantse Milieu Federatie de strijd ni gestreden. Ze houdt t ontwikkelingen in de gaten. BMF zal zich verzetten tegen vesti; van bedrijven bij de De polder bij Ossendrecht mag gee overloop worden van Antwerpse industriegebied. Als de NCB (Noordbrabantse Christelijke Boeren! het voor het zeggen komt Zoomweg-noo niet dwars door landbouwgebied. Er: aan de rand mag we de scheiding van al en gemeentegrond bijvoorbeeld. DE STEM DINSDAG 2 MAART 1993 DE STEM té «♦if#»*#*» r* s ikTRHt 1 I x - - - Vrachtwagens rijden via Breda tussen Rotterdam en Antwerpen nagenoeg bumper aan bumper. Alleen de aanleg van de Zoomweg-noord biedteen oplossing voor ontlasting van de A-16. riuui&a uu //.-*■• >v n» a v x 'J De Zoomweg-noord moet FOTO DE STEM BEN STEFFEN I Waarom een volledige Zoomweg? Die ont last de A-16, de eni ge goede verbinding tot nu toe van Rot terdam, Moerdijk, Breda en verder naar Antwerpen. En aan de volledige Zoomweg is plaats voor het vestigen van bedrij ven ten dienste van beide grote havens en de bedrijven, die nood zakelijk aan een snelweg gevestigd moeten zijn. Vijf Kamers van Koophandel (ge vestigd in Rotterdam, Dordrecht, Middelburg, Terneuzen en Breda) hebben de handen ineen geslagen en een stuurgroep 'Rijn Schelde Delta' opgericht. De stuurgroep geeft periodiek een gebundelde me ning over de ontwikkelingen, die de delta nodig heeft om econo misch bij te blijven. Teunissen ver tolkt de gedachten van de stuur groep. *- „Bij Rijkswaterstaat heerst de me ning, dat het openen van de Zoom weg-zuid tevens gevolgen voor de A-16 tussen Moerdijk en de Bel gische grens (Hazeldonk) heeft. Een deel van het vrachtverkeer zou van Moerdijk naar Bergen op Zoom en de Zoomweg rijden. Ik ben het daar niet mee eens. Grote vervoer ders ook niet." Als het verkeer eenmaal van Rot terdam een omweg naar Dordrecht heeft gemaakt, zal het niet nog eens een omweg maken om naar Bergen op Zoom te rijden, luidt de verklaring van Teunissen. Dan rijdt de vrachtwagenchauffeur ge makkelijker door om via Breda in België te komen. Krijgt Teunissen gelijk, dan volgt geen verlichting voor de A-16 na het openen van de Zoomweg-zuid. Er rijden wel minder vrachtwagens op de A-16 als het verkeer recht van Rotterdam naar Antwerpen kan rijden, via de volledige Zoom weg. „Op dit moment maakt 47 procent van het havenverkeer gebruik van de A-16," weet Teunissen uit een onderzoek. Vrachtwagens rijden tussen Rotterdam via Breda naar Antwerpen nagenoeg bumper aan bumper. Reden voor bijvoorbeeld de burgemeester van Breda om be gin 1992 te pleiten voor verbreding van de A-16. Het verkeer en de veiligheid zouden zijn gediend met twee maal drie rijstroken. „Ik zie verbreding van de A-16 tussen Moerdijk en de grens als een bijna onmogelijke opgave." Teunis sen somt op: Aan de oostelijke kant ligt de spoorlijn. Daar valt niet aan te tornen. Beide kanten van de weg van een nieuwe rijbaan voorzien is onmogelijk. Uitbreiding aan de westkant zou kunnen, als alle via ducten worden afgebroken. Een kostbare aangelegenheid. Kortom, er is tussen Moerdijk en Breda een compleet nieuwe A-16 nodig om de weg twee maal drie rijstroken te maken. „Waarom niet de eenvoudigste op lossing gekozen? Het stukje Zoom weg tussen Bergen op Zoom en Dinteloord hoeft toch geen pro bleem te zijn? Wat is de afstand, 20 tot 30 kilometer?" Teunissen snapt Oud-KvK-voorzitter Teunissen: „„Waarom niet de eenvoudigste oplossing gekozen?" FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP niet, waarom Rijkswaterstaat talmt. De rijksdienst aarzelt in fei te al heel lang. Twintig jaar gele den werd al gesproken over de directere verbinding tussen Rotter dam en Antwerpen. Het verlangen ernaar groeit bij het bedrijfsleven nog dagelijks. Om te beginnen bij de havenbaronnen. Havenautoriteiten van Rotterdam zijn al enkele jaren bezig een nutti ger gebruik van de havens te ma ken. Zij willen geen bedrijven, die net zo goed in het binnenland ge vestigd kunnen zijn. „Een raffinaderij van Shell hoort aan het water thuis, een bedrijf dat auto's assembleert niet. Het assem- blagebedrijf past beter op indus trieterrein Moerdijk. Bedrijven ten dienste van de heel grote, voor toelevering en het uitvoeren van uitbesteed werk, verdienen een plaats tussen Rotterdam en Ant werpen in". Het 'bij de haven wat bij de haven hoort'-credo van de Rotterdam mers wordt ingegeven door het be leid om de haven optimaal, effi ciënt, zo modern mogelijk te ge bruiken. Rotterdam heeft wat in te halen op Antwerpen, waar schepen sneller hun lading krijgen of kwijt raken. Is die achterstand wegge werkt dan richten de ogen zich op de toekomst. Ontwikkelingen staan niet stil. Grote buitenlandse havens proberen met techniek en vernuft de rol van Rotterdam over te ne men. De keerzijde van het Rotterdamse beleid bestaat uit het plannen en bepleiten van goede verbindingen met het achterland. Enerzijds om bedrijven in de regio te bedienen, om toelevering vlot te laten verlo pen. Anderzijds om achterland in het buitenland te bereiken. In twee rapporten heeft de stuurgroep Rijn Schelde Delta al in 1989 op wensen en noden van Rotterdam gewezen. De wensen van Rotterdam lopen overigens voor een deel gelijk met die van Antwerpen. Eigenlijk zou den die twee de krachten behoren te bundelen om goede verbindigen met de rest van Europa te krijgen en te onderhouden. Een thema dat nooit van de agenda verdwijnt, omdat groei van het verkeer en groei van de goederenstroom jaar in jaar uit om aanpassing en aanleg van snellere aan- en afvoer vragen. Teunissen, die op het moment van ons gesprek deel uit maakt van de stuurgroep, zoekt nu ook intensie ver contact met het bedrijfsleven in Antwerpen. „Overleg en samenwerking met be stuurders hebben we wel. Het be drijfsleven is moeilijk te benade ren, omdat hun organisatiestruc tuur voor ons niet is te doorzien. We staan aan het begin van het contact met de Antwerpse bedrij ven." Hij hecht aan betere betrekkingen. De stuurgroep Rijn Schelde Delta constateerde in 1989, dat het eco nomisch zwaartepunt in Europa van noord naar zuid verschuift, mede door de aanleg van de Ka naaltunnel. Op dat verschijnsel is in te haken. „In het zuiden van Duitsland ontstaat een nieuw zwaartepunt, een concentratie van bedrijvigheid. De havenplaats Hamburg probeert die markt te bedienen door allerlei voorzienin gen te scheppen. Rotterdam en Antwerpen mogen niet achterblij ven." Het dichter bij elkaar kruipen van de twee steden vraagt om een snel le verbinding. De volledige Zoom- weg, in het noorden aansluitend op het Hellegatsplein (de poort naar Rotterdam) en in het zuiden aan sluitend op de Havenweg van Ant werpen. Een mogelijkheid voor Westbrabant om een graantje uit de ruif mee te pikken. Waar valt aan te denken? „Aan de Zoomweg mag geen ongebreidelde industrievestiging plaatsvinden. West-Brabant kan niet uitgroeien tot een tweede Europoort, om het sterk uit te drukken." Teunissen weet wat er niet kan, hij weet niet wat er wel kan. Veel hangt af van wat Westbrabantse bestuurders sa men met de rijksoverheid en het bedrijfsleven mogelijk achten. Teunissen laat zich niet verleiden tot het uitspreken van toekomst fantasieën. Hij haakt liever aan op wat West-Brabant heeft. „Indus trieterrein Dintelmond is vol. Dat terrein ligt ideaal ten opzichte van Rotterdam en Antwerpen. Van de Fijnaartse burgemeester heb ik ge hoord dat de laatste grond is uitge geven aan bedrijven, die werken voor mammoetbedrijven in Euro poort. Zij kunnen ook Antwerpen bedienen." Willen de Brabantse beleidsvoer ders de strook tussen Willemstad en de Belgische grens niet laten vollopen met producerende en dienstverlenende bedrijven, dan zou voorzichtigheidshalve te begin nen zijn met uitbreiding van het industrieterrein Dintelmond. Een beslissing die gemakkelijker lijkt dan ze is. „Wil Fijnaart, waartoe Dintelmond behoort, meer grond voor industrie aan de Dintelmond, dan zou Roosendaal daar bezwaar tegen kunnen maken. Roosendaal heeft immers nog bedrijfsterrein braak liggen," legt Teunissen uit. Bedrijven, die bestaan van dienst verlening aan de twee grote havens denken er echter niet aan zich in Roosendaal te vestigen. Ze zouden hun auto's verder moeten laten rijden. Meer kilometers vertragen de slagvaardigheid. Dus: laat ze in Dintelmond neerstrijken of elders aan de Zoomweg, luidt de mening van Teunissen. Over een bedrijventerrein la Din telmond ten zuiden van Bergen op Zoom laat hij zich niet uit. De mogelijke vestiging van een logis tiek park bij Ossendrecht komt ook niet over zijn lippen. Zelfs niet als de plannen in België ter sprake komen: een logistiek park aan de grens en een aparte haven voor overslag van containers op de grens. „In de visie van Antwerpen is het wenselijk inklaring van goederen buiten het havengebied af te wer ken. Inklaren in het achterland heeft voor de haven het voordeel, dat goederen snel worden afge voerd en de havenactiviteiten niet onnodig belemmeren. Efficiënt ge bruik van de haven. De douane kan het inklaren net zo goed afwerken op het terrein van een logistiek park." De opmerking van Teunissen geeft toch aan welke ontwikkelingen op korte termijn zijn te verwachten. Er komt aan de Belgische kant van de grens een terrein voor het inkla ren van goederen, die van buiten de Europese Gemeenschap zijn aani voerd. Kan de Rotterdamse ha\ niet op een zelfde idee komen? Zou I de Rotterdamse doelmatigheid niet zijn gediend met een verdeel-1 nex inklaringscentrum in de buurt van Ossendrecht? Rijk, provincie, gemeenten we' nog niet wat ze met Westbrabant aanwillen, legt Teunissen uit. Voor de bestuurslagen is dat gebied e 'witte vlek'. „Het bedrijfsleven werkt aan een gewenste invulling. Bedrijfsleven en enkele burgemees ters hebben oud-burgemeester Staatsen van Groningen gevraa hoe het gewest een bijdrage k leveren aan de eigen toekomst." In opeenvolgende plannen van mi nister Alders staat de toekomstige ruimtelijke ordening van de Rijn Schelde Delta nog niet ingevuld „Door erover mee te denken eo voorstellen te doen, maken we een goede beurt in Den Haag," mei Teunissen. Het optreden van plaat selijke overheden en bedrijfsleven zal tevens indruk maken op pro vinciale planologen en beslissers. Die nemen de tijd. Los van het gekrakeel of er bij Ossendrecht een logistiek park be- hoort te komen, de discussie daar over lijkt dezelfde weg te gaan als het 20 jaar heen en weer praten over de noodzaak van de Zoomweg, hoopt Teunissen op een besluit over de aanleg van de Zoomweg- noord. Hij weet uit de stuurgroep Rijn Schelde Delta, dat het Rotter damse bedrijfsleven zich niet laat afschepen met een omweg via Moerdijk. - Paul van Poppet noord aan te leggerr

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 24